hautajaiset-kauhukokemus!

järkyttynyt

Kävi niin, että eräs läheinen kuoli, joka oli ortodoksi ja näinollen "jouduin" ortodoksi-hautajaisiin. Itse olen luterilainen.

Kokemus oli minulle KAMMOTTAVA. En ollut aiemmin edes käynyt ortodoksikirkossa ja koin tilanteen todella järkyttävänä. Ensinnäkin tuo suitsukkeen haju etoi jo heti kirkkoon sisään stuessa niin paljon, että meinasi taju lähteä. Toisekseen, ortodoksi-pappien ja kuorolaisten jatkuva käsittämtön laulanta (miksi sitä nyt kutsutaan...en ole asioista kovin perillä...) oli mielestäni hyvin pelottavaa. Luterilaisen kirkon papin puheen sentään ymmärtää ja tunnelma on aivan toinen.

Tämä oli kaikki jotenkin niin mystistä ja pelottavaa, että kyllä jäi kamala muisto tilaisuudesta ja paha maku ortodoksiuskosta.

Kaikkein pahinta tietysti oli se, että arkku oli auki ja vainajan näki pakostikin hyvin läheltä. Tämä järkytti mieltäni hyvin syvästi. En olisi todellakaan halunnut nähdä itselleni läheistä ihmistä tuon näköisenä. Minulla oli ihmisestä kaunis muistikuva päässäni, mutta nyt näen jatkuvasti nuo valkoiset, verenpurkaumien peittämät vieraat kasvot päässäni ja kuva joka minulle vainajasta jäi, on kaikkea muuta kuin kaunis. Tilaisuus rikkoi kaikki kauniit muistoni kertaheitolla.

Mielestäni on todella outoa, että ortodoksi-hautajaisissa ihminen "pakotetaan" näkemään vainaja avonaisessa arkussa! Kokemus on varmasti monelle ERITTÄIN SHOKEERAAVA ja itsestäni tuntuu ainakin siltä, että miten ikinä pääsen tuosta mielikuvasta yli?

Hautajaisten tulisi jättää kaunis muisto ja olla ikäänkuin päätepiste, jonka jälkeen todella tajuaa ihmisen kuolleen. Minulle kävi päinvastoin. En saa asiaa millään pois mielestäni ja kirkon kaamea tunnelma, hajut ym. vainoavat minua kokoajan.

Olen pahoillani, jos loukkaan tällä kertomuksellani jotakuta, mutta olisi kiva kuulla kommentteja asiaan.

120

17057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin meillä ev.lut-

      kirkossa - juuri katsoin laskusta,että haudankaivuusta veloitetaan 120 euroa !!! Luulisi ,että kirkoliisvero kattaisi nämä kustannukset.

      • Anonyymi

        Kaikki vain maksaa. Poikani hautajaiset 4500 e. Isänsä maksoi vaikkei päivääkään elänyt kanssamme. Huumehemmo tappoi poikamme. Itse olen säästänyt erikseen 4500 hautajaisiin.kaikki ri mene koska hautapaikka on 9 hengelle maksettu. Ja minun hautajaisia ei syödä.


    • kommentti oli

      itse en voi muuta kuin ihmetellä kokemustasi. Ortodoksisten sukulaisteni hautajaiset ovat olleet erittäin kauniita ja mieleen painuvia tilaisuuksia. Koko palvelus on hyvin valoisa.
      Olen tietenkin ollut myös luterilaisissa hautajaisissa ja siellä olen hämmästellyt pastorin omasta päästään kehittämiä kertomuksia vainajan elämästä, tuskin kukaan sellaisia haluaisi omiin hautajaisiinsa.

      • H.Sapiens

        Pastorin kertomukset vainajan elämästä perustuvat keskusteluihin vainajan omaisten kanssa ja lisäksi vainajan ja pastorin mahdolliseen tuttavuuteen, joten äläpäs höpise pehmoisia!


      • ***
        H.Sapiens kirjoitti:

        Pastorin kertomukset vainajan elämästä perustuvat keskusteluihin vainajan omaisten kanssa ja lisäksi vainajan ja pastorin mahdolliseen tuttavuuteen, joten äläpäs höpise pehmoisia!

        Kuule, ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että näistä keskusteluista huolimatta ev. lut. pappi tarinoi ihan omiaan.


      • luterilaisen papin,
        H.Sapiens kirjoitti:

        Pastorin kertomukset vainajan elämästä perustuvat keskusteluihin vainajan omaisten kanssa ja lisäksi vainajan ja pastorin mahdolliseen tuttavuuteen, joten äläpäs höpise pehmoisia!

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.


      • H.Sapiens
        luterilaisen papin, kirjoitti:

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.

        Hautajaisissa oleva ns. saattoväki on valtaosaltaan muita kuin vainajan omaisia. On toki ihan luonnollista ja ymmärrettävää, että siunaustilaisuudessa pappi muistelee vainajaa samoin kuin se, että halukkaat voivat pitää halutessaan muistopuheen siunaustilaisuuden jälkeen. Tällainen on omiaan tuomaan lämpöä ja yhteisöllisyyttä hautaustilaisuuteen. Ymmärrän
        tämän uskonnottomanakin oikein hyvin.


      • 2004
        luterilaisen papin, kirjoitti:

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.

        Kerran ollessani hautajaisissa pappi kertoi väärän nimenkin ja joku joutui huutamaan penkkirivistä että voisiko pappi sanoa kuitenkin vainajan oikean nimen. Oli häpeällistä, erittäin häpeällistä.


      • Katjalaispoika
        H.Sapiens kirjoitti:

        Pastorin kertomukset vainajan elämästä perustuvat keskusteluihin vainajan omaisten kanssa ja lisäksi vainajan ja pastorin mahdolliseen tuttavuuteen, joten äläpäs höpise pehmoisia!

        Niinpä, omaiset kertovat papille, millaine vainaja oli. Sitten pappi kerto vainajan paremmin tunteneelle saatyoväelle, joka saattaa muodostua noista ihmisistä, millainen vainaja oli.


      • Anonyymi
        luterilaisen papin, kirjoitti:

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.

        Olen ihan luterilainen ja minustakin tuo pappiemme menettely on kummallista.

        Varmasti pappimme pyydettäessä voisi toimia toisinkin, mutta kuvittelen, että suurin osa saattoväestä odottaa että niin tehdään; että saavat kuulla pienen puheen vainajan elämästä.

        Aloitus on ikivanha, mutta todetaan nyt tässä samalla, että kyllä luterilaisissakin hautajaisissa saa arkku auki olla. On vain totuttu siihen että se on kiinni. Minulle on väitetty että kansi kiinni -tapa olisi aika nuori, viime sotien ajalta, kun ei haluttu näyttää pahasti silpoutuneita vainajia. Tiedä sitten onko noin. Mitään uskonopillista syytä siihen ei ole, ja olen myös ollut luterilaisissa hautajaisissa, joissa arkun kansi on ollut auki.


      • Anonyymi

        Minääkin kaipaasin kertomusta vainajan elämästä. Sitä ei ollut sanalakaan. Pastori puhui vaan synneistä ja synnin anteeksi antamuksesta.
        hautajaiset ovat aina kauniita.
        Kiitos 21.4.2007 kommenti laittajalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minääkin kaipaasin kertomusta vainajan elämästä. Sitä ei ollut sanalakaan. Pastori puhui vaan synneistä ja synnin anteeksi antamuksesta.
        hautajaiset ovat aina kauniita.
        Kiitos 21.4.2007 kommenti laittajalle

        Kiitos. Olen samaa mieltänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ihan luterilainen ja minustakin tuo pappiemme menettely on kummallista.

        Varmasti pappimme pyydettäessä voisi toimia toisinkin, mutta kuvittelen, että suurin osa saattoväestä odottaa että niin tehdään; että saavat kuulla pienen puheen vainajan elämästä.

        Aloitus on ikivanha, mutta todetaan nyt tässä samalla, että kyllä luterilaisissakin hautajaisissa saa arkku auki olla. On vain totuttu siihen että se on kiinni. Minulle on väitetty että kansi kiinni -tapa olisi aika nuori, viime sotien ajalta, kun ei haluttu näyttää pahasti silpoutuneita vainajia. Tiedä sitten onko noin. Mitään uskonopillista syytä siihen ei ole, ja olen myös ollut luterilaisissa hautajaisissa, joissa arkun kansi on ollut auki.

        Juuri noin on että aikaisemmin myös luterilaisissa hautajaisissa arkun kansi oli auki mutta sodan silpomia vainahia ei haluttu näyttää ja kansi suljettiin. Siitä lähtien se on pidetty kiinni.
        Oma aviopuolisoni siunattiin arkku auki, meidän omaisten pyynnöstä. Tilaisuus oli kaunis ja sitä kiitteli myös silloinen luterilainen pappi.


      • Anonyymi

        Kyllä meillä käytiin papin kanssa tarkka keskustelu vainajasta.


      • Anonyymi
        *** kirjoitti:

        Kuule, ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että näistä keskusteluista huolimatta ev. lut. pappi tarinoi ihan omiaan.

        No teillä niin. Meillä pappi kertoi vainajasta oleellisimmat. Ei satuja.


      • Anonyymi
        luterilaisen papin, kirjoitti:

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.

        Hohhoijaa. Joko siitäkin pitää palstalla riidellä.menkää jäähtymään ulos. Luultavasti olette niitä palstapersuja joilla pitää olla oma sanansa sanottavana joka aiheeseen.


      • Anonyymi
        H.Sapiens kirjoitti:

        Hautajaisissa oleva ns. saattoväki on valtaosaltaan muita kuin vainajan omaisia. On toki ihan luonnollista ja ymmärrettävää, että siunaustilaisuudessa pappi muistelee vainajaa samoin kuin se, että halukkaat voivat pitää halutessaan muistopuheen siunaustilaisuuden jälkeen. Tällainen on omiaan tuomaan lämpöä ja yhteisöllisyyttä hautaustilaisuuteen. Ymmärrän
        tämän uskonnottomanakin oikein hyvin.

        Näin juuri.


      • Anonyymi

        Einpastorimitenkäön omasta päästään Kemi asioita vaan tulee käymään kuolin pesässä ja kyselee asioita mistä sitä itse haluaa että hän puhuu. Joten näin he tekevät .
        Ja onhan se tietysti luterilaiselle ihm juttu että arkku on avoinna hautajaisissa , koska meillä ei ole sellaista tapaa ollut koskaan . Joten kukin tavallaan ei siinä mitään kiistaa ja ihmettelyä tarvita luonnollinen asia , kukin omien perinteidensä mukaisesti.


      • Anonyymi
        *** kirjoitti:

        Kuule, ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että näistä keskusteluista huolimatta ev. lut. pappi tarinoi ihan omiaan.

        Jaa että omasta kokemuksesta . Minun äitini ja mieheni , molempien hautajaisissa tuli pappi ennen hautaväjaisia kylään ja yhdessä keskusteltiin mitä vainajista asioita joita hön sitten ottaa puheessaan mukaan näin meillä päin. Ei siis keksitä mitään


      • Anonyymi
        luterilaisen papin, kirjoitti:

        täytyy kertoa vainajan omaisille millainen tämä oli ollut? Eivätkö omaiset tiedä hänestä paremmin kuin pappi? Kummallinen rituaali.

        No on kai siellä hautajaisissa muitakin kun omaisia joille puheesta jää kiva muisto ja moni omainen on kyllä itse saanut muokata papin puheen kertomalla vainajasta hänelle asioita


      • Anonyymi
        2004 kirjoitti:

        Kerran ollessani hautajaisissa pappi kertoi väärän nimenkin ja joku joutui huutamaan penkkirivistä että voisiko pappi sanoa kuitenkin vainajan oikean nimen. Oli häpeällistä, erittäin häpeällistä.

        Kyllä papeilekkin sattuu joskus erehdyksiä työssään. Ei muuta kun vaan joku oikaisee .joten kukaan ihmisten ei ole täydellinen


      • Anonyymi

        Luterilaiset pastorit eivät kehitä niitä kertomuksia omasta päästään, vaan keskustelevat vainajan omaisten kanssa ja sen perusteella sepittävät. Ikävää tietysti kun harvemmin ovat vainajaa itse mitenkään tunteneet. Toki joskus ovat.


      • Anonyymi

        Äiskä kertoi papille, minkälainen iskä oli, ei pappi niitä keksinyt.


      • Anonyymi

        Hautaan siunaamisen keskustelu omaisten kanssa on tärkeä osa hautajaisten suunnittelua ja sielunhoidollinen tapahtuma omaisiin päin. Siitä tuo puhekin muodostuu. Voi hyvin!


    • al-boy

      Jumalan tuhatvuotiseen valtakutaan! =)

      Jos hävitämme pyhän perspektiivin emme voi luottaa aisteihimme; saatana on todennäköisesti pelannut sun kanssa.

      Olin itse luterilainen, ja ymmärrän osittain mitä tarkoitat. "Saatana itse pukeutuu valon enkeliksi". hyvät extaattiset fiilikset eivät välttämättä Jumalata tule! :D

      • Anonyymi

        mina ylistelin herraa...vuosia ja olin ihan hyvalla tuulella koko ajan kunnes avasin raamattuni ja jumalan sana sanoi minulle ilman tunteita juomarit eivat peri jumalan valtakuntaa eli sana tuomitsee heidat helvetin porteista ajallisesti kuoltuaan ja ylistaminen loppui tahan ja lahdin seurakunnasta ja menin heratys seurakuntaan tekemaan parannusta herran pelossa opetusta miten sielulliset tuntemukset voivat eksyttaa ihmisen ajasaamme joka ei usko rangaistuksen ankaruuteen kaan j aelaa kevyt mielisesti ,,,,jos kysyt hanelta minne sina menet kuoltuasi niin mina uskon ,,,juman armoon taivaaseen ,,,,siis joku varmaan ajattelee nain ,,,,jos jumala on tanaan hiljaa ,,kerran sina kohtaat hanet ,,,,,,ja HAN on sanonut taivas j amaa katoaa mutta minun sanani ei koskaan katoa siis raamatun jeesuksen sanat ja opetukset ...tunteet taman telkluksen paalla ailahtelevat varmaan kaikilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mina ylistelin herraa...vuosia ja olin ihan hyvalla tuulella koko ajan kunnes avasin raamattuni ja jumalan sana sanoi minulle ilman tunteita juomarit eivat peri jumalan valtakuntaa eli sana tuomitsee heidat helvetin porteista ajallisesti kuoltuaan ja ylistaminen loppui tahan ja lahdin seurakunnasta ja menin heratys seurakuntaan tekemaan parannusta herran pelossa opetusta miten sielulliset tuntemukset voivat eksyttaa ihmisen ajasaamme joka ei usko rangaistuksen ankaruuteen kaan j aelaa kevyt mielisesti ,,,,jos kysyt hanelta minne sina menet kuoltuasi niin mina uskon ,,,juman armoon taivaaseen ,,,,siis joku varmaan ajattelee nain ,,,,jos jumala on tanaan hiljaa ,,kerran sina kohtaat hanet ,,,,,,ja HAN on sanonut taivas j amaa katoaa mutta minun sanani ei koskaan katoa siis raamatun jeesuksen sanat ja opetukset ...tunteet taman telkluksen paalla ailahtelevat varmaan kaikilla

        se SANA minka MINA OLEN PUHUT heille se on tuomitseva heidat viimeisena paivana ,,,ei tunteesi tule vaikuttamaan tahan hetkeen mitenkaan eika mita sina ajattelit maan paalla asioista ja milta sattui tuntumaa ja miten ihmisten mielipiteet tekivat sinusta ihmisten edessa piti olla ja tehda jotakin mita valia nailla kaikilla oli ...MINA olen HERRA sinun JUMALASI ela pida muita jumalia minun rinnallani ,,,,raamatun sana ,,,,tuomitsee meidat kaikki eika ,,,siina ole etta paavalia katsotaan eri tavalla kuin seurakunnan majan antajaa paavalille
        nain ylistys kokouksista tuleekin suomessa heratys saarnaajien kokouksia ,,,jossa kylla ylistetaan ,,,,kin ,,,,,,,,,,,,musiikki nuorilla on erilaista kuin 70 vuotiailla ,,,,,,kyse ei ole valttamatta eksytyksesta ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se SANA minka MINA OLEN PUHUT heille se on tuomitseva heidat viimeisena paivana ,,,ei tunteesi tule vaikuttamaan tahan hetkeen mitenkaan eika mita sina ajattelit maan paalla asioista ja milta sattui tuntumaa ja miten ihmisten mielipiteet tekivat sinusta ihmisten edessa piti olla ja tehda jotakin mita valia nailla kaikilla oli ...MINA olen HERRA sinun JUMALASI ela pida muita jumalia minun rinnallani ,,,,raamatun sana ,,,,tuomitsee meidat kaikki eika ,,,siina ole etta paavalia katsotaan eri tavalla kuin seurakunnan majan antajaa paavalille
        nain ylistys kokouksista tuleekin suomessa heratys saarnaajien kokouksia ,,,jossa kylla ylistetaan ,,,,kin ,,,,,,,,,,,,musiikki nuorilla on erilaista kuin 70 vuotiailla ,,,,,,kyse ei ole valttamatta eksytyksesta ....

        raamatussa eei ole erikseen mainittu etta joku ylistys kokous olisi ,,,,,harha oppia apostolitkin ylistivat aina jumalaa ja vangit kuuntelivat ,,,,muista kiittaa jumalaa ,,,silla kaikki kaantyy sinun parhaaksesi kuitenkin mikali olet ,,,,ylhaalta syntynyt ei miekka lahetys voi heratyksia sammuttaa naiset saarnaavat ,,,,,siella missa miehet ovat poistuneet ota huomioon tama tapahtuu sinusta noin 500 kilometrin sateella ..........ja yha enemman tanaan nyt ja tassa voisitteko auttaa heita rajat sulkeutuvat evankelliumin vieminen venajalle vaikeutuu kristityt ovat vankeudessa naiste pitaa opetus lapseutta voittamaan ihiset jumalalle seka avatkaa televisio saarnaajat lannen mies pastoreista no mieluummin kun valitsette saarnaajia niin kiinasta , ,,,,,,,,,,eika ameriikasta idan taivaalla loistaa lopun ajassa voimakas jumalan tuuli katsele sinne kun saarnaajia valitset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raamatussa eei ole erikseen mainittu etta joku ylistys kokous olisi ,,,,,harha oppia apostolitkin ylistivat aina jumalaa ja vangit kuuntelivat ,,,,muista kiittaa jumalaa ,,,silla kaikki kaantyy sinun parhaaksesi kuitenkin mikali olet ,,,,ylhaalta syntynyt ei miekka lahetys voi heratyksia sammuttaa naiset saarnaavat ,,,,,siella missa miehet ovat poistuneet ota huomioon tama tapahtuu sinusta noin 500 kilometrin sateella ..........ja yha enemman tanaan nyt ja tassa voisitteko auttaa heita rajat sulkeutuvat evankelliumin vieminen venajalle vaikeutuu kristityt ovat vankeudessa naiste pitaa opetus lapseutta voittamaan ihiset jumalalle seka avatkaa televisio saarnaajat lannen mies pastoreista no mieluummin kun valitsette saarnaajia niin kiinasta , ,,,,,,,,,,eika ameriikasta idan taivaalla loistaa lopun ajassa voimakas jumalan tuuli katsele sinne kun saarnaajia valitset

        miten juudakset eivat koskaa istu vankilassa ja muut istuvat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten juudakset eivat koskaa istu vankilassa ja muut istuvat

        miten on mahdollista etta ruoka avustusta jakava surakunta niin heidan pastorinsa on kiristyksen kohteena ja han ilmiantaa kaikki muut eri seurakuntienpastorit j apapit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten on mahdollista etta ruoka avustusta jakava surakunta niin heidan pastorinsa on kiristyksen kohteena ja han ilmiantaa kaikki muut eri seurakuntienpastorit j apapit

        joitakin voidaan myos kiristaa joten kaikmi jotka eivat istu vankeudessa eivat valttamatta ole juudaksia ........mutta sinun tulee olla aarimmaisen varovainen


      • Anonyymi

        tama on lupun ajan seurakunta j ase nayttaa talta raamatun mukaan ..lottakaa opetus imestys kirjasta itse opiskelkaa asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tama on lupun ajan seurakunta j ase nayttaa talta raamatun mukaan ..lottakaa opetus imestys kirjasta itse opiskelkaa asia

        on todennakoista etta luopunut laodikean seurakunta jatkaa ilman johtajaa kohti loppuaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on todennakoista etta luopunut laodikean seurakunta jatkaa ilman johtajaa kohti loppuaan

        smyrnan vainoa kokeva seurakunta ruumis jolla onneksi on juhtajana herra viela etenee kohti loppuaan ja herra saapuu pian ja torvet soittaa ja pasuunat yha lujempaa ja lujempaa
        samoin kuin israelissa aanet vain kovenivat niin ,,,herran pasuuna anta avain yha lumaat signaalit etta han on tulossa ...koko ajan vain pasuuna kovempaa ,,,,soi ... kansat kaantyvat sisaiseti seka ihmiset rodullisesti bla bl a toisiaan vastaan lopun ajan soitoissa seka valtiot ,,,,ja yha kovempaa pauhaa tuo jumalan pasuuna .......viimeinen soitin kun soi ,,,kukaan ei enaa kesta vaan valot valahtavat ja tuli tuhoaa kaiken ,,,,,,,,,,se on moro


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        smyrnan vainoa kokeva seurakunta ruumis jolla onneksi on juhtajana herra viela etenee kohti loppuaan ja herra saapuu pian ja torvet soittaa ja pasuunat yha lujempaa ja lujempaa
        samoin kuin israelissa aanet vain kovenivat niin ,,,herran pasuuna anta avain yha lumaat signaalit etta han on tulossa ...koko ajan vain pasuuna kovempaa ,,,,soi ... kansat kaantyvat sisaiseti seka ihmiset rodullisesti bla bl a toisiaan vastaan lopun ajan soitoissa seka valtiot ,,,,ja yha kovempaa pauhaa tuo jumalan pasuuna .......viimeinen soitin kun soi ,,,kukaan ei enaa kesta vaan valot valahtavat ja tuli tuhoaa kaiken ,,,,,,,,,,se on moro

        pasuuna soi ja kuolleet heratetaan kuolemattomina ja me muutumme yht akkia VIIMEISEN pasuunan soidessa ,,,,,torvet soi samoin kuin vanhassa testmentissa kun annettiin halytykset ,,,,ne oli vertauksia ,,,,valot valahtavat kerran koko maailma pallaa atomiaseet tuhoavat kaiken ,,seka jumala jarkytta taivaat ja maan ,,,merkit ovat talla hetkella voimistumassa etta torvet alkavat soidat siis ilmestys kirjan .......ja daielin enekelit lahtevat ,,,,,ynna bla bla ,,..vain uskovat jotka tuntevat raamatun nakevat herran paivan ;lahetysvan ja sana sanookin etta sita tarkeampaa on nama asiat ja opetukset kun herran paiva lahestyy .....muut ovat pimeydessa ,,,,,eivatka he ymmarra raamatun valossa aikaamme niinhan jeesuskin opetti aikanaa 2000 vuotaa sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pasuuna soi ja kuolleet heratetaan kuolemattomina ja me muutumme yht akkia VIIMEISEN pasuunan soidessa ,,,,,torvet soi samoin kuin vanhassa testmentissa kun annettiin halytykset ,,,,ne oli vertauksia ,,,,valot valahtavat kerran koko maailma pallaa atomiaseet tuhoavat kaiken ,,seka jumala jarkytta taivaat ja maan ,,,merkit ovat talla hetkella voimistumassa etta torvet alkavat soidat siis ilmestys kirjan .......ja daielin enekelit lahtevat ,,,,,ynna bla bla ,,..vain uskovat jotka tuntevat raamatun nakevat herran paivan ;lahetysvan ja sana sanookin etta sita tarkeampaa on nama asiat ja opetukset kun herran paiva lahestyy .....muut ovat pimeydessa ,,,,,eivatka he ymmarra raamatun valossa aikaamme niinhan jeesuskin opetti aikanaa 2000 vuotaa sitten

        jos tunnet jumalan sanaa lopun ajasta danielista ja jeesuksen optuksista ja ilmestys kirjasta niin sinullaon jonkun nakoinen ,,,,,,,,mielikuva mitaa tulee tapahtumaan ,,,,,,ja sina naet asiat toisin kuintaman ajan ihmiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos tunnet jumalan sanaa lopun ajasta danielista ja jeesuksen optuksista ja ilmestys kirjasta niin sinullaon jonkun nakoinen ,,,,,,,,mielikuva mitaa tulee tapahtumaan ,,,,,,ja sina naet asiat toisin kuintaman ajan ihmiset

        kaikki kristityt eivat ,,,,,pysty opettamaan lopun ajoista yhtaan mitaan luotetaavaa jos heillesanotaan etta tassa on kyna ja peperia ,,,,seka kuukausi aikaa ...........100 sivua pitaisi saada materiaalia lopun ajoilta etenkaan seurakunnan naiset ,,,, no tilanne on tanaan ,,seka huomenna se on tulossa suomeen etta ainoat ,,,,,jotka voivat enaa ,,,,ebvankeliumia eteenpain vieda ovat naiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaikki kristityt eivat ,,,,,pysty opettamaan lopun ajoista yhtaan mitaan luotetaavaa jos heillesanotaan etta tassa on kyna ja peperia ,,,,seka kuukausi aikaa ...........100 sivua pitaisi saada materiaalia lopun ajoilta etenkaan seurakunnan naiset ,,,, no tilanne on tanaan ,,seka huomenna se on tulossa suomeen etta ainoat ,,,,,jotka voivat enaa ,,,,ebvankeliumia eteenpain vieda ovat naiset

        400 kilometria ,,, ,,itaan niin todellisuus on tama voisitteko alka auattamana heita jotenkin ..anna meille pastori joka julistaa meille sinun sanaasi herra on heidan palava rukous aiheensa keneka mina lahetan laheta minut ..mita se minule maksaa 20 euroa kuussa seka henkesi .,.,,,tanaankannetaan uhri ,,,,,maan alisille tyontekijoille jotka ovat kaaatuneet taistelussa tanaan on vainajien muisto paiva seka ...seurakuntamme keraa kolehdin johon sina laitat oman uhrisi ,,,,,mikali rakastat minua .piste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        400 kilometria ,,, ,,itaan niin todellisuus on tama voisitteko alka auattamana heita jotenkin ..anna meille pastori joka julistaa meille sinun sanaasi herra on heidan palava rukous aiheensa keneka mina lahetan laheta minut ..mita se minule maksaa 20 euroa kuussa seka henkesi .,.,,,tanaankannetaan uhri ,,,,,maan alisille tyontekijoille jotka ovat kaaatuneet taistelussa tanaan on vainajien muisto paiva seka ...seurakuntamme keraa kolehdin johon sina laitat oman uhrisi ,,,,,mikali rakastat minua .piste

        hyvat suomen rajojen sisalla olevat vapaiden suuntien ei vangitut seurakunnat voisitteko auttaa seurakunta ruumista joka on teidan lahellanne


    • KimmoKoo

      En ole koskaan ollut islamilaisissa hautajaisissa. Jos menisin joskus sellaisiin, ottaisin tokia asiasta selville etukäteen kaiken mahdollisen, sillä pelkäisin loukkaavani muita surevia sillä, että en osaa käyttäytyä. Hautajaisten tarkoitus on koota vielä kerran vainajan ystävät yhteen lohduttamaan toisiaan ja ennen kaikkea lohduttaa edesmenneen lähisukulaisia.

      Ortodoksisissa hautajaisissa lienee aina monta kirkkoon kuulumatonta, jotka eivät tunne perinnettä. Yleensä joku auttaa heitä ja terveellä järjellä pärjää pitkälle. Ennen hautajaisia kannattaa keskustella jonkun ortodoksin kanssa miten pitää käyttäytyä, käydä katsomassa muutama palvelus ja tutustua perinteeseen edes pintapuolisesti. Jos tämä on liikaa vaadittu, ei vainaja ollut sinulle läheinen ja miksi sitten vaivautua edes hautajaisiin.



      "Hautajaisten tulisi jättää kaunis muisto ja olla ikäänkuin päätepiste, jonka jälkeen todella tajuaa ihmisen kuolleen."

      Olen aivan samaa mieltä ja siksi on minusta käsittämätöntä miten joku voi arvostella toisen hautajaisia ikään kuin huonoa näytelmää.



      "Tämä oli kaikki jotenkin niin mystistä ja pelottavaa, että kyllä jäi kamala muisto tilaisuudesta ja paha maku ortodoksiuskosta."

      Toivottavasti osasit kuitenkin käyttäytyä siten, että sinusta ei jäänyt sureville kamalaa muistoa. Yleensä vainajat haudataan hänen uskonsa mukaisilla menoilla eikä silloin oteta huomioon tuttujen vakaumusta.

    • Hertha

      Täälläkin on varmasti joskus mainittu, että ortodoksuus on säilyttänyt vanhimpia kristinuskon perinteitä. Itse en kokisi niitä pelottavina tai vastenmielisinä jo tästä mainitsemastani syystä.

      Kuoleman kohtaaminen ja vainajan katseleminen voi olla voimakas kokemus. On siis aika elää loppuelämän ensimmäistä päivää - ottaen vastaan silloin tällöin myös tökkivät tuoksut ja shokeeraavat näyt. Maailmassa sangen monet ihmiset joutuvat elämään ruumiiden hajussa ja kuolemanvaarassa... Päivittäin.

    • tutkija007

      Maailmalla kiertäneenä olen usein vieraillut ortodoksikirkossakin kuten muissakin temppeleissä. Ortodoksikirkon pääsiäisen mystiikka ja syvälliset vaikkakin vertauskuvalliset tavat esimerkiksi Kyproksella tekivät minuun luterilaiseen juntturaan syvän vaikutuksen, varsinkin kun oppaanani oli paikallinen tavat tunteva opastaja.

      Meille luterilaisille mauton, hajuton ja "järjellinen" jumalanpalvelus ja muu kirkon toiminta on tietenkin tuttua, mutta niin väritöntä ja mitäänsanomatonta.

      Koin itse myös jotain syvää kristittyjen yhteyttä, jota harvoin koen omassa kotikirkossani.

      Ihana kokemus ja syvä kosketus sieluni syvimpään ja pyhimpään!

    • Taatusti pysyn kirkossa

      omissa peloissasi ja ennakkoluuloissasi. Taidat pelätä kuolemaa? Olet ollut hautajaisissa herkässä tilassa ja jännittynyt, kun et ole aikaisemmin käynyt ortodoksisessa kirkossa. Siitä johtuu pahaolosi.

      Ortodoksiset hautajaiset ovat todella kauniit, tunnelmalliset ja lohduttavat. Niissä rukoillaan koko ajan vainajan puolesta. On tarkoitus, että kuunnellaan rukousten ja laulujen sanoja ja rukoillaan mukana. Arkku on auki, koska vainaja on ikään kuin viimeistä kertaa fyysisesti läsnä ja laulamme hänen puolestaan lähtöveisut.

      On myös tärkeätä jättää hänelle hyvästit ja tajuta, että tämä ihminen on nyt muuttanut pois tuonilmaisiin. Jäljelle on jäänyt hänen ruumiinsa joka on nyt eloton tyhjä kuori, mutta sekin on kuitenkin Jumalan kuva. Ei ole luonnollista päästä ihmisestä takaportin kautta eroon, edes katsomatta häntä, kun hän makaa elottomana arkussa.

      "Minä olen sanomattoman kunniasi kuva, vaikka kannankin synnintekojeni haavoja./ Ole, oi Herra, laupias luodullesi/ ja puhdista minut armollasi. Anna minulle toivottu isänmaa /ja tee minut taas paratiisin asukkaaksi.

      Kiitetty olet sinä Herra, opeta minulle sinun käskysi!

      Anna, oi Jumala, lepo palvelijallesi ja saata hänet paratiisiin,/ jossa pyhien joukot ja vanhurskaat/ loistavat niin kuin tähdet. /Saata, oi Herra, lepoon nukkunut palvelijasi/ ottamatta lukuun mitään hänen synneistänsä.

      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle/ ja Pyhälle Hengelle...."

      Hautauspalveluksen tropareista

    • circulosmeos

      Ei liene kenellekään helppoa kohdata läheisen, rakkaan ihmisen kuolemaa. Kuitenkin juuri ortodoksinen hautauspalvelus on mielestäni kaunis; mahdollisuus hyvästellä rakas ihminen kasvoista kasvoihin, avoimen arkun ääressä, koskettaa ja siunata.

      En koskaan ole kokenut vainajan näkemistä arkussa pahana; mitä kamalaa on ihmisessä vainajana, jos hän eläissään on ollut rakas ja läheinen? Sama hän on, joskin vain kuori, sielu on jo siellä, missä ei ole kipua eikä murhetta, vaan iankaikkinen elämä.

      Toivon, että minut siunataan matkalle tuonilmaisiin kotikirkon liturgiassa ( tai vaikka erikseen hautauspalveluksessa), arkku avoimena (mikäli se vain on mahdollista, ainahan se ei ole) ja kaikki rakkaat ihmiset lähellä saattamassa. Uskon, että se ei ole läheisilleni kauheata tai vaikeata, niin monesti olemme yhdessä olleet saattamassa toisia samalla tavalla!

      Toisuskoisille suosittelen todella, että tavoista ja toimituksesta otetaan selvää etukäteen, ettei tule yllätyksiä, eikähän arkun ääreen ole pakko mennä, jos sen kokee vaikeaksi! En muista koskaan ketään pakotetun, vaan hyvästelemään menevät ne, jotka haluavatkin vielä nähdä vainajan ja hyvästellä hänet siunauksin.

    • hautajaiskokemuksia

      On meitä moneksi. Se, mikä toiselle tuntuu kauhistuttavalta voi toiselle olla ihmeellistä ja vapauttavaa. Näin itseni kohdalla. Ortodoksiset hautajaiset ovat valoisuudessaan ja vainajan yhä läsnäollessa aivan jotain muuta kuin kokemani masentavan pelkistetty ja usein toivotonkin ilmapiiri muissa hautajaisissa.

      Niin kauaksi me ihmiset olemme elämästä erenneet, ettemme näe kuolemaa osana sitä. Kuolluttako ei saa nähdä? Tai sitten muutakin rumana tai pelottavana pitämäämme? Oman omaiseni näkeminen kuolleena on aina ollut minulle lohdullista. Ei se, miten ruumis muuttuu sairauden ja kuoleman kautta toisen näköiseksi aiheuta minulle traumaa. Minulla on hänestä monenlaisia muistoja ja kuolleen näkeminen, hänen koskemisensa on se viimeinen kokemus, jonka saan hänestä täällä maanpäällä. Hän taas on siirtynyt tuonilmaisiin, missä ei ole surua, ei kipua eikä huokauksia.

    • marina68

      ..toisaalta en.

      Suomalainen luterilainen kulttuuri on hautauskulttuurissa täysin aneeminen ja kuolema pitäisi ikään kuin steriloida. Mitään ei saa nähdä. Ortodoksit pääsevät konkreettisesti jättämään jäähyväiset avoimen arkun äärellä.

      Onneksi et ole kreikkalainen, sillä sinä joutuisit oman läheisesi kaivamaan haudasta ja pesemään hänen luunsa ja järjestelemään ne nätisti ritirinnan luuarkkuun. Mitäs siihen sanot? Kreikassa se on täysin normaalia eikä sitä yökitä kuten sinä teet jo vähemmästä.

      Minä olen täysin huumaantunut suitsukkeiden tuoksusta. Rakastan niitä!!! Minä jopa valitsen hajuveteni sen mukaan, mikä eniten tuoksuu suitsukkeelta. (Vinkkinä, Joopin Le Bain on aivan best!)Myöskin jotkut broilerin suikaleiden marinadi on kuin jonkin suitsukkeen tuoksu. Tätä broitsua en voi suositella, kun en muista merkkiä, paketin tunnen visuaalisesti.

    • kuolemista

      Monen oudon asian eteen olet kerralla joutunut.

      Vainaja, ja vielä ortodoksisessa kirkossa, missä haisee kummalta ja korviin ottaa kun kuoro laulaa ihan outoja veisuja. Olis tutut urut edes...

      Nykyään elämän alku ja loppu ovat niin laitostettuja tapahtumia, että en yhtään ihmettele reaktioitasi. Ennakkoon olisit voinut kysellä vaikka läheisesi omaisilta mitä tilaisuudessa tapahtuu.

      (Et ole ainoa, jolle suitsukkeen tuoksu on ollut vaikea asia. Eri suitsukeaineet tuoksuvat erilaisilta ja niissä saattaa olla hyvin voimakkaitakin tuoksuja, joille toiset ovat oikeasti yliherkkiä. Toisaalta taas joku tietää ennakkoon suitsutuksen ja alkaa suurieleisesti "voida pahoin", kun "täällä ortodoksikirkossa aina on tätä savua ilmassa".)

      Millaiset olisivat olleet oikeanlaiset hautajaiset?

    • Orto Doksi

      Tiedän itse, että kuolleen näkeminen voi olla ensimmäisellä kerralla kova järkytys. Näin on, koska meidän yhteiskunnassamme kuolema on totuttu hoitamaan sairaalassa. Ihminen kuolee siellä ja hautaustoimistossa pakataan arkkuun ja toimitetaan siististi krematorioon tai mullan alle. Case closed.

      Monissa muissa maissa kuitenkin kuolema kohdataan toisin. Amerikkalaisista moni on protestantti, mutta silti siellä harrastetaan laajasti tätä viewing-kulttuuria: hautajaistalossa järjestetään valvojaiset, jossa vainaja hyvästellään hänen maatessaan ehostettuna ja puettuna arkussaan.

      On luonnollista kokea kuoleman näyttäminen vieraaksi ja pelottavaksikin, kun kulttuuriympäristömme tuotteita meistä jokainen on. Et varmasti loukkaa ketään tuntemuksellasi, siitä ei ole pelkoa.

      Suitsuke ja kuorolaulu ovat tietysti makuasioita. Minulle suitsukkeen tuoksu on ihana, lohdullinen - paras tuoksu maailmassa. Mutta ihmiset ovat niin erilaisia. Itse rakastan myös tuoksuvia kynttilöitä ja poltan niitä kotona. Jotkut ihmiset kuitenkin saavat niistä päänsärkyä, eivätkä voi niitä sietää. Olemme erilaisia. :)

      Koeta, jos mahdollista, unohtaa tuo ikävä kokemuksesi! Yritä vaikka ajatella, että se oli vainajan oma tahto tulla siunatuksi näin. On hyvä, että sitä kunnioitettiin. Saatat muuten vanhemmiten alkaa ajatella asiasta toisin - kuoleman mahdollinen "rumuus" (vainajan kalpeat kasvot yms.) ei ehkä enää järkytä niin. Itse ainakin olen itsessäni huomannut tällaisen piirteen. Ikääntyessä kuolema tulee yhä useammin tuttavaksi ja yhä läheisemmäksi tuttavaksi. Nuorena sitä kauhistuu paljon enemmän.

      Mutta kävipä miten kävi, niin toivotan sinulle kaikkea hyvää. Pahan kokemus varmasti aikaa myötä haihtuu - itse olen muuten ollut luterilaisissa hautajaisissa, joissa arkku oli avoin - tai ainakin lievenee.

    • Meidän kirkkoon,

      jos noin järkytyt. Olen entinen luterilainen, enkä ole vielä järkyttynyt.

      • suuremmalla,

        syyllä Tervetuloa ort.kirkkoon uudelleen.

        Kuolemanpelko on hyvin tavallinen tunne nykyään. Avonainen arkku on raju muistutus kuolevaisuudesta!


      • saada muistutus
        suuremmalla, kirjoitti:

        syyllä Tervetuloa ort.kirkkoon uudelleen.

        Kuolemanpelko on hyvin tavallinen tunne nykyään. Avonainen arkku on raju muistutus kuolevaisuudesta!

        ettei ikuisesti olla nuoria ja kauniita, vaan kuollaankin.

        Itse olen kokenut ortodoksiset hautajaiset erittäin kauniina ja lohdullisena tapahtumana. On hyvä että voi hyvästellä vainajan ja halutessaan suudella tms. koskea häntä vielä viimeisen kerran. - Vaikka siinä onkin enää jäljellä pelkkä kuori, sielu on jo muualla.

        Itse olen hajuallerginen ja saan heti päänsärkyä mm. deodoranteista, mutta suitsukkeen tuoksusta en saa minkäänlaisia oireita.


      • Milka
        saada muistutus kirjoitti:

        ettei ikuisesti olla nuoria ja kauniita, vaan kuollaankin.

        Itse olen kokenut ortodoksiset hautajaiset erittäin kauniina ja lohdullisena tapahtumana. On hyvä että voi hyvästellä vainajan ja halutessaan suudella tms. koskea häntä vielä viimeisen kerran. - Vaikka siinä onkin enää jäljellä pelkkä kuori, sielu on jo muualla.

        Itse olen hajuallerginen ja saan heti päänsärkyä mm. deodoranteista, mutta suitsukkeen tuoksusta en saa minkäänlaisia oireita.

        ...luterilaiset hautajaiset ovat olleet kammottava kokemus. Urut pauhaa niin että sielua riipii, ihmiset istuu penkeissä ilmeettöminä ja jäykistyneinä ja (usein) kolea ympäristö vielä lisää tuskaa niin että sydän on jäätyä! Sitten ikun kirkosta päästään ulos ja ihmisten luontainen osanotto ja jakaminen pääsee valloilleen, on tietenkin helpompaa, mutta se kirkollinen osuus on kyllä kauhea. Helpottuneena tuoreena ortodoksina saan ajatella etteivät omat lapseni ja läheiseni joudu moiseen kidutukseen minun hautajaisissani vaan saan valoisat ja lämpimät ortodoksiset hautajaiset; kuolinpäivähän on juhlapäiväni!


      • meil karjalaisill
        Milka kirjoitti:

        ...luterilaiset hautajaiset ovat olleet kammottava kokemus. Urut pauhaa niin että sielua riipii, ihmiset istuu penkeissä ilmeettöminä ja jäykistyneinä ja (usein) kolea ympäristö vielä lisää tuskaa niin että sydän on jäätyä! Sitten ikun kirkosta päästään ulos ja ihmisten luontainen osanotto ja jakaminen pääsee valloilleen, on tietenkin helpompaa, mutta se kirkollinen osuus on kyllä kauhea. Helpottuneena tuoreena ortodoksina saan ajatella etteivät omat lapseni ja läheiseni joudu moiseen kidutukseen minun hautajaisissani vaan saan valoisat ja lämpimät ortodoksiset hautajaiset; kuolinpäivähän on juhlapäiväni!

        on hauskemmat hautajaiset ko hämäläisil häät.


      • pikemminkin näin;
        meil karjalaisill kirjoitti:

        on hauskemmat hautajaiset ko hämäläisil häät.

        meillä ortodokseilla on hauskemmat hautajaiset kuin luterilaisilla häät! Eihän ortodoksisuus ole pelkästään karjalaisten omaisuutta, heitähän on kovin vähän maailman ortodoksien keskuudessa! Viittaan edellä oleviin keskusteluihin...


      • luterilaisist
        pikemminkin näin; kirjoitti:

        meillä ortodokseilla on hauskemmat hautajaiset kuin luterilaisilla häät! Eihän ortodoksisuus ole pelkästään karjalaisten omaisuutta, heitähän on kovin vähän maailman ortodoksien keskuudessa! Viittaan edellä oleviin keskusteluihin...

        ja ortotoksiloist mittää, vaa heimoeroist. Karjalassa sanottii, jot ilo pintaa vaik syvän märkänis. Ortodoksisuus ei oo mikkää made in Carelia-valmiste, se on iha vissi se.


      • niin että
        luterilaisist kirjoitti:

        ja ortotoksiloist mittää, vaa heimoeroist. Karjalassa sanottii, jot ilo pintaa vaik syvän märkänis. Ortodoksisuus ei oo mikkää made in Carelia-valmiste, se on iha vissi se.

        Etelä-Karjalassa ja Karjalankannaksella oli muualta muuttanutta väestöä runsaasti. Varsinaiset DNA-karjalaiset ovat luultavasti Tverin-karjalaiset.

        Eikohän nämä heimorajat ole sekottuneet aikojen saatossa. Sukututkimus tuo yllätyksiä ja järkytyksiä. Suosittelen itsekullekin. Tiukkapipo Länsi-Suomalainen paljastuu geeneiltään rajantakaiseksi ja päin vastoin.


      • että Tverin karjalaisilla
        niin että kirjoitti:

        Etelä-Karjalassa ja Karjalankannaksella oli muualta muuttanutta väestöä runsaasti. Varsinaiset DNA-karjalaiset ovat luultavasti Tverin-karjalaiset.

        Eikohän nämä heimorajat ole sekottuneet aikojen saatossa. Sukututkimus tuo yllätyksiä ja järkytyksiä. Suosittelen itsekullekin. Tiukkapipo Länsi-Suomalainen paljastuu geeneiltään rajantakaiseksi ja päin vastoin.

        on myöskin oma kirjakieli, jota näillä suomen rajoilla/sisällä ei taida olla? Kyselen vaan, en väitä mitään, satuin netistä löytämään asiaa Tverin kirjakielestä.


      • entisestä Käkisalmen
        että Tverin karjalaisilla kirjoitti:

        on myöskin oma kirjakieli, jota näillä suomen rajoilla/sisällä ei taida olla? Kyselen vaan, en väitä mitään, satuin netistä löytämään asiaa Tverin kirjakielestä.

        läänistä Tveriin uskonvainoja pakoon. Etenkin Laatokan Karjalasta ja nykyisestä Pohjois-Karjalasta paettiin Tveriin, jotenka Laatokan Karjalan (Hiitolasta Pälkjärvelle) ja Pohjois-Karjalan luterilainen väestö oli ja on pääosin muualta muuttanutta eikä näiden alueiden alkuperäisasukkaita.

        Eteläkarjalaiset, varsinkin länsi- ja pohjoiskannakselaiset (Jääsken ja Äyräpään kihlakuntien asukkaat) sen sijaan olivat karjalaisheimoisia, mutta heidät käännytettiin aikoinaan ensin katolilaisiksi (Pähkinäsaaren rauhan jälkeen) ja myöhemmin luterilaisiksi. Heidän kielensä ja kulttuurinsa on siten saanut voimakkaita läntisiä vaikutteita.


      • 1liberaalikristitty
        meil karjalaisill kirjoitti:

        on hauskemmat hautajaiset ko hämäläisil häät.

        Olin kerran per hämäläisissähäissä, onneksi lähdin sieltä ajoissa hotellille nukkumaan suunilleen siinävaiheessa kun joku korkkas virunvalkean ja sulhanen oli sammunut juhlapaikan portaille. Aamulla sitten kuulin ettämsen jälkeen kun olin lähtenyt oli niin häissä oli vielä juotu tapeltu ja särjetty paikkoja. En kuitenkaan ymmärrä miksi hämäläisissä häissä pitää ryypätä niin paljon tai tapella ja särkeä paikkoja. En ymmärrä alkuunkaan.


    • PROVOILUA!

      ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET EDES KOMMENTOIKO!

      • Tai ei

        Mutta kommentit siistejä,tosi cooleja.


      • tosi fantsuja
        Tai ei kirjoitti:

        Mutta kommentit siistejä,tosi cooleja.

        Mutta sisällöltään täysi provoja.


    • kuolemaa

      No kyllä sinunkin oli aika katsoa kuolemaa kasvoista kasvoihin. Eipä siitä kuolemasta kaunista tule tekemälläkään. Senhän vuoksi Kristus tuli ja voitti kuoleman.
      Kuulepas nyt, jos kuolleen ja kauniisti arkkuun laitetun ihmisen näkeminen järkyttää sinua niin suuresti, ettet toivu siitä, niin mieti esim. kaikkia lääkäreitä, jotka vielä vähän aikaa sitten joutuivat dissekoimaan kuolleita, eikä sitä ihanan suitsukkeentuoksussa suoritettu vaan pistävässä formaldehydin löyhkässä. Että siinä sinulle järkyttävää. Sitä paitsi, edes tuollainen kokemus ei ole jäänyt yhtäkään lääkäriä piinaamaan. Olepas nyt vähäsen realisti ja järkiinny tuon kuolemankammosi kanssa.
      Jos nyt olet vainottu, niin kyllä sinua joku muu vainoaa kuin ortodoksikirkon kauniit hautajaisseremoniat.

    • äiti venäjä

      Otan osaa kun joudut kärsimään kauhua kuolleiden näkemisessä. On varamsti karmivaa nähdä tiedoitusvälineitten välityksellä naapurimaamme entisen pressan hautajaisia. Kuollut mies makaa kaikkien nähtävillä ja kuvat menevät suoraan lehtiin ja telkkariin. Täytyy vain yrittää kestää tuota ortodoksisten hautajaisten kauhua.

    • näkeminen,

      avonaisessa arkussa. Ei ole kovin kauan siitä kun luterilaiseissakin hautajaisissa arkun kansi oli auki. Vainaja oli puettu arvokkaasti pyhäpukuun ja kenkiin. Tämän todistavat vanhat valokuvat.

      Olen ihmetellyt usein nykyistä luterilaisten käytäntöä: vainaja puetaan "kuolinmekkoon". Arkun kansi on kiinne esteettisistä syistä.Onkohan tämä hautaustoimistojen bisnes? Mitä arvokasta on yöpaitaa muistuttavassa asussa? Olen
      ollut usein luterilaisissa hautajaisissa ja minusta ne ovat lähinnä sukujuhlia laadultaan.

      Itse kuolema on häivytetty taustalle, ehkä hienotunteisuus syystä.

      • vanha perinne

        ennen vanhaan ommeltiin itse kuolinpaita, neulottiin kuolinsukat ja miehet nikkaroivat arkunkin.

        Köyhillä ihmisillä ei ollut kovin hienoja kamppeita. Ei jollain mökin eukolla ollut kunnon pyhäpukua ja kengätkin paikattuja pieksuja.

        Sellaisia lehmänsonnalle hajahtavia ketimiäkö olisi arkkuun laitettu?


      • 6765¨¨

        Olemmepa me ihmiset erilaisia. Minusta nimittäin nk. "kuolinpaita" on hyvin arvokas, vanha ja hieno juttu. Siitä tulee mieleen vanhat kuvat enkeleistä vaaleine asuineen. On myös arvokas perinne tehdä itse itselleen kuolinpaita. Sen voi ommella vaikka puuvillasta, tai sitten peräti silkistä, jos tahtoo.


    • ortodoksin leski

      Olen itse lutherilainen, mieheni oli orodoksi. Hänet haudattiin oman kirkkonsa perinteiden mukaisesti.
      Mielestäni tilaisuus oli erittäin kaunis ja juhlava. Vaikka itse olin surusta turta ja suunniltani, ortodoksi kirkon tunnelma,tuoksu ja kauneus oli hyvin lohdulliset. Enkä ymmärrä mikä siinä auki olevassa arkussa on järkyttävää, pikemminkin se auttoi ymmärtämään sen ajallisen olemuksen siirtymisen iäisyyteen.
      Lapset olivat mukana tilaisuudessa ja heille on jäänyt kaunis ja valoisa kuva iso-isän hautajaisista.

      • Dibs

        Miksi olet kaivanut tämän vanhan ketjun (vuodelta 2007) esille? Olisit aloittanut oman uuden ketjun!


      • ruokavlogit
        Dibs kirjoitti:

        Miksi olet kaivanut tämän vanhan ketjun (vuodelta 2007) esille? Olisit aloittanut oman uuden ketjun!

        Täällä saa aivan vapaasti kaivella vanhojakin ketjuja luettaviksi.Asiat eivät yleisestikkään ole muuttuneet miksikän ortodoksisen kirkon käytännössä näin lyhyellä suomi24 aikavälillä.

        Ehkä ei kannata lueskella näitä jos tälläiset palstat saavat suunniltaan.

        Ihmisellä on oikeus valita nettipaikkansa.Voisit liittyä vaikka sellaiseen nettikeskusteluun joka tuntuu sinusta samanhenkiseltä.


      • pelottavaako?
        Dibs kirjoitti:

        Miksi olet kaivanut tämän vanhan ketjun (vuodelta 2007) esille? Olisit aloittanut oman uuden ketjun!

        Kävin avoimen arkun äärellä hyvästelemässä sairaalan kappelissa molemmat vanhempani, eikä siinä ollut mitään kamalaa, päinvastoin.
        Vaikka olenkin kirkkoa vaihtanut, niin tapa on evlut synnyinpaikkakunnallani vielä täysin toimiva perinne, hyvä niin.

        Jos kuolema hirvittää noin kamalasti, niin ehkä sitten on parempi käydä vain haudalla muistamassa, eikä pakottaa itseään. Mutta ei sillä kuolemaa pois saa. Kova juttu se on, mutta jos lähtijä on rakas, niin kyllä hän jäähyväisesi on ansainnut.


    • yötönyö

      Lainaus:
      Mielestäni tilaisuus oli erittäin kaunis ja juhlava. Vaikka itse olin surusta turta ja suunniltani, ortodoksi kirkon tunnelma,tuoksu ja kauneus oli hyvin lohdulliset. Enkä ymmärrä mikä siinä auki olevassa arkussa on järkyttävää, pikemminkin se auttoi ymmärtämään sen ajallisen olemuksen siirtymisen iäisyyteen.
      Lapset olivat mukana tilaisuudessa ja heille on jäänyt kaunis ja valoisa kuva iso-isän hautajaisista.

      Olen samaa mieltä lainauksen tekstin kanssa.
      On vain kysyttävä tämän vanhan keskustelun aloittajalta. Montako kymmenestä on, jotka tänään tarvitsee mielenterveys palveluita, ja lisää tulee.

    • Ole kauempana

      Eihän mikään pakota menemään lähelle avonaista arkkua. Voi olla kauempankin.

      • pelkoako?

        Omista ystävistäni on osa jo etukäteen kieltäytynyt tulemasta hautajaisiini lainkaan, jos arkku on auki. Tylyltä tuntuu, enkä yritäkään selittää mikä on homman nimi, kauhu on niin ehdoton. Onneksi kirkko on luvannut asian hoitaa, vaikkei läsnä olisi ketään.


    • __o-doksi

      Tämä viesti on aika vanha, joten en tiedä saavuttaako vastaukseni kirjoittajaa. Heti ensiksi: olen pahoillani, että sinulla oli noin huono kokemus ortodoksista hautajaisista! Ihmiset kokevat asiat niin eri tavalla: toiselle kirkkolaulu kuuluu kauniina, ja suitsutus ihanana tuoksuna, ja vainajan näkeminen avoimessa arkussa on sekä lohduttava, että maanläheinen kokemus. Joku toinen kokee ihan toisin.

      Olen itse ortodoksi, mutta voin hyvin ymmärtää tuon järkytyksesi. Minusta avoimen arkun kanssa tulisi käyttää harkintaa. Minusta on turha syyllistää ihmisiä siitä, että "nykyihminen" on "vieraantunut" kuolemasta. Sormi ojossa saarnataan, että pitäisi vainajaa katsella ja suudella, vaikka se toisesta tuntuisi hyvin ahdistavalta ja pahalta. MInusta tällainen ei ole lähimmäisenrakkautta, vaan antaa meistä ortodokseista huonon kuvan.

      Minusta tämä arkun avoimuus ei ole mikään kynnyskysymys. Miksi ei vainajan kasvoilla voisi olla jotain liinaa, varsinkin jos kuolemanjälkeiset muutokset ovat häiritsevän selviä. Ehkä me "nykyihmiset" olemme sitten "vieraantuneet" kuolemasta, mutta en tajua kuinka tämä tilanne paranisi sillä, että ihmisen usein ainoat ortodoksiset hautajaiset, joissa vieraana on, muodostuvat painajaiseksi. Niinkö tilannetta parannetaan? Totuushan on, että kuolemaan tottuakseen sitä pitäisi oikeasti nähdä USEIN. Uskon, että moni hoitoalan ihminen on ammattinsa puolesta nähnyt paljon kuolemaa ja kuolleita, ja on sitä kautta tottuneempi kohtaamaan vainajan, kuin joku toinen. Tosiasia on, ettei nk. tavallisella ihmisellä ole kovinkaan paljon mahdollisuuksia katsella vainajia niin paljon ja usein, että siihen turtuisi.

      Niin. Pointtini taitaa siis olla, että me ortodoksit voisimme miettiä avoimen arkun periaatetta. Jos vainaja haudataan hyvin pian kuoleman jälkeen - kuten pitäisi! - niin avoin arkku voi olla hyvä ratkaisu. Joskus ruumiinavaus, tai vainajan hyvin pitkä säilytys, voivat aiheuttaa sellaisia muutoksia, jotka eivät ole kovin kivoja, erityisesti lasten kannalta katsottuna.

      Jotkut (käännynnäistaustaiset) papit vaahtoavat kovasti tuon avoimen arkun puolesta. Heidän mielestään omaiset pitäisi suorastaan pakottaa siihen. Hassua kuinka monelle liittyneelle sellaiset pienet yksityiskohdat ja muodollisuudet muodostuvat koko uskon sisällöksi. Ulkoinen muuttuu sisäistä tärkeämmäksi.

      Kirkkolaulu ja suitsutus on aina itsestäni tuntunut hyvin kauniilta. Jos suitsutus pyörryttää tai etoo, niin on hyvä mennä välillä ulkoilmaan, se ei ole väärin. Minä toivoisin, että ainakin suomalaisen ortodoksin jäähyväisveisut olisivat pelkästään suomeksi. En näe mitään syytä silloin laulaa venäjäksi, slaaviksi tai kreikaksi.

      • baba maria

        Vainajahan yleensä siunataan haudan lepoon kolmantena päivänä kuolemasta, eli kuolemanjälkeisiä muutoksia ei todellakaan ehdi tulla, etenkin jos hän on ollut ruumishuoneen kylmiössä. Ilmeisesti Suomen ort. kirkossa ei tätä sääntöä enää noudateta, Helsingin pienissä MP:n seurakunnissa kyllä onnistuu, jollei tarvita ruumiinavausta. Useimmiten vainaja tuodaan kirkkoon edellisiltana ja hänen avonaisen arkkunsa äärellä luetaan koko yön Psalttaria (tai Evankeliumia, jos kyseessä on pappi). Psalttarin lukeminen vainajan luona on todella hieno kokemus, hänelle matkaevästä!


    • Ponomari Gaius

      Palvelen joka viikonloppu Helsingin Eliaan kirkossa. Kyseessä on hautausmaan kirkko, jonka keskellä on usein arkku odottamassa liturgian jälkeen alkavaa hautauspalvelusta. Liturgian jälkeen arkun kansi siirretään sivuun (ellei erikseen ole pyydetty pitämään arkku suljettuna). Minun mielestäni avoin arkku on kaunis tapa. Jokainen hautajaisiin osallistuva voi jättää jäähyväiset vainajalle.

      Oman käsitykseni mukaan ortodoksinen hautaustoimitus on kaunis tapahtuma.

    • rohkeasti vain

      Sinä olet vain suvaitsematon toisia ja erilaisuutta kohtaan.Sinun kannattaisi keskustella suvaitsemattomuus ongelmastasi jonkun ammattiauttajan kanssa ja kenties jos olet valmis kuuntelemaan keskustella myös ortodoksisen papin kanssa mistä erilaisissa tilanteissa on ortodoksisessa hautajaislirturgiassa kysymys.

      Kukaan ei voi päätäsi kääntää jos olet ottanut periaatteen ettet jostain pidä,Tokihan se voi helpottaa jos käyt asiasta nälvimässä täällä ortodoksisella palstalla mutta mekään emme voi sinun tuntemuksiasi muuttaa.

      Mieti miä kenties saa sinut tuolle mielialalle.Kenties sukulainen josta et pitänyt tai joku joka halusi lähimmäisesi haudata ortodoksisesti vaiko kenties se että et itse tunnusta ortodoksisuutta.

      Ymmärräthän varmaan että hengelliset asiat ovat yksilöllisiä kuten kokemuksetkin.Ei ortodoksinen keskustelupalsta voi niitä muuttaa eikä muuta tapahtunutta tekemäättömäksikään.

      Ortodoksinen kirkko ei myöskään muuta toimintojaan vaikka joku ei heistä tai toiminnosta pitäisikään.

      Älä koe tätä loukkauksena mutta oikea paikka asiasi käsittelylle on ammattiauttaja joka käy kanssasi lävitse kokemuksesi ja kriisisi ja antaa siihen perspektiiviä todellisuuteen peilattuna.Kysymyksessä on kuitenkin kuolemakin joka on menetys ja osittain vaikuttaa mielentilaasi ja henkiseen tasapainoosi.eli monta osatekijää ja asiaa käsiteltävänä.Jos ihminen ei osaa käsitellä kuolemaa vaan se kompleksoituu hautajais menoihin nin hän salaa jotain itsessään joka olisi syytä käsitellä.

      Hautajaisethan ei normaali ihmiselle ole mikään ongelma yleisesti ellei vainajan omaisilla ole kiistaa hautaustavasta ja menoista.Luulenkin että tässä on kyse juuri siitä tai sitten tämä on vain mustamaalaus provo koko aloitus.

      Nyt sitten tiedät millaiset ovat ortodoksiset hautajaiset ja osaat vältellä niitä jos et kokenut oloasi mielekkääksi niissä.

    • OTA SELVÄÄ

      Kuka pakotti?

      Eikö ole jokaisen valinta katsooko arkuss aolevaa ihmistä vaiko ei?

      Uloskin voi poistua tilaisuudesta tai kysyä etukäteen jos ortodoksiset hautajaiset eivät ole tiedossa.

    • SB77

      Taisit saada trauman tuosta vainajan näkemisestä.Ei se kaikille sovi.
      Itse olin nähnyt monta hyvää kuolemaa työssä vanhusosastolla, samoin nähnyt molempien vanhempieni hiipuvan pois. Sitten eräs tuttuni pyysi minua mukaan,
      kun hän kävi sairaalan ruumishuoneella, kun hänen hukuttautumalla itsemurhan tehnyt läheisensä pestiin ja laitettiin arkkuun. En ilennyt keieltäytyä, mutta jälkeenpäin mietin, että parempi olisi ollut, että olisin kieltäytynyt. Tuo kuva
      hukkuneesta ihmisestä oli pitkään vahvana mielessäni, vainosi minua.
      Olisi varmaan pitänyt vain sisukkaasti pyytää esirukousta, muutaman rukouskerran jälkeen se kuva olisi haalistunut. Saman tein joskus jouduttuani itseäni järkyttävään tilaisuuteen. En ole itse ortodoksi, en luterilainen. Jumala elää ja on voimallinen auttamaan meitä, on meillä sitten erilaisia tapoja tai tuoksuja tai ei. Siunausta sinulle!

    • Pakananainen1234

      Ymmärrän. Otodoksit ovat jääneet ikäänkuin menneeseen keskiaikaan loitsuineen ja savuineen. Liturgia muistuttaa enemmänkin poppamiehen touhua.
      Lisänä sovinismi... ortodoksinaiset ovat omituinen pöhköjengi, kun sietävät moista meininkiä.
      Kaikenkaikkiaan kirkonmenot edessä heiluvan papin siunausliikkein ym. ovat kaikissa uskontokunnissa melko hilpeää katsottavaa jos ottaa kriittisen ulkopuolisen asenteen. Noitumista lähinnä.
      Rituaalit sinänsä toki palvelevat oivasti omaisten surunhallintaa. Ihmismieli tuntuu niistä hyötyvän. Hyvä niin. Kuka minkäkinlaiseen hurlumheihin on tottunut sitten.
      Kuolemankäsittelyyn ei oikein ole vielä vaihtoehtoja. Uskontokunnilla on kuolemankaavoihin monopoli. Sääli.

    • bgbgb

      no voi voi. Olen käynyt tilaisuuksissansa, sekä oman kylän, Valamon, että Tallinnan. Myös katolisissa tilaisuuksissa ulkomailla. Mitä sitten? Se on kulttuuriin kuuluvaa erilaisuutta. Olimme koko suomi katolisia ennen Lutheria. Sinun pitäänyt rauhoittua. Joku on sinua peloitellut lapsna liikaa jos pelkäät suitsuketta ja liturgiaa jasiihen kuuluvaa laulua.

      • Anonyymi

        Ortodoksinen liturginen laulu on vain aika kaukana Raamatussa kuvatusta laulusta, johon kuuluu myös tamburiinin soitto ja tanssiminen. Jahvea pystyy 2.moos 20 mukaan palvomaan ja ylistämään ainoastaan tamburiinin soitolla, tanssilla ja rytmikkäällä laululla, mutta ei ortodoksisella liturgialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksinen liturginen laulu on vain aika kaukana Raamatussa kuvatusta laulusta, johon kuuluu myös tamburiinin soitto ja tanssiminen. Jahvea pystyy 2.moos 20 mukaan palvomaan ja ylistämään ainoastaan tamburiinin soitolla, tanssilla ja rytmikkäällä laululla, mutta ei ortodoksisella liturgialla.

        Siis 2.moos 15:20.


    • empatiaapeliin

      En ymmärrä suomalaista tapaa aina morkata ihmistä, joka avautuu jostain kokemuksesta. Ymmärrän hyvin aloittajan mielipiteen. Vainaja ei ehkä ole hänelle ollut niin läheinen, että hän olisi nähnyt tämän kuolevan tai kuolleena. Sitten yhtäkkiä hautajaisissa... Jos vainajalle on tehty ruumiianvaus, on voinut olla pitkäänkin kylmiössä.

      Muuten ortodoksiset hautajaiset ovat mielestäni kauniit, mutta muakin etoo tuo arkun auki pitäminen. Jos kuollut haudattaisiin heti kuten esim. islamilaiset ja juutalaiset tekevät, asia olisi eri.

    • Hautajaismietintää

      Kertoisin oman näkemykseni luterilais ja Ortodoksi hautajaisten erosta verrattuna omaan mieleeni. Ortodoksi kirkko ja papin asu on koristeellisempaa katsottavaa, myös suitsukkeitten helinä. Mutta monet haluavat pitää mielessään vainajasta kuvan, ei suinkaan arkussa makaavana sairauden runtelemana. Siksikin koin, että katsokoot he jotka haluavat, ja he jotka ei. Tykkään kun luterilaispappi puhuu siunaustilaisuudessa vainajasta, joko tuntien tai omaisten kanssa keskustellen vainajasta ennen hautajaisia. Ortodoksiseremoniassa ei puhuttu mitään henkilökohtaista vainajasta ja nimikin sanottiin väärin. Siinämielessä luterilaiskirkon papin puhe on yksilöllisempää vainajaa ja omaisia ajattelevaa. Olen nyt molemmat hautajaiset kokenut lyhyellä aikaa. Itse jos saisin valita niin minut siunattaisiin ortodoksikirkossa luterilaispapin puhein ja suljetussa arkussa ja mullaksi muuttuisin ilman polttohautausta. Ja haluiaisin kuulla perinteisiä vanhoja virsiä, joku hengellinenkin kappale kävisi.

    • Ekumeeninen

      Missähän olivat ajatuksesi, kun koulussa näitä kahta valtion uskontoa opetettiin? Kunnioitusta ellei ymmärrystä ole. Lienet aikuinen. Ajattelen, että arkun auki ollessa siunataan todella näkyvästi oleva, eikä arkun kansi! Ovathan kaikki muistot elämästä olemassa henkilöstä.
      Sivistystä tarvitaan runsaasti yhä tässäkin asiassa näiden perusasioiden kanssa.

    • ikuinenmuisto

      Arkku auki mutta kasvoliina voi käyttää. Hautajaisten luonne on se että vainajalle jätetään viimeiset jäähyväiset ja sen tähden hänen pitää olla läsnä eikä suljettuna
      pois. Jos kuuntelette tai luette ortodoksisen kirkon hautaustoimituksen niin se on rukousta että Jumala antaisi vainajalle hänen syntinsä anteeksi ja ottaisi hänet tykönsä Abrahmin helmaan siihen valoisaan ja vihreään paikkaan jossa ei ole kipua, ei surua eikä huokauksia vaan on loppumaton elämä. Koko hautauspalveluksen luonne on valoisa ja toivoa herättävä, mm. papisto on valkoisissa puvuissa ei mustissa.
      Synkkyys pitäisi olla ortodoksi hautajaisista kaukana koskapa kuollut on päässyt
      tämän elämän murheista ja siirtynyt riemuitsevaan seurakuntaan, tuonilmaisiin
      kuten karjalaiset asian ilmaisevat. Sielun on iänkaikkeudessa ja lähellä rakastavaa ja
      anteeksiantavaa Jumalaa, Kristuksen valkeuden loisteessa.
      Tietenkin on ikävää jos hautajaisista jää synkkä ja surullinen kuva kun palveluksen tarkoitus ja ilmeen pitäisi olla toinen, enempi riemullisempi kuin synkkä.

    • 1liberaalikristitty

      Itse olen luterilainen ja joitain vuosia sitten kuoli isäni äidin isä eli isopappani joka oli karjalan evakko ja ordotoksi. En kuitenkaan kokenut ortodoksi hautajaisia mitenkään kauheina vaan jännittävinä ja erillaisina, siis niissä oli oma eksotiikkansa. Myöskään vainajan näkeminen arkussa ei ollut mielestäni mitenkään kamalaa vaan tiesin hyvin että isopappani se siinä on arkussa pukupäällä, ja oli ollut kuulemma kuolessaan onnellinen. Tietty kokemuksiini vaikuttaa se että pystyn suhtautumaan asioihin viileästi kuten ymmärrän että kuolema on luonollinen osa ihmisen elämää.

    • Anitoni

      Yleensä huonot kokemukset perustuvat vain siihen että ihminen ei ole miettinyt henkisiä asioita ja on vieraantunut kuolemasta. Olen havainnut samaa luterilaisissa sukulaisissani. Ortodoksisella puolella kuolema on luonnollisempi asia. Molemmissa on puolensa riippuen siitä mikä on oma henkinen tila ja suhde vainajaan.

    • omalehmä

      Mielestäni aloittajan kokemus kertoo siitä kuinka todellinen kuolema ( ei siis TV:n viihteellinen kuolema) on onnistuttu etäännyttämään todellisesta elämästä. Vielä ainakin 1940-luvulla oli varsin tavallista, että hautajaisväki valokuvattiinkin yhdessä arkussa makaavan vainajan kanssa aivan luterilaisissa hautajaisissa. - Tästä on itselläni todisteena seinällä oleva valokuva: äitini arkussa ja itse muun saattojoukon mukana isääni kädestä kiinni pitäen.

      Nykyisin monet eivät halua nähdä vainajaa, juuri sanoen, kuten aloittajakin, että he haluavat säilyttää mielessään kuvan elävästä ihmisestä. Saattaa ollakin noin vaikka itse arvelen tässä olevan myös mukana omaa torjuttua kuoleman pelkoa: kalmo avoimessa arkussa tuo ehkä liian lähelle oman ajallisuuden.

      En ole itse koskaan ollut ortodoksisissa hautajaisissa, joten en tiedä kuinka "karmea" tilaisuus sellainen on mutta muistelen - ehkä vähän nolon huvittuneena - kuinka itse vuosikymmeniä sitten suhtauduin ortodoksisuuteen suuresti epäillen ja jopa peläten ettei se vain olisi itse vanhan "vihtahousun" uskontoa. Jos ja mikäli tällaista ennakkoasennetta vieraita menoja vastaan on jo olemassa ei ole ihme jos oudot menot saattavat vierailta vaikuttaa.

      Edellä sanotuilla en suinkaan halua loukata tai väheksyä aloittajaa. Mainitsin vain joitakin mieleeni nousseita ajatuksia.

    • Anonyymi

      En ole hänen kanssa sama mieltä. Vainaja ei ole rumanäköinen. Vainaja on laitettu kasvoista hienoksi ja itsekin naisella harmaat hiuukset värjätään ruskeaksi. Mitä ei tehdä ilmaiseksi. Luultavasti vainajan läheiset eivät halunut maksa toimepiteistä. MInä taas valitan siitä, että vainajan kasvot (pää) oli salin puolelle ja minä en nähnyt vainajan kasvoja, hän oli minulle rakas ihminen. Ainoa mikä jäi vajaaksi ol rukoukset. Pappi puhui synneistä ja syntien anteeksi antamuksesta.
      Kunnioittakaa kaikenlaisia tapoja.
      Mahdollisuus oli mennä pois, kun tilaisuus sinulle oli peloittavaa.
      Yhden ihmisen takia joka on itseraks ei tarvitse tehdä muutoksia.

    • Anonyymi

      Omaisten pyynnöstä arkkua ei tartte pitää auki. Mutta muuten siinä ei ole moitittavaa ja ei vainajaa ole pakko läheltä katsoa jos ei halua!

    • Anonyymi

      No johan on.. Eihän kuolemassa ole mitään ihmeellistä, Sinäkin sen kohtaat. Minä olen nykyään ateisti(kastettu toki Martin uskoon). Mutta silti mielestäni on oikein kunnioittaa kaikkien uskontojen tapoja, eikä kakaramaisesti vaan huutaa YÄK!!! Opettele elämään ja kunnioittamaan myös muita, äläkä ala Sannaksi....

    • Anonyymi

      Neitsyt-maria nimisen demonin rukoileminen on ehkä se pahin oikkultisminen harha.

    • Anonyymi

      Minkäköhän takia kun ja jos ihmiset näkevät unta jostain kuolleesta rakkaastaan, on tämä edesmennyt usein noin kolmikymppinen, vaikka olisi minkä ikäisenä kuollut.

    • Anonyymi

      Ei kai tämäkin aloitus ole provo?

    • Anonyymi

      oletko ollut nekrofilia ortodoksin hautajaisissa , kaikki tulevat arkulle 😮

    • Anonyymi

      Voi hyvä tavaton. Aloittajan maailmankuva on ollut todella suppea. No, onneksi ortodoksien tilaisuuksiin ei ole pakko mennä.

      Itse olen uskoltani luterilainen, mutta ollut elämässäni monessa mukana, mm. juutalaisuudessa, pintapuolisesti tuntenut muslimeja, käynyt muutamia kertoja Katolisessa kirkossa, mutta ollut tekemisissä etenkin myös ortodoksisuuden kanssa.

      Käynyt pari kertaa Valamossa sekä esim. Pokrovan luostarissa Kirkkonummella. Seissyt huivi päässäni ja kumarrellen, reliikkejä suudellen, niin Suomessa kuin käydessäni Venäjällä. Olen ollut ortodoksisissa hautajaisissa...

      Työni puolesta olen nähnyt paljon kuolleita, myös kuolevia.

      Kunnioitan ortodoksisuutta ja olen kokenut paljon hyvää näillä vierailuilla. Kronstadtin Merikirkossa seisoin hetkisen joukossa, jossa pieni vauva kastettiin!

      • Anonyymi

        Ketjun aloitus onkin vuodelta 2007...


      • Anonyymi

        Ven. ortodoksisten pappien kuoro - Vera vezna
        ("Usko ikuinen, usko kunniakas, meidän uskomme, ortodoksinen"):

        https://youtu.be/QLVF8tEpmVY
        🕯️✨


    • Anonyymi

      Itseasiassa ihmiset muissa kirkoissa ovat etääntyneet todellisesta kuoleman ja vainajan näkemisestä. Valitettavasti nykyisin synnytään piilossa laitoksessa ja useimmiten myös kuollaan läheisten unohtamana laitosessa, eikä kuollutta, tai kuolevaa enää uskalleta kohdata, koskettaa tms... ortodoksi hautajaisissa sentään kohdataan vielä Livenä silmästäsilmään kuolema ja vainaja.

      • Anonyymi

        Monesti omaiset ei halua nähdä vainajaa elävänäkään. Perintö kiinnostaa paljon enemmän.


    • Anonyymi

      oletko kristitty joka pystyy jumalan avulla ja antaman voiman j aviisauden avulla voittamaan ulkopuolisia saatanan vallasta jumalan tyko ....onneksi olkoon heraat samoihin taisteluihin joku paiva kuin mita apostolit kokivat ,jeesus ,ynna muut raamatussa stefanukset ynna muut ....ajatuksia ...pyhan hegen kasteesta miksi vaikenevat ,seka elama ei todita kristuksesta eika opetus saavat ,melkein rauhassa elaa mutta ne jotka saavat aikaan jotain ikuista ja hedelmaa ,,,,,ovat jatkuvissa otteluissa ,,,seka ihmisten etta prsinsibaalien kanssa ,,,,,mita raamaatu opettaa pyhan hengen .....avusta palvelukseen seka aikamme sielun voimat ja itse tehty jumalan palveleminen ,,,ja itse valittu ...anna herran valita ....sinulle tuleeko sinusta apostoli j arupeatko telkemaan samoja asioit akuin han jumalan voimassa ,,,vai annatko sina hanelle kun han saapuu kaupunkiisi niin maja talon kayttoon .,.,...ja kuuntelet kun han ,,,tyoskentelee sinun ..edestasi ..ja sinulle .....helperin avulla .,.,,,,paavalilla oli jumalan voima apostolin kutsuun ,,ja niinpa han kaveli israelista turkin kautta ......jonnekin euroopaan ,,,,,,,tyota tehden ja sairaita parantaen ....seka saapuin valhe apostolisiin seurakuntiin ja johtajiin ...ja kyseli heilta samaa voimaa mita hanella on..todistaakseen etta he ovat .......apostoleja ..siis jumalan voimaa tarvittiin ...tehda apsotolin virkaa sma se on tanaan kin //hengellinen .,..auktoriteetti seurakunassa tulee ylhaalta .....jos seurakunnassasi on 1 apostoli niin hanen valtuudet menevat sinun joka olet paimen ..yli ...hengessa ,,,,no asiat vaativat suurta noyrtymista suomessakin .......kosak normaali tilanne on sama kuin raamatussa ...demetriukset jotka johtavat seurakuntaa haluavat itse ...johtaa eivatka kuuntele apostolien ohjeistusta ,,,,,samoin kuin raamatussa ...johannesta ei oteetu vastaan eika annettu hanen virkansa toimia paikallisessa seurakunassa

    • Anonyymi

      opetus etsi kaikki kotiseurakuntasi eri seurakunnat seka mieti onko yksikaan niista apostolien perustama ,,,,vai ainoastaan etta jumalan sanaa opiskelleet kristityt joilla ei ole apostolin virkaa ...ovat laskeneet perustukset teidan ,,,ainoalle oikealle kristittyjen taivasmatkaajien yhteisolle ,,,,vai olisiko paikkakunnallasi mahdollisesti joku muukin pastori joka on ylhaalt asyntynyt mutta ei sovi sinun nakemyksiisi miksi han ,,,,,,tekee asit niinkuin tekee ..,..

    • Anonyymi

      raamatun opetust aasiaan ...riittiko hanen taivaaseen menoonsa ///ortodoksi kirkon opit ....vai joutuiko han kadotukseen ......miten tavallisen uskoon tulleen ihmisen kay ,,,jos han liittyy ortodoksi kirkkoon j arupeaa noudattaamn taman kirkon oppeja seka hautaa katoliset opit ja luterilaiset ....tavalline uskova asp[otoli paavalin ,,,,,majoittaja ..........teki .....elanan tyonsa ,,,,,kirkon oppien mukaan ...miten tama eroaa raa,matun ......ihmisten elamasta vai mitenkaan ,,,ja pitaisiko jotain muuttua vai ei ,,,,mita mielta jeesus on sanassaan yleissesti asioista jotka eivat itsessaan ole mitaan pyhaa tai pahaa niinkuin luostarit ynna muut joita ei ole raamatussa..mita jeesus on kaskenyt sinun tehda veratile kristuksen opetuksia .,....sinulle kirkon opetuksiin siis kaikkine eri seuarkuntien joit aon mahdollisesti yli 20000 tuhatta tanaan maailmassa ,,,,joku ryhma ,,,,venajalla jonka pastori tapettiin ukrainassa saattaa uskoa etta johanneksen kaste .....on voimassa ,,,tanaan ,,,,siis uudesti syntyneet kristityt raamatussa olivat kuulleet etta on johanneksen kaste .....paavali tai pietari otti heidat luokseen j aopetti heille kristuksen oppia ,,,,,ei hylannyt heita heti harha oppisina ......miten tama on mahdollista suomessa jos joku kastaisi johanneksen kasteella ....kukaanaito kirstitty ei pitaisi hanta jumalan lapsena ...siis suomeen on tuloss aihmisisa eri maista ...joiden teologian taso vaihtelee .........olen ...vankilassa lukenut ,,,pimeassa........joitain patkia ja kuullut huumaatuneena taman ,,tasta tasosta aina ....lenigradin yliopiston /././0 jarkeen menevaan ........ilman yliluonnolista mitaan ,,,,,,,,odotettavissa .,..jarjelliseen ..katekismuksen opetukseen ,,,,,,,jolla on 500 vuoden historia ,,j a20000 pappia takana

    • Anonyymi

      siis huumaantunut ja kidutuksesta palaava teologi ...saattaa ruloilla lohikaarmeelta kastetta .,......etta voisi enemman ruveta tyoskentelemaan j avoimakkaammin herran elopellolla siihen asti uskollise==na kuin han tulee/////no jumala joka tuntee sydamet varmaan kuitenkinvastaa ihan oikealla voimalla .......ja hengella .....ote on ........maan alisen seurakunnan ......kirjastosta huumaantuneelta ..j akidutetula pastorilta ....joka oli saanut koulutuksen pimeass aja kolkossa sellissa .......seka huumattuna joutui kuuntelemaan raamatun opetusta ,,,,,,,,,,,,veljeltaan joka oli voiela huonommassa kunnossa ,,,,,,,kuitenkin nama ...perustivat vankilaan lahes 300 ihmisen seurakunnan joka rukoilee palavasti ..,yossa ....kun te nukutte ....annavenajalle heratys .,....anna syntimme anteeksi niinkuin mekin armahdamme niita jotka ovat meita vastaan rikooneet anna meille voimasi taalla ,,,,,toimia opetustesi mukaan ,,,anna meille voima todistaa varytijoille kuyolemallamme ett ajeesu son todellinen siunaa naapurimaatamme .,.,,,,,,,,,suomea siunaa juudasta seurakunnan vanhinat joka ilmiatnoi meidat tanna ..seka muut vapaiden suuntien kristityt /./,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,vaikeina asikoina yhteistyo naisten kanssa on sinun hengellesi vaarallista ,,,,,siis he ottavat sinut kiinni ja ....ilmestys kirjan nainen on juovuksissa pyhien veresta no kukan tahan babyloniaan kuuluu ja ketka niin sinun tulee luottaa asiassa jumalaan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,kiinni on ja pysyy ,,,,sanoi venajan armeijan ,,,sotilas kun meidan ..rakas pastorimme vietiin pois /.....tama tilanne on tulossa myos suomeen johon on viel alyhyt aika valmistautua /////

    • Anonyymi

      mikali maan alainen seurakunat tekee yhteistyota valtion kirkon kanssa suomessa ...saat olla aika varma etta ,,,veljesi vangitaan ...opetusta kristtiaikoihin marttyyri kirkkoon ......joka on tanaa syntynyt venajalle seka ukrainaan ja ..tulee voittamaan jeesuksen ...kanssa ,,,,,kakki sodat vaikka ajallisesti he menettivat kaiken seka hengensa ........vainot alkoivat ,,,,,ukrainassa,,,heti ammusten tultua ........osa kirkon ihmisista syovat hyvin tanaan osa on vankilassa kuolleet /////osa saattaa olla painostettuja ,,,,,ja pakonedessa ,,,,,he kirjoittavat mita kirjottavat .....painostus koskee henkea ruumiillista kidutusta seka lahi omaisia ,,,joten suoraan heita eivoi syyttaa juudaksiksi mikali he ilmiatvat muut ....kristityt ....toimi kiriisitilaantessa kuunnellen seka myos se joka ei ole vankilassa ja syo hyvin saattaa olla luotettava ...kuuntele herraa

    • Anonyymi

      valmistautumine maan alaiseen seurakuntaa osa 2 ,,,,on alkanut kirjoittaja richard wurmarandista voit lueka you tubesta enemman ,,,,siiss 1 osan ..tama jatko osa tulee taas ,,,,,,,,,taalta jostain ilman nimea ...seka osoitettetaamme josta kirjoitamme ei supertietokone ...pysty laskemaan

    • Anonyymi

      Joo se on järkyttävää. Ja alentavaa. Kuka haluaisi kuoltuaan olla toisten töllistelemänä.

    • Anonyymi

      Minäkin olen kuullut yhdeltä tutulta joka oli omaisena sellaisissa hautajaisissa arkku auki ja sitten omaiset kävivät siinä ympärillä jättämässä jäähyväiset tuttuni oli myös hyvin ihmeissään että sellaisiakin hautajaisia on. Mutta täytyy ymmärtä että se on ortodokseille ihan luonnollinen juttu ja voivat itse pitää meidän hautajaisia ihmeellisinä . Näin ne kulttuurit eroa myös hautajaisissa.

      • Anonyymi

        nykyään "kuolema" , so. kuollut halutaan pitää piilossa , vaikka se on ihan todellista elämää , että kaikkia kohtaa kuolema ennemmin tai myöhemmin , on siis täysin luonnollinen asia , nähdä myös vainaja arkussa.


    • Anonyymi

      Tuossa Putinin uskossa on kaikki pahan uskonnon elementit. Inhottavaa kauttaaltaan.

      • Anonyymi

        Ja täällä joku peukuttaa !
        Tyhmyyksien tyhmyys!

        Nähtävästi itse itseään?


    • Anonyymi

      Rötösuskonto tyystin joka siihen kuuluu pappi saa mariaa veisailla yhtenään

    • Anonyymi

      Vaimoni on Venäläinen Olen ollut Venäjällä monta kertaa hautajaisisss Kun appiukko kuoli menin anopille Ihmettelin miksi kaikki
      peilit oli peitetty valkoisilla liinoilla Siksi että ennen siunausta saattaa vainajan henki ilmestyä peiliin Kun on siunattu liinat poistetiin Arkku oli auki Anoppi suuteli miestään otsalle Laittoi jonkun heille tärkeän pienen muiston arkkuun Muisto juhla oli erikoinen Siellä ryypättiin ja syötiin Muisteltiin vainajaa hymyssäsuin Eikä itketty kuin meillä Suomesss

      • Anonyymi

        Minkähän takia tämä nosti nyt justiin samana päivänä kuin Navalnyin hautajaiset?

        Taidat olla Putinin ihailija?

        Kunnioittaisit edes sen verran tätä Navalnyitä ja hänen urotyötään, että olisit jättänyt märehtimisesi ainakin tänään.


    • Anonyymi

      Kiitos, kun jaoit. Minä olen kokenut ihan eri tavalla. Pidän kauniina seremoniana kaikkia ortodoksisia liturgioita. Toki myös luterilaisena nautin oman kirkon tilaisuuksien karuttomasta kauneudesta.

      Ortodoksit haluavat pitää vainajat lähellään. Heihin suhtaudutaan luonnollisemmin kuni monissa muissa kirkkokunnissa. Siksi varmaan tuo avoin arkku. Joissakin tapauksissa varmaan voidaan pitää arkku suljettunakin. Vainajia kunnioitetaan ja heidät halutaan myös viimeisessä palveluksessa pitää ikään kuin mukana loppuun asti. Ennen vanhaan varmaan joskus avoimia arkkuja oli luterilaisella puolellakin. Olen nähnyt joskus vanhan valokuvan hautajaisista , joissa arkku oli avoin. Nyt sellaista tapaa ei enää ole.

      Ehkä on vain tottumuskysymys. Jos kävisit useammin vaikka lauantain vigilioissa, pikku hiljaa tottuisit ortodoksisiin jumalanpalveluksiin.

      Kaikkea hyvää!

    • Anonyymi

      Ortodokset hautajaiset ovat kauneimmat, valoisimmat ja omaista hoitavimmat. Vrisut, Raamatun luku ja papin puhe kertovat Kristuksen ylösnousemuksesta ja iankaikkisen elämän toivosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe