Harrastelukuvaamisen taso Suomessa?

DMC-FZ7-fani

Olin kuvaamassa tyypillisessä konserttitilanteessa: pimeä katsomo, josta kirkkaasti valaistulle lavalle matkaa n. 20 m. Kuvasin Panasonicin DMC-FZ7-kalustolla käyttäen etsintä tukien samalla kameran kasvoihini. Kameran näyttö tietysti pimennettynä. Tauolla eräs anonyymi konserttivieras ihmetteli, että "mistä sä tiedät tuleeko hyviä kuvia, kun tuossa etsimen kennossa on vain niin ja niin paljon pikseleitä?"

Onko pikseli-ihannoinnissa menty jo niin pitkälle, että kuvanlaatukin pitäisi näkyä jo kameran näytöllä - etsimestä nyt puhumattakaan? :D

Ainakin minä - kuten valokuvaajista 100% - käyttää etsintä tosiaankin vain etsimiseen ja raaka-rajaukseen.

8

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100 prossaa

      tee noin. Harrastelijat ehkä.

    • Kyllähän tälläkin palstalla puhutaan vain kennoista. Unohtaen optiikan merkityksen. En ole juurikaan nähnyt keskustelua optiikan laadusta. Kennon kohinasta ja pikseleistä on senkin edestä.

      Vanha totuus kuuluu: Huonolla optiikalla ei saa hyvää kuvaa parhaallakaan kameralla.
      Tämä pitää paikkansa vielä digikamerojenkin aikana.

      • laatua hankalempi

        arvioida. Jokainen voi päätellä jotain heti kennon koosta, megapikseli luvuista ja kennon valmistajasta. Optiikasta on suoralta kädeltä vaikea mennä sanomaan mitään. Nykyisinhän ei enää nopeita laadukkaita linssejä kameroissa nähdä, kiitos megapikselikisan ja kuluttajien. Tärkeämpää on saada kuusinkertainen zoomi ja muuta roskaa. Laadukkaita laajakulmia ei ole ja tällä hetkellä ainut valmistaja jolta löytyy jotain laatua linsseistä on Panasonicin Leica. Jos Panasonic saisi rinnalle vielä laadukkaat kennot niin muut jäisivät jalkoihin. Tämän jälkeen tulee Sonyn Carl Zeiss eli kohtalaisen surkea mallisto on tällä hetkellä Canonilla ja Nikonilla pokkari puolella(korostan, että nyt emme puhu järkkäreistä). Naurettavaa tässä on myös se, että niin laadukasta linssiä ei markkinoilla tällä hetkellä ole, joka pystyisi hyödyntämään 10 megapikselin mahdollisuudet. Kukaan ei siis tarvitse niin paljoa pikseleitä ja kameroiden arvo on vuosien aikana tullut alaspäin. Ennen yhden kameran linssi saattoi maksaa enemmän kuin tänä päivänä koko paska kamera kaikkine naamantunnistuksineen ym. Katteet on kohillaan ja valmistajat takovat rahaa, mutta laatu on tullut alaspäin.


      • Kaikkea sitä...
        laatua hankalempi kirjoitti:

        arvioida. Jokainen voi päätellä jotain heti kennon koosta, megapikseli luvuista ja kennon valmistajasta. Optiikasta on suoralta kädeltä vaikea mennä sanomaan mitään. Nykyisinhän ei enää nopeita laadukkaita linssejä kameroissa nähdä, kiitos megapikselikisan ja kuluttajien. Tärkeämpää on saada kuusinkertainen zoomi ja muuta roskaa. Laadukkaita laajakulmia ei ole ja tällä hetkellä ainut valmistaja jolta löytyy jotain laatua linsseistä on Panasonicin Leica. Jos Panasonic saisi rinnalle vielä laadukkaat kennot niin muut jäisivät jalkoihin. Tämän jälkeen tulee Sonyn Carl Zeiss eli kohtalaisen surkea mallisto on tällä hetkellä Canonilla ja Nikonilla pokkari puolella(korostan, että nyt emme puhu järkkäreistä). Naurettavaa tässä on myös se, että niin laadukasta linssiä ei markkinoilla tällä hetkellä ole, joka pystyisi hyödyntämään 10 megapikselin mahdollisuudet. Kukaan ei siis tarvitse niin paljoa pikseleitä ja kameroiden arvo on vuosien aikana tullut alaspäin. Ennen yhden kameran linssi saattoi maksaa enemmän kuin tänä päivänä koko paska kamera kaikkine naamantunnistuksineen ym. Katteet on kohillaan ja valmistajat takovat rahaa, mutta laatu on tullut alaspäin.

        10 megapikseliä ja 5 sentin kolikon kokoinen muovilinssi. Zoom on tietysti digitaalinen ja ainakin 10X... Salamana toimii "valkoinen" led...

        Mihin tämä maailma on menossa...?

        Onneksi allekirjoittaneeltakin löytyy tuo Panasonicin Lumix/Leica.


      • missekisu
        Kaikkea sitä... kirjoitti:

        10 megapikseliä ja 5 sentin kolikon kokoinen muovilinssi. Zoom on tietysti digitaalinen ja ainakin 10X... Salamana toimii "valkoinen" led...

        Mihin tämä maailma on menossa...?

        Onneksi allekirjoittaneeltakin löytyy tuo Panasonicin Lumix/Leica.

        Etäisyysmittari ja seleenikenno puolitoista kiloa terästä ja saksalainen optiikka, siitä on kunnon kamerat tehty. Niillä on pärjätty ennenkin ja monta kuvaa on esim Seiskassa julkastu mun marsuista ja kissasta aurinkolasit päässä ja kerran tonttulakissa.
        Ja oikeat kuvat kehitetään altaissa.


      • mene sitten
        missekisu kirjoitti:

        Etäisyysmittari ja seleenikenno puolitoista kiloa terästä ja saksalainen optiikka, siitä on kunnon kamerat tehty. Niillä on pärjätty ennenkin ja monta kuvaa on esim Seiskassa julkastu mun marsuista ja kissasta aurinkolasit päässä ja kerran tonttulakissa.
        Ja oikeat kuvat kehitetään altaissa.

        Ei hyvin mene sitten oikeilla kuvilla... Kyllä digikuvaus on tullut ja sysännyt filmit unholaan. Kymmenen vuoden päästä sitä käyttävät enää muutamat fiilistelijät, itsepäiset kävyt ja ns. suurempaa taiteellista arvoa hakevat ihmiset. Hinnat nousevat, tavaran saanti vähenee ja kallistuu.

        Heh, Seiskan kuvat... taiteen ja ammattilaisuuden mekka. Meilläkin oli joskus kauan kauan sitten terrieri häkkisen asusteessa siellä, otettu varmaan kertakäyttökameralla.


      • missekisu
        mene sitten kirjoitti:

        Ei hyvin mene sitten oikeilla kuvilla... Kyllä digikuvaus on tullut ja sysännyt filmit unholaan. Kymmenen vuoden päästä sitä käyttävät enää muutamat fiilistelijät, itsepäiset kävyt ja ns. suurempaa taiteellista arvoa hakevat ihmiset. Hinnat nousevat, tavaran saanti vähenee ja kallistuu.

        Heh, Seiskan kuvat... taiteen ja ammattilaisuuden mekka. Meilläkin oli joskus kauan kauan sitten terrieri häkkisen asusteessa siellä, otettu varmaan kertakäyttökameralla.

        ei vedä vertoja hopea suolojen ja kemian maagiselle liitolle vielä pitkään aikaan ja mitä tulee taiteelliseen vaikutelmaan on mun undulaatista julkaistu kuva kamera-lehdessä.Ja miks en siirry digiaikaan niin tärkein syy on se aito klik ääni joka oikeasta kamerasta lähtee ja se rekyyli. naisena pidän sitä seksikkäänä


      • mikko mallikas
        missekisu kirjoitti:

        ei vedä vertoja hopea suolojen ja kemian maagiselle liitolle vielä pitkään aikaan ja mitä tulee taiteelliseen vaikutelmaan on mun undulaatista julkaistu kuva kamera-lehdessä.Ja miks en siirry digiaikaan niin tärkein syy on se aito klik ääni joka oikeasta kamerasta lähtee ja se rekyyli. naisena pidän sitä seksikkäänä

        Rekyyli kamerassa :D
        mahtavaa. Ja kunnon lataus ääni niinku haulikon latais, KLIK KLIK. RÄPS ja pää siirtyy muutaman senttiä taaksepäin kameran räjäyttäessä salaman ja optiikan kilahtaessa eestaas; RÄTS.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe