Lampun vaihto.

Töissä kun saa/joutuu vaihtaan erimerkisiin autoihin ajovalon polttimoita niin on siinä ihmeissään välillä, avaimia, ruuvareita eri päillä ja välillä hytin-noston tankokin saa olla mukana että saa ajovalon polttimon vaihdettua.

Mitä mieltä olette ajamanne auton lampunvaihdosta?
Siis viittiikö sen tehdä kahvitauolla vai sitten kun öljytkin vaihdetaan eli määräaikaishuolossa?

Asia on aika olennainen oman ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta.

Meillä yleensä vaihdetaan olennaiset polttimot jos ne on rikki, eipä ole tullut valituksia pienestä tarvikelisästä kun työ tehdään esim. ölynvaihdon yhteydessä.

14

10668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihdosta

      kylläpä olisi monen uudemman auton kohdalla melkein parempi ottaa ohjekirja esille, ettei riko mitään siinä lamppua vaihtaessa!
      on ruuvien lisäksi monenmoista kikkaa mitä pitää tietää!
      ei hyvä!
      mutta toisaalta tuleepahan luettua sitä ohjekirjaakin, ei olisi pahitteeksi noin yllensäottaen!

      • arv1

        suunnittelijat ovat onnistuneet luomaan hyvin kuljettajaystävällisen polttimonvaihdon. Portaiden välistä luukku auki ILMAN työkaluja, sieltä ISOLLA muovimutikalla varustettu mutteri auki edelleen ilman työkaluja auki jolloin lyhty kaatuu saranoidensa varassa eteenpäin josta sitten suojakannet auottuaan tuikut vaihtuu ilman tuskia ja työkaluja. Lisäksi kaikentietävä tietokone kertoo kun polttimo tulee tiensä päähän. Miten lie uusissa Scanioissa, vieläkö ruuvarisulkeisiin joutuu?


      • teppo
        arv1 kirjoitti:

        suunnittelijat ovat onnistuneet luomaan hyvin kuljettajaystävällisen polttimonvaihdon. Portaiden välistä luukku auki ILMAN työkaluja, sieltä ISOLLA muovimutikalla varustettu mutteri auki edelleen ilman työkaluja auki jolloin lyhty kaatuu saranoidensa varassa eteenpäin josta sitten suojakannet auottuaan tuikut vaihtuu ilman tuskia ja työkaluja. Lisäksi kaikentietävä tietokone kertoo kun polttimo tulee tiensä päähän. Miten lie uusissa Scanioissa, vieläkö ruuvarisulkeisiin joutuu?

        Viirusilmän polttimonvaihto kieltämättä on tehdty käteväksi, mutta liian kestäväksi sitä suunnittelua ei voi sanoa. Vanhemmiten metalliset kierteet sen ison muovimutikan sisällä alkavat pyörimään ympäri jos se muovimutikka on väännetty tarpeeksi usein kiinni hampaat irvessä.


      • Rekkahenkilö
        teppo kirjoitti:

        Viirusilmän polttimonvaihto kieltämättä on tehdty käteväksi, mutta liian kestäväksi sitä suunnittelua ei voi sanoa. Vanhemmiten metalliset kierteet sen ison muovimutikan sisällä alkavat pyörimään ympäri jos se muovimutikka on väännetty tarpeeksi usein kiinni hampaat irvessä.

        Viirusilmässä ratkaisu on erinomaisen kuljettajaystävällinen kun polttimoiden vaihto onnistuu jopa suht pimeässä näppituntumalla ilman minkäänlaista työkaluarsenaalia, ähellystä tai manaamista. Kovalla pakkasella kannattaa vaan olla varovainen ohuiden johtojen kanssa, etteivät murru.


    • stycke

      On noissa autoissa melkoisia eroja. Scaniassa on tosiaan melkoiset sulkeiset, Actrosissakin oli omat kikkansa. Kerran olen viirusilmävolvoon vaihtanut ajovalopolttimon, ohjekirja piti ottaa esiin koska kyseessä oli xenonpolttimo ja sen mukanaan tuomat johtojen irroitusjärjestys ym. Muutenhan esim. kanttilamppu-FH:hon vaihtaa ajovalopolttimon pitkissä punaisissa... Volvolla on perinteitä tuosta asiasta, monessa henkilöautossa kun ei tahdo käsi mahtua umpion taakse, vanhassa 740:ssa mahtuu molemmat kädet ja pienempi pääkin vielä...

      • vaihtoon

        Minun ajokkini on P-sarjan Scania ja siinä on yhtä "työläs" vaihtaa lamppu kuin 4-sarjassa. Nyt puhutaan siis normaali polttimosta, xenonista ei ole kokemusta. Ajovalovika (tai headlamp malfunktion) teksti tulee ajotietokoneen näyttöön kun polttimo palaa tai valoihin tulee joku muu vika. Vaikka siinä operaatiossa joutuuki kuusi ruuvia aukasemaan, ei siinä silti mene paria minuuttia kauempaa, eli minun mielestä lamput pitäis vaihtaa heti ku on mahdollista. Takavaloissa on yleensä vielä pienenpi vaiva, joten on pelkkää laiskuutta jos ei saa vaihdettua palaneita uusiin.


      • laiskuutta
        vaihtoon kirjoitti:

        Minun ajokkini on P-sarjan Scania ja siinä on yhtä "työläs" vaihtaa lamppu kuin 4-sarjassa. Nyt puhutaan siis normaali polttimosta, xenonista ei ole kokemusta. Ajovalovika (tai headlamp malfunktion) teksti tulee ajotietokoneen näyttöön kun polttimo palaa tai valoihin tulee joku muu vika. Vaikka siinä operaatiossa joutuuki kuusi ruuvia aukasemaan, ei siinä silti mene paria minuuttia kauempaa, eli minun mielestä lamput pitäis vaihtaa heti ku on mahdollista. Takavaloissa on yleensä vielä pienenpi vaiva, joten on pelkkää laiskuutta jos ei saa vaihdettua palaneita uusiin.

        Kun ei kerta kaikkiaan ole ruukkaria matkassa eikä aikaa jonottaa huoltoon, niin on pakko jatkaa Suomeen ja vaihtaa lamppu vasta tallilla.


    • se polttimo

      Osataan valmistaa polttimoja, joiden käyttöaika on kahdeksankymmentätuhatta 80000 tuntia! Se on yhtämittaista palamista kymmenen vuotta! Todellisuudessa koko auton käyttöikä. Led-tekniikka antaa mahdollisuuden jopa muotoilla oman yksilöllisen lähivalon heijastimineen niin, että häikäisyä ei voi tulla. Lamppua ei voisi laittaa väärin ja siinä olisi 180 astetta kohdennettua suuntaheijastusta. Ei pane pahakseen tärinästä, vilusta tai kosteastakaan.
      Saksalainen pikkuvalmistaja olisi niitä tehnyt 12 voltin järjestelmään ja aluksi kappalehinta olisi ollut huikeat 100 euroa! Suurin este oli japanilainen patentti, jota muuten Suomesta tuettiin miljoonalla eurolla!
      Toinen este oli autotehtaat, jotka saavat nyt sekundaa phillipsiä ja caronia puoleen euroon ensiasennuksena.
      Satanen lampusta 20000 euron hintaisessa autossa on vähän. Pahimmat merkit kuitenkin vaativat ammattilaisen vaihtoon ja se on 20 alvi eli 24 euroa kerta lamppu. Huonolla säkällä viidessä vuodessa pitää uusia molemmin puolin pariin kertaan. Mitäs se sitten maksaa?
      Saksan taitoiset voivat lukea tämän tarinan Auto und Sport lehden arkistoista. Siellä on muuten paljon ihmiskunnan tyhmyydestä kertovia juttuja tekniikan kohdalla. Hukkaamme epäkäytännöllisesti energiaa, vaikka valmis keksintö käyttöön on olemassa. Käytämme tehottomia isoisän aikaisia laitteita, vaikka vähäenergiset, äänettömät ja saasteettoman laitteet on kehitetty ja paljon muuta.
      Epäilijöille kerron, että ostin (18 $) maailmalta kymmen ledisen fikkarin eli taskulampun. Sisällä neljä AA ladattavaa pateria. Valotehosta en luxeissa tiedä, mutta pimeässä fikkarini valaisee saman matkan, kuin Citikkani lähivalot (2x55W). Valokin on kirkkaampaa. Toimii 6-8 tuntia latauksella. Saa heittää veteen, niin kelluu, asuin kokeeksi päälle ja kesti jne...
      Joten tällaista maailmaa viemme mukanamme.

      • lähi, kauko, sumu

        Jaahas pienen saksan tavailun jälkeen. Led voidaan muotoilla lamppuna jo valmiiksi lähipolttimoksi ja umpioida tiiviiksi. Samoin kauko ja sumu ja ties mitä siihen nokkaan tarviikaan. Se ei välitä oliko jänite 12 tai 24 volttia.
        Sarjavalmistuksessa hinta sanottiin putoavan satasesta kymppiin. Onko kymppi paljon 200 000 euron yhdistelmässä, kun lamppua ei sitten tarvi vaihtaa?
        Mielenkiintoinen tämä Suomen valtion japanilaiselle yksityishenkilölle antama miljoona patentointiin. Me emme siitä hyödy mitään, mutta polttimon tuleminen markkinoille venyy 12 vuotta! Sillai Pekkarinen, Aho ja Vanhanen ajattelee. Hä?


    • filosofiaa

      Kyllähän lamppu pitää vaihtaa heti sen sammuttua. Eipä sitä lähivaloa koskaan ole liikaa.
      Ja kyllähän se pitää voida vaihtaa ilman työkaluja.
      Aikoinaan Mersussa se voitiin tehdä puskurin takaa selällään (vesilätäkössä) maaten.
      Mannissa lamppukokonaisuus oli saranoitu kätevästi aukeavaksi.
      Mutta kyllä tämä viirusilmä-Volvon alareunasta saranoitu systeemi on ylivoimaisesti kätevin ja ergonomisin.
      Perävaunun valot sen sijaan ovat aivan perseestä! Ruuvit ruostuvat nopeasti käyttökelvottomiksi, mutta kaikkein pahinta ovat nuo värilliset muovilevyt, jotka siirtyvät paikaltaan vähäisestäkin tärähdyksestä lampunkuorta takaisin sovitellessa.

      • jemmaan

        Sehän olisikin mukavaa jos sen ajovalon voisi vaihtaa ilman työkaluja. Scaniassa näin ei ole, mutta 4-sarjalaisessa ja sitä uudemmissa on se pikku loota sielä ylälaatikossa jossa on valmiina torx- risti- ja talttapäiset ruuvarit. Samaiseen boxiin mahtuu kätevästi useampia polttimoita ja sulakkeita. Kunhan vaan sitä lootaa tai niitä ruuvareita ei hukattais ekan käyttökerran jälkeen, niinku meidän firmassa joillaki on tapana.


      • Cursori
        jemmaan kirjoitti:

        Sehän olisikin mukavaa jos sen ajovalon voisi vaihtaa ilman työkaluja. Scaniassa näin ei ole, mutta 4-sarjalaisessa ja sitä uudemmissa on se pikku loota sielä ylälaatikossa jossa on valmiina torx- risti- ja talttapäiset ruuvarit. Samaiseen boxiin mahtuu kätevästi useampia polttimoita ja sulakkeita. Kunhan vaan sitä lootaa tai niitä ruuvareita ei hukattais ekan käyttökerran jälkeen, niinku meidän firmassa joillaki on tapana.

        Ivecossa on melko helppo systeemi.Kumartamalla ja ruuvimeisselillä yksi ruuvi auki ja lamppu kääntyy saranoilla sivulle.Siinä se on levällään kun entinen Porvoon tyttö,ja eikun sorkkimaan.


      • veku74

        Viirusilmään en ole lamppua vaihtanut, mutta "kuutiolamppuun" kylläkin. Porraskujasta luukku auki ja lampun takaa isomman suojaputken kierteellä oleva liitos. Helpompaa ei voi olla, kun ei tarvitse edes työkaluja. Rupesin ajamaan vesipäällä ja ihmettelin, että voiko olla totta, että tarvitaan ruuvareita? No, aina on lamppu tullut vaihdettua lakisääteisen aikana, ja kahvitkin juotua.


    • lampun vaihto on tehty kiitettävän hankalaksi. Muistelen, että ainakin viimeisissä SM Sisuissa sitä hyttiä todellakin joutuu kippaamaan että apumiehen puolelle saa sen polttimon vaihdettua.

      4-sarjan Scania taas vaatii sen torx-rukarin, kuten tuossa olikin jo mainittu. Aika nopeasti sen kyllä silti vaihtaa, suunnilleen ihan vaikka mittarilla ollessa.

      Pyöreälamppuisessa Sisussa polttimot saa vaihdettua keulamaskin avaamalla ja urkittelemalla puskurin päältä. Tosin vähänkin rotevampikätiseltä homma ei onnistu "suorin jaloin" vaan taitaapa päästä makoilemaan keulan alle ja vaihtamaan polttiman alapuolelta.

      Itse olen toiminut niin että varsinkin jos ajovalopoltin palaa oman vuoron aikana, niin myös vaihdan polttimon oman vuoron aikana, tai viimeistään vuoronvaihdon yhteydessä.

      Äärivaloista jos vielä mainitsee, niin ledit on kyllä kestäviä mutta kun ledi pimenee niin ei sitä kyllä kehtaa ruveta vaihtamaan ennen kuin sitten ajan kanssa. Tavan polttimoitahan on siihen nähen joutuisa vaihella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2346
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      120
      1923
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1509
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1160
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe