Kuntoutustutkimus

onervaollikainen

Olen päässyt kuntoutustutkimukseen Turkuun. Nyt vain en tiedä mitä siellä tehdään. Kertokaa jo siellä käyneet. Onko siittä apua kun olen saanut hylätyn päätöksen työkyvyttömyyseläke asiaani. Lääkärini tämän laittoi vireille ja nyt sitten pääsin sinne mutta kaikki onkin sitten ihan outoa. Kiitos jo jos joku voisi kertoa hieman tarkemmin täsätä tutkimuksesta...

13

2930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vuaan

      Ota selville kenen laitos onko kela:n yms Tutkivat sun kunnon, miettivät oisko muihin töihin jne.(etenkin jos kyseessä on kela vakuutusyhtiö tms.)Se on herran halussa mitä ne päättää sen jälkeen, mutta älä toivo liikoja ps.tuo herran halussa pitäis olla narrien halussa oikeesti..anteeksi lipsahdus..voimia..!!!

    • VARAUDU PAHIMPAAN

      Olin kuntoutustutkimuksesa. Minulla oli ongelmia joille ei löytynyt selvää diaknoosia, mitä nyt kuluma vikoja kaularakgassa. Huimausta, nivelten turvotusta, kolmoshermo särkyä, käsien puutumista näköhäiriöitä, migreeniä,ja fibromualgia. Kuntoutustutkimuksessa sitten se särkevä naamanpuoli halvausi. Näin kahtena ja puhevaikeudet. Sain B- lausunnon, ja sen jälkeen hankin vielä 4 muuta B-lausuntoa.Tuli kuntien eläkevakuutuksesta hylkäävä päätös. Tutkittuaan 2v.8kk asiaa tuli taas hylkäävä päätös.
      Tässä voi kysyä: Miksi työnantaja vakuuttaa työntekijänsä tuollaisessa yhtiössä, jos he eivät ole valmiita tekemään raihnaisille työntekiöilleen suojatyöpaikkoja.
      Jos sinulla ei ole rollaatoria, niin kehotan sinua olemaan luottamatta kuntoutustutkimukseen vaikka saisitkin B-lausunnon. Palikka- muisti-ja
      motoriikka testejä. Kuntotesti ja lääkärin tutkimuksia.

      • onervaollikainen

        Olitko tehnyt valituksen hylkypäätöksestä. Olen myöskin Kevas vakuutettu. Taitavat nyt kerätä rahaa johonkin isompaan juhlaan kun hylkyjä jakavat. Voiko olla että tämän tutkimuksen paperit eivät ole minkään arvoisia Kevan edessä. Siinähän tapahtuu iso virhe Petrea Turku on todella hyvä laitos ja arvostettu kuten myös siellä toimivat lääkärit... Tietoni on totta.. Sinne nyt olenkin menossa... Katsotaan mitä tapahtuu....


      • Yks muori
        onervaollikainen kirjoitti:

        Olitko tehnyt valituksen hylkypäätöksestä. Olen myöskin Kevas vakuutettu. Taitavat nyt kerätä rahaa johonkin isompaan juhlaan kun hylkyjä jakavat. Voiko olla että tämän tutkimuksen paperit eivät ole minkään arvoisia Kevan edessä. Siinähän tapahtuu iso virhe Petrea Turku on todella hyvä laitos ja arvostettu kuten myös siellä toimivat lääkärit... Tietoni on totta.. Sinne nyt olenkin menossa... Katsotaan mitä tapahtuu....

        Itse olen parasta aikaa kuntoutustutkimuksessa. Melko sekavalta tuntuu koko touhu. Minulla on ollut työuupumusta ja masennusta, joiden takia paljon sairauslomia. Nyt uhkaillaan jo laitospaikalla parin päivän ns. tutkimuksen jälkeen. Kaduttaa kamalasti, että olen ihan itse hakeutunut koko tutkimukseen työterveyshuollon kautta. Miten tästä nyt pääsee eroon? Jos itse keskeyttää, joutuuko maksamaan kalliit tutkimuskustannukset Kelalle täysmääräisinä takaisin, se ei olekaan vähän: useampi satanen ellei peräti enemmän! Neuvokaa hyvät ihmiset mitä tässä pitää/voi tehdä!


      • Jo ollut
        Yks muori kirjoitti:

        Itse olen parasta aikaa kuntoutustutkimuksessa. Melko sekavalta tuntuu koko touhu. Minulla on ollut työuupumusta ja masennusta, joiden takia paljon sairauslomia. Nyt uhkaillaan jo laitospaikalla parin päivän ns. tutkimuksen jälkeen. Kaduttaa kamalasti, että olen ihan itse hakeutunut koko tutkimukseen työterveyshuollon kautta. Miten tästä nyt pääsee eroon? Jos itse keskeyttää, joutuuko maksamaan kalliit tutkimuskustannukset Kelalle täysmääräisinä takaisin, se ei olekaan vähän: useampi satanen ellei peräti enemmän! Neuvokaa hyvät ihmiset mitä tässä pitää/voi tehdä!

        Hei,
        yritä vain käydä koko touhu läpi! Kuntoutustutkimukset tehdään ja he vain suosittelevat, mitä kannattaisi tehdä.
        Kela maksaa jos maksaa, yleensä ei maksa kuin pakolliset kuntoutukset.

        Sitten kun kuntoutustutkimusjakso on ohi, voit saada kuntoutustukea. Jos tutkimuksia ei ole tehty tai olet keskeyttänyt, et todennäköisesti saa mitään rahaa.

        Tsemppiä, tutkimus kerrallaan ja kyllä se siitä.


      • onervaollikainen
        Jo ollut kirjoitti:

        Hei,
        yritä vain käydä koko touhu läpi! Kuntoutustutkimukset tehdään ja he vain suosittelevat, mitä kannattaisi tehdä.
        Kela maksaa jos maksaa, yleensä ei maksa kuin pakolliset kuntoutukset.

        Sitten kun kuntoutustutkimusjakso on ohi, voit saada kuntoutustukea. Jos tutkimuksia ei ole tehty tai olet keskeyttänyt, et todennäköisesti saa mitään rahaa.

        Tsemppiä, tutkimus kerrallaan ja kyllä se siitä.

        Siis menen läpi kaikki tutkimukset jos siittä vaan olisi apua. Lääkärini sanoi myös että tämä aktiivisuus tutkimuksiin on asian ensiapu. Siittä se tilanne sitten aukeaa.... Jos aukeaa... Turku käyty ja lisää tulossa .. Onhan minulla aikaa mutta lähteminen on vaikeaa. Kyyti pitää aina hankkia koska oma ajaminen alkaa olla jo kankeeta menoa.... Kesä antaa voimia tähän kaikeen... Hyvää kesää kaikille kunhan se sieltä tulee ensin....


      • aulikkioksanen
        Yks muori kirjoitti:

        Itse olen parasta aikaa kuntoutustutkimuksessa. Melko sekavalta tuntuu koko touhu. Minulla on ollut työuupumusta ja masennusta, joiden takia paljon sairauslomia. Nyt uhkaillaan jo laitospaikalla parin päivän ns. tutkimuksen jälkeen. Kaduttaa kamalasti, että olen ihan itse hakeutunut koko tutkimukseen työterveyshuollon kautta. Miten tästä nyt pääsee eroon? Jos itse keskeyttää, joutuuko maksamaan kalliit tutkimuskustannukset Kelalle täysmääräisinä takaisin, se ei olekaan vähän: useampi satanen ellei peräti enemmän! Neuvokaa hyvät ihmiset mitä tässä pitää/voi tehdä!

        Olin turussa kuntoutustarve tutkimuksessa ja tulihan ne paperit mut yllätys olikin että sosiaali ihminen oli kirjoittanut semmoista mitä en todellakaan ole sanonut. Eli kaikki kääntyi minua vastaan ja kielteistä sanomaa oli ihan tarpeeksi. Lääkärin paperi olikin sitten ihan eri laatua, elikkä hän ymmärsi mitä olimme puhuneet.. Aion ottaa tämän asian esille nyt vapun jälkeen. Sosiaali tädin teksti laittaa kyllä kaikki seinät pystyyn tielläni.. Siihen hän on varmasti opiskellut paljon. Liian nuori on sanomaan missä mennään hieman yli 20v oli tyttö joka paperit kirjoitti.. Ei mitään kokemusta elämästä ja sen kovuudesta.. VAROKAA mitä puhutte.... Tämä on ihan tosi ei minulla ennen ole ollut mielenterveys ongelmia.... Ei niitä kyl lääkärikään ole huomannut...


      • Ja äkkiä!!
        aulikkioksanen kirjoitti:

        Olin turussa kuntoutustarve tutkimuksessa ja tulihan ne paperit mut yllätys olikin että sosiaali ihminen oli kirjoittanut semmoista mitä en todellakaan ole sanonut. Eli kaikki kääntyi minua vastaan ja kielteistä sanomaa oli ihan tarpeeksi. Lääkärin paperi olikin sitten ihan eri laatua, elikkä hän ymmärsi mitä olimme puhuneet.. Aion ottaa tämän asian esille nyt vapun jälkeen. Sosiaali tädin teksti laittaa kyllä kaikki seinät pystyyn tielläni.. Siihen hän on varmasti opiskellut paljon. Liian nuori on sanomaan missä mennään hieman yli 20v oli tyttö joka paperit kirjoitti.. Ei mitään kokemusta elämästä ja sen kovuudesta.. VAROKAA mitä puhutte.... Tämä on ihan tosi ei minulla ennen ole ollut mielenterveys ongelmia.... Ei niitä kyl lääkärikään ole huomannut...

        Hei,

        potilaalla on oikeus oikaista tieto, joten pyydä oikaisua äkkiä. Olen joutunut myös pyytämään oikaisuja, jopa lääkärin juttuihin.

        "Potilaan oikeudet
        28.10.2005

        Suomessa on voimassa laki potilaan oikeuksista. Laki koskee koko terveydenhuoltoa sekä sosiaalihuollon laitoksissa annettavia terveydenhuollon palveluja.

        Laissa säädetään mm. seuraavista asioista:
        1) Hoitoon tarvitaan potilaan suostumus.
        2) Hoidon on tapahduttava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa.
        3) Potilaalle on annettava tiedot hänen terveydentilastaan, hoidon laajuudesta, riskitekijöistä ja hoidon vaihtoehdoista.
        4) Potilaalla on oikeus tarkistaa hänestä potilasasiakirjoihin merkityt tiedot ja oikaista ne.
        5) Hoitoa jonottamaan joutuvalle on ilmoitettava hoitoon pääsyn ajankohta.
        6) Hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen hoitolaitokselle.
        7) Hoitolaitoksella on oltava potilasta avustava potilasasiamies, joka antaa potilaalle tietoa tämän oikeuksista ja avustaa tarvittaessa potilasta muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa. "

        Laita tietojen oikaisuvaatimus kirjallisesti kuntoutustutkimusyksikköön ja pyydä viivytyksettä tiedon oikaisua.

        Ylipäätään kannattaa aina pyytää tarkistusta omista papereista varmuuden vuoksi ja olla sinnikäs, että ne kirjoitetaan oikein jos kyse on sellaisista asioista, jotka sinä olet nimenomaan kertonut ja liittyvät sinuun.

        Esim. jos et ole ajanut autolla, ja papereissa lukee, että olet ajanut autolla, se tieto on väärä ja on korjattava (mun tapaus).
        Tässä tapauksessa tein pienen mokan ja en pyytänyt tietoja korjaamaan viivytyksettä, korjauksen lähetin 2.2.07 ja korjaus tuli suurinpiirtein 4.4.07, mutta tuli kumminkin.
        Vääriä tietoja sisältänyt kuntoutussuunnitelma lähti vakuutusyhtiöön ja he käyttivät sitä tietenkin lähtötietoina. Ja jota jouduin sitten selvittämään erikseen, että tiedoissä vääriä juttuja, ja olen pyytänyt tietojen oikaisua.

        Hankalaa, mutta tietojen on oltava oikein.


      • edel.
        Ja äkkiä!! kirjoitti:

        Hei,

        potilaalla on oikeus oikaista tieto, joten pyydä oikaisua äkkiä. Olen joutunut myös pyytämään oikaisuja, jopa lääkärin juttuihin.

        "Potilaan oikeudet
        28.10.2005

        Suomessa on voimassa laki potilaan oikeuksista. Laki koskee koko terveydenhuoltoa sekä sosiaalihuollon laitoksissa annettavia terveydenhuollon palveluja.

        Laissa säädetään mm. seuraavista asioista:
        1) Hoitoon tarvitaan potilaan suostumus.
        2) Hoidon on tapahduttava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa.
        3) Potilaalle on annettava tiedot hänen terveydentilastaan, hoidon laajuudesta, riskitekijöistä ja hoidon vaihtoehdoista.
        4) Potilaalla on oikeus tarkistaa hänestä potilasasiakirjoihin merkityt tiedot ja oikaista ne.
        5) Hoitoa jonottamaan joutuvalle on ilmoitettava hoitoon pääsyn ajankohta.
        6) Hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen hoitolaitokselle.
        7) Hoitolaitoksella on oltava potilasta avustava potilasasiamies, joka antaa potilaalle tietoa tämän oikeuksista ja avustaa tarvittaessa potilasta muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa. "

        Laita tietojen oikaisuvaatimus kirjallisesti kuntoutustutkimusyksikköön ja pyydä viivytyksettä tiedon oikaisua.

        Ylipäätään kannattaa aina pyytää tarkistusta omista papereista varmuuden vuoksi ja olla sinnikäs, että ne kirjoitetaan oikein jos kyse on sellaisista asioista, jotka sinä olet nimenomaan kertonut ja liittyvät sinuun.

        Esim. jos et ole ajanut autolla, ja papereissa lukee, että olet ajanut autolla, se tieto on väärä ja on korjattava (mun tapaus).
        Tässä tapauksessa tein pienen mokan ja en pyytänyt tietoja korjaamaan viivytyksettä, korjauksen lähetin 2.2.07 ja korjaus tuli suurinpiirtein 4.4.07, mutta tuli kumminkin.
        Vääriä tietoja sisältänyt kuntoutussuunnitelma lähti vakuutusyhtiöön ja he käyttivät sitä tietenkin lähtötietoina. Ja jota jouduin sitten selvittämään erikseen, että tiedoissä vääriä juttuja, ja olen pyytänyt tietojen oikaisua.

        Hankalaa, mutta tietojen on oltava oikein.

        Piti vielä lisätä, että pidä huoli, että jos sosiaalityöntekijä tekee omia "diagnoosejaan", ilmoita se hänen esimiehelleen.

        Sosiaalityöntekijän tehtävänä on kysellä perustiedot sinusta, perheestä, koulujutuista (esim. jopa 20 v sitten käydystä peruskoulusta) jne. Hän ei todellakaan ole lääkäri!!

        Masennuksen ja muut toteaa vain sen alan lääkäri, ei esim. silmälääkäri tai gynegologi, eikä oikeastaan edes työpaikkalääkäri.

        Ylipäätään jos on lähdössä jonnekin tutkimuksiin, kannattaa kiikuttaa niitä B- ja E-lausuntoja mukana (joissa tiedot oikein!)
        Tsemppiä.


      • Jo tutkimukset
        onervaollikainen kirjoitti:

        Siis menen läpi kaikki tutkimukset jos siittä vaan olisi apua. Lääkärini sanoi myös että tämä aktiivisuus tutkimuksiin on asian ensiapu. Siittä se tilanne sitten aukeaa.... Jos aukeaa... Turku käyty ja lisää tulossa .. Onhan minulla aikaa mutta lähteminen on vaikeaa. Kyyti pitää aina hankkia koska oma ajaminen alkaa olla jo kankeeta menoa.... Kesä antaa voimia tähän kaikeen... Hyvää kesää kaikille kunhan se sieltä tulee ensin....

        Hei,

        kuntoutustutkimuksissa yleensä tutkitaan sitä, mitä Kela tai vak.yhtiö on määritellyt. Sitä en itse saanut selville, mikä oli mun kohdalla tarkoitus.

        Kuntoutustutkimuksessa selvitellään työkyky ja tarvittavat kuntoutustoimenpiteet, jotta töihin pääsisi. Ne ovat suositusluontoisia.
        Maksaja päättää, toteutetaanko niitä tutkimuksissa suositeltuja kuntoutustoimenpiteitä.

        Kuntoutustuki-paperi kannattaa laittaa aika nopeasti Kelalle, mikäli sairaslomapäivä on jo 150. Mun käsittely kesti 4,5 kk.

        Raha-hommista,
        ainakin minä sain eläkettä kuntoutustutkimusten aikana. Samoin kuin matkat maksetaan kuntoutustutkimuksiin edullisinta julkista käyttäen. Ja ehkä päivärahaakin, jos olet pitkältä (= ruokaraha?) Asiaa kannattaa kysellä etukäteen Kelalta.


      • aulikkioksanen
        edel. kirjoitti:

        Piti vielä lisätä, että pidä huoli, että jos sosiaalityöntekijä tekee omia "diagnoosejaan", ilmoita se hänen esimiehelleen.

        Sosiaalityöntekijän tehtävänä on kysellä perustiedot sinusta, perheestä, koulujutuista (esim. jopa 20 v sitten käydystä peruskoulusta) jne. Hän ei todellakaan ole lääkäri!!

        Masennuksen ja muut toteaa vain sen alan lääkäri, ei esim. silmälääkäri tai gynegologi, eikä oikeastaan edes työpaikkalääkäri.

        Ylipäätään jos on lähdössä jonnekin tutkimuksiin, kannattaa kiikuttaa niitä B- ja E-lausuntoja mukana (joissa tiedot oikein!)
        Tsemppiä.

        Näin ajattelin toimia. On se kumma kun vääristetään ihmisen puheet paperille.. Lääkäri oli kyllä sanansa mittainen.... Ei muuta kun TAAS valittamaan....


      • Edell
        aulikkioksanen kirjoitti:

        Näin ajattelin toimia. On se kumma kun vääristetään ihmisen puheet paperille.. Lääkäri oli kyllä sanansa mittainen.... Ei muuta kun TAAS valittamaan....

        Niinpä,

        olen huomannut, että asiat kirjataan miten sattuu. Harmi vain, että juuri kun on heikoimmillaan, ei jaksa lukea ja vaatia mitään. Ainakin minulle on käynyt niin. Ja nyt kun on jo jonkinmoisessa kunnossa ja joutunut setvimään papereita, huomaan, että voi ei, mitä ihmettä..

        Jos on surkeassa kunnossa, kannattaa pyytää joku omainen mukaan. Ja muutenkin, nykyään on sellainen "suuntaus" ihan terveyskeskuksissakin, että jos menee yksin, saa paljon huonompaa kohtelua kuin että menee puolisonsa/kaverinsa kanssa. Tämä huomattu varsinkin vanhusten kanssa, siispä tyttäret ja pojat vain mukaan, että saa sen hoidon, mitä tarvitaan.

        Pyydä mahdollisimman nopeasti vaan sitä korjausta ja ilmoita sosiaalihoitajan esimieheelle hänen tekemistä diagnooseistaan.

        Sosiaalityötekijän tehtävänä ovat vain nopeuttaa toimintaa, ettei lääkäreiden tarvitsisi käyttää aikaa esitietojen kyselyyn. Ja kyse siis niistä perustiedoista, jotka näkyvät jollain todistuksella. Ja tietysti se, että hän ohjaa sinut hakemaan kuntoutustukea ja sairaspäivärahaa oikeaan aikaan, jonka taatusti saat selville netistä tai käymällä Kelan toimistossa. Ja sosiaalityöntekijän pitäisi olla asiantuntijana, mitä muita asioita/etuisuuksia on, mitä ei itse ehkä tulisi mieleen. Esim. ohjata vertaistukeen tms.

        Tässä linkki kuntoutustutkimuksesta, tosin aivovamman näkövinkkelistä, mutta prosessi on aika varmasti sama, oli kuntoutuksen tarve mikä tahansa. http://www.vkk.fi/vkk_pdf/korvaustoiminta/Loppuraportti_aivovammakuntoutus_vakuutusalalla.pdf


    • Anonyymi

      Taysissa olen nyt ollut kuntoutustutkimuspolilla, ja kokemus on suoraan sanottuna näin toiselta paikkakunnalta juuri muuttaneena ollut aivan karsea. En halunnut nyt uupuneena ja hoitoväsymyksestä kärsivänsä monisairaana mitään lisätutkimuksia, eikä täällä ole myöskään tietoja sairauksistani kun ole asunut toisella paikkakunnalla, ja olettavat että minä väsyneenä jaksan kaivaa ja roudata heille kaikki tärkeät paperit eri sairauksiin liittyen. Lääkäri oli ylimielinen, kokematon ja päsmäri, joka saneli määräyksensä ja "testituloksensa". En voi suositella paikkaa kellekään, hoitokertomus oli ihan luokattoman huono ja täynnä virheitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe