murrosikäisen kanssa

Heidi

Mitä tehdä 12v.tytön kanssa joka tuittuilee ja haistattelee...??? Voimat lopussa kun yritän selittää kuinka tulee käyttäytyä. Hän yrittää määrätä koko 6 henk.perheemme menoja, rahoja ym. väittää ja kiukuttelee ettei kukaan rakasta eikä välitä kun vaan komennetaan siivoamaan yms. Haluaisi muuttaa pois kotoa, vaikka katuojaan!!! Yritän olla kiltti ja ymmärtäväinen, yritän selittää, yritän karjua ja selittää, yritän rankaista kotiarestilla ym.ym. mikään ei auta, kerää tavaransa ja kävelee mummolle!!! eikä nöyrry yhtään, ei anteeksi pyyntöjä,ei mitään. Eikä suostu enään kuuntelemaan mitään mitä puhun! mitä voin tehdä????

23

6295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossu

Vaikealta kuulostaa, mutta luulen, että hän kaipaa enemmän huomiota osakseen. Varsinkin jos on monta pikkusisarusta, hän voi kokea, että muut vievät vanhempien huomion eikä hänestä välitetä yhtä paljon. Yritä varata jonain päivänä yhteistä tekemistä vain sinulle ja tälle 12-vuotiaalle: esim. retki metsään eväät mukana, leffareissu tms. Haistattelua en kyllä hyväksyisi ollenkaan. Toivottavasti ei ole jo liian myöhäistä tuo käytöstapojen opastaminen. Onko kaveripiirissä kiroilevia ja huonosti käyttäytyviä lapsia? Voimia sulle!

• murkkujen äiti

Pidä sitkeästi kiinni säännöistä ja kotitöistä ja siitä, että sinua on toteltava halusi tai. Ja haistatteluun: itse karjuin tai kommentoin, riippuen tilanteesta, että "minulla on nimikin", tai "sano äiti vaan". Joka kerta. "vitun ämmään" voi sanoa, että olet itse sitten "vitun kakara".

Kuulostaako kamalalta? Juuri niin kamalia murkut ovat!
      Kotoa muutosta on turha vinkua. Alaikäinen ei muuta mihinkään, jos ja kun vanhemmat eivät suostu. Huostaanottoko? Ja mikä olisi peruste? Siksikö lapsi huostaanotettaisi, että kotona on ruokaa (joka pitäisi syödäkin vaikkei aina mieliruokaa olekaan) ja että kotona on säännöt!?
      - näin meillä sanailtiin kun nuori samoja valituksia huuteli. Se alkoi tuossa 11-12-vuotiaana. Jatkui kunnes nuori muutti kotoa pois, muutti aikaisin, 16-vuotiaana peruskoulun jälkeen.
      Murkun, tytön ,kanssa on helkutin raskasta. Mutta nyt tuo nuoreni on jo täysi-ikäinen ja edelleen kuitenkin soittelee ja kertoilee murheitaan, ilojaan ja kysyy neuvoja monissa asioissa...

ja kaikkein hassu juttu oli, kun tyttö alkoi kertoa kaveristaan, joka juuri tuolloin varhaisteininä sai mennä ja tulla ja olla, ei sanktioita, ym ym, ja tytär oli toista mieltä. Tyttäreni olikin kokenut hyvänä sen, että oli säännöt, ja nimenomaan tiukat säännöt joiden rikkomisesta seurasi jokin rangaistus: kotiaresti, kuukausirahan pienennys, lisää kotitöitä tms. Hänelle oli riittänyt sitten "vähäisempi" uhma, kun tiesi että se on kiellettyä. Esim. ei "tarvinnut" vetää perskännejä kun tiesi, että alkoholia ei sallita joten riitti kun joi salaa pullon lonkeroa: jee, mä tein sen, mä rikoin säännön!

Nyt hän on kertonut tämän kaiken, mitä on tehnyt, kiellettyä ja salaa. Luottamus on siis kuitenkin säilynyt, vaikka tuolloin hän oli todella raskas ja uhmasi. Joka päivä taistelua samoista perusasioista.
      Nuori ei tajua, mihin kaikkeen se raha menee, ja en tiedä, pitääkö hälle kaikki selittääkään. Aikuinen päättää. Lapsi ei voi mitään. Jokainen saa osuutensa, mutta ei niin, että yksi kokee jäävänsä paitsi kun toinen saa enemmän. Edes äidin ei kuulu ripotella tuhkaa päälleen.

Jokainen vanhempi oman temperamenttinsa mukaan. Minä olin/olen aika temperementtinen joten sanailut menikin sitten siihen linjaan, että kun nuori huutaa, miten kurjaa hänellä on koska minä teen hänen elämänsä kurjaksi, sanoin a) niin, se onkin minun elämäni tarkoitus ja päämäärä! siksi sinut olen maailmaan saattanutkin b) luuletko että olen teidät tänne siksi tehnyt että vartavasten tekisin elämänne kurjaksi.
      MEillä tuo kommentti a sai nuoret miettimään, että jaa, ei se ehkä niin olekaan.

Myös aikuisen maailmassa on pakko-asioita, sääntöjä, luopumista, lapsi vaan ei näe sitä.

Älä anna periksi. Jos ei kuuntele, anna olla. Pidä vaan kiinni säännöistä ym. Anteeksipyyntö on tosi paljon nuorelta. Sellaisen saat, kuten kiitoksenkin, vasta vuosien päästä. Vaikka hän itse tietääkin että luokkaa ja on väärässä, ei hän halua näyttää sulle sitä. Ylpeys. Mutta jos itse joskus sanont rumasti tms. ym., pyydä anteeksi.
      Pienet sanat merkitsevät paljon, hyvät ja vahingossa väärin sanotut.
      Yhdessä vietetty aika merkitsee myös paljon, tekee hyvää, vaikka meillä tyttö riiteli nekin hetket enkä sitten enää jaksanut.

Voitte sopia ajat, jotka on mummolla, ja jos menee muulloin riidan aikana, haet pois. Riita ei ratkea sillä, että pakenee paikalta, sen voit sanoa lapselle ja mummolle. Mummo ehkä lapsen puolella? Sinä olet äiti, huoltaja, sinä kuitenkin päätät!

• äiti myös

Enpä yhtään ihmettele, että murkkusi huutaa ja on hankala, sellainenhan olet itse.

• äiti myös
        äiti myös kirjoitti:

Enpä yhtään ihmettele, että murkkusi huutaa ja on hankala, sellainenhan olet itse.

Niin olen hankala, en ole koskaan tiennyt miten sen lapsen kanssa toimitaan että toimisin oikein. Neuvoja olen saanut myös lastenneuvolasta, siloin aikoinaan kun murkkuikä alkoi olla päällä..
        esim. neuvo: Jos alkaa kiukuttelun ja valittaminen, poistu tilanteesta. Mene ulos, menen vaikka saunaan/kylppäriin kunnes tilanne laukeaa. Älä mene mukaan jne.
        Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että tule töistä kotiin ja palaan ulos samantien, tulen sisälle sitten kun koko muu porukka on nukkumassa. Tai lukkiudun saunan lauteille korvatulpat korvissani.
        Ei näin voi olla.
        Kun menin ulos, pihalle, riitelevä nuori tuli perässä. Sanoin: älä tule tänne enää riitelemään, asia on jo selvä. Mutta tyttö halusi vielä kertoa ja selvittää - käytännössä hän jauhoi samaa asiaa ja se ei edennyt (en muista enää mistä oli kyse) minnekään, hän siis käytännössä haastoi riidan ja minun suuttumaan uudelleen samasta asiasta. Hän ei myöskään antanut minun olla rauhassa, vaikka hain tilan ja pyysin sitä.

esim. kaksi: lapsi haluaa muodinmukaiset housut. Kaikilla on sellaiset. Lupaan ne, ostan kevääksi (on talvi) koska ne ovat kevät- ja kesähousut. Ostan ne heti kun niitä tulee kauppaan, nyt niitä ei ole, on vain toppavaatteita, olen katsonut ja kierrellyt. Asa selvä, niinkö? EI, EI SUINKAAN! JOKA PÄIVÄ lapsi huusi, karjui, kiukutteli: sä lupasit ostaa ne housut etkä ole vieläkään ostanut. JOKA PÄIVÄ, aamulla kun hän heräsi, illalla koulun jälkeen. JOKA PÄIVÄ sama asia uudeleen ja uudeleen. Ehkä sinun hermosi kestää olla kärsivällinen, ei minun, ei miehenikään. Kuukausitolkulla, viikko ja päivä toisensa jälkeen tämä sama huutaminen. Minä en ymmärtänyt, en ymmärrä vieläkään näin vuosen jälkeen, patisi ehkä..

Siis hän ei huomattanut, kysynyt, hän valitti, huusi vaati, mikään järkipuhe ei tehonnut tämän asian suhteen.
        Kun sitten housut tulivat ensmmäisenä siihen kaikkein kalleimpaan liikkeeseen, ostin ne, vein kotiin. Minusta tyttö oli pieni ja hoikka ja housujen kokomerkintä oli omituinen ja outo, ostin numeroa liian pienet. HUUTO: "miten pienenä sä mua oikeen pidät!" Tiedän, että jos olisin tuonut liian isot, olisi huuto: Miten läskinä sä mua pidät.
        olen tuon lapsen äiti, mutta en ole ainoa, joka on hänen takiaan ihmetellyt ja kummastellut - ei minun käytöstä kun hermot menee, vaan tytön käytöstä. Mistä se johtuu - on heppo syyllistää äitiä. En tuolloin (housuepisodi) tiennyt, että biol. isän luona lupaukset eivät pitäneet (olimme eronneet, tapasivat sopimukswen mukaisesti). Sain tietää sen vasta vuosia vuosia myöhemmin. En tajunnut, että vaikka minä olin aina pitänyt lupakseni, hän ei luottanut siihen siksi, että biol. isän lupaukset olivat sanahelinää, ei lapsi koskaan sillä tavalla viitanut. Pahan olon, joka johtui isän luona tapahtuneista (jotka sain tietää vasta muutama vuosi sitten, joten en voinut puutua asiaan, josta en tiedä, kun kerrotaan vain miten kaikki on niin ihanaa), lapsi purk minuun. Hän ei moittinut etäisäänsä edes perheneuvolassa, joten emme voineet tietää taustoja, emme tukea, selittää tai puuttua asiaan millään tavalla.

Mutta on aina helpo syyttää äitiä.Mutta missä on isä? Muu suku? Entäs miksi toisen lapsen kanssa ei samanlaista ole koskaan ollut? Miksi hän tajuaa asiat tavallisesti selittämällä, puhumalla? Minulla on siihen vastaus: hänellä ei ole ylivilkkautta, keskittymiskyvyn puutetta, kuullun ja luetun ymmärtämisen vaikeutta näistä johtuen, hän osaa myös yhdistellä asioita: tehdä johtopäätöksiä kuullusta, kerrotusta, näkemästään, kuten ihmiset ja jopa nuoret yleensäkin.

Mutta on heppo nähdä herttainan,nätti nuori tyttö ja hulluna huutava ämmä,"ei mikään ihme, mene itseesi, oma syysi".

• kolmas äiti
        äiti myös kirjoitti:

Niin olen hankala, en ole koskaan tiennyt miten sen lapsen kanssa toimitaan että toimisin oikein. Neuvoja olen saanut myös lastenneuvolasta, siloin aikoinaan kun murkkuikä alkoi olla päällä..
        esim. neuvo: Jos alkaa kiukuttelun ja valittaminen, poistu tilanteesta. Mene ulos, menen vaikka saunaan/kylppäriin kunnes tilanne laukeaa. Älä mene mukaan jne.
        Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että tule töistä kotiin ja palaan ulos samantien, tulen sisälle sitten kun koko muu porukka on nukkumassa. Tai lukkiudun saunan lauteille korvatulpat korvissani.
        Ei näin voi olla.
        Kun menin ulos, pihalle, riitelevä nuori tuli perässä. Sanoin: älä tule tänne enää riitelemään, asia on jo selvä. Mutta tyttö halusi vielä kertoa ja selvittää - käytännössä hän jauhoi samaa asiaa ja se ei edennyt (en muista enää mistä oli kyse) minnekään, hän siis käytännössä haastoi riidan ja minun suuttumaan uudelleen samasta asiasta. Hän ei myöskään antanut minun olla rauhassa, vaikka hain tilan ja pyysin sitä.

esim. kaksi: lapsi haluaa muodinmukaiset housut. Kaikilla on sellaiset. Lupaan ne, ostan kevääksi (on talvi) koska ne ovat kevät- ja kesähousut. Ostan ne heti kun niitä tulee kauppaan, nyt niitä ei ole, on vain toppavaatteita, olen katsonut ja kierrellyt. Asa selvä, niinkö? EI, EI SUINKAAN! JOKA PÄIVÄ lapsi huusi, karjui, kiukutteli: sä lupasit ostaa ne housut etkä ole vieläkään ostanut. JOKA PÄIVÄ, aamulla kun hän heräsi, illalla koulun jälkeen. JOKA PÄIVÄ sama asia uudeleen ja uudeleen. Ehkä sinun hermosi kestää olla kärsivällinen, ei minun, ei miehenikään. Kuukausitolkulla, viikko ja päivä toisensa jälkeen tämä sama huutaminen. Minä en ymmärtänyt, en ymmärrä vieläkään näin vuosen jälkeen, patisi ehkä..

Siis hän ei huomattanut, kysynyt, hän valitti, huusi vaati, mikään järkipuhe ei tehonnut tämän asian suhteen.
        Kun sitten housut tulivat ensmmäisenä siihen kaikkein kalleimpaan liikkeeseen, ostin ne, vein kotiin. Minusta tyttö oli pieni ja hoikka ja housujen kokomerkintä oli omituinen ja outo, ostin numeroa liian pienet. HUUTO: "miten pienenä sä mua oikeen pidät!" Tiedän, että jos olisin tuonut liian isot, olisi huuto: Miten läskinä sä mua pidät.
        olen tuon lapsen äiti, mutta en ole ainoa, joka on hänen takiaan ihmetellyt ja kummastellut - ei minun käytöstä kun hermot menee, vaan tytön käytöstä. Mistä se johtuu - on heppo syyllistää äitiä. En tuolloin (housuepisodi) tiennyt, että biol. isän luona lupaukset eivät pitäneet (olimme eronneet, tapasivat sopimukswen mukaisesti). Sain tietää sen vasta vuosia vuosia myöhemmin. En tajunnut, että vaikka minä olin aina pitänyt lupakseni, hän ei luottanut siihen siksi, että biol. isän lupaukset olivat sanahelinää, ei lapsi koskaan sillä tavalla viitanut. Pahan olon, joka johtui isän luona tapahtuneista (jotka sain tietää vasta muutama vuosi sitten, joten en voinut puutua asiaan, josta en tiedä, kun kerrotaan vain miten kaikki on niin ihanaa), lapsi purk minuun. Hän ei moittinut etäisäänsä edes perheneuvolassa, joten emme voineet tietää taustoja, emme tukea, selittää tai puuttua asiaan millään tavalla.

Mutta on aina helpo syyttää äitiä.Mutta missä on isä? Muu suku? Entäs miksi toisen lapsen kanssa ei samanlaista ole koskaan ollut? Miksi hän tajuaa asiat tavallisesti selittämällä, puhumalla? Minulla on siihen vastaus: hänellä ei ole ylivilkkautta, keskittymiskyvyn puutetta, kuullun ja luetun ymmärtämisen vaikeutta näistä johtuen, hän osaa myös yhdistellä asioita: tehdä johtopäätöksiä kuullusta, kerrotusta, näkemästään, kuten ihmiset ja jopa nuoret yleensäkin.

Mutta on heppo nähdä herttainan,nätti nuori tyttö ja hulluna huutava ämmä,"ei mikään ihme, mene itseesi, oma syysi".

Tuntuu olevan hyvin yleistä, että kun nuorella on ongelmia, vanhemmat mielellään leimaavat hänet ylivilkkaaksi tai muuten vain itse syypääksi kaikkeen. Jos me äidit ja isät suostuisimme näkemään myös oman osuutemme ongelmissa, pystyisimme ehkä osaltamme tilannetta muuttamaan?

• tämä edell. äiti vielä täällä
        kolmas äiti kirjoitti:

Tuntuu olevan hyvin yleistä, että kun nuorella on ongelmia, vanhemmat mielellään leimaavat hänet ylivilkkaaksi tai muuten vain itse syypääksi kaikkeen. Jos me äidit ja isät suostuisimme näkemään myös oman osuutemme ongelmissa, pystyisimme ehkä osaltamme tilannetta muuttamaan?

Näin voidaan kommentoida, kun ei jakseta ajatella mitä luetaan, no,en muista miten tarkkaan kommentoin tuossa edell. viestissä taustoja.

Mutta ainakin meidän kohdalla ja tämän lapsen kohdalla on kyse lievästä ylivilkkaudesta ja keskittymiskyvyttömyydestä. Samaa vikaa oli hänen isässään ja isänsä äidissä.

Ongelmia oli päivähoidossa, päiväkodissa, koulussa. Hänen kanssaan ei jaksaneet edes alan ammattilaiset. enkä liioittele yhtään.

1.-2. luokan hän opetteli istumaan paikoillaan ja olemaan hiljaa ja häiritsi muuta opetusta (oppi kyllä lukemaan kirjoittamaan nopeasti, matikka tuottaa edelleen vaikeuksia...).
        Jos hänellä olisi ollut toisenlainen ope, hän olisi siirtynyt erityisluokalle, mutta tämä ope näki vilkkaan lapsen, joka oppimiskyvyssä tai -halussa ei ole vikaa... hän antoi mm. lapsen seurata opetusta pulpetin alta (oli hiljaa ja kumitti pulpetin alustaa puhtaaksi, kertoi että on sen itse sotkenut kun ei jaksa olla paikallaan tunnilla), ja kun hän teippasi itse suunsa kiinni (mutta kommentoi huulten raosta teipin välistä) ope näki että kyseessä on yritys olla hiljaa ja keino sen varmistamiseksi, oma oivallus, 3.-4.luokan ope näki huomionhakuisen ja erikoisuutta tavoittelevan lapsen....
        Läksyjen tekoon meni koko ilta, vielä klo 21 hän ähelsi kirjojen parissa. Ei siksi, etteikö olisi osannut tai saanut apua, vaan siksi, ettei pysynyt paikallaan edes yhtä tehtävää alusta loppuun asti, sillä hänen piti seurata mitä muualla perheessä tapahtuu ja kommentoida alakerran keskusteluihin (yläkerrassa oma huone). Hänelle siis kaikki ärsykkeet olivat samanarvoisia, joihin pitää reagoida ja mennä mukaan, esim. auton ääni ulkona, aikuisten keskustelu alakerrassa... hänet piti kymmeniä kertoja palauttaa koulutyön ääreen. Perheneuvolan ohjeet eivät toimineet.
        Tässä siis vain pari esimierkkiä.
        Ja tällaista ei ole ollut kuopuksen kanssa, ei itselläni aikanaan, ei sukulaisten tai tuttavien lasten kohdalla.
        Edelleen nuorella on kymmen rautaa tulessa, projekteja, jotka eivät kaikki pääty loppuun asti vaan jäävät puolivalmiiksi..

En siis ole syyttämässä lastani sellaiseksi, mitä hän ei ole, jotta omat kädet olisivat puhtaat. Kerron vain tosiasian, mutta onhan sitä vaikea ulkopuolisen hyväksyä.
        Oman osuuteni näen tilanteissa ja tietyissä asioissa, mutta myös ulkopuoliset neuvojat voisivat nähdä että kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joten samat neuvot eivät päde. En voi muuttaa esikoistani tämän em. asian osalta, vaikka haluaisinkin.

• myös väsynyt

itselläni on kohta 12-v. tytär ja meno samanlaista kuin teillä. Olen lapseni kanssa kaksin ja tuntuu tosiaan ettei sitä kaikkea jaksa yksin ottaa vastaan. Se on ihan kummallista, ettei nuori tunne katumusta ilkeistä sanoistaan, ei ymmärrä kuinka paljon loukkaa. Olemme käyneet perhenlassa, se auttaa aina hetkeksi kunnes tytär jostakin rajoituksesta tms. taas suuttuu. seuraavaksi ajattelin ottaa yhteyttä koulupsykologiin tai koulukuraattoriin. Tilanne lähentelee kyllä minun jaksamiseni rajoja. Ja sitten masentaa koska ainut neuvo jonka tässä tilanteessa saa on: koita jaksaa ja pysyä tiukkana rajojen suhteen. Mitä jos en jaksakaan...

• murkun äiti

juu, en itsekään ymmärrä tätä,. että aikuisen pitäisi jaksaa ja ymmärtää ja pysyä tiukkana. Missä on nuoren oma vastuu omasta käytöksestä ja sen aiheuttamista seurauksista??!! jos on säännöt, ja niitä rikkoo, siitä seuraa rangaistus, jonkinlainen sanktio. niinhän on muussakin yhteiskunnassa,ei vain kotona. silloin on vastuu itsellä, että on rikkonut sääntöjä, lakeja, ja sitten kärsitään seuraukset.

täysijärkisen lapsen, teinin, varhaisteinin, pitää tajuta oma osuutensa ja vastuunsa. ei lapsella ole "oikeutta" ajaa vanhempiaan loppuun asti vain siksi, että "sä oot ÄITI!" omilleni vastasin, että olen myös ihminen, en jaksa enkä kestä kaikkea. Äitiys ei ole mikään velvoite eikä se tarkoita, että menettää ihmisarvonsa ja olla roskiksena ja huonommin kohsdeltavana kuin kynnysmatto.

etkö saa missään yhteydessä lasta tai edes terapeutteja tajuamaan, että jaksamisen raja täyttyy? Kuminauhakin katkeaa kun aikansa venyttää. Että myös lapsella on vastuuta asioissa.
        Nuoret haluaa oikeuksia. mutta sillä lantilla on kääntöpuolensa: velvollisuus. EI voi saada oikeuksia jos ei kykene hoitamaan velvollisuuksiaan ja ottamaan vastuuta. on oikeus viikkorahaan, mutta sen saaminen edellyttää velvolisuuksista huolehtimiseen: kotityöt, koulutyöt, hyvä käytös. Niin on aikuisillakin..
        miksi tätä ei taota nuoren päähän terpautieilla, koska ulkopuolisen sanomana se menisi paremmin perille. sen äärettömän ymmärtämisen sijaan vastuutettaisi nuori?????

• essi
        murkun äiti kirjoitti:

juu, en itsekään ymmärrä tätä,. että aikuisen pitäisi jaksaa ja ymmärtää ja pysyä tiukkana. Missä on nuoren oma vastuu omasta käytöksestä ja sen aiheuttamista seurauksista??!! jos on säännöt, ja niitä rikkoo, siitä seuraa rangaistus, jonkinlainen sanktio. niinhän on muussakin yhteiskunnassa,ei vain kotona. silloin on vastuu itsellä, että on rikkonut sääntöjä, lakeja, ja sitten kärsitään seuraukset.

täysijärkisen lapsen, teinin, varhaisteinin, pitää tajuta oma osuutensa ja vastuunsa. ei lapsella ole "oikeutta" ajaa vanhempiaan loppuun asti vain siksi, että "sä oot ÄITI!" omilleni vastasin, että olen myös ihminen, en jaksa enkä kestä kaikkea. Äitiys ei ole mikään velvoite eikä se tarkoita, että menettää ihmisarvonsa ja olla roskiksena ja huonommin kohsdeltavana kuin kynnysmatto.

etkö saa missään yhteydessä lasta tai edes terapeutteja tajuamaan, että jaksamisen raja täyttyy? Kuminauhakin katkeaa kun aikansa venyttää. Että myös lapsella on vastuuta asioissa.
        Nuoret haluaa oikeuksia. mutta sillä lantilla on kääntöpuolensa: velvollisuus. EI voi saada oikeuksia jos ei kykene hoitamaan velvollisuuksiaan ja ottamaan vastuuta. on oikeus viikkorahaan, mutta sen saaminen edellyttää velvolisuuksista huolehtimiseen: kotityöt, koulutyöt, hyvä käytös. Niin on aikuisillakin..
        miksi tätä ei taota nuoren päähän terpautieilla, koska ulkopuolisen sanomana se menisi paremmin perille. sen äärettömän ymmärtämisen sijaan vastuutettaisi nuori?????

Nykyisin nuorelle korostetaan liikaa heidän oikeuksiaan. Heille on syntynyt vääristynyt kuva siitä, että oikeudet säilyvät, vaikka aktiivisesti unohtaisi kaikki velvollisuudet. Maailmanmeno on muutenkin niin hektistä, että nuoren on välillä hyvä harjoitella tavallisia asioita esim. kotona asumista :).

Olen huomannut, että kaikenlainen uppiniskaisuus ja ryppyily lisääntyy sitämukaa mitä enemmän nuori viettää aikaa ystäviensä kanssa. Kaikki mitä yhtenäkin iltana puhuin (ja huusin) tyttäreni 12v, kanssa liittyivät hänen lempiaiheeseensa "mut ku kaikki muutkin saa sitä ja tätä".

Kesti kauan selittää, ettei sellaista ihmistä ole kuin "kaikki muut". Jokainen on persoona ja jokaisessa perheessä toimitaan samassa tilanteessa erilailla. Tytär ei voi toimia meidän perheessä niinkuin naapuriperheen tytär, koska hän on meidän lapsi eikä naapuriperheen vanhempien... Olin tänään aivan onnesta sekaisin, kun tämä 12v tyttäreni selitti samoja asioita nuoremmille sisarilleen!

Usein kaikenlainen temppuilu on vain rajojen hakemista ja se nopeasti loppuu siihen, että rangaistusuhkaukset laitetaan käytäntöön. Ei ole mitään mieltä sanoa, että jonkin säännön rikkomisesta seuraa rangaistus, ellei sitä koskaan toteuta, vaikka sääntöä rikotaankin.

Jos nuorella on vaikeuksia totella vanhempiaan, on se totisesti hänen ongelmansa eikä vanhempien. Vamhemmat tekevät itselleen sekä nuorelle karhunpalveluksen jos vain ymmärtävät nuorta loputtomasti.

• Just me
        murkun äiti kirjoitti:

Jos aikuiset rikkoo jotain "sääntöä" niin saako ne jonkun rangaistuksen? EI. Jos aikuinen ei jaksa viedä roskapussia, mitä hän tekee? KÄSKEE LAPSEN VIEDÄ. Jos lapsi ei jaksa viedä roskapussia, mitä siitä seuraa? HIRVEÄ HUUTO. Te sanotte että lapsille pitää antaa lisää vastuuta ja laatia lista kotitöistä, miksei sitten aikuisille. Minä ainakin imuroin puolet talosta, tyhjennän tiskikoneen, vien roskat, vedän lakanoita ja käyn kaupassa. Eikö aikuisilla pitäisi kuitenkin olla suurin vastuu?

• mam
        Just me kirjoitti:

Jos aikuiset rikkoo jotain "sääntöä" niin saako ne jonkun rangaistuksen? EI. Jos aikuinen ei jaksa viedä roskapussia, mitä hän tekee? KÄSKEE LAPSEN VIEDÄ. Jos lapsi ei jaksa viedä roskapussia, mitä siitä seuraa? HIRVEÄ HUUTO. Te sanotte että lapsille pitää antaa lisää vastuuta ja laatia lista kotitöistä, miksei sitten aikuisille. Minä ainakin imuroin puolet talosta, tyhjennän tiskikoneen, vien roskat, vedän lakanoita ja käyn kaupassa. Eikö aikuisilla pitäisi kuitenkin olla suurin vastuu?

Okei, voidaan ne kotihommat jakaa tasan kotonakin. Ihan kaikki, ihan tasan. Muksu siinä kuin vanhemmatkin käy kaupassa, huolehtii että kaapissa on aina ruokaa ja jokaiselle sitä lempparisapuskaakin vähän, laittaa ruuan, huolehtii tiski, pyykit, silittiämiset, korjaa vaatteet, vie suutarille, kunnostaa fillarit, huoltaa auton tai huolehtii sen huoltoon viennin, vie pikkuisen päivähoitoon ja hakee, istuu vanhempainilloissa, soittelee eri virastot ja isännöitsijät ja kesäleirit ja riparit jne perheen asioita, mitä nyt onkaan. Järkkää synttärit, joulut leipomisineen, koristeluineen. Huolehtii lääkäriajat ja käynnit ja lääkkeet niin itselle kuin muillekin. Sitä arkea, mitä äiti tekee eikä kukaan huomaa jos se sujuu.

Kaikessa on huomioitava tulot. Eli ensin maksetaan laskut ja sitten ostetaan ruoka ja sitten katotaan mitä jää, ja tili ei koskaan saa olla nollalla, siellä on aina oltava pelivaraa yllättävien tilanteiden varalle. Ja jokaiselle tasapuolisesti tarpeellista, ei vain sille, joka meteliä pitää eniten.

Ei ole iso vastuu, jos imuroi, käy kaupassa, auttaa äitiä pyykissä ja vie roskat. Se on vain jäävuoren huippua kaikesta siitä, mistä kotona äiti/vanhemmat vastaa.

Oma äitini kuoli kun olin vajaa 16-v. Olimme alkuun aivan lamaantuneita ja kun siitä toivuimme, aloimme ihmetellä mitä kaikkea nyt pitäisi tehdä. Se kaiken tekemisen määrä oli valtava. Meitä oli (täysin passattu) isä ja neljä nuorta aikuistuvaa, joista kolme tyttöä ja yhdessä ihmettelimme, miten äiti selvisi siitä kaikesta YKSIN, ja TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN??!! Totesimme: olisi pitänyt auttaa äitiä enemmän ja eipä ihme että mutsi huusi aina niin helkutisti.

Kotityöt ja se, että asiat huushollissa rullaa, jäivät sitten minun vastuulleni ja eipä siinä juuri muuta ollut, ei ainakaan sellaista nuoren huoletonta elämää jota muilla oli ja on.
        Ruuan laiton opettelin kantapään kautta. Pyykit. Miten ja mistä virastosta jokin asia hoidetaan että asia etenee jne. eihän enää voinut luottaa siihen itsestäänselvyyteen, että jokin kimurantti asia vaan on hoidettu tai että kaapissa on sapuskaa ja lisää kannetaan kun vaan sanoo.. se piti tehdä ja hoitaa itse.

Jos nuori tekee jotain kotihommaa, se on kovin vähän siihen kaikkee, mitä äiti tekee. Esim. muutossa nuori pakkaa omat roinansa laatikkoon. Aikuiset huoltehtii kaiken muun kodin roinan ja muuttokuljetuksen kantajineen jne.
        et edes tiedä miten paljon ja mitä kaikkea se on. Aikusilla siis ON suurin vastuu ja siinä sinun kotitöiden määrä on pientä. Se on sinun vastuusi yhteisestä kakusta.

• Saija

...nuoren on helpompi katkaista henkinen napanuora vanhempiinsa loukkaavilla sanoilla. Ja murrosikähän nimenomaan on irtautumista omista vanhemmista. Mun lapsilla murkkuikä on mennyt suht kivuttomasti ohi, mutta loukkaavilta sanoilta ei meilläkään ole vältytty. Ensimmäiset kerrat ne sanat sattuivat todella pahasti. Mutta kun tarkemmin asiaa ajattelin, tajusin meillä tytön kanssa olleen niin läheiset ja lämpimät välit, että ainoa tapa "katkaista" ne välit olivat nuo loukkaavat sanat. Kaikki on kuitenkin jälkeenpäin puhuttu selväksi, mutta oli helpottavaa tajuta, että niiden loukkaavien sanojen nyt vaan oli pakko tulla, jotta nuori saisi ilmaa siipiensä alle.

• Katriina

Yritä jaksaa, ole looginen, pidä säännöistä kiinni. Kun tilanne on aivan mahdoton, mene ja halaa häntä lujasti, sano että rakastat...

Eli kertomuksesi oli aivan kuin meidän perhe-elämästä aikoinaan, tytär on nyt 17-v tasapainoinen, hyvinkäyttäytyvä lukiolainen, jolla menee koulu hyvin, seurustellutkin jo vuoden kivan pojan kanssa ja muitakin kavereita riittää ja meidän suhteet on kunnossa. Välillä käydään ostoksilla, leffoissa, syömässä yhdessä. Hän kertoo mulle paljon asioitaan ja yritän tukea häntä kaikessa.

Eli hänen pahin murrosikänsä oli siinä 12-14-vuotiaana. Hän uhmasi kaikkea, varasti kerran kaupastakin. Heitti minua tavaroilla, joskus olimme aivan käsirysyssä, kun estin häntä lähtemästä ulos illalla suuttuneena.

Hän on vain yksi perheemme nuorista ja hänellä oli ehdottomasti varhaisin vaikea murrosikä, mutta ohi se meni. Jaksamista teille.

• Girl90

No niin, en itekkään tiiä miten mä tänne eksyin, kai mä vaan halusin tietää mitä te vanhemmat ajattelette meistä nuorista. Mun mielestä huuto ei auta yhtään! Äidin kanssa en tule niinkään hyvin toimeen sillä hän huutaa koko ajan, mutta esim. isän kanssa olemme todella läheisiä, ja hän ainakin yrittää ymmärtää minua ja huutaa vain kun siihen on aihetta. Ensin pitää edes yrittää keskustella. Ainakin mun kohalla ärtymys johtuu siitä, et mä oon aika yksinäinen. Siis onhan mulla paljon kavereita, mutta kun kotona on niin paljon tekemistä (kotitöitä), ettei aikaa riitä kavereille. Onko se maailmanloppu jos jostain kokeesta tulee kasi? Oon aina ollu hikke, mutta en vaan aina jaksa lukee. Yks syy mun suuttumukselle on esim. mun pikkusisko, kun se kiroilee mulle (haukkuu paskapääks) yms. eikä mun vanhemmat usko, kun se on aina ollu niin kiltti. Eli kukaan ei usko mua. Siitä mä suutun tosi paljon. Jossain kirjassa on varmaan sanottu, et teijän pitäs olla meijän "kavereita", mut se on jo liikaa, et mutsi haluu tulla mukaan discoon. 13-vuotiaillakin on oma elämä! Meilläkin on oikeus murjottaa ja suuttua. Mut anyway, kiitti jos jaksoitte lukee tän viestin loppuun! Toivottavasti tajusitte eees jotain mitä mä yritän sanoa...

• huutaja

Joo, totta on, että on vaikea uskoa että se pikkuinen, joka on kiva söpö ja herttainen aikuisten edessä onkin sitten toisaalla oikea ilkimys. Ei se ole yksin vanhepien tai aikuisten vika, siihen lankaan menee kaikki muutkin.

Ja miksikö huudetaan? Miksi ihmeessä mikään ei mene perille kauniisti sanomalla?? Ikään kuin ei olisi kuultukaan, vasta sitten havahdutaan "ai se sano jotakin ja minulle siis" kun korottaa ääntään. Miksi nuori vedättää niin pitkälle, että pinna palaa ja hermo menee? Aina samoista asioista. Se raivostuttaa.
        Sinusta en tiedä, tämä on kokemus omasta tyttärestäni.
        Myös aikuisilla, äidillä, on oikeus murjottaa, suuttua, olla omissa oloissan ja rauhassa. Ainakaan omani ei tätä mitään minulle suonut ja siitä tuli riitaa. Emme myöskään tiedä ja osaa kaikkea. Vastaus pitäisi tulla kuin apteekin hyllyltä, heti ja oikein, virheettömästi. Se on liikaa.

En allekirjoita väittämää, että vanhempien tulisi olla lapsille kavereita, tasavarteisia siis. Se on yhden ajan kasvatusoppisuunnan ajatelma. Aikuisella on kuitenkin loppuviimeksi vastuu lapsestaan. Jos ollaan tasavertaisia, ollaanko yhdessä teinejä vai yhdessä nelikympiisiä??

• anita

juuri tuo pänni mua suunnattomasti murrosikäisenä;kun mutsi yritti leikkiä kaveria.
        Pah

• Saija

En ole koskaan huutanut lapsilleni. Ei ole ollut tarvis ja olen aina pyrkinyt olemaan itse esimerkkinä lapsilleni. Jos huutaisin, antaisin lapsillenikin oikeuden huutaa.

Mulla on sua vuotta nuorempi poika ja sua 4 vuotta vanhempi tytär. Olen pyrkinyt näille murkuilleni olemaan äiti, en kaveri. Tietyt pelisäännöt meillä on kotona ollut aina, mutta mitä vanhemmiksi lapseni ovat tulleet, sitä enemmän he ovat saaneet keskittyä työhönsä(=koulunkäynti) ja vapaa-aikaansa. Minä hoidan meillä kotityöt, mutta en ole marttyyriäiti. En tehnyt lapsia itselleni taloudenhoitajiksi. Lapseni eivät kuitenkaan ole uusavuttomia, sillä olen ottanut heidät pienestä pitäen mukaan kotitöihin silloin, kun he ovat itse sitä halunneet. Ja täytyy myöntää, että sydäntä lämmittää töistä palatessani, kun poika on imuroinut, pessyt kylpyhuoneet ja laittanut kahvin valmiiksi tai tehnyt ruuan. Ja ihan omasta halustaan.

Mun periaatteni näiden nuorteni kanssa on, että "kompastele elämäsi polulla, niin minäkin tein...jos et enää jaksa yksin, tässä on käsi, josta voit ottaa kiinni ja minä autan sinut taas seuraavan mäen yli"

• mama

Kiitos hyvistä ajatuksista, girl. Olen ihan samaa mieltä tuosta huutamisesta ja ihmetellyt vanhempia, jotka itse huutavat ja ovat kaikessa kiukkuisia, joustamattomia ja vaativia, ja sitten odottavat lapsiltaan kaunista käytöstä.

Minun ei ole tarvinnut huutaa lapsilleni koskaan, eikä myöskään kuulla heiltä loukkauksia. Eri mieltä ollaan tietysti monistakin asioista, mutta niinhän saakin olla. Rajoja ei ole tarvinnut nuorilleni laatia, mutta tietyt pelisäännöt syntyvät itsestään, kun on halua molemmin puolin kunnioittaa toinen toistaan. Minusta yhteispeli syntyy siitä, että välitetään ja huomioidaan, ei siitä että ollaan tiukkoja ja ankaria.

• vanha murkku

oon jo seittämässätoista mutta mun vanhemmille kapinointi alko vasta nyt. oon myös likka.

tärkeintä on just toi mitä sä oot nyt tehnyt oot lähellä ja välität tyttärestäs. älä anna sen saada käsitystä ettei äitikään välitä hänestä yhtään. muutto haaveet on normaalia => haluaisi alkaa haliltsemaan omaa elämäänsä kun tuntee sen kotona liian vaikeaksi (sanoit haluavan käsitellä koko perheen rahoja jne. )

ja yksi hyvä juttu voisi olla että välillä olisitte ihan hiljaa ja vaan juttelisitte tulevasta kesästä lämmön ja loman suhteen (täytyy varoa ettei mene riitelyksi jos tytöllä herkkä hetki silloin) ja muistella lapsuusaikoja (ei saa muodostaa saarnan aihetta)

sulla ittellä on siinä seurassa kyllä aika rankkaa. saa pohtia aina iltaisin että missäs se tyttö viipyy (oma äiti ei mene vieläkään nukkuun ennen kuin oon tullut illalla kotiin vaikka olisin koulun kanssa jossain!) ja se on kyllä vain äidin vaistoa joka on erittäin tärkeää lapsesta huolehtiessa. kerää itsellesi voimia viettämällä välillä lepo iltoja kirja kädessä tai keskustellen miten muut päärjäävät lastensa kanssa. tsemppiä!

• huoltaja

Tyttäresi on itse kertonut syyn käytökseensä: hänestä tuntuu että hänestä ei välitetä. Yritä siis osoittaa hänelle, että hän on rakas ja tärkeä, antaa enemmän huomiota,lisätä välillenne myönteisiä asioita. Huutamalla, pakottamalla ja rankaisemalla se ei tapahdu.
      Kasvatus ja opetuksetkin menevät paremmin perille keskustellen ja tyttärenkin mielipidettä kuunnellen, sovitellen ja kompromisseja tehden kuin tiukoilla säännöillä ja vaatimuksilla. Pyri kuuntelemaan ja ymmärtämään häntä, samalla ohjaten.

• näinkin

Jospa koittaisit miettiä, mistä saisit riitoja ja komentamista vähemmälle, esim. tinkisit siivoamisvaatimuksista tai oisko muita riidanaiheita, joita voisit katsoa läpi sormien ettei tilanne kiristyisi. Joskus on arvokkaampaa ylläpitää hyvää suhdetta kuin että kaikki menee jonkun työnjaon tai sääntöjen mukaan.

• hanna

voin sanoa, että sellainen VANHEMPI, JOKA ASETTAA RAJAT, mutta joskus "erikoistilanteissa" joustaa niistä, ANSAITSEE NUOREN KUNNIOITUKSEN.

olen itse 17-vuotias, eikä minulla ole koskaan ollut "mielettömän kauheaa raivoamis-vaihetta". osa syy tähän saattaa juuri olla se, että minulla oli suht. tiukat rajat, joista joskus saatettiin joustaa jos olin esim menossa esim. kavereitten "bileisiin" (vielä 7-8 luokkaan asti ne olivat minulle limu-bileitä). kaverillani ei ollut rajoja juuri ollenkaan ja kun minä valitin, etten saa mennä miten haluan, hän valitti että saa. hänellä olikin kauhea murrosikä, nykyään hän on onneksi rauhottumaan päin (vaikken enää olekkaan ollut häneen pahemmin yhteydessä, olemme harrastaneet smalltalk:ia mm. bussissa silloin tällöin).

Nykyään minulla on edelleen hyvät välit vanhempieni kanssa ja äiti on useaan otteeseen sanonut, että "olet jo niin vanha, että ymmärrän parin siiderin tms. juomisen, mutten sitä, että sitä juodaan itsensä niin känniin, että sammutaan katuojaan. tupakkaa tai huumeita minä en myöskään hyväksy." olen äitini kanssa tästä aivan samaa mieltä. hauskaa on vain se, että joskus äiti päivittelee minulle 15-vuotiaan pikkusiskoni käytöstä, pyytää joskus puhumaan hänelle. joskus siskoni kuunteleekin, myöntää lapsellisuutensa, mutta kun "kiukkukohtaus" tulee, niin silloin ei enää myönnetä mitään.

siis neuvoksi kaikille äideille: jutelkaa lastenne kanssa kun asiat ovat mallillaan, asettakaa rajat, mutta antakaa heillekkin sopivasti liikkumistilaa. hyvää kesää kaikille!

• TODELLA huolissaan

MITÄ IHMETTÄ VOIN TEHDÄ!!! mulla on 13 kohta 14 votias tyttö joka on niin murkku kuin voi olla! hän huutaa ja kiukuttelee ja kerran riitamme aikana naapurit kuulivat talostamme niin kovaa huutoa että soittivat poliisit. Näin on käynyt jo kolme kertaa, ja poliisit ovat jo miettineet että tyttäreni pitäisi viedä johonkin adobtioperheeseen! en ymmärrä enää mistään mitään! hän ei edes tee läksyjään ja koulusta on tullut jo kuusi kertaa kirje jossa kerrotaan että tytärtäni suositellaan käymään sosiaalitoimivirkailijan luona! hän on jäänyt myös nelosella luokalleen, ja pääsi sitten lopulta nipin napin viitoselle. sitten viitosella alkoi lintsaus-kausi, jolloin hän lintsasi joka kerta matikasta äikästä bilsasta, jne. kun keskustelin hänen kanssaan ja kysyin lintsauksen syytä, hän vastasi: "vittuuks mua mikää saatanan matikka kiinnostaa!?"
        Kävin kerran hänen rehtorin puheilla, ja nyt keväällä hänet viedään jonnekkin erikois kouluun! miten voin estää sen? tyttäreni asuu 3 kk vaarinsa luona(joka on sokea ja hyvin vanha) eikä vaari voi tytöstäni huolehtia. kerran kun hän tuli sieltä, hän oli ihan kannissä ja nainut jonkun täkäläisen pojan kanssa!! SIIS TARVIN TODELLA APUA!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe