Saako muut ojentaa lastasi?

mitä mieltä olet

Hui, toivottavasti en aukaise helvetin portteja, mutta päätin kuitenkin rohkaista mieleni ja kysyä.

Saako muu (ulkopuolinen) "ojentaa" lastasi? Missä tilanteessa? Miksi? Miksi ei? Ikäviä / positiivisia kokemuksia?

Pihassamme leikkii usein kolme sisarusta, tytöt arviolta 5v. ja 6v. ja poika ehkä kolmen. Sillä hetkellä kun (ihanan omistautuvan ja sopivan rempseän oloinen) äiti katoaa näköpiiristä, tytöt alkavat rääkätä poikaa. Kiskovat häntä pitkin pihaa takinkauluksesta niin että poika parka huutaa kunnes happi loppuu. Poika saa leikeissä aina ikävät roolit, tytöt riepottelevat häntä sekä fyysisesti että henkisesti. Kahdesti, kun poika on ollut oikeasti fyysisessä vaarassa, olen puuttunut tilanteeseen.

Mutta rohkeuteni ei ole riittänyt mainitsemaan tilanteesta äidille, joka todennäköisesti on autuaan tietämätön lastensa käytöksenmuutoksesta, kun hän poistuu paikalta. Olenko nössö vai onko minulla liian pitkä nokka mutta terve itsesuojeluvaisto? En keksi miten asiani esittäisin vaikuttamatta narisevalta minä-tiedän-kaiken-vaikken-ole-yhtään-lasta-kasvattanut -tyypiltä, vaikka en tarkoita narista enkä missään nimessä tiedä kaikkea, tuskin mitään =)

17

1438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä, minä

en huonoa tykkää, jos muutkin pitävät huolta muistakin kuin omistaan. Tekee tämän maailman himpun verran turvallisemmaksi elää jos auttaisimme toinen toisiamme, olisi hyvä esimerkki myös rakkaille lapsillemme.

Eli rohkeasti vain, tuumasta toimeen = ).

• MrsFeelgood

Mulla on sellainen mielikuva,että lapset saattaisi uskoa paremmin jos joku muu kun oma vanhempi sanoo lapselle.
      Luulisi että äitikin mielellään kuulisi tästä asiasta.Itse vastaavassa tilanteessa ainakin haluaisin tietää.Että reippaasti vaan juttusille.

• eräs vaan

Entäs jos ehdottaisit naapurin äidille "ya-sopimusta". Eli kysyisit kävisikö hänelle, että tarvittaessa molemmat voisivat puuttua toistensa lasten tekemisiin pihalla, jos meno näyttäisi käyvän liian rajuksi.

• alkup.

Silloin se ehkä sujuisi kitkattomasti, jos olisimme molemmat mammoja. Mutta kun minä olen mitään mistään tietämätön nuori naisenhupakko, joka ei ole eläessään lasta kasvattanut =)

Mutta hyvä idea kyllä tulevaisuutta ajatellen, kiitos.

• puolustaa toisia lapsia

Ei minusta ole väärin jos ojentaa sanallisesti toisen lasta. Se on vanhemman oma syy jos siitä suuttuu. Ei isommat tai pienemmät voi terrorisoida toisten leikkejä tai kiusata toisia. -naapurin täti-

• mitä kylvää

ehdottomasti aikuisen kuin aikuisen pitäisi uskaltaa puuttua ja sanallisesti ojentaa lasta kuin lasta kun sellaisen tilanteen eteen tulee. Lapsi tarvitsee elämään oppiakseen varmuutta siitä että pelisäännöt pitävät_myös silloin kun se oma äiti_(jonka aikana usein käyttäydytään toisin) ei ole paikalla. Lapselle tekee karhunpalveluksen jos katsoo hiljaa hymisten vieressä kun näkee tämän toimivan kyseenalaisesti.

Ja sitten se tärkein: samat säännöt ja samat komentelut tasapuolisesti niin vieraille kuin omille lapsillekin. Välillä näkee niitäkin, ketkä karjuvat vittu perkelettä niille naapurin kakaroille mutta omilleen eivät sano tuon taivaallista vaikka nämä söisivät kaverinsa päätä siinä vieressä.

• toista odotteleva

Komentelusta en tiedä, siis itse en ainakaan tykkää, että joku komentaa lastani, mutta kertoa sinun pitää! Tuohan on kamalaa, josko olet jo väliinkin joutunut menemään, etkä kerro äidille mitä tapahtuu!

• Itse olen sitä mieltä,että ehdottomasti kannattaa rohkein mielin asiasta mainita äidille.Kyseessä kuitenkin on pieni,puolustuskyvytön lapsi, jolle saattaa tota menoa käydä tosi ikävästikin.

• Milla.M

Meillä on pihapiirissämme itsestään selvää, että tuollaisiin tilanteisiin puututaan, ja vastaavassa tapauksessa vanhemmillekin kerrottaisiin, jos nämä ei itse olisi tilannetta näkemässä. Jos vanhemmat eivät tiedä, niin tuollainen käytös vain jatkuu.
      Jos joku vanhempi suutahtahtaisi lastensa kinasteluihin yms. kiusaamisiin puuttumisesta, niin se mielestäni antaa kyllä melko huonon kuvan vanhemmasta.

Minusta sinun täytyy ehdottomasti kertoa äidille, ties mitä kamalaa tytöt vielä keksivätkään tehdä poikaparalle!

• mapee

kerro ihmeessä asia äidille! Ei ole helppo aisasta alkaa jutella, mutta kun sen saat alkuun niin kyllä se siitä. Toki puuttuisin lasten touhuun jo kun toinen huutaa ja on alakynnessä..

Eihän kotona tiedetä kaikkea eikä siinä ole mitään ihmeellistä joten varmasti ainakin viisas tai edes normihenkilö on tyytyväinen kun kerrot. Ja vaikka ensin tiuskastaan takaisin jotakin niin lapsen etuhan se kai on tärkein?

• tuleva äityli*

Tottakai moisesta hirveydestä on äidille kerrottava... vaikka tähän tyyliin:
      "Minusta tuntuu aivan kamalalta puuttua lastesi tekemisiin, mutta en voi olla kertomatta mitä pihalla tapahtuu poissaollessasi... " Ja sitten kerrot mitä olet nähnyt... Pakko tuollaiseen on puuttua!!

• isä...

Meidän lapset ovat kyllä niin hyvin kasvatettuja että kenelläkään muulla ei ole aiheesta ollut tarvetta ojentaa meidän lapsiamme. Naapurin rouva(entinen naapuri) kylläkin huusi meidän pojalle kerran ettei hän saisi jahdata oravaa ja poikani meni murheissaan kotiin. Näin tilanteen kun olin pihan reunalla metsikössä rakentamassa toisille lapsille majaa ja tilanne oli sellainen, että poikani ajeli tietä pitkin edestakaisin polkupyörällä ja orava juoksi tien yli. Kysyin naapurin rouvalta kun tuli vielä meidä aidan luo, että käyttääkö hän huumeita. Pian sen jälkeen muuttivat pois.
      Kerran toinen naapuri kielsi meidän tyttöjä leikkimästä metsässä, kun hän on muka istuttanut metsässä kasvavat valkovuokot. Ei huomannut kusipää naapuri että olin siinä vähän taaempana ja menivät ihan vaikeaksi kun huomasivat minut. Sitten meillä on venepaikka vuokrattu 50-vuodeksi ja poikani oli menossa venepaikalle ja siitä sama naapuri joka kielsi tyttäriäni leikkimästä metsääss koska metsän valkovuokot ovat kuulemma heidän istuttamiaan kielsi poikaani käyttämästä sitä tietä koska hän pitää sitä tietä kertomansa mukaan kunnossa ja siihen tulee renkaanjälkiä. Ja olihan vastapäätä asustava naapurikin kehoittanut 5-vuotiasta tytärtäni menemään kotiin koska ei ollut syntymäpäivälahjaa. Tytär tuli itkien kotiin. Kutsu syntymäpäiville tuli niin yllättäen. Ja sitten vielä yksi naapuri valittaa asiattomasti meidän tytöistä ja pojasta. Asutaan kylän suurimmassa omakotitalossa ja päätin että muutan toisen puolen asunnosta baariksi ja myyn tämän jollekkin rikollisjengille.

• Totta kai saa ojentaa kunhan ei koske!!! Ja rajansa kaikella. Jos joku muu huomaa lasteni tekevän jotain pahaa niin onhan se hyvä että se joka näkee niin jotakin tekee.. Mutta koskea ei saa!

• aurinkoinen 1984

Minulla oli aika vasta tämmöinen suhde yhen miehen kanssa ja onneksi nakkasin ukon pellolle viikko sitten. Mies komensi lastani todella kovalla kädellä eli anto hengaria, tukkapöllyä, luunappia ja ties mitä muuta. Lapseni jäi miehen hoitoon pariksi tunniksi, ku minä kävin asioilla. Auta armias ku pääsin kotia ja poika tuli minua ovella vastaan suu valuen verta =( Viikko sitten jätin lapsen hoitoon, ku kävin asioilla. Pääsin kotia, niin pojalla jälkiä niskassa. Se oli mulle liikaa, joten jätin miehen. Tuntuu tosi pahalta, kuinka joku voi toisten lapsia kohella tuollain.

• voisi kysyä

Tuntuu tosi pahalta, kuinka joku voi kohdella omia lapsiaan tuolla tavalla. Kerta verissä suin ei sitten riittänyt...

• Äidin
        voisi kysyä kirjoitti:

Tuntuu tosi pahalta, kuinka joku voi kohdella omia lapsiaan tuolla tavalla. Kerta verissä suin ei sitten riittänyt...

tehtävä on suojella lastaan. En voi uskoa, että olet toistuvasti jättänyt apsesi tuollaiselle henkilölle!

• maissa kuka tahansa

saa ojentaa kenen tahansa lasta ja pidän tätä erittäin hyvänä tapana. Ja ojentaminen tarkoittaa siis sitä, että sanallisesti kehottaa lasta käyttäytymään oikein.
      Noudatan tätä omalla reviirilläni eli kodissani ja pihallani ja se toimii erittäin hyvin. Eli ihan perusjuttuja ketään ei kiusata, kaikki otetaan leikkiin, toisten kädestä ei oteta lupaa pyytämättä tavaroita, roskat viedään roskikseen, keittiössä syödään/juodaan, olohuoneen sohvilla ei hypitä, äidin kukkapenkkiin ei mennä... Sopu säilyy tosi hyvänä ja leikit sujuu, joskus joku koettelee rajoja, mutta sekin loppuu, kun huomaa, että niistä pidetään kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1632
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1468
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      859
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      829
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      756
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      36
      749
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      708
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      700
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      699
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      663
    Aihe