Nykyjujutsu ja vanha jujutsu

Kill Kennon

Jutsulla ja jutsulla on vinha ero.

OMa kokemukseni perustuu moderniin jujutsuun, juko-ryu, saksalainen jujutsu ja hokuto-ryu jujutsu sekä Krav maga, vanhoista traditio tyyleistä olen hakenut kokemusta leireiltä ja Aikidoa harjoittelin viisi vuotta, täytyypä todeta, että modernit tyylit perustuvat itsepuolustukseen ja ovat harvinaisen toimivia kokonaisuuksia, traditiotyylit ovat vanhan perinteen ylläpitoa ja aikido on harmonista liikuntaa, itsepuolustuksessa se ei toimi, koska opit ovat täysin vääriä.

Harjoittelin aikia viisi vuotta ja kun aloitin modernin jujutsun totesin, että aikissa en ollut oppinut mitään, muuta kuin ukemin, myöhemmin krav magassa huomasin taas uuden realiteetin tason tositilanteisiin.

Väitänkin että kukaan joka treenaa vanhaa traditio-jujutsua tai aikidoa ei usko itsekään sen toimivan itsepuolustustilanteessa tai ehkä ihan alkeistasolla voi luullakin näin.

Tärkeintä tietenkin jokaiselle on harrastaa sitä mistä pitää, mutta nykylajeissa kaupan päälle saaa hyvän itsepuolustustaidon.

13

2685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhavääntelijä

Uuden realiteetin tason... hohhoijaa

• ...näistä ole ollut täällä jo ketjuja ihan tarpeeksi?

"aikido on harmonista liikuntaa, itsepuolustuksessa se ei toimi, koska opit ovat täysin vääriä."

Ai että ihan TÄYSIN vääriä? No mitkä ovat mielestäsi oikeita oppeja? Toki, niinkuin sanoit, jokainen harrastaa sitä mistä pitää, mutta ihmettelen jos et viidessä vuodessa oppinut aikidossa mitään hyödyllstä... vika oli joko itsessäsi tai opettajassa, tai sitten olisi vaan kannattanut olla vielä pari vuotta pitempään.

Ihan suoraan sanoen en usko että olet nyt yhtään kovempi itsepuolustaja, vaikka jätitkin hojohojolajit sikseen, ja siirryit sinne "uuden realiteetin tasolle"

Itse olen harrastanut nimenomaan modernia jujutsua noin 9 vuotta, ja voin kertoa että viisi vuotta harrastaneena en osannut paljon mitään. Nykyään osaan tietysti enemmän, mutta mitä enemmän harrastan, sitä enemmän tuntuu olevan opittavaa. Vieläkään en lähtisi huvikseni tappelemaan kenenkään kanssa.

Tietystikkään harjoittelua ei pitäisi mitata vuosissa vaan tunneissa... siinä on eroa harjoitteleeko joka päivä vai esim. kaksi kertaa viikossa. Itse olen aina treenannut 2-3 kertaa.

• do67

Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään pätevää aikido opettajaa.

• aikidoa 15v

näitä on täällä nähty jo ihan tarpeeksi niinkuin jipajitsukin jo totesi, näistä trolleista tämä "Suoli24" on huonon maineensa saanutkin, tämän tyyppiset keskustelut johtavat aina ns. juupas-eipäs kinaamiseen eikä rakentavaa keskustelua synny, joten pliis, ei enään jookosta !

• Nykylajien puolesta

Minulla on 15 vuoden kokemus Hokuto-ryu-jujutsusta ja pari viime vuotta olen treeannut krav magaa ja defendoa.

Olen käynyt leireillä ja tapahtumissa joisa on ollut mukana daito-ryun, Hontain ja Aikidon harjoittelijoita, harjoitellut olen muutaman tyypin kanssa joilla Daitossa 1 dan ja heidän osaamisensa oli sitä, että melkein kompastuivat pyjamanhousuihinsa kun tekivät tekniikkaa, johtuu varmaankin, siitä että aito japanilaisissa lajeissa mustan vyön saa paljon helpommin, kuin esim Hokutossa.

Daiton ja Aikidon mustat vyöt ihmettelivät kun sanoin heille, että ukemin jälkeen meillä aina suojataan pää, muuten voi tulla nukkumatti nopeasti, he roikottivat käsiä alhaalla kuin nakkimakkaraa, hokuton treeneissä virhe olisi korjattu äkkiä potkulla tai lyönnillä, jonka muistaa opikseen, mutta kun ennen piti olla valmiina miekan vetoon tai tarttua vastustajan miekantuppeen, tässä se ero, nykypäivänä pitää osata suojata itseään kadulla!

Monelle voi tulla yllätyksenä kun se japanilainne vanha tekniikka ei toiminutkaan ja miten se kaveri pääsi lyömään?

Kehitystä on vuosien saatossa tapahtunut niin taistelulajeissa kuin monessa muussakin asiassa, traditiopita harjoittelemalla voi leijua pilvissä, mutta se voi olla vaarallista itselle.

• poikaseni
        Nykylajien puolesta kirjoitti:

Minulla on 15 vuoden kokemus Hokuto-ryu-jujutsusta ja pari viime vuotta olen treeannut krav magaa ja defendoa.

Olen käynyt leireillä ja tapahtumissa joisa on ollut mukana daito-ryun, Hontain ja Aikidon harjoittelijoita, harjoitellut olen muutaman tyypin kanssa joilla Daitossa 1 dan ja heidän osaamisensa oli sitä, että melkein kompastuivat pyjamanhousuihinsa kun tekivät tekniikkaa, johtuu varmaankin, siitä että aito japanilaisissa lajeissa mustan vyön saa paljon helpommin, kuin esim Hokutossa.

Daiton ja Aikidon mustat vyöt ihmettelivät kun sanoin heille, että ukemin jälkeen meillä aina suojataan pää, muuten voi tulla nukkumatti nopeasti, he roikottivat käsiä alhaalla kuin nakkimakkaraa, hokuton treeneissä virhe olisi korjattu äkkiä potkulla tai lyönnillä, jonka muistaa opikseen, mutta kun ennen piti olla valmiina miekan vetoon tai tarttua vastustajan miekantuppeen, tässä se ero, nykypäivänä pitää osata suojata itseään kadulla!

Monelle voi tulla yllätyksenä kun se japanilainne vanha tekniikka ei toiminutkaan ja miten se kaveri pääsi lyömään?

Kehitystä on vuosien saatossa tapahtunut niin taistelulajeissa kuin monessa muussakin asiassa, traditiopita harjoittelemalla voi leijua pilvissä, mutta se voi olla vaarallista itselle.

missäköhän "leireillä" näitä harjoittelijoita olet nähnyt? suosittelisin hieman miettimään mitä verkkoon kirjoittelet poika. mielipiteesi vain lisäävät kiinostusta "vanhan" tekniikan toimivuuteen.....taidat itse leijua vielä korkeammissa pivissä.

• Nykylajien puolesta kirjoitti:

Hokutun tekniikassahan ei ole moitteen sijaa. Se on täydellistä, virheetöntä. Se toimii aina ja joka tilanteessa, ja tekee sinusta haavoittumattoman, kunhan vain muistat suojata päätä. Kylkyl.

Mistäs sinä voi tietää lyökö se vastustaja sinua päähän, vatsaan, munille, munuaisiin vai polveen? Taitaa olla aika sama mitä kohtaa suojaat niillä käsillä, kyllä sieltä aina joku aukko löytyy.

Se että kuulemma Daitoryussa saa musta vyön nopeammin, SAATTAA johtua esim. siitä että Pasilan dojolla on treenit viisi kertaa viikossa, á 2 tuntia. Se on aika paljon enemmän kuin useimmissa muissa seuroissa 2 kertaa viikossa á 1.5 tuntia.

• alkaja
        jipajitsu kirjoitti:

Hokutun tekniikassahan ei ole moitteen sijaa. Se on täydellistä, virheetöntä. Se toimii aina ja joka tilanteessa, ja tekee sinusta haavoittumattoman, kunhan vain muistat suojata päätä. Kylkyl.

Mistäs sinä voi tietää lyökö se vastustaja sinua päähän, vatsaan, munille, munuaisiin vai polveen? Taitaa olla aika sama mitä kohtaa suojaat niillä käsillä, kyllä sieltä aina joku aukko löytyy.

Se että kuulemma Daitoryussa saa musta vyön nopeammin, SAATTAA johtua esim. siitä että Pasilan dojolla on treenit viisi kertaa viikossa, á 2 tuntia. Se on aika paljon enemmän kuin useimmissa muissa seuroissa 2 kertaa viikossa á 1.5 tuntia.

Ei laji miestä tee!

Harrastuksen vuoksi minä ainakin treenaan. En siinä toivossa että tulisi tilanne testata mitä ei ole oppinut :)

Todennäköistä että vyökokeissa määritellään montako tuntia ohjattua treeniä on vähimmäisvaatimus määrätyn vyöasteen saavuttamiseen? Sama mistä lajista on kysymys?

Kehittyäkseen hokussa suositellaan ohjattua treeniä vähintään ne kahdesti viikossa omat treenit siihen päälle. Tavallista lienee 3 - 4 kertaa viikossa ainakin hokuilla jotka hamuavat ylempiä vöitä.
        Mustanvyön treenajat ovat salilla päivittäin ja illoitainkin.

• Tason huomaa

Asiahan on niin, että Hokuto-ryun mustaan vyöhön päästäkseen kaverin pitää olla todella hyvä ja kovatasoinen, vanhoissa japanin tyyleissä mustan vyön saa helposti, se vastaa tasoltaan ehkä Hokuton vihreää vyötä, siksi vanhan tyylin mustat eivät osaakan paljon mitään, parempaa tasoa löytyy vasta 4. danin jälkeen esim daitossa.

vanhat tyylit perustuvat traditioon ei nykyaikaiseen itsepuolustukseen, siksi voidaan katsoa että he tekevät väärin, mutta heidän katsonnassaan he tekevät oikein.

• jkjlskdjflsjd

En nyt mollaa hokuton harrastajia, mutta aina puhutaan treenin paljoudesta ja miesten kovuudesta. Oman kokemukseni mukaan joka ainoa jalkapalloilija joka pelaa I-divarisssa treenaa huomattavasti enempi kuin edistynytkin kamppailulaji treenaaja. Kilpailijat ovat asia erikseen. Kamppailulajit ovat niin nuoria, etta niiden valmennus on harrastajatasolla. Poislukien nyrkkeily ja paini.

• jkjlskdjflsjd kirjoitti:

En nyt mollaa hokuton harrastajia, mutta aina puhutaan treenin paljoudesta ja miesten kovuudesta. Oman kokemukseni mukaan joka ainoa jalkapalloilija joka pelaa I-divarisssa treenaa huomattavasti enempi kuin edistynytkin kamppailulaji treenaaja. Kilpailijat ovat asia erikseen. Kamppailulajit ovat niin nuoria, etta niiden valmennus on harrastajatasolla. Poislukien nyrkkeily ja paini.

Kamppailulajien harrastajat ovat nimenomaan harrastajia... suurimmassa osassa lajeja ei edes järjestetä kilpailuja, eikä harrastajalla ole mahdollisuutta ansaita rahapalkintoja tai palkkiota. Harrastajien täytyy käydä ansiotyössä, ja siksi harjoituskerrat jäävät vähiin.

Tähän tuskin muutosta tulee, sillä suurin osa taistelulajeista (mm. jujutsu) ei ole urheilulajeja, eikä niistä sellaisia oikein saakkaan muuttamatta oleellisesti lajin luonnetta.

• sadsada
        jipajitsu kirjoitti:

Kamppailulajien harrastajat ovat nimenomaan harrastajia... suurimmassa osassa lajeja ei edes järjestetä kilpailuja, eikä harrastajalla ole mahdollisuutta ansaita rahapalkintoja tai palkkiota. Harrastajien täytyy käydä ansiotyössä, ja siksi harjoituskerrat jäävät vähiin.

Tähän tuskin muutosta tulee, sillä suurin osa taistelulajeista (mm. jujutsu) ei ole urheilulajeja, eikä niistä sellaisia oikein saakkaan muuttamatta oleellisesti lajin luonnetta.

99.9% prosenttia kaikista urheilua toteuttavista on harrastajia l. amatöörejä. Esim. mainitut I-divarin futaajatkin kuuluvat heihin. Hekin käyvät töissä ja harrastavat jalkapalloa rakkaudesta lajiin, joka ikinen päivä. Kyllä mielestäni on ihan hyvä, että ihmiset treenaavat itselleen sopivalla volyymilla, mutta on aika turhaa keulia sillä kuinka paljon a kovaa trenaataan jossain lajissa kun harjoittelemiseen käytetyt viikkotunnit jäävät kevyesti junnujääkiekkoilijoiden harjoitustuntien alle!

• jokainen oppii

toista munille potkimaan. Mielestäni se ei vaadi erityistä lahjakkuutta. Eikä todellista aikia opi viidessä vuodessa. Jos sinä et siinä ajassa oppinut mitään, niin parempi onkin, että olet siirtynyt näihin simppeleihin lajeihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3035
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1699
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1564
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1307
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1216
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1170
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1021
    Aihe