Isä aina lauloi heinäkuorman päällä, kun käytiin niittyladosta heiniä iltapimeällä. Päivällä isä oli ollut savotassa: Yksi ruusu on kasvanut laaksossa,
ja se kauniisti kukoistaa, yksi kulkijapoika on nähnyt sen eikä voi sitä unhoittaa. Ja hän olisi
sen ruusun poiminut ja painanut povelleen, mutta
köyhänä ollen ei tohtinut, vaan on jättänyt paikoilleen.
Isä aina lauloi
7
738
Vastaukset
- soltun poika
Aina tunnetilan mukaan. Isä saattoi ottaa myös viulun tuvan naulasta.
"Se on synkkä ja kaunis se laulu, jota aaltonen laulelee
kun tullessa illan hiljaa meren rantaan se raukenee.
Soitti hyvin kauniisti ja suurella tunteella.
Sit näitä... mä vartiossa seison nyt yössä yksinäin...
Isä, suuren perheen pää, oli täyden ajan Suomea puolustamassa.
Häntä muistaa kiitollisin mielin.- kyllä myöskin
kotirintamalla kärsittiin, tehtiin työtä ja rukoiltiin.
Sankaruutta monenmuotoista sota-Suomessa. - soltun poika
kyllä myöskin kirjoitti:
kotirintamalla kärsittiin, tehtiin työtä ja rukoiltiin.
Sankaruutta monenmuotoista sota-Suomessa.Sitä elettiin. Maatilolla naisten varassa joskus peltotyötkin. Oli se ankeaa aikaa.
- Aamutuima
soltun poika kirjoitti:
Sitä elettiin. Maatilolla naisten varassa joskus peltotyötkin. Oli se ankeaa aikaa.
kuinka äitini oli tehtävä motti halkoja. Siellä paksussa hangessa polkkasin äidin perässä. Ei se helppoa ollut. Lienee ollut määräys jokaisen kynnelle kykenevän tehdä halkomotti.
Miehet oli sodassa, naiset halkometsässä.
Myös minun isäni lauloi paljon ja soitteli itse rankentamaansa mandoliinia. Varsinkin soittaessaan hän näytti unohtavan ympäristön ja katsovan jonnekin kaukaisuuteen.
Usein hänen laulunsa olivat surumielisiä ja sellaisia, joita en muualla kuullut.
Erityisesti mieleeni on jäänyt seuraava laulelma:
"Kaunis on ilta,
rauhan se tuo.
Viel kunnahilta
loistehen luo
aurinko armas laskiessaan,
kultaapi aallot järvissä maan..."- fiiulin...
Heijaa ruusut tulipunaiset....
lauleli minun isäni vielä ennen kuolemaansa.
- onkkelis
lauleskeli usein töitä tehdessään, yleensä reippaita lauluja: Savotan Sannista, Kauniista Veerasta ja monia muita sen ajan lauluja: Häneltä minäkin niitä opin.
Minusta oli erikoista se , että hän lauleskeli paljon, mutta puhui vähän.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523396Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512382Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu121190- 1111163
Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per48927Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019870- 46854
Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va8845- 35679
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt194656