Mitä mieltä olette

2 kissaa

jauhelihalla ruokkimisesta?

Kuinka paljon kissalle saa antaa jauhelihaa tai ennemminkin kuinka usein.

Oli kissani syntymäpäivät 2.6 (6v) ja toisen 15.4. (7v) ja molempina päivinä saivat syödä jauhelihaa niin paljon kuin halusivat.

Silloin tällöin tarjoan jauhelihaa, mutta vähemmän määrältään kuin syntymäpäivillä. Lisäksi mulla on kaks koiraa, joten jauhelihaa saavat syödä neljä kertaa vuodessa napansa täyteen jokaisen synttäreillä. Jauheliha on ihmisille tarkoitettua ruokakaupasta ostettua ja tuoretta, ompa vielä päiviä jäljelläkin.

Kissat syövät Hill's ruokaa ja vaikka minkä sortin. Toinen aloitti pentuna Iams'illa, vanhempi. Toinen tuli puolitoistavuotiaana ja oli tottunut enimmäkseen hirvenlihaan ja rottiin ym. jyrsijöihin, koska oli jätetty ulos ensimmäiseksi talveksi oman onnensa nojaan. Kun kissa tuli mulle niin leikkuutin sen ja madotin. Sillä oli matoja, suolinkaisia kourallinen ekassa madotuksessa. Madotin muistaakseni ainakin kuusi kertaa, sillä kolmannessa madotuksessa tuli ainakin kuusi matoa vielä. Madotin kaikki eläimet kerralla, siis 4kpl. Nuorempi kissoista oli saanut asua kylmässä ulkorakennuksen muhissa ensimmäisen talvensa. Toista kovaa pakkastalvea 2002 se ei olisi ressukka selvinnyt. Se tuli meille, eikä minulla ollut sydäntä olla sitä ottamatta. Vaikka sen äiti on norjalainenmetsäkissa, olisi sen toinen talvi ollut vaikea ja siltä olisi voinut paleltua ainakin korvat. Sitä oli potkittu, koska jalan lähellä se sähisi ja murisi, mutta ei sen vakavampaa. Nyt se luottaa jo ihmisiin ja menee vieraiden syliin. Äkkiä se oppi tavoille, mutta se kesti ainakin 5kk, eli kärsivällisyyttä täytyy antaa huonosti kohdellulle lemmikille, varsinkin jos se on leikkaamaton kolli. Minä leikkautin sen puolitoista vuotiaana, kun se oli ollut minulla kaksi viikkoa. Jos se olisi ollut leikattu aiemmin, olisi se voinut tottua jo aiemminkin talon tavoille, mutta minulla oli kärsivällisyyttä antaa sille aikaa ainakin tuo puolivuotta.

Sitten kysyisin vielä siitä, onko aito raaka lampaanliha kissalle hyväksi? Saivat pääsiäisen aikaan sitä ja aion ostaan vielä sitä vapuksi. Leikkaan lampaanpaistista vähän lihaa kissoille, koirat saavat kypsennettyä hiukan. Loput sitten maustan meille ihmisille. Lampaan kanssa syömme riisiä, koirat ja me ihmiset.

Vielä yksi asia: Vanhempi kissa tietää arvonsa, että muut ovat sitä nuorempia lemmikkejä. Se vaatii huomiota ja herkkuja enemmän kuin muut - pitää kai senioriuuttaan etuoikeutena. Patistaa laittamaan oikein kosteaa muonaa. Syö hyvin vähän kuivaa muonaa. Kypsennetyt kanat ovat herkkua ja katkaravut, joissa ei ole suolaa tai suola on liotettu pois. Se vahtii oikein uunin vieressä kypsennettävää kanaa ja kehrää.
Hirvi ja poro lihana menevät myös varsinkin ottokissalle.

Siis kannattaako liha antaa raakana (en tarkoita kalaa - raakaa kalaa en anna, jollen ole pakastanut sitä ensin).

Kysynkin vain teidän mielipidettä asiasta. Itse olen siinä uskossa että raaka liha on kissalle sitä parasta ravintoa, kunhan huolehtii säännöllisistä madotuksista?

Jos pojat (kissat) saisivat itse päättää mitä söisivät niin ehdottomasti suosisivat raakaa lihaa.

Vastauksista (asiallisista) etukäteen kiitollinen.

7

567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moka moka moka

Siis syntymäpäivä ei ollut ekalla kissalla 2.6 vaan 2.3. (6v)!

• kisunkaveri

Juu kyllä se raaka liha on se mikä kissan tiellä pitää. Kypsennettäessä lihasta häviää kissalle tärkeä tauriini ja siksi kannattaa suosia raakana tarjoilemista.

Määrän voit päättää ihan itse. Toki järkevissä määrin etteivät pääse lihoomaan, mutta meillä esimerkiksi kissat syövät päivittäin yhden aterian raakaa lihaa. Kuitenkin tuossakin tulisi muistaa monipuolisuus eli erilaisia lihoja tarjolle. Siäelimiä ei tulisi tarjota kuin kerran viikkoon. Samoin possua ei kannata paria kertaa enempääa ntaa kun on niin rasvaista. Nauta ja sydän ovat hyvää ravintoa.

Kannattaa silti lisäksi antaa myös teollista ruokaa vaikka niitä nappuloita, koska niissä on kaikki vcitamiinit yms kohdillaan. Jos kotiruoka ja raaka liha ylittääkin yli 1/3 kissan ravinnosta tulisi niille antaa erillisiä ravintolisiä. Esim pirskatti toimii hyvin annostusohjeen mukaan. Sitä saa ihan nappina ja kuulemma kelpaa herkkupalanakin.

Lampaassa ei tietääkseni ole mitään vikaa eikäs yytä miksei sitä kissalle saisi antaa.

Kalaa saa antaa, mutta mielellään vain kerran viikkoon. Merikalan voi antaa raakana, mutta järvikala tulee kypsentää (loisia). Aika monet kissat kuitenkin allergisoivat kalaa, joten se ei todellakaan ole mikään välttämättömyys.

Elih...tulikohan tässä nyt kaikki. Eli huoletta voit antaa vaikka joka päivä, mutta muista olla monipuolinen ja vaihteleva.

Mitä tuohon seniorikattiin tulee niin kaikki kissat elää jonkinmoisessa arvojärjestyksessä. meilläkin painimiset ja puremiset on jokapäiväistä toimintaa eikä niiden keskinäisistä kummista säännöistä kannata olla huolissaan :)

• emäntä kiittää

vastauksestasi.

Pääasiassa kissani syövät purkitettua ruokaa ja kuivamuonaa, mutta myös raakaa lihaa...

• lihaa

Ei suositella annettavaksi raakana possua eikä kanaa, ne on parempi kypsentää ensin.

• nämä

voi antaa huoleta raakana.

• kisunkaveri

Saa antaa tosiaan nuokin raakana. Kissan elimistö toimii hippasen erilailla kuin ihmisen.

Jos olet tiedon jostain kissankasvatuskirjasta noukkinut niin suosittelen harjoittamaan myöskin jonkinasteista itsekritiikkiä. Okei, kissallakin on mahdollisuus saada salmonella, mutta miniaalinen. Monet noista kirjoista on kirjoitettu aivan muualla kuin suomessa, missä ruoan puhtaudesta ei ole samanlaisia takeita. Kotimainen liha on puhdasta aj sitä voi aivan hyvin syöttää kissalle raakana.

• Mitäs pahaa jauhelihassa on?Kyllä minä ainakin olen antanut raakaa jauhelihaa kissalle ainakin kaksi kertaa viikossa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6329
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      53
      4522
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      76
      4277
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4091
    5. 56
      3327
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3068
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2737
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      35
      2376
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2181
    10. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46