Lukkopolkimien turvallisuus?

Säikähtelijä

Lenkit ovat pidentyneet siihen malliin, että olen vakavasti harkinnut lukkopolkimia, mutta turvallisuuspuoli askarruttaa. Ikää on yli 40 v, joten mietin, oppiiko vanha koira enää uusia temppuja. Pari kysymystä tuli mieleeni:

- Miten lukituksen jäykkyyttä säädetään?

- Irtoaako lukitus jotenkin automaattisesti kaatumistilanteessa?

- Onnistuuko kaksipuoleisissa polkimissa puolen vaihto vauhdissa? Vakioreittini kulkee ensin taajama-alueen läpi ennen kuin pääsen rauhalliselle maantieosuudelle. Siis niin, että kaupunkialueella ajelisin ilman lukitusta ja sitten maantiellä vaan pyöräyttäisin kengänkärjellä toisen puolen esiin ja laittaisin kengät kiinni.

26

5072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanompahan vain

Itellä ei ole kokemusta kaatumisesta kovassa vauhdissa. Koskaan. Enkä tiedä tilastoja, että onko se paljon vaarallisempaa lukkojen kanssa.

Mutta musta tuntuu, että "vaarallisin" vaihe lukoilla on ensimmäiset lenkit. Juuri kaupungissa unohtaa lukot helposti alkuun ja kun tulee risteykseen ja pysähtyy niin sen muistaa juuri puoli sekuntia liian myöhään. Seurauksena on lähinnä nolostusta aiheuttava kaatuminen paikaltaan. Parin sellaisen jälkeen sitä kyllä muistaa.

Ja pienen harkoittelun jälkeen niitä lukkoja osaa irroitella ja kiinnitellä taajamassa ihan luonnollisesti. Ja kun juuri taajama-ajossa tottuu jatkuvasti niitä puljaamaan, niin varmaan se auttaa sitten oppimaan irroitusreaktio sitten kovemmassakin kaatumistapauskessa.

Mulla ei ole kokemusta kuin omista lukoista. Niissä on kengissä niin isot palat, että niillä ei poljeta kuin niitten lukkojen kanssa, eli ilman kengän vaihtoa, ei lukoton polkeminen onnistu. Mutta ei se minua ole koskaan haitannut.

Mut et turvallisuuden puolesta en itse näe mitään syytä olla hankkimatta. Toinen kysymys on sitten pyöritystekniikka. Sen opettelu noin vanhalla iällä voi käydä hankalaksi ja lukkojen tuoma etu voi jäädä pieneksi.

• ....

olisi uskonut että nelikymppinen on vielä vanha. Mitähän tuossa pyöritystekniikassa on niin ihmeellistä ettei osaa yli nelikymppisenä opetella?

Kysyn vaan?

• sanompahan vain
        .... kirjoitti:

olisi uskonut että nelikymppinen on vielä vanha. Mitähän tuossa pyöritystekniikassa on niin ihmeellistä ettei osaa yli nelikymppisenä opetella?

Kysyn vaan?

en missään vaiheessa väittänyt, etteikö se onnistuisi. Mut jos on ikänsä tottunut polkemaan ihan "tavallisesti", uuden polkutekniikan opettelu ei käy ihan kädenkäänteessä. Tai siis eihän se vielä mitään ihmeellistä vaadi, jos aina hetkellisesti ylämäessä repii myös ylöspäin polkiessa. Mutta ei se tarkoita jouhevaa poljintekniikkaa.

MSen sijaan sellasen oikeesti jouhevan poljintekniikan opettelu ja lihasten totuttelu sellaiseen niin, että pyöritys tapahtuu tasaisesti koko lenkin ajan kunnolla pyörittämällä vaatii aika paljon reeniä. Ammattilaistenkin täytyy ajoittain kiinnittää siihen aika paljon huomiota, että poljintekniikka säilyy hyvänä. Ja mitä enemmän on tottunut tavalliseen polkemiseen, sitä pidempään se vaatii opetella tehokas pyöritys.

Mutta toki onnistuu, jos todella kiinnittää siihen huomiota riittävän pitkän aikaa. Mutta, jos sitä ei erikseen ahrjoittele, niin polkeminen on käytännössä sitä, että tasasella ja alamäessä polee kuin ennenkin ja sitten spurteissa ja ylämäessä hetken aina repii vähän lisää tehoa lukkojen avulla.

No tämä oli vain minun mielipide, muut sanokoon omansa.

• Rane
        sanompahan vain kirjoitti:

en missään vaiheessa väittänyt, etteikö se onnistuisi. Mut jos on ikänsä tottunut polkemaan ihan "tavallisesti", uuden polkutekniikan opettelu ei käy ihan kädenkäänteessä. Tai siis eihän se vielä mitään ihmeellistä vaadi, jos aina hetkellisesti ylämäessä repii myös ylöspäin polkiessa. Mutta ei se tarkoita jouhevaa poljintekniikkaa.

MSen sijaan sellasen oikeesti jouhevan poljintekniikan opettelu ja lihasten totuttelu sellaiseen niin, että pyöritys tapahtuu tasaisesti koko lenkin ajan kunnolla pyörittämällä vaatii aika paljon reeniä. Ammattilaistenkin täytyy ajoittain kiinnittää siihen aika paljon huomiota, että poljintekniikka säilyy hyvänä. Ja mitä enemmän on tottunut tavalliseen polkemiseen, sitä pidempään se vaatii opetella tehokas pyöritys.

Mutta toki onnistuu, jos todella kiinnittää siihen huomiota riittävän pitkän aikaa. Mutta, jos sitä ei erikseen ahrjoittele, niin polkeminen on käytännössä sitä, että tasasella ja alamäessä polee kuin ennenkin ja sitten spurteissa ja ylämäessä hetken aina repii vähän lisää tehoa lukkojen avulla.

No tämä oli vain minun mielipide, muut sanokoon omansa.

vaativat omat jekkunsa. Meitsi on viiskybänen ja ajellut reilut 30v ja edelleen joudun joka kevät opettelemaan tuon pyöritystekniikan uudestaan.

Vaarallisuudesta/vaarattomuudesta olen periaatteessa samaa mieltä kuin muutkin kirjoittajat...asvaltti on pirun kovaa oli lukot tai ei.

Maastoon en ole lukkopolkimia huolinut mutta se on taas lähinnä puutteellisesta tekniikastani johtuva asia. Siellä kun lukkojen teho tulisi ehkä parhaiten esille.

• ...
        Rane kirjoitti:

vaativat omat jekkunsa. Meitsi on viiskybänen ja ajellut reilut 30v ja edelleen joudun joka kevät opettelemaan tuon pyöritystekniikan uudestaan.

Vaarallisuudesta/vaarattomuudesta olen periaatteessa samaa mieltä kuin muutkin kirjoittajat...asvaltti on pirun kovaa oli lukot tai ei.

Maastoon en ole lukkopolkimia huolinut mutta se on taas lähinnä puutteellisesta tekniikastani johtuva asia. Siellä kun lukkojen teho tulisi ehkä parhaiten esille.

tajuatko kuinka säälittävää on olla "viiskybänen meitsi" Nokian gummitehtaalta? Tällä taktiikalla ei irtoa sedälle teinipillua tienvarsilta. Nyt vähän ryhtiä meininkiin.

• pyörätiellä

Lukituksen jäykkyyttä säädetään polkimessa olevan jousen tilaa muuttamalla. Ainakin omissa polkimissani (Welgo) on sitä varten pieni kuusiokoloruuvi. Jäykkyys alkaa melko pienestä ja sen saa kiristetyksi sellaiseksi, että kenkä juuri ja juuri irtoaa kun vääntää oikein kovaa. Itse pidän niistä löysimmän pään asennoista, vaikka se joskus aiheuttaa kengän tahattoman irtoamisen. Jäykimpiä säätöjä käyttävät esim. maastossa ajajat, joiden matka katkeaa jos poljinote herpaantuu.

Lukitus irtoaa kaikissa tuntemissani malleissa sivulle vetämällä tai kääntämällä. Siispä kaatumisen alkaessa jalan luonnollinen liike kaatumista vastaan yleensä saa lukon irtoamaan. Kuten tuossa toinen kirjoittaja jo kertoi, opetellessa pitää pari kertaa kokeilla, miten paikallaan oleva pyörä kaatuu kun polkijan jalat ovat kiinni polkimissa. Ei satu pahasti muualle kuin itsetuntoon. Itse kippasin sellaisella pehmellä soratiellä, missä pyörä vain pysähtyi vaikka polkija yritti kuinka. Sitten refleksitkään eivät enää riittäneet...

Kaksipuoliset kombipolkimet ovat olleet ainakin itselläni hyvät. Niillä voi tarvittaessa ajaa muillakin kengillä. Tosin sitä toista puolta et tule käyttämään lukkoihin totuttuasi, mutta onhan se hyvä olemassa. Itse käytän sitä lähinnä silloin kun on niin märkää että ajaessa tarvii kumisaappaita. Eli tosi harvoin. Näin SPD-klosseilla, niillä voi polkea kummin puolin vain. Niillä isoilla, onko ne sitten jotkin Shimanon omat, ei voi polkea kuin lukoista.

Opetteleminen onnistuu varmasti. Itsekin olen alkanut käyttää lukkopolkimia vasta jostain vähän alle nelikymppisestä. Pyörittämiseen oppii viikossa kun siihen vähän keskittyy. Enkä tunnusta lukkojen vuoksi kaatuneeni kuin sen yhden kerran. Toki muuten on välillä tullut kuppelehdittua, mutta niihin syyllisiä ovat olleet ihan muut asiat kuin polkimet. Kun ajaa paljon, joskus välttämättä kaatuu.

• Säikähtelijä

Kiitoksia kaikille vastanneille. Turvallisuuden kannalta lienee siis turha pelätä - uskon kyllä, että tekniikassa riittää opettelemista. Niin polkimien käytössä kuin pyöritystekniikassakin.
        Olen tuosta pyöritystekniikasta lueskellut ja yrittänyt hahmottaa, millainen oikea tekniikka on. Siis sellainen, jossa on painamisen ja noston lisäksi eteenpäintyöntö ja taaksepäinveto - ikänsä kun on polkenut sen kummemmin tekniikkaa miettimättä, on tuo jokseenkin vaikea hahmottaa. Ei kai auta kuin harjoitella - pitää ehkä mennä jollekin paikkakuntani harrastajien yhteislenkille. Kenties sieltä löytyy eksperttejä neuvomaan tekniikka-asioissa.

• pyörätiellä
        Säikähtelijä kirjoitti:

Kiitoksia kaikille vastanneille. Turvallisuuden kannalta lienee siis turha pelätä - uskon kyllä, että tekniikassa riittää opettelemista. Niin polkimien käytössä kuin pyöritystekniikassakin.
        Olen tuosta pyöritystekniikasta lueskellut ja yrittänyt hahmottaa, millainen oikea tekniikka on. Siis sellainen, jossa on painamisen ja noston lisäksi eteenpäintyöntö ja taaksepäinveto - ikänsä kun on polkenut sen kummemmin tekniikkaa miettimättä, on tuo jokseenkin vaikea hahmottaa. Ei kai auta kuin harjoitella - pitää ehkä mennä jollekin paikkakuntani harrastajien yhteislenkille. Kenties sieltä löytyy eksperttejä neuvomaan tekniikka-asioissa.

Kyllä se pyörityskin siitä lähtee ihan itsekseen kun vähän aikaa aluksi keskittyy pienempien vaihteiden käyttämiseen ja löytää sen oman sopivan kierrosluvun. Ei siihen tarvitse sen kummempia opettajia tai oppaita.

Ainakin yksi työkaveri on tässä viimeisen vuoden aikana saanut avun kipeisiin polviinsa juuri tällä menetelmällä. Hän ei pitänyt pyöräilemisestä ollenkaan. Sitten joku vei hänet spinning-tunnille. Sen jälkeen pyörään laitettiin lukkopolkimet ja nyt työkaveri pyöräilee onnessaan, pitkiä lenkkejä.

• Anonyymi

Osta semmoiset lukkokengät joissa lukot on upotettu kenkiin. Voit kävellä normisti kengillä kauppaan tai kahvioon. Polkeminen on normaalia kuin lukkoja ei olisikaan. Alussa vähän pelottaa mutta testaile usein samankin lenkin aikana irrotusta ja kiinnitystä niin tulee rutiinia. Minä olen 78v. ja tänäänkin vedin ryhmälle 18km lenkin lukoilla. Onnea matkaan.

• Klossi*****

Itse en ole koskaan sellaisia käyttänyt.
      Mutta eikö niiden idea ole, että samalla, kun toinen poljin on painumassa alas, voidaan toista poljinta nostaa ja tehostaa matkantekoa?
      Mutta, kun mennään niin pitkälle, että laitetaan lukkopolkimia, täytyy olla jo rungon mittasuhteetkin polkijalle aika viimeisen päälle kohdallaan joka suhteessa.
      Vai mitä sanoo ne, jotka tietää?

• tandempyöräilijät

ajaminen mitenkään vaikeaa ole etteikö sen oppisi aika ripeästi ikää katsomatta. Toki se kerran paikaltaan kaatuminen kuuluu kait jokaisella aluksi asiaan. Aluksi kannattaa lukkojen jäykkyys säätää aivan minimiin, jotta kengät irtoavat tosi helposti. Meillä on tapana tandemilla mennessä, että otamme keskusta-alueiden pyöräteillä normaali puolen polkimesta käyttöön ja aina mikäli on todennäköistä, että joudumme pysähtymään risteykseen niin hyvissä ajoin jalat lukoilta pois ja puolen vaihto. Maantiellä mentäessä aina jalat lukoilla. Poljinten puolen vaihto vauhdissa on myös aivan helppo juttu. Luulisin myös, että kovassa vauhdissa kaatuminen lukoilla tai ilman tekee aina yhtä paljon kipeetä.

• Kukkahattutäti2

Nuorihan sinä vielä olet! Mä olin lähes 50v silloin, kun aloin ajaa lukkopolkimilla ja nyt en niitä enää pois vaihtaisikaan. Helsingin keskustassa on niin vilkas liikenne ja koheltavia jalkamiehiä, että ajan siellä vain oikea jalka lukittuna. Harjoittele kengän lukitsemista ja irroittamista rauhallisella paikalla.

Minulla on Shimanon kaksipuoliset polkimet, joten niillä voisi ajaa tavallisilla kengilläkin, mutta sen teen vain pyörää huoltoon viedessä tai sieltä hakiessa. Jotenkin niihin lukkopolkimiin tottuu niin, että on oikeastaan hankalaa ajaa ilman niitä. Pyörälaukussa kulkee useimmiten mukana pumpun lisäksi kuusioavain polkimien säätöä varten, mutta eipä tuota ole tarvinnut.

• A.siantuntija

Ei ole lukot sen vaarallisemmat kuin tavalliset polkimet, itseasiassa päinvastoin omien kaatumiskokemusten mukaan. Ilman lukkoja on tullut löytyä itsensä pari kertaa pyörän runkoon okein kunnolla ja ruhjeiden paraneminen on vienyt aikaa. Lukoilla on tullut kaaduttua muutaman kerran ja pintanaarmuilla ja soratie ihottumalla on selvitty. Nämä kokemukset koskevat siis maastoajoa.

Lukot voi säätää oman mielen mukaan. Itse pidän sen verran löysällä että kengän voi riuhtaista hätätilanteessa irti lähes missä suunnassa tahansa. Tämäkin on makuasia, toiset säätävät lukot todella tiukoille.

• asiantuntija

Taas täällä junttiseurakunta on innostunut vaahtoamaan "pyöritystekniikasta". :) Vanhuksille tiedoksi, että on ihan se ja sama, miten sitä fillarias veivaat, kunhan saat watteja pöytään. Sillä ei ole perseenkään väliä miten ne watit sinne kampiin saadaan, vaan dominoiva tekijä on verenkierto ja- hengityselimistön kunto. Kyllä, kuulit oikein, ei siis ole paskankaan väliä tuleeko watit pelkästään painoliikkeestä, vaiko vetoliikkeestä myös, koska se miten paljon watteja saadaan ei riipu pyöritystavasta, vaan em. kunnosta. :-)

Nämä "pyöritystekniikka"-äijät on justiinsa niitä pelle hermanneja, jotka sahaa jumalattomilla kierroksilla ja fillari hyvä jos liikkuu eteen päin. Ei raukat ymmärrä, että pk-syke korkea kadenssi on sellainen kombinaatio, että watteja ei tipu ei nyt eikä tulevaisuudessa. Suomeksi sanottuna huonoin mahdollinen tapa kasvattaa kuntoa. :-)

Keskittykää enemmän siihen, että se syke pysyy siellä anaerobisella kynnyksellä ja heivatkaa nuo tekniikat hevon ahteriin. Sitten kun alkaa at-raja olla yli 400W, niin voi miettiä jotain muutakin. Taitaa vain Kjellulla ja Veikkasellakin olla tuohon vielä matkaa (itellä ko. raja ~390W, Conconi-test). :-)

• uusi yksikkö

at-raja ! Taitaa olla asiantuntija-tollo raja !

• asiantuntija
        uusi yksikkö kirjoitti:

at-raja ! Taitaa olla asiantuntija-tollo raja !

"...at-raja !"

Hälyttääkö "anaerobic threshold" kelloja vai kummitteleeko lepakot tapulissa? :-)

• n. 350 W

Vuoden verran olen ajellut lukkopolkimilla (n. 1500 km) ja nyt vasta kuulin (=luin) että niillä polkimilla ihanoikeasti pitäisi työntää ja vetää koko ajan. Ja mä kun olen tehnyt sitä vain spurteissa ja ylämäissä (joissa se muuten tuo kummasti ruutia lisää).

Muuten olen ihan vaan kiinnittänyt huomiota siihen sykkeeseen, ja polkenut suorilla ihan niinkuin vanhalla Jopolla aikanaan.

• Rane

treenaisin kybällä vasurilla painoliikettä ja oikealla nostoa Watit kaakossa. Sitten seuraavana vuonna työntöä ja vetoa. Sitten vaihtaisin jalat toisinpäin...tässäkö se pärjäämisen pläni olikin?

Siinä olet kyllä ihan oikeassa, että jos kampiin saadaan tarpeeksi tehoja niin ei liene juurikaan väliä miten ne tehot sinne saadaan, kunhan saadaan "laillisin" keinoin...puhutaanhan me edelleen polkupyöräilystä?

Halusin vain tarkentaa. Tuosta ajoi juuri ohi joku 1100cc katana ja kampitehoja vaikutti olevan riittävästi.

Hieman asiaakin puhuakseni...tuo 4-tahtipyöritys aktivoi muitakin lihaksia kuin pelkän reisilihaksen. Ja sen seurauksena lihasten hapentarve on suurempi kun pelkässä painoliikkeessä joka rassaa oikeastaan vain reisilihasta ja pohjetta. Jalkojen lihaksisto kehittyy tasapainoisesti ja voit edelleen käyttää normimitoitettuja housuja ;)

Virtakoivun Pekka pärjäsi hyvin Pirkan hiihdoissa aikoinaan tasatahdilla mutta se ei oikein pelitä pyöräilyssä...muistinkohan tuon legendan nimen oikein?

Veikkaisin, että suurimmalle osalle tällä palstalla keskustelevista nuo Watit ovat se ja sama...pääasia on liikkua ja tehdä se terveesti.

• väärä yksikkö
        asiantuntija kirjoitti:

"...at-raja !"

Hälyttääkö "anaerobic threshold" kelloja vai kummitteleeko lepakot tapulissa? :-)

Täällä piti puhua pyöräilystä ja mahdollisesti lukkopolkimista. Menehän takaisin omalle hiekkalaatikolle selvittelemään noita ihmeideoitasi.

Pyöräilyn idea on päästä paikasta A paikkaan B mukavasti, taloudellisesti ja paikkoja särkemättä. Siihen paras tapa on polkea kohtalaisella nopeudella kohtuullisella voimalla ja pitää taukoja tarvittaesa. Ei siihen mittään amerikansuureita tarvita.

• Chainlord
        väärä yksikkö kirjoitti:

Täällä piti puhua pyöräilystä ja mahdollisesti lukkopolkimista. Menehän takaisin omalle hiekkalaatikolle selvittelemään noita ihmeideoitasi.

Pyöräilyn idea on päästä paikasta A paikkaan B mukavasti, taloudellisesti ja paikkoja särkemättä. Siihen paras tapa on polkea kohtalaisella nopeudella kohtuullisella voimalla ja pitää taukoja tarvittaesa. Ei siihen mittään amerikansuureita tarvita.

kilpailevalta vitsipalstalta eli fillari-lehden foorumilta. Alle 30:n keskarin "tekniikkamiehet" haluavat antaa opastusta pyöräilyssä heidät jättäneelle "väärinpolkijalle":
        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=828434&postcount=205
        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=828574&postcount=206

• derrick
        Rane kirjoitti:

treenaisin kybällä vasurilla painoliikettä ja oikealla nostoa Watit kaakossa. Sitten seuraavana vuonna työntöä ja vetoa. Sitten vaihtaisin jalat toisinpäin...tässäkö se pärjäämisen pläni olikin?

Siinä olet kyllä ihan oikeassa, että jos kampiin saadaan tarpeeksi tehoja niin ei liene juurikaan väliä miten ne tehot sinne saadaan, kunhan saadaan "laillisin" keinoin...puhutaanhan me edelleen polkupyöräilystä?

Halusin vain tarkentaa. Tuosta ajoi juuri ohi joku 1100cc katana ja kampitehoja vaikutti olevan riittävästi.

Hieman asiaakin puhuakseni...tuo 4-tahtipyöritys aktivoi muitakin lihaksia kuin pelkän reisilihaksen. Ja sen seurauksena lihasten hapentarve on suurempi kun pelkässä painoliikkeessä joka rassaa oikeastaan vain reisilihasta ja pohjetta. Jalkojen lihaksisto kehittyy tasapainoisesti ja voit edelleen käyttää normimitoitettuja housuja ;)

Virtakoivun Pekka pärjäsi hyvin Pirkan hiihdoissa aikoinaan tasatahdilla mutta se ei oikein pelitä pyöräilyssä...muistinkohan tuon legendan nimen oikein?

Veikkaisin, että suurimmalle osalle tällä palstalla keskustelevista nuo Watit ovat se ja sama...pääasia on liikkua ja tehdä se terveesti.

Kai sä Rane tiedät, ettei tämä palsta ole tarkoitettu kuntopyörää polkevien fantasioille?

• Säikähtelijä

Hommasin sitten polkimet (kaksipuoliset Wellgo-merkkiset) ja kävin lenkilläkin jo niiden kanssa. Ihan kiva kokemus, täytyy sanoa. Normilenkkini poljin suunnilleen tavallista keskinopeuttani, mutta välillä harjoittelin kiinnitystä ja irroitusta vauhdissa. Vauhti hidastui tuolloin aika paljon, silti pääsin normaaliin keskinopeuteeni, joten taitaa jotain hyötyä olla noista lukituksista. Liikennevaloihin piti välillä pysähtyä, enkä onnistunut vielä kaatumaan paikoillani... - kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus.

• Anonyymi

Kokeilin lukkopolkimia, mutta ei ollut minun juttuni. En kokenut saavuttavani paljonkaan hyötyä niistä.

• Anonyymi

Ei niistä välttänättä ole kovinkaan paljon hyötyä.

• Anonyymi

Prosentuaaliset tehohyödyt ovat aika vähäiset tai olemattomat.
        Jotain hyötyä tulee siitä, että kenkä pysyy optimi-kohdalla niin tärisevällä alustalla kuin myös sateessa.
        Itse kun vaihdoin lukkopolkimiin 8 vuotta sitten, niin keskinopeuksille ei tapahtunut mitään, mutta nautin silti siitä, että jalka ei yhtään seilaa polkimella huonommallakaan asfaltilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Prosentuaaliset tehohyödyt ovat aika vähäiset tai olemattomat.
        Jotain hyötyä tulee siitä, että kenkä pysyy optimi-kohdalla niin tärisevällä alustalla kuin myös sateessa.
        Itse kun vaihdoin lukkopolkimiin 8 vuotta sitten, niin keskinopeuksille ei tapahtunut mitään, mutta nautin silti siitä, että jalka ei yhtään seilaa polkimella huonommallakaan asfaltilla.

Juu, tuo on toki totta, mutta poljinvalinnalla asiaan voi hieman vaikuttaa. Jännästi toiset sanovat, että klossipolkimilla polvikivut ovat jääneet pois, toisaalta toiset sanovat, että kipujen välttämiseksi jalan pitää päästä "elämään" polkimella, eli heille flätit on paremmat. Varmaan klosseilla oikea säätö on aika ehdoton, etenkin jos on täysin paikalleen lukitsevat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      84
      7142
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7089
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      117
      6225
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5424
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5328
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5235
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      41
      5120
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      19
      3565
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3410
    Aihe