Itse olen kuullut tositarinoita juuri näistä kortin saaneista lippalakki kavereista jotka ajaa 5€ tunti siitä ilosta että saavat ajaa uudella vesipää Scanialla, kaikkeen alalla olevaan mätään on yhtälailla syyllinen isäntä, kuin kuljettajakin, sellaiselle isännälle ei pitäis ajaa yhtään eikä mitään, joka ei huolehdi työsopimusehdoista, sekä juuri edellämainitut kuljettajat syövät "oikeiden" kuskien leipää, tällaiset eivät ole "ammattikuljettajia".
Kuljetusala on yksi kaikkein villeimpiä aloja edelleen, vaikka lakia on "uudistettu". Suurin syy nähdäkseni siihen että kuljetukset ei kannata on juuri tämä joukon suuri hajonta, kuljetusliikkeet ei puhalla yhteen hiileen, ne ikäänkuin paskantavat omaan pesään, yhteishengellä kuljetustaksat ylös, mutta aina on joku joka tekee tappiolla koska on jo niin syvässä kierteessä ettei muuta voi, kun isäntä on leipiintyneellä tiellä, niin takuulla kuljettajakin saa siitä oman osansa, näinhän se harmi ja mahdollisesti myös ilo kiertää, tämä on mennyt jo niin pitkälle että toivoa vaan täytyy että pohja on jo nähty.
Sitten yksi asia mikä ihmetyttää, tai olen kyllä autonkuljettajana itsekkin joskus meinannut vajota syvälle vitu******n, mutta yleisesti asia on näin, useimmat kuljettajat, terminaaleissa lastaajat ym joiden kanssa joutuu tekemisiin, ovat aika leipääntynyttä ja välillä aika ilkeilevääkin porukkaa, alalla vallitsee ilmeisesti liian tiukat kellotetut aikataulut, aina vaan enemmän ja enemmän, henkilökunta väsyy ja stressaantuu, aikaa myöten ihmisestä tulee paatunut äyskijä, tälläkin palstalla joistan kommenteista paistaa täysi "autonkuljettaja" tai täysi "isäntä", ikävä kyllä,
on se muuten kumma kun ei näistäkään asioista pystytä keskustelemaan asialinjalla, usein juuri ne suunsoittajat täälläkin, ovat aika monesti suunsoittajia ja näitä parjattuja oikeassa työelämässäkin, tällaista mielialaa ei oikea työelämä enää kaipaa, päin vastoin, nyt mennään jo puolin ja toisin pahimmillaan "riskirajoilla", kun puhutaan näistä peiliin katsomisista ja mietiskelyistä, niin on se kumma että kuljetusalalle ei saada "balanssia" aikaan, tupot, ja muut alakohtaiset sopimusneuvottelut tuskin sitä tuovat, eikä yhteenhiileen puhaltajia löydy, kuljetusalalla on pahimmillaan viidakon laki, elä tai kuole, aja tai lähde....Toki hyviäkin paikkoja ja kuljettajia on paljon, niistä vaan hyvin harva kuulee, ne hommat hoitaa aina joku muu, ja se tuskin olet sinä, tai minä, tällaisia paikkoja lisää, ja kuskeille selkärankaa tehdä hommat niin kuin kuuluu, vastineeksi kunnon palkka ja suotuisat työ-olosuhteet, kuskin ei tarvitse olla "koira", mutta auttaa huomattavasti tämän päivän selviytymis kamppailussa. (hymiö)
Yksi asia vielä, nimittäin se, että kun puhutaan kuljettajapulasta, niin kuljettajapulaa helpottaisi, jos kuljetusliike ei hakisi vain, ja ainoastaan, nuorta kaveria, jolla on vuosien kokemus alasta, aika mahdottumuus pidemmän päälle, miksi kehityskelpoinen kaveri, ei saa teiltä "kannuksiaan", vaan aina sanotaan että meille vain täysin ammatilaisa, vuosien kokemuksella, omaan nilkkaan se käy joskus, kyllä tämä niinsanottu pula kuskeista on myös hieman "tehtyä", eikä tämä ole ainut asian laita, tähän samaan hengenvetoon täytyy pahoitella ja antaa kuljetusliikkeille ymmärrystä myös siitä, että jotkut tällaiset kaverit on ehkäpä joskus tuottaneet pettymystä, mutta kaikki eivät ole samanlaisia, ei näitä kuskeja aina riitä suusta suuhun, ja tutun suosittelemia, muutaman vuoden kuluttua eläkkeelle lähtee suuri ikäluokka, joskohan edes silloin annetaan mahdollisuus hieman vähemmän alalla ollelle, mutta kehityskykyiselle yksilölle mahdollisuus, eihän keltään voi vaatia heti täyttä höyryä junan kyytiin, kyllä parissa viikossa talon tavoille oppii, jos ei, henkilössä on vikaa, mutta mahdollisuuden he ovat ansainneet? sijoitetaan tulevaisuuteen, löytyyhän formula maailmassakin näitä Hamiltoneita, Ron Dennis otti riskin, kannattiko, sen aika näyttää.
Sitten joskus kun tulee ihan oikea pula tekijöistä, niin kyllä nämä kaverit muistavat ne paikat joissa heille ei annettu mahdollisuutta, syrjittiin aloittelijoina, hankkivat kannuksensa muualla, ja todennäköisesti kiertävät tällaiset talot kaukaa, varsinkin jos eivät saa allensa sitä vesipäätä, tai autossa ei ole karjapuskuria (hymiö) näihin maisemiin näihin tunnelmiin on hyvä lopettaa, ympyrä on sulkeutunut.
Mikä kuljetusalalla mättää, tässä kakun päältä muutama näkyvä ongelma
7
2275
Vastaukset
- Ihmisten töitä?
Eiköhän suurin syy ole siinä, että toisen ihmisen kunnioittaminen on kovin vähäistä. Oma etu, paras etu. Jos ottaa ulkopuolisia ihmisiä töihin, ei pidä kohdella heitä kuin ilmaa. Kun yrittäjä arvostaa työntekijöitään ja maksaa aidosti kuuluvan palkan, saa hän vastaavuoroisesti arvostusta ja työtehon ja -laadun parantuessa kannattavuus paranee. Palvelut hinnoittautuvat silloin oikein.
Mihin on unohtunut "raatajasukupolven" yrittäjät, joille oli ensiarvoisen tärkeää huolehtia yrityksensä todellisesta pääomasta, työntekijöistä? Vika löytynee niistä pääomasijoitusyhtiöistä ja suursijoittajista, jotka mellastavat pörssissä pikavoittojen toivossa. Palvelusektori kärsii, kun kaikki terveen palvelutoiminnan voimavarat imetään kuiviin vain siksi, että osakkeenomistajat tienaavat. Pitkäjänteinen tuloksenteko ei kiinnosta. - Juippari
Yksinpuhelua. Eihän nuo muut edellämainitut asiat ole niin yksiselkoisia, helpompi kirjoittaa ja ruotia kun saada muutosta, mutta tosiasioita kuitenkin, parannettavaa on ja paljon, eritoten näistä luetelluista asioista päivän polttava kysymys johon jokainen kuljetusliike voi muuttamalla asennettaan vaikuttaa heti, nimittäin työvoimapula, sen, kuljetusliikkeet ovat osittain itse aiheuttaneet, julkinen sana ja mediat eivät vaan ole kaikista asiaan vaikuttavista seikoista täysin perillä kun puhutaan että alalle ei ole tekijöitä, keskustelua peliin...
- asianlaita
Minusta ei riitä että pelkästään kuljetusliikkeet puhaltaisivat yhteen hiileen, toki sekin olisi enemmän kuin ei mitään, mutta se ei auta ellei siinä ole kaikki (tässä asiassa kaikki jotka eivät elä omavaraisesti) mukana. Eihän nykypäivänä minkää sais maksaa kenellekkään mitää, mutta silti pitäisi saada kaikki, ilmaiseksi, vaivaa näkemättä, heti samantien.
Itse olen kuskina liikkeessä, johon pääsee itseni lisäksi muitakin kokemattomia, juuri kortin saaneita tyyppejä ajamaan, eikä tarvi ihan 5e/h ajella. Tosin päivien pituudet on toisinaan tähtitieteellisiä, ainakin verrattuna normi 8h/vrk.
Se tarkoittaa että kuljetettavien tuotteiden ja itse kuljetusten hintaa olisi nostettava vähintään tuplasti, että ei menisi pakkasen puolelle, jos ajattelisi että kuskeilla olisi inhimilliset työajat ja silti saisivat tilinsä ja työnantaja ei olisi heti konkurssissa.
Tästä seuraisi se että maitopurkki maksaisi >2e, perunakilo 1,50e, leipä 4-6e, eikä se esim. elintarvikkeiden tuottajillekaan olisi pahasta pieni korvaus tuotteistaan.
Tämä taas tarkoittaa sitä että aina vaan suuremmalla osalla porukasta ei olisi varaa ostaa mitään edes perus elintarvikkeita, vaikkahan nauttisikin kaiken kattavaa sosiaaliturvaa.
Jostain pitäisi saada rahaa kaikkeen lisää, mutta mistä? (offtopic: minusta kunnat ja kaupungit voisivat miettiä, laittavatko rahaa jalkapallokentän valoihin vai sairaan hoitoon.)- Juippari
No eikös tässä auttaisi silloin vaikkapa ne "tukiaiset", kukaanhan ei halua että hinta lisätään esim elintarvikkeisiin, "samalla" perusteellahan maanviljelijät niitä saavat, tuskin yrittäjien puolta kukaan muu pitää kuin yrittäjä, siitä olisi ainakin teoriassa keskutelupohjalta hyvä lähteä, että yrittäjälle pitäisi jäädä hieman enemmän, aika kova juttu jos pyörät pysähtyy vaikka muutamaksi päiväksi asioiden esilletuomiseksi, kuljetus sopimukset kohdalleen, sen jälkeen kuljettajat vaatisivat omansa, ei se ole kuljettajien vika että katteet on niin huonot, mutta usein sitä revitään kuljettajien selkänahasta.
Juippari kirjoitti:
No eikös tässä auttaisi silloin vaikkapa ne "tukiaiset", kukaanhan ei halua että hinta lisätään esim elintarvikkeisiin, "samalla" perusteellahan maanviljelijät niitä saavat, tuskin yrittäjien puolta kukaan muu pitää kuin yrittäjä, siitä olisi ainakin teoriassa keskutelupohjalta hyvä lähteä, että yrittäjälle pitäisi jäädä hieman enemmän, aika kova juttu jos pyörät pysähtyy vaikka muutamaksi päiväksi asioiden esilletuomiseksi, kuljetus sopimukset kohdalleen, sen jälkeen kuljettajat vaatisivat omansa, ei se ole kuljettajien vika että katteet on niin huonot, mutta usein sitä revitään kuljettajien selkänahasta.
En liene kovin älyttömän väärässä jos väitän että useimmilla ajojen antajilla / tarjoajilla olisi varaa maksaa kuljetusyrityksille enemmän, mutta niillä ei ole halua moiseen. Voitot ja osingot pitää maksimoida osakkeenomistajille, millään muulla ei ole niin väliä. Jos ajattelee vaikkapa metsäteollisuutta, joka muuten tarjoaa ajoja aika monelle kuljetusyritykselle, niin kyllä siellä rahaa riittäisi maksaa vähän paremmin autoilijoille ja koneyrittäjille, mutta kun siellä ei ole halua maksaa juuri siitä syystä, että ne voitot PITÄÄ maksimoida. No, onhan se toisaalta oikein ja hyväksyttävääkin että yrityksen kuluja pyritään minimoimaan, mutta kohtuus kaikessa.
Ja toisekseen, aina löytyy niitä yrittäjiä jotka ovat valmiita tekemään polkuhinnoilla. Ja varmasti on niitä laskutaidottomiakin. Eli ihan kaikesta ei voi aina syyttää ajojen tarjoajiakaan. Tästä saa aasinsillan sopimusneuvotteluihin, eli kun on näitä polkuhinnoilla tekeviä ja laskutaidottomia, niin tästä kärsii myös kaikki "kunnon" yrittäjät, esimerkiksi vaikka ne jotka mieluummin toimisivat lain sallimissa rajoissa kuin vaikkapa niin, että joutuisivat ajamaan jatkuvasti ylikuormilla.
Ajatusta voisi kehitellä pitemmällekin, mutta mainitsen pelkästään sen, että onpa joskus jollekin käynyt sopimusneuvotteluissa niin, että ajojen tarjoajan edustaja on sanonut että ajatte te kuitenkin ylikuormilla, joten taksa on sitten tämä = eli semmoinen ettei lakikuormilla ajamisesta jää mitään käteen. Ota tai jätä-tilanne, mutta eihän kaikki voi lopettaa ihan noin vain - varsinkaan jos on sopivan paljon velkaantunut. Eli ollaan enemmän tai vähemmän puun ja kuoren välissä.
Joo ja se on ihan totta että katteita revitään kuljettajien selkänahasta. Kaikki yrittäjät, jotka eivät maksa kaikkea mitä kuljettajalle kuuluu, toimivat omalla tavallaan väärällä periaatteella ja vääristävät niin omiaan kuin myös alan tulevaisuudennäkymiä.
- kyllä se
totta on nämä asiat. Varsinkin tuo terminaaali ym. alan työntekijöiden käyttäytyminen. Mistään et löydä niin mulkkua ja vittuuntunutta porukkaa, kun rekkaterminaalista. Asiallista työntekijää saa hakea pitkään. Syitä tähän ovat lähinnä huono palkkaus, henkilöstöjohtaminen ja työilmapiiri. Myös sillä on varmasti merkitystä, että alalle hakeutuu paljon tietynlaista moniongelmaista porukkaa, jolla ei ole tulevaisuutta eikä mitään menetettävää.
- reijot
nimimerkki "kyllä se", kirjoitat asiaa...näin se on,
täysin kyrpiintynyttä porukkaa terminaalihommissa...ja se asenne tarttuu myös kuskeihin...millään ei ole mitään väliä tyyliin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu513746- 1382543
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182521Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151983- 161446
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731347- 1061334
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531053- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21988