Helsingin Sanomissa on yleisökirjoitus tänään sunnuntaina (22.4. 07) otsikolla
PITÄÄKÖ PAPPIEN KIMPPUUN TODELLA USUTTAA POLIISI?
Kirjoittajana on teol. toht., pastori MARTTI VAAHTORANTA, Saksa, Alzey
Tässä juttu.
Lehtitietojen perusteella Suomen kirkon sisäisiä kiistoja selvitetään nyttemmin poliisivoimin. Pastoreja ja maallikoita epäillään tasa-arvolain rikkomisesta.
Todellisuudessa on kysymys kirkon sisäisestä oppikiistasta ja sen käytännön seuraamuksista. On surkeaa, jopa pelottavaa, ettei tällaisia asioita sovita kirkon sisäisenä, pastoraalisena toimena.
Ovatko kirkollisen esivallan keinot todella niin vähissä, että poliisivoimin pitää yrittää pakottaa pappeja ruotuun vastoin näiden perusteltua hengellistä vakaumusta.
Keskieurooppalaisen käsityksen mukaan maallinen tasa-arvosäännöstö ei koske uskonnollisten yhteisöjen elämää. Entä Suomessa?
Selvää on joka tapauksessa, ettei maailmalta löydy kovin paljon ymmärrystä poliisille pappien hengellisten vakaumusten kimpussa. Ei se myöskään pahemmin kirkasta Suomen kirkon kuvaa sen ekumeenisten kumppanien parissa.
Tilannetta voisi tietysti tarkastella myös farssina, mutta siihen se on aivan liian vakava.
teol. toht., past. MARTTI VAAHTORANTA, Alzey, Saksa
Poliisit pappien kimpussa
18
914
Vastaukset
- Tavis pystymetsästä
Tähän sitä on päädytty, kun kirkollamme ei ole tehtävään sopivaa arkkipiispaa. Jukka Paarma se vain lupailee ja vannoo, mutta mitään ei ole tapahtunut vuosiin.
Suosittelen keskustelun "Paarman eläkeikä?" lukemista. - Yks vaan
"Poliisit pappien kimpussa. Pitääkö pappien kimppuun todella usuttaa poliisi?"
Tuntuu siltä kuin tuon Hesarin Yleisön osaston jutun kirjoittanut Martti Vaahtoranta ei olisi lukenut, ainakaan kokonaan, Hesarissa pari päivää aikaisemmin ollutta kirjoitusta "Poliisi epäilee pappeja syrjintärikoksesta". Siinä kerrotaan mm. näin:" Vierailevaksi saarnaajaksi kirkkoon tuli Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen pastori. Hän ilmoitti ennen tilaisuuden alkua, ettei voi toimia jumalanpalveluksessa yhdessä naispapin kanssa. Keskustelun jälkeen nainen poistui työpaikaltaan kirkosta."
"Hyvinkään kirkkovaltuuston puheenjohtaja teki tapauksesta tutkintapyynnön Hyvinkään poliisille. Tapausta tutkii naapurilihlakunnan Keski-Uudenmaan poliisi, sillä tutkintapyynnön tehnyt työskentelee Hyvinkään poliisissa."
Jos Hyvinkään poliisissa työskentelevä henkilö tekee tutkintapyynnön, niin kaipa hän tietää paremmin kuin joku ulkomailla asuva, mistä oikein on kysymys. Onhan tuokin asia hyvä tutkia, että saadaan tietää, onko kysymys syrjinnästä vai ei, niin ettei kukaan voi mennä Raamatun taakse piiloon.- kuinka?
Raamatun taakse piiloon?
Raamattu on perusta koko kirkon olemiseen.Raamatussa on Jumalansana (etenkin vanhemmissa( mielestäni ei niinkään 1992 versiossa joka ei ehkä ole raamattu enää vaikka yrittää nimeä kantaa )).
Ehkä et ole ymmärtänyt asian ydintä.Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän.
Jos me määrittelisimme oikeaa ja väärää niin olisimme ongelmissa alle aikayksikön.
Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse. - Yks vaan
kuinka? kirjoitti:
Raamatun taakse piiloon?
Raamattu on perusta koko kirkon olemiseen.Raamatussa on Jumalansana (etenkin vanhemmissa( mielestäni ei niinkään 1992 versiossa joka ei ehkä ole raamattu enää vaikka yrittää nimeä kantaa )).
Ehkä et ole ymmärtänyt asian ydintä.Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän.
Jos me määrittelisimme oikeaa ja väärää niin olisimme ongelmissa alle aikayksikön.
Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."
Ehkä on hyvä, että sinä tarkistat, mistä on kyse. Kirjoitat nyt Luterilaisuuspalstalle ja luterilaisessa kirkossa on pientä vähemmistöä lukuunotttamatta hyväksytty naispappeus.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Sinäkö tiedät muka Luojamme tahdon paremmin, kuin mitä luterilaisessa kirkossa tiedetään? Kun oman seurakuntani papilta kysyttiin, voiko Raamattuun vetoamalla vastustaa naispappeutta, niin hän sanoi, että Raamattu ei anna yksiselitteistä vastausta. Sitä tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta, sillä kysymys on siitä, katsotaanko yksittäistä kohtaa vai kokonaisuutta.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Aika omahyväistä väittää, että tietää Luojan tahdon ja että se Luojan tahto on luterilaisen kirkon vastainen. - Yks vaan
kuinka? kirjoitti:
Raamatun taakse piiloon?
Raamattu on perusta koko kirkon olemiseen.Raamatussa on Jumalansana (etenkin vanhemmissa( mielestäni ei niinkään 1992 versiossa joka ei ehkä ole raamattu enää vaikka yrittää nimeä kantaa )).
Ehkä et ole ymmärtänyt asian ydintä.Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän.
Jos me määrittelisimme oikeaa ja väärää niin olisimme ongelmissa alle aikayksikön.
Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."
Ehkä on hyvä, että sinä tarkistat, mistä on kyse. Kirjoitat nyt Luterilaisuuspalstalle ja luterilaisessa kirkossa on pientä vähemmistöä lukuunotttamatta hyväksytty naispappeus.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Sinäkö tiedät muka Luojamme tahdon paremmin, kuin mitä luterilaisessa kirkossa tiedetään? Kun oman seurakuntani papilta kysyttiin, voiko Raamattuun vetoamalla vastustaa naispappeutta, niin hän sanoi, että Raamattu ei anna yksiselitteistä vastausta. Sitä tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta, sillä kysymys on siitä, katsotaanko yksittäistä kohtaa vai kokonaisuutta.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Aika omahyväistä väittää, että tietää Luojan tahdon ja että se Luojan tahto on luterilaisen kirkon vastainen. - stop?
Yks vaan kirjoitti:
"Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."
Ehkä on hyvä, että sinä tarkistat, mistä on kyse. Kirjoitat nyt Luterilaisuuspalstalle ja luterilaisessa kirkossa on pientä vähemmistöä lukuunotttamatta hyväksytty naispappeus.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Sinäkö tiedät muka Luojamme tahdon paremmin, kuin mitä luterilaisessa kirkossa tiedetään? Kun oman seurakuntani papilta kysyttiin, voiko Raamattuun vetoamalla vastustaa naispappeutta, niin hän sanoi, että Raamattu ei anna yksiselitteistä vastausta. Sitä tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta, sillä kysymys on siitä, katsotaanko yksittäistä kohtaa vai kokonaisuutta.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Aika omahyväistä väittää, että tietää Luojan tahdon ja että se Luojan tahto on luterilaisen kirkon vastainen.Väitätkö että roomalaiskatolilaisen kirkon kanta naispappeuteen on Luojan tahdon vastainen?
- Yks vaan
stop? kirjoitti:
Väitätkö että roomalaiskatolilaisen kirkon kanta naispappeuteen on Luojan tahdon vastainen?
"Väitätkö, että roomalaiskatolisen kirkon kanta naispappeuteen on Luojan tahdon vastainen?"
En puhunut katolisesta kirkosta yhtään mitään. Sanoin vain sen, että Raamattua tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta.
Yleensä ne, jotka täällä vastustavat naispappeutta, vetoavat siihen Raamatun kohtaan, jossa sanotaan, että seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies. Katolisessa kirkossa taas papin tulee elää selibaatissa. Merkitseekö tämä stoppia ekumenialle vai mitä mieltä olet? - on..
Yks vaan kirjoitti:
"Väitätkö, että roomalaiskatolisen kirkon kanta naispappeuteen on Luojan tahdon vastainen?"
En puhunut katolisesta kirkosta yhtään mitään. Sanoin vain sen, että Raamattua tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta.
Yleensä ne, jotka täällä vastustavat naispappeutta, vetoavat siihen Raamatun kohtaan, jossa sanotaan, että seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies. Katolisessa kirkossa taas papin tulee elää selibaatissa. Merkitseekö tämä stoppia ekumenialle vai mitä mieltä olet?omahyväistä pitää Luojan tahtoa naispappeudessa luterilaisen kirkon vastaisena.
Roomalaiskatolilaiset on sitten omahyväisiä? - Yks vaan
on.. kirjoitti:
omahyväistä pitää Luojan tahtoa naispappeudessa luterilaisen kirkon vastaisena.
Roomalaiskatolilaiset on sitten omahyväisiä?"Sanoit että on omahyväistä pitää Luojan tahtoa naispappeudessa luterilaisen kirkon vastaisena. Roomalaiskatoliset ovat sitten omahyväisiä."
En sanonut. Ymmärsit tahallasi tai tahattomasti väärin. Vastasin tällaiseen viestiin: "Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Vastasin näin: "Aika omahyväistä väittää, että tietää Luojan tahdon ja että se Luojan tahto on luterilaisen kirkon vastainen." En puhu yhtään mitään katolisesta kirkosta enkä katolilaisista. - Alpo Ahola
Kirkon ylin ohje on Raamattu ja se on muuten paljon tarkempi kuin maallinen laki ja sitä valvovat viranomaiset. Piispat ja kirkolliskokoukset ovat luopumassa Raamatusta totuusperustana ja ovat nostamassa humanismin totuusperustakseen.
Pilatus muuten oli lain valvoja ja huudatti kansalla Jeesukselle kuolemantuomion ja vapautti murhamiehen. Nyt muuten on laajalla rintamalla tapahtumassa saman tyyppisiä asioita. - kirjoitukseesi
Yks vaan kirjoitti:
"Ehkä olisi hyvä, että tarkistat sen, mistä oikeasti on kyse."
Ehkä on hyvä, että sinä tarkistat, mistä on kyse. Kirjoitat nyt Luterilaisuuspalstalle ja luterilaisessa kirkossa on pientä vähemmistöä lukuunotttamatta hyväksytty naispappeus.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Sinäkö tiedät muka Luojamme tahdon paremmin, kuin mitä luterilaisessa kirkossa tiedetään? Kun oman seurakuntani papilta kysyttiin, voiko Raamattuun vetoamalla vastustaa naispappeutta, niin hän sanoi, että Raamattu ei anna yksiselitteistä vastausta. Sitä tulkitsemalla voi kannattaa tai vastustaa naispappeutta, sillä kysymys on siitä, katsotaanko yksittäistä kohtaa vai kokonaisuutta.
"Kyse on siis Luojamme tahdosta eikä meidän."
Aika omahyväistä väittää, että tietää Luojan tahdon ja että se Luojan tahto on luterilaisen kirkon vastainen.Lutherilaisuus on perinteisesti opin puhdistamista ja sitä kuuluu tapahtua yhä, aivan kuten Lutherkin teki aikoinaan.Kyllä siis kyse on Lutherilaisuudesta ja Luterilaisesta palstasta.
Naisia papiksi hyväksyntä on virheellinen Raamatun mukaan ja kuten Lutherilaisuudessa kuuluu (jos Lutheria pidämme puhdistajana) niin vääryydelle voi sanoa stop.Jos joku päätti väärin joskus, niin eikö meillä ole mitään velvollisuutta korjata asiaa omassa ajassamme?
Tyydytkö siis siihen että kun joku teki väärin, niin sinunkin kuuluu tehdä?
Minä olen erilainen tässä asiassa.En hyväksy vääryyttä siitäkään huolimatta vaikka olisin tehnyt väärin.En myöskään hyväksy vääryyttä toistenkaan tekeminä.
Missään tapauksessa en kannusta vääryyttä tai vääryyteen.
Luojamme tahto löytyy Raamatusta. Ihmiset voivat olla mitä mieltä tahansa , mutta Raamatussa löytyy totuus( joka ei tunnu kelpaavan sinulle).
Raamattu antaa yksiselitteisen vastauksen ,sanoi haastattelemasi pappi mitä tahansa.
Ymmärtänet varmaan, että jokin selitys papilla kuuluu olla sille, että naisia on ilmaantunut papintehtäviin, vaikka Raamattu on tässä kysymyksessä hyvinkin selkeä ja vielä selittääkin asian.
Eikö sinua huvita tuo " kokonaisuus" peruste, kun kuitenkin Raamattu selvittää jopa yksityiskohtaisesti tätä asiaa?
Uskotko siis pappia vaiko Raamattua?
Omahyväistä ei ole väittää Raamattua Luojamme tahdoksi sillä siellä hän juuri ilmoittaa tahtonsa.
Millä tavalla se silloin on omahyväistä?
En ymmärrä.
Luterilaisessa kirkossa saattaa olla Raamatunvastaisuutta ,mutta pitänee huomauttaa että sokeudessasi et ehkä ole huomannut , että siellä on myös Raamatun mukaista.
Ehkä kyse onkin enempi siitä sinun kohdallasi , että mitä itse ajattelet asioista.
Jos lukee, että yhden vaimon mies niin onko se sinusta nainen? Eikö olekin selkeää?
Sitten kun lukee enempi niin huomaa, että asiaa käsitellään lisääkin.
Asia on oikeasti niin, että Raamattu ei miellytä minuakaan kaikissa kohdin, mutta pitää ymmärtää, että se ei ole tärkeää, että miellyttääkö se minua vai ei.Se on tärkeää, että tiedämme mitä Jumala on halunnut ja määrännyt.
Valheita ei kannata uskoa.Ne vievät vain tuhoon. - on tapahtumassa
Alpo Ahola kirjoitti:
Kirkon ylin ohje on Raamattu ja se on muuten paljon tarkempi kuin maallinen laki ja sitä valvovat viranomaiset. Piispat ja kirkolliskokoukset ovat luopumassa Raamatusta totuusperustana ja ovat nostamassa humanismin totuusperustakseen.
Pilatus muuten oli lain valvoja ja huudatti kansalla Jeesukselle kuolemantuomion ja vapautti murhamiehen. Nyt muuten on laajalla rintamalla tapahtumassa saman tyyppisiä asioita.Asioissa viattomat ja Jumalan sanaan luottavat on syytöksillä siitä, että haluavat tehdä oikein , kuten Raamattu kertoo oikean.
Väärintekijät taas mielellään ahdistelevat tätä ulottuvuutta vetoilemalla tasa-arvoihin yms. ja lisäksi vielä lainvastaisesti , aivan kuin heillä olisi lain kirjainkin hukkunut jonnekin.
He eivät ymmärrä lakia, eivät Raamattua ja ovat kovasti sormella osoittelemassa.
Kyllä, ristiin naulitsemisen mittoja on havaitavissa.
Nämä ihmiset jotka puhuvat Jeesuksesta , tehden Raamatun vastaisuuksia ovat painamassa alas niitä joilla on kirkas ja puhdas näkemys todellisuudesta ja oikeasta.
Jeesus oli samassa asemassa.
En silti tahdo uskoa että tätä tapahtuu, mutta sitä tuntuu tapahtuvan.n2000 vuotta ei opettanut ihmistä siitä, että syytöntä ei tarvitse tappaa.
Ei puutu enää kun se huuto " ristiin naulitse".
Olen surullinen.
- Finland
Jumalan sanan ja yhteyden niin tulos on juuri tällainen.Ne papit ja maalikot,jotka ovat yhteydessä Jumalaan ja kunnioittavat Jumalan ilmoitusta (Raamattu)hengessä ovat kritisoituja.Onhan se tietenkin niin, että varaskaan ei tykkää siitä, että häntä varkaaksi kutsutaan ja huorakaan ei halua kuulla huoraksi nimittelyä ,sillä totuuden kuuleminen on kauhistuttavaa ja kiusallista.
Näin väärintekijä toivoo että hyväksyisimme vääryyden ja lakitoimin estäisimme sen mainitsemisen.
On hienoa nähdä maassamme pappeja jotka oikeasti ovat uskossa ja pitävät kiinni totuudesta.
Itse en ymmärrä vieläkään, että miten joku kirkolliskokous päätyi naispappihin, kun se on väärin.
Nyt kun vääryys on tapahtunut , niin sitä ei voi jotkut ihmiset enää hyväksyä korjattavaksi vaan on ryvettävä yhä syvemmälle vääryyteen, ikäänkuin se olisi pelastus asiassa.
Jos piispat ovat yhdessä päätyneet nykylinjaukseensa niin eikö ole niin, että heistä ei kukaan ole kelvollinen tehtäväänsä?
Kun Raamatussa lukee jotakin, niin ei sen tarvitse mielyttää ihmistä.Totuus ei näet useinkaan mielestäni maistu hyvältä ,etenkin jos on tehnyt väärin.
Miksi ihminen metsästää hyväksyntää vääryydelleen muiden ihmisten joukosta ,kun se ei ikinä kuitenkaan kelpaa Jumalalle?
Meidät tullaan tuomitsemaan ja sitä ei tee valheellinen ihminen omine luuloineen tai tarkoitusperineen vaan Jumala joka on tahtonsa ihmisille ilmoittanut , ihmisten parhaaksi ja elämän hyväksi ohjeeksi.
Mistä tulee tämä villihenkinen ihminen joka haluaa oikeamieliset tuomittaviksi ja väärähenkiset väärintekijät halutaan peitellä pumpuliin siten, että totuus tukahdettaisiin mielellään?
Kyllä muistuttaa kovasti kristuksen ristiin naulitsemista.Onko ihminen yhä uudestaan valmis tuomitsemaan syyttömiä ja vapauttamaan "murhamiehiä ja -naisia" ?- helsinki finland
Alusta katosi teksti [ Kun ihminen hylkää .. ]
Näin siis ensimäinen lause kuuluu :
Kun ihminen hylkää Jumalansanan ja yhteyden niin tulos on juuri tällainen.
- KOVALLA KÄDELLÄ
Pastori Vaahtorannalla on väärää tietoa.
Tasa-arvolain mukaan tasa-arvolaki EI koske Suomen ev. lut kirkkoa.- Teholooki
sinulla lukutaidossa kohentamisen varaa. Hän ei väittänyt ainakaan tuon katkelman mukaan mitään tasa-arvolaista vaan esitti kysymyksen "entä Suomessa?".
- Yks vaan
"Tasa-arvolain mukaan tasa-arvolaki EI koske Suomen ev.lut.kirkkoa."
Olet väärässä. Näin kirjoittaa Matti Halttunen, kirkkoneuvos ja varatuomari ( Kirkkohallituksen hallinnolliselta osastolta ) Hesarissa 21.4.2007: " Kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia koskee ainoastaan pieni poikkeama, joka kumpuaa uskonnonvapausperiaatteesta. Tasa-arvolaki koskee siten näitäkin yhteisöjä lukuunottamatta tasa-arvolain 2. pykälän 1.kohdassa tarkoitettua poikkeusta. Siinä säädetään, että tasa-arvolain säännöksiä ei sovelleta näiden kirkkojen ja uskonnollisten yhdyskuntien uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan."
"Uskonnonvapauslaki turvaa niille tällaisen vapauden. Tasa-arvolain säätämisen yhteydessä katsottiin, että uskonnonharjoituksen sisältöön ja siten lain soveltamisen ulkopuolelle kuuluu kysymys papin sukupuolesta, jos kirkon tai muun uskonnollisen yhdyskunnan oppi sitä edellyttää."
HUOM. "Siinä yhteydessä kun evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi naispappeuden, tämä tasa-arvolain rajoitussääntö menetti papin sukupuolen osalta merkityksensä luterilaisessa kirkossa."
"Sen sijaan niiden kirkkojen osalta, jotka eivät naispappeutta hyväksy, kuten esimerkiksi ortodoksinen kirkko ja katolinen kirkko, rajoitusperiaate on ja tuleekin olla edelleen voimassa."
Huom. Huom. " Siten tasa-arvolaki koskee täydellä voimallaan evankelis-luterilaista kirkkoa sen kaikilla tasoilla samalla tavalla kuin muutakin julkishallintoa. Virantäytössä ja kaikessa muussakin henkilöstöhallinnossa ja toiminnassa tasa-arvoperiaate tulee ottaa tarkoin huomioon."
Eipä tuota voi sen selvemmin sanoa. Tasa-arvolaki on koskenut siis myös Suomen ev.lut. kirkkoa siitä lähtien, kun naispappeus on siinä hyväksytty. - kyse on tasa-arvosta
Yks vaan kirjoitti:
"Tasa-arvolain mukaan tasa-arvolaki EI koske Suomen ev.lut.kirkkoa."
Olet väärässä. Näin kirjoittaa Matti Halttunen, kirkkoneuvos ja varatuomari ( Kirkkohallituksen hallinnolliselta osastolta ) Hesarissa 21.4.2007: " Kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia koskee ainoastaan pieni poikkeama, joka kumpuaa uskonnonvapausperiaatteesta. Tasa-arvolaki koskee siten näitäkin yhteisöjä lukuunottamatta tasa-arvolain 2. pykälän 1.kohdassa tarkoitettua poikkeusta. Siinä säädetään, että tasa-arvolain säännöksiä ei sovelleta näiden kirkkojen ja uskonnollisten yhdyskuntien uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan."
"Uskonnonvapauslaki turvaa niille tällaisen vapauden. Tasa-arvolain säätämisen yhteydessä katsottiin, että uskonnonharjoituksen sisältöön ja siten lain soveltamisen ulkopuolelle kuuluu kysymys papin sukupuolesta, jos kirkon tai muun uskonnollisen yhdyskunnan oppi sitä edellyttää."
HUOM. "Siinä yhteydessä kun evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi naispappeuden, tämä tasa-arvolain rajoitussääntö menetti papin sukupuolen osalta merkityksensä luterilaisessa kirkossa."
"Sen sijaan niiden kirkkojen osalta, jotka eivät naispappeutta hyväksy, kuten esimerkiksi ortodoksinen kirkko ja katolinen kirkko, rajoitusperiaate on ja tuleekin olla edelleen voimassa."
Huom. Huom. " Siten tasa-arvolaki koskee täydellä voimallaan evankelis-luterilaista kirkkoa sen kaikilla tasoilla samalla tavalla kuin muutakin julkishallintoa. Virantäytössä ja kaikessa muussakin henkilöstöhallinnossa ja toiminnassa tasa-arvoperiaate tulee ottaa tarkoin huomioon."
Eipä tuota voi sen selvemmin sanoa. Tasa-arvolaki on koskenut siis myös Suomen ev.lut. kirkkoa siitä lähtien, kun naispappeus on siinä hyväksytty.Minulle ei kysymys ole tasa-arvosta .Joillekkin se saattaa olla ,mutta he puhuvat silloin muusta kun uskonnollisista objekteista.
Laki on yksiselitteinen ja näin se ei koske ev.lut uskontoa ,vaikka siellä olisikin naisia vastoin Jumalan ohjeita palkattukin joihinkin tehtäviin.
Ei siis voi vedota joidenkin vääriin päätöksiin siten ,että laki tällöin menettäisi sisältönsä.
Oikea lakitermi on juuri siten, että se ei koske ev.lut.kirkkoa tasa-arvo asiassa.
Ei väärinteko tarkoita sitä, että sitten laki ei koske enää.Olet erehtynyt lain toimivuudesta.
Jos haluttaisiin, että se ei koske evlutia niin silloin pitää tehdä lakiin muutos, eikä luulla että laki olisi ohitettavissa epämääräisin selonteoin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888149
- 896238
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344741- 503245
- 363234
- 442789
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462730- 462687
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562602