Eli:
-Mikä on lempilevysi Michaelilta?
-Mites muut levyt iskevät?
-Mietteitä levyistä, MJ:n kehityksestä, levyjen muuttumisesta, tasoeroista jne.
Oma lempparini on Off The Wall.
Liki täydellinen disco-soul-kokonaisuus. Loistavia biisejä kuten Rock With You, Don´t Stop `til You Get Enough, Off The Wall ja Get On The Floor, ja mahtava groove. Myös soul-lirkuttelua löytyy. Aivan mahtava albumi!
Thrillerillä on Jacksonin paras kappale, Beat It-aivan uskomaton biisi- sekä mainiot Wanna Be Starting Something ja Paul McCartneyn ja Jackon eka duetto The Girl Is Mine. Thrillerillä ei ole kokonaisuutena samaa linjakkuutta kuin edeltäjällään, ja pääosin kappaleetkin jäävät Off The Wallin varjoon. Se ei tarkoita etteikö Thriller olisi loistava levy.
Badilla ja Dangerousilla on molemmilla muutama loistobiisi: Badilla nimikappale, Smooth Crimal, Dirty Diana ja Liberian Girl, Dangerousilla Remamber The Time, In The Closet ja Black or White. Molemmat ovat kokonaisuutena edeltävää albumikaksikkoa, Off The Wall-Thriller heikompia, yksittäisiä hittejä ajatellen kiilaa ehkä jopa vähän yli. Dangerousilta löytyy muuten ehkä maailman kaikkien aikojen imelin balladi, Heal The World. Yäk. Pääosa Jacksonin Thrillerin jäkeisistä balladeista ovat joko karmeita rakkauslauluja tai ällöttävän banaaleja maailmanparannuslauluja. Heal The World edustaa jälkimmäistä tyyppiä. Michael on aina ollut elementissään kirjottaessaan tarttuvia discohittejä, balladit eivät tosiaan ole hänen lajinsa.
HIStory on jo heikko tekele. Michael ja Janet Jacksonin duetolta olisi enemmänkin voinut enemmänkin odottaa kuin mitä Scream tarjosi, You Are Not Alone menee siihen ensimmäisenä mainittuun ällöttävät balldit-kategoriaan ja Money voi hyvinkin olla musiikillisesti köyhin, yli 15 myyneeltä levyltä poimittava raita. Earth Song haiskahtaa yritykseltä nousta listoille teiniangstia höydyntämällä mutta on sentään sävellyksenä komeaa kuultavaa. Stranger In Moscow on mahtava tunnelmapala ja levyn paras biisi. Muutama hyvä biisi ei peitä sitä että levyllä on iso läjä ilmiselviä täyteraitoja Dangerousin sessioista.
Blood On The Dancefloor ja Invincible ovat jo niin heikkoja tekeleitä, että surettaa. Kauas ollaan tultu Off The Wallin ja Thrillerin huippuajoista.
"Oi niitä aikoja, oi niitä aikoja"
Michaelin paras levy
55
1875
Vastaukset
- Lost children
Mun mielestä Invincible on paras levy.Biisit on koskettavia ja ''hellästi'' laulettu mm. Speechless, Cry , You are my life ja the lost children. You rock my world myös iskee.
Off the wall on musta Jacksonin ''heikoin'' levy, levyltä on iskennyt vain DSTYGE ja RWY.
Ja tietty Working day and night (Joka oli ensimmäinen lempi biisini)
Thriller on taas omaa luokaansa Wanna Be Startin' Somethin', The Girl Is Mine, Beat It, Billie Jean, Human Nature, P.Y.T. ja Thriller ovat kaikki lemppareita ja niitä tulee kuunneltua ;)
Bad on myös yksi suosikeistani. Kaikki levyn biisit purevat. I Just Can't Stop Loving You, Bad, The Way You Make Me Feel, Man in the Mirror, Dirty Diana, Another Part of Me, Smooth Criminal, Leave Me Alone ja Liberian Girl ja Speed Demo ja Streetwalker iskevät, hävisi vain vähän Invinciblelle
Dangerous on ihan kohtuullinen levy Remember The Time, In The Closet ja Black or White ja Why You Wanna Trip On Me ovat veivorittejä. Minusta taas Heal the world on ihana biisi.
HIStory on myös aika kohtuullinen ei Jacksonin parasta antia ( Olihan siinä oikeuden käynnit)
Scream ,Stranger In Moscow ja They Don't Care About Us ovat levyn parhaat biisit rinnalla tulee myös Beatlesin Come Together.You are not alone on minusta Jacksonin huonoin biisi
Blood on the dance floor:ilta parasta antia ovat remixit. Stranger In Moscow ja etenkin HIStory ovat parhaat, sitten tulee Ghost.
Tämä on minun mieli piteeni- maxico
edustaa Dangerousin tyylikästä R´n B-osiota. Se, Jam, In The Closet ja Remamber The Time ovat kaikki mahtavia biisejä. She Drives Me Wild, Can´t Let Her Get Away ja Dangerous ovat taas heikompaa ärränbee-osiota, mä en tajua, miksi ne ovat mukana. Keep The Faith ja Gone Too Soon eivät myöskään oikein iske. Nuo viisi kappaletta poisjättämällä Dangerous olisi minusta huomattavasti kovempi levy. Nyt se on liian pitkä.
- on minun
maxico kirjoitti:
edustaa Dangerousin tyylikästä R´n B-osiota. Se, Jam, In The Closet ja Remamber The Time ovat kaikki mahtavia biisejä. She Drives Me Wild, Can´t Let Her Get Away ja Dangerous ovat taas heikompaa ärränbee-osiota, mä en tajua, miksi ne ovat mukana. Keep The Faith ja Gone Too Soon eivät myöskään oikein iske. Nuo viisi kappaletta poisjättämällä Dangerous olisi minusta huomattavasti kovempi levy. Nyt se on liian pitkä.
lemppari! In the close, jam, black or white, heal the world, give in to me, who is it ja dangerous ovat parhaat.
- ^Michael^
Dangerous! Dangerous! Dangerous!
Dangerous on mielestäni MJ:n paras levy. Kokonaisuudessaan se on juuri todella hyvä, ja vaihteleva.. Give In To Me, Dangerous, In The Closet sekä remember The Time ovat mielestäni levyn parhaat biisit.
maxiko:
"......poisjättämällä Dangerous olisi minusta huomattavasti kovempi levy. Nyt se on liian pitkä."
Musta Dangeroukselta ei pitäis postaa mitään! Se on hyvä sellasenaan ku on. Ilman jotain tiettyä biisiä, Dangerous ei ehkä olisi Dangerous. Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa..
maxiko:
"Michael on aina ollut elementissään kirjottaessaan tarttuvia discohittejä, balladit eivät tosiaan ole hänen lajinsa"
Häh!?! Musta Michael on hyvä tekemään koskettavia hitaita balladeja, siinä missä tarttuvia rytmikkäitä discohittejäkin..
Toisen sijan mun listalla jakaa levyt Bad ja HIStory. Badilta löytyy muutama kyllä niin hyvä biisi, (parempia kuin Dangerouksella) ihan Jacksonin parhaasta päästä. Olen siis sitä mieltä, että kokonaisuutena Bad on huonompi kuin Dangerous, mutta kyseiseltä albumilta löytyy muutama niin hyvä biisi kuin yksikään Dangerouksen biiisi.
HIStory on just todella hyvä! Levyn nimibiisi, They Don't Care About Us, D.S, ja Tabloid Junkie ovat kyllä erittäin hyviä biisejä.. Enempää en osaa oikein selittää :D On se vaan niin hyvä että jain tokan sijan tämän kanssa.
Kolmas sija on kanssa listallani jaettu sija. Sen jakavat Thriller ja Invincible. Eivät ole niin hyviä kuin edellä mainitut levyt, eivätkä iske yhtä hyvin. Thrillerin parhaat biisit ovat PYT ja Billie Jean, kun taas Vincen ylpeydenaihe on YRMW, Whatever happens ja.. siinä ne sitten olikin!
Sitten neljäntenä on BOTDF.. Se on hyvä, pidän Morphinesta, 2 Badista, levyn nimibiisistä ja Superfly Sisterista. Kyllä ois voinu mielestäni olla parempikin levy, mutta on nyt mitä on. Levystä puuttuu sitä jotain..
Viimeisenä mutta ei vähäisempänä listallani on Off The Wall. En tiiä miks se pääty vikaks, tästäkin levystä vaan puuttuu se jokin.. Biisit ei mielestäni yllä edellämainittujen tasolle! Pidän tietenkin kaikista Michaelin levyistä, kaikki ovat ihania, mutta OTW on jotenkin epäihanin.- useemman kerran..
..sori.
- .................
Dangerous! Dangerous! Dangerous!
Dangerous on mielestäni MJ:n paras levy. Kokonaisuudessaan se on juuri todella hyvä, ja vaihteleva.. Give In To Me, Dangerous, In The Closet sekä remember The Time ovat mielestäni levyn parhaat biisit.
maxiko:
"......poisjättämällä Dangerous olisi minusta huomattavasti kovempi levy. Nyt se on liian pitkä."
Musta Dangeroukselta ei pitäis postaa mitään! Se on hyvä sellasenaan ku on. Ilman jotain tiettyä biisiä, Dangerous ei ehkä olisi Dangerous. Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa..
maxiko:
"Michael on aina ollut elementissään kirjottaessaan tarttuvia discohittejä, balladit eivät tosiaan ole hänen lajinsa"
Häh!?! Musta Michael on hyvä tekemään koskettavia hitaita balladeja, siinä missä tarttuvia rytmikkäitä discohittejäkin..
Toisen sijan mun listalla jakaa levyt Bad ja HIStory. Badilta löytyy muutama kyllä niin hyvä biisi, (parempia kuin Dangerouksella) ihan Jacksonin parhaasta päästä. Olen siis sitä mieltä, että kokonaisuutena Bad on huonompi kuin Dangerous, mutta kyseiseltä albumilta löytyy muutama niin hyvä biisi kuin yksikään Dangerouksen biiisi.
HIStory on just todella hyvä! Levyn nimibiisi, They Don't Care About Us, D.S, ja Tabloid Junkie ovat kyllä erittäin hyviä biisejä.. Enempää en osaa oikein selittää :D On se vaan niin hyvä että jain tokan sijan tämän kanssa.
Kolmas sija on kanssa listallani jaettu sija. Sen jakavat Thriller ja Invincible. Eivät ole niin hyviä kuin edellä mainitut levyt, eivätkä iske yhtä hyvin. Thrillerin parhaat biisit ovat PYT ja Billie Jean, kun taas Vincen ylpeydenaihe on YRMW, Whatever happens ja.. siinä ne sitten olikin!
Sitten neljäntenä on BOTDF.. Se on hyvä, pidän Morphinesta, 2 Badista, levyn nimibiisistä ja Superfly Sisterista. Kyllä ois voinu mielestäni olla parempikin levy, mutta on nyt mitä on. Levystä puuttuu sitä jotain..
Viimeisenä mutta ei vähäisempänä listallani on Off The Wall. En tiiä miks se pääty vikaks, tästäkin levystä vaan puuttuu se jokin.. Biisit ei mielestäni yllä edellämainittujen tasolle! Pidän tietenkin kaikista Michaelin levyistä, kaikki ovat ihania, mutta OTW on jotenkin epäihanin.- maxico
muutama näistä kaikkein kovimmista MJ-biiseistä: Bad, Dirty Diana ja Smooth Criminal. Valitettavaa että kahta jälkimmäistä ei löydy HIStoryn kokoelmalta lainkaan.
- history
Jotenkin tuntuu että MJ:n 90-luvun albumeiden haukkuminen on "muodikasta". Ihmiset ei pysty pääsemään irti siitä Off The Wall:iin ja Thriller:iin vertailuista ja arvioimaan jokaista albumia yksilönä, ilman että niitä verrattaisiin koko ajan aiempiin levyihin.
HIStory on esim. ehkä MJ:n aliarvostetuin albumi.
Money musiikillisesti köyhä?! Ehkä yksi parhaimpia biisejä MJ:ltä! Sanat on nerokkaat ja ne saundit ja harmoniat etenkin kertosäkeessä. Nerokasta! Scream, They Dont Care About Us, Stranger In Moscow, Earth Song, Money, Tabloid Junkie, 2Bad ja Little Susie ovat kaikki täyden kympin biisejä ja muut sitten enemmän tai vähemmän hyviä.
The Girl Is Mine on muka hyvä, mutta senkö jälkeen kaikki Jacksonin balladit ovat olleet ällöjä oksetuksia??! The Girl Is Mine ja Girfriend ovat ehkä ne juuri "ällöttävimmät" balladit koko MJ:n uran ajalta, ehdottomasti! Will You Be There, Keep the Faith, You Are Not Alone, Earth Song, Little Susie ja Break Of Down lyövät nuo 10-0.- maxico
history kirjoitti
"Jotenkin tuntuu että MJ:n 90-luvun albumeiden haukkuminen on muodiskasta"
Ymmärrän tuon näkökulman. Mutta veikkaan että valtaosa niiden haukkujista tai tyypeistä, jotka sanovat niiden olevan huonompia kuin vanhat, ovat oikeasti sitä mieltä. Kuten minä. HIStorylla on toki joitakin hyviä biisejä, mutta yhdelläkään sen kappalleella ei ole samanlaista identiteettiä ja populaarihistoriaan jäävää käsityöläistä hehkua kuin juuri noilla vanhoilla Off The Wall ja Thriller-albumeilla. Siis minun mielestäni.
Money-kappaleessa on toki kivoja yksityiskohtia, mutta sävellys-osuudeltaan se on minusta todella köyhä biisi. Siinä on tavoteltu hienoa minitalismia, epäonnistuen. Siis minun mielestäni.
Arvion levyt kyllä yksilöinä.
Esim. I Just can´t Stop Loving You, Heal The World ja You Are Not Alone ovat sävellyksinä täydellisiä pop-balladeja. Heal The World osoittaa jotain niin valtavaa tyylitajun puutetta, että sitä ei voi kieltää kukaan. Huomautettakoon tässä välissä että monet Thrillerin jälkeiset balladit ovat paljon neutraalimpia tapauksia, mutta yksikään niistä ei tee mulle sitä, mitä mä balladeilta haen, oikeaa kosketusta. Itseasiassa yksikään Jacksonin balldeista ei tee sitä mulle, siksi ehkä kirjoitinkin että balladit eivät ole Jackon laji. Mä olen aina ajatellut että Jackson on parhaimmillaan tanssittavien discohittien, menobiisien tekijänä ja laulajana- biisien kuten Don´t Stop `til You Get Enough ja Billie Jean äärellä. - dhhyy
kirjoittaa omaa lemppariasi, vaan vain valitusta toisen mielipiteestä??
- zeromjj-d
Jaa, vaikea valita... Maybe Bad tai Dangerous.. ^^
Off the Wall on minusta huonoin levy (en vieläkään omista sitä, kun en ole jaksanut hankkia, täytyy myöntää:D) Onhan siellä muutama hyvä biisi mitä tulee välillä kuunneltua, kuten esim. DSTYGE, OTW ja sitten RWY.. Mutta muita en ole kuunnellut niin tarkkaan..
Thriller on kans yksi lemppareista.. Ihanimmat biisit tietysti on Billie Jean, Thriller ja Beat it! Ah! Siis ne biisit vaan ei kuole koskaan.. Ja sit Human Nature on myös tosi hyvä.. Jotenkin kun katsoo Dvd:ltä (Live in Bucharest) kun se esittää sen, ni.. ei ees sanat riitä:D
Bad:ilta taas löytyy vaikka mitä joten en jaksa edes luetella, ja eiköhän kaikki tiedä että se on hyvä levy, joten en jaksa edes selittää... :D
(täytyy kuitenkin vielä mainita että Smooth Criminal- ihmettelijätyyppi
zeromjj-d kirjoitti:
"Ei nyt tule mieleen ketään, mutta on paljon paljon huonompia artisteja jotka eivät edes osaa tehdä OTW tasoista albumia."
Off The Wall on Thrillerin jälkeen Jacksonin arvostetuin albumi, eikä syyttä. zeromjj-d ei välttämättä kuuntele vanhaa disco ja soulmusaa. Ok. Mutta silloin ei kannata arvioidakaan noiden genrejen levyjä. Itse en kuuntele progressiivista rockia- siksi Pink Floydin klassikko Dark Side Of The Moon ei anna minulle juuri mitään. En kuitenkaan sano että "on olemassa joitain tämän päivän artisteja, jotka eivät osaa tehdä edes ton tasosta albumia." Sanon että en ymmärrä kyseistä musiikkityyliä, siksi en diggaa. Siinä on iso ero. Toivottavaste tajusitte pointtini. - zeromjj-d
ihmettelijätyyppi kirjoitti:
zeromjj-d kirjoitti:
"Ei nyt tule mieleen ketään, mutta on paljon paljon huonompia artisteja jotka eivät edes osaa tehdä OTW tasoista albumia."
Off The Wall on Thrillerin jälkeen Jacksonin arvostetuin albumi, eikä syyttä. zeromjj-d ei välttämättä kuuntele vanhaa disco ja soulmusaa. Ok. Mutta silloin ei kannata arvioidakaan noiden genrejen levyjä. Itse en kuuntele progressiivista rockia- siksi Pink Floydin klassikko Dark Side Of The Moon ei anna minulle juuri mitään. En kuitenkaan sano että "on olemassa joitain tämän päivän artisteja, jotka eivät osaa tehdä edes ton tasosta albumia." Sanon että en ymmärrä kyseistä musiikkityyliä, siksi en diggaa. Siinä on iso ero. Toivottavaste tajusitte pointtini...joo enköhän suunnilleen tajunnut.. :)
Kyllä minulle vanha disco ja soulmusa kelpaa, ilman muuta.. Olen aika nuori ja silti kuuntelen musiikkia -80 luvulta enimmäkseen.. Nykypäivän musiikki on hyvää, mutta omat lemppari biisini ja artistit/bändit olen löytänyt -80 luvulta, vaikka en silloin ollut edes syntynyt.. :D
Meinasinkin lähinnä sitä että kun nykyään tehdään laulajaksi joku kenellä ei ole ääntä pätkään vertaa, mutta näyttää hyvältä..?? Ja heidän ääni laitetaan koneilla kauniiksi levylle ja sitten kun heidän pitäisi oikeasti laulaa, niin.. Ei oikein sitten kuulostakaan siltä mitä odotti? Joten sitä meinasin lähinnä sillä kun sanoin että on olemassa joitain tämän päivän artisteja, jotka eivät osaa tehdä OTW kaltaista albumia. :)
- Daddy Pop
Thriller on ehkä hienoin pop-soul-levy mitä ikinä on tehty, kaikki biisit olisi voinut julkaista singleinä (ja kahta lukuun ottamatta julkaistiinkin). Off the Wall on huomattavasti epätasaisempi kokonaisuus, Bad taas tasapaksumpi (onhan siinä hyviä biisejä mutta kokonaisuus on vähemmän kuin osiensa summa).
Dangerous taas menee sillisalaatin puolelle, parhaiten toimii alun Prince-vaikutteinen kama (Jam, In the Closet, Remember the Time ym. - niin ja viimeinen biisi Dangerous menee myös tähän osastoon). History jatkaa edeltäjänsä linjalla huitoen vähän sinne tänne, välilä osuu (esim. You are not alone ja Earth song), välillä tulee huteja (esim. kamala History ja tarpeeton Smile-hymistely). Remix-kokoelman nimikappale Blood on the dance floor on napakymppi, samoin toinen uusi biisi Morphine - muuten levy on vähän turhan tuntuinen.
Invincible on minusta mainettaan parempi kokonaisuutena, ja varsinkin You rock my world toimii. Vähän venytettyjä jotkut biisit tosin ovat. Kokoelmalevyn Number ones uusi biisi One more chance on kaunis, kuten kaikki R. Kellyn Jackolle säveltämät biisit.- villevilleville
Daddy Pop kirjoitti:
"Off The Wall on huomattavasti epätasaisempi kokonaisuus (kuin Thriller)"
Tässä me ollaan eri mieltä. Minusta Thrilleristä saakka Jacksonin levyjä on vaivannut se pakonomainen tarve tehdä hittiennätyksiä. Thrilleriltä lohkaistiin 7 singleä. Se on todella paljon 9-biisiseltä albumilta, minusta liian paljon. Levyn starttaa hitti, sitten tulee albumibiisi, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti ja sitten levy päättyy (ihme kyllä) albumiraitaan. Kuulostaa enemmän hittikokoelmalta kuin levyltä. Kolme suurinta hittiä, Thriller, Beat It ja Billie Jeankin ovat kaikki vierekkäin. Joku voisi sanoa, että "hyvä että näin on, hitti= hyvä biisi ja albumibiisi=sellainen biisi joka tungettiin mukaan paremman puutteessa" mutta kun se ei ole noin. Joku hieno, taiteellinen mestariteos ei nouse singlelistalle lainkaan, kun taas surkea, pinnallinen renkutus pitää ykkössijaa hallussaan 10 viikkoa. Kummassa on vika, kappaleessa vai yleisössä? Tuosta oppineena levy-yhtiöt julkaisevatkin singleinä nykyään lähinnä hittipotentiaalisia kappaleita. Tietenkin hittipotentiaalinenkin kappale voi olla hieno ja taiteellinen..any way, tajusitte kyllä. Off he Wall on minusta parempi koska se tehtiin kokonaisuuden ehdolla, toisin kuin muut Jackson-levyt. Thriller ei ole huono, epäonnistunut kokonaisuus, muttei se mestarillinenkaan missään nimessä ole.
Yksittäiset loistobiisitkin voivat olla syy digata levyä. Bad on minusta bad kokonaisuus, mutta siltä löytyy todella loistavia biisejä- levyarvioijana antaisin paljon miinusta kokonaisuudesta mutta isot plussat mahtavista, yksittäisistä biiseistä.
"Dangerous taas menee sillisalaatin puolelle, parhaiten toimii alun Prince-vaikutteinen kama"
Tässä ollaan Daddy Popin kanssa taas samaa mieltä. Jam, In The Closet, Remamber The Time muistuttavat Princeä aika selkeästi mutta ovat hyviä biisejä. Muuten platalta löytyy myös pari mainittavaa raitaa, BoW ja Who Is It. maxico kirjoitti olennaisimmat HIStorysta ja muista, ei kovin kummoista kamaa. Musta Blood On The Dancefloor on biisinä ihan floppi! :) - suomi 24-foorumissa
villevilleville kirjoitti:
Daddy Pop kirjoitti:
"Off The Wall on huomattavasti epätasaisempi kokonaisuus (kuin Thriller)"
Tässä me ollaan eri mieltä. Minusta Thrilleristä saakka Jacksonin levyjä on vaivannut se pakonomainen tarve tehdä hittiennätyksiä. Thrilleriltä lohkaistiin 7 singleä. Se on todella paljon 9-biisiseltä albumilta, minusta liian paljon. Levyn starttaa hitti, sitten tulee albumibiisi, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti, sitten tulee hitti ja sitten levy päättyy (ihme kyllä) albumiraitaan. Kuulostaa enemmän hittikokoelmalta kuin levyltä. Kolme suurinta hittiä, Thriller, Beat It ja Billie Jeankin ovat kaikki vierekkäin. Joku voisi sanoa, että "hyvä että näin on, hitti= hyvä biisi ja albumibiisi=sellainen biisi joka tungettiin mukaan paremman puutteessa" mutta kun se ei ole noin. Joku hieno, taiteellinen mestariteos ei nouse singlelistalle lainkaan, kun taas surkea, pinnallinen renkutus pitää ykkössijaa hallussaan 10 viikkoa. Kummassa on vika, kappaleessa vai yleisössä? Tuosta oppineena levy-yhtiöt julkaisevatkin singleinä nykyään lähinnä hittipotentiaalisia kappaleita. Tietenkin hittipotentiaalinenkin kappale voi olla hieno ja taiteellinen..any way, tajusitte kyllä. Off he Wall on minusta parempi koska se tehtiin kokonaisuuden ehdolla, toisin kuin muut Jackson-levyt. Thriller ei ole huono, epäonnistunut kokonaisuus, muttei se mestarillinenkaan missään nimessä ole.
Yksittäiset loistobiisitkin voivat olla syy digata levyä. Bad on minusta bad kokonaisuus, mutta siltä löytyy todella loistavia biisejä- levyarvioijana antaisin paljon miinusta kokonaisuudesta mutta isot plussat mahtavista, yksittäisistä biiseistä.
"Dangerous taas menee sillisalaatin puolelle, parhaiten toimii alun Prince-vaikutteinen kama"
Tässä ollaan Daddy Popin kanssa taas samaa mieltä. Jam, In The Closet, Remamber The Time muistuttavat Princeä aika selkeästi mutta ovat hyviä biisejä. Muuten platalta löytyy myös pari mainittavaa raitaa, BoW ja Who Is It. maxico kirjoitti olennaisimmat HIStorysta ja muista, ei kovin kummoista kamaa. Musta Blood On The Dancefloor on biisinä ihan floppi! :)todella aktiivisena ja tietävänä Prince-fanina, onhan hänen nimimerkkinsäkin eräs Princen kappale. Siksi yllätyin seuraavasta lauseesta:
"Thriller on ehkä hienoin pop-soul levy, mitä ikinä on tehty"
Daddy Pop:
Kumpi on sinusta kovempi, Prince vai Jackson?
Saamme tietää vastauksen Daddy Popin seuraavassa viestissä. :) - Daddy Pop
suomi 24-foorumissa kirjoitti:
todella aktiivisena ja tietävänä Prince-fanina, onhan hänen nimimerkkinsäkin eräs Princen kappale. Siksi yllätyin seuraavasta lauseesta:
"Thriller on ehkä hienoin pop-soul levy, mitä ikinä on tehty"
Daddy Pop:
Kumpi on sinusta kovempi, Prince vai Jackson?
Saamme tietää vastauksen Daddy Popin seuraavassa viestissä. :)kyllä, molemmat ovat huikeita kundeja. Ehkä pidän vielä enemmän Princestä, koska hän on niin monipuolinen lahjakkuus, varsinkin 1980-luvulla tuntui siltä ettei se voi epäonnistua missään mitä se päättää yrittää. Thriller on minusta tosiaan maailman paras pop-soul-levy. Prince on kuitenkin enemmän funk kuin pop, eli miehet eivät paini aivan samassa sarjassa. Prince on enemmän James Brownin koulukuntaa, Michael Diana Rossin.
- onkos
Daddy Pop kirjoitti:
kyllä, molemmat ovat huikeita kundeja. Ehkä pidän vielä enemmän Princestä, koska hän on niin monipuolinen lahjakkuus, varsinkin 1980-luvulla tuntui siltä ettei se voi epäonnistua missään mitä se päättää yrittää. Thriller on minusta tosiaan maailman paras pop-soul-levy. Prince on kuitenkin enemmän funk kuin pop, eli miehet eivät paini aivan samassa sarjassa. Prince on enemmän James Brownin koulukuntaa, Michael Diana Rossin.
Thriller parempi albumi kuin Purple Rain, Sign O The Times tai se, mikä sitten sinusta onkin se Princen paras? Kiinnostaisi tietää..
- Daddy Pop
onkos kirjoitti:
Thriller parempi albumi kuin Purple Rain, Sign O The Times tai se, mikä sitten sinusta onkin se Princen paras? Kiinnostaisi tietää..
on minusta aivan ylittämätön albumi, mutta niin on Thrillerkin - albumit ovat luonteeltaan kuitenkin varsin erilaisia, ja kun mennäään näihin aivan parhaisiiin levyihin, niin paremmuusjärjestykseen laittaminen alkaa tuntua jokseenkuin joutavalta. Sanotaan nyt vaikka näin että Sign of the times on selvästi parempi kuin vaikkapa Bad, joka ilmestyi samana vuonna, mutta mikäään levy ei ole parempi kuin Purple Rain - tai Thriller. Mutta levyillä on niin erilainen luonne, ettei niitä oikein voi verrata. Purple Rain on suorasukainen ja jopa raaka, Thrillerillä on jotenkin viaton olemus - niin laskelmoitu kuin se onkin.
- ggz
Daddy Pop kirjoitti:
on minusta aivan ylittämätön albumi, mutta niin on Thrillerkin - albumit ovat luonteeltaan kuitenkin varsin erilaisia, ja kun mennäään näihin aivan parhaisiiin levyihin, niin paremmuusjärjestykseen laittaminen alkaa tuntua jokseenkuin joutavalta. Sanotaan nyt vaikka näin että Sign of the times on selvästi parempi kuin vaikkapa Bad, joka ilmestyi samana vuonna, mutta mikäään levy ei ole parempi kuin Purple Rain - tai Thriller. Mutta levyillä on niin erilainen luonne, ettei niitä oikein voi verrata. Purple Rain on suorasukainen ja jopa raaka, Thrillerillä on jotenkin viaton olemus - niin laskelmoitu kuin se onkin.
Daddy Pop kirjoitti:
"Thrillerillä on jotenkin viaton olemus- niin laskelmoitu kuin se onkin"
Miten niin Thriller on laskelmoitu levy? Mikä siitä tekee laskelmoidun? Odotan vastaustasi.. - Daddy Pop
ggz kirjoitti:
Daddy Pop kirjoitti:
"Thrillerillä on jotenkin viaton olemus- niin laskelmoitu kuin se onkin"
Miten niin Thriller on laskelmoitu levy? Mikä siitä tekee laskelmoidun? Odotan vastaustasi..Kaikki suuret tähdet, kuten Michael Jackson, The Beatles, Abba ja Prince ovat tehneet laskelmoidun kaupallista musiikkia. Ei siinä mitään pahaa ole, se kuuluu pelin henkeen. Kaikki ovat tehneet myös huolellisesti tuotettua ja viimeisen päälle hiottua musiikkia - se on kolikon kääntöpuoli. Jotkut saavat kicksejä "aidosta ja rehellisestä rockista", eli taatusti epäkaupallisesta ja usein myös epävireisestä kellarirokista. Siitä vaan, sanoi Tsaikovski.
- jjjjjj
Daddy Pop kirjoitti:
Kaikki suuret tähdet, kuten Michael Jackson, The Beatles, Abba ja Prince ovat tehneet laskelmoidun kaupallista musiikkia. Ei siinä mitään pahaa ole, se kuuluu pelin henkeen. Kaikki ovat tehneet myös huolellisesti tuotettua ja viimeisen päälle hiottua musiikkia - se on kolikon kääntöpuoli. Jotkut saavat kicksejä "aidosta ja rehellisestä rockista", eli taatusti epäkaupallisesta ja usein myös epävireisestä kellarirokista. Siitä vaan, sanoi Tsaikovski.
ei ole tehnyt kaupallista musiikkia, ikinä! Se, että Prince oli yksi 80-luvun suurimpia menestystarinoita ei tarkoita sitä että hän olisi ollut kaupallinen. Menestys ei välttämättä tarkoita että artisti/bändi olisi kaupallinen.
- Daddy Pop
jjjjjj kirjoitti:
ei ole tehnyt kaupallista musiikkia, ikinä! Se, että Prince oli yksi 80-luvun suurimpia menestystarinoita ei tarkoita sitä että hän olisi ollut kaupallinen. Menestys ei välttämättä tarkoita että artisti/bändi olisi kaupallinen.
Mitä kaupallisuus sitten tarkoittaa sinun mielestäsi? Eikö kaikki populaarimusiikki ole kaupallista jo ihan määritelmänomaisesti?
- jjjjjj
Daddy Pop kirjoitti:
Mitä kaupallisuus sitten tarkoittaa sinun mielestäsi? Eikö kaikki populaarimusiikki ole kaupallista jo ihan määritelmänomaisesti?
Kaupallinen artisti on mun mielestä artisti joka pyrkii menestykseen. Joka saattaa tehdä jonkun ratkaisun sen mukaan mikä myy, ei sen mikä taiteen kannalta olisi paras vaihtoehto. Epäkaupallinen artisti tekee taidettaan omilla ehdoillaan, välittämättä siitä kuinka hyvin se myy. Kuuntelen paljon myös noiden määritelimien mukaan kaupallisia artisteja, sillä on olemassa tietenkin myös kaupallista hyvää musaa.
- Daddy Pop
jjjjjj kirjoitti:
Kaupallinen artisti on mun mielestä artisti joka pyrkii menestykseen. Joka saattaa tehdä jonkun ratkaisun sen mukaan mikä myy, ei sen mikä taiteen kannalta olisi paras vaihtoehto. Epäkaupallinen artisti tekee taidettaan omilla ehdoillaan, välittämättä siitä kuinka hyvin se myy. Kuuntelen paljon myös noiden määritelimien mukaan kaupallisia artisteja, sillä on olemassa tietenkin myös kaupallista hyvää musaa.
Onhan Prince toki tehnyt levyjä joiden päämäärä ei ole voinut olla kaupallinen menestys - esim. neljä vartin mittaista instrumentaalijammailua sisältävä fuusiojazzlevy N.E.W.S. tuskin oli edes Princen itsensä mielestä todennäköinen top 10 -hitti - mutta myös levyjä joilla on aivan yhtä selvästi pyritty (ja yleensä myös päästy) suureen kaupalliseen menestykseen - esim. 1999, Purple Rain ja Musicology. Mielenkiintoista kyllä nämä laskelmoiduimmat tuotteet ovat myös usein paremmasta päästä. Eikä Prince ole tässä suhteessa ainoa. Myös David Bowien läpimurtolevy The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from Mars oli tarkoitettukin läpimurtolevyksi, mutta oli uran huippukohta myös taiteellisesti.
Kyllähän nämä kaikki mustat supertähdet jotka tekee vaihtokauppaa valkoisten rokkareitten kanssa ja popittavat musiikkiaan laajemman yleisön tavoittamiseksi tekevät sitä myös rahasta. Prince on varmasti aito taiteilija, samoin Michael Jackson, mutta kumpikin on myös läpeensä kaupallinen. Siinä mielesssä olet varmaan oikeassa että ei kumpikaan näistä herroista ole niin laskelmoitu tuote kuin esim. alusta asti valkoiselle pop-yleisölle suunnattu Whitney Houston. - jjjjjj
Daddy Pop kirjoitti:
Onhan Prince toki tehnyt levyjä joiden päämäärä ei ole voinut olla kaupallinen menestys - esim. neljä vartin mittaista instrumentaalijammailua sisältävä fuusiojazzlevy N.E.W.S. tuskin oli edes Princen itsensä mielestä todennäköinen top 10 -hitti - mutta myös levyjä joilla on aivan yhtä selvästi pyritty (ja yleensä myös päästy) suureen kaupalliseen menestykseen - esim. 1999, Purple Rain ja Musicology. Mielenkiintoista kyllä nämä laskelmoiduimmat tuotteet ovat myös usein paremmasta päästä. Eikä Prince ole tässä suhteessa ainoa. Myös David Bowien läpimurtolevy The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from Mars oli tarkoitettukin läpimurtolevyksi, mutta oli uran huippukohta myös taiteellisesti.
Kyllähän nämä kaikki mustat supertähdet jotka tekee vaihtokauppaa valkoisten rokkareitten kanssa ja popittavat musiikkiaan laajemman yleisön tavoittamiseksi tekevät sitä myös rahasta. Prince on varmasti aito taiteilija, samoin Michael Jackson, mutta kumpikin on myös läpeensä kaupallinen. Siinä mielesssä olet varmaan oikeassa että ei kumpikaan näistä herroista ole niin laskelmoitu tuote kuin esim. alusta asti valkoiselle pop-yleisölle suunnattu Whitney Houston.Edelleenkään se, jos levyä myydään valtavasti, ei tarkoita että kyseessä olisi kaupallinen tuote.
- Daddy Pop
jjjjjj kirjoitti:
Edelleenkään se, jos levyä myydään valtavasti, ei tarkoita että kyseessä olisi kaupallinen tuote.
oli jonkin verran pehmeämpi kuin suorasukaiset Dirty Mind ja Controversy - Prince selvästikin halusi tehdä vaihteeksi biisejä joita joku uskaltaa soittaa radiossa. Purple Rain esitteli Princen kapinallisena kitarasankarina, ja tällainen hahmo puree hyvin myös valkoiseen yleisöön. Ja Musicologyn myötä Prince palasi isolle levy-yhtiölle, ja kuinka ollakaan myös listojen huipulle. Kyllä nämä kaikki ovat olleet myös onnistuneita taktisia vetoja.
- kaikki Michaelin
platat vai oletko muualla kuullut Historyt tynnä muut??
- Daddy Pop
kaikki Michaelin kirjoitti:
platat vai oletko muualla kuullut Historyt tynnä muut??
Thriller on vinyylinä, eka CD jonka ostin oli HIStory, toinen Invincible ja tarjoushintaan hommasin sitten myös albumit Off the Wall, Bad, Dangerous ja Blood on the Dance Floor. Number ones -kokoelmaa mulla ei ole mutta sen ainokaisen uuden biisin siltä olen kyllä kuullut.
...että mulle rakkain Jackson-levy on Dangerous. Isoveljelläni oli se vinyylillä ja odottelin aina innokkaana että veli tulisi kotiin laittamaan kiekon levariin. Levy iski kuin tuhat volttia vaahtosammuttimen korkuiseen tyttöön, eikä mikään muu musiikki tuntunut enää kuuntelun arvoiselta. Saattaa olla että Thriller, OTW ja Bad ovat niin taiteellisesti kuin kaupallisestikin suurempia menestyksiä (vai ovatko? En keskity paljoa noihin myyntilukuihin.), mutta aina kun kuulen biisejä Dangerousilta siitä tulee aivan eri fiilis. Ne muistot mitkä just mulle tulee sen levyn kuuntelemisesta tekee siitä mun ikisuosikin. Ainoastaan Heal the World ja Gone Too Soon ei toimi mulle.
Myöhemmin (kun olin jo toipunut hieman Dangerousista) löysin Bad albumin johon jäin totaalisesti koukkuun. Dirty Dianan ensimmäiset kitaraniskut saa vieläkin joka kerta kylmät väreet kulkemaan pitkin kehoa, Man in the Mirror aiheuttaa kerta toisensa jälkeen lattialle virtaavan kyynelputouksen, eikä Smooth Criminal lakkaa kuulostamasta yhtä tuoreelta ja nerokkaalta kun 20 vuotta sitten.
Kun ensimmäistä kertaa kuuntelin Thrilleriä niin olin suoraan sanottuna pettynyt. Olin jo kauemman aikaa tiennyt että se on kaikkien aikojen myydyin levy. En mä oikeen osaa selittää mitä odotin siltä, ehkä samaa fiilistä minkä koin pikkuskidinä ensimmäisen kerran kunnellessani Dangerousia. Siinä vaan istuin ja mietin että tässäkö tämä nyt oli, historian ostetuin kiekko? Mikä ihme tästä tekee NIIN mahtavan? Biisit oli kyllä hyviä ja tarttuvia, mutta en kokenut mitään "suurempaa valaistusta". Aloin kuitenkin kuunnella levyä enemmän ja mulle valkeni mikä siinä koukutti. Lopulta tietysti olin ihan hurmiossa, se vain vei vähän aikaa. Sitä levyä vaan oli hehkutettu niin hulluna että odotin pääseväni levyä kuunnellessa vähintään jonkinmoiseen nirvanaan.
HIStory on aika sekavan oloinen viritelmä, siinä on pari killer biisiä (They don't Care About us ja Earth Song) mutta loput on vähän huiskittu miten sattuu. Karmea R. Kelly siirappi-sokeri huttu You Are Not Alone ja vieläkin hirveämpi valitusvirsi kyhäelmä Childhood (oliks tää oikeasti hitti?!?) ei kyllä iske, muuten kuin nyrkki vasten naamaa. Invinvincible kuuluu samaan kastiin. Liian monta kokkia tässä sopassa, toiset on yrittäny keittää puuroa kun muut onkin lähteny tekemään keittoa. Samat tyypit on aiemmin veivannu pari hittiä jollekin Brandylle, eipä paljon vakuuta. Michaelin olis kannattanu pitää ohjat tiukemmin omissa käsissään eikä turvautua niin paljon muihin biisintekijöihin. 2000 Watts on Miken koko uran pohjanoteeraus, tekee mieli heitää stereot ikkunasta kun kuulen sen biisin. Tosin Whatever Happens ja You Rock My World on ihan kelpo biisejä. Michaelin ääni muuten kuulostaa aivan oudolta tällä levyllä. Joidenkin biisien aikana oon ruvennu kelaamaan että onko toi nyt Mike vai joku taustalaulaja. No joo, ääni muuttuu vuosien saatossa mutta että tuolla tavalla...
Off The Wall levyä en voi oikein verrata muihin Michaelin levyihin koska disco ei ole ihan mun juttu enkä siitä paljoa tiedä. Don't Stop 'Til you Get Enough on kyllä aivan uskomaton biisi, piti sitten discosta tai ei. Erittäin hallittu ja harkittu kokonaisuus jota on kyllä mukava joskus kuunnella ihan vaikka vaan Miken lumoavan äänen takia.
Joku sano että on muotia haukkua Miken ysäri levyjä. En mä sitä ainakaan mielelläni tee, tuntuu pahalta sanoa mitään negatiivistä miehestä jonka albumit on tehny niin suuren vaikutuksen muhun. En mä kuitenkaan mitä tahansa halua niellä, pitää osata olla kriittinenkin. En kerta kaikkiaan voi vaan sokeasti ylistää kaikkia Michaelin hengentuotoksia, jokin iskee ja jokin ei. Jotkuit saattaa ajatella että mikä fani tuollainen on joka lähestulkoon haukku kaikki Dangerousin jälkeiset albumit. Kyllä niiltä löytyy paljon yksittäisiä helmiäkin, mutta kokonaisuuksina ne ei vaan enää toimi samalla tavoin kuin aikasemmat tuotokset.- maxico
Olen samaa mieltä monesta jutusta. Se, että ei diggaa HIStorysta tai Vincestä ei tee kenestäkään huonompaa Jackson-diggaria, ei myöskään se, jos Off The Wall tai Thriller ei niin kolahda. Minusta Jacksonin levyt ovat HIStorysta saakka olleet enemmän tai vähemmän hataralla pohjalla, muutamista hyvistä kappaleista (Stranger In Moscow, Earth Song, You Rock My World)huolimatta. Etenkin Invincible on surullinen otos Jackon 10 vuoden alamäestä. Off The Wall, Thriller, Bad ja Dangerous sisältävät kaikki omat killerinsä. Nuo neljä plattaa ovat Jackon-kokoelmien lähtökohta, niitä seuranneilta poimitaan usein 1, jos sitäkään kappaletta. Kriittisyys on yksi fanin tärkeimmistä piirteistä minusta: se, että fanius on rehellisellä pohjalla: uskaltaa myöntää jonkun platan olevan yksinkertaisesti surkea. Tietenkin jos kaikki platat kolisee ja iskee, niin sitäkään ei tarvitse peittää. Lähes jokaisen pitkän linjan artistin discografiaan mahtuu muutama hirvitys, yhtäkään yli 20 vuotta levyttänyttä tästä poikkeavaa artistia/bändiä ei tule mieleen.
Mitä myyntilukuihin tulee, on Dange Thrillerin jälkein kaupatuin Jackson-levy. Sitten Bad, Off The Wall, HIStory, Invincible, Blood On The Dancefloor ja lapsilevyt. Tosin voi olla että Bad on mennyt yli Dangen, se että Dange on toisiksi myydyin, on aikas vanha tieto. Tiiähäntä, whatever. - miiaa
maxico kirjoitti:
Olen samaa mieltä monesta jutusta. Se, että ei diggaa HIStorysta tai Vincestä ei tee kenestäkään huonompaa Jackson-diggaria, ei myöskään se, jos Off The Wall tai Thriller ei niin kolahda. Minusta Jacksonin levyt ovat HIStorysta saakka olleet enemmän tai vähemmän hataralla pohjalla, muutamista hyvistä kappaleista (Stranger In Moscow, Earth Song, You Rock My World)huolimatta. Etenkin Invincible on surullinen otos Jackon 10 vuoden alamäestä. Off The Wall, Thriller, Bad ja Dangerous sisältävät kaikki omat killerinsä. Nuo neljä plattaa ovat Jackon-kokoelmien lähtökohta, niitä seuranneilta poimitaan usein 1, jos sitäkään kappaletta. Kriittisyys on yksi fanin tärkeimmistä piirteistä minusta: se, että fanius on rehellisellä pohjalla: uskaltaa myöntää jonkun platan olevan yksinkertaisesti surkea. Tietenkin jos kaikki platat kolisee ja iskee, niin sitäkään ei tarvitse peittää. Lähes jokaisen pitkän linjan artistin discografiaan mahtuu muutama hirvitys, yhtäkään yli 20 vuotta levyttänyttä tästä poikkeavaa artistia/bändiä ei tule mieleen.
Mitä myyntilukuihin tulee, on Dange Thrillerin jälkein kaupatuin Jackson-levy. Sitten Bad, Off The Wall, HIStory, Invincible, Blood On The Dancefloor ja lapsilevyt. Tosin voi olla että Bad on mennyt yli Dangen, se että Dange on toisiksi myydyin, on aikas vanha tieto. Tiiähäntä, whatever.on niin vialla? Vähän perusteluja, maxico! Ne ovat minun lempparini ja Bad. Sen sijaa Off The Wallista ne tykkää.
- maxico
miiaa kirjoitti:
on niin vialla? Vähän perusteluja, maxico! Ne ovat minun lempparini ja Bad. Sen sijaa Off The Wallista ne tykkää.
mutta kertaus on opintojen täti.
HIStory tuntuu vähän väkisin väännetyltä levyltä, ainakin osittain. Scream ja They Don´t Care Abaut Us ovat ok-biisejä, mutta monet muut jytke-biisit levyllä tuntuvat vain Dangeroussin kertailulta. Tabloid Junkie on hyvä biisi, Earth Song mainio ja Stranger In Moscow loistava. You Are Not Alone on tosiaan aika imelä, mutta sävellyksenä se on hyvä balladi. Money voi soundeiltaan tai teksteiltään olla hyvä, ja Jackon haamuraidat ovat siistit, mutta se muuten se on aika heikko yritelmä. Beatles-coveri Come Together ei toimi lainkaan. Alkuperisen biisin taika oli hidas tempo, vanhojen soittimien mystiseen soitantaan perustunva sovitus ja Johnin laulanta. Muodikkaisiin R´n B-biitteihin puettuna kappale on vaisu, ja suoraan sanottuna Jackson ei vedä sitä hyvin. Smilekaan ei oikein toimi mulle. Stranger In Moscow on mahtava biisi, ehkä yksi Jacksonin parhaita. Sen toivoisi löytyvän kaikilta MJ-kokoelmilta, jolta se voi löytyä(siis kokoelmilta jotka on julkaistu kappaleen julkaisun siis HIStoryn jälkeen)
Blood On The Dancefloor ei kolahda kappaleena, ei myöskään Morphine, joka on musta aika falski veto. Ja remixejä mä vihaan koko sydämmestäni kappaletyyppinä, olivat ne sitten Jackon tai muiden.
Vincellä on mainio You Rock My World, ja pari ok-biisiä, muuten mennään täyteraitaosiolla.
Ääh, tylsää toistella samaa. Mielipidekysymyksiä, jotkut tykkää, jotkut ei. Kaikki on subjektiivista. - mattimöö
maxico kirjoitti:
mutta kertaus on opintojen täti.
HIStory tuntuu vähän väkisin väännetyltä levyltä, ainakin osittain. Scream ja They Don´t Care Abaut Us ovat ok-biisejä, mutta monet muut jytke-biisit levyllä tuntuvat vain Dangeroussin kertailulta. Tabloid Junkie on hyvä biisi, Earth Song mainio ja Stranger In Moscow loistava. You Are Not Alone on tosiaan aika imelä, mutta sävellyksenä se on hyvä balladi. Money voi soundeiltaan tai teksteiltään olla hyvä, ja Jackon haamuraidat ovat siistit, mutta se muuten se on aika heikko yritelmä. Beatles-coveri Come Together ei toimi lainkaan. Alkuperisen biisin taika oli hidas tempo, vanhojen soittimien mystiseen soitantaan perustunva sovitus ja Johnin laulanta. Muodikkaisiin R´n B-biitteihin puettuna kappale on vaisu, ja suoraan sanottuna Jackson ei vedä sitä hyvin. Smilekaan ei oikein toimi mulle. Stranger In Moscow on mahtava biisi, ehkä yksi Jacksonin parhaita. Sen toivoisi löytyvän kaikilta MJ-kokoelmilta, jolta se voi löytyä(siis kokoelmilta jotka on julkaistu kappaleen julkaisun siis HIStoryn jälkeen)
Blood On The Dancefloor ei kolahda kappaleena, ei myöskään Morphine, joka on musta aika falski veto. Ja remixejä mä vihaan koko sydämmestäni kappaletyyppinä, olivat ne sitten Jackon tai muiden.
Vincellä on mainio You Rock My World, ja pari ok-biisiä, muuten mennään täyteraitaosiolla.
Ääh, tylsää toistella samaa. Mielipidekysymyksiä, jotkut tykkää, jotkut ei. Kaikki on subjektiivista.hahaahahahah!
- maxico
mattimöö kirjoitti:
hahaahahahah!
Aika usein joutuu lukemaan tollasia kommentteja. Jacksonin musaa koskevat, asialliset kritiikit ovat tervetulleita, mutta tollanen pelleily ei.
- dvx
maxico kirjoitti:
Aika usein joutuu lukemaan tollasia kommentteja. Jacksonin musaa koskevat, asialliset kritiikit ovat tervetulleita, mutta tollanen pelleily ei.
"HIStory tuntuu vähän väkisin väännetyltä levyltä, ainakin osittain."
Niin se tavallaan olikin.
Alunperin HIstoryn piti olla yksilevyinen kokoelmajulkaisu jossa olisi ollut vain muutama uusi biisi.
Lopulta päätettiin pistää markkinoille tuplalevy jossa kokonainen levyllinen uusia biisejä, joista monet olivat muuten ns. ylijäämäkamaa Dangerous-levyn levytyssessioista.
Jotkut HIStory levyn biiseistä ovat mestariteoksia (Stranger in moscow)
Jotkut taas käsittämätöntä huttua (little susie)
Kokonaisuudessaan levy on epätasainen
Blood on the danceflooria minä en edes täysin miellä Jacksonin muiden levyjen joukkoon, johtuen levyn remixeistä jotka itsessään ovat ihan hyviä, mutta eivät ole ollenkaan Jacksonin tai hänen tuottajiensa käsialaa.
Levyn ainoat "uudet" biisitkin taitavat kaikki olla vanhempien levyjen ylijäämäkamaa.
Levystä paistaa läpi rahastus.
Invincible ei ole edes samassa stratosfäärissä Jacksonin kultavuosien tuotannon kanssa.
Levyllinen ylituotettuja keskinkertaisia sävellyksiä ei sytytä.
Levyn kansikuvakin ja ulkonäkö oli uskomattoman tylsää. Kauas ollaan tultu Thriller ja Dangerous-levyjen kansitaiteista.
Toivottavasti Jackson pistää taiteelliset voimansa nyt käyttöön ja tekee OIKEASTI hyvän levyn tulevaisuudessa.
Musiikkimaailmalle Michael Jacksonilla ei ole enää mitään todistettavaa, muusikkona ja mediahenkilönä Michael Jackson on saavuttanut jo kaiken mahdolisen mitä voi saavuttaa.
Toivottavasti MJ ei ole menettänyt "kosketustaan". - maxico
dvx kirjoitti:
"HIStory tuntuu vähän väkisin väännetyltä levyltä, ainakin osittain."
Niin se tavallaan olikin.
Alunperin HIstoryn piti olla yksilevyinen kokoelmajulkaisu jossa olisi ollut vain muutama uusi biisi.
Lopulta päätettiin pistää markkinoille tuplalevy jossa kokonainen levyllinen uusia biisejä, joista monet olivat muuten ns. ylijäämäkamaa Dangerous-levyn levytyssessioista.
Jotkut HIStory levyn biiseistä ovat mestariteoksia (Stranger in moscow)
Jotkut taas käsittämätöntä huttua (little susie)
Kokonaisuudessaan levy on epätasainen
Blood on the danceflooria minä en edes täysin miellä Jacksonin muiden levyjen joukkoon, johtuen levyn remixeistä jotka itsessään ovat ihan hyviä, mutta eivät ole ollenkaan Jacksonin tai hänen tuottajiensa käsialaa.
Levyn ainoat "uudet" biisitkin taitavat kaikki olla vanhempien levyjen ylijäämäkamaa.
Levystä paistaa läpi rahastus.
Invincible ei ole edes samassa stratosfäärissä Jacksonin kultavuosien tuotannon kanssa.
Levyllinen ylituotettuja keskinkertaisia sävellyksiä ei sytytä.
Levyn kansikuvakin ja ulkonäkö oli uskomattoman tylsää. Kauas ollaan tultu Thriller ja Dangerous-levyjen kansitaiteista.
Toivottavasti Jackson pistää taiteelliset voimansa nyt käyttöön ja tekee OIKEASTI hyvän levyn tulevaisuudessa.
Musiikkimaailmalle Michael Jacksonilla ei ole enää mitään todistettavaa, muusikkona ja mediahenkilönä Michael Jackson on saavuttanut jo kaiken mahdolisen mitä voi saavuttaa.
Toivottavasti MJ ei ole menettänyt "kosketustaan".Joskin tuntuu että näin pääsi käymään jo ton viime platan kanssa. Olin samaa mieltä monista jutuista niinkuin on voinut viesteistänikin päätellä. Mutta mikä mahtaakaan olla dvx:n lempiplatta?
- on minun
maxico kirjoitti:
Joskin tuntuu että näin pääsi käymään jo ton viime platan kanssa. Olin samaa mieltä monista jutuista niinkuin on voinut viesteistänikin päätellä. Mutta mikä mahtaakaan olla dvx:n lempiplatta?
kuten keskustelun avaajan, maxiconkin mielestä paras. Discoa, soulia ja poppia svengaavassa, groovaavassa paketissa. Parhaat kappaleet ovat nimiraita, Burn This Disco Out, Rock With You ja songwriter-Jackon ensimmäinen mahtava näyte Don´t Stop `til You Get Enough. Myös loppulevyn soul-balladit toimivat. Thriller saattaa huippukohtiensa osalta olla Wallia parempi levy, mutta verratkaapas pienempiä hittejä ja albumiraitoja: Off The Wallissa on paljon enemmän potkua ja meininkiä. Thriller on mun listalla kakkosena, sitten Dangerous, sitten HIStory, sitten Bad, sitten samalla viivalla kaksi tuoreempaa julkaisua, Blood On The Dancefloor ja Vince. Dangeroussin kappaleissa on potkua etenkin Jamissa ja Remamber The Timessa. Onkos se siis ihan fakta että HIStoryn materiaali on suoraan Dangen jäämistöä vai sellainen "siltä se kuullostaa"-tyyppinen arvelu?
- maxico
on minun kirjoitti:
kuten keskustelun avaajan, maxiconkin mielestä paras. Discoa, soulia ja poppia svengaavassa, groovaavassa paketissa. Parhaat kappaleet ovat nimiraita, Burn This Disco Out, Rock With You ja songwriter-Jackon ensimmäinen mahtava näyte Don´t Stop `til You Get Enough. Myös loppulevyn soul-balladit toimivat. Thriller saattaa huippukohtiensa osalta olla Wallia parempi levy, mutta verratkaapas pienempiä hittejä ja albumiraitoja: Off The Wallissa on paljon enemmän potkua ja meininkiä. Thriller on mun listalla kakkosena, sitten Dangerous, sitten HIStory, sitten Bad, sitten samalla viivalla kaksi tuoreempaa julkaisua, Blood On The Dancefloor ja Vince. Dangeroussin kappaleissa on potkua etenkin Jamissa ja Remamber The Timessa. Onkos se siis ihan fakta että HIStoryn materiaali on suoraan Dangen jäämistöä vai sellainen "siltä se kuullostaa"-tyyppinen arvelu?
Esim. dvx:n ja Smellyn lemppariplatta on vieläv tietämättömissämme. Ja monie muiden, siispä tulkaa ihmeessä kertomaan. Kenties saadaa keskusteluakin aikaan.
- zeromjj-d
maxico kirjoitti:
Esim. dvx:n ja Smellyn lemppariplatta on vieläv tietämättömissämme. Ja monie muiden, siispä tulkaa ihmeessä kertomaan. Kenties saadaa keskusteluakin aikaan.
..liberian girl ole vastannut.. :)
- minä vain tässä
Jacksonin albumit paranevat albumi albumilta.
1.Motown -albit olivat sitä hohhoijaa luokkaa..
2. off the wall on hyvä klassikko
3.Thriller on PALJON parempi kuin off the wall.
4.bad on paljon parempi kuin thriller
ja niin edelleen.
mutta jos on ihan pakko sanoa yksi paras albumi niin se on ehdottomasti HISTORY ja syy miksi näin :
1. sisältää kokoelma albumin lisäksi seuraavat mestariteokset :
*Scream
*They don't care about us
*Stranger in moscow
*Earth Song
*D.S. ( hoksanette varmaan miksi pidän tästä laulusta )
*History- on kyllä
syynsä että Thriller ja Off The Wall ovat arvostettuja albumeita, ja muut eivät.
- minä vaa
on kyllä kirjoitti:
syynsä että Thriller ja Off The Wall ovat arvostettuja albumeita, ja muut eivät.
noin nyt on ihan pölöö sanoo... ihan sairaan monet arvostaa sen KAIKKIA levyjä.
- että sille
minä vaa kirjoitti:
noin nyt on ihan pölöö sanoo... ihan sairaan monet arvostaa sen KAIKKIA levyjä.
on syynsä että OTW ja Thriller löytyvät lähes poikkeuksetta virallisilta maailman parhaat levyt-top-500-listoilta, ja muut eivät. Toki nyt 15-vuotiaat diggaavat enemmän Badia ja siitä eteenpäin ilmestyneitä levyjä, mutta kyllä ne vanhat klassikot hakkaavat 10-0 kaikki Danget ja BOTDF:t. Esim. Vince on todellinen floppi.
- minä vaa
että sille kirjoitti:
on syynsä että OTW ja Thriller löytyvät lähes poikkeuksetta virallisilta maailman parhaat levyt-top-500-listoilta, ja muut eivät. Toki nyt 15-vuotiaat diggaavat enemmän Badia ja siitä eteenpäin ilmestyneitä levyjä, mutta kyllä ne vanhat klassikot hakkaavat 10-0 kaikki Danget ja BOTDF:t. Esim. Vince on todellinen floppi.
kaikki ne on mahtavia.
- minä vaa
kuuntelin badii ja historyy pienenä nii rakastan niit sen nostalgisuuden takii mut ekat kaks on ihan mahtavii kans! uudest en oikeen tykkää.
- dvx
3 parasta Michael Jacksonin levyä ovat eittämättä Off The Wall, Thriller ja Bad.
Valinta oli vaikea, mutta päädyin Thrilleriin.
Badilla ja OTW:lla on monia biisejä jotka ovat jopa parempia kuin Thrillerin biisit, mutta samalla noissa levyissä on valitettavasti ns. fillereitä, eli keskiluokkaa huonompia täytebiisejä.
Thriller sen sijaan on täydellinen paketti, ei yhtäkään huonoa biisiä mielestäni, suurin osa levyn biiseistä on jopa julkaistu sinkkuna.
Kyseinen levy on parasta mitä Michael Jackson ja Quincy Jones ovat tuottaneet.
Olen lukenut, että Michael oli tyytyväinen Off The Wall-levyyn, mutta taas pettynyt levyn saamaan "vain" yhteen Grammyyn.
MJ oli entistäkin motivoitunempi seuraavan levyn tekoon, joka sitten räjäyttikin pankin.
Thriller on samalla keikkien aikojen menestynein ja myydyin albumi, joka samalla teki Michael Jacksonista maailmanlaajuisen tähden, enää hän ei ollut entinen lapsitähti, Hän oli saavuttanut itsenäisyyden perheestään.
Thrilleristä voisi kirjoittaa vielä vaikka kuinka, mutta tuossa tuli lyhyesti syyt, minkä takia tämä on lempialbumini Michael Jacksonilta.
90-luvun tuotannosta sen verran, että Dangerous on myös loistava albumi, vaikka onkin hieman sillisalaattia verrattuna aiempiin levyihin.
80-luvun soundista on kuitenkin päästy eroon.
HIStory levyllä on muutamia loistavia biisejä, ja samalla myös pohjattoman huonoja veisuja.
Tämän jälkeen Michael Jackson onkin julkaissut vain 2 albumia jotka eivät vedä vertoja aiemmille tuotannoille.
80-luku oli Michael Jacksonin kulta-aikaa. - maxico
dvx kirjoitti:
3 parasta Michael Jacksonin levyä ovat eittämättä Off The Wall, Thriller ja Bad.
Valinta oli vaikea, mutta päädyin Thrilleriin.
Badilla ja OTW:lla on monia biisejä jotka ovat jopa parempia kuin Thrillerin biisit, mutta samalla noissa levyissä on valitettavasti ns. fillereitä, eli keskiluokkaa huonompia täytebiisejä.
Thriller sen sijaan on täydellinen paketti, ei yhtäkään huonoa biisiä mielestäni, suurin osa levyn biiseistä on jopa julkaistu sinkkuna.
Kyseinen levy on parasta mitä Michael Jackson ja Quincy Jones ovat tuottaneet.
Olen lukenut, että Michael oli tyytyväinen Off The Wall-levyyn, mutta taas pettynyt levyn saamaan "vain" yhteen Grammyyn.
MJ oli entistäkin motivoitunempi seuraavan levyn tekoon, joka sitten räjäyttikin pankin.
Thriller on samalla keikkien aikojen menestynein ja myydyin albumi, joka samalla teki Michael Jacksonista maailmanlaajuisen tähden, enää hän ei ollut entinen lapsitähti, Hän oli saavuttanut itsenäisyyden perheestään.
Thrilleristä voisi kirjoittaa vielä vaikka kuinka, mutta tuossa tuli lyhyesti syyt, minkä takia tämä on lempialbumini Michael Jacksonilta.
90-luvun tuotannosta sen verran, että Dangerous on myös loistava albumi, vaikka onkin hieman sillisalaattia verrattuna aiempiin levyihin.
80-luvun soundista on kuitenkin päästy eroon.
HIStory levyllä on muutamia loistavia biisejä, ja samalla myös pohjattoman huonoja veisuja.
Tämän jälkeen Michael Jackson onkin julkaissut vain 2 albumia jotka eivät vedä vertoja aiemmille tuotannoille.
80-luku oli Michael Jacksonin kulta-aikaa."80-luku oli Michael Jacksonin kulta-aikaa"
Aivan. Vaikka henk.koht lempialbumini on 1979 ilmestynyt Off The Wall, ovat parhaat yksittäiset kappaleet Thriller-Bad eli kasariajalta, ja esiintyjänä/laulajana/lauluntekijänä/viihdyttäjänä Jacko oli yksinkertaisesti kovimmillaan juuri tuolloin. Badin jälkeen Jackson on yksin kirjoittanut vain muutaman loistavan kappaleen. Monet mahtavat biisit kuten In The Closet ja Remamber The Time ovat Miihkaelin ja parin muun yhdessä kirjoittamia. Invinblellä tämä tilanne on maksimaalisesti kuultavissa; pahimmillaan yhtä levyn kappaletta on ollut kirjoittamassa 7 eri laulunkirjoittajaa/tuottajaa, joka on lähtökohtaisesti jo huono homma. "Liian monta kokkia.."-miten se meni?
Onhan kaikkia Jacksonin albumeita ollut tekemässä todella iso porukka laulunkirjoittajia, muusikoita, tuottajia ja muuta väkeä, mutta Vince ei oikeen edes kuullosta Jacksonin albumilta, niinkuin jossain määrin ei tuo Blood On The Dancefloor-remix-plattakaan. Hahmottomia levyjä.
En sanoisi että Off The Wallilla on täyteraitoja, mutta mielipidekysymys se kai on.
Dangeroussista saakka niitä on ollut musta aikalaiset kasat per platta. - oli Michaelin
maxico kirjoitti:
"80-luku oli Michael Jacksonin kulta-aikaa"
Aivan. Vaikka henk.koht lempialbumini on 1979 ilmestynyt Off The Wall, ovat parhaat yksittäiset kappaleet Thriller-Bad eli kasariajalta, ja esiintyjänä/laulajana/lauluntekijänä/viihdyttäjänä Jacko oli yksinkertaisesti kovimmillaan juuri tuolloin. Badin jälkeen Jackson on yksin kirjoittanut vain muutaman loistavan kappaleen. Monet mahtavat biisit kuten In The Closet ja Remamber The Time ovat Miihkaelin ja parin muun yhdessä kirjoittamia. Invinblellä tämä tilanne on maksimaalisesti kuultavissa; pahimmillaan yhtä levyn kappaletta on ollut kirjoittamassa 7 eri laulunkirjoittajaa/tuottajaa, joka on lähtökohtaisesti jo huono homma. "Liian monta kokkia.."-miten se meni?
Onhan kaikkia Jacksonin albumeita ollut tekemässä todella iso porukka laulunkirjoittajia, muusikoita, tuottajia ja muuta väkeä, mutta Vince ei oikeen edes kuullosta Jacksonin albumilta, niinkuin jossain määrin ei tuo Blood On The Dancefloor-remix-plattakaan. Hahmottomia levyjä.
En sanoisi että Off The Wallilla on täyteraitoja, mutta mielipidekysymys se kai on.
Dangeroussista saakka niitä on ollut musta aikalaiset kasat per platta.parasta ikaa, ja uskon et monet on samaa mieltä täällä.
- Daddy Pop
dvx kirjoitti:
3 parasta Michael Jacksonin levyä ovat eittämättä Off The Wall, Thriller ja Bad.
Valinta oli vaikea, mutta päädyin Thrilleriin.
Badilla ja OTW:lla on monia biisejä jotka ovat jopa parempia kuin Thrillerin biisit, mutta samalla noissa levyissä on valitettavasti ns. fillereitä, eli keskiluokkaa huonompia täytebiisejä.
Thriller sen sijaan on täydellinen paketti, ei yhtäkään huonoa biisiä mielestäni, suurin osa levyn biiseistä on jopa julkaistu sinkkuna.
Kyseinen levy on parasta mitä Michael Jackson ja Quincy Jones ovat tuottaneet.
Olen lukenut, että Michael oli tyytyväinen Off The Wall-levyyn, mutta taas pettynyt levyn saamaan "vain" yhteen Grammyyn.
MJ oli entistäkin motivoitunempi seuraavan levyn tekoon, joka sitten räjäyttikin pankin.
Thriller on samalla keikkien aikojen menestynein ja myydyin albumi, joka samalla teki Michael Jacksonista maailmanlaajuisen tähden, enää hän ei ollut entinen lapsitähti, Hän oli saavuttanut itsenäisyyden perheestään.
Thrilleristä voisi kirjoittaa vielä vaikka kuinka, mutta tuossa tuli lyhyesti syyt, minkä takia tämä on lempialbumini Michael Jacksonilta.
90-luvun tuotannosta sen verran, että Dangerous on myös loistava albumi, vaikka onkin hieman sillisalaattia verrattuna aiempiin levyihin.
80-luvun soundista on kuitenkin päästy eroon.
HIStory levyllä on muutamia loistavia biisejä, ja samalla myös pohjattoman huonoja veisuja.
Tämän jälkeen Michael Jackson onkin julkaissut vain 2 albumia jotka eivät vedä vertoja aiemmille tuotannoille.
80-luku oli Michael Jacksonin kulta-aikaa.on musta sikäli jännä levy, että se alkuun todella irrottautuu 1980-luvusta - 6 ensimmäistä biisiä ja nimikappale ovat selvästi aggressivisempaa r&b:tä kuin mitä Michael teki 80-luvulla, hyvin Prince-vaikutteista, mikä minusta tietenkin on nasta juttu ;) Mutta sitten mukana on myös selvästi 80-lukulaisia biisejä, kuten Black or white, ja perinteistä amerikkalaisviihdettä, kuten Heal the World. Osa niistäkin kyllä toimii, mutta ei kaikki.
- maxico
Daddy Pop kirjoitti:
on musta sikäli jännä levy, että se alkuun todella irrottautuu 1980-luvusta - 6 ensimmäistä biisiä ja nimikappale ovat selvästi aggressivisempaa r&b:tä kuin mitä Michael teki 80-luvulla, hyvin Prince-vaikutteista, mikä minusta tietenkin on nasta juttu ;) Mutta sitten mukana on myös selvästi 80-lukulaisia biisejä, kuten Black or white, ja perinteistä amerikkalaisviihdettä, kuten Heal the World. Osa niistäkin kyllä toimii, mutta ei kaikki.
Alkuun soundaa nimenomaan ysäriltä. Mutta Heal The World, Black or White, Who Is It.. ovat taas kasarin kertailua. Dangerous on sillisalaatti, josta löytyy loistavaa ja karmeaa kamaa.. Etunenässä Remamber The Time ja In The Closet ovat loistavia kappaleita!
- Jackson kuulostaa
maxico kirjoitti:
Alkuun soundaa nimenomaan ysäriltä. Mutta Heal The World, Black or White, Who Is It.. ovat taas kasarin kertailua. Dangerous on sillisalaatti, josta löytyy loistavaa ja karmeaa kamaa.. Etunenässä Remamber The Time ja In The Closet ovat loistavia kappaleita!
Princeltä, Daddy Pop??
- Daddy Pop
Jackson kuulostaa kirjoitti:
Princeltä, Daddy Pop??
kuulostaa Princeltä, eli Dangerous-levyn kappaleet Jam, Why you wanna trip on me, In the closet, She drives me wild, Remember the time, Can't let her get away ja Dangerous. Niissä kuuluu 90-luvun alun diskokulttuuri, ja ne on ennen kaikkea ajateltu tanssittavaksi. MJ myös laulaa aggressiivisemmin näissä biiseissä kuin 80-luvulla. Rytmit ovat metallisia, tuhteja ja itsevarmoja. Etenkin "Why you wanna trip on me" tuo mieleen Princen biisin "Kiss" (vertaa vaikka komppikitaraa näissä biiseissä!)
- maxico
Daddy Pop kirjoitti:
kuulostaa Princeltä, eli Dangerous-levyn kappaleet Jam, Why you wanna trip on me, In the closet, She drives me wild, Remember the time, Can't let her get away ja Dangerous. Niissä kuuluu 90-luvun alun diskokulttuuri, ja ne on ennen kaikkea ajateltu tanssittavaksi. MJ myös laulaa aggressiivisemmin näissä biiseissä kuin 80-luvulla. Rytmit ovat metallisia, tuhteja ja itsevarmoja. Etenkin "Why you wanna trip on me" tuo mieleen Princen biisin "Kiss" (vertaa vaikka komppikitaraa näissä biiseissä!)
Tulkaa nyt ihmeessä kertomaan lempilevynne Jacksonilta jos ette ole sitä vielä tehneet.
- tyyppihhgg
maxico kirjoitti:
Tulkaa nyt ihmeessä kertomaan lempilevynne Jacksonilta jos ette ole sitä vielä tehneet.
ovat kaikilla alueilla parempia levyjä kuin Bad, Dangerous jne. Ensinnä mainitun Off The Wallin groovaava disco ja korvia hemmotteleva soul yhdistettynä pop-mausteisiin tekivät Jacksonista vakavasti otettavan soolo-artisin ja jälkimäinen, popimpaan suuntaan lähtenyt, laskelmoitu mutta mestarillinen, Thriller räjäytti potin kansainvälisesti. Quincy Jonesin tuottajakyvyt ovat viiskytprosenttisesti näiden mestariteoksien takana. Hänen roolinsa oli noissa levytyssessioissa aivan valtava, samoin tietenkin Michael Jacksonin, Rob Tembertonin ja huippu-studiomuusikoidenkin. Hatuu
Bad ja Dangerous-levyt sisältävät tehokkaita hittejä, todella mahtavia, mutta eivät nuo levyt jää sillä tavalla historiaan. Puhummattakaan uusista. Mutta nämä ovat siis vain minun mielipiteitäni. Thrillerin jälkeen ilmestyneiden albumeiden fanit voivat säästää vihansa, en halua pahaa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101206Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811