Lentäjäkoulutus!

athlom

Moi!
Kertokaa kokemuksianne ilmailuopistojen pääsy- ja valintakokeista? Mikä opisto, millaisia "tehtäviä" ja soveltuvuuskokeita yms..?Lisäksi kaikki hyvät vinkit olisi tarpeen.

45

52482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorma-82

      Hyvin samankaltaisiahan nuo ovat kaikissa Suomen kolmessa liikennelentäjäkoulutusta antavissa oppilaitoksissa. Patria Pilot Trainingissä homma meni seuraavanlaisesti:

      Ensimmäisenä päivänä oli matematiikan ja fysiikan kokeet. Matematiikka oli lähinnä lukion lyhyen matikan tasoa, helppoja yhtälöitä tms.

      Fysiikasta kysyttiin joitakin mekaniikan perusasioita ja muutama soveltava tehtävä, joita luonnehtisin helpoiksi.

      Näiden jälkeen oli vuorossa englannin tasokoe, josta selvisi myös varsin kiitettävästi perus lukioenglannilla.

      Loppäivä meni erilaisissa älykkyys (rasti ruutuun), avaruudellista hahmottamista mittaavissa ja hyvin moninaisten psykologisten testien merkeissä. Ensimmäinen testipäivä alkoi klo. 8 ja päättyi aika tarkalleen klo. 16.00. Eli kahdeksen tuntia testejä väännettiin lähes putkeen.

      Tämän jälkeen edellä mainitut testit läpäisseet kutsuttiin yksilötestaukseen, jossa oli ensin noin 15 min kestävä simulaattoritesti. Siinä lennonopettaja kertoi miten laitteet toimivat jne, jonka jälkeen piti toimia hänen ohjeidensa mukaisesti. Siinä lähinnä seurattiin miten hyvin osaa toteuttaa annettuja ohjeita ja tehdä samanaikaisesti useita asioita, kuten ottaa uutta suuntaa ja tarkkailla samalla korkeusmittaria ja merkille pistetiin myös miten tarkasti kyseiset hommat onnistuivat. Varmasti helppo testi, jos on aikaisemmin suorittanut yksityislentäjän lupakirjan.

      Tämän jälkeen oli oppilaitoksen edustajien haastattelu, jossa jauhettiin yleisesti hakijan koulutustaustasta, asepalveluksesta jne. Ennakkoon piti opiskella jaettu englanninkielinen ilmailualaa yleisesti käsittelevä materiaali. Minulta esimerkiksi kysytiin: "Kuinka monta lentokonetta Finnairilla on" "Mitä Suomalaisia lentoyhtiöitä tiedät" tms. Yhdessä vaiheessa haastattelijat myös yht'äkkiä vaihtoivat kysymyskielen englanniksi, itse asiassa aika salakavalan yllättävästi :)

      Viimeinen testiosio oli lentokapteeni psykologi Matti Sorsan Pilot Select Oy:stä pitämä haastattelu ja liuta erinäisiä tietokonetestäjä, jossa mitattiin älykkyyttä, muistia, kykyä tehdä monia asioita samanaikaisesti. Kerron näistä mielläni lisää, jos haluat tietää?

      Näiden kaikien testien jälkeen hakija sai päätöksen kelpuutettiinko hänet koulutukseen.

      Nämä kaikki testit tehtiin siis Patria Pilot Trainingin kokeissa, muiden oppilaitosten testeistä en sen tarkemmin tiedä. Suomen Ilmailuopisto on luonnollisesti ylivoimaisesti vaikein paikka päästä opiskelemaan liikennelentäjäksi. Patria Pilot Trainingillä ja Salpauslennolla seula on on melko väljä, sillä raha heillekkin tietysti kelpaa.

      • james.27

        Minut on kutsuttu patrian pääsykokeisiin, ja kyselisin, että paljonko noin suurin piirtein on hakijoita kurssille, kun 15 max pääsee opiskelemaan, eli jos on tietoa siitä minkä verran karsiutuu porukkaa ekasta vaiheesta ja tokasta vaiheesta..?


      • jorma-82
        james.27 kirjoitti:

        Minut on kutsuttu patrian pääsykokeisiin, ja kyselisin, että paljonko noin suurin piirtein on hakijoita kurssille, kun 15 max pääsee opiskelemaan, eli jos on tietoa siitä minkä verran karsiutuu porukkaa ekasta vaiheesta ja tokasta vaiheesta..?

        En tiedä hakijoiden lukumääriä, enkä karsiutuneiden osuutta. Kaikki sinne näyttävät pääsevän, jotka vain läpäisevät soveltuvuuskokeet. On selvää, että kuka tahansa ei voi toimia liikennelentäjänä, tietyt vähimmäiskriteerit on pakko täyttää. Jos ei mahdu seuraavalle alkavalle kurssille, niin sitten siitä seuraavalle.

        Jonkun verran karsiutuu varmasti medical-1 lääkärintarkastuksessa ja osa myös rahoituksen saannin kariuduttua.

        Onnea vaan kokeisiin, vaikka eipä siinä onnella ole mitään osuutta.


      • james.27
        jorma-82 kirjoitti:

        En tiedä hakijoiden lukumääriä, enkä karsiutuneiden osuutta. Kaikki sinne näyttävät pääsevän, jotka vain läpäisevät soveltuvuuskokeet. On selvää, että kuka tahansa ei voi toimia liikennelentäjänä, tietyt vähimmäiskriteerit on pakko täyttää. Jos ei mahdu seuraavalle alkavalle kurssille, niin sitten siitä seuraavalle.

        Jonkun verran karsiutuu varmasti medical-1 lääkärintarkastuksessa ja osa myös rahoituksen saannin kariuduttua.

        Onnea vaan kokeisiin, vaikka eipä siinä onnella ole mitään osuutta.

        Joo, kiitos vastauksesta. Kyllä rahoitus puoli on kunnossa, eikä terveydessäkään mitää vikoja ole. Kait sitä uskaltaa sitten sanoa itsensä irti vakituisesta työpaikasta sen toivossa, että pääsee valmistautumaan kokeisiin.. Kävitkö sä itse tuon koulutuksen?


      • jorma-82
        james.27 kirjoitti:

        Joo, kiitos vastauksesta. Kyllä rahoitus puoli on kunnossa, eikä terveydessäkään mitää vikoja ole. Kait sitä uskaltaa sitten sanoa itsensä irti vakituisesta työpaikasta sen toivossa, että pääsee valmistautumaan kokeisiin.. Kävitkö sä itse tuon koulutuksen?

        Medical 1- tason tarkastus on niin kattava, että siellä saattaa ilmetä löydöksiä, joista ei itsellä ollut mitään aavistusta. Ei silti, perusterve ihminen sen yleensä läpäisee.

        Itse on kyllä vielä tuossa vaiheessa ottaisi lopputiliä.

        En ole itse käynyt koulutusta, kävin kaikki testit hyväksytysti, mutta valitsin akateemisen uran. Valintaan vaikutti todella paljon tuo lähes 90 k€ pikku kurssimaksu :)


      • james.27
        jorma-82 kirjoitti:

        Medical 1- tason tarkastus on niin kattava, että siellä saattaa ilmetä löydöksiä, joista ei itsellä ollut mitään aavistusta. Ei silti, perusterve ihminen sen yleensä läpäisee.

        Itse on kyllä vielä tuossa vaiheessa ottaisi lopputiliä.

        En ole itse käynyt koulutusta, kävin kaikki testit hyväksytysti, mutta valitsin akateemisen uran. Valintaan vaikutti todella paljon tuo lähes 90 k€ pikku kurssimaksu :)

        eihän siinä..otin just lopputilin, ja nyt alkaa valmistautuminen kokeisiin. Onneks vajaat 90 tuhatta on taattu..


      • jorma-82
        james.27 kirjoitti:

        eihän siinä..otin just lopputilin, ja nyt alkaa valmistautuminen kokeisiin. Onneks vajaat 90 tuhatta on taattu..

        No se oli räväkkää toimintaa. Saanko tiedustella, miten meinaat kokeisiin valmistautua?


      • james.27
        jorma-82 kirjoitti:

        No se oli räväkkää toimintaa. Saanko tiedustella, miten meinaat kokeisiin valmistautua?

        matiikkaa fysiikaa ja enkkua kertaamalla.. englanti on kyllä vähän ruosteessa, mutta sisko likka asuu englannissa, ja meinasin lähtee sinne pariks viikkoo..


      • jaripekkaa
        james.27 kirjoitti:

        matiikkaa fysiikaa ja enkkua kertaamalla.. englanti on kyllä vähän ruosteessa, mutta sisko likka asuu englannissa, ja meinasin lähtee sinne pariks viikkoo..

        Patrian sivuilla mainitaan tämä 89.900e hinta sälät, mutta erikseen on myös mainittu mm. pimeälentokurssin hinta n. 3000e.
        Tuleeko tuohon 90 000e:oon paljonkin lisähintaa, vai sisältääkö se (lähes) kaiken tarvittavan?


      • -tmh

        olisiko vinkkejä minkälaista matikkaa kannattaisi harjoitella ennen pääsykokeisiin menemistä? itse en kovin hyvä matikassa ole joten olisin kiitollinen vinkeistä :) fysiikka kuulosti myös hieman pahalta alueelta. mutta siitä varmasti selviäisi. kiitos jo kaikesta muusta tiedosta! helpottaa kummasti kun lukee näitä :)


      • MD-11
        jaripekkaa kirjoitti:

        Patrian sivuilla mainitaan tämä 89.900e hinta sälät, mutta erikseen on myös mainittu mm. pimeälentokurssin hinta n. 3000e.
        Tuleeko tuohon 90 000e:oon paljonkin lisähintaa, vai sisältääkö se (lähes) kaiken tarvittavan?

        Onko liikennelentäjäksi mahdollista päästä ilman, että on 90-100k€ kasassa? Lainankaan ottaminen ei välttämättä kiinnosta.

        Tarkoitan lähinnä jotakin sellaista järjestelyä, että lentoyhtiö maksaisi koulutuksen ja ottaisi omansa takaisin tavalla tai toisella myohemmin.

        Yllä mainitulla tavalla kouluttautuminen kiinnosaisi riippumatta siitä, onnistuisiko se Suomessa vai ei. Jos jossakin päin Eurooppaa tai jopa maailmaa lentoyhtiöt kouluttavat lentäjiä, niin kiinnostaisi. Kiitoksia!


      • alice22

        voiko päästä pelkällä amattikoulun kautta opiskelemaan lentäjäsks ku olis sellanen juttu et haluu lentäjäks mut ei taas haluu välttämttä lukioon...


      • 5329755
        alice22 kirjoitti:

        voiko päästä pelkällä amattikoulun kautta opiskelemaan lentäjäsks ku olis sellanen juttu et haluu lentäjäks mut ei taas haluu välttämttä lukioon...

        Sun täytyy osata kohtalaisen hyvin sekä englantia että myös matematiikka, ja ne taidot saa ammattikoulua paremmin lukiosta. Jos sä lentäjäksi oikeasti haluat, niin lukio on siinä silloin vain pieni välivaihe.


      • alice22
        5329755 kirjoitti:

        Sun täytyy osata kohtalaisen hyvin sekä englantia että myös matematiikka, ja ne taidot saa ammattikoulua paremmin lukiosta. Jos sä lentäjäksi oikeasti haluat, niin lukio on siinä silloin vain pieni välivaihe.

        kiitti vinkist


      • lentäjäksi
        MD-11 kirjoitti:

        Onko liikennelentäjäksi mahdollista päästä ilman, että on 90-100k€ kasassa? Lainankaan ottaminen ei välttämättä kiinnosta.

        Tarkoitan lähinnä jotakin sellaista järjestelyä, että lentoyhtiö maksaisi koulutuksen ja ottaisi omansa takaisin tavalla tai toisella myohemmin.

        Yllä mainitulla tavalla kouluttautuminen kiinnosaisi riippumatta siitä, onnistuisiko se Suomessa vai ei. Jos jossakin päin Eurooppaa tai jopa maailmaa lentoyhtiöt kouluttavat lentäjiä, niin kiinnostaisi. Kiitoksia!

        Totta kai. Suomen Ilmailuopistolla koulutus maksaa 12 500 euroa. Tosin olen kuullut, että sinne on vaikeampi päästä.


      • Anonyymi

        Yksi tyyppi anoo sinne ei saanu edes henkilö-auto ajokorttia


    • opistolainen

      Suomen Ilmailuopiston nettisivuilla www.suomenilmailuopisto.fi on ens syksyn hakulomake- ja ohjeet saatavilla. Testeihin ja koulutukseen tutustumiseen kannattaa käyttää Lehtisen Pekan nettisivuja: http://www.netti.fi/~plehtin/sio/haku.htm
      Tuolla on Pekka aika yksityiskohtaisesti selittäny noista asioista..
      Että semmosta, onnea vaan kaikille yrittäville!

      • The Lentäjä

        Voitko kertoa niistä muisti ja älykkyys tehtävistä JOrma? Tai voihan joku muukin kertoa....


      • 15v tuleva lentäjä
        The Lentäjä kirjoitti:

        Voitko kertoa niistä muisti ja älykkyys tehtävistä JOrma? Tai voihan joku muukin kertoa....

        Onko sillä mitään väliä mistä noista kolmesta koulutus paikoista itsensä lentäjäksi lukee?


      • goats3
        15v tuleva lentäjä kirjoitti:

        Onko sillä mitään väliä mistä noista kolmesta koulutus paikoista itsensä lentäjäksi lukee?

        on sillä väliä


      • lentäjä itsekkin
        goats3 kirjoitti:

        on sillä väliä

        Patrialle ei kannata hakea koulutukseen tai HARKITSE tarkkaan edes ennenkuin menet sinne kun heillä ei pidä lupaukset valmistumis ajankohdasta ja muutenkin koko touhu on vaikuttanut vaan rahat pois meinigillä oppilaista välittämttä otetaan vaan uusia koko ajan ennen kuin vanhat kurssitkaan on saatu läpi vedettyä..itse suosittelen SIOta suomen kamaralla tai jenkeissä opiskelemista koska kurssi on vieläkin suotuisa siihen että saat paljon halvemmalla kattavamman koulutuksen.


    • piloman

      Miten voi päästä lukioon jälkeen lenäjäks ??? eli mihin kouluu vois hakee??

    • get out while u can

      Moi! Itse suoritin PPL:n Malmilla, sitten lähdin good old usa jatkamaan. Aivan eri mahdollisuudet saada lentotunteja kasaan ja saada open hommia. Suosittelen.

      Parasta oli ettei tarvinnut olla suomalaisille substandardeille ukoille turhautumisterapeuttina. :-)

      http://sandiegoflightcenter.com/programs

      • hei voitko auttaa?

        Siis pääsitkö USAan lentämään vai opiskelitko vain siellä?
        meikäläisellä on ärrä vika ja kovasti koetan siitä päästä pois. voiko tämä estää lentäjäksi pääsyn? mutta entä jos pääsen lentäjäksi englantiin tai usaan. ei siellä suomen ärriä tarvita. eli voinko kouluttautua suomessa ja sitten lähteä muille maille lentää vai tarvitseeko lentäjän tuota ärrää pärisytellä?


    • Kuulin, että suome koulutus on melkoisen turhaa ainakaan tällä hetkellä käydä, koska koulutuskalusto on poistumassa yleisestä käytöstä finnairilta on irtisanottu iso kasa ammattilentäjiä, jotka vie viimeisetkin työmarkkinat, joten käytännössä luvat kerkee luultavasti kuivua ennenkuin pääset töihin. =(

      Ei se koulutusmaksukaan ole mukava maksella normiduunarin palkoista sit takasin, jos velkarahalla lähtee opiskelemaan.

    • hmmss

      Ajattelin että jos Saksaan menis lentäjäks opiskelemaan, jonka jälkeen hakis Lufthansalle töihin.

      • Anonyymi

        Ranskan kielen taito on eduksi


    • lentäjä254

      Opiskelkaa kunnolla ja älkää tulko Finnairille täihin vähentävät kokoajan!!!

    • tyttö lentäjäks?

      Moi, oon lopettelemassa tässä peruskoulua keväällä ja lukioon on suunta, eli mitä kannattais ottaa aineiksi? Pitkä matikka on varma ja kaikki aineet sujuu, eli kun lentäjäks olis haaveet niin mitä pitäis lukee? Ja noista terveysvaatimuksista eli onko edes mahollisuuksia päästä opiskeleen kun on -3.25 molemmissa silmissä nyt? Kiitti jos joku viittii vastata :D

    • aksutu

      Tällä hetkellä kotimaisista lentokouluista valmistuu enemmän lentäjiä kuin mitä työpaikkoja on tarjolla. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä että kaikki eivät tule valitettavasti työllistymään vaikka ovatkin ATPL(f) lupakirjan saaneet.

      Finnairin leipiin varmin tie on Suomen Ilmailuopisto. Myös muista lentokouluista on rekrytoitu lentäjiä. Tällä hetkellä Finnairilla on valittuna ohjaajakoulutettavia useamman vuoden tarpeiksi ja uutta väkeä otetaan sisään vuodessa ehkä muutamia kymmeniä. Jos taloustilanne heikkenee uudestaan maailmalla niin rekrytoinnit voivat taas mennä jäihin useaksi vuodeksi.

      Välttämättä alalle ei tarvitse pitää kiirettä. Kun ikää tulee lisää alkaa monesti soveltuvuuskokeissakin pärjäämään paremmin. Koulutus kannattaa kuitenkin aloittaa alle 30 vuotiaana. Lukiossa matemaattisiin aineisiin kannattaa panostaa. Alle kahdeksan keskiarvolla ja lyhyellä matematiikalla voi ruveta kyllä ahdistamaan. Armeija kannattaa käydä pitkän kaavan mukaan.

      Ei niihin kokeisiin pysty kauheesti valmentautumaan. Ei kannata myöskään aliarvioida itseään vaan hakea rohkeasti. Netistä voi tehdä persoonallisuustestejä jä älykkyystestejä jotka muistuttaa niitä joita saa sitten soveltuvuuskokeissa tehdä. Myös kerro itsestäsi -tyyppisiä kirjallisia tehtäviä on odotettavissa ja esim. flightforumilta löytyy varmaan ajankohtaista tietoa testien sisällöstä.

      • hakija

        Ei kyllä kannata uskoa siihen mitä jengi puhuu noista arvosanoista ja armeijan pituudesta kun hakee Suomen ilmailuopistoon. Itselläni lukion keskiarvo 7,67 ja lukuaineet mitkä on painotettuja, eli äikkä, matikka ja englanti oli kaikki itselläni 8 (matikka lyhyenä). Armeijasta pääsin jääkärinä ulos ja ammattikorkeakoulua käynyt 1 vuoden. Ei minkäänlaista lentotaustaa tai kerhotoimintaa ilmailuun liittyen.

        Tällä taustalla hain syksyllä ihan vain huvin vuoksi ja nyt olenkin noin 100 parhaan joukossa (1100 hakijasta) ja menossa ensi viikolla viimeiseen vaiheeseen eli haastatteluihin. Tietenkin noi arvosanat vaikuttaa, mutta ei kannata liikaa niistä stressata.


      • hakija kirjoitti:

        Ei kyllä kannata uskoa siihen mitä jengi puhuu noista arvosanoista ja armeijan pituudesta kun hakee Suomen ilmailuopistoon. Itselläni lukion keskiarvo 7,67 ja lukuaineet mitkä on painotettuja, eli äikkä, matikka ja englanti oli kaikki itselläni 8 (matikka lyhyenä). Armeijasta pääsin jääkärinä ulos ja ammattikorkeakoulua käynyt 1 vuoden. Ei minkäänlaista lentotaustaa tai kerhotoimintaa ilmailuun liittyen.

        Tällä taustalla hain syksyllä ihan vain huvin vuoksi ja nyt olenkin noin 100 parhaan joukossa (1100 hakijasta) ja menossa ensi viikolla viimeiseen vaiheeseen eli haastatteluihin. Tietenkin noi arvosanat vaikuttaa, mutta ei kannata liikaa niistä stressata.

        Moi!

        Onpa kiva kuulla, että arvosanat ei oo kaiken A ja O.

        Itse oon haaveillu jo jonkin aikaa lentäjän ammatista. Lukio suoritettuna (ka n. 7, ei siis päätä huimaava) ja nyt välivuotta vietellessä oon kerinnyt tutkiin jos jonkimmoista ammattia. Lentäjä vaan on ja pysyy miälessä :-)

        Suullinen englanti on aina ollu mun vahvuuksia, mutta kirjallinen on ollutkin sit aivan toista. Kielioppi paperilla ei vaan suju! Lyhyt matikka, C ja englanti, B, joten en mikään unelmaoppilas koulumenestyksen kannalta olis!

        Oon tosi monenlaista työtä tehnyt ja siitä aina kiitosta ja joskus palkintoja saanutkin, joten tiiän, että jos joku mua oikeesti kiinnostaa, niin siihen panostan.

        Eikös se ole niin, että naisilla on hiaman "helpompaa" noissa avaruudenhahmotustehtävissä, kun meillä ei oo niitä kuuluisia putkiaivoja? ;-)

        Tuo 10 000 e summa vielä menisikin kouluun ilman sen suurempia ongelmia, mut 100 000 e mahd. yksityiskouluun, esim. Patriaan, on aikas kirpee summa maksaa.

        Edelliselle: Ootko siis Porin Ilmailuopistoon menossa, jos saa kysyy? Eikös se ala sit vasta syksyllä 2013? Sieltä sain viestii pari pvä sitten, ja sieltä kerrottiin, että nyt tänä keväänä ei hakua ookaan ollenkaan.


    • maybeIfly

      Onko naisena mahollista päästä lentäjäksi?
      Keskiarvo on tällä hetkellä 9,2222 ja näkö on perfecto. Mutta naisena onko mahdollista päästä lentäjäksi? Ja jos on niin pitääkö naisena mennä armeijaan? Tällaisia juttuja kaikki sukulaiset ja tutut jauhaa tyylin et ei susta voi lentäjää tulla, sähä oot nainen ja et oo käyny armeijaa...

      • Apila_88

        Vanha viesti, mutta jos joku nainen tätä lukee, niin vastataan varmuuden vuoksi. Kyllä nainen voi päästä lentäjäksi siinä missä mieskin. Varmaan helpommin, koska se on niin miesvaltaista alaa, että siellä saattaa joku erityisesti hyvännäköisen naisen kohdalla vähän heltyä pahimmassa kiimatilassaan. Itse muistan armeijassa tätä tapahtuneen paljon.

        Noita keskiarvoja ja näköä vaan on ihan turhaa täällä mainostaa. Paljon enemmän tässä on merkitystä sopivuudella, eli kaikella muulla kuin tuolla keskiarvolla ja näöllä (tai näön pitää kyllä täyttää aika löysät minimivaatimukset toki.) Eli jos olet tällainen kaiken elämässäsi ulkoa opetellut, eli perus nainen, niin et välttämättä sovellu lentäjäksi, mutta jos tähän on sekoitettuna selviä kykyjä, niin varmasti olet vahvemmilla kuin vastaavan tason mieskandidaatti.


    • Ronan10

      Lukion keskiarvosta ei kannata liikaa huolestua, omani taisi olla vain 7.6 (enkku: 7, lyhyt matikka: 8) kun aikanaan ei ollut luku motivaatiota.

      Taman jalkeen tosin kavin kauppakorkeakoulun hyvilla arvosanoilla.

      Paasin toiseen vaiheeseen vuonna 2004, jossa muuten meni todella hyvin mutta avaruuden hahmottaminen (noppakoe) ei mennyt kuin keskinkertaisesti ja siihen kaatui. En loytanyt netista testia, jolla sita olisi voinut harjoitella (olisi varmasti auttanut).

      Kaverini ei paassyt ilmavoimiin lentajaksi ja meni mekaanikoksi. Taman jalkeen haki uudestaan ja valmistui kurssinsa parhaana. Lentaa nykyaan Hornetteja. Myos hanen lukion KA oli heikko mutta motivaatio ja ominaisuudet sitakin parempia. Hakivat ennen kaikkea rauhallisia henkiloita, jotka sietavat hyvin painetta (tata testataan mm. tehtavalla jossa simulaattorissa lennetaan samalla kun pitaa laskea yksinkertaisia laskutehtavia ja kerrotaan hirvien sijainteja). Kaverini pelkasi, etta ei paassyt kokeesta lapi koska hanella ei tehtavan lopussa ollut hajuakaan missa hirvet sijaitsivat (tama ei tehtavan tarkoitus ollutkaan vaan pitaa kone ilmassa).

      Motivaatio ja ominaisuudet ratkaisevat.

      • Tunppi82

        Jeba, tuli kutsukirje SIO22 kurssille! :D


    • Tuleva lentäjä?

      Patriasta en tiedä muuta kuin että koulutus maksaa 110 500 euroa. :/ SIO on halvempi ja yllä olevan keskustelun perusteella parempi.

    • mr boeing

      pitääkö matikka sujua jos haluaa lentäjäksi

    • Harjoitelkaa kieliä

      Kieliä kannattaa harjoitella! Mitä enenmän kieliä osaa sitä varmempi työpaikka lentäjänä jos siis pääsee testeistä läpi, perus kielet englanti, saksa, ranska, espanja, ruotsi noista jos osaa puhua kahta tai kolmea niin varmaati löytyy ulkomailta lentäjän työtä. Suomessa kuulema maailman parhain lentäjäkoulutus ja sitä arvostetaan todella paljon ulkomailla.

    • Tippuu kuka tippuu

      Ilmailuopistoon on sen verran tunkua, monimuotoiset hakukriteerit ja kova kyyti, että varmasti paska tippuu rattailta.

      Prof. Matti Wiberg, tuo sanavalmis mies, sanoi kerran, että Suomen yliopistojen pääsykokeet ovat niin kova ruljanssi, että kaikki pitäisi hyväksyä. Sitten vain niin kova kyyti päälle, että paska tippuu rattaista. Ei ole tulta ottanut tämä täky.

    • mahdollinen opiskeli

      Pitääkö olla PPl (private pilot license)että pääse perämieheksi\kapteeniksi siis tarkoitan että jos on jo PPL Niin pitääkö käydä erikseen lentokoulu vielä vai mitä?

      Kiitos jos vastaisitte(:

      • Flyboy

        PPL-lupakirja sisältyy lentokoulujen koulutusohjelmaan, mutta pelkällä PPL:lä ei liikennelentäjäksi pääse. Pakko mennä SiO:n, Patrian tms kautta


    • hmm4

      Kiitos paljon! Oletko itse lentäjä?

    • jopeko

      Mites noi intin touhut auttaa asiaa? Jos oot intissä käynny sen ns. perus lentokoulutuksen eli päässy niitten lentäjätestit läpi, käynny teoriat ja lennot siihen päälle. Joskus kuullu että ei oo mitään apuja siviilipuolelle ja kaikki joutuu uudestaan kuitenkin siviilipuolella suorittaan ja käymään läpi??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe