milloin tulee olympuksen e 410 ja e510 ...

nimm

..myyntiin vai onko tullut jo? mistähän kaupasta vois löytyä? siis tietenkin suomalaisesta kaupasta.

27

2546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkelokoipi

      Näyttäisi olevan saatavilla verkkokauppa.com:ssa ja topshot.fi:ssä. Mutta en tiedä, löytyykö mistään katuliikkeistä vielä. Hyvähän näitä kameroita olisi aina ennen ostoa testata omaan käteen. Etenkin E-410 ei välttämättä sovi ihan kaikille, vaikka onkin muotoilustaan pääasiassa kehuja saanut.
      Kannattaa muuten tsekata E-410:n arvostelu dpreview.com:ssa. Menestyi hienosti.

      • YrjöJurri

        Olympus E-330 , turhan pienelle huomiolle jäänyt edullinen kamera. Ainoa miinus on pienekuvainen pelietsin, mutta on ison Canonin ohella ainoa järkkäri jossa voi käyttää nestekidenäyttöä etsimenä. Pienen optisen kuva voi parantaa 1.5X etsinluupilla. Jos olisin itse juuri nyt kameran tarpeessa ostaisin tämän tuolta Saksasta...Eg-Electronics.de

        http://web.mac.com/lsippu/iWeb/Photo Gallery/Laiteblogi/C05550B5-5AF8-4690-8C7D-CF3263749A49.html

        http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e330-review/index.shtml

        Olympus E-330 14-45 Kit 626.00€
        http://www.eg-electronics.de/digitalkamera/index.htm

        Kuten aina Zuikon lasit ovat kauttaaltaan laatutavaraa jopa kittilasikin. Olympus E-330 sisältää koko joukon omaperäisiä jippoja jotka puuttuvat monista kameroista kyseessä on ihan hyödylliset oivallukset eikä mainoskikat.


      • pyllyyn....
        YrjöJurri kirjoitti:

        Olympus E-330 , turhan pienelle huomiolle jäänyt edullinen kamera. Ainoa miinus on pienekuvainen pelietsin, mutta on ison Canonin ohella ainoa järkkäri jossa voi käyttää nestekidenäyttöä etsimenä. Pienen optisen kuva voi parantaa 1.5X etsinluupilla. Jos olisin itse juuri nyt kameran tarpeessa ostaisin tämän tuolta Saksasta...Eg-Electronics.de

        http://web.mac.com/lsippu/iWeb/Photo Gallery/Laiteblogi/C05550B5-5AF8-4690-8C7D-CF3263749A49.html

        http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e330-review/index.shtml

        Olympus E-330 14-45 Kit 626.00€
        http://www.eg-electronics.de/digitalkamera/index.htm

        Kuten aina Zuikon lasit ovat kauttaaltaan laatutavaraa jopa kittilasikin. Olympus E-330 sisältää koko joukon omaperäisiä jippoja jotka puuttuvat monista kameroista kyseessä on ihan hyödylliset oivallukset eikä mainoskikat.

        Kyselin joskus tuosta kamerasta, ja se haukuttu maan rakoon.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000508&posting=22000000026163640


      • kohinaa ja hölynpölyä
        pyllyyn.... kirjoitti:

        Kyselin joskus tuosta kamerasta, ja se haukuttu maan rakoon.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000508&posting=22000000026163640

        Usko nyt näitä rahattomia lehmänostajia joiden mielielestä kaikki kohisee tai on muuten paskoja. Tuossa E-330 on pienikohinainen MOS-kenno joka pelittää ISO800 saakka ilman kohinan vaimennusta. Lueppa se lintukuvaajan juttu siitä vehkeestä siinä on paljon asiaa eikä mitään paskantonkimistä eikä hiusten halkomista.


    • 19.6.

      E-510 näkyy olevan jo Topshotissa ja Verkkokaupassa - molemmat ovat myös "katukauppoja" eli voit käydä hypistelemässä ...en todellakaan tiedä onko runkoja jo hyllyllä (ja laadatuin akuin..:)

      Mitä tulee nimenomaan E-410:een niin Saksassa sen piti aluperin olla kauppoissa 19.6. mutta tuntuu siltä että sen tuloa viivytetään koska näköjään on vielä paljon myymättä jääneitä E-400:sia ...näkyy edullisia tarjouksia Suomessakin...

      Itse innolla odotin 410:sta mutta pettymyksen tuotti www.dpreviw.com :in testin huomautus: etsin on edelleen pieni niin kuin se on 400:ssa...:(

      • Marazz

        Kummassa on parempi etsin? Kuvanlaatu mielestäni on parempi Canonissa, mutta Olympuksella on paremman KIT -lasit.

        Ei hajuakaan kumman ostaisin, ehkä Pentax K100D ?

        Pitää varmasti odottaa vielä vuosi, että kamerat kehittyvät :)


      • konkelokoipi
        Marazz kirjoitti:

        Kummassa on parempi etsin? Kuvanlaatu mielestäni on parempi Canonissa, mutta Olympuksella on paremman KIT -lasit.

        Ei hajuakaan kumman ostaisin, ehkä Pentax K100D ?

        Pitää varmasti odottaa vielä vuosi, että kamerat kehittyvät :)

        Eli jos kriteerinä on pelkästään hyvä etsin, niin eikun Pentaxia tai Nikonia... Mutta - E-410 tarjoaa 400D:hen verrattuna enemmän ominaisuuksia, ja etsimenkoonkin saa samalle tasolle ostamalla ME-1 etsinsuurentajan muutamalla kympillä. E-410:n etsintä on tosin kehuttu teräväksi ja kilpailijoita kirkkaammaksi; koko ei ole kaikki kaikessa.
        Mutta jos harrastaa esim. manuaalitarkentamista tai makrokuvausta, on Olympus selvä voittaja live view-toiminnollaan. Kuvanlaadussa taas ei juurikaan eroja löydy. Canonilla edelleen pienehkö kohinaetu, mutta resoluutio on samaa tasoa. Mainittakoon, että E-410:ssa ja E-510:ssa on edelleen "Olympus-värit". Kuvien värit ovat yksinkertaisesti paremmat kuin Canonissa. Mielipideasia toki, mutta minun silmäni huomaavat eron.
        Itse aion hankkia kohtapuoliin E-510:n vanhan E-1:ni kumppaniksi. Kuvanvakaaja toimii kuulemma kuin unelma.


      • ja kunnon kamera
        konkelokoipi kirjoitti:

        Eli jos kriteerinä on pelkästään hyvä etsin, niin eikun Pentaxia tai Nikonia... Mutta - E-410 tarjoaa 400D:hen verrattuna enemmän ominaisuuksia, ja etsimenkoonkin saa samalle tasolle ostamalla ME-1 etsinsuurentajan muutamalla kympillä. E-410:n etsintä on tosin kehuttu teräväksi ja kilpailijoita kirkkaammaksi; koko ei ole kaikki kaikessa.
        Mutta jos harrastaa esim. manuaalitarkentamista tai makrokuvausta, on Olympus selvä voittaja live view-toiminnollaan. Kuvanlaadussa taas ei juurikaan eroja löydy. Canonilla edelleen pienehkö kohinaetu, mutta resoluutio on samaa tasoa. Mainittakoon, että E-410:ssa ja E-510:ssa on edelleen "Olympus-värit". Kuvien värit ovat yksinkertaisesti paremmat kuin Canonissa. Mielipideasia toki, mutta minun silmäni huomaavat eron.
        Itse aion hankkia kohtapuoliin E-510:n vanhan E-1:ni kumppaniksi. Kuvanvakaaja toimii kuulemma kuin unelma.

        Tuota 400D tuskin enää kannatta ostaa, kun D80 maksaa vain 800€ ja on aivan eri luokan kamera.


      • CanonCan
        konkelokoipi kirjoitti:

        Eli jos kriteerinä on pelkästään hyvä etsin, niin eikun Pentaxia tai Nikonia... Mutta - E-410 tarjoaa 400D:hen verrattuna enemmän ominaisuuksia, ja etsimenkoonkin saa samalle tasolle ostamalla ME-1 etsinsuurentajan muutamalla kympillä. E-410:n etsintä on tosin kehuttu teräväksi ja kilpailijoita kirkkaammaksi; koko ei ole kaikki kaikessa.
        Mutta jos harrastaa esim. manuaalitarkentamista tai makrokuvausta, on Olympus selvä voittaja live view-toiminnollaan. Kuvanlaadussa taas ei juurikaan eroja löydy. Canonilla edelleen pienehkö kohinaetu, mutta resoluutio on samaa tasoa. Mainittakoon, että E-410:ssa ja E-510:ssa on edelleen "Olympus-värit". Kuvien värit ovat yksinkertaisesti paremmat kuin Canonissa. Mielipideasia toki, mutta minun silmäni huomaavat eron.
        Itse aion hankkia kohtapuoliin E-510:n vanhan E-1:ni kumppaniksi. Kuvanvakaaja toimii kuulemma kuin unelma.

        >Mutta - E-410 tarjoaa 400D:hen verrattuna enemmän ominaisuuksia

        Mitä ominaisuuksia e410 tarjoaa, mitä ei ole 400D:ssa ?


      • Hannu from Hollola
        ja kunnon kamera kirjoitti:

        Tuota 400D tuskin enää kannatta ostaa, kun D80 maksaa vain 800€ ja on aivan eri luokan kamera.

        Ei tuossa ole mitään epäselvää. Hyvä etsin, hyvä ergonomia, pieni kohina ja hyvä kuvien laatu....ja lasejahan löytyy..Kun funtsaa hinnan eroa mitä saat nyky Suomessa 100~200€ ?


      • konkelokoipi
        CanonCan kirjoitti:

        >Mutta - E-410 tarjoaa 400D:hen verrattuna enemmän ominaisuuksia

        Mitä ominaisuuksia e410 tarjoaa, mitä ei ole 400D:ssa ?

        Ominaisuuksia yli Cäntsyn:
        -Pistemittaus(varjo- ja huippuvalo)
        -Live view
        -Pölynpoisto(joka siis oikeasti toimii)
        -Kohinanpoiston voimakkuuden voi määritellä itse
        -Raw jpeg-kuvauksessa voi valita pakkauslaadun jpegille.


      • ei kyllä...
        konkelokoipi kirjoitti:

        Ominaisuuksia yli Cäntsyn:
        -Pistemittaus(varjo- ja huippuvalo)
        -Live view
        -Pölynpoisto(joka siis oikeasti toimii)
        -Kohinanpoiston voimakkuuden voi määritellä itse
        -Raw jpeg-kuvauksessa voi valita pakkauslaadun jpegille.

        -Pistemittaus(varjo- ja huippuvalo)

        Kuulema täysin turha jos ei ole ammattilainen. Muut saavat ainoastaan kuvat pilalle silla.

        -Live view

        Kuulema kuluttaa kennoa ja aiheuttaa vain kohinan. Eli enemmän miinus kuin plussa.

        -Pölynpoisto(joka siis oikeasti toimii)

        Canonissa on myös pölynpoisto ja sekin kuulema toimii "oikeasti"

        -Kohinanpoiston voimakkuuden voi määritellä itse

        Mitä näitä testikuvia katsonut, niin tuo kohinanpoisto vain pilaa kuvat kun yksityiskohdat häviävät. Ja parhaimmat kuvat olivat missä kohinanpoisto oli kytketty pois päältä.

        Ja Canonissa on vähemmän kohinaa kuin tuossa Olympuksessa muutenkin. (ei ole mitään poistettavaa)

        -Raw jpeg-kuvauksessa voi valita pakkauslaadun jpegille.

        Raw:ssa ei ole pakkausta ollenkaan. Ja Jpegessa kannattaa käyttää muutenkin vain parasta mahdollista laatua, kun sekin raiskaa kuvat käyttökelvottomiksi. Joten täysin turhaa ominaisuus. Tuollaista pakkauslaadun säädöstä on lähinnä hyötyä jossain kännykässä missä kiinteään 6 Mt muistiin pitäisi saada mahdutettua mahdollisimman monta kuvaa.


      • Mitenkä on ...
        ei kyllä... kirjoitti:

        -Pistemittaus(varjo- ja huippuvalo)

        Kuulema täysin turha jos ei ole ammattilainen. Muut saavat ainoastaan kuvat pilalle silla.

        -Live view

        Kuulema kuluttaa kennoa ja aiheuttaa vain kohinan. Eli enemmän miinus kuin plussa.

        -Pölynpoisto(joka siis oikeasti toimii)

        Canonissa on myös pölynpoisto ja sekin kuulema toimii "oikeasti"

        -Kohinanpoiston voimakkuuden voi määritellä itse

        Mitä näitä testikuvia katsonut, niin tuo kohinanpoisto vain pilaa kuvat kun yksityiskohdat häviävät. Ja parhaimmat kuvat olivat missä kohinanpoisto oli kytketty pois päältä.

        Ja Canonissa on vähemmän kohinaa kuin tuossa Olympuksessa muutenkin. (ei ole mitään poistettavaa)

        -Raw jpeg-kuvauksessa voi valita pakkauslaadun jpegille.

        Raw:ssa ei ole pakkausta ollenkaan. Ja Jpegessa kannattaa käyttää muutenkin vain parasta mahdollista laatua, kun sekin raiskaa kuvat käyttökelvottomiksi. Joten täysin turhaa ominaisuus. Tuollaista pakkauslaadun säädöstä on lähinnä hyötyä jossain kännykässä missä kiinteään 6 Mt muistiin pitäisi saada mahdutettua mahdollisimman monta kuvaa.

        kun vaikuttaa siltä että ainoastaan yksi merkki onnistuu kameran teossa, mutta muilla merkeillä voi heitellä vesilintuja?
        Kun tuo Olympus on pikkasen suuri yritys http://www.olympus.co.jp/en/ ja tuota osaamistakin on kertynyt kymmeniä vuosia, niin aina vaan tekevät epäkelpoja kameroita ja muuta sälää.


      • jos puhut
        Mitenkä on ... kirjoitti:

        kun vaikuttaa siltä että ainoastaan yksi merkki onnistuu kameran teossa, mutta muilla merkeillä voi heitellä vesilintuja?
        Kun tuo Olympus on pikkasen suuri yritys http://www.olympus.co.jp/en/ ja tuota osaamistakin on kertynyt kymmeniä vuosia, niin aina vaan tekevät epäkelpoja kameroita ja muuta sälää.

        Mikä merkkiä tarkoitat?

        Järjestelmäkameroissa on vain kaksi suurta merkkiä Nikon ja Canon loput ovat aika pieniä.

        Näillä pienemmillä yrityksillä ei edes ole ammattilaistason malleja, vaan kilpailevat lähinnä näillä jokamiehen saippuarasia kameroilla. Ja nehän ovat kompromisseja yrityksestä riippumatta.


      • Hih hii
        jos puhut kirjoitti:

        Mikä merkkiä tarkoitat?

        Järjestelmäkameroissa on vain kaksi suurta merkkiä Nikon ja Canon loput ovat aika pieniä.

        Näillä pienemmillä yrityksillä ei edes ole ammattilaistason malleja, vaan kilpailevat lähinnä näillä jokamiehen saippuarasia kameroilla. Ja nehän ovat kompromisseja yrityksestä riippumatta.

        Höpö höpö, ei kai kaikki tarvitse tuhansien eurojen järjestelmiä. Siinä vaan sattuu olemaan ihan selvä bisneskuvio, mieluummin tehdä kameroista suuremmille massoille kun tapella pienemmästä marginaaliryhmästä.

        Olympus on suuri yritys, sen kanssa kameroita tekevä Panasonic on helvetin suuri yritys. Minolta muutettua kurssia Sony otti kameran teon, eiköhän sekin liene yksi Maailman suurimpia yrityksiä. Kokonaisuutena pienin yritys on Nikon, mutta se on pysynyt omalla tontillaan ja tekee pitkäjänteistä työtä.
        Canon on taas konaisuutena suuri yritys, mutta on pienempi kun Sony...


      • konkelokoipi
        ei kyllä... kirjoitti:

        -Pistemittaus(varjo- ja huippuvalo)

        Kuulema täysin turha jos ei ole ammattilainen. Muut saavat ainoastaan kuvat pilalle silla.

        -Live view

        Kuulema kuluttaa kennoa ja aiheuttaa vain kohinan. Eli enemmän miinus kuin plussa.

        -Pölynpoisto(joka siis oikeasti toimii)

        Canonissa on myös pölynpoisto ja sekin kuulema toimii "oikeasti"

        -Kohinanpoiston voimakkuuden voi määritellä itse

        Mitä näitä testikuvia katsonut, niin tuo kohinanpoisto vain pilaa kuvat kun yksityiskohdat häviävät. Ja parhaimmat kuvat olivat missä kohinanpoisto oli kytketty pois päältä.

        Ja Canonissa on vähemmän kohinaa kuin tuossa Olympuksessa muutenkin. (ei ole mitään poistettavaa)

        -Raw jpeg-kuvauksessa voi valita pakkauslaadun jpegille.

        Raw:ssa ei ole pakkausta ollenkaan. Ja Jpegessa kannattaa käyttää muutenkin vain parasta mahdollista laatua, kun sekin raiskaa kuvat käyttökelvottomiksi. Joten täysin turhaa ominaisuus. Tuollaista pakkauslaadun säädöstä on lähinnä hyötyä jossain kännykässä missä kiinteään 6 Mt muistiin pitäisi saada mahdutettua mahdollisimman monta kuvaa.

        -Pistemittaus
        Juu, mutta onpahan olemassa jos tarvitsee. Ammattilaiselle hyödyllinen ominaisuus. Vaikka kyllä minäkin sitä joskus käytän.

        -Ja paskat Live view kuluta kennoa. Etkö ole lukenut dpreview.com:n testejä? Siellä nimenomaan mainittiin, ettei se tuota sen enempää kohinaa (livekuvan oltua päällä useita minuutteja) kuin muutkaan kennot. Tämänkin erikoisuuden Canon kävi kopioimassa Mark kolmoseen. Varmasti siis nähdään seuraavassa kuluttajajärkkärissäkin, ja silloin varmaan mielipiteetkin muuttuu: "Canonissa on nyt se livekuvanäyttö, ihan mahtava ominaisuus!"

        -Pölynpoisto
        Ähäkutti, Canonin kopio tästä konseptista ei todellakaan toimi yhtä tehokkaasti kuin Olympuksen alkuperäinen. Käyttäjäkokemuksia olen lukenut tarpeeksi. Ja liikkuipa netissäkin se eräs testi, jossa Canon, Sony ja Pentax epäonnistuivat pölynpoistossa surkeasti. Olympuksen wave filter oli tehokkain.

        -Kohinanpoistosta sen verran, että 400D:ssäkin käytetään kohinanvaimennusta jpeg-kuvissa. Käyttäjä ei tosin pääse siihen vaikuttamaan. E-410:ssä voi kytkeä sen TÄYSIN pois päältä. Eli monipuolisuutta tuo sekin, että kohinanvaimennuksen voi tehdä oman mielen mukaan tietokoneella jälkikäteen. Ja kyllä, Canon voittaa kohinapuolella, mutta hyvin marginaalisesti, kun kuvataan raakakuvia, mutta nyt ei puhuttukaan siitä. Yksinomaan näistä kohinoista jankkaaminen on lähes säälittävintä, mitä valokuvaajat nykyään jaksavat tehdä. Erot ovat sen verran pieniä. Vaikka Olympus kohisisi nykyistäkin enemmän, valitsisin sen silti ennen muita merkkejä vain siksi, että värit ovat kuvissa sen verran hyvät.

        -Raw jpeg-kuvauksessa taas on erittäin kätevää, jos voi valita jpegin resoluution ja pakkauslaadun itse. Canon ryskyttää automaattisesti yli megan kuvia raw-kuvan lisäksi, mikä tietenkin on huono juttu, jos on muistitilasta puutetta. Olympuksessa voi valita resoluution ja pakkauksen itse. Minulla on tapana laittaa asetukset tässä sillä tavalla, että saan yhden megapikselin näytekuvan raw-kuvan kanssa. Ihan arkistointisyistä tämä, sillä Windows ei pysty näyttämään pikkukuvia raw-tiedostosta, joten on hyvä olla sama kuva pikkujpeginä vieressä.

        Ja btw, mitä tulee vielä muihin ominaisuuksiin, niin Olympus E-410:ssä on pikkuisen vikkelämpi sarjakuvauskin Canon EOS400D:hen verrattuna: 3,3fps vs. 3,0fps. Ja ai niin, Olympuksessa voi asettaa valkotasapainon kelvin-asteikolla manuaalisestiiih, dum di dum!


      • hohhoijaa...
        Hih hii kirjoitti:

        Höpö höpö, ei kai kaikki tarvitse tuhansien eurojen järjestelmiä. Siinä vaan sattuu olemaan ihan selvä bisneskuvio, mieluummin tehdä kameroista suuremmille massoille kun tapella pienemmästä marginaaliryhmästä.

        Olympus on suuri yritys, sen kanssa kameroita tekevä Panasonic on helvetin suuri yritys. Minolta muutettua kurssia Sony otti kameran teon, eiköhän sekin liene yksi Maailman suurimpia yrityksiä. Kokonaisuutena pienin yritys on Nikon, mutta se on pysynyt omalla tontillaan ja tekee pitkäjänteistä työtä.
        Canon on taas konaisuutena suuri yritys, mutta on pienempi kun Sony...

        >Höpö höpö, ei kai kaikki tarvitse tuhansien eurojen järjestelmiä.

        Ja miten tämä vaikuttaa kameroiden laatuun, josta täällä oli puhe?

        >Siinä vaan sattuu olemaan ihan selvä bisneskuvio, mieluummin tehdä kameroista suuremmille massoille kun tapella pienemmästä marginaaliryhmästä.

        Edelleen, mitä tekemistä tuolla on kameroiden laadun kanssa? Halvalla ei saa hyvää, ja samalla tavalla Nikonilta ja Canonilta löytyvät nämä halvat muoviset kamerat joilla ne kilpailevat halpismarkkinoilla.

        >Olympus on suuri yritys... Sony yksi Maailman suurimpia yrityksiä... Panasonic on helvetin suuri yritys...

        Mutta järjestelmäkameramarkkinoilla ne ovat erittäin pieniä yrityksiä. Kun Nikonilla ja Canonilla on lähes 90% markkinaosuus järjestelmäkameramarkkinoilla.

        Samallahan tavalla Microsoftilla on 90% markkinaosuus käyttöjärjestelmissä, mutta Mp3-soitinvalmistajana sillä on naurettava 1-2% markkinaosuus. Kun taas Applella on vain 5% markkinaosuus tietokonevalmistajana, mutta MP3 soitinvalmistajana (iPod) sillä 60-80% markkinaosuus.

        Tajusitko?


      • niissä on..
        konkelokoipi kirjoitti:

        -Pistemittaus
        Juu, mutta onpahan olemassa jos tarvitsee. Ammattilaiselle hyödyllinen ominaisuus. Vaikka kyllä minäkin sitä joskus käytän.

        -Ja paskat Live view kuluta kennoa. Etkö ole lukenut dpreview.com:n testejä? Siellä nimenomaan mainittiin, ettei se tuota sen enempää kohinaa (livekuvan oltua päällä useita minuutteja) kuin muutkaan kennot. Tämänkin erikoisuuden Canon kävi kopioimassa Mark kolmoseen. Varmasti siis nähdään seuraavassa kuluttajajärkkärissäkin, ja silloin varmaan mielipiteetkin muuttuu: "Canonissa on nyt se livekuvanäyttö, ihan mahtava ominaisuus!"

        -Pölynpoisto
        Ähäkutti, Canonin kopio tästä konseptista ei todellakaan toimi yhtä tehokkaasti kuin Olympuksen alkuperäinen. Käyttäjäkokemuksia olen lukenut tarpeeksi. Ja liikkuipa netissäkin se eräs testi, jossa Canon, Sony ja Pentax epäonnistuivat pölynpoistossa surkeasti. Olympuksen wave filter oli tehokkain.

        -Kohinanpoistosta sen verran, että 400D:ssäkin käytetään kohinanvaimennusta jpeg-kuvissa. Käyttäjä ei tosin pääse siihen vaikuttamaan. E-410:ssä voi kytkeä sen TÄYSIN pois päältä. Eli monipuolisuutta tuo sekin, että kohinanvaimennuksen voi tehdä oman mielen mukaan tietokoneella jälkikäteen. Ja kyllä, Canon voittaa kohinapuolella, mutta hyvin marginaalisesti, kun kuvataan raakakuvia, mutta nyt ei puhuttukaan siitä. Yksinomaan näistä kohinoista jankkaaminen on lähes säälittävintä, mitä valokuvaajat nykyään jaksavat tehdä. Erot ovat sen verran pieniä. Vaikka Olympus kohisisi nykyistäkin enemmän, valitsisin sen silti ennen muita merkkejä vain siksi, että värit ovat kuvissa sen verran hyvät.

        -Raw jpeg-kuvauksessa taas on erittäin kätevää, jos voi valita jpegin resoluution ja pakkauslaadun itse. Canon ryskyttää automaattisesti yli megan kuvia raw-kuvan lisäksi, mikä tietenkin on huono juttu, jos on muistitilasta puutetta. Olympuksessa voi valita resoluution ja pakkauksen itse. Minulla on tapana laittaa asetukset tässä sillä tavalla, että saan yhden megapikselin näytekuvan raw-kuvan kanssa. Ihan arkistointisyistä tämä, sillä Windows ei pysty näyttämään pikkukuvia raw-tiedostosta, joten on hyvä olla sama kuva pikkujpeginä vieressä.

        Ja btw, mitä tulee vielä muihin ominaisuuksiin, niin Olympus E-410:ssä on pikkuisen vikkelämpi sarjakuvauskin Canon EOS400D:hen verrattuna: 3,3fps vs. 3,0fps. Ja ai niin, Olympuksessa voi asettaa valkotasapainon kelvin-asteikolla manuaalisestiiih, dum di dum!

        >Ja paskat Live view kuluta kennoa.

        Kennoa joudutaan polttamaan koko ajan, kun kamera on päällä, mikä ei ole ollenkaan järkevää. Se syö hirveästi virtaa, kuluttaa kennoa ja lisää kohinaa. Livekuvan katsominen heikentää kuvanlaatua lämmittämällä kennoa ja lisäämällä sen kohinaa.
        Pieni juttu mutta merkitys kasvaa sitä isommaksi mitä kauemmin kenno on käytössä ennen kuvan ottoa.

        > E-410:ssä voi kytkeä sen TÄYSIN pois päältä. Eli monipuolisuutta tuo sekin, että kohinanvaimennuksen voi tehdä oman mielen mukaan tietokoneella jälkikäteen

        E-410:ssa sille onkin tarvetta, kun se pilaa kuvat. Canonissa sille ei olekaan tarvetta, kun siinä on vähemmän kohinaa riippumatta mikä asetus on Olympuksessa on valittuna.

        >saan yhden megapikselin näytekuvan raw-kuvan kanssa. Ihan arkistointisyistä tämä, sillä Windows ei pysty näyttämään pikkukuvia raw-tiedostosta,

        Noh se on sinun ongelmasi kun käytät jotain Windowsin roskaa joka ei osaa mitään. Kunnolliset ohjelmat osaavat näyttä esikatselun suoran RAW kuvista eikä tarvitse ottaa huonolaatuisia kuvia esikatselua varteen. Tuollainen on jopa älytöntä..

        Mutta kuten joku sanoi, tuo Olympus on hybridi, ei järjestelmäkamera eikä pokkari vaan jotain siitä välistä. Pokkari vaihdettavalla optiikalla, tai jotain...


      • suhteellista!
        hohhoijaa... kirjoitti:

        >Höpö höpö, ei kai kaikki tarvitse tuhansien eurojen järjestelmiä.

        Ja miten tämä vaikuttaa kameroiden laatuun, josta täällä oli puhe?

        >Siinä vaan sattuu olemaan ihan selvä bisneskuvio, mieluummin tehdä kameroista suuremmille massoille kun tapella pienemmästä marginaaliryhmästä.

        Edelleen, mitä tekemistä tuolla on kameroiden laadun kanssa? Halvalla ei saa hyvää, ja samalla tavalla Nikonilta ja Canonilta löytyvät nämä halvat muoviset kamerat joilla ne kilpailevat halpismarkkinoilla.

        >Olympus on suuri yritys... Sony yksi Maailman suurimpia yrityksiä... Panasonic on helvetin suuri yritys...

        Mutta järjestelmäkameramarkkinoilla ne ovat erittäin pieniä yrityksiä. Kun Nikonilla ja Canonilla on lähes 90% markkinaosuus järjestelmäkameramarkkinoilla.

        Samallahan tavalla Microsoftilla on 90% markkinaosuus käyttöjärjestelmissä, mutta Mp3-soitinvalmistajana sillä on naurettava 1-2% markkinaosuus. Kun taas Applella on vain 5% markkinaosuus tietokonevalmistajana, mutta MP3 soitinvalmistajana (iPod) sillä 60-80% markkinaosuus.

        Tajusitko?

        "2006 Hard Numbers, DSLRs
        1. Canon 46.7%, 2460339
        2. Nikon 33%, 1740169
        3. Sony 6.2%, 326240
        4. Olympus 5.9%, 311116
        5. Pentax 5.4%, 285932
        *. Everybody else: 2.8%
        *. Samsung 43000
        *. Panasonic 36000
        *. Total DSLR shipments: 5.27 million"

        http://1001noisycameras.blogspot.com/2007/05/2006-global-digital-camera-shipments.html

        Molemmat suuret menettävät markkinaosuuksia, sillä pienilläkin alkaa olla tarjottavana riittävästi linssejä yms. Olympus on käsittääkseni aika vahvoilla, sillä heillä on tarjolla uusia ideoita ja oikeasti toimivia ratkaisuja.



        "Halvalla ei saa hyvää, ja samalla tavalla Nikonilta ja Canonilta löytyvät nämä halvat muoviset kamerat joilla ne kilpailevat halpismarkkinoilla."

        Kuinka monesta Olympuksen järjestelmäkamerasta sinulla todellista käyttäjäkokemusta? Ennakkoluulojen toitottaminen ei osoita ainakaan asiantuntemusta :-)


      • konkelokoipi
        niissä on.. kirjoitti:

        >Ja paskat Live view kuluta kennoa.

        Kennoa joudutaan polttamaan koko ajan, kun kamera on päällä, mikä ei ole ollenkaan järkevää. Se syö hirveästi virtaa, kuluttaa kennoa ja lisää kohinaa. Livekuvan katsominen heikentää kuvanlaatua lämmittämällä kennoa ja lisäämällä sen kohinaa.
        Pieni juttu mutta merkitys kasvaa sitä isommaksi mitä kauemmin kenno on käytössä ennen kuvan ottoa.

        > E-410:ssä voi kytkeä sen TÄYSIN pois päältä. Eli monipuolisuutta tuo sekin, että kohinanvaimennuksen voi tehdä oman mielen mukaan tietokoneella jälkikäteen

        E-410:ssa sille onkin tarvetta, kun se pilaa kuvat. Canonissa sille ei olekaan tarvetta, kun siinä on vähemmän kohinaa riippumatta mikä asetus on Olympuksessa on valittuna.

        >saan yhden megapikselin näytekuvan raw-kuvan kanssa. Ihan arkistointisyistä tämä, sillä Windows ei pysty näyttämään pikkukuvia raw-tiedostosta,

        Noh se on sinun ongelmasi kun käytät jotain Windowsin roskaa joka ei osaa mitään. Kunnolliset ohjelmat osaavat näyttä esikatselun suoran RAW kuvista eikä tarvitse ottaa huonolaatuisia kuvia esikatselua varteen. Tuollainen on jopa älytöntä..

        Mutta kuten joku sanoi, tuo Olympus on hybridi, ei järjestelmäkamera eikä pokkari vaan jotain siitä välistä. Pokkari vaihdettavalla optiikalla, tai jotain...

        Turhaan siinä trollaat. E-410 on täysiverinen järjestelmäkamera kuten EOS400D:kin. Ja joiltain osin parempikin, kuten tuli todettuakin. Kaikilla järjestelmillä on etunsa. Sinun obsessiosi on näköjään kohina. Selvä, sinulle siis Canon. Minä tykkään tällä hetkellä makrokuvista; Olympus on minulle parempi vaihtoehto. Ja pidän myös laatuobjektiiveista. ;)

        Ja edelleen, teoriasi(live view=kohinaa) on kuultu jo, eikä pidä paikkaansa! Paskaa jauhat. Ja kuka sitä muka käyttää "koko ajan"? Sitä käytetään silloin kun sitä tarvitaan: makrot, maisemat, syvyysterävyyden esikatselu jne. Se on tarkoitettu apuvälineeksi(vertaa kulmaetsin). Ei sitä koko ajan urpokaan päällä pidä. Optinen etsin on normaalikuvausta varten! NMOS-teknologian perusideahan on juuri se, ettei live view kuumenna kennoa tai aiheuta ikävyyksiä kuvanlaadulle tms. Pitkät valotukset kuumentavat kennoa, mutta tämä laki pätee kaikkiin kuvakennoihin. Tässä vielä faktaa puupäälle(skrollaa alas): http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/page18.asp


      • Pentaxxx
        konkelokoipi kirjoitti:

        Turhaan siinä trollaat. E-410 on täysiverinen järjestelmäkamera kuten EOS400D:kin. Ja joiltain osin parempikin, kuten tuli todettuakin. Kaikilla järjestelmillä on etunsa. Sinun obsessiosi on näköjään kohina. Selvä, sinulle siis Canon. Minä tykkään tällä hetkellä makrokuvista; Olympus on minulle parempi vaihtoehto. Ja pidän myös laatuobjektiiveista. ;)

        Ja edelleen, teoriasi(live view=kohinaa) on kuultu jo, eikä pidä paikkaansa! Paskaa jauhat. Ja kuka sitä muka käyttää "koko ajan"? Sitä käytetään silloin kun sitä tarvitaan: makrot, maisemat, syvyysterävyyden esikatselu jne. Se on tarkoitettu apuvälineeksi(vertaa kulmaetsin). Ei sitä koko ajan urpokaan päällä pidä. Optinen etsin on normaalikuvausta varten! NMOS-teknologian perusideahan on juuri se, ettei live view kuumenna kennoa tai aiheuta ikävyyksiä kuvanlaadulle tms. Pitkät valotukset kuumentavat kennoa, mutta tämä laki pätee kaikkiin kuvakennoihin. Tässä vielä faktaa puupäälle(skrollaa alas): http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/page18.asp

        Eikö tuossa Olympuksessa on pienin kenno mitä on järjestelmäkameroissa tällä hetkellä? Kerroinkin on 2x kun Canonilla se on 1,6 ja Nikonilla muistaakseni 1,5 (täyskennoiset ammattilaiskamerat erikseen)

        Ehkä telepäässä 2x kerroin on kivakin, kun 100 millisestä putkesta saa 200 millisen mutta laajakulmakuvauksissa se on surkea.

        Aivan käsittämätöntä, että näin pieneen kennoon on tungettu 10 megapikseliä, kun suuremmalla kennolla varustetuissa järjestelmäkameroissa on vain 6 megapikseliä. Mutta pokkarimarkkinoilla on tapana pikkusormen kynnen kokoisen kennoon tunkea jopa 12 megapikseliä,

        Kuten sanottiin, Olympus on hybridikamera, pieni, pokkaritasoisella kennolla varustettu käsilaukkukamera vaihdettavalla optiikalla.


      • konkelokoipi
        Pentaxxx kirjoitti:

        Eikö tuossa Olympuksessa on pienin kenno mitä on järjestelmäkameroissa tällä hetkellä? Kerroinkin on 2x kun Canonilla se on 1,6 ja Nikonilla muistaakseni 1,5 (täyskennoiset ammattilaiskamerat erikseen)

        Ehkä telepäässä 2x kerroin on kivakin, kun 100 millisestä putkesta saa 200 millisen mutta laajakulmakuvauksissa se on surkea.

        Aivan käsittämätöntä, että näin pieneen kennoon on tungettu 10 megapikseliä, kun suuremmalla kennolla varustetuissa järjestelmäkameroissa on vain 6 megapikseliä. Mutta pokkarimarkkinoilla on tapana pikkusormen kynnen kokoisen kennoon tunkea jopa 12 megapikseliä,

        Kuten sanottiin, Olympus on hybridikamera, pieni, pokkaritasoisella kennolla varustettu käsilaukkukamera vaihdettavalla optiikalla.

        Sinäkin siinä kaikkitietävä. Ei voi kuin nauraa! Olympuksen Zuiko-objektiiveista löytyy tällä hetkellä markkinoiden parhaat superlaajakulmaobjektiivit! ZD 7-14mm f/4.0 on selkeästi kaikkein paras, vertaat sitten mihin tahansa L-sarjalaiseen, monen tonnin Nikkoriin tai Pentaxin pannukakkumalliston parhaimmistoon. 7-14mm maksaa 1500 euroa, mutta on hintansa väärti, koska on optisesti virheetön. Lähes yhtä virheetön on harrastajamalli ZD 11-22mm F/2.8-3.5. Tämä objektiivi maksaa alle 700 euroa. Nämä molemmat piirtävät parhaiten jo täydellä aukolla.

        Ja tänä vuonna on tulossa lisää laajakulmaobjektiiveja Olympukselta. Odottaa voi taas täydellistä piirtoa reunasta reunaan ja minimaalista vinjetointia. Eipä hävetä yhtään.

        FourThirds-kameroilla ei sitä paitsi ole edes mitään croppikerrointa, koska FourThirds-objektiivit ovat juuri FourThirds-kameroille suunniteltuja. Vai että FourThirds vain telejuttu, just just. Hyvin olet asioista perillä. Jokaiselle formaatille on omat objektiivinsa. Se on varmaan itsestään selvää. Kappas vain, 7-14mm on 35mm-vastaavuudeltaan 14-28mm, ja 11-22mm on 22-44mm. Suht laajakulmaista, jos minulta kysytään. Eikös Pentaxilla ennemmin ole tuo laajakulmapulma, kun niin suuri osa objektiiveista on filmikameroille tehty. Suurin osahan Pentaxin prime-objektiiveista muuttuu laajakulmattomiksi, kun ne iskee Pentaxin digijärkkäriin.

        Ja mitä tulee tuohon noloon isompi-on-parempi-väitteeseen, niin kyllä, E-400 ja E-410 ovat toden totta markkinoiden pienimmät järkkärit. Joillekin koko on tärkeä, jotkut eivät halua kantaa järjettömän kokoisia vehkeitä mukanaan. Mutta kyllä Olympukselta löytyy isompiakin. E-330, E-500, E-510, E-1, loppuvuodesta E-1:n seuraaja. Itse olen jo pidemmän aikaa käyttänyt E-1:tä pääkamerana. On edelleenkin mainio peli. Ja on muuten sääsuojattukin. Mistä tulikin mieleeni, että Pentaxhan nerokas oli, kun kehitti K10D:n. "Ai niin, meiltä ei löydy ainuttakaan sääsuojattua objektiivia." No jaa...

        Mutta iloinen olen siitä, että kamerakalustoni ei paina juuri mitään. Kamerarepussani on 2 runkoa, 4 objektiivia, salama ja kaikenlaista muuta pientä, muttei koko helahoito paina edes kymmentä kiloa. Mikä on helvetin hieno homma, kun on jossain lomalla/patikoimassa.

        Mutta enpä jaksa tässä enää lauleskella. Minun puolestani pidä toki Pentaxisi ylivoimaisesti suurempi kenno ja myöskin ne epäilemättä rupuiset lasisi. :)


      • eikä ole yhtä laaja
        konkelokoipi kirjoitti:

        Sinäkin siinä kaikkitietävä. Ei voi kuin nauraa! Olympuksen Zuiko-objektiiveista löytyy tällä hetkellä markkinoiden parhaat superlaajakulmaobjektiivit! ZD 7-14mm f/4.0 on selkeästi kaikkein paras, vertaat sitten mihin tahansa L-sarjalaiseen, monen tonnin Nikkoriin tai Pentaxin pannukakkumalliston parhaimmistoon. 7-14mm maksaa 1500 euroa, mutta on hintansa väärti, koska on optisesti virheetön. Lähes yhtä virheetön on harrastajamalli ZD 11-22mm F/2.8-3.5. Tämä objektiivi maksaa alle 700 euroa. Nämä molemmat piirtävät parhaiten jo täydellä aukolla.

        Ja tänä vuonna on tulossa lisää laajakulmaobjektiiveja Olympukselta. Odottaa voi taas täydellistä piirtoa reunasta reunaan ja minimaalista vinjetointia. Eipä hävetä yhtään.

        FourThirds-kameroilla ei sitä paitsi ole edes mitään croppikerrointa, koska FourThirds-objektiivit ovat juuri FourThirds-kameroille suunniteltuja. Vai että FourThirds vain telejuttu, just just. Hyvin olet asioista perillä. Jokaiselle formaatille on omat objektiivinsa. Se on varmaan itsestään selvää. Kappas vain, 7-14mm on 35mm-vastaavuudeltaan 14-28mm, ja 11-22mm on 22-44mm. Suht laajakulmaista, jos minulta kysytään. Eikös Pentaxilla ennemmin ole tuo laajakulmapulma, kun niin suuri osa objektiiveista on filmikameroille tehty. Suurin osahan Pentaxin prime-objektiiveista muuttuu laajakulmattomiksi, kun ne iskee Pentaxin digijärkkäriin.

        Ja mitä tulee tuohon noloon isompi-on-parempi-väitteeseen, niin kyllä, E-400 ja E-410 ovat toden totta markkinoiden pienimmät järkkärit. Joillekin koko on tärkeä, jotkut eivät halua kantaa järjettömän kokoisia vehkeitä mukanaan. Mutta kyllä Olympukselta löytyy isompiakin. E-330, E-500, E-510, E-1, loppuvuodesta E-1:n seuraaja. Itse olen jo pidemmän aikaa käyttänyt E-1:tä pääkamerana. On edelleenkin mainio peli. Ja on muuten sääsuojattukin. Mistä tulikin mieleeni, että Pentaxhan nerokas oli, kun kehitti K10D:n. "Ai niin, meiltä ei löydy ainuttakaan sääsuojattua objektiivia." No jaa...

        Mutta iloinen olen siitä, että kamerakalustoni ei paina juuri mitään. Kamerarepussani on 2 runkoa, 4 objektiivia, salama ja kaikenlaista muuta pientä, muttei koko helahoito paina edes kymmentä kiloa. Mikä on helvetin hieno homma, kun on jossain lomalla/patikoimassa.

        Mutta enpä jaksa tässä enää lauleskella. Minun puolestani pidä toki Pentaxisi ylivoimaisesti suurempi kenno ja myöskin ne epäilemättä rupuiset lasisi. :)

        Voi kulta pieni, tuo sun Zuikko maksaa vielä enemmän, eli reilun 1700€ eikä Olympuksen pienen kennon ja suuren croppikertoimen takia ole edes yhtä laaja kuin samanlainen lasi jossain toisessa kamerassa. 7*2 = 14 ja 7*1,5= 10,5 eli ero on selvä.

        Ja pokkarikokoisella kennolla varustettuun Olympukseen niin kalliin lasin ostaminen on jo sinällään aivan älytöntä. Jos melkein kaksi tonnia sijoittaa lasiin, niin kamerankin on hyvä olla täyskennoinen, croppikertoimella yksi, eikä mikään käsilaukkuhybridipokkari.


      • juupas
        eikä ole yhtä laaja kirjoitti:

        Voi kulta pieni, tuo sun Zuikko maksaa vielä enemmän, eli reilun 1700€ eikä Olympuksen pienen kennon ja suuren croppikertoimen takia ole edes yhtä laaja kuin samanlainen lasi jossain toisessa kamerassa. 7*2 = 14 ja 7*1,5= 10,5 eli ero on selvä.

        Ja pokkarikokoisella kennolla varustettuun Olympukseen niin kalliin lasin ostaminen on jo sinällään aivan älytöntä. Jos melkein kaksi tonnia sijoittaa lasiin, niin kamerankin on hyvä olla täyskennoinen, croppikertoimella yksi, eikä mikään käsilaukkuhybridipokkari.

        No tuli tilattua kamera parilla parilla putkella.Toivottavasti kuvista saa selvää ja erottaa mitä kuvaa, jos ei, pitää ostaa tytölle sitten parempi kamera.


      • konkelokoipi
        eikä ole yhtä laaja kirjoitti:

        Voi kulta pieni, tuo sun Zuikko maksaa vielä enemmän, eli reilun 1700€ eikä Olympuksen pienen kennon ja suuren croppikertoimen takia ole edes yhtä laaja kuin samanlainen lasi jossain toisessa kamerassa. 7*2 = 14 ja 7*1,5= 10,5 eli ero on selvä.

        Ja pokkarikokoisella kennolla varustettuun Olympukseen niin kalliin lasin ostaminen on jo sinällään aivan älytöntä. Jos melkein kaksi tonnia sijoittaa lasiin, niin kamerankin on hyvä olla täyskennoinen, croppikertoimella yksi, eikä mikään käsilaukkuhybridipokkari.

        Sinäkään se et tunnu kykenevän rakentavaan keskusteluun. Minä olen puhunut pelkkää faktaa tähän asti. Samaa ei voi sanoa eräistä. Yhdet vain jaksavat trollata ja vouhottavat jostain täysikennoisuudesta.

        Ensinnäkin, et voi käyttää mitään croppikertoimia Zuikoihin, koska Zuikot ovat vain yhdelle kennokoolle tarkoitettu! Monien muiden valmistajien kakkuloihin voit tuota ajatustapaa käyttää, muttet Olympuksen. Ajatellaanpa teoriassa: Jos laitat 7-14-millisen kiinni isompikennoiseen, kuvien reunat ovat pikimustat, etkä voita laajakulmaisuudessa paskaakaan. Jos haluaa vastaavan vempeleen isompikennoiseen, on se suunniteltava täysin uudelleen; paljon isommaksi, painavammaksi ja eri polttovälillä. Eli menehän lukemaan läksysi.

        Filmikoko ei todellakaan ole optimikoko minkään muun suhteen kuin kohina-arvojen. Jes, vähän kohinaa, mutta hupsis, mitä tapahtuikaan kuvanlaadulle muuten? Kylläpäs on pehmeä piirto kuva-alan reunoilla ja melkoiset vinjetoinnit, vaikka käytänkin "Ällää". Katso:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp

        Lainaus: "...such big sensors expose the weakest part of all lenses, the edges and corners. These limits occur most often at extreme wide angle and/or large apertures (even with the most expensive professional 'L' lenses)..."

        Jotkut näköjään vieläkin jaksavat uskoa, että digijärkkäreiden tulevaisuus siintää filmikoon kennoissa. Canonilla ei ole vaihtoehtoa. Heillä on niin paljon filmikakkuloita, että ovat pakosta joutuneet tekemään filmikokoisia kuvakennojakin. Kyllä se tulevaisuus on ikävä kyllä APS-C:ssä ja FourThirds:ssä. Parhaat optiikat tehdään näille formaateille.

        Olympus siis käyttää "täyskennoa", koska heidän järjestelmäänsä ei kuulu 35mm-formaatin objektiiveja, vaan kaikki objektiivit ovat juuri tasan FourThirds-kennokoolle suunniteltuja = EI croppikerrointa.

        Ja mitä tulee tuohon idioottimaiseen väitteeseen: Olympuksessa käytetty kenno on 4 kertaa suurempi kuin normaali pokkarikenno! Eli se on tarpeeksi iso vaikka mihin, ja kohina ei tunnu enää olevan ongelma, koska E-410 ja E-510 ovat molemmat kohina-arvoiltaan parempia kuin vanhemmat, vähempipikseliset mallit(E-500 ja E-300).

        In your face! Mutta nyt saa riittää. Vaviskaa, trollit.


      • YrjöJurri
        konkelokoipi kirjoitti:

        Sinäkään se et tunnu kykenevän rakentavaan keskusteluun. Minä olen puhunut pelkkää faktaa tähän asti. Samaa ei voi sanoa eräistä. Yhdet vain jaksavat trollata ja vouhottavat jostain täysikennoisuudesta.

        Ensinnäkin, et voi käyttää mitään croppikertoimia Zuikoihin, koska Zuikot ovat vain yhdelle kennokoolle tarkoitettu! Monien muiden valmistajien kakkuloihin voit tuota ajatustapaa käyttää, muttet Olympuksen. Ajatellaanpa teoriassa: Jos laitat 7-14-millisen kiinni isompikennoiseen, kuvien reunat ovat pikimustat, etkä voita laajakulmaisuudessa paskaakaan. Jos haluaa vastaavan vempeleen isompikennoiseen, on se suunniteltava täysin uudelleen; paljon isommaksi, painavammaksi ja eri polttovälillä. Eli menehän lukemaan läksysi.

        Filmikoko ei todellakaan ole optimikoko minkään muun suhteen kuin kohina-arvojen. Jes, vähän kohinaa, mutta hupsis, mitä tapahtuikaan kuvanlaadulle muuten? Kylläpäs on pehmeä piirto kuva-alan reunoilla ja melkoiset vinjetoinnit, vaikka käytänkin "Ällää". Katso:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp

        Lainaus: "...such big sensors expose the weakest part of all lenses, the edges and corners. These limits occur most often at extreme wide angle and/or large apertures (even with the most expensive professional 'L' lenses)..."

        Jotkut näköjään vieläkin jaksavat uskoa, että digijärkkäreiden tulevaisuus siintää filmikoon kennoissa. Canonilla ei ole vaihtoehtoa. Heillä on niin paljon filmikakkuloita, että ovat pakosta joutuneet tekemään filmikokoisia kuvakennojakin. Kyllä se tulevaisuus on ikävä kyllä APS-C:ssä ja FourThirds:ssä. Parhaat optiikat tehdään näille formaateille.

        Olympus siis käyttää "täyskennoa", koska heidän järjestelmäänsä ei kuulu 35mm-formaatin objektiiveja, vaan kaikki objektiivit ovat juuri tasan FourThirds-kennokoolle suunniteltuja = EI croppikerrointa.

        Ja mitä tulee tuohon idioottimaiseen väitteeseen: Olympuksessa käytetty kenno on 4 kertaa suurempi kuin normaali pokkarikenno! Eli se on tarpeeksi iso vaikka mihin, ja kohina ei tunnu enää olevan ongelma, koska E-410 ja E-510 ovat molemmat kohina-arvoiltaan parempia kuin vanhemmat, vähempipikseliset mallit(E-500 ja E-300).

        In your face! Mutta nyt saa riittää. Vaviskaa, trollit.

        Minulla vei vähän aikaa myös sisäistää tuo kenno/optiikka ja todella ihmettelin miksi niitä tötteröitä ei voi tehdä juuri oikeaan kennokokoon. Kennotekniikka menee niin huimasti eteenpäin, että hyvän ja tarkan kuvan saamiseksi ei tarvita enää täyskennoa. Jos taas tarvitaan älyttömän suuria tiedostoja on siirryttävä seuraavaan kamerakokoon.

        Mulla on Olympuksen OM 2N filmirunko jossa on älyttömän suuri ja kirkas etsinkuva, joten niitä hyviä etsimiä on kyllä tehty ennenkin.

        Kyllä täältä näkee vertaillen aika selvästi optiikan ominaisuudet ja tässä valossa Zuikot ovat aivan omaa luokkaansa:
        http://www.photozone.de/8Reviews/index.html


      • korvaa tiedon
        Pentaxxx kirjoitti:

        Eikö tuossa Olympuksessa on pienin kenno mitä on järjestelmäkameroissa tällä hetkellä? Kerroinkin on 2x kun Canonilla se on 1,6 ja Nikonilla muistaakseni 1,5 (täyskennoiset ammattilaiskamerat erikseen)

        Ehkä telepäässä 2x kerroin on kivakin, kun 100 millisestä putkesta saa 200 millisen mutta laajakulmakuvauksissa se on surkea.

        Aivan käsittämätöntä, että näin pieneen kennoon on tungettu 10 megapikseliä, kun suuremmalla kennolla varustetuissa järjestelmäkameroissa on vain 6 megapikseliä. Mutta pokkarimarkkinoilla on tapana pikkusormen kynnen kokoisen kennoon tunkea jopa 12 megapikseliä,

        Kuten sanottiin, Olympus on hybridikamera, pieni, pokkaritasoisella kennolla varustettu käsilaukkukamera vaihdettavalla optiikalla.

        Kennon kokojen suhdetta kohinaa käsittelee esimerkiksi http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/sensor-size.html

        Tämä keskustelu on käyty moneen kertaa aikaisemmin. Aina kun tekniikka mahdollisti laitteiden parantamisen löytyy joku, jolla on vanhoja laitteita ja palava usko niiden paremmuuteen. Pienen filmin etua perustelee Erkki Majava kirjassaan Pienois-kamera ja sen käyttö vuodelta 1943; kannattaa lukea niin huomaa, ettei ole mitään uutta auringon alla.


        "Eikö tuossa Olympuksessa on pienin kenno mitä on järjestelmäkameroissa tällä hetkellä? Kerroinkin on 2x kun Canonilla se on 1,6 ja Nikonilla muistaakseni 1,5 (täyskennoiset ammattilaiskamerat erikseen)

        Ehkä telepäässä 2x kerroin on kivakin, kun 100 millisestä putkesta saa 200 millisen mutta laajakulmakuvauksissa se on surkea.

        Aivan käsittämätöntä, että näin pieneen kennoon on tungettu 10 megapikseliä, kun suuremmalla kennolla varustetuissa järjestelmäkameroissa on vain 6 megapikseliä. Mutta pokkarimarkkinoilla on tapana pikkusormen kynnen kokoisen kennoon tunkea jopa 12 megapikseliä,

        Kuten sanottiin, Olympus on hybridikamera, pieni, pokkaritasoisella kennolla varustettu käsilaukkukamera vaihdettavalla optiikalla."

        Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Minulla on ollut E-1 vuosia ja E-510 lähes pari viikkoa. Kuvasin neljän aikaa tänä aamulla pääskyjen lentämistä. Nämä pienet pikselit keräävät riittävästi valoa, jotta kamera pystyy automaattitarkentamaan lentävään pääskyyn. Tämä taso riittää minulle. Kuvanvakaimen ansiosta pystyi sigmalla kuvaamaan läpi yön ilman salamaa (yön ollessa pimeimmillään ISO 400, f/1,4, 1/10 s) tärähtämättömiä kuvia. Minusta varsin hyvä suoritus harrastelijatason kameralla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe