Mitenkäs kun minulla tälläinen tilanne: Velkajärjestely siinä pisteessä että odottelen sen vahvistamista,jonka jälkeen alan noudattamaan maksuohjelmaa. Mutta ulosotto vie tilistäni niin kauan kun tämä vahvistus tulee ja luin netistä että minulla olisi mahdollisuus ns.maksuvapaaseen kuukauteen että ulosotto ei veisi minulta,onko mämä mahdollista?? Jos odottelen maksuohjelman vahvistamista. Ulosotto vienyt tilistäni yli vuoden eikä munulla ole ollut välissä yhtään maksuvapaata. Olisin kiitollinen jos joku valaisisi tiedotonta.
Ulosoton "vapaa kuukausi"
8
4929
Vastaukset
- kysy ulosottomieheltä
Sääntö oli ainakin ennen sellainen että jos ulosmittaus on jatkunut keskeytyksettä yli vuoden voi saada maksimissaan kolmen kuukauden vapaakuukaudet. Edellytyksenä oli kylläkin se että käytettävissä olevat tulot ovat olleet erittäin vähäiset ulosoton jälkeen.
- riiisi
minun tietojeni mukaan vapaakuukausia voi saada vuosittain vain kaksi. siis silloin kuin ulosmittaus palkasta on jatkunut yhtämittaisesti vuoden...??
- velkainen
Olen saanut pyynnöstä aina yhden vapaakuukauden vuodessa, mutta kukaan ei ole vihjassutkaan useammasta vapaasta???? Onko tosiaankin mahd. saada useampi vapaakk., kuka tietää. Olen aina ottanut lomarahakuukauden vapaaksi, miin jää vähän rahaa lomaksi...
- ruutiukko
velkainen kirjoitti:
Olen saanut pyynnöstä aina yhden vapaakuukauden vuodessa, mutta kukaan ei ole vihjassutkaan useammasta vapaasta???? Onko tosiaankin mahd. saada useampi vapaakk., kuka tietää. Olen aina ottanut lomarahakuukauden vapaaksi, miin jää vähän rahaa lomaksi...
kaksi tulee automaattisesti, enemmänkin voi saada jos painavia perusteita. Jos sulla on joku isompi hankinta niin niistä kustannusarvio ja hakemus voudille. Jos ei mene läpi niin valitus käräjäoikeuteen ja sen jälkeen hoviin. Mulla rupes toimimaan vapaakuukaudet kun valitin joka kerta kielteisestä päätöksestä.
........
Ulosmittauksen lievennykset ja vapaakuukaudet
Velallisen sairaus, työttömyys tai muu vastaava syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa. Jos velallinen on ollut pitkään työttömänä, palkan ulosmittausta voidaan lykätä enintään neljä kuukautta, jollei ulosoton hakijan maksunsaanti olennaisesti vaarannu.
Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:
1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena;
2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai
3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)
Tulorajaulosmittauksessa velallisella on oikeus kahteen vapaakuukauteen vuodessa ja ne annetaan viran puolesta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain.
Samalla perusteella ei voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää. Elatusavun perinnässä vapaakuukausia voidaan antaa ja ulosmittausta lykätä vain painavin perustein. ruutiukko kirjoitti:
kaksi tulee automaattisesti, enemmänkin voi saada jos painavia perusteita. Jos sulla on joku isompi hankinta niin niistä kustannusarvio ja hakemus voudille. Jos ei mene läpi niin valitus käräjäoikeuteen ja sen jälkeen hoviin. Mulla rupes toimimaan vapaakuukaudet kun valitin joka kerta kielteisestä päätöksestä.
........
Ulosmittauksen lievennykset ja vapaakuukaudet
Velallisen sairaus, työttömyys tai muu vastaava syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa. Jos velallinen on ollut pitkään työttömänä, palkan ulosmittausta voidaan lykätä enintään neljä kuukautta, jollei ulosoton hakijan maksunsaanti olennaisesti vaarannu.
Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:
1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena;
2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai
3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)
Tulorajaulosmittauksessa velallisella on oikeus kahteen vapaakuukauteen vuodessa ja ne annetaan viran puolesta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain.
Samalla perusteella ei voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää. Elatusavun perinnässä vapaakuukausia voidaan antaa ja ulosmittausta lykätä vain painavin perustein.Jos on esimerkiksi vapaa kuukausi joulukuussa että palkasta ei viedä niin voiko silti viedä veronpalautukset??
- ---
pitäisi tulla 2 - 3 kk vuodessa. Ota yhteys voutiin. Jos menee elatusmaskuihin niin sitten on vaikeampaa, tarviit saajalta suostumuksen.
- saa automaattisesti
anomatta, jos kysessä ns. tulorajaulosmittaus ! Kyseessä ei tällä kertaa taida olla kyse em. mittauksesta, koska et ole vapautusta vielä saanut, jos ilmoittamasi tiedot pitävät paikkansa.
- menee niin
että, jos olet hakenut velkajärjestelyä niin ulosotot lakkaa siihen. siis jo haun ja päätöksen välinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115077Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493322Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853069Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku382298- 811797
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411550450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211474Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1191149- 161109
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431077