Sosionomiksi haluais..

Hain vuosi sitten sosionomiksi ekan kerran, pääsin pääsykokeisiin mutta jäin kauaksi kärestä. Nyt yritän uudestaan.
Monta kertaa te muut haitte ennen kuin pääsitte?
Paljon saitte koulumenestymisestä pisteitä?
Mitä "temppuja" teitte pääsykokeissa, että ovet aukesivat?
..kiitos jo vinkeistä etukäteen!

Olen käynyt lukion, keskiarvo on jotain 7,6
yo-kirjotukset:
A (vieras pitkä) C(äikkä) C(lyhyt matikka)

10

5401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Sofia"

hae toisiin kouluihin joihin on helpompi päästä.

• hait?

Niin eli mihinkä kouluun hait? Mä yritän nyt sosinomiks, lukion arvosanat samat kuin sulla ja itä-suomeen hain.

• 1. Iisalmi savonia-amk
        2. Pohjois-Karjalan amk, Joensuu
        3. Kymeenlaakson amk, Kuusankoski
        4. Kemi-Tornion amk, Kemi

Tuossa pitäis olla top-4 mihin olis helpointa päästä sisään..

• olis
        PiiZu87 kirjoitti:

1. Iisalmi savonia-amk
        2. Pohjois-Karjalan amk, Joensuu
        3. Kymeenlaakson amk, Kuusankoski
        4. Kemi-Tornion amk, Kemi

Tuossa pitäis olla top-4 mihin olis helpointa päästä sisään..

DIAK Pieksämäen yksikkö? DIAK:lla on yksiköt myös Oulussa, Porissa, Helsingissä, Kauniaisissa.... En muista oliko vielä muualla. Itse opiskelen DIAK:ssa P-mäellä. Ekan kerran hain ja heti pääsin.

• opiskeleva

Itse pääsin HAMKiin opiskelemaan sosionomiksi toisella yrittämällä. Mulla oli lukiosta keskiverto M:n paprut ja

• jatkaa

niin ja kasin keskiarvo. Pääsykokeet olivat molemmilla yrityskerroilla täysin samat, joten se toinen kerta ei jännittänyt niin paljoa kuin ensimmäinen. Eipä niihin mitään temppuja oikein voi opetella, kun ne aika tarkkaan kattoo niissä sitä persoonaa ja yleistä asennetta. Itse koen välivuoteni aikana kasvaneeni aika paljon ja työkokemusta tuli myös lisää.

• jatkaa kirjoitti:

niin ja kasin keskiarvo. Pääsykokeet olivat molemmilla yrityskerroilla täysin samat, joten se toinen kerta ei jännittänyt niin paljoa kuin ensimmäinen. Eipä niihin mitään temppuja oikein voi opetella, kun ne aika tarkkaan kattoo niissä sitä persoonaa ja yleistä asennetta. Itse koen välivuoteni aikana kasvaneeni aika paljon ja työkokemusta tuli myös lisää.

Se on kyllä totta että välivuosi kasvattaa ihmistä viidellä vuodella, siltä minusta ainakin tuntuu.. en ihmettele yhtään et miks ne ei mua valinnut suoraan lukion jälkeen sosionomiksi opiskelemaan, tais olla viel aika puoli tiessä siinä vaiheessa :)

• Sofia-83

oon hakenu 3 kertaa piramk:iin.
      terveydenhoitaja on ollut ykkös vaihtoehto. sitten sairaanhoitaja, sosionomi, kätilö tai fysioterapeutti. järjestys on vaihdellut koska kaikkia ei ole ollut aina haussa mukana. olen hakenut lähihoitajan tutkinnolla ja keskiarvo on 3.9. asteikko 1-5. pääsykokeissa ei enää ole vaikuttanut todistuksen numerot tai työkokemus. en ole edes pääsy sosionomin tai fysioterapeutin pääsykokeisiin. enkä yhtenä kertana terveydenhoitajankaan. kun olen käynyt terveydenhoitajan pääsykokeissa(kätilö, sairaanhoitaja), niin pisteet on kyllä koko ajan parantunu, mutta on ihan tuuria pääseekö sinne jos yrittää uudestaan. oon harjotellu viime syksynä ja nyt sellasia matikan laskuja joita tiedän kokeessa olevan. viime syksynä sain sillä nostettua pistemäärää 15 pisteellä, mutta sekään ei vielä riitä. aikasempina vuosina olen ollut liian väsynytkin ja kerran sairaana että kokeet on menny surkeasti. piramkin tasokin kyllä on taivaissa.
      haastattelua varten kannattaa ainakin pohdiskella esim. miksi minä olisin soveltuva tähän ammattiin? mitä sellasia piirteitä minussa on? kertoa esim. miksi olen ajautunut hakemaan tähän ammattiin yms.
      luulen että haastattelussa on myös hyvä näyttää ne hyvät sosiaaliset taidot. olla myös oma itsensä, puhua reippaasti, mutta kuunnella mitä muut sanovat, luulen että omien mielipiteiden sanominen esim. ruyhmäkeskusteluissa on vain hyvä asia.

• Piramk:iin voi todellakin se taso olla taivaissa.. Sama homma jos olis haaveena lähtee Ouluun opiskelemaan niin, ei kyllä ikinä tulis pääsykokeisiin edes kutsua, sen verran suosittua.. suosittelen kaikille vahvasti että kannattaa yrittää eri kouluihin niin sen tason huomaa, kun tulee se lappu kotiin onko päässyt vai millä sijalla on jonossa..

• Mähki

Olen hakemassa DIAKkiin, johonkin Etelä-Suomessa/pääkaupunkiseudulla olevaan yksikköön.

Tällä hetkellä matkavirkailijan paperit alle kolmen keskiarvolla. Onko toivoakaan päästä? Millaisilla amiksen todistuksella olette päässeet?

Kiitos jo etukäteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      256
      4382
    2. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      48
      2567
    3. Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop
      Maailman menoa
      557
      2336
    4. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      61
      2149
    5. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      43
      1850
    6. Kohuotsikoihin nousseet Aku Hirviniemi ja Mikko Leppilampi jouluna tv:ssä!

Täydellinen joulu -leffassa on iso kaarti suomalaisia näyttelijöitä. Mukana mm. Elena Leeve, Antti Luusuaniemi sekä koh
      Kotimainen elokuva
      42
      1771
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      108
      1735
    8. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      3
      1591
    9. Ex-Puoli seitsemän juontaja Anniina Valtonen yllättää - Uudessa roolissa tv:ssä!

Monen suosikki Anniina Valtonen tv:ssä! Valtonen on tuttu Ylen meteorologina, mutta hän juonsi myös Puoli seiskaa. Nyt A
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1411
    10. Mitä metsaman tuottaa

Törkypuhetta, ahdistusta, pahaa mieltä, riitaa, eripuraa, köyhien menestymättömien ja maattomien kurjien vähättelyä. Sit
      Tuusniemi
      128
      1237
    Aihe