Onnistuuko vapaan pään laakerin vaihto rumpua irroittamatta?
Onko kellään kokemusta laakerin vaihdosta?
Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Pesukoneen rummun laakerin vaihto
29
41777
Vastaukset
- uusi kone
tulee halvemmaksi!
- maksa
Laakereita ei kannata ostaa ylihintaan valmistajan edustajalta, vaan tavallisesta laakerikaupasta.
- halpa mutta
maksa kirjoitti:
Laakereita ei kannata ostaa ylihintaan valmistajan edustajalta, vaan tavallisesta laakerikaupasta.
vaihtotyö kallis, kone pitää purkaa atomeiksi ja laakerin irrotus ei onnistu kotivälineillä.
- Elektrolux EW-1236T
halpa mutta kirjoitti:
vaihtotyö kallis, kone pitää purkaa atomeiksi ja laakerin irrotus ei onnistu kotivälineillä.
Ei tuo laakeri varmastikaan paljoa maksa ja oma työ on "ilmaista"
Ongelmana on laakerin irroitus. Laakeripukki näyttäisi olevan pyöreä muoviosa jossa kymmenkunta pientä reikää. Onko tämä osa kierteillä kiinni?
Tässä ilmeisesti vaadittaisiin työkalua joka sopii noihin pieniin reikiin.
Onko kellään laakerin todella vaihtaneella tietoa rakenteesta?
Ulkoisen huoltoliikkeen hintojen kalleudesta olen tietoinen. - Elektrolux EW-1236T
Elektrolux EW-1236T kirjoitti:
Ei tuo laakeri varmastikaan paljoa maksa ja oma työ on "ilmaista"
Ongelmana on laakerin irroitus. Laakeripukki näyttäisi olevan pyöreä muoviosa jossa kymmenkunta pientä reikää. Onko tämä osa kierteillä kiinni?
Tässä ilmeisesti vaadittaisiin työkalua joka sopii noihin pieniin reikiin.
Onko kellään laakerin todella vaihtaneella tietoa rakenteesta?
Ulkoisen huoltoliikkeen hintojen kalleudesta olen tietoinen.Selvisi sekin. Laakeripukki on kierteillä kiinni. Muovissa on aukaisusuuntaa osoittava nuoli, joka on huomioitava. Muuten simppeli homma tuo vaihto.
- josa 2
Elektrolux EW-1236T kirjoitti:
Selvisi sekin. Laakeripukki on kierteillä kiinni. Muovissa on aukaisusuuntaa osoittava nuoli, joka on huomioitava. Muuten simppeli homma tuo vaihto.
mitä maksoi ja miten vaihto sujui kotikonstein
- ElektroHelios TT1168
Elektrolux EW-1236T kirjoitti:
Selvisi sekin. Laakeripukki on kierteillä kiinni. Muovissa on aukaisusuuntaa osoittava nuoli, joka on huomioitava. Muuten simppeli homma tuo vaihto.
Milläs ton laakeripesän/pukin saa auki?
On meinaan tiukassa.
80mm näyttää olevan tappien väli.
Löytyykö tollaseen jostain avain?
Kotikonstein tuntuu vaikeelta hommalta yhdelle.
- Rez123
Rummunlaakerin vaihto pesukoneeseen on erittäin työläs ja aikaa vievä projekti. Pesukone pitää purkaa sananmukaisesti atomeiksi, eli lähes kaikki on irroiteltava mitä irti saa. Rumpu pitää irroittaa. Tarvitaan erkoistyökaluja, joskus laakerit ei esim. lähde ilman lämmittämistä. Ulosvetäjät pitää olla,yms.
Kotioloissa voi kokeilla jos on aikaa ja toinen kone millä pestä jos on isot tilat ja *erkeleesti kärsivällisyyttä.Potilaana oli 8 vuotias Electrolux EW1477F – edestä ladattava ja 1400 rpm lingolla varustettu pesukone. Hommaan lähdin vailla minkäänlaista kokemusta ja ilman erikoistyökaluja. Ikinä ennen en ollut vaihtanut laakeria mihinkään vempaimeen. Aikaa sitten menikin varmaan yhden työpäivän verran... Kaikesta tein tarkat merkinnät vihkoon, jotta sain koneen vielä kasaankin. Letkuja irrottaessa kannattaa pitää mielessä, että useimmista tulee sitten vettä lattialle. Mutta näin homma eteni:
Tulovesiletku irti koneesta (tarkasta sihdin likaisuus ja huomioi tiiviste) ja poistoletku irti seinästä. Yläkansi oli kiinni kahdella koneen takana olevalla ruuvilla ja irtosi vetämällä kantta taaksepäin. Laitteen kotelo on kahdessa osassa ja kiinni kannaltaan 8 mm ruuveilla, joita oli yksi molemmilla sivuilla (muovitulpilla peitetyt) sekä 3 ruuvia takana lattian rajassa. Lisäksi takakuoren päällä oli 4 messinkiruuvia. Sitten irrotin takaseinään klipseillä kiinnittyvän muovipaneelin, jossa kiinni tulovesi- sekä sähköliitäntä. Takaosan sai nyt irti helposti vetämällä sitä taaksepäin.
Irrotin vetohihnan – huomioi hihnan positio moottorin akselilla. Rummun hihnapyörä oli kiinni 6 mm kuusiokoloruuvilla, joka oli helvetin tiukassa. Pitkällä jatkovarrella vääntäen ja h-pyörä puupalikalla kiilaten sain ainoastaan Bilteman hylsyn väännettyä kierteelle ja lopuksi pyöristämään kolon pilalle. Kun aikanaan rumpu altaineen oli irti, vein sen pajalle, jossa pultin päähän hitsattiin toinen pultti, jota vääntämällä h-pyörän pultti irtosi. Uuden pultin ostin eurolla pulttikaupasta – muista kasausvaiheessa laittaa kierrelukitetta. Hihnapörä irtosi rummun akselilta kuminuijalla taputtelemalla.
Irrotin pesuainekotelosta altaaseen tulevan paksun mustan letkun irti molemmista päistään, klemmariruuvit 7 mm kannalla. Huomioi tarkkaan letkun asento. Seuraavaksi huuhteluaineen musta letku irti altaan päältä – tässä ei ollut mitään varsinaista lukitusta. Irrotin altaan takaa vastapainon, joka oli Torx40 –ruuveilla kiinni.
Irrotin sähkö- ja maapiuhat moottorin yläpuolelta ja sivulta sekä hihnapyörän takaa 2-johtimisen maajohdon. Piuhat ja niiden vastinliittimet kannattaa merkitä hyvin ja huomioida piuhojen reititykset. Johtosarjat irrotin moottorin kehällä ja altaassa olevista korvakkeista. Moottori oli kiinni 4 ruuvilla (8mm kanta). Motin alle kannattaa laittaa puupalikat tms., sillä se on painava. Motti irtoaa kannakkeistaan kun napauttaa sitä hieman sisään päin.
Sitten irrotin pesuaineen annostelijan kaksi letkua irti ja nostin annostelijan laitteen rungon päälle. Irrotin altaan sivulla ylös tulevat kaksi ohutta letkua valkeasta ja mustasta toimielimestään (huomioi letkujen reititys). Letkujen alapäässä oli kirkasmuovinen suppilo kiinnitettynä yhdellä ruuvilla altaaseen – tämä irti. Seuraavaksi irti altaan tyhjennysletku (iso musta haitari) altaasta, klemmarin ruuvi 7 mm kannalla. Ovitiivisteeseen ylös tuleva JetStream letku irti. Laitteen etupuolelta ovitiivisteen muovinen kiristyspanta irti (tiivisteen alimmassa kohdassa tiivisteen alta löytyi hammastettu lukitsin, joka aukesi pienellä meisselillä). Irrota ovitiiviste etulevystä ja työnnä etulevyn taakse.- jatkuu...
maroon1 kirjoitti:
Potilaana oli 8 vuotias Electrolux EW1477F – edestä ladattava ja 1400 rpm lingolla varustettu pesukone. Hommaan lähdin vailla minkäänlaista kokemusta ja ilman erikoistyökaluja. Ikinä ennen en ollut vaihtanut laakeria mihinkään vempaimeen. Aikaa sitten menikin varmaan yhden työpäivän verran... Kaikesta tein tarkat merkinnät vihkoon, jotta sain koneen vielä kasaankin. Letkuja irrottaessa kannattaa pitää mielessä, että useimmista tulee sitten vettä lattialle. Mutta näin homma eteni:
Tulovesiletku irti koneesta (tarkasta sihdin likaisuus ja huomioi tiiviste) ja poistoletku irti seinästä. Yläkansi oli kiinni kahdella koneen takana olevalla ruuvilla ja irtosi vetämällä kantta taaksepäin. Laitteen kotelo on kahdessa osassa ja kiinni kannaltaan 8 mm ruuveilla, joita oli yksi molemmilla sivuilla (muovitulpilla peitetyt) sekä 3 ruuvia takana lattian rajassa. Lisäksi takakuoren päällä oli 4 messinkiruuvia. Sitten irrotin takaseinään klipseillä kiinnittyvän muovipaneelin, jossa kiinni tulovesi- sekä sähköliitäntä. Takaosan sai nyt irti helposti vetämällä sitä taaksepäin.
Irrotin vetohihnan – huomioi hihnan positio moottorin akselilla. Rummun hihnapyörä oli kiinni 6 mm kuusiokoloruuvilla, joka oli helvetin tiukassa. Pitkällä jatkovarrella vääntäen ja h-pyörä puupalikalla kiilaten sain ainoastaan Bilteman hylsyn väännettyä kierteelle ja lopuksi pyöristämään kolon pilalle. Kun aikanaan rumpu altaineen oli irti, vein sen pajalle, jossa pultin päähän hitsattiin toinen pultti, jota vääntämällä h-pyörän pultti irtosi. Uuden pultin ostin eurolla pulttikaupasta – muista kasausvaiheessa laittaa kierrelukitetta. Hihnapörä irtosi rummun akselilta kuminuijalla taputtelemalla.
Irrotin pesuainekotelosta altaaseen tulevan paksun mustan letkun irti molemmista päistään, klemmariruuvit 7 mm kannalla. Huomioi tarkkaan letkun asento. Seuraavaksi huuhteluaineen musta letku irti altaan päältä – tässä ei ollut mitään varsinaista lukitusta. Irrotin altaan takaa vastapainon, joka oli Torx40 –ruuveilla kiinni.
Irrotin sähkö- ja maapiuhat moottorin yläpuolelta ja sivulta sekä hihnapyörän takaa 2-johtimisen maajohdon. Piuhat ja niiden vastinliittimet kannattaa merkitä hyvin ja huomioida piuhojen reititykset. Johtosarjat irrotin moottorin kehällä ja altaassa olevista korvakkeista. Moottori oli kiinni 4 ruuvilla (8mm kanta). Motin alle kannattaa laittaa puupalikat tms., sillä se on painava. Motti irtoaa kannakkeistaan kun napauttaa sitä hieman sisään päin.
Sitten irrotin pesuaineen annostelijan kaksi letkua irti ja nostin annostelijan laitteen rungon päälle. Irrotin altaan sivulla ylös tulevat kaksi ohutta letkua valkeasta ja mustasta toimielimestään (huomioi letkujen reititys). Letkujen alapäässä oli kirkasmuovinen suppilo kiinnitettynä yhdellä ruuvilla altaaseen – tämä irti. Seuraavaksi irti altaan tyhjennysletku (iso musta haitari) altaasta, klemmarin ruuvi 7 mm kannalla. Ovitiivisteeseen ylös tuleva JetStream letku irti. Laitteen etupuolelta ovitiivisteen muovinen kiristyspanta irti (tiivisteen alimmassa kohdassa tiivisteen alta löytyi hammastettu lukitsin, joka aukesi pienellä meisselillä). Irrota ovitiiviste etulevystä ja työnnä etulevyn taakse.Altaan alapinnalla oli molemmin puolin iskari, joka oli muovitulpalla kiinni altaassa. Tulpassa oli takana nystyrä, jota painamalla ja samalla edestä pihdeillä vetämällä tulppa irtosi. Iskarit käännetään kotelon sivuja vasten. Allas roikkui nyt kahden jousen varassa. Huomioi jousien kiinnityskohdat rungossa ja altaassa. Irrotin jousien yläkoukun päällä olevat varmistuslevyt (8 mm kanta) ja tunkkasin allasta ylös päin kunnes otti kiinni pesuainekoteloon. Sitten meisselillä yläkoukkua kammeten sain pitkäkärkiset pihdit jousen koukun alle ja pihdeillä jousi irti. Tunkilla allas alas ja pois koneesta.
Irrotettu allas laitetaan tukien päälle siten, että rummun akseli jää vaille kuormaa ja ovitiiviste ylöspäin. Rummun akselille ja laakereiden ulkokehille irrotusöljyä jo tässä vaiheessa. Allas hajosi kahteen osaan, kasattu 8 mm ruuveilla. Tässä on hyvä olla räikkävääntimen lisäksi akkuporakone, sillä ruuveja on paljon ja tiukkoja kierrettäviä. Kuminuijalla taputellen altaan puoliskot irtosivat toisistaan. Rumpu irtosi laakereiden sisäkehiltä ihan vain nostamalla rumpu ylös altaasta.
Laakerit (6206 ja 6207) ostin laakerikaupasta hintaan 22 € ja laakeritiivisteen huoltoliikkeestä hintaan 21 €. Huomioi tiivisteen asennusasento laakeripukissa – ulkoneva huuli rumpuun päin. Ulompi laakeri lähti helposti naputtelemalla sisemmän laakerin reiästä puutapilla. Sisempi vaati kylmäsprayta irrotakseen. Uudet laakerit pistin ennen asennusta pakastimeen ja ulompi meni helposti paikalleen käyttämällä vanhaa laakeria lyöntityökaluna. Sisempi laakeri olikin taas tiukemmassa ja siinäkin käytin alkuun vanhaa laakeria apuna kunnes vanha laakeri jumitti kiinni laakeripukkiin; irtosi kylmäsprayta ja kuminuijaa käyttäen. Vasteeseen asti sain sisemmän laakerin lyötyä käyttämällä ikivanhaa mediumkokoista jääkiekkoa välikappaleena. Tiivisteen mukana tuli rasva, jolla täytin huulivälin ja painoin tiivisteen paikalleen.
Sitten vaan rummun akseli varovasti tiivisteen ja laakereiden läpi paikalleen ja silikonimassaa altaan puoliskojen väliin tiivisteeksi ja allas kasaan. Tässä vaiheessa sitten hihnapyörä kiinni. Altaan sain yksikseen keploteltua takaisin koneeseen käyttäen puupalikoita ja vetämällä rautalankalenkeillä kiinnitysjouset takaisin yläkiinnityksiinsä.
Ja kliseisesti sanoen: laite kasataan purkuun nähden käänteisessä järjestyksessä. - Kotikorjaaja1
jatkuu... kirjoitti:
Altaan alapinnalla oli molemmin puolin iskari, joka oli muovitulpalla kiinni altaassa. Tulpassa oli takana nystyrä, jota painamalla ja samalla edestä pihdeillä vetämällä tulppa irtosi. Iskarit käännetään kotelon sivuja vasten. Allas roikkui nyt kahden jousen varassa. Huomioi jousien kiinnityskohdat rungossa ja altaassa. Irrotin jousien yläkoukun päällä olevat varmistuslevyt (8 mm kanta) ja tunkkasin allasta ylös päin kunnes otti kiinni pesuainekoteloon. Sitten meisselillä yläkoukkua kammeten sain pitkäkärkiset pihdit jousen koukun alle ja pihdeillä jousi irti. Tunkilla allas alas ja pois koneesta.
Irrotettu allas laitetaan tukien päälle siten, että rummun akseli jää vaille kuormaa ja ovitiiviste ylöspäin. Rummun akselille ja laakereiden ulkokehille irrotusöljyä jo tässä vaiheessa. Allas hajosi kahteen osaan, kasattu 8 mm ruuveilla. Tässä on hyvä olla räikkävääntimen lisäksi akkuporakone, sillä ruuveja on paljon ja tiukkoja kierrettäviä. Kuminuijalla taputellen altaan puoliskot irtosivat toisistaan. Rumpu irtosi laakereiden sisäkehiltä ihan vain nostamalla rumpu ylös altaasta.
Laakerit (6206 ja 6207) ostin laakerikaupasta hintaan 22 € ja laakeritiivisteen huoltoliikkeestä hintaan 21 €. Huomioi tiivisteen asennusasento laakeripukissa – ulkoneva huuli rumpuun päin. Ulompi laakeri lähti helposti naputtelemalla sisemmän laakerin reiästä puutapilla. Sisempi vaati kylmäsprayta irrotakseen. Uudet laakerit pistin ennen asennusta pakastimeen ja ulompi meni helposti paikalleen käyttämällä vanhaa laakeria lyöntityökaluna. Sisempi laakeri olikin taas tiukemmassa ja siinäkin käytin alkuun vanhaa laakeria apuna kunnes vanha laakeri jumitti kiinni laakeripukkiin; irtosi kylmäsprayta ja kuminuijaa käyttäen. Vasteeseen asti sain sisemmän laakerin lyötyä käyttämällä ikivanhaa mediumkokoista jääkiekkoa välikappaleena. Tiivisteen mukana tuli rasva, jolla täytin huulivälin ja painoin tiivisteen paikalleen.
Sitten vaan rummun akseli varovasti tiivisteen ja laakereiden läpi paikalleen ja silikonimassaa altaan puoliskojen väliin tiivisteeksi ja allas kasaan. Tässä vaiheessa sitten hihnapyörä kiinni. Altaan sain yksikseen keploteltua takaisin koneeseen käyttäen puupalikoita ja vetämällä rautalankalenkeillä kiinnitysjouset takaisin yläkiinnityksiinsä.
Ja kliseisesti sanoen: laite kasataan purkuun nähden käänteisessä järjestyksessä.Olipas Maroonilla kerrassaan hienoa tekstiä. Jos tällä opastuksella ei osaa hommaa tehdä, niin on parempi ettei edes ryhdy hommaan. Isot kiitokset selostuksesta!
Kotikorjaaja1 kirjoitti:
Olipas Maroonilla kerrassaan hienoa tekstiä. Jos tällä opastuksella ei osaa hommaa tehdä, niin on parempi ettei edes ryhdy hommaan. Isot kiitokset selostuksesta!
Kiitokset kehuista - toivottavasti joku toinenkin ensikertalainen uskaltaa käydä hommaan käsiksi. Oli todella opettavainen ja onnistumisen elämyksiä antanut urakka.
Erittäin tarkasti kannattaa panna paperille pienetkin yksityiskohdat, jotta saa oikein vielä kasatuksikin. Kone on nyt siis pyörinyt useamman kerran viikossa tämän vajaat 3 vuotta - ja pesut jatkuu...- tee-se-itse
maroon1 kirjoitti:
Kiitokset kehuista - toivottavasti joku toinenkin ensikertalainen uskaltaa käydä hommaan käsiksi. Oli todella opettavainen ja onnistumisen elämyksiä antanut urakka.
Erittäin tarkasti kannattaa panna paperille pienetkin yksityiskohdat, jotta saa oikein vielä kasatuksikin. Kone on nyt siis pyörinyt useamman kerran viikossa tämän vajaat 3 vuotta - ja pesut jatkuu...Nämä ovat keskustelupalstan helmiä. Itse tein kerran vastaavan selostuksen auton polttimen vaihdosta ja se on yksi kyseisen automallin luetuimpia viestejä :)
Ihmisiä ne korjaajat ja huoltajatkin vaan ovat... Hyvillä ohjeilla voi tehdä homman joka maksaisi mansikoita ammattimeihellä teetettynä.
Olen youtubesta löydetyillä ohjeilla korjannut jo monesti meidän pyykkikoneen ja kuivausrummun, olen varmasti triplannut näiden koneiden käyttömäärän, ammattimihen rosvohinnoilla ne olisi kannattanut vaihtaa uusiin ensimmäisestä rikkoontumisesta. - Anonyymi
Höpö höpö laakeri pesä kierteellä ja avautumis suunta merkattu pesään uusi laakeri tulee pesineen ei tarvitse mitään ulosvetäjiä laakeri tulee pesän kanssa mukana vapaan pään laakeri n.puoli tuntia ja hihna puolen laakeri vähän kauemmin helppoa kuin heinän teko.ei tarvitse koko konetta purkaa hulluja tarinoita.
- Arkkitehti
Seurasin ohjeita, kiitos niistä!
Meni hyvin siihen asti, kunnes totesin, että kyseisessä halpiskoneessa altaan kaksi muovista puoliskoa on kiinteästi "juotettu" yhteen, eikä niitä saanut toisistaan kuin rälläkällä :(
Mulla oli toinen laakereista tuhoutunut. Itse koneen purkuun meni alle kaksi tuntia. Suosittelen yrittämään, mikäli näkee päällyspellit irroitettuaan, että allas on purettavissa.
Tein laakerinirroitustyökalun vanerista ja kierretangosta. Toimi oikein hyvin.- whirpuuli
Me ei pysähytty tähänkään, mies otti rälläkän ja pisti altaan kahtia. Altaan pesu ja laakereiden ja stefan laitto. Sitten kuumuutta kestävää elastista ja hyvää liimaa ,sekä pieniä pultteja &muttereita. Puolikkaat yhteen niillä ja sit testit altaalle ettei vuoda ennen runkoon laittoa. Kone pyörii ja pesee loistavasti 5 ihmisen pyykit. Makso työt plus osat 45€. Että näinkin voi tehdä jos ei haluu ostaa 4 vuoden välein osarilla uutta pyykkikonetta. meijän kone on 7kg, sivustatäytettävä kone Whirlpooli. Urakasta löytyy kuvia jos joku tarvii. Tsemppiä kaikille itsekorjaajille!
- sari884
whirpuuli kirjoitti:
Me ei pysähytty tähänkään, mies otti rälläkän ja pisti altaan kahtia. Altaan pesu ja laakereiden ja stefan laitto. Sitten kuumuutta kestävää elastista ja hyvää liimaa ,sekä pieniä pultteja &muttereita. Puolikkaat yhteen niillä ja sit testit altaalle ettei vuoda ennen runkoon laittoa. Kone pyörii ja pesee loistavasti 5 ihmisen pyykit. Makso työt plus osat 45€. Että näinkin voi tehdä jos ei haluu ostaa 4 vuoden välein osarilla uutta pyykkikonetta. meijän kone on 7kg, sivustatäytettävä kone Whirlpooli. Urakasta löytyy kuvia jos joku tarvii. Tsemppiä kaikille itsekorjaajille!
Olisko niitä kuvia ja onhan tää vanha ilmoitus jo mutta meilläkin nyt sama edessä ja saman merkin kone
- kotiseppä kake
Kyllä täytyy todeta, että täällä on todella kekseliäitä kodinkonekorjaajia (maroon ja arkkitehti). Itsekin on noita kaikenlaisia tullut korjailtua, mutta kyllä maroonin korjausselvitys ja työn suoritus ilman erikosityövälineitä ja kokemusta on huippuluokkaa. Taidatte muuten olla molemmat väärällä alalla!
Tuo kylmäspray on hyvä juttu; eipä ole tullut mieleen itselle, joten täytyypä hankkia sellaista kotiverstaaseen. Pakastekaappia kyllä on tullut käytettyä pesään asennettavien osien (esim laakerit) "kutistamiseen". Samoin sähköuuni (muista laittaa lämmitettävä osa paistopussiin) on hyvä lämmitykseen ja takaa tasaisen tuloksen. Yleisohjeena voisi sanoa, että yli 100 asteen ei pitäisi laakeria kotikonstein lämmittää. Liian korkea lämpötila pilaa osan (pehmentää vierintäpinnat). Uunia voi käyttää metallisten (huom ei muovisten tmv. keinoaineisten) osien kuten laakeripesien lämmitykseen. Laakerin asennus on helppoa, kun sen ottaa pakastimesta (tai on jäähdyttänyt kylmäsprayllä) ja "tiputtaa" paikoilleen pesään. Jos laakeri tai muu osa on asennettava tiukalle akselille silloin tietysti lämmitetään akselille asennetava osa ja vastaosa eli akseli jäähdytetään. Jos laakeripesä on alumiinia, voi sen lämmittää sähköisellä lämpöpuhaltimella laakerin irroituksen helpottamiseksi. Vaikka laakerikin lämpenee, laajenee alumiini huomattavasti enemmän sen ominaisuuksien johdosta (alumiinilla on terästä suurempi lämpölaajenemiskerroin).
Kiitoksia vielä maroonille pitkiin aikoihin parhaasta lukemastani Suomi 24 viestistä! - Ota kuvia
Paras tapa dokumentoida se purkuprosessi, on ottaa paljon digikuvia.
Tietysti kannattaa kirjoittaa ylös mitä tekee ja missä järjestyksessä, mutta usein se kuva kertoo enemmän kuin A4 arkki tekstiä. - Opettele jos?
Youtoope on täynnä etenkin ulkomaisia teeseitse ohjeita videon kanssa vaikka jonkin
kameran korjaamiseksi joka voikin olla sitte iha erijuttu..oikeesti ekakertalaiselle
karvat keskellä kämmentä olevalle..
Pakko on kyllä tunnustaa et osa nykyvempaimista on tehty tahallaan korjauskelvottomiksi jo valmistajan toimesta tai ainakaan ei kannata
korjata.
Pahinta lienee nykydigiteknologian mahdollistama ohjelmallinen error jollei
jopa delete laitteissa ja kukaan valmistajahan ei tunnusta semmosta
käyttävänsä puhutaan vaan "päivityksestä"?
Eli eu ku piuhat kiinni töpseliin ja..laskua tai sitten ei kiun uutta kaupan?
Ovelia laitteita on myös uudet puhelimet joihin ei voi muka itse vaihtaa akkua joka
ompi kulutusosa..sanovat et niikal liiksi tulee osta uudempi malli liikkees. - jormaeinarikalle
Viis vuotta käytetty kone...uusi vastaava ~900-1200€. Liikkeen remppahintaa en halua edes kuvitella. Laakeroin ihan itse ja 16h (ammattimies tekee varmasti huomattavasti alle kahdeksaan tuntiin) meni osat noin satkun.
En tee enään ikinä uudestaan!
Näinhän se käy:
-"kuoret" ihan atomeiksi, että altaan saa ulos.
-allas atomeiksi, että laakereihin käsiks.
-Jos laakerirempat on tuttuja, niin nyt viimein ollaan siinä kohdassa (jos et ole ikuna laakeroinut mitään, niin tämä ei ole paras harjoittelu kohde).
-Kasaus (haynes/alfamer kirjoja mukaillen) tapahtuu käänteisesti verrattuna purkuun.
En suosittele kenellekään, mutta JOS ON KOKEMUSTA TEKNIIKSTA, niin periaatteessa on aika helppo. - ykm27
Whirlpool awe 8828 pesukoneesta kuuluu pesun aikana ylimääräistä rapinaa. Olisikohan laakerivika?
- Noslen
Täällä on myös laakerivikaisen Whirlpoolin omistaja. Linkouksen alussa ja lopussa pitää hirveästi kolkatusta ja muuten pestessä laakeri ääntää vinkuvalla äänellä. Saa nähdä jaksaako alkaa itse taiteilemaan noin 10 vuotta vanha 5kg päältä täytettävä on tämä meikäläisen kone. Todennäköisesti sulla on laakeri menossa siitä omasta koneestasi rikki.
- kotikorjausmies
Kyllä kannattaa. Noissa on irrotettava laakeripesä, joka lähtee kohtuullisella vaivalla irti. Eli joko rakentaa laudasta porailemalla vääntötyökalun tai sitten vaan ruuvarilla kokeilee vääntää irti, jolloin saattaa tulla vähän rosoa. Jos laakeri on "kadonnut" pesästä ja muovit päässeet syöpymään voi tilalle laittaa vaikkapa 2-komponentti liimaa. Ehkä kemiallinen metallikin toimii. Kokonaiskustannukseksi tulee n. 10 e/laakeri ja liimat päälle.
Eli kannattaa alkaa vaihto-operaatio hiukan etukenossa, niin saa ehkä laakerin kiinni suoraan vanhaan laakeripesään ja siellähän se menee sitten ainakin seuraavat 5-10 vuotta. - AEG_pesuri
Noslen kirjoitti:
Täällä on myös laakerivikaisen Whirlpoolin omistaja. Linkouksen alussa ja lopussa pitää hirveästi kolkatusta ja muuten pestessä laakeri ääntää vinkuvalla äänellä. Saa nähdä jaksaako alkaa itse taiteilemaan noin 10 vuotta vanha 5kg päältä täytettävä on tämä meikäläisen kone. Todennäköisesti sulla on laakeri menossa siitä omasta koneestasi rikki.
Täällä on vuosimallin 2003 AEG, sivulta täytettävä pyykinpesukone. Kone pitää lingotessa ihme kolinaa, uutena kone oli koko pesun ajan hiljainen. Tein äsken testin ja ajoin koneella 1600 rpm-linkouksen, tyhjänä siis. Kolinaa ei kuulunut tyhjänä laisinkaan eli edessä on siis laakeri-remontti.
- Candykin
Irtonaisen kolinan saattaa aiheuttaa irronnut jousi joita on muutamia ne keskittävät rumpua päältä täytettävässä .
- eetukettu
Edestä täytettävän koneen laakerinvaihdossa joudutaan kone purkamaan lähes kokonaan, laakerit (2 kpl) saa laakerikaupasta edullisesti 20 - 30 €. Rummun tiiviste täytyy vaihtaa ja sen saa varmaan huoltoliikkeistä. En suosittele sitä vasta-alkasille!
Lestadiolaiskoneeseen (päältätäytettävä) on sitten helpompi vaihtaa laakerit, sillä tarvitsee ottaa vain takapelti ja sivupellit pois. Laakeri on valettu muovipesään, jossa on kierreliitos. Sen avaamiseen tarvitaan erikoisavain, jonka saa tehtyä esim. lattaraudasta ja esim. teräpulteista. Laakeripesässä on avaamisuunta merkitty. Mutteri on varsin tiukka, joten voimaa avaamiseen tarvitaan. Muovinen laakeripesä/laakeri on sitten erikoistuote, jota ei saa tavallisesta laakerikaupasta. Itse tilasin ebay:n kautta, maksoi rahteineen noin. 30 €. Laakerin mukana tulee laakeripesä, tiivisteet ja asennusrasva. - kierrätäjäfgh
Taitava sorvari poistaa muovia laakerin vierestä ja tekee lukko renkaalle uran. Laakerit saa kaupasta.
- Anonyymi
Osin myös tästä kommenttiketjusta inspiraatiota ottaneena (vaikka aika tavalla myös tee-se-itse menoa hillitseviä puheenvuoroja oli), vaihdoin AEG Lavamat (malli L87371TL) päältätäytettävään pesukoneeseen vasemmanpuoleisen laakerin. Pesukoneesta oli alkanut kuulua todella voimakasta ääntä rummun pyöriessä, niin kovaa, ettei samassa tilassa oikein voinut olla.
0. Luin, että pelkkä kova ääni johtuisi vasemman puolen (eli sen puolen, johon ei ole liitettynä moottorin hihnaa) laakerin huonosta kunnosta, oikean puoleisen huonon kunnon ilmetessä enemmänkin tai kenties myös kolinana. Mitä tein?
1. Avasin pesukoneen sivut, jota pääsin ihan katsastamaan laakereita. Vasemmassa oli pieni välys, vaikka olikin aika puhdas, eikä ollut vuotanut, kuten netissä olevissa videioissa. Oikeassa ei mielestäni välystä ollut, kun rumpua liikuttamalla kokeilin. Sivuseinät lähtivät irti ihan ristipäämeisselillä; neljä ruuvia per seinä irti.
2. Tilasin vasemmanpuoleisen laakerin ihan valmistajalta (electrolux kai nykyään), kun laakerit ovat niin keskeisiä pesukoneessa, etten parinkympin vuoksi alkanut säästää ja etsiä kopioita. Samalla tilasin kalkinpoistoaineen, jota en ole tosin vielä ehtinyt käyttää.
3. Katsoin youtubesta videon, jossa näytettiin, että itse pitäisi tehdä sellainen työkalu, jolla irrottaa laakeri (tai voisi sellaisen tilatakin, mutta kallis). Tein sellaisen roskakorista löydetystä metallitangosta ja miljoonalaatikosta löydetyistä ruuveista naapurilta lainatulla poralla. Eli toisin sanoen vipuvarsi, jossa on kiinni kaksi ruuvia n. 80 mm päässä toisistaan.
4. Kun osa saapui, parin päivän prokrastinoinnin jälkeen otin eilen asiakseni avata vasemmanpuoleisen seinän ja alkaa hoitaa hommaa. Kun seinä oli irti, sitten kai 10 mm ruuvi irti jakoavaimella, mikä ei ihan helppoa ollut. Mutta lähti. Sen jälkeen käytin tekemääni työkalua ja sehän toimi hyvin. Laakeri lähti irti suhteellisen pienellä väännöllä. Olin valmistautunut voimanäytökseen.
5. Laakeripesän puhdistus talttapäämeisselillä ja talouspaperilla. Sitten vähän uuden laakerin mukana tulevaa vaseliinia pakkauksessa kerrottuihin paikkoihin ja laakeri kiinni sillä työkalullani. Aika lujasti väänsin ja toivottavasti tuli ihan kunnolla tosiaan kiinni. Sitten seinä kiinni ja kone paikalleen.
6. Testaus. Pyykkiä koneeseen ja päälle. Hiljainen kuin mikä! Aivan uskomattoman iso vaikutus. Aloin miettiä, pitäisiköhän se oikeanpuolimmainen laakerikin vaihtaa. Vaikka se olisi vähän isompi työ, niin ehkä laakerit olisi hyvä vaihtaa yhtä aikaa. Onko tästä muuten kokemuksia? Ainakaan sitä välystä ei ollut ja nyt äänitaso on miellyttävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010500Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523615Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543381- 642895
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2212281- 1162223
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671658Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221486Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396