Salaa avioon

kikattelija

Päätimme eilen hääpäivän,25.5.07.
Menemme naimisiin muiden tietämättä.Ajattelemme niin,että avioliitto on loppupeleissä kuitenkin kahden ihmisen välinen sopimus,emme mene naimisiin muiden ihmisten takia.
Aiomme pitää vuoden päästä kinkerit,joihin kutsumme sitten sukulaisia ja ystäviä.Juhlan aihetta vieraille ei kerrota,tulee varmaan melkoisena yllätyksenä!
Vähän minua harmittaa se,etten voi puhua tästä kenenkään kanssa,mutta sitä tarvetta korvatkoon nyt tämä foorumi.
Aivan kertakaikkisen hykerryttävää kevättä kaikille!

10

2326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julkinen sopimus

      Avioliiton julkisuus tulee minimissään virallisesta vihkijästä ja todistajista.

    • anni

      Onnea tulevien häiden johdosta! Itsestäni ei olisi pitämään asiaa salassa noin kauan! Me päätettiin naimisiin menosta hyvin lyhyellä (2 kk) aikataululla niin, että kutsutaan vaan vanhemmat ja sisarukset perheineen. Pystyimme kuitenkin kertoa heille vasta muutama viikko päätöksemme ja kirkon, juhlapaikan, ym. varaamisten jälkeen. Olin jo silloin aivan "ratketa" siitä, kun en voinut asiasta puhua. Nyt onneksi jo ihmisten tiedosta. Hääparin välinen asiahan se tosiaan on millaiset häät haluaa ja tuskinpa niistä puhumattomuus kaikille yhtä hankalaa on kuin minulle :). Ja täällähän tosiaan voit höpistä asioista siitä edestä :). Et ilmeisesti aio pitää vihkisormusta, kun meinaat saada asian pysymään salassa noin kauan?

    • siviilivihkimistä

      ja sitten tarjottaisiin joskus jossain vain ruoka harvoille ja valituille. Miksi niitä sitten sanotaan...hääkutsut?

      Mies ei ole asiasta samaa mieltä, hän ei ymmärrä, etten koskaan ole halunnut mitään morsiuspukuja ja onnittelujonoja... emme myöskään pääse yhteisymmärrykseen sukunimestä (haluaisin hänen ottavan omani) emmekä ketä kutsutaan.

      Tuntuu joskus niin pirun pahalta lukea, kun muut menee naimisiin =( itse tuskin pääsen koskaan...

      • asiat voi edetä

        Tuo on ihan tavallista ja hyväksyttyä, että vihkiminen tapahtuu erikseen ja siinä yhteydessä ei ole juhlia lainkaan, mutta juhlat isommalle tai pienemmälle väelle on joskus parempana ajankohtana. Ja vähemmän jännittävänä, kun jännitys vihkitapahtumasta on morsiusparilla jo takanapäin. Välimuotohan voi olla se, että vihkipäivää juhlistetaan ihan vain kaikkein läheisinten kesken, esim. kummankin vanhemmat ja sisarukset.

        Jos näistä asioista on kovasti erimielisyyttä, niin ei auta kuin yrittää löytää jotain kompromissiratkaisua. Auttaa varmaan, jos kumpikin pystyy olemaan rehellinen, että miksi pitää omaa näkökantaansa niin tärkeänä. Kun toisen perustelut tietää, niitä voi olla helpompi kunnioittaa.

        Sukunimiasia on kinkkinen ja siinä saatat vaatia liikaa. Nykyään, kun naisenkaan ei ole enää pakko vaihtaa nimeään, se käsitetään valinnanvapaudeksi. Naisen nimen ottaminen yhteiseksi nimeksi ei silti ole vielä kovin yleistä. Siinä voi tulla miehellä "miehisyyden menettämisen" fiilis. Miksi miekkosen pitäisi ottaa sinun nimesi, jos hän ei sitä itse halua?


      • totta......
        asiat voi edetä kirjoitti:

        Tuo on ihan tavallista ja hyväksyttyä, että vihkiminen tapahtuu erikseen ja siinä yhteydessä ei ole juhlia lainkaan, mutta juhlat isommalle tai pienemmälle väelle on joskus parempana ajankohtana. Ja vähemmän jännittävänä, kun jännitys vihkitapahtumasta on morsiusparilla jo takanapäin. Välimuotohan voi olla se, että vihkipäivää juhlistetaan ihan vain kaikkein läheisinten kesken, esim. kummankin vanhemmat ja sisarukset.

        Jos näistä asioista on kovasti erimielisyyttä, niin ei auta kuin yrittää löytää jotain kompromissiratkaisua. Auttaa varmaan, jos kumpikin pystyy olemaan rehellinen, että miksi pitää omaa näkökantaansa niin tärkeänä. Kun toisen perustelut tietää, niitä voi olla helpompi kunnioittaa.

        Sukunimiasia on kinkkinen ja siinä saatat vaatia liikaa. Nykyään, kun naisenkaan ei ole enää pakko vaihtaa nimeään, se käsitetään valinnanvapaudeksi. Naisen nimen ottaminen yhteiseksi nimeksi ei silti ole vielä kovin yleistä. Siinä voi tulla miehellä "miehisyyden menettämisen" fiilis. Miksi miekkosen pitäisi ottaa sinun nimesi, jos hän ei sitä itse halua?

        miehisyys siinä menee =)

        Ehkä avioliitto ei ole vain meidän juttu... niinkuin ei lastenkaan teko. Naimisiin meno olisi vain järkevää, kun on tuota omaisuutta jo kertynyt, eikä olisi toisen (toivottavasti ei) kuollessa tarkoitus jaella niitä toisen vanhemmille, joihin ei ole pidetty vuosiin mitään yhteyttä...


      • tässä näin
        totta...... kirjoitti:

        miehisyys siinä menee =)

        Ehkä avioliitto ei ole vain meidän juttu... niinkuin ei lastenkaan teko. Naimisiin meno olisi vain järkevää, kun on tuota omaisuutta jo kertynyt, eikä olisi toisen (toivottavasti ei) kuollessa tarkoitus jaella niitä toisen vanhemmille, joihin ei ole pidetty vuosiin mitään yhteyttä...

        Täysi-ikäinen lapseton ihminen saa testamentata koko omaisuutensa ihan kenelle ikinä haluaa, eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista. Eli jos omaisuudesta on kyse, väkerrätte vain molemmat testamentit.


    • päivää?

      Utelisin, että miten ajattelitte viettää salaista hääpäiväänne? Ravintolaan syömään kahdestaan ja sitä rataa vai jotain aivan muuta?

      • marrasmorsian -06

        Mentiin ensin maistraattiin, jossa toinen todistaja odottikin, toinen sai tietää asiasta hississä kun oltiinmaistraattiin menossa (oltiin saatu hänet paikalle ihan muun syyn nojalla). Vihkimisen jälkeen mentiin kakkukahveille ja sitten kotiin hakemaan tavarat ja lähdettiin häämatkalle.

        Siinä alkuillan aikana sitten laitettiin sukulaisille ja tuttaville tekstiviesteillä tieto naimisiinmenosta, tosin pari läheisintä sukulaista sai puhelulla tiedon. Oli totaalinen yllätys siis aivan jokaiselle paitsi sille yhdelle todistajalle joka tiesi viikkoa etukäteen.

        Välillä oli vaikea pitää suunsa kiinni kun teki mieli kertoa edes jollekin, mutta eipä asia lipsahtanut kertaakaan suusta. :)


    • salaaaaa

      Karmea ajatella, ettei häihimme voi kutsua parhaita ystäviä ja samalla vanhempiani. Sydän karrella mietin miten asian järjestän ja ainut keino on mennä ulkomailla naimisiin, mukana vain valittu ystäväporukka.
      Isäni on kähminyt niin montaa ystävääni, ettei omasta juhlastani tule mitään jos vanhempani ovat paikalla.
      Päivämäärä ja kohde on vielä miettimättä, en kuitenkaan haluaisi maistraattihäitä...
      Jätänkö kylmästi omat vanhempani kutsumatta häihini.. En haluaisi loukata ketään, mutta kärsin jo tästä niin paljon itse,enkä tiedä miten miehelleni asian selittäisin, hän ei tiedä koko totuutta, ihmettelee omaa empimistäni.
      Olemme olleet jo kymmenen vuotta yhdessä mutta asumme osan ajasta ulkomailla eikä hän tunne vanhempiani niin hyvin. Emme juuri käy heidän luonaan kylässä. Julkisivu on niin tärkeä äidilleni, etten saata kertoa totuutta muille.

    • florentine

      Kiva tietää, että on muitakin, jotka aikovat salaa naimisiin. Me molemmat vastustimme avioliittoinsituutiota hyvin pitkään, mutta nyt olemme ajatelleet sen järkeväksi. Edessä on yhteiseden omaisuuden hankkimista ja tuota omaisuutta on jo kertynyt, joten helpointa on turvata omaisuus avioliitolla.

      Meillä on monta syytä pitää salahäät. Ensinnäkin
      meistä ei kumpikaan halua suuria häitä (inhoamme sitä hössötystä..) vaan paikalle tulee muutama harva ja valittu. Tämä onkin vaikein juttu... Paikalle tulee paras ystäväni ja hänen miehensä, mutta mieheni ystäviä ei tule ketään. Minä haluan tilaisuuteen omat vanhempani, silläkin uhalla, että he jollekin kertovat. Vanhempani ovat jo iäkkäitä enkä halua tuottaa heille minkäänlaista pettymystä ja surua, sillä tiedän heidän loukkaantuvan jos he kuulevat meidän menneen salaa naimisiin. Otan tässä ison riskin, sillä tiedän, että he eivät voi olla kertomatta. Mutta tiedän, että sitten joskus isäni/äitini hautajaisissa tulen katkerasti katumaan sitä, että vanhempani eivät saaneet olla häissämme... Olen miettinyt tätä tosi pitkälle.

      Toinen syy on se, että mieheni suku on suoraansanoen kelvotonta. Minusta ei ole koskaan pidetty ja minusta on levitelty perättömiä juttuja jne. Olemme mieheni kanssa molemmat kärsineet hänen äitinsä ja isänsä ja muidenkin sukulaisten tempauksista ja loukkauksista. Minulle on ilmaistu hyvin suoraan, että olen sitten vasta hyvä, kun olemme naimisissa ja meillä on liuta kakaroita. En halua suoda anopille ym. iloa siitä, että he saavat osallistua häihimme tai ylipäätään tietää siitä. Olen tässä asiassa hyvin ilkeä ja itsekäs, mutta vuosien mittaan kertynyt katkeruus on tämän aiheuttanut.

      Jossain vaiheessa tulee ilmi, että olemme naimisissa, sitä tuskin voi ikuisesti salailla. Mutta sitten voin vain tokaista, että entäs sitten!? Ja anopille vopin sanoa, että meillä oli oikein ihana hääpäivä!

      Ai niin, onnea teille jo nyt naimisiin meneville :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1940
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      136
      1343
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      935
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      112
      902
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe