Kritiikin perusteet?

Niih!

Tätä Steinerkoulu –keskustelupalstaa jo hyvän aikaa seuranneena, ihmeekseni olen havainnut, että Steinerkoulua vastustavat ihmiset eivät kykene esittämään mielikuvituksellisien tekstiensä tueksi mitään konkreettista Steinerkoulun opetuksesta. Ei, vaikka pyytäisi. Olen Helsingin Rudolf Steiner -koulua käynyt 13 vuotta ja jota lapseni nyt käy. Antroposofi en ole. Tältä palstalta luen ensimmäistä kertaa elämässäni ’ totena opetukseen kuuluvista keijuista,maahisista, tontuista, Atlantiksesta , yliluonnollisuuksista, jälleensyntymisen opettamisesta’ yms. roskasta, joka esiintyy mm. myös eri maiden keskustelupalstoilla, ja joita kopioidaan tänne tohkeissaan merkittävänä todistusaineistona Steinerkoulun opetuksesta.. En vain koskaan edellä mainittua soopaa ole opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa havainnut. Jostain ihmeen syystä tuo fakta ei mene Steinerkoulua kritisoivan ymmärrykseen.

Aiemmassa viestiketjussa olevaa Nimim. "professorea", Vellit ja puurot sekaisin, lainatakseni : ”Steinerkoulujen opetussuunnitelma noudattaa valtakunnallista opetussuunnitelmaa pieniä koulukohtasia painotuseroja lukuunottamatta, aivan kuten peruskouluissakin.

Antroposofiaa ja Steinerin perustamaa uskontoa ei millään tavalla tuoda esiin Steinerkoulujen opetuksessa. Lain mukaan myös Steinerkoulussa jokainen voi uskonnolliseen vakaumukseen nojautuen saada sitä uskonnonopetusta, jota hän haluaa.

Valtaosa Steinerkoulujen henkilökunnasta, vanhemmista ja oppilaista kuuluu Luterilaisen uskonnon piiriin. Toki muutkin uskonnot ovat edustettuina, niin kuin peruskouluissakin.”

Suomessa on parisenkymmentä Steinerkoulua. Oppilaat edustavat eri kansallisuuksia, eri uskontoja tai elämänkatsomuksia, näin Helsingin Rudolf Steiner –koulussa. Rasismilla pelottelevia kirjoittelijoita neuvon käymään ensin koululla katsomassa oppilaita ennen kuin tulee tänne nolaamaan itsensä teksteillään.

On luonnollista, että ihmisille saattaa tulla erimielisyyksiä ja niiden seurauksena joku lähtee Steinerkoulusta aivan samoin kuin peruskoulusta joku tulee Steinerkouluun. En vähättele kenenkään huonoa kokemusta Steinerkoulusta, niin voi käydä; tehtäväänsä soveltumattomia opettajia on ollut maailman eri kouluissa ennenkin ja on yhä. Kun haluaisi tietää, "varoittavasta esimerkistä", missä Suomen paristakymmenestä Steinerkoulusta on oppilaita huonosti kohdeltu/opetettu em. ”roskaa” kaikki muut Suomen Steinerkoulut tällä palstalla syyllistäen, vastaukseksi saa täysin luokattomia vastauksia ja naiivisti kyykistytään kriitikon henkilöllisyyden paljastumisen pelon taakse. -Ei Steinerkoulusta tarvitse pitää, siellä ei tarvitse olla; kyseessä on vain koulu.

Myös uskonnollisesti kiihkoilevat totuuden torvet, nuo Oikean tietävät pikkujumalat, tuntevat halua purkaa tuntojaan(!) tällä palstalla, se tyydytyksen täyttymys heillekin suotakoon. Heidän viittauksensa teksteissään Steinerkoulusta myötäilevät uskonnollista retoriikkaa, itse pedagogiikasta kun ei osata perustelua kommenttia antaa. Ehdottomalla varmuudella pidetään meitä Steinervanhempia ”lahkoon” kuuluvina, parempaan argumentointiin angstin purkauksissa ei pystytä. Ikävä kyllä. Keskustelemieni Steinerkoulun oppilaiden vanhempien kanssa meitä yhdistävä tekijä on kiinnostus lapsen koulutukseen, oppimiseen ja hyvinvointiin. Steinerkoulussa olevan lapsen perheen liittäminen uskonnollisuuteen puhuttaessa koulunkäynnistä on asiatonta, vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa, etenkin, allekirjoittaneen kohdalla.

Jos ei ole mitään perusteltua kerrottavaa Steinerpedagogiikasta suomalaisessa Steinerkoulussa niin kriitikot kirjoittavat sitten Rudolf Steinerin seikkailuista ja höpinöistä, joilla heidän mielestään on erittäin merkittävä todistusarvo osoitettaessa suomalaisen Steinerkoulun opetuksen kelvottomuutta 2000 –luvulla. Heille lienee täysin uutta se, että ensimmäinen Steinerkoulu Suomeen perustettiin 50-luvulla aivan suomalaisin voimin, suomalaisille. Noista päivistä maailma on muuttunut, kuten myös koulukin. Olisi vihdoin hyvä huomata, että henkilö Rudolf Steiner ei ole sama asia kuin suomalainen Steinerkoulu… Koulusta on valmistunut ja valmistuu oppilaita suomalaisiin oppilaitoksiin ja yliopistoihin, lopulta työelämään. Ja kyllä, laudatureita löytyy Steinerista yo:ksi kirjoittaneita aivan kuten tavallisista lukioistakin. Tämä seikka on jostain syystä vaikeata kriitikkojen käsittää/sulattaa tai sitten se on vain jäänyt heiltä kiihkoissaan huomaamatta…

En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.

Where is the beef?

21

3517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......................

      Pystyn esittämään sinulle vaikka kuinka paljon asioita, steinerkoulun opetuksesta, jotka osoittavat täälläkin keskustellut epäkohdat todeksi.

      Annan seuraavassa vain muutaman esimerkin:
      Biologian tunnilla opetettiin sielut, henget jne biologian tieteen alaan kuuluvana tieteenä. Lisäksi opetettiin, Steinerin käsitys siitä, että sydän on tunteita käsittelevä elin. Aivoilla ei ollut mitään tekemistä tunteiden kanssa.

      Kemiassa alkuaineita olivat maa, vesi ja ilma. Tämä steinerin tukema näkemys on vähintäänkin vanhentunut nykyisessä maailmassa, jossa tunnetaan jaksollinen järjestelmä.

      Lisäksi uskontoa meille opetti alkuvuosina antroposofi, joka nimellisesti kuului luterilaiseen kirkkoon, mutta käytännössä uskoi ihan johonkin muuhun.

      Muun muassa zoroastrianismi -uskonnon jumalat opetettiin täysin totena - elävinä jumalina, ei suinkaan historiallisena faktana. Atlantis -myytti opetettiin niin ikään totena. Esimerkkejä voisi luetella lukemattomasti. Koko touhu perustui steinerin huuhaa -ajatuksiin.

      Tältä palstalta löytyvästä entisen steinerkoulun opettajan tekstistä löytyy kaikki oleellinen, ja suosittelen lukemaan sen ajatuksen kanssa läpi. Uskoisin, että hän tietää asiasta paljon enemmän kuin sinä.

      Kehoittaisin sinua myös lukemaan Steinerin teoksen Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta. Se löytyy täältä: http://teosofia.net/antropos/St-kasvatus.htm

      Lisäksi kehoittaisin sinua lukemaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan hyväksymän väitöstutkimuksen, jossa osoitetaan, että miten antroposofia liittyy opetukseen.
      http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1-2006.htm

      Ehkä sinulla on ollut tuuria, ja oma opettajasi on ollut normaali inhimillinen ihminen. Meidän kaikkien kohdalla näin ei ole kuitenkaan ollut. Miksi ihmeessä entiset steinerkoulun opiskelijat muuten hakeutuisivat esimerkiksi uskontojen uhrien tuki ry:n pariin?

      Laitoin tässä linkkiä muun muassa väitöstutkimukseen ja Steinerin omaan kirjaan, jossa kerrotaan asiat niin kuin ne ovat. Mitä konkreettista sinulla on antaa todisteeksi väitteillesi?

      Aivan niin, ei yhtään mitään muuta, kuin oma uskosi siitä, että koulu on niin hyvä, ettei siihen kukaan voi pettyä. Meitä pettyneitä kuitenkin on ja paljon.

      • Niih!

        Pystyn esittämään sinulle vaikka kuinka paljon asioita, steinerkoulun opetuksesta, jotka osoittavat täälläkin keskustellut epäkohdat todeksi.

        -Mikä Steiner -koulu? Missä? Oli tuo koulu vaikka Huitsin-Nevadassa et voi esittää, että niin olisi kaikissa Suomen Steiner -kouluissa. Kun jossain peruskoulussa annetaan surkeaa opetusta ei se tarkoita sitä että koko Suomen peruskoulut olisivat kelvottomia,tajuatkos?


        Tältä palstalta löytyvästä entisen steinerkoulun opettajan tekstistä löytyy kaikki oleellinen, ja suosittelen lukemaan sen ajatuksen kanssa läpi. Uskoisin, että hän tietää asiasta paljon enemmän kuin sinä.

        -"entisen steinerkoulun opettajan" todistelu ei kuullosta steinerkoulussa työskennelleeltä ihmiseltä, silkkaa asenteellista copy/paste tekstiä on ympätty mukaan.


        Lisäksi kehoittaisin sinua lukemaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan hyväksymän väitöstutkimuksen, jossa osoitetaan, että miten antroposofia liittyy opetukseen.
        http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1- 2006.htm

        -Kerro se tässä ihan omin sanoin, kiitos.

        Ehkä sinulla on ollut tuuria, ja oma opettajasi on ollut normaali inhimillinen ihminen. Meidän kaikkien kohdalla näin ei ole kuitenkaan ollut. Miksi ihmeessä entiset steinerkoulun opiskelijat muuten hakeutuisivat esimerkiksi uskontojen uhrien tuki ry:n pariin?

        -Ne jotka Steiner -koulun entisistä oppilaista apua tarvitsevat hakevat sitä varmaan ihan samasta syystä kuin peruskouluissa opettaneiden fundamentalistiopettajien uhritkin.

        Laitoin tässä linkkiä muun muassa väitöstutkimukseen ja Steinerin omaan kirjaan, jossa kerrotaan asiat niin kuin ne ovat. Mitä konkreettista sinulla on antaa todisteeksi väitteillesi?

        -Nippu todistuksia kolmentoista vuoden ajalta sekä lapseni todistukset. Lisää saa kun kävelee Lehtikuusentien koulun ovesta sisään ja vaivautuu ottamaan selvää.

        Aivan niin, ei yhtään mitään muuta, kuin oma uskosi siitä, että koulu on niin hyvä, ettei siihen kukaan voi pettyä. Meitä pettyneitä kuitenkin on ja paljon.

        Näköjään tämä lause jäi sinulta lukematta: "En vähättele kenenkään huonoa kokemusta Steinerkoulusta, niin voi käydä; tehtäväänsä soveltumattomia opettajia on ollut maailman eri kouluissa ennenkin ja on yhä. " Miten suhtaudut siihen faktaan, että tyytyväisiä Steinerkoulun käyneitä on merkittävästi enemmän kuin teitä tyytymättömiä?

        Miksi yrität pistää sanoja erimieltä olevan suuhun ja vähätellä hyviä kokemuksia Steinerkoulusta? Yritän keskustella.

        Kerrataan vielä:

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.

        Where is the beef?


      • .................
        Niih! kirjoitti:

        Pystyn esittämään sinulle vaikka kuinka paljon asioita, steinerkoulun opetuksesta, jotka osoittavat täälläkin keskustellut epäkohdat todeksi.

        -Mikä Steiner -koulu? Missä? Oli tuo koulu vaikka Huitsin-Nevadassa et voi esittää, että niin olisi kaikissa Suomen Steiner -kouluissa. Kun jossain peruskoulussa annetaan surkeaa opetusta ei se tarkoita sitä että koko Suomen peruskoulut olisivat kelvottomia,tajuatkos?


        Tältä palstalta löytyvästä entisen steinerkoulun opettajan tekstistä löytyy kaikki oleellinen, ja suosittelen lukemaan sen ajatuksen kanssa läpi. Uskoisin, että hän tietää asiasta paljon enemmän kuin sinä.

        -"entisen steinerkoulun opettajan" todistelu ei kuullosta steinerkoulussa työskennelleeltä ihmiseltä, silkkaa asenteellista copy/paste tekstiä on ympätty mukaan.


        Lisäksi kehoittaisin sinua lukemaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan hyväksymän väitöstutkimuksen, jossa osoitetaan, että miten antroposofia liittyy opetukseen.
        http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1- 2006.htm

        -Kerro se tässä ihan omin sanoin, kiitos.

        Ehkä sinulla on ollut tuuria, ja oma opettajasi on ollut normaali inhimillinen ihminen. Meidän kaikkien kohdalla näin ei ole kuitenkaan ollut. Miksi ihmeessä entiset steinerkoulun opiskelijat muuten hakeutuisivat esimerkiksi uskontojen uhrien tuki ry:n pariin?

        -Ne jotka Steiner -koulun entisistä oppilaista apua tarvitsevat hakevat sitä varmaan ihan samasta syystä kuin peruskouluissa opettaneiden fundamentalistiopettajien uhritkin.

        Laitoin tässä linkkiä muun muassa väitöstutkimukseen ja Steinerin omaan kirjaan, jossa kerrotaan asiat niin kuin ne ovat. Mitä konkreettista sinulla on antaa todisteeksi väitteillesi?

        -Nippu todistuksia kolmentoista vuoden ajalta sekä lapseni todistukset. Lisää saa kun kävelee Lehtikuusentien koulun ovesta sisään ja vaivautuu ottamaan selvää.

        Aivan niin, ei yhtään mitään muuta, kuin oma uskosi siitä, että koulu on niin hyvä, ettei siihen kukaan voi pettyä. Meitä pettyneitä kuitenkin on ja paljon.

        Näköjään tämä lause jäi sinulta lukematta: "En vähättele kenenkään huonoa kokemusta Steinerkoulusta, niin voi käydä; tehtäväänsä soveltumattomia opettajia on ollut maailman eri kouluissa ennenkin ja on yhä. " Miten suhtaudut siihen faktaan, että tyytyväisiä Steinerkoulun käyneitä on merkittävästi enemmän kuin teitä tyytymättömiä?

        Miksi yrität pistää sanoja erimieltä olevan suuhun ja vähätellä hyviä kokemuksia Steinerkoulusta? Yritän keskustella.

        Kerrataan vielä:

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.

        Where is the beef?

        Tämä nimimerkki Niih! on kyllä hauska tapaus. Kyselee, että mikä koulu jne. Seuraavaksi varmaan kysyy nimeä, piirit ovat niin pienet että voivoi... Tuo linkitetty väitöskirja on tehty nimenomaan Helsingin Rudolf Steiner koulusta, ja itse kyllä uskon sitä paljon enemmän kun ah niin vakuuttavaa nimimerkki Niih!:tä Lisäksi tuo väitös erittäin ansiokkaasti todistaa, että antroposofia liittyy opetussuunnitelmaan. Väitöstä olisi tuskin muuten hyväksytty Helsigin yliopiston kasvatustieteiden laitoksella, jos ei se kestäisi tieteellistä kritiikkiä. Nimimerkillä Niih! on vain oma subjektiivinen kokemuksensa, ei mitään sen tueksi. Lisäksi hänen subjektiisen kokemuksensa auvoinen ihanuus herättää epäilyksen siitä, että hän ei tosiaankaan ymmärrä, että mistä steinertouhussa on kysymys. Kaikille asiat ei vaan aukene, vaikka ne väännettäisiin rautalangasta.

        Entisen steinerkoulun opettajan teksti osoittaa aivan eritasoista perehtymistä kouluun, kuin mitä nimimerkillä Niih! on. Ei voi kun nauraa, että tuollainen kritiikki yritetään väistää olankohautuksella.

        Ja jos todistusaineistoa kaipaat, niin minulla ja parilla koulukaverillani on kaikki vihot tallessa. Niistä kyllä selviää kaikki meille opetetut henkimaailman asiat. Steinerkouluun pettyneitä oppilaita ja vanhempia on suhteellisesti uskomattoman paljon, taatusti enemmän kuin missään muussa koulussa. Tietenkin on myös niitä vanhempia, ja lapsia, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. He eivät esimerkiksi ymmärrä, jos jokin asia opetetaan lapselle aivan päin honkia. Tyytyväisimpiä steinerkouluun ovat taatusti Kristiyhteisö -nimiseen uskonlahkoon kuuluvat henkilöt.


      • ex-steinerisä
        Niih! kirjoitti:

        Pystyn esittämään sinulle vaikka kuinka paljon asioita, steinerkoulun opetuksesta, jotka osoittavat täälläkin keskustellut epäkohdat todeksi.

        -Mikä Steiner -koulu? Missä? Oli tuo koulu vaikka Huitsin-Nevadassa et voi esittää, että niin olisi kaikissa Suomen Steiner -kouluissa. Kun jossain peruskoulussa annetaan surkeaa opetusta ei se tarkoita sitä että koko Suomen peruskoulut olisivat kelvottomia,tajuatkos?


        Tältä palstalta löytyvästä entisen steinerkoulun opettajan tekstistä löytyy kaikki oleellinen, ja suosittelen lukemaan sen ajatuksen kanssa läpi. Uskoisin, että hän tietää asiasta paljon enemmän kuin sinä.

        -"entisen steinerkoulun opettajan" todistelu ei kuullosta steinerkoulussa työskennelleeltä ihmiseltä, silkkaa asenteellista copy/paste tekstiä on ympätty mukaan.


        Lisäksi kehoittaisin sinua lukemaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan hyväksymän väitöstutkimuksen, jossa osoitetaan, että miten antroposofia liittyy opetukseen.
        http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1- 2006.htm

        -Kerro se tässä ihan omin sanoin, kiitos.

        Ehkä sinulla on ollut tuuria, ja oma opettajasi on ollut normaali inhimillinen ihminen. Meidän kaikkien kohdalla näin ei ole kuitenkaan ollut. Miksi ihmeessä entiset steinerkoulun opiskelijat muuten hakeutuisivat esimerkiksi uskontojen uhrien tuki ry:n pariin?

        -Ne jotka Steiner -koulun entisistä oppilaista apua tarvitsevat hakevat sitä varmaan ihan samasta syystä kuin peruskouluissa opettaneiden fundamentalistiopettajien uhritkin.

        Laitoin tässä linkkiä muun muassa väitöstutkimukseen ja Steinerin omaan kirjaan, jossa kerrotaan asiat niin kuin ne ovat. Mitä konkreettista sinulla on antaa todisteeksi väitteillesi?

        -Nippu todistuksia kolmentoista vuoden ajalta sekä lapseni todistukset. Lisää saa kun kävelee Lehtikuusentien koulun ovesta sisään ja vaivautuu ottamaan selvää.

        Aivan niin, ei yhtään mitään muuta, kuin oma uskosi siitä, että koulu on niin hyvä, ettei siihen kukaan voi pettyä. Meitä pettyneitä kuitenkin on ja paljon.

        Näköjään tämä lause jäi sinulta lukematta: "En vähättele kenenkään huonoa kokemusta Steinerkoulusta, niin voi käydä; tehtäväänsä soveltumattomia opettajia on ollut maailman eri kouluissa ennenkin ja on yhä. " Miten suhtaudut siihen faktaan, että tyytyväisiä Steinerkoulun käyneitä on merkittävästi enemmän kuin teitä tyytymättömiä?

        Miksi yrität pistää sanoja erimieltä olevan suuhun ja vähätellä hyviä kokemuksia Steinerkoulusta? Yritän keskustella.

        Kerrataan vielä:

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.

        Where is the beef?

        Muistuttaisin, että jo antroposofisen liiton sivuilla ihan suoraan sanotaan, että steinerkoulu on antroposofian käytännön toiminto. http://www.antropos.fi/?p=kaytannon
        Aivan naurettavaa yrittää taistella tuulimyllyä vastaan, ja väittää ettei se sitä olisi. Kyllä Steinerkoulussakin asia myönnetään ainakin niille vanhemmille, jotka ovat jossain määrin perehtyneet antroposofiaan.


      • Niih!
        ................. kirjoitti:

        Tämä nimimerkki Niih! on kyllä hauska tapaus. Kyselee, että mikä koulu jne. Seuraavaksi varmaan kysyy nimeä, piirit ovat niin pienet että voivoi... Tuo linkitetty väitöskirja on tehty nimenomaan Helsingin Rudolf Steiner koulusta, ja itse kyllä uskon sitä paljon enemmän kun ah niin vakuuttavaa nimimerkki Niih!:tä Lisäksi tuo väitös erittäin ansiokkaasti todistaa, että antroposofia liittyy opetussuunnitelmaan. Väitöstä olisi tuskin muuten hyväksytty Helsigin yliopiston kasvatustieteiden laitoksella, jos ei se kestäisi tieteellistä kritiikkiä. Nimimerkillä Niih! on vain oma subjektiivinen kokemuksensa, ei mitään sen tueksi. Lisäksi hänen subjektiisen kokemuksensa auvoinen ihanuus herättää epäilyksen siitä, että hän ei tosiaankaan ymmärrä, että mistä steinertouhussa on kysymys. Kaikille asiat ei vaan aukene, vaikka ne väännettäisiin rautalangasta.

        Entisen steinerkoulun opettajan teksti osoittaa aivan eritasoista perehtymistä kouluun, kuin mitä nimimerkillä Niih! on. Ei voi kun nauraa, että tuollainen kritiikki yritetään väistää olankohautuksella.

        Ja jos todistusaineistoa kaipaat, niin minulla ja parilla koulukaverillani on kaikki vihot tallessa. Niistä kyllä selviää kaikki meille opetetut henkimaailman asiat. Steinerkouluun pettyneitä oppilaita ja vanhempia on suhteellisesti uskomattoman paljon, taatusti enemmän kuin missään muussa koulussa. Tietenkin on myös niitä vanhempia, ja lapsia, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. He eivät esimerkiksi ymmärrä, jos jokin asia opetetaan lapselle aivan päin honkia. Tyytyväisimpiä steinerkouluun ovat taatusti Kristiyhteisö -nimiseen uskonlahkoon kuuluvat henkilöt.

        Tietenkin kysyn koulun nimeä, josta vedät suurenlinjan johtopäätökset ja luet sen virheet kaikkien Steiner -koulujen syyksi. Ethän kuitenkaan puhu mielikuvituskoulustasi? Henkilönä olet minulle täysin merkityksetön.

        Kokemukseni Steiner -koulusta on eri kuin mitä "entinen steinerkoulun opettaja" teksti antaa ymmärtää. Kova luu sinulle, naura sillekin.


        "Steinerkouluun pettyneitä oppilaita ja vanhempia on suhteellisesti uskomattoman paljon, taatusti enemmän kuin missään muussa koulussa."

        Uskosi on luja, voit sen pitää. Mutta vastaa seuraaavan, ole hyvä:



        Kysytään vielä kerran:

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.


      • Niih!
        ex-steinerisä kirjoitti:

        Muistuttaisin, että jo antroposofisen liiton sivuilla ihan suoraan sanotaan, että steinerkoulu on antroposofian käytännön toiminto. http://www.antropos.fi/?p=kaytannon
        Aivan naurettavaa yrittää taistella tuulimyllyä vastaan, ja väittää ettei se sitä olisi. Kyllä Steinerkoulussakin asia myönnetään ainakin niille vanhemmille, jotka ovat jossain määrin perehtyneet antroposofiaan.

        Olet ilmeisesti perehtynyt jossain määrin antroposofiaan. Jospa sinä osaisit vastata.

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.


      • tarkastaja
        ................. kirjoitti:

        Tämä nimimerkki Niih! on kyllä hauska tapaus. Kyselee, että mikä koulu jne. Seuraavaksi varmaan kysyy nimeä, piirit ovat niin pienet että voivoi... Tuo linkitetty väitöskirja on tehty nimenomaan Helsingin Rudolf Steiner koulusta, ja itse kyllä uskon sitä paljon enemmän kun ah niin vakuuttavaa nimimerkki Niih!:tä Lisäksi tuo väitös erittäin ansiokkaasti todistaa, että antroposofia liittyy opetussuunnitelmaan. Väitöstä olisi tuskin muuten hyväksytty Helsigin yliopiston kasvatustieteiden laitoksella, jos ei se kestäisi tieteellistä kritiikkiä. Nimimerkillä Niih! on vain oma subjektiivinen kokemuksensa, ei mitään sen tueksi. Lisäksi hänen subjektiisen kokemuksensa auvoinen ihanuus herättää epäilyksen siitä, että hän ei tosiaankaan ymmärrä, että mistä steinertouhussa on kysymys. Kaikille asiat ei vaan aukene, vaikka ne väännettäisiin rautalangasta.

        Entisen steinerkoulun opettajan teksti osoittaa aivan eritasoista perehtymistä kouluun, kuin mitä nimimerkillä Niih! on. Ei voi kun nauraa, että tuollainen kritiikki yritetään väistää olankohautuksella.

        Ja jos todistusaineistoa kaipaat, niin minulla ja parilla koulukaverillani on kaikki vihot tallessa. Niistä kyllä selviää kaikki meille opetetut henkimaailman asiat. Steinerkouluun pettyneitä oppilaita ja vanhempia on suhteellisesti uskomattoman paljon, taatusti enemmän kuin missään muussa koulussa. Tietenkin on myös niitä vanhempia, ja lapsia, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. He eivät esimerkiksi ymmärrä, jos jokin asia opetetaan lapselle aivan päin honkia. Tyytyväisimpiä steinerkouluun ovat taatusti Kristiyhteisö -nimiseen uskonlahkoon kuuluvat henkilöt.

        Kannattaisi myös lukea ko. väitös! Se puhuu kyllä pedakogiikan puolesta vaikka taustalla olis sata antroposofiaa ja ehkä juuri siksi!


      • arkkuun
        Niih! kirjoitti:

        Olet ilmeisesti perehtynyt jossain määrin antroposofiaan. Jospa sinä osaisit vastata.

        En ole antroposofi siksi mielenkiintoinen on myös väite antroposofian ’tihkumisesta’ läpi opetuksessa? Miten se on minuun tai tämänpäivän oppilaisiin ’tihkunut’? Mitä se käytännössä on? Mitä meistä on tullut? Miten se meissä ilmenee? Mitkä ovat sen oireet? Tarttuuko se? Keneen? Miten? -Vastaa jos osaat.

        Merkittävä piirre saamassani opetuksessa Helsingin Rudolf Steiner -koulussa on käytännön esimerkkeihin ja konkreettisiin asioihin perustuva ajattelu, siksi odotan, toistaiseksi turhaan, että kriitikoilla olisi esittää yleispätevä Steinerkoulun pedagogiikasta koulun syyksi luettava lapsille haitallinen löydös opetuksessa. Ei ole vieläkään esitetty.

        Entistä steinerkoulun opettajaa siteeratakseni: "Valitsemalla steinerkoulun vanhemmat valitsevat samalla lapsilleen opetettavan maailmankatsomuksen. Ja kun kyseessä ei ole pelkkä filosofia, vaan okkulttinen eli salaopillinen maailmankatsomus, sillä saattaa myöhäisemmässä vaiheessa olla TUHOISAT seuraukset."

        Useita ennen läheistä steinerkoulukavereita ajautui huume/rikoskierteeseen, ainakin yksi tehnyt itsemurhan. Itse vaihdoin pois koulusta yläasteen jälkeen, ja sain normaalista lukiosta kunnon eväät tulevaisuudelle. Tulen lopun ikäni kärsimään ikävistä muistoista, joita steinerkoulu jätti. Onneksi voin kuitenkin puhua asiasta muille, sillä se auttaa.

        Jos seuraavaksi kerrot, että omat luokkakaverisi ovat pärjänneet hienosti, on se mielestäni osoitus Steinerin oppien tuhoisista vaikutuksista, sillä oma opettajasi oli ilmiselvästi normaali ihminen steineruskovaisten yhteisössä.

        En suosittele kenellekään vanhemmalle sitä riskiä, että lasten opettajaksi sattuu oman opettajani kaltainen hörhö. Jo pelkästään Snellman -korkeakoulun kirjallisuus kannustaa mielestäni steinerkoulun opettajia antroposofiaan, jolla sekä entisen opettajan, että entisen oppilaan mielestä on tuhoisat vaikutukset keskenkasvuisiin lapsiin.


      • entinen peruskoululainen
        arkkuun kirjoitti:

        Entistä steinerkoulun opettajaa siteeratakseni: "Valitsemalla steinerkoulun vanhemmat valitsevat samalla lapsilleen opetettavan maailmankatsomuksen. Ja kun kyseessä ei ole pelkkä filosofia, vaan okkulttinen eli salaopillinen maailmankatsomus, sillä saattaa myöhäisemmässä vaiheessa olla TUHOISAT seuraukset."

        Useita ennen läheistä steinerkoulukavereita ajautui huume/rikoskierteeseen, ainakin yksi tehnyt itsemurhan. Itse vaihdoin pois koulusta yläasteen jälkeen, ja sain normaalista lukiosta kunnon eväät tulevaisuudelle. Tulen lopun ikäni kärsimään ikävistä muistoista, joita steinerkoulu jätti. Onneksi voin kuitenkin puhua asiasta muille, sillä se auttaa.

        Jos seuraavaksi kerrot, että omat luokkakaverisi ovat pärjänneet hienosti, on se mielestäni osoitus Steinerin oppien tuhoisista vaikutuksista, sillä oma opettajasi oli ilmiselvästi normaali ihminen steineruskovaisten yhteisössä.

        En suosittele kenellekään vanhemmalle sitä riskiä, että lasten opettajaksi sattuu oman opettajani kaltainen hörhö. Jo pelkästään Snellman -korkeakoulun kirjallisuus kannustaa mielestäni steinerkoulun opettajia antroposofiaan, jolla sekä entisen opettajan, että entisen oppilaan mielestä on tuhoisat vaikutukset keskenkasvuisiin lapsiin.

        Mistä johtuu peruskoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat?


      • steinerkoululaisten
        entinen peruskoululainen kirjoitti:

        Mistä johtuu peruskoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat?

        keskuudessa huumeidenkäyttö, masentuneisuus ja anarkistinen piittaamattomuus yhteisistä pelisäännöistä?:-D


      • johtuu
        steinerkoululaisten kirjoitti:

        keskuudessa huumeidenkäyttö, masentuneisuus ja anarkistinen piittaamattomuus yhteisistä pelisäännöistä?:-D

        peruskoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat?


      • kaikki antroposofiasta
        steinerkoululaisten kirjoitti:

        keskuudessa huumeidenkäyttö, masentuneisuus ja anarkistinen piittaamattomuus yhteisistä pelisäännöistä?:-D

        http://uncletaz.com/

        Tutki ja oivalla!!!


      • kaikki kaikesta
        kaikki antroposofiasta kirjoitti:

        http://uncletaz.com/

        Tutki ja oivalla!!!

        Mistä johtuu peruskoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat?


      • noi samat asiat
        johtuu kirjoitti:

        peruskoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat?

        Niin, tässä kyllä kysyttiin, että mistäs mahtaa johtua steinerkoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat? Vastaa sinä ensin tuohon, sitten vastataan tuohon sun kysymykseen.


      • optikko tarpeen?
        noi samat asiat kirjoitti:

        Niin, tässä kyllä kysyttiin, että mistäs mahtaa johtua steinerkoulun käyneiden rikollisuus, huumeriippuvuus ja itsemurhat? Vastaa sinä ensin tuohon, sitten vastataan tuohon sun kysymykseen.

        Jos yhtään kykenet, katso vähän ylempää: mitä siellä kysyttiin? Tuliko siihen vastausta? Eli mennäänpä ne kysymykset ihan järjestyksessä, eikä vastata kysymykseen kysymyksellä - näin rautalangasta väännettynä, koska et ymmärtänyt yskää.

        Tietysti voisit katsoa vielä vähän ylempää ja miettiä, mitä nimimerkki "arkkuun" halusi antaa ymmärtää sepustuksellaan. Hänhän tavallaan esittää väitteen siitä, mikä on steinerkoulun käyneiden ongelmien syynä.

        Jos siis kykenet.


      • ...

        "Biologian tunnilla opetettiin sielut, henget jne biologian tieteen alaan kuuluvana tieteenä."

        Ei opetettu steinerkoulua käydessäni minun steinerkoulussani. Tunteiden sanottiin liittyvän sydämmeen.

        "Kemiassa alkuaineita olivat maa, vesi ja ilma. "

        Eivät olleet steinerkoulua käydessäni. Kerrottiin, että aiemmin oli tuollainen käsitys alkuaineista ja sitten opetettiin jaksollinen järjestelmä.

        "Lisäksi uskontoa meille opetti alkuvuosina antroposofi, joka nimellisesti kuului luterilaiseen kirkkoon, mutta käytännössä uskoi ihan johonkin muuhun."

        Lisäksi uskontoa meille opetti ala- ja keskiluokilla uskovaiselta vaikuttava normaaliin kirkkoon kuuluva luokanope. Yläluokilla uskontoa opetti ensin aika skeptiseltä vaikuttava ihminen, sitten jokseenkin uskontoneutraali henkilö.

        "Muun muassa zoroastrianismi -uskonnon jumalat opetettiin täysin totena - elävinä jumalina, ei suinkaan historiallisena faktana. Atlantis -myytti opetettiin niin ikään totena."

        Mitään tuollaista en steinerkoulussa kuullut. Mainittakoon, että Atlantista eivät monet tutkijat pidä myyttinä.

        Steinerin opeissa on mielestäni myös hyvää. Steinerkouluja on ilmeisesti hyvin erilaisia. Minä olen saanut kokea hyvää steinerkoulua.


    • niin huomaat ison eron!

      Jos kolmas-neljäs luokkalainen ei tiedä ihan perusjuttuja, maanosia, valtameriä, naapurimaita, läänejä, kuukausia, maapallon asteverkkojärjestelmää... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Nämä asiat on peruskoulussa itsestään selvyyksiä, unohtamatta että peruskoulussakin on kuultu Kalevalaa ; ) Steinerlainen saa ihan täysin pöntön maineen kaveriporukassa olemalla niin pihalla asioista. Ainakin peruskoululaiset yleisesti haukkuvat staikkulaisia tyhmiksi, olen kuullut useaan otteeseen, kun lähellä asuinpaikkaani sijaitsee molemmat koulut. Myöskin peruskoulu porukka käyttäytyy ainakin täällä päin paremmin.

      • Niih!

        Perusjuttu mielestäni ei ole alaluokkalaista kasvatettaessa pelkän faktisen tiedon tuputtaminen, leikki ja sosiaalistuminen ovat merkittävämpää ihmiseksi kasvettaessa. Opitaan katsomaan silmiin, tervehditään kädestä, otetaan muut huomioon jne. Näin tehdään toki peruskoulussakin, ehkä, mutta Steinerkoulussa leikitään, lauletaan, piirretään, maalataan, näytellään ja toimitaan enemmän. Siksi "tiedot" opitaan harvemmassa tahdissa. Onneksi kaikki peruskoulua käyvät eivät ole moukkia ja pidä Steinerkoululaisia "pönttöinä" kouluosaamisen perusteella.

        Kotini läheisyydessä olevassa ala-asteen koulussa on väkivaltaisia huostaanotettuja ja väkivaltaisia tavislapsia. Käytös monella ala-arvoista. Tunnen sieltä tehtäväänsä väsähtäneen opettajan. Vedetääkö nyt Steiner -koulua kritisoivan kanssa tästä suurenlinjan johtopäätökset ja osoitetaan syyttävällä sormella "surkeaa" peruskoulua? -Minä ainakaan en sellaiseen ryhdy.

        Eilen Mtv3.fi:n kotisivulla oli teksti:

        "Koulusuoritusten painottaminen liian varhain on vaarallista. Lasten tulee saada leikkiä tarpeeksi pitkään, sanoo sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie Tampereen yliopistosta."
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2007/06/535097


      • ;) ;)
        Niih! kirjoitti:

        Perusjuttu mielestäni ei ole alaluokkalaista kasvatettaessa pelkän faktisen tiedon tuputtaminen, leikki ja sosiaalistuminen ovat merkittävämpää ihmiseksi kasvettaessa. Opitaan katsomaan silmiin, tervehditään kädestä, otetaan muut huomioon jne. Näin tehdään toki peruskoulussakin, ehkä, mutta Steinerkoulussa leikitään, lauletaan, piirretään, maalataan, näytellään ja toimitaan enemmän. Siksi "tiedot" opitaan harvemmassa tahdissa. Onneksi kaikki peruskoulua käyvät eivät ole moukkia ja pidä Steinerkoululaisia "pönttöinä" kouluosaamisen perusteella.

        Kotini läheisyydessä olevassa ala-asteen koulussa on väkivaltaisia huostaanotettuja ja väkivaltaisia tavislapsia. Käytös monella ala-arvoista. Tunnen sieltä tehtäväänsä väsähtäneen opettajan. Vedetääkö nyt Steiner -koulua kritisoivan kanssa tästä suurenlinjan johtopäätökset ja osoitetaan syyttävällä sormella "surkeaa" peruskoulua? -Minä ainakaan en sellaiseen ryhdy.

        Eilen Mtv3.fi:n kotisivulla oli teksti:

        "Koulusuoritusten painottaminen liian varhain on vaarallista. Lasten tulee saada leikkiä tarpeeksi pitkään, sanoo sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie Tampereen yliopistosta."
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2007/06/535097

        Painottaisin että erityisen tärkeää on, että lapset saavat leikkiä henkimaailman asioilla. On toki mukavaa, että lapset saavat lausua aurinko ja maa -jumalille rukoukset. Tietenkin on myös hyvä, että heidän päänsä sekoitetaan erilaisella myyttisellä aineistolla. Se on toki henkisen kasvun kannalta äärimmäisen tärkeää, kun otetaan huomioon sekä ihmisen näkyvä, että kolme näkymätöntä ruumista. Näin siis kaikki steinerilaisesta lähtökohdasta. ;)


      • Tunnustan!!!

        Lapseni aloittaa syksyllä kolmannen luokan steinerkoulussa ja osaa kyllä kuukaudet.

        Mitä noihin muihin tulee, niin niitä en itse osaa vieläkään, vaikka neljännelläkymmenennellä olen jo menossa. Mutta johtuisikohan siitä, että olen käynytkin vain peruskoulun...

        Itsekin olen kuullut joskus, kuinka peruskoululaiset ovat haukkuneet steinerkoululaisia. Eiköhän silloin pitäisi peruskoululaisten vanhempineen katsoa peiliin ja opetella normaaleja hyviä käytöstapoja. Kaikkiahan omia mielipiteitäänkään ei aina tarvitse sanoa suoraan, ei edes täällä Pohjanmaalla.

        Ja tuosta käytöksestä vielä... Suurin osa steinerkoululaisista käyttäytyvät mallikelpoisesti. Tervehtivät, kun tulevat kadulla tai koulussa vastaan. Ja haluan uskoa, että myös peruskouluissa suurin osa käyttäytyy myöskin mallikelpoisesti. Aina joukkoon mahtuu niitä haistattelijoita, vaikkakaan yksikään steinerkoululainen ei ole minulle haistatellutkaan...


      • ,,,

        Jos jotkut peruskoululaiset haukkuvat steinerkoululaisia näiden käymän koulun takia, niin se paljastaa kyseisten peruskoululaisten henkisen tason heikoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe