Tuorevoitelu?

TOD!

Mulla on Derbi Senda ja haluaisin ottaa tuorevoitelun pois koska se on aina vähän epävarma. Voiko sen vaan tehdä niin että tyhjentää tuorevoitelusäiliön ja ottaa kaasarin päästä öljyletkun pois ja laittelee sitten tankkiin öljyä?

47

34930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sherlock

      Tuki öljynippa ja lakkaat laittamasta öljyä. Ei siinä sen kummempaa. Öljyvalo tosin palaa aina tuon jälkeen. Voit koska vaan ottaa tuorevoitelun takas käyttöön lisäämällä öljytankkiin öljyä ja avaamalla öljynipan.

      • masa'

        Jos otat erillisvoitelun pois käytöstä, runkolaakerit eivät saa enää voitelua, tai ainakaan kunnolla sitä.


      • TOD!
        masa' kirjoitti:

        Jos otat erillisvoitelun pois käytöstä, runkolaakerit eivät saa enää voitelua, tai ainakaan kunnolla sitä.

        Mut ei kait derbissä oo mitään erillisvoitelua? Vaan ihan tavallinen tuorevoitelu.


      • masa'
        TOD! kirjoitti:

        Mut ei kait derbissä oo mitään erillisvoitelua? Vaan ihan tavallinen tuorevoitelu.

        Tuoreöljyvoitelua sanotaan myös erillisvoiteluksi


      • sherlock
        masa' kirjoitti:

        Jos otat erillisvoitelun pois käytöstä, runkolaakerit eivät saa enää voitelua, tai ainakaan kunnolla sitä.

        Runkolaakerit kyllä saa voitelua, koska tuorevoitelun pois ottamisen jälkeen sekotetaan öljy suoraan bensatankkiin. Sehän on aivan sama, sekotatko öljyn suoraan bensan sekaan vai sekottuuko öljy kaasarin/imukaulan öljynipasta bensan sekaan. Seosvoitelu on varmempi, eikä haittaa vaikka öljypumppuun tulisi vikaa.


    • dasdsdasdasdas

      elä ota kokonaan pois jos myyt niin saat vaan kunton helpommin ja kun jos laitat öljyä tankkiin niin se öljy valo palaaa koko ajan niin otat sen antuan pois käytöstä siitä öljypurkin kyljestä!

    • Jos katsot vaijerin kunnon kerran kuukaudessa, rasvaat sen tarvittaessa ja samoin letkut, niin pumpun epäkuntoon meneminen on todella epätodennäköistä, mutta mahdollista.

      Itse tykkää tuorevoitelusta ihan senkin takia, että ei tarvitse läträtä öljyjen kanssa ja voi käydä milloin vaan tankkaamassa. Ja tottakai karstoittaa vähemmän ja näin ollen säästää moottoria ymym.

      • sherlock

        Yhtä lailla voit säätää öljypumpun syöttämään 1-3% seosta ku voit tehdä valmiiks tankkiin sen seoksen. Sehän on aivan sama, sekottuuko se öljy bensaan tankissa vai kaasarissa tai imukaulassa. Yhtä paljon nää tavat karstottaa. Useimmiten tuorevoitelu vielä karstottaa enemmän, jos se on vakiosäädöissä, koska se on säädetty antamaan paljon öljyä (~3% seos). Ite tykkäään kans tuorevoitelusta, koska se on niin paljon helpompi. Ei tartte kantaa öljyä mukana, ku menee tankkaamaan ja laskee prosentteja.


      • sherlock kirjoitti:

        Yhtä lailla voit säätää öljypumpun syöttämään 1-3% seosta ku voit tehdä valmiiks tankkiin sen seoksen. Sehän on aivan sama, sekottuuko se öljy bensaan tankissa vai kaasarissa tai imukaulassa. Yhtä paljon nää tavat karstottaa. Useimmiten tuorevoitelu vielä karstottaa enemmän, jos se on vakiosäädöissä, koska se on säädetty antamaan paljon öljyä (~3% seos). Ite tykkäään kans tuorevoitelusta, koska se on niin paljon helpompi. Ei tartte kantaa öljyä mukana, ku menee tankkaamaan ja laskee prosentteja.

        Oletkio aivan tyhmä? Tottakai se karstoittaa enemmän...

        Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret...

        Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa. Päättele siitä


      • sherlock
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

        Oletkio aivan tyhmä? Tottakai se karstoittaa enemmän...

        Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret...

        Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa. Päättele siitä

        Ei, en ole tyhmä. :D Tunnun vain tietävän näistäkin asioista jotain... Jos tietämys on tätä luokkaa, jättäisin toisten arvostelemisen väliin.

        Lainaus:
        "Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret..."

        Tiedäthän, kaasuvaijeri jakautuu kahteen vaijeriin. Toinen menee öljypumpulle, toinen menee luistille. Mitä enemmän kaasua väännät, sitä enemmän öljyä (ja tietenkin samalla bensaa) syötetään seokseen. Bensan ja öljyn määrä seoksessa EI OLE KIINNI KIERROKSISTA, vaan siitä, kuinka paljon kaasua väännät! Tähän perustuu se, ettei 2-tahtisella sais moottorijarruttaa (päästää kaasua ajossa kokonaan pois ja jarruttaa moottorilla) korkeilla kierroksilla, koska sillon moottori saa voiteluöljyä vain tyhjäkäynnille osoitetun määrän. 4-tahtisella sylinterin voitelu ei tapahdu seoksen mukana tulevalla öljyllä, vaan samat öljyt on koneessa jatkuvasti. Siksi 4-tahtisella saa moottorijarruttaa.

        Poikkeuksena edelliseen on 250-kuutioinen Suzuki RGV, jossa pakoaukonsäätimien ollessa auki öljypumppu on koko ajan täysillä, ja sillä voi turvallisesti moottorijarruttaa tehopiikilläkin. Poikkeus vahvistaa säännön, sanoo sananlasku. Tää on kuitenkin mopopuoli, eikä tuo 250cc RGV tänne kuulu, ja ei ole vielä 2-tahtimopoa tullut vastaan, jossa voitelu olis kierroksiin sidottu. 2-tahtitekniikka on pääosin samaa joka vehkeessä ja yleispätevä sääntö on, ettei 2-tahdilla kannata moottorijarruttaa! 4-tahdissahan öljypumppu kierrättää öljyä sitä kovemmin, mitä kovemmat kierrokset koneelle antaa.

        Toinen lainaus:
        "Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa."

        Tankkiin sekoitettu antaa todellakin sitä 3% seosta koko ajan, mutta bensaa menee myös vähemmän tyhjäkäynnillä. Tästä voidaan päätellä, että myös öljyä kuluu vähemmän, koska bensaakin kuluu vähemmän ja prosentuaalinen osuus on vakio!


      • sherlock kirjoitti:

        Ei, en ole tyhmä. :D Tunnun vain tietävän näistäkin asioista jotain... Jos tietämys on tätä luokkaa, jättäisin toisten arvostelemisen väliin.

        Lainaus:
        "Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret..."

        Tiedäthän, kaasuvaijeri jakautuu kahteen vaijeriin. Toinen menee öljypumpulle, toinen menee luistille. Mitä enemmän kaasua väännät, sitä enemmän öljyä (ja tietenkin samalla bensaa) syötetään seokseen. Bensan ja öljyn määrä seoksessa EI OLE KIINNI KIERROKSISTA, vaan siitä, kuinka paljon kaasua väännät! Tähän perustuu se, ettei 2-tahtisella sais moottorijarruttaa (päästää kaasua ajossa kokonaan pois ja jarruttaa moottorilla) korkeilla kierroksilla, koska sillon moottori saa voiteluöljyä vain tyhjäkäynnille osoitetun määrän. 4-tahtisella sylinterin voitelu ei tapahdu seoksen mukana tulevalla öljyllä, vaan samat öljyt on koneessa jatkuvasti. Siksi 4-tahtisella saa moottorijarruttaa.

        Poikkeuksena edelliseen on 250-kuutioinen Suzuki RGV, jossa pakoaukonsäätimien ollessa auki öljypumppu on koko ajan täysillä, ja sillä voi turvallisesti moottorijarruttaa tehopiikilläkin. Poikkeus vahvistaa säännön, sanoo sananlasku. Tää on kuitenkin mopopuoli, eikä tuo 250cc RGV tänne kuulu, ja ei ole vielä 2-tahtimopoa tullut vastaan, jossa voitelu olis kierroksiin sidottu. 2-tahtitekniikka on pääosin samaa joka vehkeessä ja yleispätevä sääntö on, ettei 2-tahdilla kannata moottorijarruttaa! 4-tahdissahan öljypumppu kierrättää öljyä sitä kovemmin, mitä kovemmat kierrokset koneelle antaa.

        Toinen lainaus:
        "Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa."

        Tankkiin sekoitettu antaa todellakin sitä 3% seosta koko ajan, mutta bensaa menee myös vähemmän tyhjäkäynnillä. Tästä voidaan päätellä, että myös öljyä kuluu vähemmän, koska bensaakin kuluu vähemmän ja prosentuaalinen osuus on vakio!

        Oletko kuullut asiaa, että moottoriveneellä jossa on sellainen moottori, että oljy pitää sekoittaa bensan joukkoon eli ei tuorevoitelu, niin sillä ei saisi uistella.. Onkos tullut mieleen?

        Jaa, että minkäköhän takia? Vastaus on yksinkertainen eli moottori karstoittuu uistellessa paljon. Toki sitäkin voi käyttää, mutta on itellä on siitä jo liikaa kokemuksia, koska moottorista oli hajonut tuorevoitelu ja öljyt piti sekoittaa tankkii bensan kanssa.

        Viimekesänä kun ostin uuden tuorevoitelukoneen, niin tätä vikaa ei tullut

        tuorevoitelujärjestemällä voi uistella ihan täysillä.

        Sama pätee ihan satavarmasti mopoissa. Tosin karstoittuminen näin pienessä koneessa voi olla vähäistä, mutta toisaalta näin pienessä koneessa sen taas huomaa ehkä helpommin. Itse aloitit vastarinnan, niin saat maistaa RAAKAAA totuutta.

        Mutta kun ei mene jakeluun niin ei voi mitään.

        PS. Nelitahti olis uisteluun kyllä paras, koska vääntää alakierroksilla ja ei pitäisi karstoittua yhtään tai ainakin todella vähän...


      • sherlock
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

        Oletko kuullut asiaa, että moottoriveneellä jossa on sellainen moottori, että oljy pitää sekoittaa bensan joukkoon eli ei tuorevoitelu, niin sillä ei saisi uistella.. Onkos tullut mieleen?

        Jaa, että minkäköhän takia? Vastaus on yksinkertainen eli moottori karstoittuu uistellessa paljon. Toki sitäkin voi käyttää, mutta on itellä on siitä jo liikaa kokemuksia, koska moottorista oli hajonut tuorevoitelu ja öljyt piti sekoittaa tankkii bensan kanssa.

        Viimekesänä kun ostin uuden tuorevoitelukoneen, niin tätä vikaa ei tullut

        tuorevoitelujärjestemällä voi uistella ihan täysillä.

        Sama pätee ihan satavarmasti mopoissa. Tosin karstoittuminen näin pienessä koneessa voi olla vähäistä, mutta toisaalta näin pienessä koneessa sen taas huomaa ehkä helpommin. Itse aloitit vastarinnan, niin saat maistaa RAAKAAA totuutta.

        Mutta kun ei mene jakeluun niin ei voi mitään.

        PS. Nelitahti olis uisteluun kyllä paras, koska vääntää alakierroksilla ja ei pitäisi karstoittua yhtään tai ainakin todella vähän...

        Veneiden moottoreita en ole tutkinut, joten en niistä mene sanomaan mitään. Tulee ensimmäisenä mieleen, että venees moottorissa on solenoidi, joka tarkkailee kierroksia ja alhasilla kierroksilla vähentää voitelun määrää. Vähän samalla tyylillä siis, kuin 250cc RGV, mutta vaan päinvastoin.

        Mopojen moottoreista mulla on kokemusta veneidenkin moottorien edestä ja niistä täällä puhun. :-) Öljypumppua voi myös säätää sen mukaan, kuinka paljon öljyä haluat sen lykkäävän seokseen. Kierroksilla on 2-tahtikoneessa niin vähän merkitystä voiteluöljyn määrässä, että esimerkiks seosvoitelun öljymäärän laskemisessa kannattaa jättää se kokonaan huomioimatta.

        Edelleen, tuorevoitelujärjestelmän syöttämä öljymäärä on riippuvainen kaasun asennosta. Sun kantas on periaattessa ihan oikea, mut liiottelet kierrosten merkitystä öljypumpun toiminnan kannalta. Voitelu kun ei pelkästään kierrosten määrää katso. Jos avaat vaikka omasta mopostas öljypumpun kopan, näet että sinne menee kaasukapulalta vaijeri. Öljypumppu tuleekin yleensä säätää niin, että pitää kaasua koko ajan pohjassa. Kaasun asennolla on paljon suurempi merkitys voitelun määrään, kuin kierroksilla.


      • sherlock kirjoitti:

        Veneiden moottoreita en ole tutkinut, joten en niistä mene sanomaan mitään. Tulee ensimmäisenä mieleen, että venees moottorissa on solenoidi, joka tarkkailee kierroksia ja alhasilla kierroksilla vähentää voitelun määrää. Vähän samalla tyylillä siis, kuin 250cc RGV, mutta vaan päinvastoin.

        Mopojen moottoreista mulla on kokemusta veneidenkin moottorien edestä ja niistä täällä puhun. :-) Öljypumppua voi myös säätää sen mukaan, kuinka paljon öljyä haluat sen lykkäävän seokseen. Kierroksilla on 2-tahtikoneessa niin vähän merkitystä voiteluöljyn määrässä, että esimerkiks seosvoitelun öljymäärän laskemisessa kannattaa jättää se kokonaan huomioimatta.

        Edelleen, tuorevoitelujärjestelmän syöttämä öljymäärä on riippuvainen kaasun asennosta. Sun kantas on periaattessa ihan oikea, mut liiottelet kierrosten merkitystä öljypumpun toiminnan kannalta. Voitelu kun ei pelkästään kierrosten määrää katso. Jos avaat vaikka omasta mopostas öljypumpun kopan, näet että sinne menee kaasukapulalta vaijeri. Öljypumppu tuleekin yleensä säätää niin, että pitää kaasua koko ajan pohjassa. Kaasun asennolla on paljon suurempi merkitys voitelun määrään, kuin kierroksilla.

        Oletkos ajatellut sitä, että öljypumppu antaa niin, että vaikka täyskierroksilla suhde on 3%, mutta tyhjäkäynnillä se on vain 1%

        Sinä puhut vain siitä, että öljypumppu antaa aina vain samaa prosenttisuhdetta kaasun "antamiseen" katsomatta. Oletkos varma, että öljypumppu on "symmetrinen"?

        Näin asia ei ole. Tietoa varmisti minua kymmenen kertaa viisaampi isäni, joka korjailee kanssa harrastuksissaan (ennen työ) erilaisia koneita.

        Tiedän sen että öljypumppuun luonnollisesti menee vaijeri ja kaasua kääntämällä säätyy sekä bensan- että öljynsaanti. Eli sinun mielestä esim. 3%seos pysyy joka kaasuasennossa samana, koska kun öljyä tulee enemmän, mutta samassa suhteessa tulee myös bensaa enemmän eli seos pysyy samassa.

        Tässä tuleekin se paha virhe. Et ole ottanut huomioon sitä että öljynsaanti ei ole ns. "symmetrinen" eli sylinteriin menevä bensan ja öljyn suhde toisiinsa olisi aina vaikka 3% kaasua katsomatta. Näin ei ole, koska öljyntulo ei ole "symmetrinen" bensaan nähden.

        Eli tyhjäkäynnillä eli kaasu "nollilla" mopo ei saa 3% seosta vaan esim. vähän yli 1% seoksen.
        Koska tyhjäkäynnillä kone ei tarvitse luonnollisestikkaan niin paljon voitelua, koska kaikki koneen osat liikkuvat koneessa sen verran hitaasti vielä vaikka kovaa liikkuvatkin.

        Taas hana pohjassa voi hyvinkin seokseksi tulla 3% luokkaa, koska osat ovat jo koneessa tiukilla eli voitelu on tärkeä.


        TÄMÄ ON SITTEN FAKTAA, jonka itse ja isäni (ent. korj.) allekkirjoitamme täysin.

        Eli sherlock, vaikka oletkin monessa asiassa viisas, tässä jäät toiseksi. Eihän sinulla ole ollut vielä kunnon perustelujakaan. Miten selität sen moottorivenejutun? Sama asia mopossa.
        Uistelussa eron huomaa nopeasti, koska voidaan ajaa muutama tunti putkeen kaasu "nollilla"


      • sherlock
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

        Oletkos ajatellut sitä, että öljypumppu antaa niin, että vaikka täyskierroksilla suhde on 3%, mutta tyhjäkäynnillä se on vain 1%

        Sinä puhut vain siitä, että öljypumppu antaa aina vain samaa prosenttisuhdetta kaasun "antamiseen" katsomatta. Oletkos varma, että öljypumppu on "symmetrinen"?

        Näin asia ei ole. Tietoa varmisti minua kymmenen kertaa viisaampi isäni, joka korjailee kanssa harrastuksissaan (ennen työ) erilaisia koneita.

        Tiedän sen että öljypumppuun luonnollisesti menee vaijeri ja kaasua kääntämällä säätyy sekä bensan- että öljynsaanti. Eli sinun mielestä esim. 3%seos pysyy joka kaasuasennossa samana, koska kun öljyä tulee enemmän, mutta samassa suhteessa tulee myös bensaa enemmän eli seos pysyy samassa.

        Tässä tuleekin se paha virhe. Et ole ottanut huomioon sitä että öljynsaanti ei ole ns. "symmetrinen" eli sylinteriin menevä bensan ja öljyn suhde toisiinsa olisi aina vaikka 3% kaasua katsomatta. Näin ei ole, koska öljyntulo ei ole "symmetrinen" bensaan nähden.

        Eli tyhjäkäynnillä eli kaasu "nollilla" mopo ei saa 3% seosta vaan esim. vähän yli 1% seoksen.
        Koska tyhjäkäynnillä kone ei tarvitse luonnollisestikkaan niin paljon voitelua, koska kaikki koneen osat liikkuvat koneessa sen verran hitaasti vielä vaikka kovaa liikkuvatkin.

        Taas hana pohjassa voi hyvinkin seokseksi tulla 3% luokkaa, koska osat ovat jo koneessa tiukilla eli voitelu on tärkeä.


        TÄMÄ ON SITTEN FAKTAA, jonka itse ja isäni (ent. korj.) allekkirjoitamme täysin.

        Eli sherlock, vaikka oletkin monessa asiassa viisas, tässä jäät toiseksi. Eihän sinulla ole ollut vielä kunnon perustelujakaan. Miten selität sen moottorivenejutun? Sama asia mopossa.
        Uistelussa eron huomaa nopeasti, koska voidaan ajaa muutama tunti putkeen kaasu "nollilla"

        Siltikin uskallan väittää, että voitelun ero ei ole ajossa noin suuri. No, voitelun määrästä ei päästä yksimielisyyteen koskaan, koska kumpikaan ei varmaan saa mitattua ja analysoitua tarkkaa öljyn määrää seoksessa täyskaasulla ja tyhjäkäynnillä. Paha mun on mitään perustella mittausmenetelmillä, koska mulla ei ole siihen mitään mahdollisuuksia. Toi on ihan totta, että pieni ero siellä on, muttei suinkaan 2% luokkaa ja sekin on niin paljon kiinni vehkeestä ja siihen asennetusta kaasuttimesta ja sen säädöistä. Tyhjäkäynnillä ei oo niin paljoa öljyä seoksessa, mutta mun pointti oli, että ero on käytännön ajossa niin pientä, ettei eroa karstoituksessa pääse syntymään.

        Ehkä sä uistelet sillä veneellä tunnin tai pari lähellä tyhjäkäyntikierroksia. Sen takia just solenoidi voitelun määrälle olis kannattava ratkaisu tommoseen. Tai sit se kontrasti on vaan suurempi, eli öljypumpun syöttö on tehty poikkeamaan enemmän bensan syötöstä. Veneiden perämoottoreista en ole varma, ja voin suoraan sano etten ole koskaan veneen perämoottoria avannut tai sen öljypumppua mopon vastaavaan verrannut. Tämän takia haluaisinkin pitää mopot mopoina ja veneet veneinä.

        "Tiedän sen että öljypumppuun luonnollisesti menee vaijeri ja kaasua kääntämällä säätyy sekä bensan- että öljynsaanti. Eli sinun mielestä esim. 3%seos pysyy joka kaasuasennossa samana, koska kun öljyä tulee enemmän, mutta samassa suhteessa tulee myös bensaa enemmän eli seos pysyy samassa."

        Karkeasti se menee näin. Pieni ero siinä on, mutta mun mielestäni niin pieni, ettei sitä kannata huomioida. Muutenkin mopoa käytetään niin vähän paikallaan tyhjäkäynnillä normaaliajossa, ettei tolla ole käytännön merkitystä. Tossa tuli vähän sitä asiaa, jota hain iteki takaa alussa. Kaasun asento öljyn saantiin vaikuttaa, ei kierrokset. Kovat kierrokset voi pitää pienelläkin kaasulla, esimerkiks tehoputkellisella 2-tahtimopolla tehopiikillä, jolloin voitelua on vähemmän. Kaasun asento siis määrää voitelun, ei kierrokset! Toivottavasti siitä ollaan nyt samaa mieltä. Pintakaasulla kun voi ajaa joko pienillä tai suurilla kierroksilla. Silloin voitelua tulee sama määrä, vaikka kierrokset olisivat eri luokkaa. Piikkisellä tai tehoputkimopolla huomaa tän helposti, koska ne ottaa niin kovan tehopiikin, että jaksaa mennä piikillä ihan pintakaasullakin.

        Alussahan kirjoitit näin:
        "Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret..."

        Tuo mua jäi lähinnä kaivelemaan. Kierroksilla kun ei ole niinkään väliä. Kaasun asennolla on. Vaikka kaasua ei olis ollenkaan, voi ajossa silti olla kierroksia ~10 000. Toi teoria, että kaasun asento = kierrokset toimii vaan vapaalla tai kytkin pohjassa... Koko ajan olen koittanut puhua siitä, miten kaasun asento vaikuttaa voiteluun, eikä kierrokset. Tuntuu että hakkaan vaan päätäni seinään ja puhutaan jo vähän eri asiayhteydestä.

        Tästä oon ilonen, että tänne Suomi24:n mopopalstalle saadaan jotain oikeasti kehittävää keskustelua. Jotain muuta sentään, kuin suutinkyselyitä. :-) Way to go!


      • sherlock kirjoitti:

        Siltikin uskallan väittää, että voitelun ero ei ole ajossa noin suuri. No, voitelun määrästä ei päästä yksimielisyyteen koskaan, koska kumpikaan ei varmaan saa mitattua ja analysoitua tarkkaa öljyn määrää seoksessa täyskaasulla ja tyhjäkäynnillä. Paha mun on mitään perustella mittausmenetelmillä, koska mulla ei ole siihen mitään mahdollisuuksia. Toi on ihan totta, että pieni ero siellä on, muttei suinkaan 2% luokkaa ja sekin on niin paljon kiinni vehkeestä ja siihen asennetusta kaasuttimesta ja sen säädöistä. Tyhjäkäynnillä ei oo niin paljoa öljyä seoksessa, mutta mun pointti oli, että ero on käytännön ajossa niin pientä, ettei eroa karstoituksessa pääse syntymään.

        Ehkä sä uistelet sillä veneellä tunnin tai pari lähellä tyhjäkäyntikierroksia. Sen takia just solenoidi voitelun määrälle olis kannattava ratkaisu tommoseen. Tai sit se kontrasti on vaan suurempi, eli öljypumpun syöttö on tehty poikkeamaan enemmän bensan syötöstä. Veneiden perämoottoreista en ole varma, ja voin suoraan sano etten ole koskaan veneen perämoottoria avannut tai sen öljypumppua mopon vastaavaan verrannut. Tämän takia haluaisinkin pitää mopot mopoina ja veneet veneinä.

        "Tiedän sen että öljypumppuun luonnollisesti menee vaijeri ja kaasua kääntämällä säätyy sekä bensan- että öljynsaanti. Eli sinun mielestä esim. 3%seos pysyy joka kaasuasennossa samana, koska kun öljyä tulee enemmän, mutta samassa suhteessa tulee myös bensaa enemmän eli seos pysyy samassa."

        Karkeasti se menee näin. Pieni ero siinä on, mutta mun mielestäni niin pieni, ettei sitä kannata huomioida. Muutenkin mopoa käytetään niin vähän paikallaan tyhjäkäynnillä normaaliajossa, ettei tolla ole käytännön merkitystä. Tossa tuli vähän sitä asiaa, jota hain iteki takaa alussa. Kaasun asento öljyn saantiin vaikuttaa, ei kierrokset. Kovat kierrokset voi pitää pienelläkin kaasulla, esimerkiks tehoputkellisella 2-tahtimopolla tehopiikillä, jolloin voitelua on vähemmän. Kaasun asento siis määrää voitelun, ei kierrokset! Toivottavasti siitä ollaan nyt samaa mieltä. Pintakaasulla kun voi ajaa joko pienillä tai suurilla kierroksilla. Silloin voitelua tulee sama määrä, vaikka kierrokset olisivat eri luokkaa. Piikkisellä tai tehoputkimopolla huomaa tän helposti, koska ne ottaa niin kovan tehopiikin, että jaksaa mennä piikillä ihan pintakaasullakin.

        Alussahan kirjoitit näin:
        "Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret..."

        Tuo mua jäi lähinnä kaivelemaan. Kierroksilla kun ei ole niinkään väliä. Kaasun asennolla on. Vaikka kaasua ei olis ollenkaan, voi ajossa silti olla kierroksia ~10 000. Toi teoria, että kaasun asento = kierrokset toimii vaan vapaalla tai kytkin pohjassa... Koko ajan olen koittanut puhua siitä, miten kaasun asento vaikuttaa voiteluun, eikä kierrokset. Tuntuu että hakkaan vaan päätäni seinään ja puhutaan jo vähän eri asiayhteydestä.

        Tästä oon ilonen, että tänne Suomi24:n mopopalstalle saadaan jotain oikeasti kehittävää keskustelua. Jotain muuta sentään, kuin suutinkyselyitä. :-) Way to go!

        Mulle tuli tossa alusa pieni virhe, koska kun aloin ajattelemaan, niin kaasun asento ei ole varrannollinen kierroksiin.
        Tarkoitin juuri sitä kaasun asentoa.

        Ja haluan korostaa, että "uisteluun ei käy moottori, jonka tankkiin laitetaan jo öljyt", siis tämä on kaikkien "oikeiden" uistelijoiden väite/mielipide, joka pysyy sanojensa takana. Ettei pelkän mun!!!!!

        Ja siitä, vaikka ero voi olla pieni, niin halusin olla siinä asiassa tarkka, että ei ole sama lopputulon onko tuorevoitelu vai ilman.
        Vaikka erot ovat pienet, niin ne ovat kyllä huomattavissa. Muistaakseni laitoin viestin, jossa totesin, että näin pienessä koneessa se ei pakosti karstoita paljoakaan, mutta toisaalta eron voi huomata helpommin.

        JA kannattaa muistaa kanssa se, että öljyntulo ei ole symmetrinen bensan kanssa, siis öljypumpullisissa.

        Näin ei ole myös "tankkiin öljyt" mallissa, mutta siinä ero on niin pieni että sitä tuskin kannattaa edes aloittaa.(tuskin öljy on sekoittunut ihan prikulleentasaisesti bensaan)

        Ja kannattaa vielä miettiä kaks kertaa, ennen kuin ottaa pumpun pois käytöstä...


      • däddändää
        sherlock kirjoitti:

        Ei, en ole tyhmä. :D Tunnun vain tietävän näistäkin asioista jotain... Jos tietämys on tätä luokkaa, jättäisin toisten arvostelemisen väliin.

        Lainaus:
        "Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret..."

        Tiedäthän, kaasuvaijeri jakautuu kahteen vaijeriin. Toinen menee öljypumpulle, toinen menee luistille. Mitä enemmän kaasua väännät, sitä enemmän öljyä (ja tietenkin samalla bensaa) syötetään seokseen. Bensan ja öljyn määrä seoksessa EI OLE KIINNI KIERROKSISTA, vaan siitä, kuinka paljon kaasua väännät! Tähän perustuu se, ettei 2-tahtisella sais moottorijarruttaa (päästää kaasua ajossa kokonaan pois ja jarruttaa moottorilla) korkeilla kierroksilla, koska sillon moottori saa voiteluöljyä vain tyhjäkäynnille osoitetun määrän. 4-tahtisella sylinterin voitelu ei tapahdu seoksen mukana tulevalla öljyllä, vaan samat öljyt on koneessa jatkuvasti. Siksi 4-tahtisella saa moottorijarruttaa.

        Poikkeuksena edelliseen on 250-kuutioinen Suzuki RGV, jossa pakoaukonsäätimien ollessa auki öljypumppu on koko ajan täysillä, ja sillä voi turvallisesti moottorijarruttaa tehopiikilläkin. Poikkeus vahvistaa säännön, sanoo sananlasku. Tää on kuitenkin mopopuoli, eikä tuo 250cc RGV tänne kuulu, ja ei ole vielä 2-tahtimopoa tullut vastaan, jossa voitelu olis kierroksiin sidottu. 2-tahtitekniikka on pääosin samaa joka vehkeessä ja yleispätevä sääntö on, ettei 2-tahdilla kannata moottorijarruttaa! 4-tahdissahan öljypumppu kierrättää öljyä sitä kovemmin, mitä kovemmat kierrokset koneelle antaa.

        Toinen lainaus:
        "Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa."

        Tankkiin sekoitettu antaa todellakin sitä 3% seosta koko ajan, mutta bensaa menee myös vähemmän tyhjäkäynnillä. Tästä voidaan päätellä, että myös öljyä kuluu vähemmän, koska bensaakin kuluu vähemmän ja prosentuaalinen osuus on vakio!

        Itse asiassa öljypumppu pyörii kampiakselin mukana (se on siis mäntäpumppu).
        kaasuvaijerin liike säätelee pumpun männän iskun pituutta jolloin moottorin rasitus otetaan huomioon öljyn annostelussa. Eli mitä korkeemmat kierrokset ja mitä enemmän kaasua väännät, sitä enemmän öljyä. Näin kone ei savuta niin paljon ja öljyä kuluu vähemmän. (Näin sanoo eräs amiksen oppikirja.)


      • haesta vittu
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

        Oletkos ajatellut sitä, että öljypumppu antaa niin, että vaikka täyskierroksilla suhde on 3%, mutta tyhjäkäynnillä se on vain 1%

        Sinä puhut vain siitä, että öljypumppu antaa aina vain samaa prosenttisuhdetta kaasun "antamiseen" katsomatta. Oletkos varma, että öljypumppu on "symmetrinen"?

        Näin asia ei ole. Tietoa varmisti minua kymmenen kertaa viisaampi isäni, joka korjailee kanssa harrastuksissaan (ennen työ) erilaisia koneita.

        Tiedän sen että öljypumppuun luonnollisesti menee vaijeri ja kaasua kääntämällä säätyy sekä bensan- että öljynsaanti. Eli sinun mielestä esim. 3%seos pysyy joka kaasuasennossa samana, koska kun öljyä tulee enemmän, mutta samassa suhteessa tulee myös bensaa enemmän eli seos pysyy samassa.

        Tässä tuleekin se paha virhe. Et ole ottanut huomioon sitä että öljynsaanti ei ole ns. "symmetrinen" eli sylinteriin menevä bensan ja öljyn suhde toisiinsa olisi aina vaikka 3% kaasua katsomatta. Näin ei ole, koska öljyntulo ei ole "symmetrinen" bensaan nähden.

        Eli tyhjäkäynnillä eli kaasu "nollilla" mopo ei saa 3% seosta vaan esim. vähän yli 1% seoksen.
        Koska tyhjäkäynnillä kone ei tarvitse luonnollisestikkaan niin paljon voitelua, koska kaikki koneen osat liikkuvat koneessa sen verran hitaasti vielä vaikka kovaa liikkuvatkin.

        Taas hana pohjassa voi hyvinkin seokseksi tulla 3% luokkaa, koska osat ovat jo koneessa tiukilla eli voitelu on tärkeä.


        TÄMÄ ON SITTEN FAKTAA, jonka itse ja isäni (ent. korj.) allekkirjoitamme täysin.

        Eli sherlock, vaikka oletkin monessa asiassa viisas, tässä jäät toiseksi. Eihän sinulla ole ollut vielä kunnon perustelujakaan. Miten selität sen moottorivenejutun? Sama asia mopossa.
        Uistelussa eron huomaa nopeasti, koska voidaan ajaa muutama tunti putkeen kaasu "nollilla"

        Olisit paskakasa hiljaa ku mistään mitään ymmärrä!
        Ja sano isälles että paska korjaaja oli!!!!


      • prunprun
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

        Oletkio aivan tyhmä? Tottakai se karstoittaa enemmän...

        Tuorevoitelussa se nääs säätelee öljynmäärän joka kierrosalueelle sopivaksi. Eli tyhjääynnillä prosentit eivät ole varmasti suuret...

        Mutta tankkiin sekoitettu antaa vaikka sitä 3% seosta tyhjäkäynnillä tai hana pohjassa. Päättele siitä

        vitun pälli :D se suhe pysyy kaasuttaesa koko ajan samana ku painat kaasua nii se antaa lisää pensaa ja 2t öljyä sinne ei se prosentti siitä mihinkää muutu kun painat kaasua :DD


    • D3rbi

      Ostin tossa derbi sendan mistä oli otettu tuorevoitelu pois käytöstä nii kuin paljon sitä öljyä pitäs tonne bensan mukaan laittaa?

      • asd323324555

        TAnkilliseen laitat litran sitä öljyä


    • hehehehe

      Litran tankilliseen????? Kuinka iso sun tankkisi sit oo? :)

      • eheheheh

        vähän yli kakskyt litraa litraa


    • husqvarna125

      kyllä sherloc on oikeassa tässä asiassa eli kyllä sitä öljyä tulee tyhjäkäynnillä suunnilleen sama määrä mopoissa kuin taas uudemmissa jo piikeissä on jo kierroksilla merkitys öljyn saantiin, mutta kun se SUUNNILLEEN sama määrää öljyä tulee kaasu avattuna kokonaan ja tyhjäkäynnillä mutta se määrä on tyhjäkäynnillä 3% siihen bensaan nähden eli tai mihin se nyt onkaan säädetty tai laitettu joten sitä kuluu enemmän kaasun ollessa kokonaan auki kuin tyhjäkäynnillä ja hanaaa voit laittaa terveiset isällesi koska olen itse asentaja ja koko lapsuuteni ajanut krossia ja pelleillyt 2t pyörien kanssa mutta taas noihin veneisiin en mene kajoamaan tämän enempää että ne eivät ole mopoja tai ylipäätään 2t moottoripyörän koneita vaan ihan oma luokkansa

    • armodw

      mulla on pieni ongelma mulla on husqvarna 125 sm 07 ja syttyi ECU 1 valo joka tarkoittaa että öljypumppu on mennyt rikki eli se ei syötä öljyä yhtään ja pyörä ei käy kaasun ollessa pohjassa vaan sammuu ja soitin mp-racingille ja siellä sanottiin että ECU boxi voi olla rikki tai sitten jossain muualla siihen kysyin että toimiiko pyörä jos otan tuorevoitelun pois niin hän vastasi että ainakin tiedät minkä verran on öljyä koneessa eli tuli pulma kun olen etsinät ohjeita kyseiseen pyörään että miten otan sen pois kun kone ei käy jos tuorevoitelu säiliössä ei ole öljyä ja jossain sanottiin että ''seuraavaksi tankilta tuleva letku on laitettu menemään pumpun ulostulolle siten että öljy jää kiertämään kehää, filtteri on jätetty säiliöksi'' ??

      odotan nopeaa vastausta kiitos :)

    • uus kawa

      kuinka paljon kannattaa sekoittaa öljyä viiteen litraan bensiiniä jos on kyseessä kawasaki kx 85

    • hjklfsdfsdg

      Osaatko yhtään matematiikkaa sillä sen avulla voit helposti laskea paljonko öljyä laitat... Eli jos sinulla on 5 litraa bensaa teet siitä 3% seoksen niin 5litraa kertaa 0,03=0.15 litraa eli 1.5 desiä.

    • pikainen neuvo

      3% Seos kannattaa eli viiteen litraan 150 ml = 1,5 dl ja kymmeneen 300 ml = 3 dl ja hussepojalle : sä voit pyörässäs käytää seosvoiteluu kuhan ostat siihen seosvoitelu ölppää ja ota vittuun ne tuorevoitelut, jos pyörä lähtee käyntiin ni anna ecun palaa vaan iloisena. tukit sen tuorevoitelun kato säiliöltä mihin niitä letkuja menee.. :/

    • jamaha poika

      mulla on yamaha dtx 2010. se valuttaa änkästä öljyä ja aina kun laittaa uutta se imasee sen vitun nopeesti 1dl öljyä= 1km. onko ideoita otanko tuorevoitelun pois vai voiko sitä säätä

    • derbi leibasi

      minä ja kaverit tajus nyt ottaa mopoista tuorevoitelut pois koska ajelin kerran derbilläni virinä tehari no yhtäkkiä leipas no katoin öljypumppua nii siitä menevä letku kaasariin oli tyhjä ja pumpun sisällä oliva pieni MUOVIrayas halki et sillee. ei oo paha laittaa öljyy 2.5-3% tankkiin

    • Tyhmä

      Paljon pitää laittaa öljyä jos laittaa bensatankin täytee? ja miten se lasketaa?

      • seppoeinari

        laitat 10litran putelii 9,8-9,7l bensaa ja 2-3dl öljyy perää..sitte kaadat riittävän määrän tankkii ja sekottelet valmiit bensat ni ei tarvi sit alkaa lotraa nesteiden kaa ku o kiire johonki.. pitäs tyhmistä tyhmimmänki tajuta..


    • MätäESvoitelu

      Ite syön ES ja juon Banaania ni mun kisakiree kakstonninen DeRbI geulii gaasusta

    • Mazaii

      jamaha poika sulla voi olla se vaijeri jääny jumii et se syöttää koko ajan maximi määrän öljyä

    • erqqi1

      entä jos on yhtä erkki idea ku mul et laittaa öljytankkiin sitä samaa bensaöljy seost ku bensatankkiinki ni se kestää ehkä iha vähä kauemmi?

    • APUVA666

      Moro! Sitä kyselisin täs et mistä huomaa jos kone ei saa tarpeeks öljyä? pakokaasun väristä/määrästä tietty.. mutta mistä muusta? samalla kysyisin et missä vois olla vika ku normaalisti ajoin nii sammu vaa? sama ku bensa ois loppunu vaik tankki oli melkee täyn, tukos pääsuuttimes? vai vaa liia pienisuutin? korkeil kierroksil käy paljo paremmi, mut sitku niit laskee nii tukehtuu. Varsinkin kylmällä koneella.

    • pezee

      paljonko pitää laittaa 2-tahti öljyä tuorevoiteluun??

    • Mikael von nerody

      Joku 1.5 desiä:)

    • pillu234234

      vitun pellet jonnet

      • Ihminen1239482

        Sanoo tyyppi jonka nimi on "pillu234234"


    • Deeteejonne

      Itselläni ei ole detsissä t-voitelua käytös ja toimii paljon varvemmin ilman t-voitelua.

    • MöböJonne

      Tuorevoitelu tankki pois, Tankkiin 2.5% bensa/öljyseos (2.5% öljyä,97.5% bensaa fyi)

    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa pois justii leipo rieju tuorevoitelun takii..todella epävarmoja semmoset ja ei muutaku harmia saa aikaseks

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan jos teharin mopooni pistä ni tarkiiko tuorevoitelun kanssa lisätä öljyä tankkiin jotta seos suhde olisi hyvä kun isomman suuttimen vaihtaa vai tuleeko öljyä automaattisesti oikea määrä

    • Anonyymi

      Haluisin pitää tuorevoiyelun betassa mutta haitaako kun siinä on kiinni stage6 50cc ta voinko pitää tuorevoiyelun ja laitta tankiin 1%

    • Anonyymi

      Mulla on peugeot trekker skoba ja siinä ei oo tuorevoitelua nii paljos mä pistän bensaa ja paljonko sitä öljyä

      • Anonyymi

        Tankki täytee öljyä;)


    • Anonyymi

      Moi, onko kaikissa Derbi Sendoissa tuorevoitelu, vai tuliko se jostain vuosimallista eteenpäin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe