Elikkäs.. Olen menossa kesällä vaeltamaan (70-80km/4-5pv vaihtelevassa maastossa) ja mietin koiran mukaan ottamista. Pentu tuolloi puolivuotias. Kysyin eläinlääkärin mielipidettä, joka tuumasi "mikäettei" toinen taasen sanoi ettei ole hyvä idea tän rodun kohdalla ennen kun tulee täysikasvuiseksi. Joten päätin ettei sitten vielä tänäkesänä koiraa mukaan. Mutta olisi kiva kuulla harrastajienkin mielipiteitä.
Mielipiteitä?
9
1017
Vastaukset
Niin minkä rotuista koiraa olet ottamassa?
- matonen
..on kysymyksessä
- pasaati1
Ettei,jos kannat eväät itse ja annat pennulle mahdollisuuden lepäillä kun siltä tuntuu.
- Saku*3
ottaisin ainakin mukaani.
Ja olen aina ottanutkin, mikäs sen parempaa liikuntaa pennulle kun vapana jolkottelu ja vaeltaminen omistajan kanssa! - ...
Jos pentusi on tottunut runsaaseen, vapaaseen liikuntaan ja on hyvässä kunnossa, sekä vaellus tapahtuu pennun ehdoilla, niin mikä ettei. Kannattaa venytellä koiraa ja huilia kunnolla välillä.
Ei koiraa liikuttamisella pilata, jos se ei ole vääränlaista (esim. pakkoliikutusta hihnassa/pyörällä). Koira tuntee rajansa.
Outo kommentti eläinlääkäriltä mielestäni.- kaikkitietävä
En ottaisi mukaan puolivuotiasta pentua, jos vaellus on noinkin pitkä.
Koira ei osaa levätä oudoissa paikoissa tarpeeksi, ja on jo aamulla väsynyt kun lähdetään liikkeelle.
Olen nähnyt täysikasvuisen hyväkuntoisen koiran sippaavan vaelluksella, silloin toisin päivämatkat olivat n. 50 km.
Jo tassut ovat kovilla, riippuu tietenkin maastosta, mutta puolivuotias on vasta kehittymässä, en suosittele. - matonen
Koiran jaksamista en epäile yhtään, paremmin varmaan kuin minä itse! Toinen eläinlääkäri vetosi juuri rodun taipumuksiin saada luusto ja nivelvaivoja, minkä takia olisi vältettävää kasvuiässä tollainen rasite. Todellisia kilometrejähän ei päivää kohdin tule kuin n.20, mutta maasto on paikoin vaikeaa ja hitaasti kuljettavaa.
- Saku*3
matonen kirjoitti:
Koiran jaksamista en epäile yhtään, paremmin varmaan kuin minä itse! Toinen eläinlääkäri vetosi juuri rodun taipumuksiin saada luusto ja nivelvaivoja, minkä takia olisi vältettävää kasvuiässä tollainen rasite. Todellisia kilometrejähän ei päivää kohdin tule kuin n.20, mutta maasto on paikoin vaikeaa ja hitaasti kuljettavaa.
että ne kaikenmaailman vaivat tulee juuri siitä kun ihmiset kasvattavat pentunsa pumpulissa...
tyyliin vuoteiseksi asti vain pissitys talon kulmalla jne.
Hyvä terve lihaksistohan suojaa niveliä ja terveellä, oikealla tavalla kasvava lihaksisto jne. on vain HYVÄKSI kasvavalle pennulle!!!
Minulla kaikki koirat heti luovarista asti saavat runsasta liikuntaa, vapaata liikuntaa, vaelluksia, juoksua suolla, montuilla, erilaisissa maastoissa, vapaata juoksemista saman kokoluokan koirien kanssa jne.
Sehän on selvää et 8-12vko penska ei jaksa viel kävellä pitkiä matkoja mut kummasti se jaksaa tutkiskella ja ihmetellä ku verkkasesti mettässä kävelee ja antaa pennun kulkea omaa tahtiaan...
ja 3-4kk muksu jaksaa sitten jo vetää oikeesti ravia ja telmuta...
Ja omat koirani 6-7kk iässä juoksevat päivässä vähintään sen 20km, mutta ne tekevät sen omaehtoisesti.
ja pehmeässä vaihtelevassa maastossa.
ja ainakin jos välilä kuljetaan hitaammin ja välillä nopeemmin, minusta erittäin hyvä juttu koiralle!
Mut jokainen taplaa tyylillään ;)
- m-li
En ottaisi noin nuorta koiraa mukaan vaellukselle kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että voitte pitää ylimääräisiä taukoja ja pausseja kun koira alkaa väsyä. Jos kyseessä on siis jokin ohjattu vaellus /isommalla porukalla, on koira syytä jättää kotiin. Ensi syksynä tilanne onkin ihan toinen.
Itse uskon vahvasti sekä siihen, että omaehtoinen liikunta on hyväksi pennunkin lihaksistolle kuin siihenkin, että liian raskas liikunta kasvuikäiselle koiralle on oiva keino pilata koiran kasvava luusto ja nivelistö. On nimittäin tutkittu juttu, että dysplasiat eivät ole puhdasta perimää, vaan ravinnolla ja liikunnalla on myöskin merkitystä. Mutta loppukädessä sinä teet niinkuin itse haluat. Puolivuotias on kuitenkin vielä tosi pentu, joku kymmenkuinen jaksaa jo taas paljon enemmän ja kiivain kasvukin on jo taantunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836329
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj534522- 764277
- 1314091
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?563327Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️263068Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72737- 352376
- 2042181
- 462026