"En ole valmis sitoutumaan"

mikä logiikka tässä?

Tämä koskee myös miehiä, mutta itse miehenä mua kiinnostaa enemmän naisten vastaukset. Miehetkin saa tietysti vastata. Mietin syvällisesti, mitä tarkoittaa, kun eroamisen syyksi sanotaan, että "en ole valmis sitoutumaan". Kun sitä tarkemmin ajattelee, en löydä eroamisen ja tuon lauseen väliltä mitään logiikkaa.

Oletushan on, että mies tai nainen sitoutuu sitten, kun hän löytää ihmisen, joka säväyttää enemmän kuin kukaan muu aikaisemmin. Jos mies tai nainen sanoo eron syyksi toiselle, ettei ole valmis sitoutumaan, niin eikö se silloin tarkoita sitä, että hän olisi kyllä valmis sitoutumaan saman ihmisen kanssa joskus myöhemmin? Jos näin kerran on, niin miten on mahdollista, että henkilö voi erota toisesta vain sen takia, ettei ole valmis sitoutumaan?

Selvennän vielä: tapaan naisen, joka on juuri sellainen, jonka kanssa haluaisin elää. Senhetkisen elämäntilanteen takia en kuitenkaan halua vielä sitoutua niin paljon, että esim. muuttaisin saman katon alle. Selvää olisi silti, etten haluaisi erota ja syy tähän on yksinkertainen: miksi ihmeessä eroaisin, jos kerran olen tavannut naisen, joka on se oikea?!

Voisin myös sanoa kyseisen lauseen silloin, kun en olisi naisesta tarpeeksi kiinnostunut, mutta silloin valehtelisin hänelle, koska totuus olisi, etten missään vaiheessa olisi kiinnostunut sitoutumaan hänen kanssaan. Tällaista valehtelua en kyllä koskaan halua käyttää.

Kun kerran näyttää siltä, että monellekaan miehelle ja naiselle ei ole niin väliä, kenen kanssa sitä asutaan saman katon alla tai perustetaan perhe, niin onko lause "en ole valmis sitoutumaan" niiden ihmisten käyttämä, joille parisuhteen muodostaminen ei ole mikään suuri prosessi, ts. vastapuoli voidaan helposti korvata jonkulla toisella? Vasta silloin tuo hokema aina eroamisen yhteydessä sisältäisi selvän logiikan, eli "en ole valmis sitoutumaan" tarkoittaa, että "tällä hetkellä en halua sitoutua kehenkään ja sitoudun sitten joskus myöhemmin jonkun kanssa, kun sopiva tulee kohdalle. Se et välttämättä ole sinä, mutta se ei haittaa".

Eli tätä lausetta käyttävälle ihmiselle suhteet alkavat helposti ja myös loppuvat samalla tavalla, hän löytää nopeasti uuden kumppanin ja suhteissa on paljon pinnallisempi perusta, kuin omasta tahdostaan harvoin seurustelevilla. Jälkimmäiset etsivät kokonaisvaltaista yhteenkuulumisen tunnetta, eivätkä siksi kykene tuosta vain hyppimään ihmisestä toiseen.

Nyt pyydän tarkkaavaisuutta, ettei keskustelu lähde sivuraiteille. Haluan mielipiteitä juuri tähän sanomisen ja eroamisen väliseen ristiriitaan: jos on löytänyt oikeanlaisen ihmisen, kuinka voi erota hänestä vain sen takia, ettei juuri sillä hetkellä halua tiivistää suhdetta? Eikö kaiken järjen mukaan ihminen haluaisi silti olla toisen kanssa ja olisi valmis myös näkemään hieman vaivaa ja joustamaan, jotta suhde jatkuisi entisellään?

12

3660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puskalogisti

      "En ole valmis sitoutumaan" tarkoittaa, ettei nainen jaksa katsella sinua kauempaa tai että tahtoo munaa useammalta mieheltä. Yleensä molempia.

    • että....

      Jos toinen sanoo esim että "aika ei ole nyt oikea" , "en ole valmis sitoutumaan", jne. Tarkoittaa mun mielestä sitä ettei toinen osapuoli kiinnosta tarpeeksi tai sit joku toinen on jo mielessä (ihastunu siis johonki toiseen). Nää mainitut kommentit on kohteliasuuksia yleensä, halutaan kuitenki olla yhteyksissä, pitää varalla tms.

      • Petter X

        En ole valmis sitoutumaan, blaa blaa blaa. Silloin kun on rakastunut päätä pahkaa johonkin ihmiseen niin silloin sen suhteen tieltä raivataan kaikki esteet. En ole valmis sitoutumaan tarkoittaa että yhdessä on ihan kivaa, että olisi kiva jos joskus tulevaisuuden yksinäisinä hetkinä olisi joku varalla, kenties helppoa ja sitoumuksetonta seksiä.

        Se tarkoittaa myös että tunteet ei ole niin vahvat kuin niiden pitäisi. Että joku tykkää toisesta muttei tarpeeksi, ei haluaisi satuttaa jättäessä niin syvästi. Tunteet ei vaan ole niin vahvat että joku tietäisi haluavansa olla vain ja ainoastaan sen toisen kanssa.


      • Aloittaja

        Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monessa tällaisessa tapauksessa ihminen oikeasti tarkoittaa sitä mitä sanoo ja kuinka moni heistä uskaltaa vielä ottaa myöhemmin yhteyttä.


    • se on.

      "en ole valmis sitoutumaan."

      Tämä lienee yksi niitä peruspakkifraaseja, missä annetaan toiselle/molemmille mahdollisuus peruuttaa tilanteesta kasvojaan menettämättä.

      Niinhän sitä varsinkin silloin kun on itse se tunteeton kuvittelee, että tilanteet voitaisi hoitaa hienotunteisesti ketään loukkaamatta, eikä tarvitsisi esimerkiksi saada väkivaltauhkailuja tai lutkitteluja puolituntemattomilta ihmisiltä vain siitä syystä, että he eivät muiltakaan osin kiinnosta edes ennen moista käytöstä.

      Mutta kun ihastuneen maailma on toisenlainen kuin tunteettoman. Kun tunteeton haluaisi hoitaa asian varsin hienotunteisesti ja mahdollisimman kohteliaasti pois päiväjärjestyksestä, ihastuneet ihmiset useimmiten miettivät samanaikaisesti, tarkoittaako sana "ei" esimerkiksi "KYLLÄ! JOO!". Eli edes ratakiskosta vääntäminen ei kaikissa tapauksissa ole suinkaan riittävästi. Miten sitten "en ole valmis sitoutumaan" voisi olla?

      Sen voisi ainakin sanoa vinkkinä, että jos olette kovin monta kertaa nolanneet itsenne jonkun edessä, se yhdestoista nolaaminenkaan ja typerien käytöstapojen osoittaminen ei taatusti herätä kiinnostusta eikä sitä kunnioitusta, mille rakkaus voi perustua. Tämä tiedoksi kaikille, jotka hakkaavat päätänsä kiveen ja syyttävät kiveä.

      Tuoreen tutkimustuloksen mukaan ihmiset ovat erilaisia, jolloin heidän kielenkäyttötapansa saattavat myös poiketa toisistaan. "En ole valmis sitoutumaan" saattaa tarkoittaa hieman eri asiaa Martin suussa, kuin vaikkapa Kikan suussa. Useimmiten tilanne lienee silti se, että henkilö EI PYSTY VASTAAMAAN NIIHIN VAATIMUKSIIN, mitä toinen esittää. Eli yksinkertaisesti ei tykkää tarpeeksi.

      "Haluan mielipiteitä juuri tähän sanomisen ja eroamisen väliseen ristiriitaan: jos on löytänyt oikeanlaisen ihmisen, kuinka voi erota hänestä vain sen takia, ettei juuri sillä hetkellä halua tiivistää suhdetta?"

      Ei eroa, ainakaan totaalisesti, Jos on löytänyt juuri oikeanlaisen ihmisen. Ei välttämättä mene suhteeseen (mistä me tiedämme eri ihmisten vaikeuksista), mutta varmasti haluaa olla tiiviissä tai ainakin jonkun tason kontaktissa sellaisen ihmisen kanssa, joka todella on OIKEANLAINEN.

      Jollei ole missään kontaktissa enää koskaan, lause tarkoitti luultavasti pikemmin: "En ole halukas vastaamaan tarpeisiisi, toivottavasti löydät jonkun toisen".

    • ..........................

      Mielestäni jos toinen osapuoli haluaa suhteelta enemmän ja on valmis sitoutumaan jne, mutta toinen osapuoli ei ole vielä valmis tähän... niin siinä tilanteessa vois sanoa ettei ole valmis sitoutumaan...

    • nyt kaveri

      "tällä hetkellä en halua sitoutua kehenkään ja sitoudun sitten joskus myöhemmin jonkun kanssa, kun sopiva tulee kohdalle. Se et välttämättä ole sinä, mutta se ei haittaa".

      Eli tätä lausetta käyttävälle ihmiselle suhteet alkavat helposti ja myös loppuvat samalla tavalla, hän löytää nopeasti uuden kumppanin ja suhteissa on paljon pinnallisempi perusta, kuin omasta tahdostaan harvoin seurustelevilla. Jälkimmäiset etsivät kokonaisvaltaista yhteenkuulumisen tunnetta, eivätkä siksi kykene tuosta vain hyppimään ihmisestä toiseen.

      Ei se nyt noin mustavalkoista ole !!! Olen itse käyttänyt edellä mainittua fraasia puolitoista vuotta sitten. Mies oli kaikin puolin ihana, tunteet vaan ei ollu pelissä vanhojen haaavojen vuoksi. Mä olin tälle miehelle täysin avoin omissa mietteissäni eikä tämä sitoutumattomuus tullut lopulta hänelle yllätyksenä. Hengailtiin siis reilu kuukausi :)Miksi hengailin hänen kanssaan? Koska se oli helppoa ja pidin hänestä, koska halusin jo unohtaa vanhat sotkut ja siirtyä eteenpäin.

      Noh, en ole vieläkään päässyt eteenpäin, mutta tota fraasia ei ole tullu enää viljeltyä. Jos on tunteidensa kanssa loukussa eikä päästä ketään lähelleen niin ei voi ihastuakaan joka toimii myös toisinpäin. Haluat tutustua johonkin paremmin ja lopulta huomaat ettei kemiat natsaakaan, parempi se kai on "erota" sanoilla millä hyvänsä kunhan tekee oikein. Elämäähän tää vaan on :)

      • Aloittaja

        "Olen itse käyttänyt edellä mainittua fraasia puolitoista vuotta sitten. Mies oli kaikin puolin ihana, tunteet vaan ei ollu pelissä vanhojen haaavojen vuoksi. Mä olin tälle miehelle täysin avoin omissa mietteissäni eikä tämä sitoutumattomuus tullut lopulta hänelle yllätyksenä. Hengailtiin siis reilu kuukausi :)Miksi hengailin hänen kanssaan? Koska se oli helppoa ja pidin hänestä, koska halusin jo unohtaa vanhat sotkut ja siirtyä eteenpäin."

        Eli mikä se motiivisi tapailla kyseistä miestä oli? Tapailit häntä, jotta unohtaisit vanhan suhteen, eli ts. mies oli sinulle pelkkä laastari, joka heitetään ajallaan pois? Kuten itsekin kirjoitit: hengailit hänen kanssaan, koska se oli helppoa ja koska halusit unohtaa vanhat sotkut ja siirtyä eteenpäin. Suhde ei voi olla terveellä pohjalla, jos sen alkaminen on kiinni edellisistä suhteista. Sinua ei kiinnostanut tuo mies yksinään, vaan hänen tuoma helpotus ja lohdutus.

        Ja lopuksi se kaikkein tärkein: siinä vaiheessa kun sinä olet valmis tosissasi seurustelemaan, aiotko ottaa kyseiseen mieheen yhteyttä? Jos et ota, se todistaa, ettet missään vaiheessa ollut tosissasi hänen suhteen. Silloin tuo väitteeni, jonka kerroin ekassa viestissä, pätee myös sinunkin kohdallasi, eli käytit fraasia "en ole valmis sitoutumaan" tarkoittamatta sitä oikeasti. Eli sitten kun olet valmis sitoutumaan, et otakaan mieheen yhteyttä. Ts. siis valehtelit hänelle. Eli toisin kuin väität, niin kyllä nämä asiat taitavat olla melkoisen mustavalkoisia.


    • jos ajattelen itseäni, niin oon käyttänyt tuota fraasia sellaisen henkilön kanssa, joka oli täydellisen epäsopiva minulle, mutta täytyi keksiä jotain 'hienovaraista'. Kuuluu siis samaan kategoriaan kuin vähemmän nätit 'etkö haluaisi etsiä jonkun toisen', 'meidän ei kannata olla yhdessä', 'emme sovi yhteen' jnejne.

      Siinä olet aivan oikeassa, että jos tykkää toisesta oikeasti, ei esteistä piitata. Paitsi, jos niistä on yksinkertaisesti molempien, tai ainakin sen tunteiden kohteen edun mukaista välittää.

    • Hyvin mänöö

      Kaikkea säkin jäät funtsimaan ja analysoimaan.
      Jos kaksi ihmistä tuntee, että heillä synkkää erityisen hyvin yhteen, niin kaikki syyt eroon on silloin enemmän tai vähemmän tekosyitä.
      Syy siihen, että tollasia tekosyitä alkaa yhtäkkiä päässään kehitteleen, riippuu varmaankin tyypistä. Meitä kun on niiiin moneksi.
      Eihän kukaan voi tosissaan kuvitella, että joku jäis venaamaan aikaa parempaa eli siksi kunnes tyyppi ON valmis sitoutumaan. Siispä ei tossa ole mun mielestä mitään spekuloitavaa. Se on heippa ja sillä siisti.

      • Aloittaja

        Enhän minä analysoinut sitä, että tarkoittaako tuo lause mitään muuta. Itse olen sitä mieltä, ettei sitä voi tulkita kuin yhdellä tavalla. Tästähän se koko ristiriita syntyykin: jos tuon lauseen voi ymmärtää vain yhdellä tavalla, eli "ei kiinnosta", niin eikö ole aika noloa sanoa sitä toiselle, kun sen merkitys on niin läpinäkyvä? Miksei vain voi sanoa suoraan, että kemioita ei ole?


    • Aloittaja

      Mielestäni tämä oli ihan hyvä oivallus, jonka tein, eli tuo lause on vain sanahelinää, joka sanotaan sopivassa kohdassa, kun halutaan päästä toisesta eroon. Todella hassua on se, ettei tajuta, mitä lause tarkoittaa. Siinähän ihminen sanoo toiselle, että "en halua tällä hetkellä seurustella ja sinä et ole niin tärkeä, että haluaisin sitä päätöstäni muuttaa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe