Ohitukset

joopa joo

http://www.iltalehti.fi/autot/kysyeskolta1_ae.shtml

"Rekkojen ohitukset moottoritiellä

Moottoritiellä tulee usein eteen tilanne, jossa rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa. Kun molemmat ajavat ns. rajoitinta vasten, niin rekkojen nopeusero voi olla luokkaa 1 km/h. Tästä seuraa se, että ohitus kestää useita kilometrejä. Ja tämmöinen ottaa jo pataan. Varsinkin ruuhka-aikana saattaa rekkojen perässä olla jopa sadan auton jono köröttelemässä ysikymppiä, moottoritiellä, jossa voisi ajaa 120km/h.

Eikö voitaisi ehdottaa rekkakuskeille, että kun toinen rekka lähtee ohittamaan, niin ohitettava laskee hieman kaasua, ja päästää ohittajan ohitseen vaikka yhden kilometrin matkalla. Tämä ei vaadi kuin nopeuden laskemisen 80:aan. Ja se taas vaikuttaa ohitettavan kokonaismatka-aikaan melkein 10 sekuntia!
Terveisin Pata

Ehdotuksesi siitä, että ohitettava rekka pudottaisi nopeuttaan hetkeksi, jotta ohitus sujuisi nopeammin on hyvä. Kannatan sitä koko sydämestäni, koska näin saataisiin sen sen ajattelemattoman ohittajan aiheuttama häiriö mahdollisimman pieneksi. Koko raskaan liikenteen imagon kannalta idea toivottavasti leviää."

11

2211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuski itsekin

Eikös tämä pitäisi olla jo ytimissä, että nopeammin tai paremminkin helpommin kulkevan voi päästää ohitse? Mielestäni on erityisen tyhmää "alkaa taistelemaan oikeuksistaan" tien päällä. Kuitenkin se tärkein unohdetaan meidän kuskien keskuudessa, että se kattonopeus on 80 km/h:ssa. En tarkoita, etteikö saa santsata, mutta jatkuva "nilkka suorana"-ajaminen on pölkkypäiden touhua. En pitäisi yhtään pahana, että poliisi alkaisi pitämään puhutteluja niille, jotka sitä harrastavat. Ja jos ei ala homma maistumaan, niin sakkolappua kehiin. Kukaan ei käske ajamaan ylinopeutta. Polttoainekulut/saastepäästöt kasvavat ja renkaat kuluvat nopeammin. Ja lisäksi palkassa kusee omille kintuilleen.

Kehottaisinkin meitä itseämme katsomaan peiliin ja ryhdistäytymään. Tai sitten se on alanvaihdon paikka. Asioihin on syytä suhtautua tietyllä vakavuudella, sillä piittaamattomuus ja välinpitämättömyys ovat sellaisia asioita, joita ei ratin taakse saa päästää. Eikä tarvitse ihmetellä, jos alan maine ei parane. Se on itsestämme kiinni.

• Perkkeles!

Esimerkkitilanne: Ajelin motarilla n.87km/h kyydissä vaarallisia aineita(ajoneuvokohtaisen nopeuden ylitys tuokin) Pikkuhiljaa lähestyy muutamia rekkoja taustapeilissä ja ohitus alkoi "hätähousulla," liikennemäärän huomioiden päätän hiljentää vauhdin 80km/h,seurauksena: Seuraavat rekat ryhtyvät myös ohitukseen,olettaen että minulla on jotain ongelmia?
      Näinollen motarin vasen kaista on parikilometriä mustana rekkoja jotka ovat aikeissa mennä ohi ja varaavat jo vasenta kaistaa valmiiksi ohitukseen!

Saatana,sen verran paljon olen ajanut vieläpä ilman kolareita,etten rupea motarilla nöyristeleen jonku höyrypään takia ja kasvattamaan esim. isännän polttoainelaskua pumppaamisen takia. Olen itsekkin ajanut nilkka suorana useammankin kerran mutta olen tyytynyt esim.87 vauhtiin jos olen saavuttanut,eikä pääse ilman liikenneruuhkaa ohi se on vain voi voi!

Asia olisi toinen jos ajaisin ALINOPEUTTA!! Käsittämätöntä neuvonantoa ihmisiltä: Hiljentele siellä että muut pääsee ohi,vaikka ajat valmiiksi ylinopeutta? Meneppä tekeen tuo vaikka Tanskan liikenteeseen,seurauksena hirveä liikennekaaos.

• minä vaan

"Saatana,sen verran paljon olen ajanut vieläpä ilman kolareita,etten rupea motarilla nöyristeleen jonku höyrypään takia ja kasvattamaan esim. isännän polttoainelaskua pumppaamisen takia"

Tämä lause kuvaa asennettasi melko hyvin.

T. ammattikuljettaja itsekin.

• Perkule
        minä vaan kirjoitti:

"Saatana,sen verran paljon olen ajanut vieläpä ilman kolareita,etten rupea motarilla nöyristeleen jonku höyrypään takia ja kasvattamaan esim. isännän polttoainelaskua pumppaamisen takia"

Tämä lause kuvaa asennettasi melko hyvin.

T. ammattikuljettaja itsekin.

Kyllä sen ammattikuskin tunnistaa siitä jos jättää sopivan hajuraon,eikä kurki siinä parin metrin päässä jos sattuu loivasta mäestä tai liikenne esteen sattuessa joutuun omaa nopeutta tiputtaan 2km/h???
        Jos isompaa autoa ajelet niin luultavasti pumpulikuormilla olet saanut rajoitinta vasten tökkiä? Sillä raskaammilla kuormilla törmää näihin asennevammaisiin useammin.
        Tarkoitus olisi katsoa enemmän eteenpäin kuin taaksepäin ajaessa?
        Elikkä motarilla minun ei tarvi ajaessani suurinta sallittua nopeutta ruveta seisoon jarrupolkimella,jotta kiiturit pääsis ohi...vai?
        Ohittajalla varsinkin moottoritiellä pitää olla senverran poweria myllyssä että pääsee sitten reippaasti ohi,ilman että kaikilla palaa oikealla kaistalla jarruvalot!

Vaikka kuinka syyttäisit asennevikaiseksi,niin puuhakkaa moottoritien vasemmalla kaistalla justiin mitä tykkäätte,minä kuuntelen radio Novaa!.

• ..............................

"Näinollen motarin vasen kaista on parikilometriä mustana rekkoja jotka ovat aikeissa mennä ohi ja varaavat jo vasenta kaistaa valmiiksi ohitukseen! "

Heh, tulipa tästä mieleen viikko sitten perjantai kun ajelin linja-autolla kolmostietä Hesasta poispäin iltaruuhkassa. Kiistatta 90% henkilöautoista ajoi vasenta kaistaa, valmiiksi vaihtaneena kaistaa kun kilometrin päässä näkyi rekka. Aiheuttaen sen että vasemmalla kaistalla nopeus vaihteli about 60-90km/h, ja oikealla kaista oli käytännössä tyhjä. Esim. Kahden liittymän välin pystyi helposti ajamaan auton sallimat 100km/h (ja samalla ohittaa monia monia henkilöautoja). Onhan se oikealta ohittaminen tietty kiellettyä, mutta niin on vasemmalla kaistalla roikkuminenkin.

• asia erikseen on nämä veljet jotka ajelevat milloin mitäkin nopeutta ennen nelikaistaista tai ohituskaistaa ja hetkeä ennen nelikaistaisen tai ohituskaistan alkamista nostavat nopeuden rajoittimeen. Ja kun palataan kaksikaistaiseen, niin taas lasketaan se nopeus kahdeksaankymppiin tai jopa alle 80km/h:ssa.

Itsehän en voi ymmärtää tätä ilmiötä sillä minua ei ainakaan haittaa yhtään vaikka joku toinen rekka ajaisikin ohi (matkanopeuteni on lähes aina 84-85) eikä itselläni edes ole mielihaluja ryhtyä liikenneterroristiksi. Vaikken ole kokeillutkaan nopeudensäätelyä, niin näppituntumalta voisin väittää etten saisi siitä mitään ylimääräistä kiihottumista kuten muutamat veljet tuntuvat saavan.

• asentaa

oikealle puolelle semmoiset piikki pyssyt joilla voi puhkee hätähousujen renkaat!

• Rekkis 731

Ohitettavan on autettava ohittavaa. Eikö tämä ole aika yksiselitteisesti vihreässä opuksessa? Poliisit ajavat henkilö / pakettiautoja. Mitäs poliiseja nämä tonnistovehkeillä liikkuvat luulevat olevansa? Ainut oikea tapa motarilla on laskea nopeutta ellei ohittaja muuten pääse ohitse. Tilanteessa tulee keskittyä ihan niihin omiin nopeuksiin ja antaa muiden mennä haluamallansa tavalla. Poliisi valvoo! Raskaan kuskit ajaa!!!

• Vihtori poika

Ketkä ovat rajoittimen vaatineet?
        Amerikoissa ovat kuulemma päässeet tasa nopeuksiin,aikataulutkin ovat helpompi pitää.

• kyseessä

raskas kalusto ja ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset, niin miten voi yleensäkkin perustella tuon ohitustarpeen, kun edellä ajavakin menee esim 85km/h?

• Voi Voi!

Takavuosina rahtarit mainostivat itseään teiden ritareiksi, aivan tuohon käsitykseen en yhtyisi, kun luin edellä olevat kommentit.
      Mitä itse olen seurannut ohittavien rekka-autojen kuljettajia niin näyttävät olevan keskenkasvuisia kolleja kännykkä korvalla, ja hihattomassa paidassa OVAT NIIN MIESTÄ, NIIN MIESTÄ, eikö muuten seiso!. Ja voisi se ohitettava ritarikin hiljentää. Jos ne molemmat kuskit olisivat ammattimiehiä, niin toinen antaisi merkin haluavansa päästä ohi, ja toinen nostaisi jalkaa kaasulta loivassa myötäleessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1964
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1469
    5. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1278
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    7. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1230
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1062
    Aihe