mini-slackwareista turinaa

exergy

Mulle jäi käsiin tuollainen ikivanha celeron 667MHz rouskutin jossa on Intelin integroitu näyttis, pistin siihen 512Mt muistia kokeilin Xubuntua. Aika raskaasti pyöri myös Xubuntulla, en ollut oikein tyytyväinen joten päätin kokeilla paljon kehuttuja Zenwalkia ja Vectoria. Lisäksi heitin koneeseen ATIn PCI-näytönohjaimen (toiseen kahdesta pci-paikasta, kone on sellainen mikrokoppainen vekotin).

Poltin siis Zenwalkin Live-cd:n ja kappas vain sehän onkin hieno ja kevyt jakelu. Mä yritin joskus aiemmin toiseen koneeseen mutta siinä oli jotakin ongelmia mutta nyt buuttasi oikein ja toimii hienosti.

Poltin myös Vectorin Std Liven mutta jostakin syystä se ei buuttaa vaan aloittaa kernelin lataamisen ja rebuutta koneen aina samassa kohdassa. En jäänyt suremaan vaan imutin vielä SOHO 5.8:n asennusversion ja asensin sen aamulla. En kyllä ole ehtinyt vielä käynnistämään konetta asennuksen jälkeen mutta ainakin asennus tuntui pääpiirteissään onnistuvan.

Sen sijaan Vectorin Std Live toimi toisessa vanhassa koneessa moiteetta, vaikuttaa tosi kevyeltä ja hyvältä jakelulta johon täytyy perehtyä lisääkin.

Kaikki nämä olivat siis Xfce-pöydällä, erot näkee hyvin yleisessä toiminnan nopeudessa sekä valikon CPU-graafissa, xubuntussa prossu kutee 100% lähes koko ajan ja se on selvästi hitaampi kuin esim. zenwalk. Tietty jos olisi asentanut xubuntun serverilevyltä täysin manuaalisesti niin olisi voinut heti alussa karsia osan palveluista pois, nyt se on xubuntu-desktopilla asennettu ja vain kirjoitinpalvelut on pysäytetty joten kyllä se on raskas. Mutta tämä onkin vähän tällainen vertaileva testi jotta kun ne taas kyselevät niitä kevyitä distroja vanhaan koneeseen niin osaan vastata hieman paremmin.

Nyt se vastaus on sitten zenwalk ja ehkä myös vector, se selviää kunhan pääsen kotiin buuttaamaan vectoriin. Arvelen kyllä että mun täytyy muokata xorg.confia sillä epäilen ettei X:n asetukset onnistuneet ja ATIn kortti ei toimi fglrx:llä vaan joudun pistämään perus-atin ajuriksi.

Tuo pci-väyläinen ati on ollut yksi KAUHISTUS linuxeissa, mulla on ollut se kolmessa vanhemmassa koneessa eri distroilla ja missään se ei ole toiminut oikein hyvin, koneet ovat oikutelleet ja kiukutelleet jos ruudusta on ylipäänsä mitään näkynyt. Onneksi parissa koneessa oli valmiina integroidut näyttikset joilla linuxit ovatkin sitten toimineet hyvin.

Voisi tietty vielä kokeilla sitä Vector Liveä siten että heittäsi tuon kummituskortin nurkkaan siksi aikaa, muuten ei tule mieleen mikä hitto sen kernelin latauksen keskeyttää? Olisiko kenellä tietoa tuollaisesta.. hmm.. se taisi muuten olla "vector standard live-cd RC1" olisiko sillä sitten vaikutusta?

8

467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäs näin

Teet debianin minimiasennuksen (base), haet siihen xorg xfce4/fluxbox. Vain tarpeellinen -> ei yhtään turhaa palvelua.

• et "vika" liittyy APM/ACPI -toimintaan/toimimattomuuteen/puuttumiseen...

• Dodii.. Sain tämän nyt toimimaan (kävin välissä myös kaupassa, saunassa, pistin pikkusällin nukkumaan ja imaisin 3 bisseä ja puoli pussia sipsejä telkkua katsellessa). Kuten arvelin ei fglrx toiminut vaan jouduin muuttamaan ajurin atiksi ja nyt siis X toimii. Sain myös wlanin zd1211 toimimaan vallan helposti tai lähes automaattisesti joten eipä tarvinut vetää lan-piuhaa modeemille, hyvä.

Kävin hakemassa myös päivitykset, uusi kerneli näytti tulevan yms. sekä suomenkielen paketin KDE:hen.

Oikein pirun hyvältä tuntuu tämä SOHO ja yllättävän notkea ottaen huomioon että tämä on tarkoitettu min. 700MHz prosuille ja mulla on 667Mz Celeron... njoo, tunnustan että kellotin sen 750MHz:iin hih..
      Jakelu on mun mielestä tosi nätti, KDE tuntuu vakaalta ja nopealta, luulen että tuo muistimäärä 512 pelastaa tässä aika paljon, pitäiskö kokeilla nyt ilman Atia ja jos ottais puolet muistista pois? Tai no, tämähän on tarkoitettu kai kotitoimisto-jakeluksi eikä ompelukoneen moottoriksi. Sen sijaan nyt imutin ja poltin paremman version siitä Vector Standardista ja asennan sen kokeeksi myös, siinähän on xfce ja sen pitäisi olla huomattavasti kevyempi kuin tämä soho-versio.

Sanoisin että sellaisessa 700MHz - 1,0 GHz koneessa tämä on yksi erinomainen valinta, tässäkin rukissa pyörii ihan hyvin. Nyt mulla pyörii 3 Seamonkeyta, Amarok sillä pienellä playerilla soittaa radio-streamia ja sysguard nököttää yhdellä työpöydällä mutta silti CPU-kuorman keskiarvo pysyttelee alle 30% koko ajan. Hienoa.

Siitä debianista mainitsen sen että tosiaan etchin asensin netinstallina mutta tehokkaaseen koneeseen (joka on nyt pojalla) joten resurssien säästö ei ollut päällimmäinen asia eli pistin tietty gnomen heti kärkeen. Vohan sitäkin vielä kokeilla jossakin välissä jos aikaa löytyy.. se täytyy kuitenkin esim. Vectorin eduksi lukea että tämä on jo oletuksena niin pirun nätti ettei tässä ole paljon ulkonäöllistä viilaamista. Debianissahan on vähän sitä vikaa että oletus-työpöydät ovat todella ankeita ja ekana saa ruveta art-puuhiin jotta jaksaa sitä katsella. Mulla oli kyllä hieno Fluxboxin konffi aikaisemmin mutta olen *pahus* hukannut sen johonkin.. mun on pitänyt rakentaa uutta jo pitkään mutta on jäänyt vaiheeseen.. ubuntussa on vain sitä vikaa että metacity puskee fluxboxin läpi jos käyttää gtk-sovelluksia eli fluxin valikko muuttuu metacityksi eikä siinä auta kuin X:n rebuuttaus. En tiedä onko se bugi vai vain mun koneella esiintyvä viy eli asennuksen tosiaan pitäis olla puhdas base.

No, kohta tiedän tekeekö myös tuo asennettava standardi vector samaa kaatuilua kuin se RC1 live.. ehkä pitää kokeilla sitä acpia ja apmää ottaa pois biosista jos se vielä tökkii.

Mutta tosiaan, jos joku jaksoi lukea tänne asti niin täytyy todeta ettei puheet slackwaren erinomaisuudesta ole tuulesta temmattuja, ainakin vector soho 5.8 osoittaa että KDE-pöydällä oleva täysiverinen jakelu monine ohjelmineen toimii ikälopussa 667MHz (sori "750MHz") koneessa vielä aivan hienosti. Nyt siis koeilemaan vieläkin kevyempää versiota, illan jatkot ;)

Tätä voi muuten harkita uudempaankin koneeseen, taidan pistää omaan uuteenkin jos saan asentumaan.

• linux kokeilija

Kerrotko miten sen vektor sohon saa suomenkieliseksi? Toimiiko flash ja kaikki videot netissä?

• Wässapaapperi
    • Asenna Kpackagella paketti kde-i18n-fi niin vectorin kde muuttuu suomenkieliseksi.

Flash toimi sohossa oletuksena, videoiden katseluun näyttää olevan asennettuna mplayer-plugini. En kyllä vielä saanut edes MTV3:n nettivideoita toimimaan mutta yritinkin vain kerran.

Sen sijaan mä asensin myös Vector Standardin samalle levylle mutta en ole vielä saanut wlania toimimaan.

Näytönohjaimen rooli on joka tapauksessa tullut selväksi, SOHO on selvästi hitaampi integroidulla näyttiksellä kuin radeonin kanssa. Paha vain kun en saanut radeonia toimimaan standardissa edes atin ajureilla. No, mä jatkan tutkimuksia, muuten vaikutta varsin hyvältä molemmat ja varsinkin standard on ihan notkea jakelu. Taidan vielä pistää zenwalkin ihan levylle saakka ja sitten operoida ne kuntoon niin voin vertailla.

Istuskelen tässä partsilla läppärin kanssa pilsupullo kädessä (siis ykkösolutta, oikeasti) eikä tft-näytöltä tahdo saada selvää kun aurinko paistaa, lämmintä on. Kesäloma alkaa torstaina ja sitten unohdan nämä atk-hommat hyväksi aikaa. Kesänjatkoa kaikille ;D

• toivotuksesta

Kyllähän nämä ovat mukavia molemmat ja nehän perustuvat slackwareen, siitä näkyy vähitellenn tulevan versio 12 oli koeversio jo distrowatsissa.

• se olikin gslapt eikä kpackage ainakin itse löysin sen sieltä ilman mitään palvelimien etsimistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3852
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      33
      2746
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      95
      2174
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1687
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1608
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1454
    9. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      27
      1446
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1443
    Aihe