FH12 -99 täristää

kytkin?

ongelma esiintyy vedättäessä, tyhjänä ajettaessa ei oikeastaan ollenkaan. Kun kuorman kanssa vedättää kierroksia noin 1500 asti, alkaa auto "täristä" ja vatkata, kaasua kun keventää, auto alkaa nytkyttämään kuin kytkin ei kunnolla ottais kiinni (?)...kytkin kuulemma uusittu, onko säädettävissä? vai vääränlainen kytkin? tai vaihteistossa vika?

Kiitos jo etukäteen.

39

14152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junior-Trucker

      Voisikohan siellä kardaanin tukilaakerissa olla vähän väljää? Lyhyemmissä malleissa esim. (puoliperän veturi) ei taida tukilaakeria ollakaan. Toinen vaihtoehto on tietysti kardaanin ristikkonivel.

      Voihan se vika olla kytkimessäkin, mutta muistaakseni tuo ei ole säädettävää mallia..voin olla väärässäkin. Kytkin kyllä myös luistaa sitten yleensä tasaisesti, varsinkin ylämäkeä noustessa. Jyrkässä mäessähän tuon siis pystyy parhaiten testaamaan, onko vika kytkimessä.

      Vaihteistovikaan en jaksa oikein uskoa, eikä sitä varsinkaan kannata ihan äkkiä lähteä irroittamaan, saati sitten purkamaan. Siinä hintalapussa kun tahtoo aina olla neljä numeroa peräkkäin, kun vaihteisto joudutaan irroittamaan..Ja sitten se vasta maksamaan alkaakin..
      Tosiaan tuon kardaanin tarkastaisin ensimmäisenä. Voihan tuo vika olla tietysti moottorin puolellakin..mutta toivottavasti ei..

      • ei se

        Kytkin ei luista yhtään, eli siinä mielessä vika ei siitä löydy...täytyykin nyt tarkistaa viikonloppuna se tukilaakeri...en sitä olekaan vielä kokeillut...no se olisi helppo vika jos löytyisi joko ristikosta tai tosta tukilaakerista...mutta kirjottelen tänne lisää taas kun selvittelen asiaa.


      • kule
        ei se kirjoitti:

        Kytkin ei luista yhtään, eli siinä mielessä vika ei siitä löydy...täytyykin nyt tarkistaa viikonloppuna se tukilaakeri...en sitä olekaan vielä kokeillut...no se olisi helppo vika jos löytyisi joko ristikosta tai tosta tukilaakerista...mutta kirjottelen tänne lisää taas kun selvittelen asiaa.

        Tossa aiemmin mainitut mahdolliset vikakohteet kannattaa tarkistaa. Mutta itelle sattu kerran ajokiksi volvo , joka oireili aika samalla lailla. Tarina tuntu kulkevan kasi kadessa kierrosten kanssa. Loppujen lopuksi ne oli eturenkaat, jotka oli huonot ja uudet kumit alle niin johan loppu tarinat. Paallepain ei ollu kumeissa mitaan vialla, mutta kuitenkin.


      • ollut

        kannatinlaakerissa, eikä kardaanissa ollu väljää muuallakaan kummassakaan päässä. Ristikotkin näyttivät ihan tiukilta, eiköhän niiden väljyys olisi esiin tullut tuossa itsetehdyssä tarkastuksessa...vaihtoehdoiksi jäävät siis edellisten kommenttien perusteella eturenkaat, kytkimen väärä asennus tai vaihdelaatikko (jokin laakeri?) tai pahimmassa tapauksessa moottori (josta siis suuttimet tarkastettu, erot olivat vain muutamia prosentteja, eli uudenveroiset), eli mitähän moottorista saattaisi olla hajonnut jos vika sieltä löytyisi? Tietokone herjaa käynnistyksen jälkeen ajossa 1300 kierroksen kohdalla että "tarkasta moottori seuraavassa pysähdyksessä", mutta siihenkin on löydetty syy, johtosarja auton kojetaulusta moottorinohjausyksikköön on osin viallinen (moottorijarru toimii vasta kun kone täysin kuuma). Eli ei vika siinäkään koodissa pitäisi olla...Jatketaan pohdiskelua.


      • vielä tohon
        kule kirjoitti:

        Tossa aiemmin mainitut mahdolliset vikakohteet kannattaa tarkistaa. Mutta itelle sattu kerran ajokiksi volvo , joka oireili aika samalla lailla. Tarina tuntu kulkevan kasi kadessa kierrosten kanssa. Loppujen lopuksi ne oli eturenkaat, jotka oli huonot ja uudet kumit alle niin johan loppu tarinat. Paallepain ei ollu kumeissa mitaan vialla, mutta kuitenkin.

        Oireina voisi vielä lisätä sen, että tärinä alkaa vasta kun ottaa enempi tehoja koneesta, hiljakseen kun nostaa vauhtia, ei tärinää ole. Ja vaihdekepin nuppi tärisee niin pirusti 1500 kierroksen kohdalla, tiedä sitten, viittaa ehkä moottoripuolelle...Mutta vastailkaahan :)


      • kule
        ollut kirjoitti:

        kannatinlaakerissa, eikä kardaanissa ollu väljää muuallakaan kummassakaan päässä. Ristikotkin näyttivät ihan tiukilta, eiköhän niiden väljyys olisi esiin tullut tuossa itsetehdyssä tarkastuksessa...vaihtoehdoiksi jäävät siis edellisten kommenttien perusteella eturenkaat, kytkimen väärä asennus tai vaihdelaatikko (jokin laakeri?) tai pahimmassa tapauksessa moottori (josta siis suuttimet tarkastettu, erot olivat vain muutamia prosentteja, eli uudenveroiset), eli mitähän moottorista saattaisi olla hajonnut jos vika sieltä löytyisi? Tietokone herjaa käynnistyksen jälkeen ajossa 1300 kierroksen kohdalla että "tarkasta moottori seuraavassa pysähdyksessä", mutta siihenkin on löydetty syy, johtosarja auton kojetaulusta moottorinohjausyksikköön on osin viallinen (moottorijarru toimii vasta kun kone täysin kuuma). Eli ei vika siinäkään koodissa pitäisi olla...Jatketaan pohdiskelua.

        ...mieleen, etta naa on henkimaailman hommia. Kun kuuntelet ajaessa, etta tarina tai kolina tulee etukulmasta, niin loppujen lopuksi vika voi olla aivan toisaalla. Mutta toivottavasti vika loytyy, kurja ajaa tollasella.


      • kokeile
        vielä tohon kirjoitti:

        Oireina voisi vielä lisätä sen, että tärinä alkaa vasta kun ottaa enempi tehoja koneesta, hiljakseen kun nostaa vauhtia, ei tärinää ole. Ja vaihdekepin nuppi tärisee niin pirusti 1500 kierroksen kohdalla, tiedä sitten, viittaa ehkä moottoripuolelle...Mutta vastailkaahan :)

        Itsellä oli ajokissa samaa onngelmaa. Riippui jonkinverran kuormasta. Nivelet käytiin voimansiirrosta läpi. Samoin vetävän akselin kiinnitys. Ei vikaa ja täristys jatkui. Aikaisemmin joku kehotti katsoa eturenkaiden tasapainoituksen, katso ihmeessä. Pitää samalla kysyä, että onko allekirjoittanutta "kustu" silmään, kun vanha asentaja kehoitti kiristämään eturenkaat, ilman että käsijarru on päällä, kun volvon rummut kuulemma ovat muussa tapauksessa ovaalit? Vastatkaa konkarit tähän, kiitoksia.
        Ravistuksen syy jäi itsellä epäselväksi, kun vaihdoin työnantajaa.


      • ei kyllä
        kokeile kirjoitti:

        Itsellä oli ajokissa samaa onngelmaa. Riippui jonkinverran kuormasta. Nivelet käytiin voimansiirrosta läpi. Samoin vetävän akselin kiinnitys. Ei vikaa ja täristys jatkui. Aikaisemmin joku kehotti katsoa eturenkaiden tasapainoituksen, katso ihmeessä. Pitää samalla kysyä, että onko allekirjoittanutta "kustu" silmään, kun vanha asentaja kehoitti kiristämään eturenkaat, ilman että käsijarru on päällä, kun volvon rummut kuulemma ovat muussa tapauksessa ovaalit? Vastatkaa konkarit tähän, kiitoksia.
        Ravistuksen syy jäi itsellä epäselväksi, kun vaihdoin työnantajaa.

        ole kustu silmään. Sen tiedon Volvoltakin sain että käsijarru tulee olla pois päältä kun pyöriä kiristellään paikalleen...


      • kokeile kirjoitti:

        Itsellä oli ajokissa samaa onngelmaa. Riippui jonkinverran kuormasta. Nivelet käytiin voimansiirrosta läpi. Samoin vetävän akselin kiinnitys. Ei vikaa ja täristys jatkui. Aikaisemmin joku kehotti katsoa eturenkaiden tasapainoituksen, katso ihmeessä. Pitää samalla kysyä, että onko allekirjoittanutta "kustu" silmään, kun vanha asentaja kehoitti kiristämään eturenkaat, ilman että käsijarru on päällä, kun volvon rummut kuulemma ovat muussa tapauksessa ovaalit? Vastatkaa konkarit tähän, kiitoksia.
        Ravistuksen syy jäi itsellä epäselväksi, kun vaihdoin työnantajaa.

        Jos sielä etupyörissä on käsijarrukellot niin käsijarru pitää olla pois päältä kun pyöriä kiristetään.

        Miksi?

        Kun autossa on tarpeeksi painetta tai käsijarru on pois päältä niin renkaan irrotusvaiheessa saattaa myös jarrurumpukin heilahtaa jos joku on jättänyt pultit pois joilla rumpu on kiinni navassa, joissakin malleissa näitä pultteja ei ole ollenkaan.
        Nyt kun jarrurumpu on pois paikaltaan ja joku käy laittamassa käsijarrun päälle tai ilmanpaineet laskee niin on siinä jarrurumpu ja hihnat ihmeissään kun pyörää laitettaessa ammutaan myös jarrurumpu paikalleen.

        Siksi käsijarru pitää olla pois päältä kun pyörää laitetaan paikalleen.


      • Lady-Rahtari
        RK-asentaja kirjoitti:

        Jos sielä etupyörissä on käsijarrukellot niin käsijarru pitää olla pois päältä kun pyöriä kiristetään.

        Miksi?

        Kun autossa on tarpeeksi painetta tai käsijarru on pois päältä niin renkaan irrotusvaiheessa saattaa myös jarrurumpukin heilahtaa jos joku on jättänyt pultit pois joilla rumpu on kiinni navassa, joissakin malleissa näitä pultteja ei ole ollenkaan.
        Nyt kun jarrurumpu on pois paikaltaan ja joku käy laittamassa käsijarrun päälle tai ilmanpaineet laskee niin on siinä jarrurumpu ja hihnat ihmeissään kun pyörää laitettaessa ammutaan myös jarrurumpu paikalleen.

        Siksi käsijarru pitää olla pois päältä kun pyörää laitetaan paikalleen.

        Minulla on se tieto että aina renkaita vaihdettaessa täytyy olla jarru pois, sillä kun renkaan irrottaa, voi hihnat painaa rummun hieman soikeaksi ja kun samassa asennossa kiristää uuden renkaan paikalleen niin sen jälkeen ravistusta piisaa jarrutettaessa. Levyjarruilla tätä ongelmaa ei käsittääkseni ole, varmistatko RK-asentaja tämän käsitykseni?


      • reba
        kokeile kirjoitti:

        Itsellä oli ajokissa samaa onngelmaa. Riippui jonkinverran kuormasta. Nivelet käytiin voimansiirrosta läpi. Samoin vetävän akselin kiinnitys. Ei vikaa ja täristys jatkui. Aikaisemmin joku kehotti katsoa eturenkaiden tasapainoituksen, katso ihmeessä. Pitää samalla kysyä, että onko allekirjoittanutta "kustu" silmään, kun vanha asentaja kehoitti kiristämään eturenkaat, ilman että käsijarru on päällä, kun volvon rummut kuulemma ovat muussa tapauksessa ovaalit? Vastatkaa konkarit tähän, kiitoksia.
        Ravistuksen syy jäi itsellä epäselväksi, kun vaihdoin työnantajaa.

        Etupyörän pulttien kiristämisellä ei ole mitään yhteyttä normaalissa ajossa , vain esiintyy täristystä jarruttaessa. Täristys suorassa ajossa voi johtua perävälityksestä , joskus kytkimestä. Pinionin laakerointi, väljyys , perässä voi aiheuttaa tärinää , miksei poskilaakereissakin voi olla syy tärinään.


    • tärinät pois

      "polttaa" vähän isommalla vaihteella minuutin verran. Silloin mahdollinen töhkä tasaantui pinnassa ja alkoi tasapainokin löytyä. Samalla sen kunnon kuumennus auttoi käpälien liikettä ja booritusta herkemmäksi.

    • syy

      täristämiseen löytyy ristikosta,löystyneestä kardaanin laipasta tai kannatin laakerista.lisää ajoa niin eiköhän vika tule esiin...vaan taitaa halvempaa korjata tässä vaiheessa.

    • hohhoijaa...

      Kannattasko tarkistaa moottorin ja vaihteiston tyynyt.??

      • vaan

        että fh volvojen vaihdelaatikoissa ei ole mitään kumi tyynyjä.Hierotaan nyt pilkkua...


    • onn

      suutinvika

      • johon vastasin

        ajat sitten ja neuvoin ottamaan suuttimet pöydälle ja mittaukseen. Tiputtava suutin ampuu männän paskaksi. Eikö tuo hyypiö usko puhetta, vai onko sillä niin yksinäistä, että kirjoittaa kuukausittain?


      • ei ole

        suutinvika, suuttimet mitattu ja ne on uudenveroiset...


      • alustaa
        ei ole kirjoitti:

        suutinvika, suuttimet mitattu ja ne on uudenveroiset...

        jatkettu/lyhennetty?Ristikot linjassa,kartaani
        pultit kunnolla kiinni?Kannatin laakerin panta
        poikki?Kartaaniputki vääntynyt?


      • lyhennetty
        alustaa kirjoitti:

        jatkettu/lyhennetty?Ristikot linjassa,kartaani
        pultit kunnolla kiinni?Kannatin laakerin panta
        poikki?Kartaaniputki vääntynyt?

        eikä jatkettu, kardaanin pultit on kunnolla kiinni, varsinkin perän puolella koska perä vaihdettu muutama viikko sitten...kannatinlaakerin pantakin vaikutti ehjältä...täytyy tutkia vielä se, onko kardaani suora...tosiaan se saattaa vaikuttaa tärinään jos hiukankin käyrä..


      • epätasapainossa
        lyhennetty kirjoitti:

        eikä jatkettu, kardaanin pultit on kunnolla kiinni, varsinkin perän puolella koska perä vaihdettu muutama viikko sitten...kannatinlaakerin pantakin vaikutti ehjältä...täytyy tutkia vielä se, onko kardaani suora...tosiaan se saattaa vaikuttaa tärinään jos hiukankin käyrä..

        Kardaani laitettu väärään asentoon peränvaihdon yhteydessä.


      • se on
        epätasapainossa kirjoitti:

        Kardaani laitettu väärään asentoon peränvaihdon yhteydessä.

        aiemminkin ennen peränvaihtoa täristänyt...


      • selvä juttu
        se on kirjoitti:

        aiemminkin ennen peränvaihtoa täristänyt...

        ota kebbanat nopeammin


      • säiliö
        selvä juttu kirjoitti:

        ota kebbanat nopeammin

        ....kardaanin poori ruostunu jumiin..


    • Näin näkemättä on vaikea sanoa mikä sielä on vikana.
      Muutama asia olisi hyvä tietää.

      Nuppi vai pitkä akseliväinen? akseli määrä?
      Mikä jousitus?
      Miksi peräremontti?
      Onko värinöitä kun annetaan kierroksia paikallaan ollessa?
      Onko tuo värinä yhteydessä johonkin tiettyyn tekijään? kierrosluku / vaihde / nopeus tai näitten yhdistelmiin? esim. pieni vaihde 1500 kierrosta isovaihde 1500 kierrosta.
      Kytkin "kuulema" vaihdettu. niin ??? ja kuka ???
      Oireitten ensimmäiset ilmenemis muodot ja milloin?

      Annappa tietoja niin annan ehdotuksia.

      • näitä tietoja

        Auto on siis vaihtolava-auto, akseliväli 4,8m, akseleita 3, viimeinen yksikköpyörillä. Autossa täysilmajousitus...Perän remonttitarve tuli esiin, kun menin vaihdattamaan stefaa kaivokselan volvolle kun oli tirittänyt öljyä perän puolelta kardaanin kohdalta hiukan läpi...sisältä löytyi magneettikorkkiin tarttuneina metallipaloja, asentaja erveli niiden olevan peräisin laaker(e)ista, joten perä otettiin alas ja tutkittiin. Ilmeni, että se oli mennyt kuumaksi ja polttanut siniseksi.

        Kyllä pientä värinää esiintyy paikallaan ollessaankin 1500 kohdalla...mutta ei niin suurta että sitä huomaisi jollei ala tarkasti tutkiskelemaan.

        Vaihteilla 2,3 (vähemmän kun puolittaja isolla) värinää esiintyy eniten, myös pikku nelosella ja eniten 5 vaihteella. Vaihteella 6 ja sitä suuremmilla ei lähes ollenkaan. Itse aloin juuri tämän takia epäilemään joko vaihdelaatikkovikaa tai kytkinvikaa.

        Värinä alkaa kaikilla em. vaihteilla noin 1300 kohdalla ja loppuu 1600-1700 kohdalla. Suuremmissa nopeuksissa värinää esiintyy myös (puhutaan noin 60km/h), mutta vähemmän.

        Ja se kytkin...auto ostettu kaivokselan volvolta helmikuussa 2007, koeajolla tyhjänä ei tietenkään havaittu mitään tähän viittaavaa, vaan vasta kuorman kanssa se tulee esiin. Kytkimen on vaihtanut tietojen mukaan Auto ja Konemyynti Kilpinen Riihimäeltä. Oireet on siis olleet koko ajan kun auto meillä ollut, ei ne pahene eikä parane, olen nyt ajanut yli 5000km oston jälkeen. Niin, ja autohan on siis yli miljoonan ajettu Riihimäen kiidon entinen auto, saksasta uitettu suomeen 2002.

        Moottorivikaan en usko itse, kone on muuten kuin uusi.

        Siinä nyt alkutietoja, jatketaan palaveria.


      • mahdollinen
        näitä tietoja kirjoitti:

        Auto on siis vaihtolava-auto, akseliväli 4,8m, akseleita 3, viimeinen yksikköpyörillä. Autossa täysilmajousitus...Perän remonttitarve tuli esiin, kun menin vaihdattamaan stefaa kaivokselan volvolle kun oli tirittänyt öljyä perän puolelta kardaanin kohdalta hiukan läpi...sisältä löytyi magneettikorkkiin tarttuneina metallipaloja, asentaja erveli niiden olevan peräisin laaker(e)ista, joten perä otettiin alas ja tutkittiin. Ilmeni, että se oli mennyt kuumaksi ja polttanut siniseksi.

        Kyllä pientä värinää esiintyy paikallaan ollessaankin 1500 kohdalla...mutta ei niin suurta että sitä huomaisi jollei ala tarkasti tutkiskelemaan.

        Vaihteilla 2,3 (vähemmän kun puolittaja isolla) värinää esiintyy eniten, myös pikku nelosella ja eniten 5 vaihteella. Vaihteella 6 ja sitä suuremmilla ei lähes ollenkaan. Itse aloin juuri tämän takia epäilemään joko vaihdelaatikkovikaa tai kytkinvikaa.

        Värinä alkaa kaikilla em. vaihteilla noin 1300 kohdalla ja loppuu 1600-1700 kohdalla. Suuremmissa nopeuksissa värinää esiintyy myös (puhutaan noin 60km/h), mutta vähemmän.

        Ja se kytkin...auto ostettu kaivokselan volvolta helmikuussa 2007, koeajolla tyhjänä ei tietenkään havaittu mitään tähän viittaavaa, vaan vasta kuorman kanssa se tulee esiin. Kytkimen on vaihtanut tietojen mukaan Auto ja Konemyynti Kilpinen Riihimäeltä. Oireet on siis olleet koko ajan kun auto meillä ollut, ei ne pahene eikä parane, olen nyt ajanut yli 5000km oston jälkeen. Niin, ja autohan on siis yli miljoonan ajettu Riihimäen kiidon entinen auto, saksasta uitettu suomeen 2002.

        Moottorivikaan en usko itse, kone on muuten kuin uusi.

        Siinä nyt alkutietoja, jatketaan palaveria.

        syy vois johtua värinäpyörästä,esim. löysällä.
        Koska täristää samoilla kierroksilla kaikilla vaihteilla.


      • näitä tietoja kirjoitti:

        Auto on siis vaihtolava-auto, akseliväli 4,8m, akseleita 3, viimeinen yksikköpyörillä. Autossa täysilmajousitus...Perän remonttitarve tuli esiin, kun menin vaihdattamaan stefaa kaivokselan volvolle kun oli tirittänyt öljyä perän puolelta kardaanin kohdalta hiukan läpi...sisältä löytyi magneettikorkkiin tarttuneina metallipaloja, asentaja erveli niiden olevan peräisin laaker(e)ista, joten perä otettiin alas ja tutkittiin. Ilmeni, että se oli mennyt kuumaksi ja polttanut siniseksi.

        Kyllä pientä värinää esiintyy paikallaan ollessaankin 1500 kohdalla...mutta ei niin suurta että sitä huomaisi jollei ala tarkasti tutkiskelemaan.

        Vaihteilla 2,3 (vähemmän kun puolittaja isolla) värinää esiintyy eniten, myös pikku nelosella ja eniten 5 vaihteella. Vaihteella 6 ja sitä suuremmilla ei lähes ollenkaan. Itse aloin juuri tämän takia epäilemään joko vaihdelaatikkovikaa tai kytkinvikaa.

        Värinä alkaa kaikilla em. vaihteilla noin 1300 kohdalla ja loppuu 1600-1700 kohdalla. Suuremmissa nopeuksissa värinää esiintyy myös (puhutaan noin 60km/h), mutta vähemmän.

        Ja se kytkin...auto ostettu kaivokselan volvolta helmikuussa 2007, koeajolla tyhjänä ei tietenkään havaittu mitään tähän viittaavaa, vaan vasta kuorman kanssa se tulee esiin. Kytkimen on vaihtanut tietojen mukaan Auto ja Konemyynti Kilpinen Riihimäeltä. Oireet on siis olleet koko ajan kun auto meillä ollut, ei ne pahene eikä parane, olen nyt ajanut yli 5000km oston jälkeen. Niin, ja autohan on siis yli miljoonan ajettu Riihimäen kiidon entinen auto, saksasta uitettu suomeen 2002.

        Moottorivikaan en usko itse, kone on muuten kuin uusi.

        Siinä nyt alkutietoja, jatketaan palaveria.

        Vaihdelaatikko vian jättäisin pois, olis varmastikin jo hajonnut noilla kilometreillä

        Tuo kierrosluku ja tietyt vaihteet kertois että koneen ollessa tietyssä "väännössä" niin oireet alkaa.
        Jos vikaa haettaisi koneesta niin tuo massa vaimennin jonka edellinenkirjoittaja mainitsikin voisi olla yksi kohda.
        Moottorin kumityynyt noilla kilometreillä kannattaa takistaa, olisi hyvä jos konetta saisi vähän nostettua tunkkilla yhtä korvaa kerrallaan.
        Teknisempänä vikana voi olla että tietyllä kierrosluvulla ja väännöllä polttoaineen syötön ennakko on pielessä tai määrä väärä. Tämän puolen tekniika on mulle vähän outo asia.

        Mainitsit alotuksessa vatkauksesta.
        Oletko kokeillut mitä tapahtuu kun auto vatkaa/täristää ajossa niin painat silloin kytkimen pohjaan, jatkuuko oireet vai loppuuko?
        Jos jatkuu niin vikaa voisi hakee muualta kuin moottorista.


      • ei lopu
        RK-asentaja kirjoitti:

        Vaihdelaatikko vian jättäisin pois, olis varmastikin jo hajonnut noilla kilometreillä

        Tuo kierrosluku ja tietyt vaihteet kertois että koneen ollessa tietyssä "väännössä" niin oireet alkaa.
        Jos vikaa haettaisi koneesta niin tuo massa vaimennin jonka edellinenkirjoittaja mainitsikin voisi olla yksi kohda.
        Moottorin kumityynyt noilla kilometreillä kannattaa takistaa, olisi hyvä jos konetta saisi vähän nostettua tunkkilla yhtä korvaa kerrallaan.
        Teknisempänä vikana voi olla että tietyllä kierrosluvulla ja väännöllä polttoaineen syötön ennakko on pielessä tai määrä väärä. Tämän puolen tekniika on mulle vähän outo asia.

        Mainitsit alotuksessa vatkauksesta.
        Oletko kokeillut mitä tapahtuu kun auto vatkaa/täristää ajossa niin painat silloin kytkimen pohjaan, jatkuuko oireet vai loppuuko?
        Jos jatkuu niin vikaa voisi hakee muualta kuin moottorista.

        vaikka kytkimen painaa pohjaan...renkaat on tasapainotettu kun aiemmin esiintyi matkanopeudessa suurtakin tärinää/värinää. Se poistui sillä korjauksella.

        En tiedä, voisiko vetopyörien tasapainotus olla syynä (niitä ei tasapainotettu), mutta tuskin se vaikuttaisi näin suuresti... P

        ystyykö Volvolla sillä tietokoneella tarkistamaan tuon polttoaineosaston "ennakot ja määrät" ym.?

        Suuttimet on tarkastettu ja niissä ei ole havaittu mitään, ainakaan tasapainossa. Tietty jos polttoainemäärä on väärä...no, täytyypi selvitellä lisää. Keskikulutus nuppiajossa on ylikuormilla/ ollut yhteensä 30/31 l /100km, ri kuulosta mitenkään kovin syöpöltä mielestäni. Konehan on se 380hv jota ei saa muuten rikki kun ottamalla öljyt pois :D


      • ei lopu kirjoitti:

        vaikka kytkimen painaa pohjaan...renkaat on tasapainotettu kun aiemmin esiintyi matkanopeudessa suurtakin tärinää/värinää. Se poistui sillä korjauksella.

        En tiedä, voisiko vetopyörien tasapainotus olla syynä (niitä ei tasapainotettu), mutta tuskin se vaikuttaisi näin suuresti... P

        ystyykö Volvolla sillä tietokoneella tarkistamaan tuon polttoaineosaston "ennakot ja määrät" ym.?

        Suuttimet on tarkastettu ja niissä ei ole havaittu mitään, ainakaan tasapainossa. Tietty jos polttoainemäärä on väärä...no, täytyypi selvitellä lisää. Keskikulutus nuppiajossa on ylikuormilla/ ollut yhteensä 30/31 l /100km, ri kuulosta mitenkään kovin syöpöltä mielestäni. Konehan on se 380hv jota ei saa muuten rikki kun ottamalla öljyt pois :D

        Jos oireet jatkuu kytkin pohjassa niin vika vaikuttaisi olevan muualla kuin moottorissa.

        Kyllä ne vetopyörät kannattaisi tarkistaa, epätasapaino/kudosrikko.

        Useassa ilmajousimallissa on perän päällä sellainen V tuki, jos on niin tarkista sen kumit ja kiinnitys.

        Eiköhän tuon ikäsetä autosta jotain tietoja koneelakin ulos saada, sitä täytyy kysellä volvolta.
        Asiallisesti kun vian esittää niin sieltä voi saada vikadiaknoosin, oli se sitten moottorissa tai jossain muualla.


      • se tosiaan
        RK-asentaja kirjoitti:

        Jos oireet jatkuu kytkin pohjassa niin vika vaikuttaisi olevan muualla kuin moottorissa.

        Kyllä ne vetopyörät kannattaisi tarkistaa, epätasapaino/kudosrikko.

        Useassa ilmajousimallissa on perän päällä sellainen V tuki, jos on niin tarkista sen kumit ja kiinnitys.

        Eiköhän tuon ikäsetä autosta jotain tietoja koneelakin ulos saada, sitä täytyy kysellä volvolta.
        Asiallisesti kun vian esittää niin sieltä voi saada vikadiaknoosin, oli se sitten moottorissa tai jossain muualla.

        vaikuttaa vedätyksenkin aikana jos vetopyörissä on epätasapainoa tai kudosrikko?

        V-tukea olen vilkuillut, ehjältä näyttää, vaikkakin tietysti hiukan kulunut. Aikanaan pikkuskidinä olin isän F12 Volvossa kyydissä ja siinä oli ilmaperä...sillä rikkonaisella V-tuella ajeltiin kuorma jos toinenkin, sitä sai vaihtaa 2 kuukauden välein (8x2, ei kestänyt).

        No tulipa senkin auton vaihto onneksi, nyt kyllä kumi kestää tuessa eikä ole mielestäni rikki. Ainakaan sitä tyypillistä V-tuen kolinaa ei ajaessa esiinny, ei teli ylhäällä eikä teli alhaalla, eli se viittaa siihen että tuet on kunnossa.

        Massavaimentimesta en aiemmin ole kuullutkaan, mikä virka sillä on?

        Vian etsintä jatkuu siis edelleen...


      • se tosiaan kirjoitti:

        vaikuttaa vedätyksenkin aikana jos vetopyörissä on epätasapainoa tai kudosrikko?

        V-tukea olen vilkuillut, ehjältä näyttää, vaikkakin tietysti hiukan kulunut. Aikanaan pikkuskidinä olin isän F12 Volvossa kyydissä ja siinä oli ilmaperä...sillä rikkonaisella V-tuella ajeltiin kuorma jos toinenkin, sitä sai vaihtaa 2 kuukauden välein (8x2, ei kestänyt).

        No tulipa senkin auton vaihto onneksi, nyt kyllä kumi kestää tuessa eikä ole mielestäni rikki. Ainakaan sitä tyypillistä V-tuen kolinaa ei ajaessa esiinny, ei teli ylhäällä eikä teli alhaalla, eli se viittaa siihen että tuet on kunnossa.

        Massavaimentimesta en aiemmin ole kuullutkaan, mikä virka sillä on?

        Vian etsintä jatkuu siis edelleen...

        Sitä ei oikein tiedä, kaikkea on tullut vastaan rikkonaisia vanteita, löysiä muttereita ja pultteja.
        Renkaitten tarkistus poistais yhden vikamahdollisuuden eikä kustannuksiltaan olisi kovin suuri.
        Samalla näkee jos sieltä takaa löytyy jotain ihmeellistä.

        Esimerkiksi mallia sisu
        http://kuvablogi.com/blog/6582/3/
        Kuvaa klikkaamalla sen saa isonnettua.

        Massavaimennin on kampiakselin etupäässä, massavaimennin sisin osa on metallia ja pultattu kampiakseliin kiinni, tähän sisäosaan on vulganoitu kumi ja tämän kumin ulkoreunaan on vulganoitu moniurahihnalle tai tavalliselle kiilahihnalle sopiva rengas.
        Massavaimennin vaimentaa koneen värinöitä, joskus tämä vulganointi hajoaa jolloin se menee epätasapainoon ja alkaa väristä, massavaimennin painaa muutaman kilon.
        Muistaakseni tämän vaimentimen hinta on suoraan verrannollinen kullan kilohintaan.

        Löysin netistä tällaisen kuvan.
        Se on siinä tuulettimen alapuolella oleva kiiltävä mötikkä.

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.k-maatalous.fi/modules/imagemanage/images/Moottori_piirroskuva.jpg&imgrefurl=http://www.k-maatalous.fi/users/202/842.cfm&h=287&w=300&sz=20&hl=fi&start=6&um=1&tbnid=FlWeZsjkJoFlVM:&tbnh=111&tbnw=116&prev=/images?q=värinän vaimennin&svnum=10&um=1&hl=fi&sa=N


      • juttu juu
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitä ei oikein tiedä, kaikkea on tullut vastaan rikkonaisia vanteita, löysiä muttereita ja pultteja.
        Renkaitten tarkistus poistais yhden vikamahdollisuuden eikä kustannuksiltaan olisi kovin suuri.
        Samalla näkee jos sieltä takaa löytyy jotain ihmeellistä.

        Esimerkiksi mallia sisu
        http://kuvablogi.com/blog/6582/3/
        Kuvaa klikkaamalla sen saa isonnettua.

        Massavaimennin on kampiakselin etupäässä, massavaimennin sisin osa on metallia ja pultattu kampiakseliin kiinni, tähän sisäosaan on vulganoitu kumi ja tämän kumin ulkoreunaan on vulganoitu moniurahihnalle tai tavalliselle kiilahihnalle sopiva rengas.
        Massavaimennin vaimentaa koneen värinöitä, joskus tämä vulganointi hajoaa jolloin se menee epätasapainoon ja alkaa väristä, massavaimennin painaa muutaman kilon.
        Muistaakseni tämän vaimentimen hinta on suoraan verrannollinen kullan kilohintaan.

        Löysin netistä tällaisen kuvan.
        Se on siinä tuulettimen alapuolella oleva kiiltävä mötikkä.

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.k-maatalous.fi/modules/imagemanage/images/Moottori_piirroskuva.jpg&imgrefurl=http://www.k-maatalous.fi/users/202/842.cfm&h=287&w=300&sz=20&hl=fi&start=6&um=1&tbnid=FlWeZsjkJoFlVM:&tbnh=111&tbnw=116&prev=/images?q=värinän vaimennin&svnum=10&um=1&hl=fi&sa=N

        Kiitoksset vaivannäöstä. Kyllähän sekin tietysti yksi vikamahdollisuus on tuo massavaimennin, mutta jollakin konstilla täytyy yrittää selvittää mistä värinä johtuu. Eturenkaiden uusinnalla saisi sen mahdollisuuden suljettua pois, täytyy myös Volvolta kysellä onko heille tuttu juttu mikään edellä esitetyistä. Mutta kiitokset vastanneille ja saahan aina lisäkommenttia laittaa jos ehdotuksia on.


      • Lady-Rahtari
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitä ei oikein tiedä, kaikkea on tullut vastaan rikkonaisia vanteita, löysiä muttereita ja pultteja.
        Renkaitten tarkistus poistais yhden vikamahdollisuuden eikä kustannuksiltaan olisi kovin suuri.
        Samalla näkee jos sieltä takaa löytyy jotain ihmeellistä.

        Esimerkiksi mallia sisu
        http://kuvablogi.com/blog/6582/3/
        Kuvaa klikkaamalla sen saa isonnettua.

        Massavaimennin on kampiakselin etupäässä, massavaimennin sisin osa on metallia ja pultattu kampiakseliin kiinni, tähän sisäosaan on vulganoitu kumi ja tämän kumin ulkoreunaan on vulganoitu moniurahihnalle tai tavalliselle kiilahihnalle sopiva rengas.
        Massavaimennin vaimentaa koneen värinöitä, joskus tämä vulganointi hajoaa jolloin se menee epätasapainoon ja alkaa väristä, massavaimennin painaa muutaman kilon.
        Muistaakseni tämän vaimentimen hinta on suoraan verrannollinen kullan kilohintaan.

        Löysin netistä tällaisen kuvan.
        Se on siinä tuulettimen alapuolella oleva kiiltävä mötikkä.

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.k-maatalous.fi/modules/imagemanage/images/Moottori_piirroskuva.jpg&imgrefurl=http://www.k-maatalous.fi/users/202/842.cfm&h=287&w=300&sz=20&hl=fi&start=6&um=1&tbnid=FlWeZsjkJoFlVM:&tbnh=111&tbnw=116&prev=/images?q=värinän vaimennin&svnum=10&um=1&hl=fi&sa=N

        Vähän sama ongelma minullakin, tärinä ilmenee vedätettässä ja vain 65-75 vauhdissa, alle ja yli sen ei mitään. -02 E12 Sisu. Tähän mennessä ei ole huolto ottanut asiaan mitään kantaa.


      • sm340
        Lady-Rahtari kirjoitti:

        Vähän sama ongelma minullakin, tärinä ilmenee vedätettässä ja vain 65-75 vauhdissa, alle ja yli sen ei mitään. -02 E12 Sisu. Tähän mennessä ei ole huolto ottanut asiaan mitään kantaa.

        Omalle kohdalle Sisun tärinät ja vatkaamiset johtunu aina tasan kahdesta syystä. Välykset trippeli akselin ohjaus nivelissä, tai ripustuksessa ja silloinhan vatkaamiset on loppunu nostamalla akseli ylös. Toinen syy on ollu valykset kardaanin ristikoissa ja tukilaakerilla. Vaikka viat eripaikassa niin yhteisteistä molemmille usein ollu että ilmenee juurikin tietyssä nopeudessa esim. 60 km/h ja sen yli taas kulkee tasaseen. Auto nimimerkistä huolimatta Sisu E14 -99


    • Bukali.

      Voi olla kytkinlevyn jouset,voi olla jopa ristikkonivel.Vie Volvo remppaan ennen kun se lakkaa ravistamasta,ja kulkemasta.

    • huonorahtari

      Pyöränlaakeri jossakin tapauksessa kuorma päällä aiheuttaa tärinää.
      Tässä ei ehkä ole kyse siitä.

      • seseseseseses

        Ai vitun aasit on muuten sen verran vanha ketju että tuo kosla on jo kerennyt räjähtämään, ja tärinät on täristy! Seseseseses


    • jakke4

      Minulla f-16. Samanolonen vika. Vika kardaanin laipassa. Vaihdettiin niin tuli kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5610
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      3841
    3. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      225
      2819
    4. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      41
      2515
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      43
      2211
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2146
    7. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1727
    8. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      14
      1548
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1410
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      168
      1327
    Aihe