Minkä ikäisenä lapsi voi kieltäytyä menemästä isänsä luokse? Pitääkö 9-vuotias vielä pakottaa isän luokse, jos lapsi ei halua itse mennä?
Etäisän asuinolosuhteet ovat vähän epäviihtyisät eivätkä lapset haluaisi mennä isänsä luokse joka toinen viikonloppu. Joskus haluavat mutta eivät aina. Minkä ikäiseksi asti lapset pitää pakottaa tapaamisiin?
Pitääkö pakottaa lapsi isälleen?
40
7165
Vastaukset
- erolapsi
Nykyisin 12-vuotiasta kuunnellaan asumis- ja tapaamisasioissa.
Mun vanhemmat erosivat riitaisasti ollessani 12-vuotias ja meillä kävi niin, että etäännyin isästäni totaalisesti 20-vuodeksi, sillä äitini ei vastustanut, mutta ei kyllä tukenutkaan vierailujani isäni luona. Äitini syyt taisivat olla vähän "omahyväiset", sillä minä en halunnut mennä isäni luo, koska hänellä oli uusi kumppani, josta en pitänyt... eikä äitikään :-) Hän ruokki ilolla tuota pitämättömyyttäni pienillä kommenteilla, jotka imin itseeni 100% totuutena.
Vasta lapseni syntymän jälkeen rakensimme isäni kanssa kohtuullisen suhteen, mutta paluuta oikeaan isä-lapsisuhteeseen ei enää ole.
Jos lapsen ainut syy vastahakoiseen vierailuun on vähän epäviihtyisät asuinolosuhteet, niin äitinä jatkaisin vierailujen pakottamista. 9-vuotias voi olla aika mukavuudenhaluinen ajattelematta sen kummemmin omaa parastaan. Se, ettei lapsi "jaksa" mennä käymään isänsä/äitinsä luona kertoisi minulle lähinnä sen, ettei vierailu ole pelkkään juhlaa ja sirkusta etävanhemman luona, vaan normaalia arkea. Suhde etävanhempaan on kuitenkin lapselle mielettömän tärkeä elämää kantava voima pidemmänkin päälle ja jos sen ylläpitämisen esteenä ei ole mitään ylipääsemätöntä, niin jatkaisin yrittämistä.- eroäiti
entä, jos isä välittää lapsistaan vain sen verran, että sanovat, etteivät saa huomiota, ja että heidän suurin ajankulunsa on telkkarin katsominen. Entä jos lapset silmissään ja sydämissään kokevat uuden puolison olevan heitä tärkeämpi, isän pussaillessa ja halaillessa tätä lasten edessä kuin teatterissa.
Miten tällaisia tapaamisia voi tukea, miten selittää uskottavasti että juu kyllä isi rakastaa teitä, vaikkei osaakaan sitä teille näyttää. Kyllä kymmenvuotiaat huomaavat, että osaahan hän näyttää tunteensa avokilleen, miksei siis heille. Heidän mustavalkoisessa mielestään isi rakastaa naistaan, muttei heitä, lapsiaan.
Ja jottei kukaan sanoisi, että minä väritän syystä tai toisesta asiaa, rohkenen väittää, ettei näin ole. Olen tyytyväinen, että lasten isä löysi uuden kumppanin, ei ole enää minulta ronkumassa mitään. Mieluiten unohtaisin koko henkilön, mutta koska lapset on, ei näin toistaiseksi pysty tekemään. - olen minäkin
Ei pakolla mutta suostuttelulla; joustavuutta
tarvitaan puolin ja toisin. Se voi olla vaikeaa aluksi, kun eron tunteet vellovat.
Tärkeää on että isän ja lapsen suhde ei katkea. - harkintaa
Äitinä keskustelisin lapsen kanssa syistä miksi ei halua mennä isälleen. Lapselle kannatta tähdentää, että asuinolosuhteista riippumatta isä on hänen ainoa isänsä.
Nimenomaan lasta tukemalla, neuvomalla, etteivät ulkoiset tekijät ole ihmissuhdetta tärkeämpiä, samalla kasvattaa lasta myös muihin ihmissuhteisiin. Ulkoisten asioiden tärkeyttä korostamalla lapsesta kasvaa ulkoisia tekijöitä arvostava ihminen.
Onhan se varmaan hienoa jos oma tytär "pääsee hyviin naimisiin" varakkaan miehen kanssa - ilman rakkautta. Ei ole enää kylläkään tätä päivää. Opettamalla lapsi arvostamaan sisäistä ihmistä ja perheenjäseniä, sukulaisia, ystäviä, antaa lapselle suuremman lahjan kuin arvaakaan. - äitipuoli ja äiti
eroäiti kirjoitti:
entä, jos isä välittää lapsistaan vain sen verran, että sanovat, etteivät saa huomiota, ja että heidän suurin ajankulunsa on telkkarin katsominen. Entä jos lapset silmissään ja sydämissään kokevat uuden puolison olevan heitä tärkeämpi, isän pussaillessa ja halaillessa tätä lasten edessä kuin teatterissa.
Miten tällaisia tapaamisia voi tukea, miten selittää uskottavasti että juu kyllä isi rakastaa teitä, vaikkei osaakaan sitä teille näyttää. Kyllä kymmenvuotiaat huomaavat, että osaahan hän näyttää tunteensa avokilleen, miksei siis heille. Heidän mustavalkoisessa mielestään isi rakastaa naistaan, muttei heitä, lapsiaan.
Ja jottei kukaan sanoisi, että minä väritän syystä tai toisesta asiaa, rohkenen väittää, ettei näin ole. Olen tyytyväinen, että lasten isä löysi uuden kumppanin, ei ole enää minulta ronkumassa mitään. Mieluiten unohtaisin koko henkilön, mutta koska lapset on, ei näin toistaiseksi pysty tekemään.Isä osoittaa lapsillen eri tavoin tunteitaan kuin naiselleen. Sen kai jokainen tietää. En minäkään äitinä kohtele lapsiani kuin miestäni.
Rakkautta voi osoittaa halailemallakin, mutta lapsen halaaminen on toista kuin kumppanin halaaminen. Meidän lapset ainakaan ei edes siedä "aiheetonta" halausta, jota taas minä ja mieheni kyllä tehdään lasten mielestä: töistä tullessa, töihin lähtiessä, ja etenkin työmatkoja ennen ja jälkeen. Lapset sietävät halauksia vain jos kyse on pitkästä matkasta. Halaus myös jos mies on tehnyt jotain suurempaa, kuten remonttia. Lapsia se ei niin kiinnosta. Heitä kiinnostaa siivouksesta tai nurmikonleikkaamisesta palkkioksi jäätelö tai kakkua.
Sen sijaan lapsille voi rakkautta osoittaa muutoin: keskustelemalla heidän kanssaan ja olemalla kiinnostuneita lasten tekemisistä ja ajtuksista. Pelaamalla jos lapset haluaa, käymällä heidän kanssaan elokuvissa, tai vaikka vain pyöräilemässä tai kävelyllä, auttamalla koulutehtävissä, viemällä uimaan. Tai vaikka antamalla katsoa televisiosta sitä ohjelmaa mitä lapset haluaa. Suurin osa em. asioista sietää myös kahden aikuisen läsnäolon, eikä se tarkoita ettei isä rakasta lapsiaan. Maauimalassa olen äitinä yleensä yksin kun lapset menevät siellä keskenään, vaikka olen heidän kanssaan. Joskus saan houkuteltua mieheni mukaan, jolloin lapset ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse käydä niin usein äitiä moikkaamassa kun äidillä on seuraa. Niin, asialla on kaksi puolta.
Lasten mustasukkaisuuteen uuden puolison suhteen auttaa keskustelu aiheesta ja tunteista ja tavoista osoittaa tunteitaan. Kertoa lapsille millaista on kahden aikuisen välinen rakkaus, ja ettei se voita rakkautta omiin lapsiin. Myös aika ja tottmus tuovat helpotusta. Suhteiden alussa lähentelyjä on enemmän, mutta ajan kuluessa ne vähenee väkisinkin, ja sitä paitsi lapsetkin tottuvat siihen. Lapsille on hyvä kertoa, että eri ihmiset pitävät erilaisista tavoista siinä miten rakkautta osoitetaan. Myös lapset ovat erilaisia. Ainakin meillä.
Lasten huomioiminen ei tarkoita sitä että aikuisten pitää elää varpaillaan. Lapsille voi opettaa suvaitsevaa asennetta. Kääntäen: suvaitsevathan vanhemmatkin lapsiltaan erilaisia asioita kuin toisiltaan tai muilta aikuisilta. - Eronnut äiti
eroäiti kirjoitti:
Ja jottei kukaan sanoisi, että minä väritän syystä tai toisesta asiaa, rohkenen väittää, ettei näin ole. Olen tyytyväinen, että lasten isä löysi uuden kumppanin, ei ole enää minulta ronkumassa mitään. Mieluiten unohtaisin koko henkilön, mutta koska lapset on, ei näin toistaiseksi pysty tekemään.Minunkin pieni 6v. itki surkeana nähtyään isän ja uuden naisen suutelevan keskenään ettei isi enää rakasta häntä.Seltin,että isi rakastaa sua aina,vaikka onkin hänellä onkin uusi ihminen vierellään.Sanoin,että aikuinen ihminen tarvitsee toisen aikuisen vierelleen ja kiva,kun isin ei tarvitse olla yksin.Ja että isi ja äiti rakastaa aina omia lapsiaan,vaikka olisikin uudet ihmiset kuvioissa mukana.Luulen,että pikkumies asia jollain lailla sisäisti,koska sen jälkeen ei itkua ole ollut.Kerroin tapauksen myös ex:lle ja senkin kerroin,miten asian selitin pikkuiselle.
- ÄI/TI
eroäiti kirjoitti:
Ja jottei kukaan sanoisi, että minä väritän syystä tai toisesta asiaa, rohkenen väittää, ettei näin ole. Olen tyytyväinen, että lasten isä löysi uuden kumppanin, ei ole enää minulta ronkumassa mitään. Mieluiten unohtaisin koko henkilön, mutta koska lapset on, ei näin toistaiseksi pysty tekemään.Tekstisi voisi olla omasta elämästäni.. juuri näin on asiat meilläkin!
- ------
Siis lapsesi eivät etällä ole missään vaarassa tai sellaista?
Tämä on samaa sarjaa kuin, minkä ikäiseksi lapsi pitää pakottaa pesemään hampaansa, tekemään läksynsä, tulemaan ajoissa kotiin, pidättäytymään tupakanpoltosta jne jos häntä ei satu kiinnostamaan.
Sinä olet aikunen ja sinulla on kasvatusvastuu eli joudut tai saat ajatella lastesi parasta vähän pidemmällä aikavälillä. Etähuoltajatapaamisia täytyy ihan oikeasti tukea. Itse sinun pitäisi tietää miten se parhaiten tapahtuu. Yleensä tapaamisten täytyy olla säännöllisiä, lapsille etukäteen tiedossa ja niistä pitää puhua positiiviseen sävyyn. Jos etälle mennään johdonmukaisesti aina kun on etäviikonloppu eikä vain kun sattuu huvittamaan niin silloin parhaiten varmistetaan, ettei etä irtaannu lapsen elämästä.
Vanhempana joutuu tekemään asioita, jotka eivät aina itseä niin kiinnostaisi. Sellaista vanhemmuus vaan on.- eroäiti
ettet sinä ole tätä asiaa kovin henkilökohtaisesti ole joutunut käymään läpi. Pahoittelen, jos olen väärässä, mutta myös, jos olen oikeassa. Yleensä kasvatuksesta tietää vähiten ne ketkä eivät ole kasvattaneet kuin korkeintaan teoriassa tai toisten lapsia, mutta heiltä tulee kaikista turhimmat kommentit.
- -----
eroäiti kirjoitti:
ettet sinä ole tätä asiaa kovin henkilökohtaisesti ole joutunut käymään läpi. Pahoittelen, jos olen väärässä, mutta myös, jos olen oikeassa. Yleensä kasvatuksesta tietää vähiten ne ketkä eivät ole kasvattaneet kuin korkeintaan teoriassa tai toisten lapsia, mutta heiltä tulee kaikista turhimmat kommentit.
En tiedä kuinka paljon henkilökohtaisemmin sitä pitäisi joutua käymään asiaa läpi että saa mileipiteensä kertoa. Kahden lapsen kanssa sitä on saanut opetella nyt useamman vuoden ajan. Ja on sitä tullut oltua lapsi itsekin joskus. Jos sinulla ei ole asiaan mitään varsinaista annettavaa, niin jätä sitten sanomatta.
Kyllä se on pakko myöntää, että vanhempana voi helposti siirtää lapsiin omat pelkonsa ja turhautumisensa. Kovin mielellään kertoisi tai vihjaisi, ettei se etä osaa tunteitansa ilmaista ja muuta, mutta olisi se enemmän oman pienuuden osoittamista kuin lasten parasta. Yleensä lasten aikana ei ole asiallista esittää kielteistä kuvaa heidän vanhemmistaan. Ei vaikka itse sattuisi olemaan se toinen vanhempi. - tuli vaan mieleen
eroäiti kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi ja nykyisiä omia asenteitasi. Oliko lapsuutesi "onnellinen" ja kiistaton. Jos siellä jokin mätti, voit ainakin omalta kohdaltasi huolöehtia ettei sinun lpasesi sitiä kärsi.
Pahinta on lepsut ja vastuuta pakoilevat vanhemmat. Vanhemmat joutuu joskus "pakottamaan" lapset tekemään asioita joita lapset ei halua tehdä, mutta siinä tulee kasvatuksen merkitys: opettaa lapsille, että joitain asioita on tehtävä, koska - ja perustelut päälle.
Eikö isänrakkauden vaaliminen ole riittävä peruste? Jos lapsi ei tuossa iässä ymmärrä asian merkitystä, hän oppii sen viimeistään murrosiässä tai aikuisena, jolloin äidin lepsuilu voi kääntyä äitiä vastaan.
-kokemusta on. - isänrakkauden
tuli vaan mieleen kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi ja nykyisiä omia asenteitasi. Oliko lapsuutesi "onnellinen" ja kiistaton. Jos siellä jokin mätti, voit ainakin omalta kohdaltasi huolöehtia ettei sinun lpasesi sitiä kärsi.
Pahinta on lepsut ja vastuuta pakoilevat vanhemmat. Vanhemmat joutuu joskus "pakottamaan" lapset tekemään asioita joita lapset ei halua tehdä, mutta siinä tulee kasvatuksen merkitys: opettaa lapsille, että joitain asioita on tehtävä, koska - ja perustelut päälle.
Eikö isänrakkauden vaaliminen ole riittävä peruste? Jos lapsi ei tuossa iässä ymmärrä asian merkitystä, hän oppii sen viimeistään murrosiässä tai aikuisena, jolloin äidin lepsuilu voi kääntyä äitiä vastaan.
-kokemusta on.todistelu äidin asia ? Eikö katsetta kannattaisi kääntää sinne missä isä on, ja mahdollinen rakkaus? Mikä velvollisuus on äidin yrittää lapsille vakuutella, että isi kyllä rakastaa teitä, vaikkei osaa näyttääkään, kun ei lapset mitään sokeita aivottomia tunnottomia ole; heistä tuntuu siltä. Heidän mielestään isän pitäisi olla enemmin heidän kanssaan,kuunnella ja olla mukana, edes niissä tapaamisissa.
Isän ensisijainen tehtävä se lie, hoitaa edes rakastamisen ja välittämisen osoittaminen lapsilleen itse. - äidin vakuuttelut
tuli vaan mieleen kirjoitti:
-kokemusta on.tuntuukin lapsesta valehtelulta kun isä/etä ei tunnukaan lapsesta niin rakastavaiselta ja välittävältä kun äiti on lapselleen sanonut. Miksi äidin pitää tehdä kaikki isä-lapsi -suhteen eteen jos ei isäkään tee mitään? Eiköhän jokaisen vanhemman tule itse hoitaa suhteensa jälkeläisiin, tietenkään mustamaalaus ei ole sallittua, mutta joku kohtuus! Jos isä/etä hoitaa hommat niinkun kuuluukin niin tuskin lasten lähtemisessäkään tulee ongelmia!
- vastaus.
äidin vakuuttelut kirjoitti:
tuntuukin lapsesta valehtelulta kun isä/etä ei tunnukaan lapsesta niin rakastavaiselta ja välittävältä kun äiti on lapselleen sanonut. Miksi äidin pitää tehdä kaikki isä-lapsi -suhteen eteen jos ei isäkään tee mitään? Eiköhän jokaisen vanhemman tule itse hoitaa suhteensa jälkeläisiin, tietenkään mustamaalaus ei ole sallittua, mutta joku kohtuus! Jos isä/etä hoitaa hommat niinkun kuuluukin niin tuskin lasten lähtemisessäkään tulee ongelmia!
ittehän päätät miten lapses kasvatat.
- kljhlkj
äidin vakuuttelut kirjoitti:
tuntuukin lapsesta valehtelulta kun isä/etä ei tunnukaan lapsesta niin rakastavaiselta ja välittävältä kun äiti on lapselleen sanonut. Miksi äidin pitää tehdä kaikki isä-lapsi -suhteen eteen jos ei isäkään tee mitään? Eiköhän jokaisen vanhemman tule itse hoitaa suhteensa jälkeläisiin, tietenkään mustamaalaus ei ole sallittua, mutta joku kohtuus! Jos isä/etä hoitaa hommat niinkun kuuluukin niin tuskin lasten lähtemisessäkään tulee ongelmia!
>tuskin lasten lähtemisessäkään tulee ongelmia!
Kyllä oikeassa elämässä tulee aina ongelmia.
>Eiköhän jokaisen vanhemman tule itse hoitaa suhteensa jälkeläisiin
Hyvä suhde etään on kuitenkin lasten etu. Jotenkin omien jälkeläisten parasta koittaa katsoa vaikkei aina huvittaisikaan.
>Miksi äidin pitää tehdä kaikki isä-lapsi -suhteen eteen jos ei isäkään tee mitään?
Niin siis miksi rakastaisin lapsiani, kun isäkään ei niin tee.
- kokemukseni:)
mukaan pitää suostutella vakuuttavasti menemään tapaamisviikonloppuihin mahdollisimman pitkään. Ja se vakuuttava suostuttelu on sitä, kun ei anna muuta mahdollisuutta, poikkeustapauksia lukuunottamatta (lomamatkat, jonkun juhlat, jonne mennään yms.)
Mulla kolme lasta jotka ovat nyt jo aikuisia. "Pakotin" heidät tapaamisiin 12 vuotiaaksi, jonka jalkeen he valitsivat itse joskus olemalla menemättä. mutta silloinkin vaadin heitä soittamaan ja kertomaan päätöksensä itse ja perustelemaan ne suoraan isälleen.
Noin 15 vuotiaana he vähensivät "iskäviikonloppujaan" huomattavasti, jonka asian sopivat itse taas isänsä kanssa, (oli tullut kavereita ja muita omia menoja).
Viime kesänä nuorin lapsista (silloin 17v.) muutti kokonaan asumaan isälleen, (lähemmäs koulua, jota käy). Ja soittaa ja käy nyt vuorostaan "tapaamassa" minua, miten milloinkin sovitaan..
Joten kyllä kannattaa "pakottaa" ne tapaamiset, koska en usko että välit heidän isään olisi pysyneet näin hyvänä, jollen olisi tehnyt samaa.. Samaa sanovat aikuisemmat lapsenikin..
Ja huomaa tämä; ei se "pakottaminen" ole milloinkaan kivaa, ei kenestäkään, mutta se kuuluu kasvattajan vastuuseen ja lasten oman aikuisuuden opetteluun.
On asioita jotka vaan pitää tehdä ja kaikki ei ole kivaa tai mieluisaa..
Yleensa vastuu EI ole kivaa, se vaatii eniten luopumista ja eteenpäinkatsomista, ja palkkio tulee vasta vuosien kuluttua.. ja aina sitä ei tule ollenkaan.- eroäiti
entä jos lasten isä ei periaatteessa halua tavata lapsiaan, mutta ottaa heidät kuitenkin pitkin hampain luokseen. Kun lapset toivovat ja odottavat, että isi tällä kertaa olisi oikeasti heidän kanssaan, tekisi jotain kivaa. Kun isä tekisi mielummin jotain muuta kuin viettäisi aikaa lastensa kanssa, mutta ainahan voi laittaa vaikka videon pyörimään.
Asiaa on täällä katseltu siltä kulmalta, että kyse on jostain pikkuepämukavuudesta,jonka saa pois kun vaan lähivanhempi pontevasti pakottaa. Entä jos olot todella isän luona on sellaiset, että lapset kärsivät henkisesti enemmin siitä että tapaavat isänsä, kuin siitä, etteivät tapaisi. - monet--
eroäiti kirjoitti:
entä jos lasten isä ei periaatteessa halua tavata lapsiaan, mutta ottaa heidät kuitenkin pitkin hampain luokseen. Kun lapset toivovat ja odottavat, että isi tällä kertaa olisi oikeasti heidän kanssaan, tekisi jotain kivaa. Kun isä tekisi mielummin jotain muuta kuin viettäisi aikaa lastensa kanssa, mutta ainahan voi laittaa vaikka videon pyörimään.
Asiaa on täällä katseltu siltä kulmalta, että kyse on jostain pikkuepämukavuudesta,jonka saa pois kun vaan lähivanhempi pontevasti pakottaa. Entä jos olot todella isän luona on sellaiset, että lapset kärsivät henkisesti enemmin siitä että tapaavat isänsä, kuin siitä, etteivät tapaisi.Jos isän luona on epäviihtyisät olosuhteet, voi lapselle pakata mukaan jotain mikä viihdyttää.
Poikani oli eromme jälkeen (2v sitten) todella vastahakoinen menemään isälleen ja keksi kaikenlaisia tekosyitä, esim. siellä piti nukkua levitettävällä sohvalla ja ei ollut tietokonetta (nyt on kyllä nämäkin epäkohdat korjattu isän asunnossa). Vein isälle kunnon patjan siihen kovahkoon sohvaan ja lainasin viikonlopuiksi omaa kannettavaa tietokonettani. Hankin hyviä kirjoja ja annoin ne isällelähtöpaivänä mukaan. Siitä se lähti, alku oli takkuista, mutta nyt menee paljon paremmin. Isä ja poika käyvät aika paljon yhdessä esim. sukulaisten luona. Ilman isää nämäkin suhteet olisivat katkenneet.
Uuden hyvän miessuhteen löysin muuten tällaisena vapaapäivänä. Kannattaa nähdä vähän vaivaa...niin saa jotain itselleenkin. - neuvo
monet-- kirjoitti:
Jos isän luona on epäviihtyisät olosuhteet, voi lapselle pakata mukaan jotain mikä viihdyttää.
Poikani oli eromme jälkeen (2v sitten) todella vastahakoinen menemään isälleen ja keksi kaikenlaisia tekosyitä, esim. siellä piti nukkua levitettävällä sohvalla ja ei ollut tietokonetta (nyt on kyllä nämäkin epäkohdat korjattu isän asunnossa). Vein isälle kunnon patjan siihen kovahkoon sohvaan ja lainasin viikonlopuiksi omaa kannettavaa tietokonettani. Hankin hyviä kirjoja ja annoin ne isällelähtöpaivänä mukaan. Siitä se lähti, alku oli takkuista, mutta nyt menee paljon paremmin. Isä ja poika käyvät aika paljon yhdessä esim. sukulaisten luona. Ilman isää nämäkin suhteet olisivat katkenneet.
Uuden hyvän miessuhteen löysin muuten tällaisena vapaapäivänä. Kannattaa nähdä vähän vaivaa...niin saa jotain itselleenkin.Kyllä etällä viihtymiseen kannattaa nähdä vähän vaivaa, tai oikeastaan aika paljonkin. Jos sattuu olemaan exän kanssa puheväleissä, voi hiukan konsultoida. Lapsi osaa joskus kotona sanoa paremmin kuin etällä ollessa, mistä kiikastaa.
Alkuun tietysti haluaisi että lapset olisi itsellä koko ajan eikä sillä mäntillä, jonka kanssa ei halua olla missään tekemisissä, mutta omat tunteet on hyvä purkaa jossain muualla. - aivan^
monet-- kirjoitti:
Jos isän luona on epäviihtyisät olosuhteet, voi lapselle pakata mukaan jotain mikä viihdyttää.
Uuden hyvän miessuhteen löysin muuten tällaisena vapaapäivänä. Kannattaa nähdä vähän vaivaa...niin saa jotain itselleenkin.mistä kirjastosta saisin kirjan, jonka avulla isä alkaisi välittää lapsistaan, tai millä tietokoneohjelmalla on ohjelma, jonka avulla isä osaisi tehdä muutakin kuin tuijotella olohuoneessa telkkaria ja toisella silmällä kelloa ja ajankulumista ? Voin pakata lapsille reput täyteen sellaista tekemistä ja puuhaa että isä ryhtyisi siihen lastensa kanssa. En vaan tiedä mitä se olisi: isän ja lasten maailma kun ei tunnu kohtaavaan oikein missään; isä tykkää katsella urheilua (ja pornoa), maata sohvalla ja soitella mielimusiikkiaan, ei siis lasten.
Enää ei sentään tarvitse pakata ruokiakin mukaan, mutta kaukana ei sekään aika ole.
Isä ei vie lapsia minnekään, sukulaisissa kun ei käy muutenkaan, omat kaverit on paljon tärkeämpiä, mutta kun siellä on Aikuisten Huveja. Huvipuistot ja muut ajanvietteet on pois laskuista, kun isä on sitä mieltä, että koska maksaa (kunta maksaa) elarit, hänen ei tarvitse kustantaa mitään ylimääräistä.
Isällä on kunnon huonekalut ja tilaakin riittämiin. Puuttu vain tahto ja halu jakaa niitä ainakaan lasten kanssa.
Vaivaa tässä on todellakin nähty, aivan helvetisti, ja varmaan sama jatkuu vielä joitakin vuosia,kunnes lapset lopullisesti kieltäytyvät menemästä. Ainut mitä voi odotella, on se, että keksiikö isä, ettei hänen ole edes pakko lapsia ottaa, vaikka lapsilla on oikeus häntä tavatakin. Isän ei-velvollisuutta menee lapsen edun edelle, mutta hiljaa mielessäni tiedän, että se tässä tapauksessa olisi ainakin samansuuntainen lapsen edun kanssa. - ilkeä äitipuoli
monet-- kirjoitti:
Uuden hyvän miessuhteen löysin muuten tällaisena vapaapäivänä. Kannattaa nähdä vähän vaivaa...niin saa jotain itselleenkin.se etäisän uusi puoliso pitäisi jos pakkaisinkin seuraavaksi reput täyteen levitettäviä tavaroita. Ja niistä naurettavista "armeijasäännöistäkin" on keskusteltu, mutta tuloksetta. Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista..
- kokemukseni:)
eroäiti kirjoitti:
Asiaa on täällä katseltu siltä kulmalta, että kyse on jostain pikkuepämukavuudesta,jonka saa pois kun vaan lähivanhempi pontevasti pakottaa. Entä jos olot todella isän luona on sellaiset, että lapset kärsivät henkisesti enemmin siitä että tapaavat isänsä, kuin siitä, etteivät tapaisi.jatkaa.. Ei minunkaan lasten isä mielellään aina niitä ottanut. Vaan sovittu juttu on sovittu juttu.
Jokainen joutuu tekemaan velvollisuudesta jotakin, mikä välillä tympii..
Uuden emännän tulo mukaan kiristi lasten ja isän välit aivan viulunkieleksi, kun "nuoripari" hiplas vaan toisiaan (lasten kertoman mukaan), tai olivat makkarissa muhimassa, tai viettivät viikonloppulomaa hotellissa tai tanssimassa..
Lapsilla oli AINA hoitamassa joku siellä, ei niitä yksin jätetty. Sanoin exälleni, että se on sinun asiasi, miten hoidat tapaamiset, kunhan vaan lapsilla on turvallinen olo (mainitsin kyllä, että mikä isiviikonloppu se sellainen on, kun lapset on siellä hoitajan kanssa)..
Silloin meni puoli vuotta, että lapset piti todella "pakottaa" sinne. Kun kiihkein alku "nuoriparilla" meni, niin tilanne rauhoittui ja lapset alkoivat tottua isällään olevaan toisenlaiseen "äitiin" ja jopa kehuivat toisinaan, esim. leipomistaitoja...
No hekin ovat eronnet nyt vuosi sitten.
No ainahan sitä poikkipuolista juttua LÖYTYY, kun tikulla kaivaa. Pidä itsesi aikuisena ja anna lasten isälle mahdollisuus tehdö omat valintansa. Lapset OSAAVAT kyllä aivan itse huomata ajan kanssa kuka on oikeasti kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan ja kuka vaan ei viitsi.
He muistavat sen aina myöhemmässä elämässään, aikuisena, silloin olet vahvoilla.
Jos jaksat nyt olla vahva aikuinen, niin "palkkio" lapsiltasi tulle viiveellä, mutta runsaana. - jälleen kerran
ilkeä äitipuoli kirjoitti:
se etäisän uusi puoliso pitäisi jos pakkaisinkin seuraavaksi reput täyteen levitettäviä tavaroita. Ja niistä naurettavista "armeijasäännöistäkin" on keskusteltu, mutta tuloksetta. Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista..
Miksi sitten et pakkaisi lapselle tavaroita mukaan? Vaikka levitettäviksi.
Tulkintakysymys mikä on armeijakuria ja mikä levittelyä. Meillä lapset levittelee tavaroitaan, mutta heitä on myös neuvottu korjaamaan tavarat paikoilleen kun eivät tarvitse. Isompi osaa korjata, pienempää muistutellaan useinkin.
Jonkun mielestä se on armeijakuria. Se joku ei ole katsomassa millainen kämppä on silloin kun lapset leikkii. Sekasortoon ei ole aikuisilla asiaa jollei mieli kaatuilla leikkiautoihin tms.
Jokainen passaa lapsiaa jos haluaa ja siivoaa niiden jäljet milloin jaksaa, kodin ollessa aina sekaisin. Kenelläkään ulkopuolisella ei ole sanomista jos haluaa pitää kotinsa sekaisena, jos vaan itse viihtyy eikä marise esim. miehelle tätä pitämään koti siistinä.
Meillä ei lapsia passata ihan joka asiassa. Niille on alettu opettaa järjestystäkin eikä se niitä tunnu haittaavan. "Siivous" (lelut laatikkoon) on heille myös leikkiä, tai ovat sellaiseksi kääntäneet.
- Eronnut äiti
Kyllä lapsen edun mukaista on pitää suhteet kunnossa molempiin vanhempiin,jos kerran ennen eroa on ollut molemmat vanhemmat arjessa.Ei lapsi käsitä asiaa niinkuin me aikuiset.Jos lapsella on TURVATTU olo isänsä luona,en näe mitään syytä mikset pakottaisi lasta menemään isälleen.Oletko kysynyt lapselta,minkä takia ei haluaisia isälleen mennä?Ja tarvithan itsekin omaa aikaa,eikös?;)
- äitylinainen
Pitääkö lapsi pakottaa, otsake kuvaa omaa suhtautumistasi exääsi. Lasta ei tarvitse pakottaa isänsä luokse, mutta houkutella tätä voi, siis menemään isälleen.
Oma esikoiseni vastusti ankarasti isän luona vietettyjä aikoja, mutta puolen vuoden sitkeä ja myönteinen yrittäminen alkaa tuottaa tulosta. Isukilla on uusi avokki, nainen on ihan kiva, ja tuota kautta lasten ja isän välit ovat oikeentuneet. (siitä vihasta ja kaunasta jonka itse erollani aiheutin)
Minun tehtäväni tänä aikana on ollut olla se aikuinen joka sanoo kerta toisensa jälkeen että isä kyllä rakastaa vaikkei tunteitaan osaa näyttää. Lapset tarvitsevat molempia vanhempiaan eron jälkeenkin. Itse ajattelen asiaa myös niin, että vaikka olen ns. vastuussa lapsista silloinkin kun nämä ovat isällään, (yleensä puhelimen päässä valmiina noutamaan lapset luokseni jos ongelmia ilmenee) otan nuo isän luona vietetyt ajat "lomana" itselleni. Tarvitsen yksinhuoltajana niitä hetkiä etten ole vastuussa kaikesta konkreettisesti.
Lasta ei pidä pakottaa toiselle vanhemmalle, mutta aikuisen oma asenne auttaa lasta hyväksymään eron, hyväksymään toisen osapuolen uudet asuinolosuhteet ja muut elämän muutokset.
Lapsi tarvitsee molempia vanhempiaan, minunkin lapseni sitä holisti puolisoa joka oli väkivaltainen minua kohtaan, minun tehtäväni vain on olla kaikkitietävä ja kuunnella lasten sanaväleistä totuuksia, joita usein en haluaisi kuulla, heillä on ehkä turvaton olo, saattavat pelätä isän lähtevän omille teilleen jne.
Onneksi lapseni ovat jo koulukkaita, molemmilla kännykkä eikä välimatkakaan isälle suuren suuri (koska en muuttanut kauas) Omilla valinnoillaan lapselle voi antaa kaksi vanhempaa vaikkei toinen vanhempi vanhemmuudesta juuri ymmärrä. Lapsi silti tarvitsee molemmat vanhempansa.
Meidän äitien tehtävä on olla vanhempia kahden puolesta jotta se toinen voi olla vanhempi niillä kyvyillä ja taidoilla jotka hänelle annettiin.- Kolmen pojan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tuskin tarkoittaa sitä, että isän luona hanat eivät ole kullattuja eikä aamiaiseksi syödä hanhenmaksapalleroita.
Lue otsikko uudelleen: pakottaa-sana ei kerro äidin suhtautumisesta lasten isään vaan lasten suhtautumisesta isäänsä.
Olen itse alkoholisti-isän lapsi ja sen kaiken läpikäyneenä voin kertoa, että olisin säästynyt paljolta jos en olisi edes tavannut isääni koskaan.
Äidin tehtävä ei ole olla äiti ja isä vaan vain äiti. Minulla sattuu olemaan ex-mies, jonka käsitys isyydestä on lähinnä sattumanvarainen. Minä en edes yritä maalailla lapsille ihanteellista kuvaa heidän isästään, vaan enemmänkin ohjata heitä erottamaan oikean ja väärän toisistaan.
Sinun ja muutamien muiden vastauksista kuultaa rivien läpi tai sanotaan suoraan mikä oikeastaan on sen takana, että lapset laitetaan holtittomille isille hoitoon: halutaan omaa aikaa.
Minä olen yksinhuoltaja, enkä ole koskaan tarvinnut omaa aikaa. Minun oma aikani on olla äiti myös konkreettisesti lapsilleni aina. Eron jälkeen yksinhuoltajuus onkin eri ihmisille erilaista. Toisilla elämä helpottuu huomattavasti (niin kuin minulla) ja toiset eivät tunnu millään selviytyvän edes normaaliarjesta lepäämättä siitä välillä.
Minun ex-mieheni ei olisi laittanut asuntoonsa lapsille edes sänkyä ellen olisi niitä sinne vienyt. Siinä on kaikki mitä lasten hyväksi exän suhteen teen, sillä muuten olisin samassa narussa kuin avioliiton aikana koko loppuelämäni: mies makaa ja ryyppää ja katselee vierestä kun toiset tekevät.
Lapsi tarvitsee vierelleen aikuisia, jotka osaavat ottaa vastuuta omasta elämästään ja lastensa elämästä. Eivät aikuisia, joille on tärkeintä ne omat ajat ja omat asiat.
Meidän äitien tehtävä on olla äiti ja isien tehtävä on olla isi. Yksikään isä ei voi korvata äitiä eikä päinvastoin. Jos toiselta puuttuu kyky olla lapsen vanhempi, sen toisen täytyy silloin suojella lasta eikä heittää susille.
Minä en ole puhelimen päässä noutamassa lapsia isänsä luota tai hoitajalta. Mietin ne asiat niin loppuun asti, että voin olla varma, ettei ongelmia ilmene.
Toivoin lapsilleni molempia vanhempia, mutta elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee. Silloin on otettava käyttöön suunnitelma B, eikä roikuttava alkuperäisessä.
Oma isäni saa ihan rauhassa viettää yksinäistä elämäänsä, se on hänen omien tekojensa seuraus. Eihän siitä mitään tule, jos lapset laitetaan vanhempiensa vartijaksi.
Alkuperäiselle kirjoittajalle en osaa valitettavasti antaa vastausta juridisessa mielessä. Minä ottaisin selvää, mistä lasten vastenmielisyys johtuu ja yrittäisin neuvotella isän kanssa siitä, voiko asialle tehdä jotakin. Jos kyseessä on ns. metsän asukki, niin en edes neuvottelisi sillä on selvää, että on asuinolosuhteita, joihin lapsia ei tule viedä. - minäniin
Kolmen pojan äiti kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuskin tarkoittaa sitä, että isän luona hanat eivät ole kullattuja eikä aamiaiseksi syödä hanhenmaksapalleroita.
Lue otsikko uudelleen: pakottaa-sana ei kerro äidin suhtautumisesta lasten isään vaan lasten suhtautumisesta isäänsä.
Olen itse alkoholisti-isän lapsi ja sen kaiken läpikäyneenä voin kertoa, että olisin säästynyt paljolta jos en olisi edes tavannut isääni koskaan.
Äidin tehtävä ei ole olla äiti ja isä vaan vain äiti. Minulla sattuu olemaan ex-mies, jonka käsitys isyydestä on lähinnä sattumanvarainen. Minä en edes yritä maalailla lapsille ihanteellista kuvaa heidän isästään, vaan enemmänkin ohjata heitä erottamaan oikean ja väärän toisistaan.
Sinun ja muutamien muiden vastauksista kuultaa rivien läpi tai sanotaan suoraan mikä oikeastaan on sen takana, että lapset laitetaan holtittomille isille hoitoon: halutaan omaa aikaa.
Minä olen yksinhuoltaja, enkä ole koskaan tarvinnut omaa aikaa. Minun oma aikani on olla äiti myös konkreettisesti lapsilleni aina. Eron jälkeen yksinhuoltajuus onkin eri ihmisille erilaista. Toisilla elämä helpottuu huomattavasti (niin kuin minulla) ja toiset eivät tunnu millään selviytyvän edes normaaliarjesta lepäämättä siitä välillä.
Minun ex-mieheni ei olisi laittanut asuntoonsa lapsille edes sänkyä ellen olisi niitä sinne vienyt. Siinä on kaikki mitä lasten hyväksi exän suhteen teen, sillä muuten olisin samassa narussa kuin avioliiton aikana koko loppuelämäni: mies makaa ja ryyppää ja katselee vierestä kun toiset tekevät.
Lapsi tarvitsee vierelleen aikuisia, jotka osaavat ottaa vastuuta omasta elämästään ja lastensa elämästä. Eivät aikuisia, joille on tärkeintä ne omat ajat ja omat asiat.
Meidän äitien tehtävä on olla äiti ja isien tehtävä on olla isi. Yksikään isä ei voi korvata äitiä eikä päinvastoin. Jos toiselta puuttuu kyky olla lapsen vanhempi, sen toisen täytyy silloin suojella lasta eikä heittää susille.
Minä en ole puhelimen päässä noutamassa lapsia isänsä luota tai hoitajalta. Mietin ne asiat niin loppuun asti, että voin olla varma, ettei ongelmia ilmene.
Toivoin lapsilleni molempia vanhempia, mutta elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee. Silloin on otettava käyttöön suunnitelma B, eikä roikuttava alkuperäisessä.
Oma isäni saa ihan rauhassa viettää yksinäistä elämäänsä, se on hänen omien tekojensa seuraus. Eihän siitä mitään tule, jos lapset laitetaan vanhempiensa vartijaksi.
Alkuperäiselle kirjoittajalle en osaa valitettavasti antaa vastausta juridisessa mielessä. Minä ottaisin selvää, mistä lasten vastenmielisyys johtuu ja yrittäisin neuvotella isän kanssa siitä, voiko asialle tehdä jotakin. Jos kyseessä on ns. metsän asukki, niin en edes neuvottelisi sillä on selvää, että on asuinolosuhteita, joihin lapsia ei tule viedä.En sanonut että haluan omaa aikaa, sanoin että tarvitsen aikaa jolloin en ole konkreettisesti vastuussa kaikesta. Lisäksi tuossa tekstissäni lukee että olen jatkuvasti tavoitettavissa, kun lapset ovat isällään, eli en todellakaan hummaile kaupungilla. Itseasiassa erosin koska raitistuin enkä enää voinut elää holistin kanssa.
Silti tuo isä joka ei ole väkivaltainen lapsiaan kohtaan, on isä noille lapsille.
Etenkin tytöille isä suhde on tärkeä, jottei sitä isää tarvitse lähteä ostarilta etsimään kun murrosikään tullaan. itse kuulun tuohon kategoriaan eli miehen hyväksyntää vaille jäädessä on altis alkamaan suhteen liian nuorena.
Lisähuomautuksena sanoisin että lapset hakevat myös miesystäväni huomiota ja hyväksyntää, eli korvaavat sillä niitä vajeita joita isän kanssa jää.
Minunkin exäni isyys käsitys kulminoitui siihen että halusi lapset erossa itselleen, mutta kun en tuohon suostunut, ei näe mitään syytä ottaa yhteyttä lapsiinsa. Silti hän on lasteni isä.
Minulle ehkä olisi tehnyt hyvää jos olisin tullut huostaan otetuksi, tai sitten ei. Kukaan ei koskaan voi varmalla sanoa mikä lasta eniten vahingoittaa. Se että erotetaan vanhemmistaan vai se että pidetään puoliväkisin yhteyksissä.
Sinä olet katkera isällesi, minä en. Minunkin isäni oli väkivaltainen ja holistinen, silti minä aikuisena annan hänelle tekonsa anteeksi vaiken niitä voi unohtaa.
Kukaan meistä ei ole täydellinen, jos ei mitään muuta niin tuo on hyvä lapsille opettaa.
Mielipiteeni isyys asiassa pohjautuu siihen että elinpä miten hyvänsä tein mitä tahansa ja päästin suustani kuinka suuria sammakoita hyvänsä minun lapseni kuten kenen tahansa lapset ovat kahden ihmisen aikaansaannos. Puoleksi isäänsä, puoleksi äitiään. Jos isä on paha, ilkeä, julma ja kova, ei auta lasta jos hänelle sanoo että noin on, tuolloin lapsi jossain kohtaa miettii mikä hänessä on tuota kaikkea, hänhän on isänsä lapsi, jotain hyvää täytyy nähdä myös siinä kurjassa isässä, jotta on antaa lapselle myönteinen minä kuva.
Minun lapseni perivät isältään rakkauden luontoon ja eläimiin, toinen sai isältään syntymämerkin, toinen saman näköiset silmät.
Itse olen isäni kopio. kun äitini purki katkeruutensa ja vihansa jota isääni kohtaan koki, minuun, tunsin tasan tarkkaan kenen tyttö olen. Vasta nyt kymmenen vuotta eronsa jälkeen äitini pystyy katsomaan minua silmiin, isäni silmiin?!
Ennenkaikkea lapsi tarvitsee yhden pätevän aikuisen joka aikuiseksi kasvettuaan irrottautuu katkeruudesta ja hyväksyy sen ettei elämä useinkaan ole onnen kultamaa vaan jokaiselle meille oman näköisensä taival joka on kuljettava, alusta hamaan loppuun.
katkeruus syö aina pelkästään ihmistä joka sitä kantaa, se johon katkeruus kohdistuu on liki autuaan tietämätön tuosta vihasta ja kaunasta jossa toinen elämän matkansa rypee.
Siksi minä iloitsen jokaisesta päivästä, rakastan lapsiani ja tuen heidän isä suhdettaan. koska haluan että he ovat onnellisia, niillä eväillä joita elämä heille jakoi. - jhlkj
Alkuperäiselle kirjoittajalle en osaa valitettavasti antaa vastausta juridisessa mielessä. Minä ottaisin selvää, mistä lasten vastenmielisyys johtuu ja yrittäisin neuvotella isän kanssa siitä, voiko asialle tehdä jotakin. Jos kyseessä on ns. metsän asukki, niin en edes neuvottelisi sillä on selvää, että on asuinolosuhteita, joihin lapsia ei tule viedä.Kuinka ollakaan luet keskustelua niin omien kielteisten tunteidesi läpi, ettet huomaa mistä alunperin oli puhe. Ap. ei sanonut että etähuoltaja olisi alkoholisti ja mistään ei voinut päätellä että lapset olisivat hänen luonaan vaarassa. Ainakin itse kuvittelen, että vähän epäviihtyisä tarkoittaa vähän epäviihtyisää.
"lasten vastenmielisyys"
Tämäkin oli sinun tulkintasi, ei alkuperäisessä tällaista ollut.
"en edes yritä maalailla lapsille ihanteellista kuvaa" ..."heittää susille" ..."holtittomille isille"
Jos sinun kotipuheet ovat yhtään samat kuin täällä esittämäsi traumat, olet tehokkaasti myrkyttämässä omien lastesi tulevaisuutta.
"ohjata heitä erottamaan oikean ja väärän toisistaan"
Tuon teet omalla esimerkilläsi. Jos haukut ex-kumppania hänen virheistään, lapset omaksuvat sinun selviytymisstrategiasi -eivät muuta.
"Siinä on kaikki mitä lasten hyväksi exän suhteen teen"
Tajusit sentään, että tuo oli lasten hyväksi toimimista.
"ja toiset eivät tunnu millään selviytyvän edes normaaliarjesta lepäämättä siitä välillä."
On ihan turha rakentaa mallia sankariyksinhuoltajasta, joka ei koskaan lepää. Alat vielä itse uskoa siihen. - mä mä mä
jhlkj kirjoitti:
Kuinka ollakaan luet keskustelua niin omien kielteisten tunteidesi läpi, ettet huomaa mistä alunperin oli puhe. Ap. ei sanonut että etähuoltaja olisi alkoholisti ja mistään ei voinut päätellä että lapset olisivat hänen luonaan vaarassa. Ainakin itse kuvittelen, että vähän epäviihtyisä tarkoittaa vähän epäviihtyisää.
"lasten vastenmielisyys"
"en edes yritä maalailla lapsille ihanteellista kuvaa" ..."heittää susille" ..."holtittomille isille"
Jos sinun kotipuheet ovat yhtään samat kuin täällä esittämäsi traumat, olet tehokkaasti myrkyttämässä omien lastesi tulevaisuutta.
Tuon teet omalla esimerkilläsi. Jos haukut ex-kumppania hänen virheistään, lapset omaksuvat sinun selviytymisstrategiasi -eivät muuta.
"ja toiset eivät tunnu millään selviytyvän edes normaaliarjesta lepäämättä siitä välillä."
On ihan turha rakentaa mallia sankariyksinhuoltajasta, joka ei koskaan lepää. Alat vielä itse uskoa siihen.Kuulostaa ihmiseltä joka tietää miten elämänsä elää. Missä sinä ongelmia näit?
Kerrankin yh-äiti joka ei valita lastenhoidon raskautta, mutta sekään ei ole hyvä. - Kolmen pojan äiti
jhlkj kirjoitti:
Kuinka ollakaan luet keskustelua niin omien kielteisten tunteidesi läpi, ettet huomaa mistä alunperin oli puhe. Ap. ei sanonut että etähuoltaja olisi alkoholisti ja mistään ei voinut päätellä että lapset olisivat hänen luonaan vaarassa. Ainakin itse kuvittelen, että vähän epäviihtyisä tarkoittaa vähän epäviihtyisää.
"lasten vastenmielisyys"
On ihan turha rakentaa mallia sankariyksinhuoltajasta, joka ei koskaan lepää. Alat vielä itse uskoa siihen.Viestini ei ollutkaan vastaus alkuperäiselle, kuten voi nähdä, mutta oletin alkuperäisen ja ehkä muidenkin lukevan vastauksen.
En ole väittänytkään, että ap:n etähuoltaja olisi alkoholisti, vaan että minun isäni oli. Muutenkaan en ole väittänyt alkuperäisen etäisästä yhtään mitään, mutta viittasin yhteen sanaan "pakottaa", joka oli mielestäni käsitetty väärin.
Oikean ja väärän erottaminen kuuluu jokaisen lapsen kasvatukseen. Se ei tarkoita kenenkään haukkumista vaan ohjaamista oikeaan. Olen saanut ilokseni jo huomata, että lapseni eivät valehtele eivätkä nimittele. Minun ei edes tarvitsisi haukkua lasten isää sillä isä pitää huolen kyllä asiattomasta kielenkäytöstä ja puheista ihan itse.
Sankariyksinhuoltajaksi ei ole ollut syytä ryhtyä, mutta kai sitä saa olla tyytyväinen elämäänsä. Minulla ja lapsillani on asiat hyvin, kodissa on mukava ilmapiiri, nauramme paljon ja elämä tuntuu sujuvan. Ikävät asiat keskustellaan ja yhdessä itketään, jos siltä tuntuu. Näin ei ole ollut aina, minkä vuoksi osaan todella arvostaa tätä kaikkea. Kun elämä on hyvin, jaksaa sen arjenkin hoitaa. - lapsi olin joskus
Lapsi ymmärtää isän rakkauden, vaikka isä osoittaisi rakkauttaan toisin kuin äiti. Sitä monet(??) äidit ei ymmärrä vaan tulkitsee ettei isä rakasta lastaan. Meidän äiti oli yksi ymmärtämätön.
- Anonyymi
Alkuperäiselle kirjoittajalle en osaa valitettavasti antaa vastausta juridisessa mielessä. Minä ottaisin selvää, mistä lasten vastenmielisyys johtuu ja yrittäisin neuvotella isän kanssa siitä, voiko asialle tehdä jotakin. Jos kyseessä on ns. metsän asukki, niin en edes neuvottelisi sillä on selvää, että on asuinolosuhteita, joihin lapsia ei tule viedä.Amen
- velvollisuuksia?
Sinulle en osaa antaa mitään neuvoja koska itse painiskelen juuri päinvastaisten ongelmien kanssa. Eli isä ei juurikaan halua tavata lapsiaan.
Nyt mietin että onko todella näin, että äidillä/lähivanhemmalla on vain velvollisuuksia siitä, että lapset tapaavat toista vanhempaansa. Eikö etävanhemmalla ole todellaan mitään velvollisuutta esim. sen suhteen, että asuinolosuhteet olisivat sellaiset että siellä olisi lasten mukava olla. Meillä isällä on ihan hyvä asunto mutta uusi rakkaus vie vapaa-ajan kokonaan eikä isä halua koskaan ottaa lapsia luokseen. En jaksa enää pyytää häntä soittamaan lapsille tai tulemaan lapsia tapaamaan. Lapset ovat myös huomanneet sen, ettei isä ole heistä enää kiinnostunut joten eivät halua enää edes soittaa isälle. Mielestäni minulla ei ole enää mitään velvollisuuksia hoitaa lasten ja isän välisiä yhteyksiä. Isä saisi tavata lapsiaan niin usein kuin haluaisi mutta kun ei halua. Mielestäni se on isän valinta eikä minun tarvitse kantaa siitä syyllisyyttä.- rakastaa on
velvollisuuksia. Helppoa on jättää homma sikseen, vaikeampaa on määrätietoisesti "työntää" etävanhempaa ja lapsia toisiaan kohti.
Meillä tämä oli aluksi lähivanhemman eli minun vastuulla, mutta nyt on saatu tapaamiset rullaamaan. Aina ei "huvita", mutta silti tapaamisista pidetään kiinni. Jopa UO (exän Uusi Onni) on integroitu tapaamiskuvioon, onhan ne lapset puoliksi sen rakkaan uuden miehenkin, joten kyllä ne pitää hyväksyä. UO jopa pisti exän järjestykseen, kun se kuvitteli tapaamisviikonloppuna lähtevänsä UO:n kanssa kahdestaan mökille. Haki lapset mukaan, heh;-) - petetty ja jätetty
rakastaa on kirjoitti:
velvollisuuksia. Helppoa on jättää homma sikseen, vaikeampaa on määrätietoisesti "työntää" etävanhempaa ja lapsia toisiaan kohti.
Meillä tämä oli aluksi lähivanhemman eli minun vastuulla, mutta nyt on saatu tapaamiset rullaamaan. Aina ei "huvita", mutta silti tapaamisista pidetään kiinni. Jopa UO (exän Uusi Onni) on integroitu tapaamiskuvioon, onhan ne lapset puoliksi sen rakkaan uuden miehenkin, joten kyllä ne pitää hyväksyä. UO jopa pisti exän järjestykseen, kun se kuvitteli tapaamisviikonloppuna lähtevänsä UO:n kanssa kahdestaan mökille. Haki lapset mukaan, heh;-)Minun mieheni UO on selvästi sanonut, että hän ei halua enää lapsia elämäänsä pilaamaan. Hän on omat lapsensa aikuiseksi kasvattanut ja nyt haluaa sitten viettää aikuisen ihmisen vapaata elämää ja siihen kuvioon ei pienet lapset mahdu. Joten mies ei sitten lapsiaa halua tavata.
Näin siinä käy kun perustaa perheen kypsässä iässä, eli siinä vaiheessa kun muut lähettävät lapsiaan maailmaan. Me halusimme lapsille parasta; velottoman kodin ja valmiin elämän. Mutta tuloksena oli että jäin yksin lasten kanssa kun mies halusikin elää uutta nuoruutta, nauttien elämästä ilman kahleita ja rajoituksia. - vaikuta uusi onni
petetty ja jätetty kirjoitti:
Minun mieheni UO on selvästi sanonut, että hän ei halua enää lapsia elämäänsä pilaamaan. Hän on omat lapsensa aikuiseksi kasvattanut ja nyt haluaa sitten viettää aikuisen ihmisen vapaata elämää ja siihen kuvioon ei pienet lapset mahdu. Joten mies ei sitten lapsiaa halua tavata.
Näin siinä käy kun perustaa perheen kypsässä iässä, eli siinä vaiheessa kun muut lähettävät lapsiaan maailmaan. Me halusimme lapsille parasta; velottoman kodin ja valmiin elämän. Mutta tuloksena oli että jäin yksin lasten kanssa kun mies halusikin elää uutta nuoruutta, nauttien elämästä ilman kahleita ja rajoituksia.kovin lupaavalta. UO ei taida oikeasti rakastaa exääsi, kun ei halua nähdä tämän lapsia.
Minä ainakin haluan olla kiltti miesystävän lapsille, koska rakastan sitä miestä. Ihan samoin kun yritän olla kiltti miesystävän vanhalle höperölle isälle. Jos oikeasti toista rakastaa pitää hyväksyä että toisella on suku. Emme ole täällä ihan irrallisia saarekkeita. - jammiska
vaikuta uusi onni kirjoitti:
kovin lupaavalta. UO ei taida oikeasti rakastaa exääsi, kun ei halua nähdä tämän lapsia.
Minä ainakin haluan olla kiltti miesystävän lapsille, koska rakastan sitä miestä. Ihan samoin kun yritän olla kiltti miesystävän vanhalle höperölle isälle. Jos oikeasti toista rakastaa pitää hyväksyä että toisella on suku. Emme ole täällä ihan irrallisia saarekkeita.Ja meillä lasten äiti on päntännyt lapsille, etten ole lasten sukua vaan vieras ihminen, jonka kanssa ei saa olla tekemisissä, eikä isäkään heistä välitä jos on minun kanssani tekemisissä. Isä on tehnyt vaikka mitä tehdäkseen lapsille selväksi oman mielipiteensä ja kantansa, mutta äidin opit ovat iskostuneet lapsiin: heitä ei meillä enää näe, vanhinta lukuunottamatta joka on piipahtanut jouluna ja pääsiäisenä, mutta äidiltään salaa.
- lastasi,
keskustele ja kuuntele, miksei tahdo mennä.
Lasten etu turvalliseen lapsuuteen on aikuisten järjestettävä, joten pyri tavalla tai toisella saamaan selville, onko lapsellasi pelkoja liittyen turvallisuuteen, henkiseen tai fyysiseen?
Olisihan järkyttävää, jos lapsesi aikuisena sitten sairastuttuaan masennukseen tms. syyttäisi sinua, ettet kuunnellut ja uskonut hänen mielipiteitään vaan pakotit menemään paikkaan, jossa hänen ihmisarvonsa joutui tallotuksi.
Itse teet ratkaisusi, etsi totuutta asiaan uhrautuen lapsesi edun tähden.
Älä pelkää, usko vain ja muista, uskalla ajatella itse.- tosi "ammattilaisen"
neuvo. Pieni epämukavuus isän asuinoloissahan oli se alkuperäinen syy. Se voi olla vaikka huono sänky tai kova sohva.. haloo
Pienet epämukavuudet on voitettavissa oleva asia.
Todennäköisempää on että aikuisena lapsi on pahoillaan siitä että aikuiset antoivat tapaamisien päättyä pieniin epämukavuuksiin.
- toisinpäin
Jos olisit itse etä-äiti ja lapset eivät haluaisi enää tulla luoksesi.
Haluaisitko että isä pakottaisi, vai että lapset eivät enää koskaan tulisi luoksesi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822148
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641856Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I451824- 1231533
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641368Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1721361Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771181- 711013
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P301005- 15949