Esikoislestadiolaisuus

tietämätön---

Mitä kaikkea pitää sisällään esikoislestadiolaisuus? Mikä se huivijuttu on? Kaipaan tietoa ihastuttuani poikaan joka on esikoislestaadiolainen. Heillä on kotona TV ja tietokone, ihan normaalia musiikkia kuuntelevat eikä vaan hengellistä, poika juo ja polttaa joskus. Jos joku osaa kertoa otan tiedon mielelläni vastaan.

84

20690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Tarkoitatko, ettet tiedä, vai ettet "tiedä"?

      Tällaisen kysymyksen laittaminen merkitsee toista kahdesta asiasta.
      1. Tiedonpuute.
      2. Tiedon julkistaminen.

      Tiedonpuute poistuu parhaiten, kun menet kaverin matkassa seuroihin ja kysyt suoraan häneltä, mitä kukin asia tarkoittaa.

      Esimerkkisi kertoo minulle, että on enemmänkin tidedonjulkistamisesta kyse. Osasit tarttua juuri määrättyihin kohtiin ja varmaan tiedät, että huivi on seura-asuste ja loppujen asioiden kanssa on opetettu, jos ei kokonaan kieltäytymään, niin ainakin elämään säällisesti, paitsi tupakki on ongelma.

      MOT: Ihmiset ovat yksilöitä myös herätysliikeympyröissä. Moni ratkaisee oman elämänsä kysymyksiä omintakeisesti välittämättä niin tarkasti vallitsevasta normista.

      Monet asiat, jotka poikkeavat opetuksesta, ovat synnin ilmenemismuotoja, mutta osa on perinteen laiminlyöntiä.

      Yksityiskohtaisesti en aio sanoa, mikä on mitäkin. En halua käydä tuomariksi heidän elämässään.

      • tietämätön---

        En tiedä joten kysyin, kysymyksessä ei siis ole tiedon julkistaminen (mitä ikinä sillä tarkoitatkaan) vaan puhdas tiedon puute. "Osasit tarttua juuri määrättyihin kohtiin" Osasin tarttua siksi tuohon huivi-juttuun, koska törmäsin siihen selatessani nettipalstoja, yrittäessäni etsiä tietoa.
        Eli siis jos joku oikeasti osaa kertoa ja välittää kertoa niin tieto on tervetullutta! :)


      • sen verran
        tietämätön--- kirjoitti:

        En tiedä joten kysyin, kysymyksessä ei siis ole tiedon julkistaminen (mitä ikinä sillä tarkoitatkaan) vaan puhdas tiedon puute. "Osasit tarttua juuri määrättyihin kohtiin" Osasin tarttua siksi tuohon huivi-juttuun, koska törmäsin siihen selatessani nettipalstoja, yrittäessäni etsiä tietoa.
        Eli siis jos joku oikeasti osaa kertoa ja välittää kertoa niin tieto on tervetullutta! :)

        Lestadiolaiset ovat halunneet kunnioittaa Raamatun sanaa, kun siellä kuitenkin sellainen kehoitus pitää huivia on. Lestadiolaiset eivät ole ymmärtäneet, miksi sellainen on, mutta kunnioittavat sitä kuitenkin. Kyse on kuitenkin lähinnä tavasta, ei pakosta. Pitää kuitenkin muistaa, ettei kukaan pääse huivia päässä pitämällä Herran luokse. Tarkoitan, että omavanhurskaus pois.


      • Lasse-setä
        tietämätön--- kirjoitti:

        En tiedä joten kysyin, kysymyksessä ei siis ole tiedon julkistaminen (mitä ikinä sillä tarkoitatkaan) vaan puhdas tiedon puute. "Osasit tarttua juuri määrättyihin kohtiin" Osasin tarttua siksi tuohon huivi-juttuun, koska törmäsin siihen selatessani nettipalstoja, yrittäessäni etsiä tietoa.
        Eli siis jos joku oikeasti osaa kertoa ja välittää kertoa niin tieto on tervetullutta! :)

        Huivikysymyksen ymmärrän, on se sen verran erikoinen ilmiö koko kristikunnassa.

        Kun sitten siirrytään muihin elämäntapaoihin esim juopottelu asia on kinkkisempi.

        Yleisuskonnolliselta kannalta kohtuujuopothan ovat ihan kunnon uskovaisia. Kaikkihan melkein pienet ottaa silloin tällöin.

        Kun sitten todetaan, että poika on esikoisia ja polttaa tupakkia ja ottaa silloin tällöin ryypyt, tullaan asian ytimeen. Tuntuisi siltä, että ikäänkuin tietäisit asiat, mutta "tietämättömänä" kyselet. Kysymys antaa aiheen siihen epäilyyn. Miksi jeppe juo, vaikka on esikoinen, onko hän esikoinen vaikka sanoo olevansa????

        Toistan sen ajatuksen, mene ja katso!


      • jookoos
        sen verran kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat halunneet kunnioittaa Raamatun sanaa, kun siellä kuitenkin sellainen kehoitus pitää huivia on. Lestadiolaiset eivät ole ymmärtäneet, miksi sellainen on, mutta kunnioittavat sitä kuitenkin. Kyse on kuitenkin lähinnä tavasta, ei pakosta. Pitää kuitenkin muistaa, ettei kukaan pääse huivia päässä pitämällä Herran luokse. Tarkoitan, että omavanhurskaus pois.

        Ei Raamatun sana ole huivijutun takana.
        Älä naurata!
        Pään peittäminen ja huivijuttu ovat eri asioita.


      • Teutatess
        Lasse-setä kirjoitti:

        Huivikysymyksen ymmärrän, on se sen verran erikoinen ilmiö koko kristikunnassa.

        Kun sitten siirrytään muihin elämäntapaoihin esim juopottelu asia on kinkkisempi.

        Yleisuskonnolliselta kannalta kohtuujuopothan ovat ihan kunnon uskovaisia. Kaikkihan melkein pienet ottaa silloin tällöin.

        Kun sitten todetaan, että poika on esikoisia ja polttaa tupakkia ja ottaa silloin tällöin ryypyt, tullaan asian ytimeen. Tuntuisi siltä, että ikäänkuin tietäisit asiat, mutta "tietämättömänä" kyselet. Kysymys antaa aiheen siihen epäilyyn. Miksi jeppe juo, vaikka on esikoinen, onko hän esikoinen vaikka sanoo olevansa????

        Toistan sen ajatuksen, mene ja katso!

        Kun sitten todetaan, että poika on esikoisia ja polttaa tupakkia ja ottaa silloin tällöin ryypyt, tullaan asian ytimeen. Tuntuisi siltä, että ikäänkuin tietäisit asiat, mutta "tietämättömänä" kyselet. Kysymys antaa aiheen siihen epäilyyn. Miksi jeppe juo, vaikka on esikoinen, onko hän esikoinen vaikka sanoo olevansa????

        Leikkaisitko Jepeltä esikoisuuden pois? Onko Jeppe esikoinen? Ei ainakaan nykysuuntauksen mukaan voi olla? Kuorossa laulava ei voi laulaa ja uskoa, Jeppe keskiketterää lipitellessään ei voi uskoa? Jeppe, tai kuorossa laulava ei voi olla esikoislestadiolainen? Mitä he ovat? Liikkeestä poisuljettuja? Ovatko ainoat hyväsytyt esikoislestadiolaiset lapinvanhempien laatimia sääntöjä pikkutarkasti noudattavat, lain alla taivastietäsnsä kulkevat esikoiset? Siunausta heille!


      • Anonyymi
        sen verran kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat halunneet kunnioittaa Raamatun sanaa, kun siellä kuitenkin sellainen kehoitus pitää huivia on. Lestadiolaiset eivät ole ymmärtäneet, miksi sellainen on, mutta kunnioittavat sitä kuitenkin. Kyse on kuitenkin lähinnä tavasta, ei pakosta. Pitää kuitenkin muistaa, ettei kukaan pääse huivia päässä pitämällä Herran luokse. Tarkoitan, että omavanhurskaus pois.

        Suuresti ylistetty ja korkeaan arvoon julistettu nimimerkki sen verran !
        Kirjoitit väärää tietoa vai oliko väärää ymmärrystä kun kristityt naiset pitävät kokouksissa huivia . Kysymys ei ole Raamatun kunnioittamisesta tai tavasta tai isien säännöistä . Mistä se sitten tulee vastaa edes sen verran ??
        Sanassa on meille kirjoitettu : Jumalan sanan kuulossa nainen peittääköön päänsä liinaisella
        Kun ihminen saa elävän uskon sydänmelle pyhä henki kirkastaa että peitä pääsi kun Vanhurskas Jumala puhuu meille. Silloin kristitty ahkeroi olla kuuliainen pyhän hengen äänelle . Nimimerkki sen verran ! Pois se meistä että huivista tulisi autuuden perusta
        Jotkut ihmiset ajattelevat että on olemassa kymmeniä tai tuhansia eläviä uskoja ja ottaa Raamatusta oikeutusta tästä sanasta : Jokainen tulee uskollaan autuaaksi !!!!!
        Mutta on kirjoitettu : Sydänmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan . Ja sitten on myös kirjoitettu yksi usko yhteen Jumalaan . Raamatusta ei löydy kuin YKSI Kristuksen oppi ja YKSI Jumalan seurakunta eli ensiksi syntynyt seurakunta eli esikoisten seurakunta . Nimimerkki sen verran ! Eikö se ole että käännymme uskossa nyt Jumalan puoleen : Tutki minua herra olenko minä oikealla tiellä ja osoita minulle laupeutesi amen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti ylistetty ja korkeaan arvoon julistettu nimimerkki sen verran !
        Kirjoitit väärää tietoa vai oliko väärää ymmärrystä kun kristityt naiset pitävät kokouksissa huivia . Kysymys ei ole Raamatun kunnioittamisesta tai tavasta tai isien säännöistä . Mistä se sitten tulee vastaa edes sen verran ??
        Sanassa on meille kirjoitettu : Jumalan sanan kuulossa nainen peittääköön päänsä liinaisella
        Kun ihminen saa elävän uskon sydänmelle pyhä henki kirkastaa että peitä pääsi kun Vanhurskas Jumala puhuu meille. Silloin kristitty ahkeroi olla kuuliainen pyhän hengen äänelle . Nimimerkki sen verran ! Pois se meistä että huivista tulisi autuuden perusta
        Jotkut ihmiset ajattelevat että on olemassa kymmeniä tai tuhansia eläviä uskoja ja ottaa Raamatusta oikeutusta tästä sanasta : Jokainen tulee uskollaan autuaaksi !!!!!
        Mutta on kirjoitettu : Sydänmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan . Ja sitten on myös kirjoitettu yksi usko yhteen Jumalaan . Raamatusta ei löydy kuin YKSI Kristuksen oppi ja YKSI Jumalan seurakunta eli ensiksi syntynyt seurakunta eli esikoisten seurakunta . Nimimerkki sen verran ! Eikö se ole että käännymme uskossa nyt Jumalan puoleen : Tutki minua herra olenko minä oikealla tiellä ja osoita minulle laupeutesi amen

        Suuresti ylistetty ja korkeaan arvoon julisttu VÄLIVETOSLIMI taas esiintyy.


    • teutatess

      Esikoislestaadilaisuus on pitkä sana, se johtaa nimensä perustuvan LLL.Ja seurakuntaan joka perustettin lukittujen ovien takana 1974 vutta sitten, apostoolit ja kristityt. Huivi on kuulunut naisen pään peittämiseen .tee kuten lasse sanoi

      • teutaroi

        Ollaan reellisiä, teutatess!
        Ei tuo ole se syy!
        Miksei hattu käy?


      • teutatess
        teutaroi kirjoitti:

        Ollaan reellisiä, teutatess!
        Ei tuo ole se syy!
        Miksei hattu käy?

        Ei olekkaan , olen kassasi samaa mieltä, miksei pään peittämiseen sovi joku muu vaate . Se taas johtuu siitä että liina oli silloin hyvin yleinen päähine, kun tämä sääntö on tehty. Niin miksei hattu , mielestäni ihan sama kunhan pää on peitettnä .


      • Ajan vieri
        teutatess kirjoitti:

        Ei olekkaan , olen kassasi samaa mieltä, miksei pään peittämiseen sovi joku muu vaate . Se taas johtuu siitä että liina oli silloin hyvin yleinen päähine, kun tämä sääntö on tehty. Niin miksei hattu , mielestäni ihan sama kunhan pää on peitettnä .

        Koeta nyt jo päättää mielipiteesi onko autuus Kristuksessa vai juutalaisessa asustekultuurissa!

        Jos luet tarkemmin mistä vaimon pään peittäminen on esikuvana, niin asia kirkastuisi.

        Kristus on nimittäin mies ja vaimo on seurakunta.

        Naisen pään peittämisellä sinänsä, ei ole farisealaista merkitystä kummepaa merkitystä, suomalaisessa 2000 luvun kulttuurissa, koska täällä ei enää eletä vuoden 0000 juutalaisessa kulttuurissa.

        Mutta ymmärtääkseen mitä Paavali tarkoitti, pitää ymmärtää asiasisältö, mitä Paavali tuon ajan kulttuurille tyypillisellä esimerkillään meille halusi kertoa.

        Paavali tarkoitti että seurakunta ei kukkoile Kristuksen sanan yläpuolella, mestarina ja Jumalan sana muokkaajana inhimillisten himojensa jälkeen, vaan on - Jumalan - sanalle alamainen.


      • teutatess
        Ajan vieri kirjoitti:

        Koeta nyt jo päättää mielipiteesi onko autuus Kristuksessa vai juutalaisessa asustekultuurissa!

        Jos luet tarkemmin mistä vaimon pään peittäminen on esikuvana, niin asia kirkastuisi.

        Kristus on nimittäin mies ja vaimo on seurakunta.

        Naisen pään peittämisellä sinänsä, ei ole farisealaista merkitystä kummepaa merkitystä, suomalaisessa 2000 luvun kulttuurissa, koska täällä ei enää eletä vuoden 0000 juutalaisessa kulttuurissa.

        Mutta ymmärtääkseen mitä Paavali tarkoitti, pitää ymmärtää asiasisältö, mitä Paavali tuon ajan kulttuurille tyypillisellä esimerkillään meille halusi kertoa.

        Paavali tarkoitti että seurakunta ei kukkoile Kristuksen sanan yläpuolella, mestarina ja Jumalan sana muokkaajana inhimillisten himojensa jälkeen, vaan on - Jumalan - sanalle alamainen.

        Minähän vain kerroin kuinka on aina ollut . minusta kaikki saavat mennä kirkkoon ja seuroihin miten haluavat, en voikkaan tehdä mitään ihmisoppia , kuinka epäilit tuomas minua . En myös aseta mitään estettä solmiolle , syy Lestadiksen aikana taas oli muotia kaulahuivi , ja katsos sehä on rovsrtinkin kaulassa , postillan alku lehdellä .


      • Ajan vieri
        teutatess kirjoitti:

        Minähän vain kerroin kuinka on aina ollut . minusta kaikki saavat mennä kirkkoon ja seuroihin miten haluavat, en voikkaan tehdä mitään ihmisoppia , kuinka epäilit tuomas minua . En myös aseta mitään estettä solmiolle , syy Lestadiksen aikana taas oli muotia kaulahuivi , ja katsos sehä on rovsrtinkin kaulassa , postillan alku lehdellä .

        Niistähän minä näen nuo vakavat ristiriidat.

        kirjoitit: "... kuinka on aina ollut".

        Mistä sinä taikka minä tiedämme sen kuinka on aina ollut?

        Aina kun ukko pukilla vaihtuu, niin aina hän julistaa mahtipontisesti, että "näin on aina ollut". Vaikka minä olen nuorehko, minäkin tiedän varmasti sen, että ei ole montaa vuotta ollut tuon hepun "aina ollut".

        Sellaista heppua ei kannata kuunnella pitkään, joka viljelee - "näin on aina ollut" kliseitä. Hän todistaa tällä sanomisellaan, ettei tunne historioita eikä Jumalan sanaa Raamattua.


      • teu.
        teutaroi kirjoitti:

        Ollaan reellisiä, teutatess!
        Ei tuo ole se syy!
        Miksei hattu käy?

        "teutaroi ""

        Olen kirjoittanut niin rehellisesti kuin vain voi miksikö .siksi kun Paavali sanoi
        Monet naiset oli tehneet parannuksen , siitä sen ajan porttoisuudesta , ja kun
        oli Valtion ajttamat hiukset pois siis jos sellainen nais henkilö meni asioille kävellen
        tai muuten olisi ollut pää peitytämättä , se oli se syy miksi Paavali ja kunppanit
        peitytättivät ajellun pään .

        Sitten noita huoruuden piikilla rokotettujen miesten , oli melko palon saatava
        heti kun näki , he oli kuin pikku pojat , et varmaan ymmärrä , mutta Raamattu
        kertoo kyllä heistä , Jostakin jerikon sortumis ajasta ,Jeesuksen aikaan melkein
        tai yli 3350 vuotta..


      • teuta01
        teu. kirjoitti:

        "teutaroi ""

        Olen kirjoittanut niin rehellisesti kuin vain voi miksikö .siksi kun Paavali sanoi
        Monet naiset oli tehneet parannuksen , siitä sen ajan porttoisuudesta , ja kun
        oli Valtion ajttamat hiukset pois siis jos sellainen nais henkilö meni asioille kävellen
        tai muuten olisi ollut pää peitytämättä , se oli se syy miksi Paavali ja kunppanit
        peitytättivät ajellun pään .

        Sitten noita huoruuden piikilla rokotettujen miesten , oli melko palon saatava
        heti kun näki , he oli kuin pikku pojat , et varmaan ymmärrä , mutta Raamattu
        kertoo kyllä heistä , Jostakin jerikon sortumis ajasta ,Jeesuksen aikaan melkein
        tai yli 3350 vuotta..

        Ensin: palautan muistoiin että , meidänkin maassa käytetään
        yleisesti ,liian ohuita liinoja pään peittämiseksi , ja silti saattaa
        maksaa 199.e ,,kpl .. Onko laitaa ,ja onko mitään järkee..
        .
        Ja siitä Jerikon sortumiseta on nyt n. tarkennettuna 3423, vuotta.
        Myös MT, Raamatun mukaan . 1407 2016= 3423. eikö ole helppoa
        kun sen osaa . Miksi ette usko , kaikki on kuitenkin niin kuin pitää.


      • teuta01 kirjoitti:

        Ensin: palautan muistoiin että , meidänkin maassa käytetään
        yleisesti ,liian ohuita liinoja pään peittämiseksi , ja silti saattaa
        maksaa 199.e ,,kpl .. Onko laitaa ,ja onko mitään järkee..
        .
        Ja siitä Jerikon sortumiseta on nyt n. tarkennettuna 3423, vuotta.
        Myös MT, Raamatun mukaan . 1407 2016= 3423. eikö ole helppoa
        kun sen osaa . Miksi ette usko , kaikki on kuitenkin niin kuin pitää.

        Otanpa tuon liina jutun vielä esiin , se oli eräs aviomies menossa vieraaseen
        kaupunkiin seuroihin lähempänä vaimo huomasi että liinaa ei ole mukana
        Mies kurvasi vaatekauppaan, ja osti liinan , sen hinta oli 199e ja se oli ohut
        niitä olisi mahtunut 5 kpl kiloon kilohinnaksi tuli 995 e jos sen muuttaa
        mummon markoiksi olisi se ollut n.5900 mummoo.
        -
        Kuinka nopeasti menee tarve ja raha sekaisin ,199 e on 1186 mk mummoo
        liinasta,,..,, kpl... todella päin puppua. . .
        vaikka heti olisi pitänyt , vain kehua väärän kunnian takia väärin se olisi..
        -


      • Anonyymi
        Ajan vieri kirjoitti:

        Niistähän minä näen nuo vakavat ristiriidat.

        kirjoitit: "... kuinka on aina ollut".

        Mistä sinä taikka minä tiedämme sen kuinka on aina ollut?

        Aina kun ukko pukilla vaihtuu, niin aina hän julistaa mahtipontisesti, että "näin on aina ollut". Vaikka minä olen nuorehko, minäkin tiedän varmasti sen, että ei ole montaa vuotta ollut tuon hepun "aina ollut".

        Sellaista heppua ei kannata kuunnella pitkään, joka viljelee - "näin on aina ollut" kliseitä. Hän todistaa tällä sanomisellaan, ettei tunne historioita eikä Jumalan sanaa Raamattua.

        Jumalan Sana ei muutu koskaan!


    • sanan kuulossa

      Ehkä kotonasi on Raamattu tai ainakin Uusi Testamentti. Lue sieltä 1.Kor. 11:5-16. Siinä puhutaan naisten pään peittämisestä sanan kuulossa. Samoin naisten pitkistä hiuksista.

      Mutta huomioi myös kaksi pientä sanaa: enkelien tähden! Jos asiaa ei itse ymmärrä, niin kannattaa kuitenkin olla kuuliainen Jumalan sanan neuvoille.

      Esikoiset ovat siitä kummallisia, että he eivät ole hylänneet mitään paikkoja Raamatusta. Monet muut jättävät tällaiset "vähäpätöisemmät" paikat pois elämästään ja opista.

      Esikoisia neuvotaan olemaan ottamatta tv:tä koteihinsa, ymmärrät varmaan itsekin miksi. Ei sieltä juurikaan mitään hyvää tule. Monet ei-esikoisetkin valittavat maksavansa turhaan kalliita lupamaksuja, kun katsovat vain uutiset.

      Nämä ovat ulkoisia juttuja. Sydämen ja omantunnon tila on esikoisille kaikkein tärkein asia. Heille opetetaan, että kaljan ja viinan juominen on paha asia, synti. Siitä seuraa niin paljon huonoa elämää, kuten itsekin tiedät.

      Esikoiset myöntävät olevansa syntisiä ihmisiä kuten muutkin, mutta he yrittävät välttää synnin tekemistä, jotta säilyttäisivät uskon ja puhtaan omantunnon. Huono omatunto on huono päänalunen nukkumaan mennessä. Oletkohan joskus kokenut itsekin jotain vastaavaa?

      Esikoisille opetetaan miten huonosta omastatunnosta pääsee eroon ja miten Jeesus on kärsinyt paljon juuri sinun tekemiesi syntien vuoksi. Kun saa synnit anteeksi, siitä tulee hyvä olo ja puhdas omatunto. Eivätkä ne synnit ja pahanteot, jotka on saatu anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, enää koskaan vaivaa.

      Tässä lyhykäisyydessään ja yksinkertaisuudessaan vähän esikoisista. Haluatko kuulla vielä jotain lisää? Kysy vain rohkeasti, ehkä joku vastaa asiallisestikin.

      Täällä palstallahan on kaikenlaisia vastaajia esikoisuuden nimissä. Älä usko kaikkea.

      • teutatess

        Hieno kirjoitus , olen samaa mieltä .


      • Ajan vieri

        "Esikoiset ovat siitä kummallisia, että he eivät ole hylänneet mitään paikkoja Raamatusta."

        Kuinka joku voikin olla niin pimeä, että kirjoittaa tällaista tekstiä!!!


      • Ajan vieri
        teutatess kirjoitti:

        Hieno kirjoitus , olen samaa mieltä .

        Kirjoituksesi pyörivät tuuliviirin lailla, aina sinne päin minne tuuli käy. Uskotko itse todella erehtymättömään esikoislestadiolaisuuteen?

        Uskomattomia takin käännöksiä teet! Uskon tosin että vilpittömästi, mutta jokin roti pitäisi kuitenkin olla minun mielestäni.

        Jos esikoislestadiolaisuus on sinun mielestäsi erehtymätön ja ainut Jumalan seurakunta maan päällä, OKEI ole sitten koko ajan samaa mieltä, se on sinun mielipiteesi.

        Kysyä kuitenkin sopii, miksi se ei ole sinun mielestäsi sitä myöskin tänä iltana, ja huomen aamuna?

        Voin osoittaa Raamatusta monia kohtia jotka selitetään päin honkia, vai siksi , että suojellaan väärää seurakuntaoppia. Tämä totuus ei pala tulessakaan!!!


      • Hieno kirjoitus
        teutatess kirjoitti:

        Hieno kirjoitus , olen samaa mieltä .

        Tämä on oikeaa sanaa, täällä tosiaan liikkuu sellaista väkeä joka haluaa polkea raamatun totuuden jalkoihinsa. Ei siitä päästä mihinkään, kun Paavbali vielä sanoo lopuksi "Tämän käskyn minä sain Herralta.....
        Ne on näitä EH:n opetuslapsia joihin tuo raamatun vastainen henki on saanut sijaa, täytyy sotia armon henkeä vastaan.


      • Ajan vieri
        Hieno kirjoitus kirjoitti:

        Tämä on oikeaa sanaa, täällä tosiaan liikkuu sellaista väkeä joka haluaa polkea raamatun totuuden jalkoihinsa. Ei siitä päästä mihinkään, kun Paavbali vielä sanoo lopuksi "Tämän käskyn minä sain Herralta.....
        Ne on näitä EH:n opetuslapsia joihin tuo raamatun vastainen henki on saanut sijaa, täytyy sotia armon henkeä vastaan.

        Kuinka kehtaatte sanoa pelastavaa Kristus- uskoa vastaan päivästä toiseen? Kuinka kehtaattekin roudata ihmisoppeja Jumalan sanan rinnalle ja kerskua niillä?


      • Anja P
        Ajan vieri kirjoitti:

        Kirjoituksesi pyörivät tuuliviirin lailla, aina sinne päin minne tuuli käy. Uskotko itse todella erehtymättömään esikoislestadiolaisuuteen?

        Uskomattomia takin käännöksiä teet! Uskon tosin että vilpittömästi, mutta jokin roti pitäisi kuitenkin olla minun mielestäni.

        Jos esikoislestadiolaisuus on sinun mielestäsi erehtymätön ja ainut Jumalan seurakunta maan päällä, OKEI ole sitten koko ajan samaa mieltä, se on sinun mielipiteesi.

        Kysyä kuitenkin sopii, miksi se ei ole sinun mielestäsi sitä myöskin tänä iltana, ja huomen aamuna?

        Voin osoittaa Raamatusta monia kohtia jotka selitetään päin honkia, vai siksi , että suojellaan väärää seurakuntaoppia. Tämä totuus ei pala tulessakaan!!!

        Viisaita sanoja sinulla aina välillä Ajan viereen mutta ei sinua kukaan täällä jaksa. Pakko kai se on mutta uskomattoman rasittava ja itsekeskeinen tapaus olet. Kyllä sinunkin olisi jo aika alkaa kunnioittamaan muitakin ihmisiä kuin vain itseäsi.


      • teutatess
        Ajan vieri kirjoitti:

        "Esikoiset ovat siitä kummallisia, että he eivät ole hylänneet mitään paikkoja Raamatusta."

        Kuinka joku voikin olla niin pimeä, että kirjoittaa tällaista tekstiä!!!

        Sano se


      • Ajan vieri
        Anja P kirjoitti:

        Viisaita sanoja sinulla aina välillä Ajan viereen mutta ei sinua kukaan täällä jaksa. Pakko kai se on mutta uskomattoman rasittava ja itsekeskeinen tapaus olet. Kyllä sinunkin olisi jo aika alkaa kunnioittamaan muitakin ihmisiä kuin vain itseäsi.

        Siinä meillä yksi kipeä lisää. Miksi vouhkaat?
        Eikö autuus kelpaa armosta?

        Yhtään kertaa en ole sanonut että minä pelastan, tai että jokin "ainoa autuaaksitekevä" poppoo pelastaisi syntisen kadotuksesta.

        Miksi vihaat Jeesusta, Jumalan Sanaa? Hänessä olisi syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämä tarjolla. Se on lestadiolaisille ja ei lestadiolaisille sama. Lestadiolaisuudesta ei ole yhdellekään ihmiselle mitään armoetua taikka ansiota.

        Monet ovat suuttuneet Jeesukseen siksi koska autuuden saa vain lahjana Kristuksen kautta Jumalalta. Ainoastaan tarvitaan että sen uskoo ja Kastetaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Jumala huolehtii sanansa ja Sakramenttiensa kautta lopusta, kaikesta muusta. Jumalalla on seurakunta maan päällä, seurakunnan muodostamme me Kristukseen uskovat ihmiset, joilla on tehtävä julistaa Kristusta syntisten pelastukseksi.

        Fariseukset ovat aina olleet Jeesukselle kateellisisa ja vihaisia: "Tämä syntisiä vastaanottaa ja syö heidän kanssansa."

        Miksi Jeesus rakastaa syntisiä, mutta omahyväiset jäävät paitsi?

        Jeesus on syntynyt maailmaan nimenomaan syntisiä pelastamaan. Vahvat ja terveet pärjäävät omilla uskonnollisilla touhuamisillaan, mutta syntiset eivät, koska he tarvitsevat anteeksiantamusta joka hetki, ja Kristuksella on iankaikkisen elämän sanat.

        Ihminen voi päästä taivaaseen ainoastaan armosta, uskon kautta, ja Kristuksen tähden.
        Fariseus rakastaa eturivin paikkoja, mitäpä hän ei tekisi päästäkseen sinne. Voi voi, millaisia "kevätjuhlaliikkeitä" sitä tehdäänkään ihmisten silmien edessä, että tultaisiin Jumalan ja uskonnollisen yhteisön ihmisten hyväksymäksi.


        Omavanhurskaus on tykästynyt ihmisen ansioihin, ja toinen toistaan enemmän oikeassa oleviin, mielestään erinomaisiin yhdistyksiin ja heidän isiltä perittyihin traditioihinsa.

        Jumalan sanaa ei tutkita, ei myöskään uskota. Jumala ei ylistetä, pelastusvarmuus puuttuu, pelko syyllisyys, viha, häpeä ja riidat hallitsevat yhteisöissä.

        Totta kai näin on, koska jonkun ihmisen on oltava se paras, joka saa määrätä mitä muut saavat tehdä ja keneen pitää uskoa ja luottaa seurakunnassa.

        Me Kristukseen uskovat emme luota ihmisoppeihin, isiltä perittyihin tapoihin ja traditioihin, vaan USKOMME Jumalan pettämättömään sanaan.
        Siksi tutkimme ja luemme Jumalan sanaa, Sana on elämän leipä.


      • Lapinnuari
        Ajan vieri kirjoitti:

        Siinä meillä yksi kipeä lisää. Miksi vouhkaat?
        Eikö autuus kelpaa armosta?

        Yhtään kertaa en ole sanonut että minä pelastan, tai että jokin "ainoa autuaaksitekevä" poppoo pelastaisi syntisen kadotuksesta.

        Miksi vihaat Jeesusta, Jumalan Sanaa? Hänessä olisi syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämä tarjolla. Se on lestadiolaisille ja ei lestadiolaisille sama. Lestadiolaisuudesta ei ole yhdellekään ihmiselle mitään armoetua taikka ansiota.

        Monet ovat suuttuneet Jeesukseen siksi koska autuuden saa vain lahjana Kristuksen kautta Jumalalta. Ainoastaan tarvitaan että sen uskoo ja Kastetaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Jumala huolehtii sanansa ja Sakramenttiensa kautta lopusta, kaikesta muusta. Jumalalla on seurakunta maan päällä, seurakunnan muodostamme me Kristukseen uskovat ihmiset, joilla on tehtävä julistaa Kristusta syntisten pelastukseksi.

        Fariseukset ovat aina olleet Jeesukselle kateellisisa ja vihaisia: "Tämä syntisiä vastaanottaa ja syö heidän kanssansa."

        Miksi Jeesus rakastaa syntisiä, mutta omahyväiset jäävät paitsi?

        Jeesus on syntynyt maailmaan nimenomaan syntisiä pelastamaan. Vahvat ja terveet pärjäävät omilla uskonnollisilla touhuamisillaan, mutta syntiset eivät, koska he tarvitsevat anteeksiantamusta joka hetki, ja Kristuksella on iankaikkisen elämän sanat.

        Ihminen voi päästä taivaaseen ainoastaan armosta, uskon kautta, ja Kristuksen tähden.
        Fariseus rakastaa eturivin paikkoja, mitäpä hän ei tekisi päästäkseen sinne. Voi voi, millaisia "kevätjuhlaliikkeitä" sitä tehdäänkään ihmisten silmien edessä, että tultaisiin Jumalan ja uskonnollisen yhteisön ihmisten hyväksymäksi.


        Omavanhurskaus on tykästynyt ihmisen ansioihin, ja toinen toistaan enemmän oikeassa oleviin, mielestään erinomaisiin yhdistyksiin ja heidän isiltä perittyihin traditioihinsa.

        Jumalan sanaa ei tutkita, ei myöskään uskota. Jumala ei ylistetä, pelastusvarmuus puuttuu, pelko syyllisyys, viha, häpeä ja riidat hallitsevat yhteisöissä.

        Totta kai näin on, koska jonkun ihmisen on oltava se paras, joka saa määrätä mitä muut saavat tehdä ja keneen pitää uskoa ja luottaa seurakunnassa.

        Me Kristukseen uskovat emme luota ihmisoppeihin, isiltä perittyihin tapoihin ja traditioihin, vaan USKOMME Jumalan pettämättömään sanaan.
        Siksi tutkimme ja luemme Jumalan sanaa, Sana on elämän leipä.

        Olen viikon lukenut tätä palstaa.
        Ajan vieri kehuu Kristusta. Miksi se ei Anja P:lle käy?

        Täällä on pari kiihkoesikoista, jotka ainoastaan mollaavat toisia uskovia ja väheksyvät heitä.
        Onko se sitä ainoaa oikeaa uskoa?


      • Nimetön

        Oma äitini alkoi esikoislestadiolaiseksi ja hylkäsi minut ainoan tyttäreni. Mitä mieltä olette siitä?


      • Saaran lapsi
        Ajan vieri kirjoitti:

        Kuinka kehtaatte sanoa pelastavaa Kristus- uskoa vastaan päivästä toiseen? Kuinka kehtaattekin roudata ihmisoppeja Jumalan sanan rinnalle ja kerskua niillä?

        Nämä kristusuSaa kovaiset eivät tarvitse seurakuntaa eli äitiä joka synnyttää seurakuntaan uusia Jumalan lapsia.

        Siksi he vihaavat ja halveksivat Saaran lapsia eli vapaan lapsia ja ovat taitavia nuolilla ampujia eli pilkkaavat elävää kristillisyyttä.


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki sanan kuulossa !
        Kirjoitit että ne synnit ja pahanteot jotka on saatu anteeksi eivät koskaan enää vaivaa ?
        Tämä ei sinulta tullut täysin selvästi sanottua
        Nimittäin kun kristitty tuntee pahoja himoja ja haluja niin hän tuntee itsensä kuin rietas vain
        Mutta kun sydän on sovintoveren voimassa puhdistettu niin kristitty saa uskoa että Jumala taivaassa on ne anteeksi antanut . Rietas ei nimittäin siedä hajuakaan Jeesuksen sovinto verestä . Mutta kun kristityn sydän ei koskaan tule synnittömäksi niin ahneus kateus viha omavanhurskaus juoppouden ja huoruuden vaikutukset nousevat kuin musta vaate sydämmen pohjasta . Ne vaivaavat kristittyä hautaan asti . Se on kyllä totuus että anteeksi annetut synnit ne ovat armon ja laupeuden mereen upotettu eikä niitä saa muistella mutta kristityn täytyy monessa monessa tehdä parannusta !


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Oma äitini alkoi esikoislestadiolaiseksi ja hylkäsi minut ainoan tyttäreni. Mitä mieltä olette siitä?

        Sitä se tekee kun elämä menee psykoosiksi , niin hyljätään omat jälkeläisetkin.
        Ei voi todellakaan ymmärtää näitä uskon juttuja , joissa muka pelastetaan siis mistä ?
        Ja että aikuiset ihmiset oikein tosissaan näitä juttelee.


    • >VASTAUS<

      "Mitä kaikkea pitää sisällään esikoislestadiolaisuus? Mikä se huivijuttu on?"

      Jos poikaystäväsi on esikoislestadiolainen ja käyttää huivia, on hän hurskas ryhmänsä edustaja. Jos hän taas ei ole esikoislestadiolainen ja käyttää silti huivia, ohjaa hänet lempeästi SETAn tukiryhmään. Transseksuaaleja pitää tukea.

    • 131313

      No johan on kaikenlaista vastausta... ihan sattumalta tulin tälle palstalle... en ole esikoislestadiolainen mutta mun miehen koti oli sellainen... Niin, sitä huivia käyttävät naiset niissä seuroissa, näin mulle on kerrottu

    • Yksepätietoinen

      Olen kuullut tällaisista "Säännöistä" esikoislestadiolaisilla.

      Esikoislestadiolaiset eivät käytä koruja ja heillä on aina hiukset kiinni. Lisäksi nämä käyttävät hameita ja ei vissiin oo tv:itä(no ei kyllä oo miitenkaan monillä nykyään). Ja ei sais kuunnella mitään maailmallista musiikkia, eikä ne meikkaa.

      Onko noi totta?

      Sitten mulle on kerrottu jotain että ne niinkun käy kirkossa jossain vaiheessa elämää syntymässä uudelleen tai tekemässä jotain ja on vasta sittne oikeesti uskovaisia. Onko tää totta? En kyllä nyt oo ollenkaan varma...

      • teu,

        Lue , JOH. 3:5 siinä kerrotaan miksi varten . mutta 1-21 on asiaa ..


      • Esikoislessu

        Oon esikoislestadiolainen tyttö ja voin vastata noihin.
        Ensinnäkään ne ei oo sääntöjä, vaan ohjeita joita ei oo pakko noudattaa jos ei halua, mutta yleensä esikoislestadiolaiset haluu noudattaa niitä ohjeita.
        Hameita käytämme vaan seuroissa ja seuroihin voi myös laittaa housut jos haluu, ku ei Jumala loppupeleissä kuitenkaan ulkonäköö kato vaan sitä uskooko oikeesti Jeesuksen pelastustyön omalle kohdalleen. Hiukset kiinni ollaan sen takia, että näyttäis siistimmältä, joku muukin syy siinä on, en vaan muista mikä. Me ei meikata sen takia, kun Jumalan luomaa ihmistä ei tarvis koristella millään tavalla ku jokanen ihminen on kaunis omalla tavallaan vaikka ei käyttäiskään meikkejä tai koruja ku Jumala on luonu ihmisen omaks kuvakseen ja ihminen kelpaa sellasena ku on. En nyt oo varma vastasinko kaikkeen ku kirjotan kännykällä nii tota viestiä en näy kokonaan, mutta voin vastata myöhemminkin jos tulee jotai kysyttävää. Tällänen on mun mielipide noista asioista mitä kysyit.


      • Simpicitas
        Esikoislessu kirjoitti:

        Oon esikoislestadiolainen tyttö ja voin vastata noihin.
        Ensinnäkään ne ei oo sääntöjä, vaan ohjeita joita ei oo pakko noudattaa jos ei halua, mutta yleensä esikoislestadiolaiset haluu noudattaa niitä ohjeita.
        Hameita käytämme vaan seuroissa ja seuroihin voi myös laittaa housut jos haluu, ku ei Jumala loppupeleissä kuitenkaan ulkonäköö kato vaan sitä uskooko oikeesti Jeesuksen pelastustyön omalle kohdalleen. Hiukset kiinni ollaan sen takia, että näyttäis siistimmältä, joku muukin syy siinä on, en vaan muista mikä. Me ei meikata sen takia, kun Jumalan luomaa ihmistä ei tarvis koristella millään tavalla ku jokanen ihminen on kaunis omalla tavallaan vaikka ei käyttäiskään meikkejä tai koruja ku Jumala on luonu ihmisen omaks kuvakseen ja ihminen kelpaa sellasena ku on. En nyt oo varma vastasinko kaikkeen ku kirjotan kännykällä nii tota viestiä en näy kokonaan, mutta voin vastata myöhemminkin jos tulee jotai kysyttävää. Tällänen on mun mielipide noista asioista mitä kysyit.

        Voi pyhä yksinkertaisuus, "Esikoislessu". Kaikki nuo "vain ohjeiksi" mainitsemasi asiat ovat Gällivare-Vatikaanin paavien mielestä ja opetuksensa mukaan - ei ohjeita, vaan - nimenomaan sääntöjä, joita pitää heidän - itselleen omimansa - ylemmän ymmärryksensä mukaan kyseenalaistamatta noudattaa, ettei si lankeaisi - edelleen heidän mukaansa - tottelemattomuuden syntiin. Olisikin vähintäänkin mielenkiintoista kuulla noiden paavien Raamatun Sanalla perusteltu selitys opetuksilleen.


      • tiedoksi vaan
        Esikoislessu kirjoitti:

        Oon esikoislestadiolainen tyttö ja voin vastata noihin.
        Ensinnäkään ne ei oo sääntöjä, vaan ohjeita joita ei oo pakko noudattaa jos ei halua, mutta yleensä esikoislestadiolaiset haluu noudattaa niitä ohjeita.
        Hameita käytämme vaan seuroissa ja seuroihin voi myös laittaa housut jos haluu, ku ei Jumala loppupeleissä kuitenkaan ulkonäköö kato vaan sitä uskooko oikeesti Jeesuksen pelastustyön omalle kohdalleen. Hiukset kiinni ollaan sen takia, että näyttäis siistimmältä, joku muukin syy siinä on, en vaan muista mikä. Me ei meikata sen takia, kun Jumalan luomaa ihmistä ei tarvis koristella millään tavalla ku jokanen ihminen on kaunis omalla tavallaan vaikka ei käyttäiskään meikkejä tai koruja ku Jumala on luonu ihmisen omaks kuvakseen ja ihminen kelpaa sellasena ku on. En nyt oo varma vastasinko kaikkeen ku kirjotan kännykällä nii tota viestiä en näy kokonaan, mutta voin vastata myöhemminkin jos tulee jotai kysyttävää. Tällänen on mun mielipide noista asioista mitä kysyit.

        Jos menee housuissa seuroihin,niin se on synti tiedoksi.Hans Kelsen sanoi että tämä kristillisyys seisoo ulkonaisissa.


      • KULJUREKI
        tiedoksi vaan kirjoitti:

        Jos menee housuissa seuroihin,niin se on synti tiedoksi.Hans Kelsen sanoi että tämä kristillisyys seisoo ulkonaisissa.

        E-lessut ovat kristittyjä siinä missä muutkin luterilaiset uskovat. Eikä he epäuskoisiksi muutu, vaikka eroaa kirkosta ens vuoden alusta. Päijät-Hämeessä vaan tulee iso aukko ev. lut. seurakuntain verotuloille.


      • Judas-Tuomas
        KULJUREKI kirjoitti:

        E-lessut ovat kristittyjä siinä missä muutkin luterilaiset uskovat. Eikä he epäuskoisiksi muutu, vaikka eroaa kirkosta ens vuoden alusta. Päijät-Hämeessä vaan tulee iso aukko ev. lut. seurakuntain verotuloille.

        Eroavatko esikoislestadiolainen lahko kirkosta ensi vuoden alussa??
        Missä tällainen päätös on aikaansaatettu? Gällivaren Betlehemissäkö.


      • Judas-Tuomas kirjoitti:

        Eroavatko esikoislestadiolainen lahko kirkosta ensi vuoden alussa??
        Missä tällainen päätös on aikaansaatettu? Gällivaren Betlehemissäkö.

        Niin se eroaminen alkoi 5.12-2015 kun ReH, toimesta alkoi
        omat ehtoolliset, omissa rukoushuoneissa .
        -


      • KULJUREKI kirjoitti:

        E-lessut ovat kristittyjä siinä missä muutkin luterilaiset uskovat. Eikä he epäuskoisiksi muutu, vaikka eroaa kirkosta ens vuoden alusta. Päijät-Hämeessä vaan tulee iso aukko ev. lut. seurakuntain verotuloille.

        Ei tullut isoa rakoa , silloin kun Arkkipiispa avasi suunsa
        homoasiasta , erosi 81,000 jäsentä maksavia, aikuisia.
        . ei Es/Lestaadioita ollutkaan silloin kuin 14,700 jäsentä
        kaikkiaan.
        -
        Sittemmin heitä on eronnut niin että jäi n.8000-9000.
        en tiedä kirkosta eronneita. lestoja.. vähän se oli..
        -


      • iuy876
        teuta01 kirjoitti:

        Ei tullut isoa rakoa , silloin kun Arkkipiispa avasi suunsa
        homoasiasta , erosi 81,000 jäsentä maksavia, aikuisia.
        . ei Es/Lestaadioita ollutkaan silloin kuin 14,700 jäsentä
        kaikkiaan.
        -
        Sittemmin heitä on eronnut niin että jäi n.8000-9000.
        en tiedä kirkosta eronneita. lestoja.. vähän se oli..
        -

        mitä se eronneitten määrä tekee prosenteissa noin osapuilleen?


      • iuy876 kirjoitti:

        mitä se eronneitten määrä tekee prosenteissa noin osapuilleen?

        Kun jäseniä on hieman alle 4 miljoonaa ja erosi Ensin 81000 pian 19000
        perään toisesta suun avauksesta eli n.100,000 as. (0tamme 4,000,000 as.
        haarukkaan minusta se teki n. 2,5 % jäsenistöstä.).
        -


      • Anonyymi

        Suuresti arvostamani ja miksei myös kunnioittamani nimim. Yksepätietoinen!

        Kuuleppas nyt, ei tuo mäni nuin ikkää vaan ota sie kuule ihan toinen kanta assialles.


    • Juuk

      Uskovaiset tyttäret, vaimoihmiset ja emännät haluaa käyttää hametta seuroissa ja arkielämässä sillä naisen vaate se on. Nykyään ei ole kaikilla voimia siihen.
      Huivi on Jumalan sanaa ja käsky vaimoihmisille: peittäkää päänne rukoillessa että enkeleillä olisi voitto taivaassa - sanoo Jumalan sana. Täten ovat pitäneet huivia. Aikoinaan kun herraskristillisyys halusi olla erilainen ja rikkaiden vaimot alkoivat käyttää hattua (herraskristillisyys ja heiltä köyhempien ja yksinkertaisien kristittyen halveksiminen johti eriseuraan ja suureen hajannukseen) ja alkoi vanhollisissa seuroissa hatunkäyttö joka alkoi häiretsemään takanaistujia - seurauksena hatunkin käyttö jäi pois,nyt ovat paljain päin Jumalan edessä.
      Tupakkia ei ole pidetty syntinä sillä tupakka ei johda ihmistä syntiin kuten viina.
      Musiikkia ei haluta kuunnella sillä maailman lauluissa on rietas meno, hengellisessä musiikissa on se puoli että se herättää tunteita jotka ovat erilaatuisia kuin Golgatan näkeminen ja Ylösnoussut Herra Vapahtaja. Ja se on nykyajan tiede jo todistanut että ihmisessä musiikkia kuuntelessa erittyvät tietyt hormonit ja että niiden puute aiheuttaa riippuvutta musiikista.

      Ota vain se poika hihasta kiinni ja lähde hänen kanssa seuroihin. Ja silloin kun Herra Kristus sinulle kirkastuu niin ymmärrät kaiken ja pelastuu sielusi!

      • Niin kyllä niilläkin on housut ,jotka menee hameen kanssa
        seuroihin ( alushousut)
        -


    • Rosvoroopet

      Huivit päähän ja kitarat esiin

    • verhotpoikki

      on tämä yhtä sekasotkua koko lestalaisuus.

      onko montakaan terveesi uudestisyntynyttä koko sakissa, tuskin on!

      laikitään tuolaisilla huivijutuilla ja kravateilla, niillä määritetään kuka on mitäkin ja sitten ollaan onnellisia kun on kymmenkunta saman mielistä, siinä se on koko uskon asia.

      mikä ihme teitä estää tutkimasta Raamatun opetusta ja noudattamasta sitä!?!?

      olisko se suku perhe porukka kylän ajatus ja kaikki yhdessä jotka sanelee kaiken.

      • Anonyymi

        Ihan selkeä raamatun tutkimattomuus. Ei esikoislestadiolainen lue raamattua yksin raamatun yksin tutkiminen on sellaista mitä paheksutaan niissä piireissä koska se vie muka väärille poluille. Esikoislestadiolainen käy vaan seuroissa ja kuuntelee siellä ja sitä toitotetaan kuinka tärkeä on joka pyhä käydä seuroissa. No tietenkin on tärkeää käydä joka pyhä seuroissa, muutenhan vois vaikka alkaa ajattelemaan asioita omilla aivoilla ja kuuntelu onkin semmoista missä asioita sisäistää sieltä ja täältä, loppujen lopuksi mieleen ei jäänytkään muuta sen ahdistavan parannuksenteko ja syntien anteeksianto prosessin jälkeen se että saarnamies käski ahdistella sukulaisia ja tuttavia tulemaan seurakokouksiin. Ja toinen on että saarnat ovat semmoisia jossa puolet ajasta kerrotaan kuinka vaikeata on tähän saarnastuoliin taas istua ja todistellaan sitä että itsestäni en mitään anna että rukoilkaa pyhää henkeä ilmoittamaan mitä ilmoitettavissa on. Sitten otetaan joku raamatunkohta ja siinäkin on aika kapeat aihealueet mitä sieltä luetaan usein samat raamatunkohdat kiertävät kehää.

        Kun ostat puvun suorien housujen kanssa ilman solmiota ja rupeet yrittäjäksi ja ostat omakotitalon ja käyt joka pyhä seuroissa , voit saada esikoislestadiolaisen naisen vaimoksi ja teet sen kanssa lapsia ilman ehkäisyä ja hankit pikkubussin jolla kuskata näitä pikku enkeleitä seurakokouksiin jokapyhä voit päästä taivaaseen. On se vain niin Kallis hintalappu tulla pelastetuksi ja kuulua ja tulla hyväksytyksi valittujen rakkaiden veljien joukkoon seurakuntaan joilla on taivaanportin avaimet niinkuin he itse sanovat. Äkkiä kun laskee niin hintalappu on siinä 400 000e hujakoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan selkeä raamatun tutkimattomuus. Ei esikoislestadiolainen lue raamattua yksin raamatun yksin tutkiminen on sellaista mitä paheksutaan niissä piireissä koska se vie muka väärille poluille. Esikoislestadiolainen käy vaan seuroissa ja kuuntelee siellä ja sitä toitotetaan kuinka tärkeä on joka pyhä käydä seuroissa. No tietenkin on tärkeää käydä joka pyhä seuroissa, muutenhan vois vaikka alkaa ajattelemaan asioita omilla aivoilla ja kuuntelu onkin semmoista missä asioita sisäistää sieltä ja täältä, loppujen lopuksi mieleen ei jäänytkään muuta sen ahdistavan parannuksenteko ja syntien anteeksianto prosessin jälkeen se että saarnamies käski ahdistella sukulaisia ja tuttavia tulemaan seurakokouksiin. Ja toinen on että saarnat ovat semmoisia jossa puolet ajasta kerrotaan kuinka vaikeata on tähän saarnastuoliin taas istua ja todistellaan sitä että itsestäni en mitään anna että rukoilkaa pyhää henkeä ilmoittamaan mitä ilmoitettavissa on. Sitten otetaan joku raamatunkohta ja siinäkin on aika kapeat aihealueet mitä sieltä luetaan usein samat raamatunkohdat kiertävät kehää.

        Kun ostat puvun suorien housujen kanssa ilman solmiota ja rupeet yrittäjäksi ja ostat omakotitalon ja käyt joka pyhä seuroissa , voit saada esikoislestadiolaisen naisen vaimoksi ja teet sen kanssa lapsia ilman ehkäisyä ja hankit pikkubussin jolla kuskata näitä pikku enkeleitä seurakokouksiin jokapyhä voit päästä taivaaseen. On se vain niin Kallis hintalappu tulla pelastetuksi ja kuulua ja tulla hyväksytyksi valittujen rakkaiden veljien joukkoon seurakuntaan joilla on taivaanportin avaimet niinkuin he itse sanovat. Äkkiä kun laskee niin hintalappu on siinä 400 000e hujakoilla.

        Siis vaatetus on Jumalan seurakunnan tapa, eikä sitä ole syytä muuttaa ja aiheuttaa siinä pahennusta seurakunnassa. Pahennus on myös kadottava synti, ellei siitä tee parannusta, vaan pahentaa Jumalan seurakuntaa.


    • Anonyymi

      Emmehän me vain tahdo näille palstoille tulla lukemaan niitä asioita, joita maailman suruttomat ihmiset meistä kirjoittelevat ja näin turmella meidän lapsuuden kodista saatua lapsen uskoa ja kuolematonta sielua jonka olemme killiilla lapin vanhimpien neuvoilla saaneet ja lestadiuksen postillalla päähänlyötynä lahjaksi.

      • Anonyymi

        Kun kyse ei ole kuolleesta kirjain uskosta vaan elävästä uskosta joka tulee sydämestä sydämeen niin sitä on vähän vaikea turmella järkiviisaiden kanssa, kun he yrittävät kuolleesta kirjaimesta saada autuutensa,

        Mutta jumalanlapset saavat elävästä jumalansanasta ja elävästä vesilähteestä!

        Ja kun tuo vesilähde on se tärkein loppujen lopuksi vaikka kyllä ihminen ruokaakin tarvitsee elääksensä mutta pelkällä vedelläkin tulee toimeen jonkun aikaan, niin siksi sillä ei ole niin suurta merkitystä mitä kirjanoppineet kiivailevat kuolleesta kirjaimesta!


    • Anonyymi

      Pilkkaaminen kertoo ihmisestä jo paljon. Hän ei tunne Jeesusta, eikä kristinuskoa.
      Kaikilla sitä leuhkitaan, kun pilkkaamisillakin. 🧐

      • Anonyymi

        eli koet kaiken terveenkin kritiikin pilkkana, mistähän se mahtaisi kertoa.


    • Anonyymi

      Erotan kyllä terveen kritiikin pilkkakirjoituksista. Jokaisen kristityn pitää ottaa vastaan Jumalan sanan mukainen terve parannussaarna (eli kritiikki).

      Sellainen asenne ja kirjoitukset, joissa asetutaan toisten yläpuolelle, ulkopuolelle arvostelun, ja sieltä käsin panetellaan halveksivasti jotakin kristillistä ryhmää, tämä ei ole Jeesuksen seuraajien elämää ollenkaan.

      Jokaisessa kristillisessä ryhmässä on arvosteltavaa, vaikka kuinka paljon. Toisten arvostelu ei kuitenkaan hyödytä, vaan se hyödyttää, että tehdään tiliä omista virheistä Kristukselle, ja anotaan oikeata ymmärrystä ja rakkautta omaan evankeliumin julistustyöhön.

      • Anonyymi

        Tarvitsen vettä mutta en avaa hanaa kraanasta vaan luen kotitalous kirjasta että kraanasta saa vettä ja se riittää minulle, jätän itse veden pilkkaajille! Minulle riittää pelkkä sana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsen vettä mutta en avaa hanaa kraanasta vaan luen kotitalous kirjasta että kraanasta saa vettä ja se riittää minulle, jätän itse veden pilkkaajille! Minulle riittää pelkkä sana!

        Hahaha anteeksi kun nauroin omalle jutulle, olihan toi aika levoton!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha anteeksi kun nauroin omalle jutulle, olihan toi aika levoton!

        Eikös vanhoillislestadiolaiset papit äänestänyt kirkossa, homoliittojen siunausten puolesta? Kun veljeilee epäuskoisten piispojen ja pappien kanssa, osallistuu heidän synteihinsä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös vanhoillislestadiolaiset papit äänestänyt kirkossa, homoliittojen siunausten puolesta? Kun veljeilee epäuskoisten piispojen ja pappien kanssa, osallistuu heidän synteihinsä....

        Sinä nyt vaan elät kuvitelmissasi erään yhden lahkouskonnon opetuksen sinulle luomien ajatusmallien syövereissä?

        Äänestivätkö ne vanhoillislestadiolaiset papit mitä? Laita nyt hyvä ihminen jotakin linkkiä tai muuta tietoa, mistä tuon asian voi saada selville!

        Ja tuomitsetko Sinä piispat ja papit syntisiksi, joille vain sinä voisit synnit anteeksi todistaa? Mieti sitä!


    • Anonyymi

      Siitä huivin käyttöpakosta pitäisi saada tarkempaa tietoa.

      No onhan se perinne esikoislestadiolaisuudessa ja vielä ehdoton kielto naisille leikata hiuksia samaa? Eikös niin?

      Ei mitään perusteita Raamatussa VAI väittääkö esikoislestadiolaisuus, että koko muu kristikunta on väärässä tässä asiassa. Sillä heillehän ei hattukaan kelpaa naisen pään peittämiseksi. Sitähän ihan kauhistellaan, jos joku nainen hattu päässä seuroihin tulee?

      • Anonyymi

        Juutalaisia naisia tämä määräys pään peittämisestä koskee. Eipä heitä paljon esikoislestadiolaisuudessa ole!!!

        Ap t. 14:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        Ap t. 14:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

        Ap t. 14:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."


        Ap t. 14:22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
        Ap t. 14:23 ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen:

        ***) "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
        Ap t. 14:24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,


        ***) Ap t. 14:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
        Ap t. 14:26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
        Ap t. 14:27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.

        ***) Ap t. 14:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        Ap t. 14:29
        - että kartatte epäjumalille uhrattua
        - ja verta
        - ja lihaa, josta ei veri ole laskettu,
        - ja haureutta. ...

        ***) ... Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"


      • Anonyymi

        Se hattu vain, se on sitä maailman muotoa ja maailmallista koreutta jota esitellään ja joka paljastaa usein vaurauden merkit niinkuin hienot autotkin pirunkarkootustemppelin tapparankadun pihassa. Autot onneksi jäävät meidän rakkaan rukousheeneen ulkopuolelle, mutta nämä variksenpesät joita naiset kuljettaisivat meidän valtakunnan salin alttarin etusijaan, toisivat korppeja ja variksia pyhäseuroihin munimaan seurojen aikana näihin pesiin ja korpit ja varikset parven reunalta tujottelevat vain jo nyttenkin mihin pesään on helppo munia, koska ovat ruumisarkkujakin alkaneet kantaa tähän rukoushuonooseen joka katon rajaan on houkutellut myös lepakot. Siksi on hyvä huivilla suojata päätä etteivät korpit ja varikset muni hattuihin eikä lepakot paskanna värjättyjen hiuksien päälle. Aamen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hattu vain, se on sitä maailman muotoa ja maailmallista koreutta jota esitellään ja joka paljastaa usein vaurauden merkit niinkuin hienot autotkin pirunkarkootustemppelin tapparankadun pihassa. Autot onneksi jäävät meidän rakkaan rukousheeneen ulkopuolelle, mutta nämä variksenpesät joita naiset kuljettaisivat meidän valtakunnan salin alttarin etusijaan, toisivat korppeja ja variksia pyhäseuroihin munimaan seurojen aikana näihin pesiin ja korpit ja varikset parven reunalta tujottelevat vain jo nyttenkin mihin pesään on helppo munia, koska ovat ruumisarkkujakin alkaneet kantaa tähän rukoushuonooseen joka katon rajaan on houkutellut myös lepakot. Siksi on hyvä huivilla suojata päätä etteivät korpit ja varikset muni hattuihin eikä lepakot paskanna värjättyjen hiuksien päälle. Aamen.

        Onko tämä esikoislestadiolaista ymmärrystä vai joku riivattu pilkkaaja. Lyhyidenkin hiuksien värjäys maksaa 110 €. kai se nyt kannattaa hatulla suojata.

        Huivi ja hattu, huivi vai hattu? Voi sillä huivillakin koreilla ja niin on tehty rukoushuoneilla paljon!


    • Anonyymi

      Esikoislestadiolaisuuden yksi pahimmista helmasynneistä on korvasyyhyyn valitut paikat Raamatusta, jotka selitetään liikkeen strategiaan sopiviksi, ihmisoppien ja ihmiskäskyjen vahvistamiseksi liikkeen julistuksessa.

      Paikat on tarkkaan valittu ja vuoden 1776 kr käännöstä käyttäen,
      jossa on mm. tällainen kohta:

      Joh. 2:9

      Mutta kuin edeskäypä maisti sitä vettä, joka viinaksi tullut oli, (eikä tietänyt, KUSTA SE TULI, mutta palveliat tiesivät, jotka veden ammensivat,) kutsui edeskäypä yljän,

      • Anonyymi

        Juuri niin. Hyvä ja kiitos!


    • Anonyymi

      Kuuntelin erikoisen hyvää saarnamiestä. Hän on ollut esikoislestadiolainen. Miehet eivät käytä kravattia. Se on vissiin joku "Juudaksen vyö"

      • Anonyymi

        No just, se kravatti on kyllä aikamoisessa asemassa esikoislestadiolaisuudessa ainakin. Melkoinen merkki oikeasta uskosta? Hurjaa.

        Samoin kuin naisella hattu.

        VOiko oikea usko Kristukseen olla riippuvainen kravatista tai hatusta tai niiden puutteesta?
        No ei tietenkään voi.

        Mutta usko esikoislestadiolaisuuteen, siis johonkin kymmenistä lestadiolaisuuden sivuhaaraan on sitä. Jos nainen hattu päässä menee seuroihin tai mies kravatissa, hän ei kai voi olla "kristitty", eli uskoa oikein tuohon lestadiolaisuuden sivuhaaraan?


    • Anonyymi

      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6559873



      Siellä vain pistetään 15 vuotta sitten peruskorjattua rukoushuonetta sileäksi ja tontti rahoiksi, rakas rukoushuone jonka peruskorjaukseen ovat niin monet muutkin kuin nykyliikkeeläiset lahjoittaneet rahaa. Pitäisiköhän jakaa miljoonan osinko Helsingin esikoiset ry:n paikallisosastolle. Vihki ja hautajaislunnaita?

      • Annan neuvon ihan pyytämättä. Älkää missään tapauksessa hankkiko yhtä vielä suurempaa, vaan ainakin kaksi, jos ei enemmän pienempiä. Ison rakentaminen lisää vain ympäristöhaittoja, kun tullaan sadankin kilometrin päästä omalla autolla. Ei seurakunta pysy koossa sillä tavalla, että pakotetaan yhteen tilaan. Olemme saaneet nähdä sen.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Annan neuvon ihan pyytämättä. Älkää missään tapauksessa hankkiko yhtä vielä suurempaa, vaan ainakin kaksi, jos ei enemmän pienempiä. Ison rakentaminen lisää vain ympäristöhaittoja, kun tullaan sadankin kilometrin päästä omalla autolla. Ei seurakunta pysy koossa sillä tavalla, että pakotetaan yhteen tilaan. Olemme saaneet nähdä sen.

        Olipa taas oiva ajatus Laurilta. Kiitos.

        Jäämme näkemään, no vain ne jotka sen aikanaan näkevät, mihin siellä Helsingissä sen suhteen päätyvät.

        Ja mitä siitä seurasi? Onko Vantaalla tai Espoossa "kristittyjä", entä Kauniaisissa?

        P.S. Löytyykö tulevaisuudessa kunnon saarnamiehiä edes yhteen rukoushuoneeseen saati sitten kahteen, ja kumpi olisi parempi, kumpaan jopa 100 km ajeltaisi sähköautoilla (;) kuuntelamaan.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Annan neuvon ihan pyytämättä. Älkää missään tapauksessa hankkiko yhtä vielä suurempaa, vaan ainakin kaksi, jos ei enemmän pienempiä. Ison rakentaminen lisää vain ympäristöhaittoja, kun tullaan sadankin kilometrin päästä omalla autolla. Ei seurakunta pysy koossa sillä tavalla, että pakotetaan yhteen tilaan. Olemme saaneet nähdä sen.

        "Kävijöiden määrä on lisääntynyt vuosittain, johtuen muuttoliikkeestä ja suurista perheistä, joiden lapset jäävät suurelta osin seuraamaan tätä kristillisyyttä. Näkemyksemme mukaan kävijöiden määrä lisääntyy jatkossakin, kertoo yhdistyksen Helsingin paikallisosaston puheenjohtaja ja saarnaaja Tauno Immonen."

        Paljonkohan tuosta tontista maksetaan?

        "Tätä kristillisyyttä" on mielenkiintoinen sananvalinta, no Tauno on puun ja kuoren välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kävijöiden määrä on lisääntynyt vuosittain, johtuen muuttoliikkeestä ja suurista perheistä, joiden lapset jäävät suurelta osin seuraamaan tätä kristillisyyttä. Näkemyksemme mukaan kävijöiden määrä lisääntyy jatkossakin, kertoo yhdistyksen Helsingin paikallisosaston puheenjohtaja ja saarnaaja Tauno Immonen."

        Paljonkohan tuosta tontista maksetaan?

        "Tätä kristillisyyttä" on mielenkiintoinen sananvalinta, no Tauno on puun ja kuoren välissä.

        Raamattu opettaa yksiselitteisesti seuraamaan Jeesusta. Uskomaan Jeesukseen.


    • Otettasko pieni pala historiaa? Kun tulin Turkuun v 1962, sain kuulla miten rukoushuone ryöstettin Luostarinkatu 12. oli osoite. Siellä oli yhtenäisyyden ajan rukoushuone, joka meni sitten äänestämällä tietenkin enemmistölle. Silloin sitten ehkä 50-luvulla keksittiin, että otetaan kaikki rukoushuoneet pääyhdistyksen omistukseen, niin sellaista ei tapahdu enää. No, yksittäisten rukoushuoneiden ottaminen estettiin, mutta nyt vasta luotiin makea potti kaikki meni yhdellä äänestyksellä.

      • Anonyymi

        Olen käynyt nuoruudessani siellä Tuureporinkadun rukoushuoneella. Siellä Eino Nousiainen kutsui meitä nuoria pihasta sisään näin: "Tulkka nuoret tänne sisälle lempimän", tarkoittaen kyllä sitä, että nyt nuoret sisälle rukoushuoneen lämpimän. Silloin aika moni poltteli tupakkaa siinä ulkosalla, pienessä pihassa.

        Luostarinkatu 12 rukoushuone , onko vielä rakennus olemassa?

        Omistamisen halu on nyt kova ainoalla "elävällä seurakunnalla"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käynyt nuoruudessani siellä Tuureporinkadun rukoushuoneella. Siellä Eino Nousiainen kutsui meitä nuoria pihasta sisään näin: "Tulkka nuoret tänne sisälle lempimän", tarkoittaen kyllä sitä, että nyt nuoret sisälle rukoushuoneen lämpimän. Silloin aika moni poltteli tupakkaa siinä ulkosalla, pienessä pihassa.

        Luostarinkatu 12 rukoushuone , onko vielä rakennus olemassa?

        Omistamisen halu on nyt kova ainoalla "elävällä seurakunnalla"?

        Luostarinkatu 12. osoitteessa on nyt kerrostaloja, mutta siinä on sellainen syylä, jossa on kokoontumistila. Eli siinä oli Uudenheräyksen rukoushuone, Agape-koti oli siinä vuokralla vajaan vuoden, kun tuli putkiremontti.


    • Anonyymi

      Niitä on kai aika vähän?

      • Anonyymi

        No kaikesta päätellen joo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikesta päätellen joo

        Mikä niiden perusajatus on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä niiden perusajatus on?

        Terveempi kuin vanskuilla luullakseni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveempi kuin vanskuilla luullakseni

        no siihen ei paljoa tarvita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no siihen ei paljoa tarvita

        seurakuntanäkemykestäkö puhut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        seurakuntanäkemykestäkö puhut?

        Joo sitä nimenomaan tarkoitin


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe