Ehdottomasti tylsin kirja?

utelias

En vihaa lukemista, vaikka tuota kysynkin, päinvastoin. Itse muistan koulussa joutuneeni lukemaan Hemingwayn Vahus ja meri. Täytyy sanoa, että kesken jäi ja niin jäi monelta muultakin. Ei ainakaan minun mielestäni ollut kiinnostavaa luettavaa yläasteikäiselle. Ja tuskin tartun siihen kirjaan vieläkään. En kuitenkaan vihaa klassikkoja. Monet niistä ovat ihan luettavia, jopa hyviä.

32

4428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyrNimaNteli

      Ensiksi,Hemignwayn Vanhus ja meri-on mielestäni tosi hyvä kirja,muutkin hänen teoksensa ja jopa elämänkerta on mielenkiintoisesti kirjoitettu.Mutta koemme asioita eri tavoin.
      Täytyy miettiä.En osaa kyllä sanoa mikä olisi tylsin kirja,onko sellaista?Mitään sanomattomia ja kevyitä on paljon,niistä en niinkään ole kiinnostunut,kaikkea olen lukenut,mutta tuo on minulle vaikea kysymys.Luulen,että pitää oikein miettiä tarkemmin ja palata asiaan ;)

      • lue

        Vanhus ja Meri --> hyvä klassikko jossa sanomaa. "Jäähyäviset aseille" on myös loistava kirja, samoin "Kenelle kellot soivat."

        Ehkä "tylsin" kirja minkä olen lukenut on Franz Kafkan Oikeusjuttu. Kyseinen tunne vallitsi kirjan lukemisen aikaan, ei ollenkaan jälkeen. Tsekki -fanina tietty pidän kirjasta. Samoin Dostojevskin Rikos ja Rangaistus tuntui monissa paikoin tylsältä, mutta osoittautui kaikeksi muuksi.

        Dan Brownin Meteoriitti tuntui myös vähän väliä tylsältä, mutta osaahan mies kirjoittaa ja lopulta koko romsku oli varsin hyvä.

        Eli en ole sekä vanhemmista - uudemmista kirjoista osannut erottaa mitään tylsiä romskuja...

        Minkä olen aloittanut, sen luen myös loppuun, enkä ole vielä pettynyt...


    • humanisti :-(

      Vaikka minulla onkin ollut ennakkoluuloja isänpäivän alla markettien myyntipöydille lapioituja so(n)takirjoja kohtaan, oli Pentti H. Tikkasen Armoa ei tunnettu kuitenkin paljon huonompi kuin koskaan olin kuvitellut minkään kirjan voivan olla. Siinä oli sekaisin uuvuttavan tylsää joukkueen etenemistä leveys- ja pituuspiirien tarkkkuudella siellä jossakin, runebergilaista paatosta ja Korkkareista tuttua replikoitina tyyliin Argh! hän huudahti vuodattaessaan hurmeensa isänmaan kunnian kentille. Huono huono erittäin huono! Varmasti ja ehdottomasti ja ilman pienintäkään erehtymisen mahdollisuutta voin väittäää sitä maailman tylsimmäksi ja huonoimmaksi kirjaksi.

      • TyrNimaNteli

        en ole lukenut sitä Tikkasta,eikä hän muutenkaan kuulu niihin,joiden kirjoja luen,tiedän kyllä ja kansikirjoituksia tunnen,mutta ihan vain tuli mieleen ,että siinä vanha mies ei pääse eroon muistoistaan ja nuoruudeen kauhuistaan,hokee ja kokee vain sitä samaa.Enää hän ei kirjoita mitään,kuollut,vanha sotilas.


      • humanisti ;-)
        TyrNimaNteli kirjoitti:

        en ole lukenut sitä Tikkasta,eikä hän muutenkaan kuulu niihin,joiden kirjoja luen,tiedän kyllä ja kansikirjoituksia tunnen,mutta ihan vain tuli mieleen ,että siinä vanha mies ei pääse eroon muistoistaan ja nuoruudeen kauhuistaan,hokee ja kokee vain sitä samaa.Enää hän ei kirjoita mitään,kuollut,vanha sotilas.

        kirjailijoita ja kaikki enemmän tai vähemmän traumatisoituneita, mutta P. H. Tikkanen ei osannut kirjoittaa. Jotkut sentään osasivat, esim. Claude Simon, Väinö Linna ja Veijo Meri. On tietysti epäreilua rinnastaa sotaviihteen tehtailija taiteilijoihin, vähän sama kuin vertaisi Agatha Christietä Virginia Woolfiin, Reijo Mäkeä Thomas Manniin tai Leena Lehtolaista Eeva-Liisa Manneriin. Mutta teinpä sen kuitenkin. Vihaan viihdettä vilpittömästi ;)


      • Loskoipio
        humanisti ;-) kirjoitti:

        kirjailijoita ja kaikki enemmän tai vähemmän traumatisoituneita, mutta P. H. Tikkanen ei osannut kirjoittaa. Jotkut sentään osasivat, esim. Claude Simon, Väinö Linna ja Veijo Meri. On tietysti epäreilua rinnastaa sotaviihteen tehtailija taiteilijoihin, vähän sama kuin vertaisi Agatha Christietä Virginia Woolfiin, Reijo Mäkeä Thomas Manniin tai Leena Lehtolaista Eeva-Liisa Manneriin. Mutta teinpä sen kuitenkin. Vihaan viihdettä vilpittömästi ;)

        Jos lukija viihtyy kirjan seurassa, onko kyseessä viihdekirjailija?

        Tähän ropleemaan törmäsin mennäyönä iteksein yksiksein naureskellessain M Niemi nimisen hepun Populaarimusiikkia Vittulajänkältä- teosta lukiessani. Kiitosta vaan Kynsikselle!


      • mutta
        Loskoipio kirjoitti:

        Jos lukija viihtyy kirjan seurassa, onko kyseessä viihdekirjailija?

        Tähän ropleemaan törmäsin mennäyönä iteksein yksiksein naureskellessain M Niemi nimisen hepun Populaarimusiikkia Vittulajänkältä- teosta lukiessani. Kiitosta vaan Kynsikselle!

        ne joilla on hyvä maku eivät viihdy huonon kirjallisuuden parissa


      • TyrNimaNteli
        humanisti ;-) kirjoitti:

        kirjailijoita ja kaikki enemmän tai vähemmän traumatisoituneita, mutta P. H. Tikkanen ei osannut kirjoittaa. Jotkut sentään osasivat, esim. Claude Simon, Väinö Linna ja Veijo Meri. On tietysti epäreilua rinnastaa sotaviihteen tehtailija taiteilijoihin, vähän sama kuin vertaisi Agatha Christietä Virginia Woolfiin, Reijo Mäkeä Thomas Manniin tai Leena Lehtolaista Eeva-Liisa Manneriin. Mutta teinpä sen kuitenkin. Vihaan viihdettä vilpittömästi ;)

        olen samaa mieltä,mutta kuten kirjoitit tehtailija on eri kuin taiteilija.Juuri näin,olen tuossa kirjailijaluetelossakin samaa mieltä.Kuten otsikossa kirjoitin se oli ajatus vain,ei kai Tikkasen edellisetkään mitään taidetta olleet,mutta totta kuitenkin ja hänen kokemanaan.Mikä kustantamo ne painatti?Vai oliko oma kustanne?.Ei kirjoitukseni ollut mikään Tikkasen puolustus.


    • Yksi bloggaava opettaja juuri kirjoitti, että hän ei koskaan pane oppilasta lukemaan "Vanhusta ja merta", koska se hänenkin mielestään on tylsä.

    • Baile_Atha_Cliath

      ja samalla varmasti huonoin kirja, jonka olen koskaan lukenut.

      • mirjamarja

        Se oli minustakin ihan hirveä pettymys, koska sitä oli niin mainostettu, ja luulin saavani siitä todellista ja tutkittua tietoa.
        Jo se alkuasetelma, että henkilö tiesi kuolevansa 20 min kuluttua, ja teki ennen tätä mitä monimutkaisimpia tekoja ja jätti vihjeitä jälkien etsijöille, sai minut raivotilaan.
        Kai se kuoleminen olisi sen verran iso homma, että ei siinä jouda enää kaikkea sitä tekmään.

        Kun tästä aloitettiin, niin raivoni vain yltyi.

        Muuten, on vaikea sanoa, mikä on "huonoin" kirja, koska sekin on tunnetilakysymys. On aikoja, jolloin ei jaksa lukea edes viikkolehden kolumneja, ja sitten tulee himo lukea kaikkea mahdollista.
        Minä otan aina 4 kirjaa kirjastosta. Toisinaan joudun menemään jo 4 päivän kuluttua uudestaan, toisinaan taas vie täyden ajan niiden lukeminen.

        Kesämökkikuntani hyllyt ovat täynnä viihdekirjallisuutta. Siellä olen tutustunut noihin englantilaisiin kirjoihin, joissa köyhä sisäkkö pääsee aatelislinnaan kreivin palvelukseen, ja miten sitten kävikään...

        Talvella ei ne kiinnosta.
        Joskus yritän "sivistää" itseäni. Otan arvostettujen kirjailijoiden teoksia, kuten "Sadan vuoden yksinäisyys".
        Jaaha.
        Varmasti on joku, joka on sen lukenut?

        Joku mainitsi Helvi Hämäläisen. Hänen kirjansa ovat kiinnostavia. Luin hänen muistelmansa. Siitä kyllä löytää hyvin erikoisen ja omaan maailmaansa sulkeutuneen taiteilijan, jonka kanssa ei varmaankaan ollut helppo elää.


      • Baile_Atha_Cliath
        mirjamarja kirjoitti:

        Se oli minustakin ihan hirveä pettymys, koska sitä oli niin mainostettu, ja luulin saavani siitä todellista ja tutkittua tietoa.
        Jo se alkuasetelma, että henkilö tiesi kuolevansa 20 min kuluttua, ja teki ennen tätä mitä monimutkaisimpia tekoja ja jätti vihjeitä jälkien etsijöille, sai minut raivotilaan.
        Kai se kuoleminen olisi sen verran iso homma, että ei siinä jouda enää kaikkea sitä tekmään.

        Kun tästä aloitettiin, niin raivoni vain yltyi.

        Muuten, on vaikea sanoa, mikä on "huonoin" kirja, koska sekin on tunnetilakysymys. On aikoja, jolloin ei jaksa lukea edes viikkolehden kolumneja, ja sitten tulee himo lukea kaikkea mahdollista.
        Minä otan aina 4 kirjaa kirjastosta. Toisinaan joudun menemään jo 4 päivän kuluttua uudestaan, toisinaan taas vie täyden ajan niiden lukeminen.

        Kesämökkikuntani hyllyt ovat täynnä viihdekirjallisuutta. Siellä olen tutustunut noihin englantilaisiin kirjoihin, joissa köyhä sisäkkö pääsee aatelislinnaan kreivin palvelukseen, ja miten sitten kävikään...

        Talvella ei ne kiinnosta.
        Joskus yritän "sivistää" itseäni. Otan arvostettujen kirjailijoiden teoksia, kuten "Sadan vuoden yksinäisyys".
        Jaaha.
        Varmasti on joku, joka on sen lukenut?

        Joku mainitsi Helvi Hämäläisen. Hänen kirjansa ovat kiinnostavia. Luin hänen muistelmansa. Siitä kyllä löytää hyvin erikoisen ja omaan maailmaansa sulkeutuneen taiteilijan, jonka kanssa ei varmaankaan ollut helppo elää.

        Marquez:n kirjat tullut luettua. Jorge Amado myös hyvä latinokirjoittaja.


    • kahdeksas veljes

      Seitsemän veljestä. Vaikka olenkin nurmijärveläinen. Inhottaa kun koulussa laittoivat lukemaan sitä. Taidanpa lähteä A.Kiven patsaalle ja kusta sen juureen. Siinä on muutenkin hieno istuskella penkillä ja yrittää imitoida A.Kiven mietteliästä poseerausta....

      • mirjamarja

        Otapa kirja "Seitsemän koiraveljestä". Siinäpä on tärkeimmät asiat ko. kirjasta.
        Sitten voit lukea alkuperäisen ja tehdä vertailuja.
        Oma kahdeksanvuotias lapsenlapsi on lukenut Kunnaksen riekaleiksi. Hänellä ei tule olemaan ennakkoluuloja, kun koittaa Aleksin aika.


      • Niinhän se on, minullakin oli opettajia joilla oli käsittämätön kyky tehdä mielenkiintoisetkin asiat tylsiksi ja puiseviksi, kun ne oli PAKKO sekä osata ulkoa että kuvata omin sanoin jne...

        En olisi 60-luvulla ikinä osannut kuvitella, että laiskat teininörtit tämmöisen ihmekoneen kautta ruinaavat jotain valmista esseentynkää Tuntemattomasta Sotilaasta. Sitähän me pojat oikein ahmittiin, kun opettajat nimenomaan varoittivat lukemasta sellaista isänmaallisuutta rienaavaa roskaa, missä niin kauheasti kiroiltiinkin!

        Seitsemään veljekseen tutustuin jo alle kouluikäisenä, kun se luettiin läpi radiossa. Se hassun vanhanaikainen suomenkieli sekä veljesten tappelut ja örvellykset olivat minusta & veljestä jotain hirmuisen hauskaa. Sitä odotettiin viikottain vähintään yhtä himokkaasti kuin Markus-sedän lastentuntia.
        Luin veljekset lopulta kannesta kanteen vasta pari vuotta sitten ja totesin, ettei minulta ollut mennyt jutun juonesta ohi juuri muuta kuin veljesten viinankeitto ja Simeonin rähmellys Hämeenlinnassa, jonka selitykseksi hän sepitti sen kuumatkan.


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      ...kaikki mitä on PAKKO lukea esim opiskelun vuoksi vaikuttaa tylsältä. Esim olen tavannut englantilaisia opiskelijoita joiden mielestä Shakespeare on tylsintä mitä voi kuvitella, mutta Kalevala on hyvin kiinnostavaa. ja suomalaisia opiskelijoita joiden mielestä Kalevala on maailman tylsintä, mutta Shakepeare kiinnostavaa.

    • kirja hyllyssäni on: Panu Rajalan Sydämenjäristys.
      Olen yleensä kaikkiruokainen lukemisen suhteen, mutta tämä ylitti tylsyydessään kaikki mitä tähän ikään mennessä olin aikaisemmin lukenut.
      Vanhus ja meri, on kyllä kirja, jota tähän ooppukseen ei voi edes verrata. Olen lukenut sen pariinkin kertaa, mutta mitään pitkäveteistä en siitä löytänyt.

    • Inhotus

      Filosofiaa vuosia opiskellena minun täytyy tunnustaa, että Sartren Inhoa puisevampaa kirjaa ei liene milloinkaan kirjoitettu. Sellaista tekotaiteellista ranskalaista jahkaamista ja haihattelua sivukaupalla. Kirjan on tarkoitus esittää psykologisesti mahdollisimman tarkka ja nerokas kuva ihmisestä. Mutta minä sanon, että jos Dostojevsjki olisi lukenut iltateellä Inhoa, hän olisi mitä todennäköisemmin tukehtunut teehensä kokissaan Inhon aiheuttamia, eskistentialistisia väristyksiä.


      Jos joku onneton, joka ei filosofiaan ole aikaisemmin tutustunut ,pahaa aavistamatta tarttuu Sartre-sedän Inhoon, alkaa hän välittömästi vihata koko filosofiaa sydämensä pohjalta. Kirja on mieletäni eksistentialismin raiskaus, vaikka Sartre-setä onkin ko. suuntauksen merkittävimpiä edustajia. Kirja nukuttaa pystyyn. Hyvää iltalukemista unettomille. Vastaa nuijanukutusta.

      • Inhotus

        Sartre taisi kostaa minulle haudan takaa, tuli niin paljon kirjoitusvirheitä, että hirvittää :D

        Puhun siis Dostojevskistä ja eksistentialismista! :)


    • Jollain kulttuurimäärärahalla suomennettu kokoelma saksalaisia novelleja, jäi käteen kirjaston ilmaisesta poistokorista.

      Jo otsikko on sitä itseään. Silloin 1965 kulttuuriradikaalien keskuudessa oli muotia jättää otsikoista isot kirjaimet pois.

      Jo ensimmäisen tieteisnovellin (arno schmidt: retkikunta) ensimmäinen kappale on niin unettava, etten jaksa sitä edes näytteeksi aloittaa...

    • lulululul1

      Selkeästi tylsin kirja on James Joycen odysseus. Ei suomennettuna

      • 999

        "Selkeästi tylsin kirja on James Joycen odysseus. Ei suomennettuna"

        Eiköhän Finnegans Wake mene tuon edelle tylsyyden suhteen, vai mitä luulet?


    • Hanskan saaresta löytyi kummastakin päästä irtolehdiksi mennyt miesten jännityspokkari, josta en muista kuin lauseen: "Jamesonista ei jäänyt jäljelle kuin myrskyn runtelema paistinpannu"

      Mutta suurin ongelma on tullut ylistetyn "Alastalon salissa" kirjan kanssa. En yksinkertaisesti ymmärtänyt sen kielikuvia. Kun Kilpi kirjoittaa: "Miehet heiluttavat partaa" Minä kanttura näin joukon äijiä pitävän parrastaan kiinni ja heiluttavan niitä. Mies sanoi, että se tarkoittaa puhumista. Lopetin kirjan siinä sivulla 150, jolloin oltiin ehkä päästy ovelta puoleen väliin takanreunaa. En yksinkertaisesti ymmärtänyt.

      Mä en myöskään ole kovin otettu Camusta, Sartresta tai Nietzschesta (onko tuossa nyt kaikki konsonantit kohdallaan)

      Mutta venäläiset uppoavat, uudet ja vanhat.

    • kipikka

      Taru sormusten herrasta tuli luettua ala-asteella kokonaan, mutta tällä iällä se ei enää uppoaisi totaalisen mielikuvituksen puutteen ja pitkäveteisen kerronnan yhdistelmän vuoksi, joten nimeän sen tylsimmäksi tuntemakseni kirjaksi.

    • hymmh?!?

      En tiedä mitä tarkoitat "tylsällä kirjalla", mutta Hemingway on sen verran kova nimi kirjallisuudessa, että piti joku Hemingwayn jostakin yksittäisestä kirjasta tai ei, ei Hemingwayta "tylsäksi" kukaan kirjallisuuden harrastaja sano.

      Jaah? Mikähän minusta olisi kaikkein tylsin lukemani kirja, vaikea äkkiseltään vastata. Kun joku nyt tämänkin vanhan ketjun on nostanut palstan etusivulle ja ketjua on hiljattain kommentoitu, niin kommentoin sitten minäkin.

      No omalta osaltani "tylsin" lukemani kirja on ehkä yksi omakustanne, jonka kirjan kirjoittajan nimeä en enää edes muista, enkä sitä siten mainitse tai tässä muutenkaan mainitsisi, mutta jouduin kerran tekemään yhdestä kirjasta opiskeluaikoina lukupiiriin arvion ja se oli todella vaikeaa, koska kerta kaikkiaan siinä tylsäksi muistamastani kirjasta ei ollut mitään positiivista sanottavaa ja se oli noloa, kun ei voi vaan arvostellakaan, sanomatta mitään positiivista: jopa lauseet kirjassa oli aloitettu pienillä alkukirjaimilla, eikä kirjassa ollut mitään punaista lankaa eli ei ollut mitään loogisesti etenevää edes yksinkertaista juonta, ja kirjoittaja siten oli todennäköisesti niin surkea, että ehkä kutosen äidinkielen arvosanan kirjoittajaksi arvioisin, tekeleen tekijän. Oli kuitenkin saanut apurahaa tuotoksensa tekemiseen ja julkaisuun, en muista mistä. Kirja itsessään oli jokin olevinaan dokumentaarinen tuotos, tyyliin kerronnallinen kaunokirjallisesti väritetty historiikki, tms.

      Kirjailijoiksi luettavista ehkä tylsin ikinä lukemani teos on Dan Brownin "Da Vinci Koodi": Dan Brown on surkea näkemyksetön amerikkalainen bisnesmaakarikirjoittaja, minun mielestäni, enkä ymmärrä, että mitä jotkut hänen teoksissaan näkevät tai että miksi ne myyvät. Myös Tuomas Kyrö on mielestäni yliarvostettu; ei ehkä huono kirjoittaja, enkä ole lukenut yhtäkään hänen kirjaansa, joten en voi arvostellakaan, mutta Kyrön tyylissä; hänen kolumnejaan olen joskus lukenut, välillä ärsyttää se pakkomielteinen " imaginaarisen tavikseuden humoristisoiminen", että aina kun joku sanoo, että "oi, joi nyt mieleni pahoitin", niin se on muka hassunhauskaa ja niin "suomalaista" muka.

      Tuomas Enbuske ei taida olla kirjailija? Jos olisi, niin hän saisi ainakin multa pisteet tylsimmän mahdollisen kirjoittajan sarjassa. Tyyppi on melkein kuin opetettu papukaija, joka saarnaa joka tekstissään vaan rahasta. En ole koskaan nähnyt Enbusken kirjoittavan mitään positiivista kenestäkään, jolla on erilainen poliittinen arvomaailma, kuin hänellä. Luoja minua varjelkoot siltä, ttä Tuomas Enbuske ikinä alkaisi kirjailijaksi! Tulisin hulluksi, jos se olisi vielä kirjallisuusohjelmissakin. Ja mä olen tavis,eikä mulla ole mitään Enbuskeakaan vastaan: hän on minusta ainoastaan tylsä ja melko huono kirjoittaja ja mielipiteeseen on oikeus.

      Ja te epäkirjallisuustyypit tässä Suomi24.fi:a nettikirjoittelevat tuskin ansaitsisitte edes näin pohtivaa kirjoitusta.

    • Seppo.Jyrkinen

      Tylsää kirjaa sinällään ei ole olemassakaan; sen asemesta on olemassa lukijan ja kirjan välinen suhde.

      Tuo suhde vieläpä muuttuu ajan saatossa. Ottakaapa aikaperspektiiviksi 10 tai 30 vuotta.

      Tenavana Tarzanit olivat hyviä, mutta enpä viitsi enää niitä lukea. Vastaavasti Kalevala oli kerta kaikkiaan hirvittävä opus enkä lukenut sitä edes kouluaikana. Vaan nyt kirjoitan itse verkkokirjaa Kalevalan pohjalta.

    • siipale

      Yritän valita lukemiseni niin, että ainakin uskoisin kirjan olevan tarpeeksi mielenkiintoinen. Itse asiassa olin siitä melkein varma, kun viimeksi ostin koko Shades of Grey -trilogian. Mutta toisin kävi. Lukeminen jää mitä luultavimmin siihen yhteen kirjaan. Aluksi tietenkin oli virkistävää lukea jotain erilaista ja jännää. No, se "jännyys" ei kovin pitkälle kestänyt, kun jo puolivälissä tuli sellainen hohhoijaa-fiilis, kun ne samat kuviot alkoivat toistaa itseään joka toisella sivulla, kun kirjailija ei ilmeisesti osaa muusta kirjoittaa. Lukeminen muuttui yhtä kiinnostavaksi ja jännittäväksi kuin makaronilaatikon syöminen. Sadatta kertaa käydään samat eleet läpi. Kaiken päälle vielä täysin onneton suomennos. *haukottelee*

    • kultturi

      Pari kertaa olen yrittänyt lukea Kalle Päätalon romaaneja. En kovin pitkälle jaksanut sitten millään. En tiedä johtuuko minun vaiko kirjojen tylsyydestä. Kerran luin puoleen väliin Päätalolle lähetetyistä ihailijakirjeistä koostettua kokoelmaa "Kunnioitettu herra mestari". Se oli ihan kiinnostava ja paikoin hauskakin.

      Melko tylsä oli myös Arvid Järnefeltin romaani "Greta ja hänen Herransa". Muuten olen pitänyt Järnefeltin kirjoista.

    • Tylsyys on suhteellinen käsite. Joskus kirjan vaikeatajuisuus tekee lukemisen tylsäksi. Minulle kävi niin Jussi Kylätaskun Akuaban kohdalla. Ehkä olen vain rajoittunut?

    • tylsyyttäkö?

      Laila Hirvisaaren Pihkovan kellot. En vain päässyt kirjaan mukaan. Muita Hietamiehen/Hirvisaaren kirjoja olen kyllä lukenut, myös tuon sarjan kirjoja.

    • Ruskettuneet sääret

      Tylsin romaani, jota olen koskaan alkanut lukea, on Jack Kerouacin On the Road (Matkalla). Keskenhän se jäi tietysti. On the Road, mitä siitä nyt muistan, on pelkkää epämääräistä paikkojen ja havaintojen kuvausta, jonka välillä keskeyttää kliseinen elämänfilosofinen pohdinta. Vähän kuin omia nuoruuden päiväkirjoja lukisi... En voi ymmärtää sen saavuttamaa suosiota.

      Minusta romaanissa on oltava kunnon tarina, ja lopussa pitää mielellään jonkin suuren salaisuuden paljastua, jolloin kääntynyt perspektiivi tapahtumiin ja henkilöihin muuttaa kaiken uudeksi: näin yhdessä kertomuksessa on tavallaan kaksi tarinaa, joista toinen kulkee alusta loppuun ja toinen lopusta alkuun.

    • Why you Sinuhe!

      No enpäs osaa tuota sanoa, koska jos joku kirja on tosi tosi tylsä, niin se kyllä tuppaa jäämään kesken ja meneppä nyt niistä kesken jätetyistä kirjoista sitten sanomaan mikä olisi ollut se kaikkein tylsin.
      Yksi omasta mielestäni tosi puiseva ja ankea luettava on Sinuhe Egyptiläinen. Olkoon vaikka kuinka suomalaisen kirjallisuuden huipputeos ja mikä lie, mutta voi elämä että se on myös ihan jumalattoman tylsä ja ankea kirja lukea.
      Luin sitä muutama vuosi sitten jotain useamman sataa sivua (lopetin jossain niillä paikkeilla kun päästiin Sinuhen masentuneeseen känniepisodiin tämän menetettyä morsmaikkonsa Minotauriin labyrinttiin) ja melko varmasti tulee jäämäänkin siihen kohtaan minulla se kirja.
      Yksi iso ongelma on varmasti se, että henkilöhahmot ovat ihan samantekeviä. Kuulemma kirjan loppu on tosi surullinen, mutta ottaen huomioon että itse en missään vaiheessa osannut samaistua Sinuhen hahmoon ja pidin tästä sen verta vähän, että koko ukon voisi puolestani lopussa vaikka pilkkoa elävältä voiveitsellä sentin ohuiksi suikaleiksi varpaista alkaen samalla tämän elämäntarinaa kerraten, eikä se herättäisi minussa ihmeempiä tunteita tai sympatioita hahmoa kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe