Kissanpennun naukuminen...help!

H-A

Heippa,
onkos kellään kokemusta noin 5kuukautisen kisun jatkuvasta naukumisesta?? Tämä on alkanut ihan muutama päivä sitten..kisu on ollut ulkona paljon jo aikaisemmin,mut nyt hän on ruvennut naukumaan jatkuvasti!kiima aikaa se ei (kai?) voi vielä olla,joten onko kisu vaan yhtä iloinen keväästä kuin omistajatkin vai löytyykö tähän naukumiseen jotain muuta syytä?ja jos kellään on hyviä ideoita sen rauhoittamiseksi,niin otamme niitä mielellään vastaan..=) hyvää kevättä kaikille!

7

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissukka

      Hei! Et kerro onko sinulla uros vai naaras kissa! Oma uroskissani leikattiin 5 kk vanhana, koska kiima alkoi osoittaa merkkejä. Se rauhoitti kissan ja teki muutenkin siitä rauhallisemman. Että kyllä se kiima voi olla kyseessä...

      • H-A

        juu..siis naaras kissa kyseessä...millaisiin merkkeihin voi alka kiinnittää huomiota muuta kuin naukumiseen??


      • alpo
        H-A kirjoitti:

        juu..siis naaras kissa kyseessä...millaisiin merkkeihin voi alka kiinnittää huomiota muuta kuin naukumiseen??

        Jos naukuminen jatkuu vielä mahdollisen leikkauksen jälkeenkin, niin kannattaa ehdollistaa kissa oppimaan olemaan naukumatta. Kokemuksella voin sanoa, että jatkuva naukuminen on aivan sietämätöntä varsinkin öisin, ja siinä alkaa jo avoliitto vaimokkeen kanssakin kärsiä.

        Eli aina kun kissa naukuu, niin esimerkiksi luja käsien taputus tai jokin kissalle epämiellyttävä ääni VÄLITTÖMÄSTI kehiin, jotta kisu oppii ymmärtämään, ettei naukumisesta mitään hyvää seuraa. Ääritilanteessa esim. kukkasumutin on asiaa. Aina kun nauku alkaa, niin välitön ruiskaus vettä sumuttimesta(sillä asennolla, että vesisuihku lentää kunnolla). Tämä ei vahingoita kissaa, mutta useimmat kissat pitävät sitä varmasti sen verran epämiellyttävänä, että miettivät kaksi kertaa kannattaako naukua, kunhan ovat ensin ehdollistuneet siihen. Eli kärsivällisyyttähän tämmöinenkin opetus vaatii. Ja pitkäjänteisyyttä.

        Tietenkään sitä vettä ei tarvitse ruiskuttaa silloin, kun esim. tulee kotiin ja kissa tulee tervehtimään. Mutta sellainen turhan-naukuminen ja valitus on syytä kitkeä kissasta, jotta perheonni säilyy joka jäsenellä.


      • alpo
        alpo kirjoitti:

        Jos naukuminen jatkuu vielä mahdollisen leikkauksen jälkeenkin, niin kannattaa ehdollistaa kissa oppimaan olemaan naukumatta. Kokemuksella voin sanoa, että jatkuva naukuminen on aivan sietämätöntä varsinkin öisin, ja siinä alkaa jo avoliitto vaimokkeen kanssakin kärsiä.

        Eli aina kun kissa naukuu, niin esimerkiksi luja käsien taputus tai jokin kissalle epämiellyttävä ääni VÄLITTÖMÄSTI kehiin, jotta kisu oppii ymmärtämään, ettei naukumisesta mitään hyvää seuraa. Ääritilanteessa esim. kukkasumutin on asiaa. Aina kun nauku alkaa, niin välitön ruiskaus vettä sumuttimesta(sillä asennolla, että vesisuihku lentää kunnolla). Tämä ei vahingoita kissaa, mutta useimmat kissat pitävät sitä varmasti sen verran epämiellyttävänä, että miettivät kaksi kertaa kannattaako naukua, kunhan ovat ensin ehdollistuneet siihen. Eli kärsivällisyyttähän tämmöinenkin opetus vaatii. Ja pitkäjänteisyyttä.

        Tietenkään sitä vettä ei tarvitse ruiskuttaa silloin, kun esim. tulee kotiin ja kissa tulee tervehtimään. Mutta sellainen turhan-naukuminen ja valitus on syytä kitkeä kissasta, jotta perheonni säilyy joka jäsenellä.

        Sen verran vielä lisäyksenä tuohon edelliseen, että se kissa ei ymmärrä jos sille sanoo että "suu kiinni" tai "hiljempaa". Ei, vaikka monet kissanomistajat kovasti kuvittelevatkin kissojensa ymmärtävän puhetta.

        Myöskään kissan nimen hokeminen naukumisen yhteydessä ei auta, päinvastoin saattaa saada naukumisen lisääntymään, kun kissa huomaa, että saa naukumisella huomiota.

        Tuntuu ehkä tylyltä, mutta ongelmatapausten kanssa tulee olla tiukkana. Kun nauku tulee, niin tiukka käsien taputus, ruiskaus vettä tms. ja sitten hetken aikaa huomioimatta kissaa, jotta naukumisesta ei tule ns. huomionkerjäämisen välinettä.


      • H-A
        alpo kirjoitti:

        Sen verran vielä lisäyksenä tuohon edelliseen, että se kissa ei ymmärrä jos sille sanoo että "suu kiinni" tai "hiljempaa". Ei, vaikka monet kissanomistajat kovasti kuvittelevatkin kissojensa ymmärtävän puhetta.

        Myöskään kissan nimen hokeminen naukumisen yhteydessä ei auta, päinvastoin saattaa saada naukumisen lisääntymään, kun kissa huomaa, että saa naukumisella huomiota.

        Tuntuu ehkä tylyltä, mutta ongelmatapausten kanssa tulee olla tiukkana. Kun nauku tulee, niin tiukka käsien taputus, ruiskaus vettä tms. ja sitten hetken aikaa huomioimatta kissaa, jotta naukumisesta ei tule ns. huomionkerjäämisen välinettä.

        Elikkä kiitos kovasti neuvoista ja mukava tietää,että muissakin perheissä on ollut samoja ongelmia..:) nyt siis vaan teidän hyvät neuvot käyttöön ja perheonni kukoistamaan! :)


    • mappe

      meillä ainakin 5 kk vanha tyttökisu naukuu aina kun haluaa seuraa. Illalla aina kun ei millään jaksaisi leikkiä sen kanssa niin alkaa kamala kiehnääminen ja naukuminen.. ei voi muuta kuin heltyä lankakerää pyörittelemään sen kanssa.

      • a)kiima
        b)kissasi on vain seurankipeä ja haluaa seuraa
        c)olisiko kissalla kipuja?millaista naukumista kissasi pitää?Onko se kovaäänistä mouruamista vai pientä vikinää?

        Oma kissani mouruaa silloin kun se haluaa seuraa tai ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1310
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1147
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      98
      960
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      857
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      850
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      731
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      725
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      709
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      28
      657
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      619
    Aihe