Asensin kubuntun uusiksi toimimattomuuksien vuoksi. Kaksi kovoa, hda ja hdb. Hdb:llä kaksi osiota, jälkimmäisessä (hdb2) kaikki muutama kymmenen tuhatta digikuvaa, joista ei ole varmuuskopioita.
Uudelleenasennuksessa ei pystynyt mounttaamaan kyseistä levyä ollenkaan, ykköskovon osiotaulu oli jo kirjoitettu uusiksi, eikä bootannut koneelta, asensin käyttiksen uusiksi. Kubuntu herjasi, ettei pysty liittämään osiota tiedostojärjestelmään. Bootin jälkeen ei edes löytänt koko osia muualta, kuin device managerista, jossa ei tiennyt mitään koko levystä, kuin että se on olemassa.
Koitin opensusen asennusta, sekään ei tunnista tiedostojärjestelmää. Itsekään en sitä tiedä. Taannoin selvittelin, mikä olisi "tehokkain", mutta en muista, olenko senjälkeen formatoinut levyn, vai pistinkö alkujaankaan minkä. Äkkiä miettien voi olla ext3, XFS, jFS tai ReiserFS.
En siis ole missään vaiheessa asennusta poistanut osiota, koittanut mountata sen kyllä asennuksessa. Ja ennen uudelleenasennusta toimi. Kyllä, oli tod. peliveto tehdä näin, mutta aina aikaisemmin on säilynyt kakkoskovo ilman ongelmia uudelleenasennuksessa, niin en nyt osannut miettiä muuta.
Millähän tuolta vois saada pelasteltua jutut talteen? Onko hyviä vinkkejä. Seuraava askel on kantaa tuo levy jonnekin, jossa osataan tehdä sille jotakin, ei nimittäin ole varaa hävittää sieltä tavaraa...
"you must specify the filesystem type"
6
390
Vastaukset
- , , ,
ja mitä sanoo komento 'sudo fdisk -l' ?
joko levyn korruptoitumiselta tai sit oikein rikkoutumiselta!
Ja se datan pelastaminen muualla, EN USKO että haluat maksaa sitä hintaa mitä kyseiset firmat maksaa JA silti he EIVÄT LUPAA että yksikää tieto on toimivassa muodossa ja silti laskuttavat!- jmp-
tuskalliselta ainakin tuntui homma.
Mulla on kuvatiedostoista kyllä backuppia jossakin, mutta oon niitä nyt pari päivää etsinyt. Täytyypä etsiä lisää. Muut häviää sitten koneelta kyllä, mutta niitä saa takas, se on vain vaivaa.
Täytyy varmaan jatkaa hakemista ja lähteä kovalevykaupoille.. - olet yrittänyt
jmp- kirjoitti:
tuskalliselta ainakin tuntui homma.
Mulla on kuvatiedostoista kyllä backuppia jossakin, mutta oon niitä nyt pari päivää etsinyt. Täytyypä etsiä lisää. Muut häviää sitten koneelta kyllä, mutta niitä saa takas, se on vain vaivaa.
Täytyy varmaan jatkaa hakemista ja lähteä kovalevykaupoille..olet yrittänyt mountata jotain muuta kuin sitä itseään.
ennen kuin heität kiintolevyllä vesilintua niin kokeileppas katella tarkemmin mitä osioita sulta löytyykään sieltä tai sitten jos on kummallisempi tiedostojärjestelmä niin asenna sille tuki ensin.
- kokeile
Kokeile nyt ensin jollakin live linuxilla tutkia/pelastaa osiolta tarpeellinen data.
Muistaakseni Vectorlinuxilla onnistuin hieman samantapaisessa operaatiossa. Jotkut suosittelevat Knoppixia mutta minulla se ei mountannut kakkoslevyä joten ei onnistunut.
Ainakin Suse 10.1 halusi välttämättä jyrätä yli kaikki levyt ja osiot vaikka yritti käyttää asiantuntijatilaa, aivan peestä.- jmp-
Ubuntua nyt käytin cd:ltä.
Gnomepartition-systeemi ilmoitti, että hdb2-osio on 90gigaa ja tilaksi antoi "unallocated", eikä anna tietoa, paljonko käytetty. Mitään muuta ei antais tehdä, kuin luoda uutta osiota tuonne.
Täytyy jotain muuta liveä koittaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843987
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353011Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?311978Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271791- 311780
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell611720Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91507- 281491