Uhma

wmwm

Kertoisitteko kokemuksianne uhmasta. Kiinnostaa lähinnä miten poikien vanhemmat koette lapsenne uhmaiän ja minkälaisia uhmaraivareita teillä koetaan / kuinka usein? Lapseni on nyt kolmevuotias ja ollut aika rauhallinen ja kiltti lapsi. Uhmaa ei oikeastaan ole ollut, mutta omatahto on ollut kyllä ja äidin oveluudella on pärjätty hankalissa tilanteissa. Nyt se ei enää riitä mihinkään. Poika suuttuu ja alkaa raivota ihan pienistäkin asioista ja saattaa huutaa tunninkin, jos en suostu tekemään kuten hän haluaa. En anna aina periksi tietenkään ja siksi huuto kestää ja kestää. Joskus tuntuu, että lapsi ei ole normaali vaikka tiedän, että on. Nyt poika on myös alkanut lyömään minua pahimman raivarinsa aikana, jos esim menen rauhoittelemaan ja juttelemaan. Muuten poika ei lyö eikä potki ketään ja tietää että niin ei saa tehdä. Osaa kyllä pyytää anteeksi kunhan on rauhoittunut. Pitääkö vaan antaa huutaa ja raivota rauhassa? Onko teillä tällaisia kokemuksia ja mitä teette tällaisissa tilanteissa? Olen yksinhuoltaja ja poika kohdistaa tietenkin kaiken uhmansa minuun. Uhmaraivareita ei tule joka päivä, mutta sitten ovat kyllä rajuja.

3

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapset kokevat

      tunteensa usein ruumiin kautta, koska heillä ei ole vielä kapasiteettia ymmärtää niitä mentaalitasolla. Sehän on sitten se tilanne, johon uhmaiän jälkeen yleensä päädytään. Meillä on lyömiseen, esineiden heittelyyn ja potkimiseen otettu kova kanta, lyödä ei saa. Siitä muistutetaan heti tilanteen aikana. Muuten näyttää toimivan se, että lapselta kyselee vaan paljon, että miltä susta tuntuu, ja jos ei vastausta pysty muodostamaan, niin sitten johdatellaan, että tuntuuko pahalta. Nykyään uhma saattaa jopa jäädä kesken, kun lapsi alkaa miettiä ja selittää, että miltä tuntuu, mutta puolisen vuotta tätä on nyt harjoiteltu.

    • poitsu uhmaa äitiä päivittäin. Illalla ennen nukkumaan menoa ja aamulla lähestulkoon heti kun saadaan silmät auki.Kukaan muu ei ole tulilinjalla kun äiti, ei onneksi edes 2kk vanha sisko. En usko että se johtuu mustasukkaisuudesta,koska samat oireet olivat ennen siskon syntymää. Hän lyö,karjuu,polkee jalkaa,puree jne jos ei joku asia mene mieleen.. Ollaan otettu jäähy-käytäntö käyttöön,vaikka ikä on sellainen ettei hän kaikkea ymmärrä, mutta kyllä ymmärtää että ei tarkoittaa EI ja jäähy tarkoittaa arestia. Jäähyllä ollaan minuutti-kaksi ja sitten pyydetään suukolla anteeksi (hän ei osaa vielä puhua). Useimmiten toimii jäähy ainakin vähän aikaa =)
      Haluaisin kuulla myös muilta pienten lasten (alle 3v) kommentteja miten teillä on uhma-ikäiset laitettu "jäähylle"!?

    • Anonyymi00002

      Liikennelaulu julkaistu 1955 sen väärin käyttö liiketalous aloittaa cd osuuden laki syyttää uhmailusta it tuntien aikaan kin Ilta rallia nyoret ajaa laitavat puhuvat syyn muiden syuksi
      Jedo Ipot 2009/ 2026

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe