Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onks muut lukeneet tän?

Budoman mää

Mä muistan joskus jostain lukeneeni kun joku väitti et Karate, Jujutsu, TaeKwonDon esi-isät ynnä muut japanilaiset ja korealaiset lajit on olleet oikeesti alunperin pelkästään jonkinlaisia seurapiirileikkejä joita ei edes tarkotettu itsepuolustukseen?

23

1163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jipajitsu

      Voisin melkein väittää, että ei pidä paikkaansa :D
      Jos joku haluaa välttämättä väittää muuta, niin voisiko esittää jonkinlaista lähdeaineistoa myös?

      • Budoman mää

        Mulla olis semmonen muistikuva että juttu oli jossain ikivanhassa Budokassa tai jossain ikivanhassa Karatelehdessä. En muista enää missä, mutta lehti oli tosi vanha. Siinä puhuttiin jostain Japanilaisesta joka piti seminaaria täällä suomessa ja se kerto tutkineensa näiden lajien juuria iät ajat.


      • Budoman mää

        Nyt tuli semmonen deja-vuh että kyseessä on täytynyt olla jostain 90-luvun alun tai puolivälin kieppeiltä Budo Express niminen lehti (en tosin mee vannoon). Siinä oli joku juttu jostakin Japanilaisesta joka oli tutkinut aivan hirveet määrät taistelulajien historiaa muunmuassa Okinawalla ja Japanissa ja se sano jotakin semmosta että on hyvin vanvaa näyttöä siitä että esimerkiksi Karate on ollut oikeesti joku virkamiesten seurapiirileikki. Tavallinen kansa ei niitä harrastanut vaikka näin aina väitetään. Sama historioitsija sano myös mm niin ettei Okinawalla ole koskaan ollu aseet kiellettyjä vaikka nykyset Karateopettajat näin väittää. Se sano muistaakseni että esim Karaten historia taistelussa valloittajia vastaan on pelkkä myytti joka on keksitty kun lajia alattiin levittää länsimaihin... No, näin mun muistaakseni siinä lehdes sanottiin. Se historioitsija oli vissiin joku Shinzo Ohgami tai joku. En mee vannoon. On pitkä aika kun luin sen jutun.


      • jipajitsu
        Budoman mää kirjoitti:

        Nyt tuli semmonen deja-vuh että kyseessä on täytynyt olla jostain 90-luvun alun tai puolivälin kieppeiltä Budo Express niminen lehti (en tosin mee vannoon). Siinä oli joku juttu jostakin Japanilaisesta joka oli tutkinut aivan hirveet määrät taistelulajien historiaa muunmuassa Okinawalla ja Japanissa ja se sano jotakin semmosta että on hyvin vanvaa näyttöä siitä että esimerkiksi Karate on ollut oikeesti joku virkamiesten seurapiirileikki. Tavallinen kansa ei niitä harrastanut vaikka näin aina väitetään. Sama historioitsija sano myös mm niin ettei Okinawalla ole koskaan ollu aseet kiellettyjä vaikka nykyset Karateopettajat näin väittää. Se sano muistaakseni että esim Karaten historia taistelussa valloittajia vastaan on pelkkä myytti joka on keksitty kun lajia alattiin levittää länsimaihin... No, näin mun muistaakseni siinä lehdes sanottiin. Se historioitsija oli vissiin joku Shinzo Ohgami tai joku. En mee vannoon. On pitkä aika kun luin sen jutun.

        no karatesta en varsinaisesti osaa sanoa, mutta itselleni olen antanut vakuuttaa japanilaisten taistelutaitojen tulleen alunperin kiinasta. Siis joskus aikojen aamunkoitossa. Olen kuullut myös että Kiinaan ne olisivat tulleet Intiasta. Mutta tässä on siis kyse jo tuhansien vuosien takaisesta historiasta. Nykylajeistahan monet voivat jäljittää juurensa vain muutamia satoja vuosia taaksepäin.

        Ainakin Ju-Jutsu on kohtalaisen todistettavasti saanut alkunsa samuraiden aseettomana taistelutaitona feodaaliajan Japanissa, ja on käytetty ihan oikeasti taistelussa. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että Ju-Jutsu koulukuntia on parhamillaan ollut satoja, ja mikä on niiden yksittäinen historia tai syntyperä niin en uskalla lähteä edes arvailemaan :)


      • Budoman mää
        jipajitsu kirjoitti:

        no karatesta en varsinaisesti osaa sanoa, mutta itselleni olen antanut vakuuttaa japanilaisten taistelutaitojen tulleen alunperin kiinasta. Siis joskus aikojen aamunkoitossa. Olen kuullut myös että Kiinaan ne olisivat tulleet Intiasta. Mutta tässä on siis kyse jo tuhansien vuosien takaisesta historiasta. Nykylajeistahan monet voivat jäljittää juurensa vain muutamia satoja vuosia taaksepäin.

        Ainakin Ju-Jutsu on kohtalaisen todistettavasti saanut alkunsa samuraiden aseettomana taistelutaitona feodaaliajan Japanissa, ja on käytetty ihan oikeasti taistelussa. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että Ju-Jutsu koulukuntia on parhamillaan ollut satoja, ja mikä on niiden yksittäinen historia tai syntyperä niin en uskalla lähteä edes arvailemaan :)

        Yllättäen kaverin kaverilta löyty kyseinen lehti (Budo Express nro 2/1994)... Kyseisen luennon pitikin Walesissa aikanaan Karate opettaja Shingo Ohgami joka oli tuolloin 6 dan. Se oli tutkinut ikänsä kamppailulajien historiaa ja tutkinut valtavasti kirjallisuutta, esineistöä, arkistoja ja museoita löytääkseen oikean totuuden eri lajien syntyhistoriasta. Oli käynyt usein myös muunmuassa Okinawalla joskus muinoin haastattelees 1800 ja 1900 lukujen taitteen vanhoja yhä elos olleita mestareita. Ja tällaista Ohgami noin niin ku suurinpiirtein siellä luennolla oli todennut:

        "Kamppailulajit ovat aina perustuneet huvitteluun ja ajanviettoon, sodissa on aina taisteltu asein ja käytetty aseita."
        "Kiinassa munkit harjoitteli kamppailutaitoja myös itsepuolustukseksi mutta muunmuassa Okinawalla harjottelu oli silkkaa leikkiä ja kisailua. Tavallinen kansa ei harjotellut kamppailulajeja vaan ne oli lähinnä virkamiesten seurapiirihuvitus. Kun Japanilaiset tunkeutu Okinawalle, taisteltiin asein. Jutut aseettomista Karatetaistelijoista taistelees urheina aseistautuneita samuraita vastaan on pelkkää puutaheinää. Mikään ei myöskään tue sitä väitettä että Okinawalaisilta olisi joskus kielletty aseiden hallussapito. Päinvastoin: Eräässä vaiheessa saarella ei ollut kurinpitäjinä kuin 17 samuraita joten 100000:lta Okinawalaiselta minkään kieltäminen olisi tuskin edes onnistunut. Merirosvoja vastaan Okinawalaiset oli joutuneet usein puolustautumaan mutta silloinkin käytettiin aseita."

        Ja Ohgami jatko lopuksi toteamalla mm että eri taistelulajien jännät historiat on keksitty todellisuudessa vain ja ainoastaan oppilaiden ja rahan saamiseksi. Ja mies pahoitteli myös jos tulee näillä sanoillaan hankaloittamaan joidenkin kamppailulajiopettajien duunia...

        Eli kansantanssistako tässä haetaan katukykyjä vai mitä?


      • Ohgamin
        Budoman mää kirjoitti:

        Yllättäen kaverin kaverilta löyty kyseinen lehti (Budo Express nro 2/1994)... Kyseisen luennon pitikin Walesissa aikanaan Karate opettaja Shingo Ohgami joka oli tuolloin 6 dan. Se oli tutkinut ikänsä kamppailulajien historiaa ja tutkinut valtavasti kirjallisuutta, esineistöä, arkistoja ja museoita löytääkseen oikean totuuden eri lajien syntyhistoriasta. Oli käynyt usein myös muunmuassa Okinawalla joskus muinoin haastattelees 1800 ja 1900 lukujen taitteen vanhoja yhä elos olleita mestareita. Ja tällaista Ohgami noin niin ku suurinpiirtein siellä luennolla oli todennut:

        "Kamppailulajit ovat aina perustuneet huvitteluun ja ajanviettoon, sodissa on aina taisteltu asein ja käytetty aseita."
        "Kiinassa munkit harjoitteli kamppailutaitoja myös itsepuolustukseksi mutta muunmuassa Okinawalla harjottelu oli silkkaa leikkiä ja kisailua. Tavallinen kansa ei harjotellut kamppailulajeja vaan ne oli lähinnä virkamiesten seurapiirihuvitus. Kun Japanilaiset tunkeutu Okinawalle, taisteltiin asein. Jutut aseettomista Karatetaistelijoista taistelees urheina aseistautuneita samuraita vastaan on pelkkää puutaheinää. Mikään ei myöskään tue sitä väitettä että Okinawalaisilta olisi joskus kielletty aseiden hallussapito. Päinvastoin: Eräässä vaiheessa saarella ei ollut kurinpitäjinä kuin 17 samuraita joten 100000:lta Okinawalaiselta minkään kieltäminen olisi tuskin edes onnistunut. Merirosvoja vastaan Okinawalaiset oli joutuneet usein puolustautumaan mutta silloinkin käytettiin aseita."

        Ja Ohgami jatko lopuksi toteamalla mm että eri taistelulajien jännät historiat on keksitty todellisuudessa vain ja ainoastaan oppilaiden ja rahan saamiseksi. Ja mies pahoitteli myös jos tulee näillä sanoillaan hankaloittamaan joidenkin kamppailulajiopettajien duunia...

        Eli kansantanssistako tässä haetaan katukykyjä vai mitä?

        sanako on nyt sitten lopullinen historiallinen totuus? Aseettomat taidot ovat vain aseellisten taitojen jatke. Tänäkin päivänä treenaamattomat jantterit tappavat toisiaan juovuspäissään ilman kättä pidempää ympäri maailmaa viinan ja huumeiden voimalla tai muuten vaan vihapäissään. Ehkä se on modernia urbaania tanssia.

        Tanssi sinä vain kansantanssejasi, minä treenaan aseetonta ja aseellista taistelutaitoa. Hyvin on toiminut aseetonkin. ;-)

        Oli tainnut Shingolla mennä sukset ristiin isompien gurujen kanssa, kun kehitteli noin ovelan ninjahyökkäyksen lajien alkuperää kohtaan. Shingo Ohgami vs muu maailma 6-0, Shingon hyväksi. Hienoa herra Ohgami.


      • Shingo
        Ohgamin kirjoitti:

        sanako on nyt sitten lopullinen historiallinen totuus? Aseettomat taidot ovat vain aseellisten taitojen jatke. Tänäkin päivänä treenaamattomat jantterit tappavat toisiaan juovuspäissään ilman kättä pidempää ympäri maailmaa viinan ja huumeiden voimalla tai muuten vaan vihapäissään. Ehkä se on modernia urbaania tanssia.

        Tanssi sinä vain kansantanssejasi, minä treenaan aseetonta ja aseellista taistelutaitoa. Hyvin on toiminut aseetonkin. ;-)

        Oli tainnut Shingolla mennä sukset ristiin isompien gurujen kanssa, kun kehitteli noin ovelan ninjahyökkäyksen lajien alkuperää kohtaan. Shingo Ohgami vs muu maailma 6-0, Shingon hyväksi. Hienoa herra Ohgami.

        rulaa...


    • Mansikkajugurtti

      Minä taas olen jostain kuullut, että karate olisi ollut alunperin buddhalaisten munkkien voimistelua kunnon ylläpitämiseksi, jonka sitten kovan paikan tullen huomasivat hyväksi itsepuolustukseksi. Mutta se, että karate olisi kehitetty maalaisten keskuudessa, kun aseet olivat kiellettyjä, on kai se eniten käytetty tarina. Mutta ei minulla tähän asiaan mitään kovin tieteellistä näyttöä ole tarjota, joten enpä jää jaarittelemaan. :)

      • Jido

        Ei näin. Kaikki on alkanut Irlannin aroilta.
        Naisvanhus oli jäänyt leskeksi kovissa olosuhteissa viidentoista lapsen kanssa. Vanhus puolusti lapsiaan ja lampaitaan kepillä susilta ja varkailta.
        Leikinomaisesti vanhus opetti lapsille keppileikejä.
        Muutamat lapsista lähtivät laivoille töihin ja sieltä ajatuivat monien sattumien kautta Indonesiaan. Kepillä oli käyttöä matkan aikana ja siitä kehittyi erittäin tehokas puolustusväline.
        Lapsista oli tullut miehiä ja reissuissa rähjääntyneitä kovanaanmoja, mutta myös kovia naisten miehiä. Keppitaidot periytyivät näin uusille sukupolville.
        Kaikilla heillä oli mummon kuva seinällä. Myöhemmin tämä salattiin, ei haluttu kertoa naisen kehittäneen koko lajin. Vanhimmat kuitenkin tietävät tämän. Huom. vain harvat tietävät kuka opetti taistelutaitoja mummolle. Se salaisuus on kirjoitettu kääröihin joita säilytetetään salassa vanhimman Gurun kepissä.
        Näin syntyi keppilajit.


    • Budoharrastaja myös

      Olen lukenut kyseisen jutun. Siinä sanottiin myös jotta esimerkiksi nivellukkoja käytettiin alunperin lähinnä hevosia kengittäessä... Juu, Ohgami on itse asiassa 7 dan ja hyvin arvostettu karate-opettaja täällä euroopassa. Sillä on aina ollut tarkotuksena kamppailulajien oikean, aidon ja väärentämättömän historian löytäminen ja näiden väitteiden tueksi sillä oli myös aivan käsittämätön määrä todistusaineistoa tuolla seminaarillaan mukana joten kyllä mä veikkaisin että miehen puheissa on jotain perää eikä se missään nimessä kamppailulajien historiasta näin puhunut sen takia että sillä olis ollut tarkotus nolata jotakuta tai jonkun lajia. Totuus on ollut sille aina kaikki kaikessa ja kuten yleensä "totuus oli tässäkin tapauksessa tarua ihmeellisenpää." Monille tää totuus vaan on aika kova kolaus itsetunnolle kun lajihistoria ei olekaan ihan niin uskomaton ja legendaarinen. On paljon budolajien harrastajia joille näyttää olevan legendojen kuunteleminen (ja niiden puolustaminen) omasta lajista tärkeämpää kuin itse lajin harrastaminen... Ja sanohan Ohgami itsekin että ei sillä ole loppujen lopuksi merkitystä mikä on totuus lajien historiasta. Eikä se itsekään karatea karaten historian takia opeta.

      • se on

        vain yhden ihmisen tarina. Maailma on tarinoita ja historian tulkintoja täynnä. Uskotko jokaiseen kuulemaasi ja lukemaasi tarinaan?

        Onhan meilläkin Kaarlo Valkonen, joka kehittää aivan oma historian "kamppailutaidoilleen".

        Eli onko näin, että koko maailma on väärässä ja vain Shingo ja Kalle tietävät mistä on kysymys? Molemmille löytyy yhtälailla herkkäuskoisia huijattavia.Hah...

        Aidot historioitsijat tekevät välillä vääriä tulkintoja löytämänsä aineiston pohjalta, mutta Ohgami on erehtymätön. Niinkö?


      • samalla ajattelumallilla
        se on kirjoitti:

        vain yhden ihmisen tarina. Maailma on tarinoita ja historian tulkintoja täynnä. Uskotko jokaiseen kuulemaasi ja lukemaasi tarinaan?

        Onhan meilläkin Kaarlo Valkonen, joka kehittää aivan oma historian "kamppailutaidoilleen".

        Eli onko näin, että koko maailma on väärässä ja vain Shingo ja Kalle tietävät mistä on kysymys? Molemmille löytyy yhtälailla herkkäuskoisia huijattavia.Hah...

        Aidot historioitsijat tekevät välillä vääriä tulkintoja löytämänsä aineiston pohjalta, mutta Ohgami on erehtymätön. Niinkö?

        voi myös ajatella että tää Ohgami onkin oikeassa? Eikö totta? Paha sitä on mennä loppujen lopuksi sanomaan kuka on oikeassa ja kuka väärässä ellei mene itse tutkimaan asioita... Sanokaa sitten jos lähdette niin mä kuuntelen mielelläni mitä te löysitte? Heh.


      • tarvi mennä
        samalla ajattelumallilla kirjoitti:

        voi myös ajatella että tää Ohgami onkin oikeassa? Eikö totta? Paha sitä on mennä loppujen lopuksi sanomaan kuka on oikeassa ja kuka väärässä ellei mene itse tutkimaan asioita... Sanokaa sitten jos lähdette niin mä kuuntelen mielelläni mitä te löysitte? Heh.

        minnekään kun nuo kaukoidän pojat ovat dokumentoineet historiansa todella hyvin. Ohgami kirjoittaa 7 päivää hengessä.

        Toisaalta tämähän koskee vain karatea. Mahtaakohan Shingo paljastaa joku päivä, että myös Japanin soturitaidot, niin aseeton kuin aseellinenkin ovat vain sakesta juopuneitten samuraiden kännijoraamista. :-)


      • jipajitsu
        tarvi mennä kirjoitti:

        minnekään kun nuo kaukoidän pojat ovat dokumentoineet historiansa todella hyvin. Ohgami kirjoittaa 7 päivää hengessä.

        Toisaalta tämähän koskee vain karatea. Mahtaakohan Shingo paljastaa joku päivä, että myös Japanin soturitaidot, niin aseeton kuin aseellinenkin ovat vain sakesta juopuneitten samuraiden kännijoraamista. :-)

        Onhan jotkut väittäneet ihan tosissaan, että ihminen ei ole koskaan käynyt Kuussa, Vapaamuurarit hallitsevat maailmanpolitiikkaa, ja että Elvis elää.

        Nämä ovat kuitenkin vain yleensä yhden miehen tai pienen piirin jorinoita.

        Siis voihan olla, että jotkut kamppailulajit ovat alunperin olleen jotain tanhuamista vain, (tai niinkuin esim Wushu, joka on vieraantunut todellisuudesta siinä määrin, että on nykyään pelkkää balettia. [Tosin Wushun harrastajat yleensä tietävät tämän itsekin])
        mutta missäs sitten on ne taidot, joita ihan oikeasti on käytetty taistelussa? Toki aseita käytettiin yleensä, mutta ne soturit eivät varmaan jääneet sormi perseessä odottamaan kuolemaa jos sattuivat vaikka hukkaamaan aseensa kesken taiston tuoksinan?


      • tiedät
        jipajitsu kirjoitti:

        Onhan jotkut väittäneet ihan tosissaan, että ihminen ei ole koskaan käynyt Kuussa, Vapaamuurarit hallitsevat maailmanpolitiikkaa, ja että Elvis elää.

        Nämä ovat kuitenkin vain yleensä yhden miehen tai pienen piirin jorinoita.

        Siis voihan olla, että jotkut kamppailulajit ovat alunperin olleen jotain tanhuamista vain, (tai niinkuin esim Wushu, joka on vieraantunut todellisuudesta siinä määrin, että on nykyään pelkkää balettia. [Tosin Wushun harrastajat yleensä tietävät tämän itsekin])
        mutta missäs sitten on ne taidot, joita ihan oikeasti on käytetty taistelussa? Toki aseita käytettiin yleensä, mutta ne soturit eivät varmaan jääneet sormi perseessä odottamaan kuolemaa jos sattuivat vaikka hukkaamaan aseensa kesken taiston tuoksinan?

        käytettiinkö aseettomia tekniikoita koskaan japanin taistelukentillä? Ni, ei ole sullakaan aikakonetta joten kaikki mihin sun tietos perustuu, perustuu joidenkin toisten ihmisten väitteisiin (jotka joko on faktoja tai sitten ei). Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään todellisia historiallisia todisteita siitä että joku olisi joskus taistellut aseettomilla tekniikoilla jossain kaukoidän muinaisilla taistelukentillä. Silti monet pitää sitä totena vain siksi koska senseit sanoo niin. Ja täytyy ymmärtää ettei historia loppujen lopuksi ole tärkeää kamppailulajeissa. Kuka niitä nyt historian takia harrastais. Eikö harrastuksen tarkotus täydy olla oman itsensä itsepuolustuksessa tai esimerkiksi hyvässä liikunnassa eikä siinä että kiistellään siitä mitä joku äijä joskus tuhat vuotta sitten hommas japanissa? Hah hah... Sitäpaitsi ei Samurai mitään pystynyt kun tuli Ninja ja löi sen kanveesiin.


      • jipajitsu
        tiedät kirjoitti:

        käytettiinkö aseettomia tekniikoita koskaan japanin taistelukentillä? Ni, ei ole sullakaan aikakonetta joten kaikki mihin sun tietos perustuu, perustuu joidenkin toisten ihmisten väitteisiin (jotka joko on faktoja tai sitten ei). Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään todellisia historiallisia todisteita siitä että joku olisi joskus taistellut aseettomilla tekniikoilla jossain kaukoidän muinaisilla taistelukentillä. Silti monet pitää sitä totena vain siksi koska senseit sanoo niin. Ja täytyy ymmärtää ettei historia loppujen lopuksi ole tärkeää kamppailulajeissa. Kuka niitä nyt historian takia harrastais. Eikö harrastuksen tarkotus täydy olla oman itsensä itsepuolustuksessa tai esimerkiksi hyvässä liikunnassa eikä siinä että kiistellään siitä mitä joku äijä joskus tuhat vuotta sitten hommas japanissa? Hah hah... Sitäpaitsi ei Samurai mitään pystynyt kun tuli Ninja ja löi sen kanveesiin.

        "Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään todellisia historiallisia todisteita siitä että joku olisi joskus taistellut aseettomilla tekniikoilla jossain"

        Mikähän sinulle sitten riittäisi todisteeksi? Näistä jutuista on kuitenkin olemassa kirjoituksia, maalauksia ja perimätietoa.

        Mikäli sinulle kelpaa vain valokuvat ja videoclipit, niin yllätytkös jos sanon, että MISTÄÄN tapahtumista ennen vuotta 1826 ei ole olemassa valokuvia. Ei 100-vuotisesta sodasta, ei 30-vuotisesta sodasta, ei Napoleonista, ei Ranskan vallankumouksesta, ei ristiretkistä, ei mistään. Voihan olla, että nämäkin ovat vain kommunistien keksimiä salajuonia kaikki.

        Kaikki mitä minä tiedän historiasta, perustuu ainoastaan siihen mitä minulle on kerrottu koulussa, tai mitä olen lukenut kirjoista. En tiedä mihin sinun historian tietosi perustuu. Joskus täytyy vain uskoa.


      • Toisin sanoen
        jipajitsu kirjoitti:

        "Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään todellisia historiallisia todisteita siitä että joku olisi joskus taistellut aseettomilla tekniikoilla jossain"

        Mikähän sinulle sitten riittäisi todisteeksi? Näistä jutuista on kuitenkin olemassa kirjoituksia, maalauksia ja perimätietoa.

        Mikäli sinulle kelpaa vain valokuvat ja videoclipit, niin yllätytkös jos sanon, että MISTÄÄN tapahtumista ennen vuotta 1826 ei ole olemassa valokuvia. Ei 100-vuotisesta sodasta, ei 30-vuotisesta sodasta, ei Napoleonista, ei Ranskan vallankumouksesta, ei ristiretkistä, ei mistään. Voihan olla, että nämäkin ovat vain kommunistien keksimiä salajuonia kaikki.

        Kaikki mitä minä tiedän historiasta, perustuu ainoastaan siihen mitä minulle on kerrottu koulussa, tai mitä olen lukenut kirjoista. En tiedä mihin sinun historian tietosi perustuu. Joskus täytyy vain uskoa.

        siis myös Ohgamin historiannäkemys voi olla oikea???


      • karaten
        Toisin sanoen kirjoitti:

        siis myös Ohgamin historiannäkemys voi olla oikea???

        osalta. Epäilenpä silti. Ohgami vastaan sadat hyvät aikalaismuistiinpanot ja oikeat historiantutkijat. Ei mene läpi. :-D


      • Muttei idästä
        tiedät kirjoitti:

        käytettiinkö aseettomia tekniikoita koskaan japanin taistelukentillä? Ni, ei ole sullakaan aikakonetta joten kaikki mihin sun tietos perustuu, perustuu joidenkin toisten ihmisten väitteisiin (jotka joko on faktoja tai sitten ei). Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään todellisia historiallisia todisteita siitä että joku olisi joskus taistellut aseettomilla tekniikoilla jossain kaukoidän muinaisilla taistelukentillä. Silti monet pitää sitä totena vain siksi koska senseit sanoo niin. Ja täytyy ymmärtää ettei historia loppujen lopuksi ole tärkeää kamppailulajeissa. Kuka niitä nyt historian takia harrastais. Eikö harrastuksen tarkotus täydy olla oman itsensä itsepuolustuksessa tai esimerkiksi hyvässä liikunnassa eikä siinä että kiistellään siitä mitä joku äijä joskus tuhat vuotta sitten hommas japanissa? Hah hah... Sitäpaitsi ei Samurai mitään pystynyt kun tuli Ninja ja löi sen kanveesiin.

        Wikipediastakin löytyy satoja(tuhansia?) vuosia vanha teksti, jossa kerrotaan äärimmäisen tarkasti eräiden sotilaiden taistelupainiottelu.

        Siis painin hyödyntämisestä on kirjoitettua tietoa, itämaisista taistelulajeista en vastaavaa informaatiota,legendoja lukuun ottamatta, tunne.


    • jotain harrastanut..

      Japanilaiset kamppailu taidot ovat sukua kiinalaisille. Mutta muuta yhtenäistä niillä ei ole. Maa joka oli sotatilassa 600-700 vuotta, niin silloin kehiteltiin lajeja. melkein joka kylässä oli oma tyyli suunta joka saattoi vain hiukan erottua naapuri kylän tyylistä.Kyseisenä aikana oli erittäin tärkeää että osasit tapella aseella tai ilman asetta jos menetit aseesi taistelussa. Pääasiallisesti taistelut käytiin asein.
      Ja tosiaan kiinaan aseetontaistelu tai taistelutaidot Intiasta. Mutta enään et voi sanoa että kaikki olisi intiasta. Koska siitä on niin kauan ja kaikki on muuttunut siitä. Jopa nykyisissä tyyleissä on eroavaisuuksia. opettajat painottaa niihin mihin mielestään on paras lajille.

    • leikki-budo

      Vanha viesti, mutta:

      "Mä muistan joskus jostain lukeneeni kun joku väitti et Karate, Jujutsu, TaeKwonDon esi-isät ynnä muut japanilaiset ja korealaiset lajit on olleet oikeesti alunperin pelkästään jonkinlaisia seurapiirileikkejä joita ei edes tarkotettu itsepuolustukseen?"

      Varmaan käynyt toisinpäin, eli sotataidoista on tullut seura(piiri)leikkejä.

    • Anonyymi

      Minua taas häiritsee kirjoittamisen tyyli surmaajista. Länsimaissa kun etsii kirjoja heistä, eniten eteen tulee kaikesta viallisesta, psykopaateista ja sarjamurhaajista, eli mielisairaista tms., muttei niistä, jotka tekevät sitä työkseen, luultavasti siksi, että ne voimat ovat edelleen ympärillämme, joiden pomoiksi emme voisi uskoa niitä, jotka ovat - eipä niitä Japanissakaan tiettävästi kerrottu.
      Mutta kun mennään Japaniin, asian yhteys on "martial art" ja "Samurai secrets/wisdom", ja kerrotaan ninjojen taktiikoista yms.

      Wiki: "Ninjat olivat palkkasotilaita, jotka myivät palveluksiaan vakoojina, palkkatappajina, tuhopolttajina ja terroristeina." Aivan kuten tänäänkin lännessä, mutta ehkä läntisistä ei puhuta siksi, ettei heitä pidetä samankaltaisina kuin idässä, vaikka heilläkin on kunniakoodisto, vaikkakin taso vaihtelee - siinä missä italialainen voi surmata sivullisiakin, venakko pitää huolen, että vain kohde kuolee.
      Minusta idän ja lännen tekijöiden välillä on normaalin ihmisen näkökannalta suuri ero, liian syvä kuilu, ja kirjallisuus hyväksyy tappajan idässä siinä, missä se tuomitsee sen lännessä.

      No, ketään tuskin kiinnostaa se, jos Japanissa joku poliitikko surmataan ninjan toimesta, mutta annas olla kun Venäjällä, eikä poliitikkokaan tarvi olla, koska lännellä on vihollinen jossain muualla, kuin lännessä, aivan kuten NL:lla oli vihollinen jossain muualla kuin NL:ssa.
      Paholaisen on pakko kadota siinä vaiheessa, kun tiedetään aina missä se on. Haluaisin sitten tietää miten aiheesta kirjoitetaan.

      • Anonyymi

        "No, ketään tuskin kiinnostaa se, jos Japanissa joku poliitikko surmataan ninjan toimesta,"

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008934627.html

        No, se toteutui nopeammin kuin ajattelinkaan, melkein tasan 3 vk sitten oli puhetta, mutta eipä tosiaan paljoa nytkään kiinnostanut. Sotilastaustainen tyyppi, mutta tuskin "ninja".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe