On tulossa verotarkastus yritykseen, haluaisin vain tiedustella, että kuinka tarkkaan ne paperit penkovat ja mitä kaikkea heille pitää näyttää?
Kaikki on kyllä ok, mutta kysyisin vain, että kuinka ne suhtautuu kun yrityksen tililtä on tehty henkilökohtaista elämää varten tilisiirtoja muille ihmisille?
verotarkastus
24
6251
Vastaukset
- edelliseen
Kuinka pitkältä ajalta verotarkastus tehdään?
- voihan nenä
Firman pomon henkilökohtaisetrahat ovat omia mutta firman rahat on firman.
Pitäs aina muistaa niin ei tarvis odottaa pupu pöksyssä noita tarkastuksia.- kirjoittaja
Eli käytännössä tarkoittaa mitä?
Joutuuko niistä tekemään selvityksen verotarkastajalle?
Kun firman tiliä on käytetty myös yksityismenoihin. - kirjoittaja
Joutuuko niistä tekemään selvityksen verotarkastajalle?Onko se rikos, jos on yrityksen tililtä tehnyt yksityismenoihin liittyviä tilisiirtoja/ottoja?
Kun firman tiliä on käytetty myös yksityismenoihin. - ratkaisee
kirjoittaja kirjoitti:
Joutuuko niistä tekemään selvityksen verotarkastajalle?Onko se rikos, jos on yrityksen tililtä tehnyt yksityismenoihin liittyviä tilisiirtoja/ottoja?
Kun firman tiliä on käytetty myös yksityismenoihin.Yksityisottojen sallittavuus riippuu kokonaan yritysmuodosta. Osakeyhtiössä osakkeenomistaja ei saa tehdä yksityisottoja.
- just.
ratkaisee kirjoitti:
Yksityisottojen sallittavuus riippuu kokonaan yritysmuodosta. Osakeyhtiössä osakkeenomistaja ei saa tehdä yksityisottoja.
Tiedän tapauksen, missä toimitusjohtaja, joka itse kuului osakeyhtiöön ja sen hallitukseen nosti itselleen varoja yhtiön tililtä, maksoi nostamansa rahat takaisin vähitellen. Jatkaa vieläkin kyseisessä tehtävässä.
Ainakin toiminimessä yksityisotot ovat sallittuja, kun ne vaan näkyvät kirjanpidossa. Muista yhtiömuodoista minulla ei ole tuoreinta tietoa.
- kyseiset
rahansiirrot näkyvät kirjanpidossa, niin ei mitään hätää.
Jos nyt olet sattunut ottamaan varoja yrityksen tililtä itsellesi ilman kirjanpitomerkintöjä, niin maksamalla rahat takaisin asia selviää.
Olis ollu kiva tietää, millainen yritys kyseessä. Siis toiminimi vai jokin yhtiö? Ja suhteesi yritykseen, yksin vai osakkaana? Tietääkö muut mahdolliset osakkaat rahansiirroista?
Oli miten oli, mutta ei juttu maailmaasi kaada. Ei tule linnaa eikä vankilaa. Tuskin mitään. Relax!- kirjoittaja
Kiitos asiallisista vastauksista ja nyt pyytäisin niitä lisää:)
Kirjoittaja on yrittäjä.
Ja olen lainannut eräälle ihmiselle rahaa tililtä, olemme tehneet mustaa valkoisella paperin, ja maksussuunitelman ja kaikki päivämäärät näkyvät, että milloin on rahaa annettu lainaksi(paperi kyllä tehtiin vasta myöhemmin, mutta olemme tarkistaneet päivän ja summan ja merkanneet sen paperiin ja tehneet myös maksusuunnitelman)
Olen luullut, että tili on myös yksityistili, olen käyttänyt sitä kauppaostoksien maksussa, rahan nostossa ja just tässä edm. tilinsiirrossa tietylle henkilölle.Tämä tili on ollut minulla ennen yksityistilinä, ennen yrityksen perustamista.
Yritysmuoto on t:mi.
En ole merkannut ottoja kirjanpitoon, kuinka ne merkataan vai riittääkö velallisen kanssa tehty paperi hänelle olevista tilisiirroista?
ja olen saanut osasuorituksia joko pankkitililleni tai käteisellä. - kirjoittaja
kirjoittaja kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista ja nyt pyytäisin niitä lisää:)
Kirjoittaja on yrittäjä.
Ja olen lainannut eräälle ihmiselle rahaa tililtä, olemme tehneet mustaa valkoisella paperin, ja maksussuunitelman ja kaikki päivämäärät näkyvät, että milloin on rahaa annettu lainaksi(paperi kyllä tehtiin vasta myöhemmin, mutta olemme tarkistaneet päivän ja summan ja merkanneet sen paperiin ja tehneet myös maksusuunnitelman)
Olen luullut, että tili on myös yksityistili, olen käyttänyt sitä kauppaostoksien maksussa, rahan nostossa ja just tässä edm. tilinsiirrossa tietylle henkilölle.Tämä tili on ollut minulla ennen yksityistilinä, ennen yrityksen perustamista.
Yritysmuoto on t:mi.
En ole merkannut ottoja kirjanpitoon, kuinka ne merkataan vai riittääkö velallisen kanssa tehty paperi hänelle olevista tilisiirroista?
ja olen saanut osasuorituksia joko pankkitililleni tai käteisellä.Toki ne näkyvät tiliotteella tilisiirtona, riittääkö se kirjanpidon merkinnäksi?
- .....
Yksityismenot ovat tietysti yhtiön elinkeinotoimintaan kuulumattomia menoja. Jos siis on kirjattu kuluksi, tullaan lisäämään yhtiön tulokseen ja verottamaan osakkaan peiteltynä osinkona. Jos taas yksityinen kulutus on kirjattu saamiseksi, verotetaan osakaslainana.
- verotarkastaja
kun kysyjällä on toiminimi, niin ei voida puhua mistään peitellystä osingonjaosta.Pääasia on, että yritys on ilmoittanut kaikki tulonsa tuloinaan ja kuluiksi kirjatut menot ovat yrityksen liiketoimintaan kuuluvia menoja. Omia rahojaan saa toki lainata muille, jos rahansaajana on yrityksen työntekijä, niin asia on toki eri. Ensin tarkastetaan viimeinen verotettu vuosi, jos kaikki ok niin saattaa tarkastus päättyä siihen, jos ei, niin voidaan mennä 5 vuotta taaksepäin, alvissa 3.
- verotarkastajalle
verotarkastaja kirjoitti:
kun kysyjällä on toiminimi, niin ei voida puhua mistään peitellystä osingonjaosta.Pääasia on, että yritys on ilmoittanut kaikki tulonsa tuloinaan ja kuluiksi kirjatut menot ovat yrityksen liiketoimintaan kuuluvia menoja. Omia rahojaan saa toki lainata muille, jos rahansaajana on yrityksen työntekijä, niin asia on toki eri. Ensin tarkastetaan viimeinen verotettu vuosi, jos kaikki ok niin saattaa tarkastus päättyä siihen, jos ei, niin voidaan mennä 5 vuotta taaksepäin, alvissa 3.
Kysymyksessä ei siis ole yrityksen työntekijä, vaan minulle muuten tärkeä ihminen, niitä tilisiirtoja on kolmen vuoden ajalta eli kertynyt n.50kpl.
Vaan onko sillä määrällä merkitystä?
Ja eikös kirjanpitäjä kun käy tiliotteet läpi niin merkkaa tulot tuloiksi ja menot menoiksi lopulliseen verotukseen?
Ainakin tiliotteessa on joka kohdassa joku merkintä?
Vaan miten ne pitää merkata tiliotteeseen?
Teimme asiasta myös tämän ihmisen kanssa mustaa valkoisella paperin, jossa näkyvät kaikki siirrot vuosien ajalta ja maksusuunnitelman, niin eikös tämä riitä verottajalle?
KUinkas sitten kun olen hänelle myös maksanut tehdystä työstä korvausta, se näkyy parissa kohdassa, niin tuleeko tälle toiselle osapuolelle siitä mitään? - pidemmällä aikavälillä
verotarkastajalle kirjoitti:
Kysymyksessä ei siis ole yrityksen työntekijä, vaan minulle muuten tärkeä ihminen, niitä tilisiirtoja on kolmen vuoden ajalta eli kertynyt n.50kpl.
Ja eikös kirjanpitäjä kun käy tiliotteet läpi niin merkkaa tulot tuloiksi ja menot menoiksi lopulliseen verotukseen?
Teimme asiasta myös tämän ihmisen kanssa mustaa valkoisella paperin, jossa näkyvät kaikki siirrot vuosien ajalta ja maksusuunnitelman, niin eikös tämä riitä verottajalle?
KUinkas sitten kun olen hänelle myös maksanut tehdystä työstä korvausta, se näkyy parissa kohdassa, niin tuleeko tälle toiselle osapuolelle siitä mitään?Perusta osakeyhtiö, hanki pätevä kirjanpitäjä ja lopeta pankkina toimiminen. Ennen kaikkea: pidä omat ja firman rahat ihan erikseen.
Jos on kovin vaikeaa, niin pistä kaikki raha kiertämään pankin kautta, silloin kirjanpito käy hyvin yksinkertaiseksi, koska kirjanpidon voi silloin täsmäyttää koska tahansa. - ja toiminimi
KUinkas sitten kun olen hänelle myös maksanut tehdystä työstä korvausta, se näkyy parissa kohdassa, niin tuleeko tälle toiselle osapuolelle siitä mitään?Nyt on ilmeisesti niin, ettet itse edes ole tietoinen, kuinka kirjanpitosi on hoidettu, kun kirjanpitäjästä puhut.
Olet aivan oikeassa siinä, että toiminimen tili on yhtä kuin oma tilisi. Kirjanpitoa kuitenkin helpottaisi yrityksen ja omien tilien pitäminen erillään. Mutta mikään rikos ei ole lainata toiminimen tililtä rahaa tuttavalleen, taikka käyttää sitä laskujen maksuun.
Toki nuo nostot ja rahansiirrot täytyy sitten erikseen merkata yksityisotoiksi, eikä suinkaan sujauttaa firman kuluihin. Mutta tässä kirjanpitäjäsi on varmasti toiminut aivan oikein.
Sitten tuo palkanmaksu, siitä toivottavasti on verottajalle tilitetty verot ja muut maksut. Ehkä kirjanpitäjäsi on huolehtinut näistäkin.
Edellisessä työpaikassani pidettiin verotarkastus ja ainakin minulle jäi tarkastajista erittäin positiivinen kuva. Eivät he tule syyttävin sormin sisään, vaan tekevät työtään ja tarkastavat, sekä , mikä tärkeintä, jos on toimittu väärin, neuvovat. Rikokset ja tahalliset teot ovat asia erikseen, pienet, epäolennaiset asiat jättävät omaan arvoonsa. - kirjoittaja
ja toiminimi kirjoitti:
Nyt on ilmeisesti niin, ettet itse edes ole tietoinen, kuinka kirjanpitosi on hoidettu, kun kirjanpitäjästä puhut.
Olet aivan oikeassa siinä, että toiminimen tili on yhtä kuin oma tilisi. Kirjanpitoa kuitenkin helpottaisi yrityksen ja omien tilien pitäminen erillään. Mutta mikään rikos ei ole lainata toiminimen tililtä rahaa tuttavalleen, taikka käyttää sitä laskujen maksuun.
Toki nuo nostot ja rahansiirrot täytyy sitten erikseen merkata yksityisotoiksi, eikä suinkaan sujauttaa firman kuluihin. Mutta tässä kirjanpitäjäsi on varmasti toiminut aivan oikein.
Sitten tuo palkanmaksu, siitä toivottavasti on verottajalle tilitetty verot ja muut maksut. Ehkä kirjanpitäjäsi on huolehtinut näistäkin.
Edellisessä työpaikassani pidettiin verotarkastus ja ainakin minulle jäi tarkastajista erittäin positiivinen kuva. Eivät he tule syyttävin sormin sisään, vaan tekevät työtään ja tarkastavat, sekä , mikä tärkeintä, jos on toimittu väärin, neuvovat. Rikokset ja tahalliset teot ovat asia erikseen, pienet, epäolennaiset asiat jättävät omaan arvoonsa.Yksityisotoksihan ne varmaan on merkattu, mutta ei niitä ole kirjanpitovihkoon merkattu, vaan nehän näkyvät tiliotteella ja sitä myöten tase-ja tuloslaskelmassa. Uskon, että kirjanpitäjä on näin ne myös merkannut, koska hän on puhunut yksityisotoista.Onko se silloin tehty oikein?
Onkos määrällä mitään merkitystä, että paljon on tehty yksityispuolen tilisiirtoja?
Pitääkä niistä tehdä paperit mustaa valkoisella ja myös takaisin maksusta?
Kaikkia kuitteja minulla ei kyllä ole näyttää.,,,haittaakohan se?MIkä on sanktio? - verotarkastajalle
kirjoittaja kirjoitti:
Yksityisotoksihan ne varmaan on merkattu, mutta ei niitä ole kirjanpitovihkoon merkattu, vaan nehän näkyvät tiliotteella ja sitä myöten tase-ja tuloslaskelmassa. Uskon, että kirjanpitäjä on näin ne myös merkannut, koska hän on puhunut yksityisotoista.Onko se silloin tehty oikein?
Onkos määrällä mitään merkitystä, että paljon on tehty yksityispuolen tilisiirtoja?
Pitääkä niistä tehdä paperit mustaa valkoisella ja myös takaisin maksusta?
Kaikkia kuitteja minulla ei kyllä ole näyttää.,,,haittaakohan se?MIkä on sanktio?Kuinkas sellainen juttu, kun olen tilin kautta maksanut korvauksia suoritetusta työstä?Tiliotteessani näkyy, että kelle henkilölle, niin pitääkö tämän vastapuolen maksaa siitä vero?tai siis tietysti pitää, mutta kuinka se käytännössä onnistuu?
- provokaatio
Kuinkas sellainen juttu, kun olen tilin kautta maksanut korvauksia suoritetusta työstä?Tiliotteessani näkyy, että kelle henkilölle, niin pitääkö tämän vastapuolen maksaa siitä vero?tai siis tietysti pitää, mutta kuinka se käytännössä onnistuu?
Jaaha, tämä on ilmeisesti joku vitsi?
Jos ei ole, niin palkanmaksusta löytyy hyvä sivu: https://www.palkka.fi/ - kirjoittaja_
provokaatio kirjoitti:
Jaaha, tämä on ilmeisesti joku vitsi?
Jos ei ole, niin palkanmaksusta löytyy hyvä sivu: https://www.palkka.fi/Ei ole vitsi, kun oikeasti haluaisin tietää.
- nallekarvainenverottaja
Kuinkas sellainen juttu, kun olen tilin kautta maksanut korvauksia suoritetusta työstä?Tiliotteessani näkyy, että kelle henkilölle, niin pitääkö tämän vastapuolen maksaa siitä vero?tai siis tietysti pitää, mutta kuinka se käytännössä onnistuu?
Voi.. olen itse pienyrittäjän töissä- vaki. on tehty alunperin työsopimus. Minä toimitan joka alkuvuosi uuden saamani verokortin hänelle, ja hän pidättää ja tilittää minun ennakkoveroni eteenpäin. Minä ootan aina sydän kylmänä saanko lisäksi mätkyjä, lopullisen verotuksen kultakin vuodelta valmistuessa.
Sinuna pitäisin kaksi tiliä. Oman ja yrityksen tilin.
Käypä jo vihdoin yrittäjät.fi sivuilla. Selviää velvoitteet yrityksen jutuissa. Toiminimi/y-tunnus kun on, pitää olla pikkuisen tarkempi asioiden hoidon kanssa. Pahimmillaan, jos ymmärsin oikein, maksatat nyt työntekijällä myös ne ikävät seuraukset, kun niinkuin unohit pidättää ja tilittää ennakot?
Tilitätkö alvit valtiolle? Toivottavasti ne ainakin. - kohta10vuotta
nallekarvainenverottaja kirjoitti:
Voi.. olen itse pienyrittäjän töissä- vaki. on tehty alunperin työsopimus. Minä toimitan joka alkuvuosi uuden saamani verokortin hänelle, ja hän pidättää ja tilittää minun ennakkoveroni eteenpäin. Minä ootan aina sydän kylmänä saanko lisäksi mätkyjä, lopullisen verotuksen kultakin vuodelta valmistuessa.
Sinuna pitäisin kaksi tiliä. Oman ja yrityksen tilin.
Käypä jo vihdoin yrittäjät.fi sivuilla. Selviää velvoitteet yrityksen jutuissa. Toiminimi/y-tunnus kun on, pitää olla pikkuisen tarkempi asioiden hoidon kanssa. Pahimmillaan, jos ymmärsin oikein, maksatat nyt työntekijällä myös ne ikävät seuraukset, kun niinkuin unohit pidättää ja tilittää ennakot?
Tilitätkö alvit valtiolle? Toivottavasti ne ainakin.Eiköhän tää aloittaja ole jo aikapäiviä sitten mennyt konkurssiin
- Tajuton
Hämmästyttävää on se että verotarkastajat vaativat selityksiä henkilökohtaisen tilin tapahtumista vaikka laki sanoo ettei yksityisellä ihmisellä ole kirjanpitovelvollisuutta. Tajuaako ne sitä ite? Eikö joku vois pitää niille siitä kurssin?
- Karskikalle
Viittasitko nyt tähän yhdeksän vuotta vanhaan keskusteluun vai avaudutko omasta asiastasi?
Niin tai näin, niin et tosiaan taida tajuta mitään.
Jos henkilöllä on toiminimi, jonka asioita hoidetaan yrittäjän yksityisen pankkitilin kautta, niin tottakai ne yksityistilin tapahtumat voidaan tarkistaa.
- Kovennettua
Muituiltuamme hetken on johtopäätöksemme että asiassa on syytä epäillä tahallista rikosta jonka perustana omanvoiton pyyntöinen hyötyminen ja veron kiertäminen sekä ansion pimmittäminen. asiaa lähdettään tutkimaan ja siihen liitettään vain sellaista aineistoa jolla henkilö saadaan linnaan ja konkurssin ja omaisuus ulostottoon hukkamis kiellon jälkeen. kyl tää on helppoa ja onnistuu sata varmasti.
- Anonyymi
SE HUUTAA JOKA PELKÄÄ, EIKÖ NIIN?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1052236- 841965
- 531556
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481486- 1531466
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481374Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441294Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261156- 1111108
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251084