Työhistorian laskeminen

Frau32

Miten lasketaan tuo 10 vuoden työhistoria?
Itselläni on 7 vuotta vakituista työtä takana, jonka ynnäilyssä ei ole mitään epäselvää. Mutta sen lisäksi on erilaisia pätkätöitä, joiden palkat ja kestot ovat olleet hyvin vaihtelevia.
Mikä virasto auttaa neuvotonta? Työhistorian kertyminen olisi hyvä varmistaa ennen kuin innostuu liikaa..

37

24484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko

      Eläketurvakeskuksestahan sen työhistoriaotteen saa tilattua, niin jospa ne osaisivat siellä myös sanoa siitä laskemisesta. http://www.etk.fi/

      Työvoimatoimisto voisi olla toinen mistä tiedustella.

      • toimitti minulle

        Oman työhistoriani sain ammattiliiton kautta. Siihen oli laskettu kaikki työhistoriani varhaisista kouluajan kesätöistä lähtien. Muistaakseni kunnalla tai valtiolla työssäolo aika ei näy niissä vaan on tilattava eläketurvakeskuksesta. Niitä ei itselläni ole ja yllätyin, kun työhistoria olikin pidempi, mitä itse olin laskeskellut :)


      • kypsynyt
        toimitti minulle kirjoitti:

        Oman työhistoriani sain ammattiliiton kautta. Siihen oli laskettu kaikki työhistoriani varhaisista kouluajan kesätöistä lähtien. Muistaakseni kunnalla tai valtiolla työssäolo aika ei näy niissä vaan on tilattava eläketurvakeskuksesta. Niitä ei itselläni ole ja yllätyin, kun työhistoria olikin pidempi, mitä itse olin laskeskellut :)

        Hei! Lasketaanko työhistoriaan kaikki työaika, eli kuukauden pätkätkin?


      • Rolita
        kypsynyt kirjoitti:

        Hei! Lasketaanko työhistoriaan kaikki työaika, eli kuukauden pätkätkin?

        Mistään ei löydy vastauksia! Olisiko teillä kellään kokemusta??

        Lasketaanko opiskelun ohessa tehdyt työtkin mukaan työhistoriaan? Jos, niin millä perusteella niistä kertyvä aika lasketaan - jos siis esim. ollut 9 kk vuodesta keskimäärin vaikkapa 15 h/viikossa töissä ja sitten 3 kk vuodessa kokopäiväisesti (kesätyöt)?

        Olen niin uupunut... kunpa pääsisin pois...


      • Kelasta saat
        Rolita kirjoitti:

        Mistään ei löydy vastauksia! Olisiko teillä kellään kokemusta??

        Lasketaanko opiskelun ohessa tehdyt työtkin mukaan työhistoriaan? Jos, niin millä perusteella niistä kertyvä aika lasketaan - jos siis esim. ollut 9 kk vuodesta keskimäärin vaikkapa 15 h/viikossa töissä ja sitten 3 kk vuodessa kokopäiväisesti (kesätyöt)?

        Olen niin uupunut... kunpa pääsisin pois...

        Ota yhteys joko työttömyyskassaasi tai Kelaan. Varsinkin Kelasta saat työhistoriasi heti. Työssäoloehtoon lasketaan kaikki työskentely sen jälkeen, kun olet täyttänyt 18 vuotta, ja työstä on maksettu eläkemaksut.


      • vuovapaalla oleva
        kypsynyt kirjoitti:

        Hei! Lasketaanko työhistoriaan kaikki työaika, eli kuukauden pätkätkin?

        Kuukauden pätkätkin lasketaan, mutta niitä kuukausia pitää olla vuodessa yli 9kpl eli työaika pitää olla yli 75% alan työajasta! Viimeisin 13kk oltava sama työnantaja ja sinä aikana saa olla korkeintaan 30pv työtön.


      • vuorovapaalla oleva
        toimitti minulle kirjoitti:

        Oman työhistoriani sain ammattiliiton kautta. Siihen oli laskettu kaikki työhistoriani varhaisista kouluajan kesätöistä lähtien. Muistaakseni kunnalla tai valtiolla työssäolo aika ei näy niissä vaan on tilattava eläketurvakeskuksesta. Niitä ei itselläni ole ja yllätyin, kun työhistoria olikin pidempi, mitä itse olin laskeskellut :)

        Oman työhistorian saa verotoimistolta tilaamalla ja se on samalla tositte hakemuksessa!!!

        Ei yksittäinen liitto voi tietää ihmisten kaikkia työsuhteita!
        Kesätöistä ei liitot tiedä koska et ole liiton jäsenkään kesätöissä ollessa! Verottaja tietää.


      • vuorovapaalla oleva
        Rolita kirjoitti:

        Mistään ei löydy vastauksia! Olisiko teillä kellään kokemusta??

        Lasketaanko opiskelun ohessa tehdyt työtkin mukaan työhistoriaan? Jos, niin millä perusteella niistä kertyvä aika lasketaan - jos siis esim. ollut 9 kk vuodesta keskimäärin vaikkapa 15 h/viikossa töissä ja sitten 3 kk vuodessa kokopäiväisesti (kesätyöt)?

        Olen niin uupunut... kunpa pääsisin pois...

        15h/vk ei täytä minimivaatimusta lähellekkään eli pitää olla ansiotyössä yli 75% siitä työajasta mikä alalla on vallitseva työaika.
        Jos alan työaika on 37.5h/vk siitä yli 75% olisi käytänössä oltava 28-30h/vk työaikaa koko vuoden ajan miinus palkalliset lomat!

        Kesätyöt ei myöskään kerrytä mitään vuorovapaalle!

        Kyse on siis kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että kun olet ollut yli 10v. ANSIOTYÖSSÄ, se on kerryttänyt oikeuden pitää vuorotteluvapaata!


      • Verottaja ei tiedä
        vuorovapaalla oleva kirjoitti:

        Oman työhistorian saa verotoimistolta tilaamalla ja se on samalla tositte hakemuksessa!!!

        Ei yksittäinen liitto voi tietää ihmisten kaikkia työsuhteita!
        Kesätöistä ei liitot tiedä koska et ole liiton jäsenkään kesätöissä ollessa! Verottaja tietää.

        Verottaja ei tiedä kenenkään työhistoriaa, joten verottajalta tietoja ei voi kysyä. Verottaja tietää vain sen, että esim. hlö on tienannut yritykseltä Y vuonna 2010 10 000 euroa, mutta ei sitä kuinka kauan ja minkälaisen ajanjakson hlö on siellä ollut töissä. Parhaita tietolähteitä ovat riippuen siitä missä olet työskennellyt Etera, Valtionkonttori ja Keva.


      • ikäloppu
        toimitti minulle kirjoitti:

        Oman työhistoriani sain ammattiliiton kautta. Siihen oli laskettu kaikki työhistoriani varhaisista kouluajan kesätöistä lähtien. Muistaakseni kunnalla tai valtiolla työssäolo aika ei näy niissä vaan on tilattava eläketurvakeskuksesta. Niitä ei itselläni ole ja yllätyin, kun työhistoria olikin pidempi, mitä itse olin laskeskellut :)

        Alaikäisenä tehdystä työstä ei kartu eläke eli raha,eikä työhistoria ,kahdeksantoista vuotta täytettyäsi karttuu työhistoriasi mutta meillä vanhoilla raha kertyy vasta 23 vuotiaana


      • tarkistettu tieto
        ikäloppu kirjoitti:

        Alaikäisenä tehdystä työstä ei kartu eläke eli raha,eikä työhistoria ,kahdeksantoista vuotta täytettyäsi karttuu työhistoriasi mutta meillä vanhoilla raha kertyy vasta 23 vuotiaana

        Nimenomaan vuorotteluvapaaseen oikeuttavan työhistorian saa "satavarmasti oikeana" tiedokseen yksityisaloilta etk.fi, ja
        valtion, kunnan ja kirkon osalta keva.fi.
        Käyttäkää ennen kuin ehdot kovenevat tai järjestelmästä luovutaan!


      • Anonyymi
        vuorovapaalla oleva kirjoitti:

        Oman työhistorian saa verotoimistolta tilaamalla ja se on samalla tositte hakemuksessa!!!

        Ei yksittäinen liitto voi tietää ihmisten kaikkia työsuhteita!
        Kesätöistä ei liitot tiedä koska et ole liiton jäsenkään kesätöissä ollessa! Verottaja tietää.

        Luonnollisesti ollaan liiton jäsenenä myös kesätöissä.


    • Tonppa...

      Te-toimistossa asiaa hoitavalla oli ohjeettuohon laskentaan, oli vaan niin sekava se lause ettei kummatkaan otettu tolkkua. Tyyliin työskentelyajan palkka jaetaan ennestään määräytyvällä kertoimella (!?) josta saadaan ....sano suoraan Te-täti että ei ymmärrä ko. laskentakaavaa. Itsellä 9v vakituista työtä 5 vuotta pätkätyötä. Kerron kun saa selvyyttä...

    • tietoa löytyy

      vv-esitteen mukaan työhistorian saa omalta ammattiliitolta eli käytännössä sen työttömyyskassalta, joka maksaa vuorottelukorvauksenkin , tai jos ei kuulu työttömyyskassaan, Kelalta, joka taas maksaa korvauksen peruspäivärahan mukaan työttömyyskassaan kuulumattomille.

      Esitteen mukaan "Vuorottelijaksi aikova voi tilata Eläketurvakeskuksesta oman ansiotyöluettelonsa, josta ilmenee yksityisten työnantajien palveluksessa ja yrittäjänä tehty työ. Julkisista palvelussuhteista voi tilata rekisteriotteen Kuntien eläkevakuutuksesta" (homma keskitetty valtion,kunnan,kirkon (?) osalta sinne tämän vuoden alusta).

      Eläketurvaa taas kertyi eri tavalla ennen eläkeuudistusta (v. 2005) tehdystä työstä, sitä ennen eläkettä kertyi vasta yli 23-v tehdystä työstä, siitä lähtien eläkettä kertyy jo yli 18-vuotiaana tehdystä työstä, mutta tietääkseni ei takautuvasti kaikille, vaan vain 18-v vuonna 2005 täyttäneille siitä vuodesta lähtien...

      Mm. TEM:n soveltamisohjeesta selviää vv-menettelyistä tarkkoja, tosin osin vaikeaselkoisia lisätietoja, eläkettä kertyy vain 55 %:sta vuorottelukorvausta jne.

      http://www.tem.fi/index.phtml?s=2314

    • Voihan P...

      Mullakin olisi suunnitelmissa vuorotteluvapaa ja keskustelut työnantajan kanssa aloitettu. Mutta siis... Koska olen 32-vuotias, eläkettä minulle on kertynyt vasta 23-vuotiaasta lähtien tehdystä työstä. Olen tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta saakka, eikö näitä lasketa työssäoloehtoon??? Siinä tapauksessahan en vielä olekaan oikeutettu vaikka työhistoriaa muutoin löytyisikin :( :( :(

      • varmistus paikallaan

        Työhistoria (ja ns. vuoden yhtäjaksoinen työssäolo välittömästi ennen vapaata, lisätietoja esitteestä jne.) kannattaa selvittää aina ennakkoon.
        Jos esim. ei ole 10 vuoden työhistoriaa, ei oikeutta vuorottelukorvaukseen ole.
        TE-toimisto ei tutki sitä edellytystä, vaan se kuuluu korvauksen maksajan tutkittavaksi ennen kuin korvauksia maksetaan.
        Siis esim. ETK:sta ote ja muutenkin yhteys TE-toimistoon hyvissä ajoin. Kunkin TE-toimiston pitäisi osata tulkita saamiaan soveltamisohjeita.

        Esitteen (ja TEM:n soveltamisohjeen) mukaan
        "Työhistoriaa laskettaessa 31.12.2006 saakka otetaan huomioon työntekijäin eläkelain (395/1961) 8 §:n 4 momentissa lueteltuihin työ- ja virkasuhteisiin sekä yrittäjätoimintaan perustuvan eläkkeen edellyttämä työ, joka määräytyy 31.12.2004 voimassa olleiden säännösten mukaan. Vuoden 2007 alusta lähtien kertynyt työhistoria lasketaan työntekijän eläkelain (395/2006) 3 §:ssä tarkoitettujen työeläkelakien alaisten ansioiden perusteella. Työhistoriaa laskettaessa otetaan huomioon eläkevakuutettu työ, jota henkilö on tehnyt 18 vuotta täytettyään."

        Kyse voi tietty olla tässä eri asiasta kuin eläkkeen yleinen kertyminen "ennen ja nykyisin", mutta tilanne selvinnee aukottomasti ETK:n otteesta tai TE-toimistosta? Ainakaan alle 18-vuotiaana tehtyä työtä ei tuonkaan kirjauksen mukaan huomioida.


      • vuorovapaalla oleva

        Voithan sinä aloittaa jo keskustelut ja suunitelmien sopimiset ennenkuin on varmasti se 10v. aika täynnä.
        Kirjoituksestasi ymmärsin niin vuoden sisällä viimeistään on se 10v. täysi joten tienaa tilille säästöön vapaata varten vähän extraa jota kyllä tulee tarvitsemaan!

        Kesätyö ei ole sinällään verotettavaa työtä ja kestoltaan vain kesän, eikä 75% alan vuotuisesta työajasta toteudu.

        Malttia vaan nyt asiaan ja talvenjälkeen sitten vapaalle!!!


    • työ(eläke)historia

      Työeläke.fi-sivuston mukaan työeläkkeen kertymisiät ovat edellä mainitut, ennen 23 ja nyt 18 vuotta (1.1.1987 jälkeen syntyneille). Sitä ennen eli 14-22 vuotiaan työ vaikuttaa vain työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos sen piiriin joutuu. (ks. linkki)

      http://xn--tyelke-eua5l.fi/Page.aspx?Section=39133&Item=63169

      Veikkaisin esitteen tekstinkin perusteella, että nimenomaan työeläkevakuutettu työhistoria luetaan tässä hyväksi.

    • 4 + 18

      Ymmärtääkseni myös palkattomia äitiyslomia ja hoitovapaita voidaan laskea työhistoriaan, enintään neljännes työhistoriasta. Esim 10 vuoden työhistoriassa äitiyslomia ja hoitovapaita voi olla enintään 2,5 vuotta. Omasta kassasta tai Kelasta kannattaa tarkistaa työhistoria, mikäli ei ole varma sen täyttymisestä ennen vuorotteluvapaalle jäämistä. Voi jäädä muuten ns. luu käteen jos tuo 10 vuotta ei täyty.

      Ja vielä: muusta kuin kunnallisesta palvelussuhteessa työhistoriaa kerryttävät kaikki työt pituudesta riippumatta, kunnallisisssa työsuhteissa 1.1.1998 lähtien kelpaavat kaikki työt pituudesta riippumatta. Tätä vanhemmat kunnalliset työsuhteet kelpaavat työhistoriaan mikäli työ on kestänyt vähintään kuukauden.

      • vuorovapaalla oleva

        10v. ANSIOTYÖSSÄ ensi ja sitten oikeus vapaaseeen!
        Myös viimeisin 13kk oltava yhtäjaksoinen työsuhde.
        Työssä oltava minimissään 75% siitä työajasta mikä alalla vallitseva kokonaistyöaika on!

        Mikä tässä niin vaikeaa on?


    • Moona H.

      Hei!

      Kela ei näe työhistoriaa mistään, vaan se täytyy selvittää erikseen. Suosittelen ottamaan yhteyttä eläketurvakeskukseen tai kevaan.

    • näin on

      - työhistorian yksityisistä työsuhteista saa ETK:sta ja valtion/kunnan/kirkon palvelusta taas Kevalta,
      (huomioidaan 18 v iästä lähtien)
      - korvauksen maksaa ns. järjestäytyneelle työntekijälle oma ammattiliitto, järjestäytymättömälle taas Kela ja sitä haetaan Kela:n&YTJ:n yhteisellä lomakkeella.

      Työkkärin lain soveltamisohjeet:
      http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/35578

      Myös uudesta "kysy työttömyysturvasta" -palvelusta saanee? Kelan ja työkkärin virkailijoilta varmimmin oikeita? vastauksia myös näihin - tai ainakin korvauksia koskeviin - asioihin

      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6072

    • satunnainen-anonyymi

      Ja myös siviili- ja asepalvelukset huomioidaan. Pointti on kait juuri tuossa "vakuutetussa työssä tai työn kaltaisessa" 10 vuodessa.

      • vuorovapaalla oleva

        Ei! Ansiotyö on ainoa asia mikä työvuosia kerryttää!


    • henkilöstösihteeri

      Asiasta voi pyytää ennakkopäätöksen.

      Esim. jos olet liiton jäsen (vaikka OAJ), laitat sinne kyselyn täyttyyö 10 v. työhistoriasi? Se on kuitenkin taho joka vuorotteukorvauksen sinulle maksaa ja tekee siitä aikanaan päätöksen. He antavat sinulle ennakkopäätöksen, tuletko saamaan vuorottelukorvausta vai et. Sen jälkeen voit työnantajalta hakea vuorotteluvapaata.

      Ellei ole minkään liiton jäsen eli ei saa ansiosidonnaista päivärahaa liitolta vaan kelasta, kelasta saa vastaavat tiedot pyydettyä.

    • vuorovapaalla oleva

      "Vuorottelukorvauksen saamisen edellytyksenä on, että vuorotteluvapaalle jäävällä henkilöllä on ennen vuorotteluvapaan alkamista ollut eläkevakuutettua työssäoloaikaa vähintään kymmenen vuotta ja että työsuhde samaan työnantajaan on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 13 kuukautta ennen vuorotteluvapaan alkamista.

      Tähän 13 kuukauden ajanjaksoon voi sisältyä yhteensä enintään 30 päivän palkaton poissaolo."

      "Vuorotteluvapaa on järjestely, jossa kokoaikatyössä ollut työntekijä tai työntekijä, jonka työaika on yli 75 % alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän työajasta, siirtyy työnantajansa kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti vuorotteluvapaalle".

      Mikäli siis 7v. 100% työajalla ja vähintään 3v. 75% työtunneilla, niin olet oikeutettu pääsemään vuorotteluvapaalle.

    • ihmeissäään?

      Ettekö oikeasti osaa itse laskea montako vuotta olette tehneet oikeasti töitä?

    • Ihmeellistä

      No eipä kaikki tee sellaisia töitä, joissa on työsopparissa selkeä alkamis-ja loppumisaika...
      Itse olen ollut kunnalla kohta 8 vuotta ja sen lisäksi tehnyt paljon keikkatyötä yhdelle firmalle (ennen ja myös yhtäaikaa nykyisen kunnan duunin kanssa) ja kukaan ei tunnu osaavan sanoa, lasketaanko ja Miten nuo keikkatyöt. Eläkelaitoksen listassa ei näy mitään aikamerkintää, vaan maininta esim. 2008 tuloja 2000€, 2009 / 3000€ tästä työstä. Ja jos olen ollut töissä kolme päivää, mutta tehnyt 40h töitä, tuntuisi hassulta että se lasketaan silti 3 päiväksi töitä, kun tulojenkin puolesta olisi yli viikon työ.
      Olen kysellyt jo mm. Liitolta, mutta ovat olleet varsin ihmeissään asiasta. Taitaa olla pakko odotella, että tulee kunnan duunia täysi 10 täyteen, ettei käy hassusti tuen kanssa..:(

    • ihmettelijäskä

      Eli lyhyesti:

      Aikuiselämän aikana (18 ikävuoden jälkeen) henkilön on täytynyt työskennellä yli 28,13h/viikossa(75% 37,5h) joka viikko, jotta on 29-vuotiaana mahdollista jäädä vuorotteluvapaalle?

      Ja oliko tässä nyt siis se raja, että niistä vuosista ennen 23v ei työhistoriaa lasketa, jos on sattunut syntymään ennen -87? Eli vuorotteluvapaalle on mahdollista aikaisintaan päästä 34-vuotiaana, vaikka siihen mennessä olisi jo tehnyt 15 vuotta täyttä ansiotyötä?

    • nou hätä

      Esitteen mukaan
      edellytyksenä on myös, että työntekijän kokoaikainen (yli 75 %) palvelussuhde samaan työnantajaan on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään 13 kuukautta välittömästi ennen vuorotteluvapaan alkamista ja että hän on tosiasiallisesti myös tehnyt sanottuna aikana kokoaikatyötä. Tähän 13 kuukauden ajanjaksoon voi sisältyä yhteensä enintään 30 kalenteripäivää palkatonta poissaoloa. Vain sairaudesta tai tapaturmasta johtuva poissaolo rinnastetaan työssäoloon 13 kuukauden työssäoloaikaa laskettaessa.

      Esitteen mukaan
      Työhistoriaa laskettaessa otetaan huomioon eläkevakuutettu työ, jota henkilö on tehnyt 18 vuotta täytettyään. Siis myös alle 23-vuotiaana tehty työ.
      Ohjeita eläketilanteen laskemiseen on myös työkkärin ohjeessa,
      http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/35578
      s 8-9 (jos joku siitä jotain ymmärtää):

      Varmasti oikeat työhistoriatiedot selviävät:
      - työ yksityisellä: ote ETK:sta (eläketurvakeskus)
      - työ valtion/kunnan/kirkon piirissä, ote Kevalta (ent kunnallinen eläkevakuutus)

      Ehkä korvauksen maksajakin tietää jotain:
      - oma työttömyyskassasi, jos olet ollut ns. järjestäytynyt tarvittavan ajan (34 viikkoa?) ja saisit työttömänä ansiosidonnaista päivärahaa
      - Kela, jos et ole kassan jäsen eli saisit työttömänä vain peruspäivärahaa

    • T

      Työssäoloehtoa (10v.) selvitettäessä otetaan huomioon vuoden 2006 loppuun saakka työsuhderekisteriotteen mukainen työssäoloaika. Vuoden 2007 alusta lähtien työssäoloaika lasketaan vuositulojen perusteella siten, että vuositulot jaetaan vuosikohtaisella jakajalla (vuonna 2012 jakaja on 496) jolloin saadaan työssäolokuukausien määrä. Esim. 5.000€ vuositulot vuonna 2012 riittävät 10 työssäolokuukauteen kyseiseltä vuodelta (5.000/496=10,08).

      Tämä kaikki selviää Kelan tammikuussa 2012 päivittämässä etuusohjeessa:

      http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/A2B0C732D899A80AC225797A0028D4CC/$file/vuorottelukorvaus_20120102.pdf

    • Työuivelo

      Selvitin juuri itse omaa työhistoriaani oman liittoni kautta vaikka en sinne ole kuulunutkaan 18v lähtien. Eläketurvakeskuksen mukaan työhistorian nimenomaan laskee liitto, jos sellaiseen kuuluu. Tätä vain en ymmärtänyt lioton vastauksessa:

      Työhistoria lasketaan 1.1.2007 lähtien vuosiansioiden mukaan, joten esimerkiksi vuodesta 2007 työhistoriaa teille kertyy 12 kuukautta, vaikka olette ollut työssä ajan 12.5.-31.12. Hyvä sinänsä mutta kuulosti erikoiselta.

    • raadantaa

      Työhistorian laskeminen on helppoa esim.itselläni : 5.9.2013 - 1.6.1972 =41 v 3kk 4pv kesätyöt täysi ikäisenä tehdystä duunista

    • Työuivelo

      Esimerkiksi vuodesta 2006 eteenpäin lasketaan myös pätkätyöt mikälki niissä palkkakertymä tietyn suuruinen. Itse olin kahtena vuonna kumpanakin vain 7kk töissä mutta työhistoriaksi niistä lasketaan tasan 2v. Eli tarkista tosiaan liitolta tai kelalta asia.

    • juunu

      Lukaise http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_esitteet/vuorotteluvapaa_esite.pdf

      Siinä sanotaan seuraavasti työhistoriasta:

      "Työhistoriaa laskettaessa 31.12.2006 saakka otetaan huomioon työntekijäin eläkelain (395/1961) 8 §:n 4 momentissa lueteltuihin työ- ja virkasuhteisiin sekä yrittäjätoimintaan perustuvan eläkkeen edellyttämä työ, joka määräytyy 31.12.2004 voimassa olleiden säännösten mukaan. Aikaa laskettaessa luetaan hyväksi myös työ, jonka henkilö on tehnyt ennen kuin hän on täyttänyt 23 vuotta. Vuoden 2007 alusta lähtien kertynyt työhistoria lasketaan työntekijän eläkelain (395/2006) 3 §:ssä tarkoitettujen työeläkelakien alaisten ansioiden perusteella. Työhistoriaa laskettaessa otetaan huomioon eläkevakuutettu työ, jota henkilö on tehnyt 18 vuotta täytettyään."

      • ottaaselvää

        Miten saa tietää äitiys-ja hoitovapaan pituudet vuosilta 1985,1988 ja 1996 ,kun ei aikoja enää itsellä tiedossa. Näitähän saa olla neljännes työhistoriasta. Eli 5 vuotta .


    • Anonyymi

      Eipä ole ihminen kovin kehittynyt ollut 2017 kun kysellään ihan selkeitä asioita?
      Tuhat vuotta aikaisemmin varmaan ihan ok tilanne kun ei osattu laskea montako sormea on käsissä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe