Mitä eroa Hesan Steinereilla?

munjeca

Oon vähän miettinyt tuota Steinerkoulua lapselleni. Mitä eroa on Lehtikuusentien A ja Paraistentien C luokilla? Oon ymmärtänyt, että vieraiden kielien kohdalla on eri kielet.

Minkä kokoiset luokat ovat? Miten ekaluokkalaiset opettelee lukemaan jos kerta kirjoja ei ole? Vai onko Aapiset. Kuinka ajoissa täytyy varata paikka?

Vielä kuitenkin antroposofia mietityttää, joten ihan varmaa tuo steinerloukalle meno ei ole.

Kiitos!

12

2169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-steinervanhempi

      Luokkakoot ovat nykyään aika pieniä johtuen siitä, että uusia oppilaita ei enää ole niin vain tulossa. Tämä johtuu hyvin pitkälti mainitsemastasi antroposofiasta. Steiner itse suositteli mahdollisimman suuria luokkakokoja, mutta ainakaan Suomessa koulu ei ole nykyään erityisen suosittu. Tämä johtuu lähinnä siitä, että moni kouluun pettynyt lähtee sieltä pois kesken kaiken.

      Ne ajat ovat kaukana, jolloin Steineriin piti ilmoittaa lapsi syntymän jälkeen. Nykyään kouluun pääsee, jos vain haluaa lapsensa sinne laittaa.

      Ekaluokkalaiset opettelevat lukemaan tekemällä omia suttuisia vihkoja, jotka ovat enimmäkseen täynnä piirroksia. Piirroksissa ei ole ääriviivoja, koska Steinerin oppien mukaan valo-olennot eivät tule mukaan kuviin, mikäli niitä rajataan. Ei ole ollenkaan epätavallista, että lapsi ei steinerissa osaa lukea vielä edes neljännellä luokalla. Opetusmetodit ovat niin omanlaiset, että läheskään kaikki lapset eivät opi lukemaan niiden avulla. Lisäksi meidänkin lasten luokalla eräs tyttö sai neljännellä luokalla yksityisopetusta vanhempiensa tuskastuttua normaalin koulun opettajalta, ja hän oppi näin lukemaan kahdessa viikossa.

      Lapsesi osallistuu steinerissa myös eurytmiaan, joka on meditatiivinen tanssi, jolla halutaan herätellä selvännäköisyyttä ja yliluonnollisia kykyjä. Lapsesi kasvussa otetaan Steinerissa huomioon hänen edelliset elämät, ja häntä kannustetaan luopumaan niistä asioista, joista hän pitää. Steiner opetti, että jos joku on vaikkapa lahjakas puukäsitöissä, tulee hänet ohjata pois niiden parista, sillä hän on edellisessä elämässä ollut puuseppä. Lapsemme oli lahjakas musiikissa, mutta Steinerkoulussa hänen intonsa tapettiin tehokkaasti.

      Meille ei kerrottu mitään näistä asioista, vaan saimme kouluun mennessä hyvin erilaista ja ristiriitaista tietoa. Olimme kovin pettyneitä, kun erilaisten kurssien ja Takoja -lehden avulla meille selvisi ne synkät uskomukset, joita myös lapsillemme yritettiin välittää Steinerkoulussa.

      Suosittelen, että tutustut syvällisesti antroposofiaan ja kristiyhteisö -uskontokuntaan, ennen kuin edes harkitset steinerkoulua vaihtoehtona. Opettajien pätevyys ei ollut lähelläkään sitä, mitä saimme sen huomata peruskoulussa olevan. Lisäksi lukuisat häirikköoppilaat ja jatkuva kiusaaminen teki lastemme elämästä todella tuskallista. Emme voi suositella Steinerkoulua kenellekään vanhemmille, ja yritämme unohtaa sen ajan, jolloin tunsimme tulleemme petetyiksi lastemme kustannuksella. Lapset ovat meille kaikki kaikessa, ja todella toivon, että en olisi ikinä tehnyt sitä virhettä, että laitoin lapsemme synkän uskontokunnan ylläpitämään heikkotasoiseen kouluun.

      • myös ex

        Kantapään kautta minäkin sain vasta tajutuksi, että sielläpä toimii aivan eri säännöt kuin ikinä olisi osannut edes kuvitella! Antroposofia on sikäli vakava uskonto, että vapaamuurarit, nuo Lain yläpuolella olijat, kannattavat sitä. Useat, useat asianajajat kuuluvat vapareihin ja opettajilla on selusta turvattu, jos tapahtuu virkavirheitä.

        Sain huomata, että ei lapsi oikeasti ole st-koulussa tärkeä, juuri kiusaaminen rehotti oikein luvallisesti, rajattomat lapset saavat kokeilla toisiin oppilaisiin rajojaan; koulussa oli viidakon laki.


      • myös vanhempi

        Keskellä viikkoa parhaaseen työaikaan ”ex-steinervanhemmalla” on aikaa surfailla netissä ja etsiä kirjoituksia Steinerista. Kirjoitus osoittaa hyvää kielenkäyttöä, kuten entisellä Steiner-koulun oppilaallakin, joka on kokopäiväinen entinen oppilas, ja joka palstalla ahertaa käyttäen samassa ketjussa eri nimimerkkejä. Hän on todella reaalinen esimerkki siitä, ettei Steiner-koulukaan ole idioottivarma, vaan saattaa perusteellisesti epäonnistua. Ja lisäksi lukeneisuus paistaa kirjoituksista.. Hän on tutustunut kirjoituksiin, jotka on tarkoitettu opettajille ja muille Steiner-virikkeiden opiskelijoille. Niin ainakin luulisin, sillä en minäkään ole niitä lukenut, kuten hän. Mutta mitä hän on lukemastaan ymmärtänyt? Niinpä, siinäpä se.

        Hän pitää pahana sitä, että lapset tekevät itse omia vihkojaan, joista tulee usein aluksi suttuisia, mutta käden taitoja ja muotoja harjoittaen. Aluksi ne saattavat ovat sitä, mutta jos pelkää suttuisuutta, hyviä ei tule niistä koskaan. Kaikki oppiminenhan on osaamattomuutensa kanssa kiemurtelua, myös aikuisilla. Mutta harjoitus tekee mestariksi. Oppimattomuus pitää hyväksyä, jos aikoo oppia. Valmis koneteksti ei ole mikään vastaus käden taitoihin.

        Lukemaan oppiminen mahdollisimman varhain ei ole mikään tavoiteltava itsestäänselvyys. Ei sitä pidä toki turhanpäiten jarruttaakaan. Jokaisella on oma varsin suuren viisauden luoma kehitystahtinsa. Voimia voidaan viedä lapsen omasta kehitysrytmistä välittämättä vanhempien ihmisten haluamaan suuntaan, mutta silloin ne voimat ovat jostain poissa. Tärkeämmästä? Täytyy omata suurta viisautta voidakseen arvioida kokonaisuutena asioiden tärkeysjärjestystä. Esimerkiksi kysymys: Onko kyseisen lapsen hänelle luontaista aikaisempi lukemaan oppiminen tärkeämpää kuin ehkä hänen fyysinen terveytensä. Se on vaikea kysymys, monelle liian vaikea, mutta reaalinen. Vastaus tähän on helppo, ellei tiedä kuin kysymyksen alkuosan.

        Eurytmia herättää näköjään intohimoja henkilössä, joka on joutunut opiskellessaan pänttäämään päähänsä asioita kuin vatsaansa huonosti sulavaa ruokaa. Silloin kaikesta henkisyydestä tulee kuin myrkkyä hänelle. Kaikki, mikä viittakin siihen, että ihminen on muutakin kuin vain fyysinen biomassa sähkökemiallisine reaktioineen, on kuin myrkkyä, jota vastaan pitää hyökätä keinoista piittaamatta. Tarkoitus siinä pyhittää keinot. On ymmärrettävää, että silloin jo alkaa moraalikin lipsua. Kun väittää, että se eurytmia, jota koulussa opetetaan, olisi ”meditatiivinen tanssi”, niin eihän siinä ole häivääkään todellisuudesta. Se mikä ymmärryksessä tällöin menetetään, se pahalla tahdolla korvataan. Eurytmian avulla opetetaan kasvuiässä olevia nuoria hallitsemaan nopean raajojen kasvun hieman kömpelöksi tekemää ruumista ja olemaan tietoinen siitä mitä oman ruumiin ympärillä muut tekevät, eli tietoisuutta myös ympäristöstä. On sairasta katsoa, että siinä olisi jotain huonoa. Sulavan liikunnan ja eloisan sielullisen elämän ei luulisi olevan kenellekään pahasta. Voi se parhaimmillaan estää nuorta fyysisellä tasolla jäämästä auton alle. Näin voin sanoa olematta eurytmisti, vain tavallinen sukankuluttaja, joka on tutustunut hieman keskimääräistä paremmin eurytmiaan.

        Kuin keitetystä lampaan päästä on myös väite, että kasvatuksessa otetaan huomioon lapsen entinen elämä. Kirjoittaja on ehkä lukenut pidemmälle kuin ymmärrys riittää. Puuttuu enää lisäväite, että opettajahuoneen seinällä olisi lapsista luettelo, jossa on mainittu hänen edellinen elämänsä ja ohje vierottaa heidät aikaisemmin oppimastaan. Hanurista.

        Kirjoittaja väittää, että hänen lapsensa musiikillinen innokkuutensa tapettiin Steiner-koulussa. Paha tähän on ottaa varmaa kantaa, kun ei tunne tapausta. Voi vain kysyä, olisiko selvästi todennäköisempi syy ollut lapsessa itsessään tai hänen vanhemmissaan, joille materialismi oli kaikki kaikessa. Musiikkihan ei ole ihan materialistista.

        Kirjoittaja esittää lukeneensa Takoja-lehteä. Se osoittaa erinomaista aktiivisuutta asiaan. Mutta kuten sanotaan , että kauneus on katsojan silmissä, vai sanoa, että myös synkkyys on katsojan silmissä ja mielessä. Jokainen voi tutustua Takoja lehteen itse ja testata, kokeeko sisällön samanlaiseksi kuin nimimerkki ”ex-steinervanhempi” vai oliko se nyt se ”entinen oppilas”, sen tietää vain sheriffi tarkastuttamalla ip-numeron. Itse pidän kyseisestä lehdestä ja sen sanomasta, joka valaa ymmärrystä moneen maailman ilmiöön monen kertojan kautta.

        Lopuksi tämä ”ex-steinervanhempi” kirjoittaa perusteettoman väitteen, että Steiner-koulua ylläpitäisi synkkä uskontokunta. Jos katsoo, että kaikki muu kuin materialismi on synkkää uskontoa, tämä väite on hyväksyttävissä, muutoin ei, ehdottomasti ei. Muistaen, mitä nimimerkki ”entinen oppilas” kirjoitti, niin hänen mielestään joko herännäisuskovaisuus tai materialismi on hyväksyttävää, mutta normaalin ihmisen pitäminen fyysis-sielullis-henkisenä olentona taas ei ole hyväksyttävää. Siinä on peruste koulun valinnalle, jos kyseinen seikka on tärkeä. Siinä on riskinsä. Jos valitsee Steiner-koulun, lapsesta voi tulla aikuinen, joka voi toteuttaa itseään, omia taipumuksiaan, fyysis-sielullis-henkisenä ihmisenä vapaana valitsemaan tai sitten hänestä voi tulla entinen oppilas, joita tosin taitaa olla vain promillen verran mahdollisuus, ja jonka elämäntehtävänä on kirjoittaa tälle palstalle eri nimimerkeillä kurjista kokemuksistaan.

        Toki pitää ottaa huomioon, että Steiner-koulussa on suuri paino luokan opettajalla. Kaikissa kouluissa on sama asia, mutta luokanopettajan painoarvo ei ole niin suuri kuin Steiner-koulussa, jossa ensimmäinen opettaja opettaa useampia luokkia. Itse kävin vanhanaikaisen koulun, ja sielläkin voin jakaa opettajat ”hyviin ja huonoihin”.

        Mitä oppilaitten häirintään tulee, niin sitä varten on vanhemmille systeemiin sisäänrakennettu mahdollisuus vaikuttaa vanhempien illoissa. Niissä voi asiaan vaikuttaa, jos asialla on opettaja , joka ei ymmärrä asian tärkeyttä. Siihen pitää puuttua, jos aihetta on.


      • lukea, mutta
        myös vanhempi kirjoitti:

        Keskellä viikkoa parhaaseen työaikaan ”ex-steinervanhemmalla” on aikaa surfailla netissä ja etsiä kirjoituksia Steinerista. Kirjoitus osoittaa hyvää kielenkäyttöä, kuten entisellä Steiner-koulun oppilaallakin, joka on kokopäiväinen entinen oppilas, ja joka palstalla ahertaa käyttäen samassa ketjussa eri nimimerkkejä. Hän on todella reaalinen esimerkki siitä, ettei Steiner-koulukaan ole idioottivarma, vaan saattaa perusteellisesti epäonnistua. Ja lisäksi lukeneisuus paistaa kirjoituksista.. Hän on tutustunut kirjoituksiin, jotka on tarkoitettu opettajille ja muille Steiner-virikkeiden opiskelijoille. Niin ainakin luulisin, sillä en minäkään ole niitä lukenut, kuten hän. Mutta mitä hän on lukemastaan ymmärtänyt? Niinpä, siinäpä se.

        Hän pitää pahana sitä, että lapset tekevät itse omia vihkojaan, joista tulee usein aluksi suttuisia, mutta käden taitoja ja muotoja harjoittaen. Aluksi ne saattavat ovat sitä, mutta jos pelkää suttuisuutta, hyviä ei tule niistä koskaan. Kaikki oppiminenhan on osaamattomuutensa kanssa kiemurtelua, myös aikuisilla. Mutta harjoitus tekee mestariksi. Oppimattomuus pitää hyväksyä, jos aikoo oppia. Valmis koneteksti ei ole mikään vastaus käden taitoihin.

        Lukemaan oppiminen mahdollisimman varhain ei ole mikään tavoiteltava itsestäänselvyys. Ei sitä pidä toki turhanpäiten jarruttaakaan. Jokaisella on oma varsin suuren viisauden luoma kehitystahtinsa. Voimia voidaan viedä lapsen omasta kehitysrytmistä välittämättä vanhempien ihmisten haluamaan suuntaan, mutta silloin ne voimat ovat jostain poissa. Tärkeämmästä? Täytyy omata suurta viisautta voidakseen arvioida kokonaisuutena asioiden tärkeysjärjestystä. Esimerkiksi kysymys: Onko kyseisen lapsen hänelle luontaista aikaisempi lukemaan oppiminen tärkeämpää kuin ehkä hänen fyysinen terveytensä. Se on vaikea kysymys, monelle liian vaikea, mutta reaalinen. Vastaus tähän on helppo, ellei tiedä kuin kysymyksen alkuosan.

        Eurytmia herättää näköjään intohimoja henkilössä, joka on joutunut opiskellessaan pänttäämään päähänsä asioita kuin vatsaansa huonosti sulavaa ruokaa. Silloin kaikesta henkisyydestä tulee kuin myrkkyä hänelle. Kaikki, mikä viittakin siihen, että ihminen on muutakin kuin vain fyysinen biomassa sähkökemiallisine reaktioineen, on kuin myrkkyä, jota vastaan pitää hyökätä keinoista piittaamatta. Tarkoitus siinä pyhittää keinot. On ymmärrettävää, että silloin jo alkaa moraalikin lipsua. Kun väittää, että se eurytmia, jota koulussa opetetaan, olisi ”meditatiivinen tanssi”, niin eihän siinä ole häivääkään todellisuudesta. Se mikä ymmärryksessä tällöin menetetään, se pahalla tahdolla korvataan. Eurytmian avulla opetetaan kasvuiässä olevia nuoria hallitsemaan nopean raajojen kasvun hieman kömpelöksi tekemää ruumista ja olemaan tietoinen siitä mitä oman ruumiin ympärillä muut tekevät, eli tietoisuutta myös ympäristöstä. On sairasta katsoa, että siinä olisi jotain huonoa. Sulavan liikunnan ja eloisan sielullisen elämän ei luulisi olevan kenellekään pahasta. Voi se parhaimmillaan estää nuorta fyysisellä tasolla jäämästä auton alle. Näin voin sanoa olematta eurytmisti, vain tavallinen sukankuluttaja, joka on tutustunut hieman keskimääräistä paremmin eurytmiaan.

        Kuin keitetystä lampaan päästä on myös väite, että kasvatuksessa otetaan huomioon lapsen entinen elämä. Kirjoittaja on ehkä lukenut pidemmälle kuin ymmärrys riittää. Puuttuu enää lisäväite, että opettajahuoneen seinällä olisi lapsista luettelo, jossa on mainittu hänen edellinen elämänsä ja ohje vierottaa heidät aikaisemmin oppimastaan. Hanurista.

        Kirjoittaja väittää, että hänen lapsensa musiikillinen innokkuutensa tapettiin Steiner-koulussa. Paha tähän on ottaa varmaa kantaa, kun ei tunne tapausta. Voi vain kysyä, olisiko selvästi todennäköisempi syy ollut lapsessa itsessään tai hänen vanhemmissaan, joille materialismi oli kaikki kaikessa. Musiikkihan ei ole ihan materialistista.

        Kirjoittaja esittää lukeneensa Takoja-lehteä. Se osoittaa erinomaista aktiivisuutta asiaan. Mutta kuten sanotaan , että kauneus on katsojan silmissä, vai sanoa, että myös synkkyys on katsojan silmissä ja mielessä. Jokainen voi tutustua Takoja lehteen itse ja testata, kokeeko sisällön samanlaiseksi kuin nimimerkki ”ex-steinervanhempi” vai oliko se nyt se ”entinen oppilas”, sen tietää vain sheriffi tarkastuttamalla ip-numeron. Itse pidän kyseisestä lehdestä ja sen sanomasta, joka valaa ymmärrystä moneen maailman ilmiöön monen kertojan kautta.

        Lopuksi tämä ”ex-steinervanhempi” kirjoittaa perusteettoman väitteen, että Steiner-koulua ylläpitäisi synkkä uskontokunta. Jos katsoo, että kaikki muu kuin materialismi on synkkää uskontoa, tämä väite on hyväksyttävissä, muutoin ei, ehdottomasti ei. Muistaen, mitä nimimerkki ”entinen oppilas” kirjoitti, niin hänen mielestään joko herännäisuskovaisuus tai materialismi on hyväksyttävää, mutta normaalin ihmisen pitäminen fyysis-sielullis-henkisenä olentona taas ei ole hyväksyttävää. Siinä on peruste koulun valinnalle, jos kyseinen seikka on tärkeä. Siinä on riskinsä. Jos valitsee Steiner-koulun, lapsesta voi tulla aikuinen, joka voi toteuttaa itseään, omia taipumuksiaan, fyysis-sielullis-henkisenä ihmisenä vapaana valitsemaan tai sitten hänestä voi tulla entinen oppilas, joita tosin taitaa olla vain promillen verran mahdollisuus, ja jonka elämäntehtävänä on kirjoittaa tälle palstalle eri nimimerkeillä kurjista kokemuksistaan.

        Toki pitää ottaa huomioon, että Steiner-koulussa on suuri paino luokan opettajalla. Kaikissa kouluissa on sama asia, mutta luokanopettajan painoarvo ei ole niin suuri kuin Steiner-koulussa, jossa ensimmäinen opettaja opettaa useampia luokkia. Itse kävin vanhanaikaisen koulun, ja sielläkin voin jakaa opettajat ”hyviin ja huonoihin”.

        Mitä oppilaitten häirintään tulee, niin sitä varten on vanhemmille systeemiin sisäänrakennettu mahdollisuus vaikuttaa vanhempien illoissa. Niissä voi asiaan vaikuttaa, jos asialla on opettaja , joka ei ymmärrä asian tärkeyttä. Siihen pitää puuttua, jos aihetta on.

        silmiini pisti, musikaalisuuden tappaminen vanhempien materiaalisuuden vuoksi kirjoituksessasi? Mikä oli pointtisi? Nehän on kaksi toisistaan eroavaa asiaa... voihan sitä olla materialisti joka rakastaa myös musiikkia, vai miten mun pitäis tulkita toi sun lausahdus????


      • Jesperi - vanhempi

        Hei, on ihan pakko kommentoida, kun ex-steinerilaisen äiti kirjoittaa nyt semmoista mistä ei mitään tiedä.

        Hgin steinerkouluun on kova tunku. Sekä A-, että C-luokat ovat täynnä (n. 27 lasta) ja koska lapsia on ollut niin paljon jonossa, niin koulu perustaa 1D -luokan. Lisäksi on ruotsinkieleinen luokka.
        Eli koulussa aloittaa syksyllä neljä rinnakkaisluokkaa. Se siitä lapsimäärän vähenemisestä steinerkoulussa. Laadukas pedagogiikka kyllä houkuttelee perheitä.

        Tietääkseni myös lopettaneita ei ole kovin montaa per luokka vuodessa. Tulijoita peruskoulun puolelta on kyllä ollut.

        Koulussa saa todella laadukasta opetusta, ja ainakin musiikin opetus Lehtikuusentiellä sujuu loistavasti. Kannattaa käydä vaikka juhlissa katsomassa. Lapseni rakastaa musiikkia.

        Kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin kirjoittaa julkiselle palstalle.


      • on jo pulaa oppilaista
        Jesperi - vanhempi kirjoitti:

        Hei, on ihan pakko kommentoida, kun ex-steinerilaisen äiti kirjoittaa nyt semmoista mistä ei mitään tiedä.

        Hgin steinerkouluun on kova tunku. Sekä A-, että C-luokat ovat täynnä (n. 27 lasta) ja koska lapsia on ollut niin paljon jonossa, niin koulu perustaa 1D -luokan. Lisäksi on ruotsinkieleinen luokka.
        Eli koulussa aloittaa syksyllä neljä rinnakkaisluokkaa. Se siitä lapsimäärän vähenemisestä steinerkoulussa. Laadukas pedagogiikka kyllä houkuttelee perheitä.

        Tietääkseni myös lopettaneita ei ole kovin montaa per luokka vuodessa. Tulijoita peruskoulun puolelta on kyllä ollut.

        Koulussa saa todella laadukasta opetusta, ja ainakin musiikin opetus Lehtikuusentiellä sujuu loistavasti. Kannattaa käydä vaikka juhlissa katsomassa. Lapseni rakastaa musiikkia.

        Kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin kirjoittaa julkiselle palstalle.

        Monet luokat alkavat 20 oppilaan suuruisena ja siitä kun sitten osa siirtyy peruskouluun niin luokasta tulee pieni jos ei uusia oopilaita saada. Lapseni vaihtoi 4.luokalla peruskouluun, nyt kyseiseltä luokalta on tietääkseni lähtenyt jo viisi ja muutama erittäin häiriintynyt tullut peruskoulusta tilalle. Harvoin peruskoulusta normaaleja oppilaita siirtyy steineriin, usein he ovat erityislapsia joiden vanhemmat vastustavat lääketieteellisä tutkimuksia joita peruskouluvaatii. Silloin osa keksii siirtää lapsensa steineriin, missä lapsia ei passiteta neurologisiin tutkimuksiin vaikka tarvetta olisi. Steinerissa heille tarjotaan musiikki- ja maalausterapiaa ongelmiin!


      • Kerro mulle

        Miten viestisi liittyy ketjun aiheeseen, Helsingin steinerkoulujen välisiin eroihin?


      • Oikaisija
        myös ex kirjoitti:

        Kantapään kautta minäkin sain vasta tajutuksi, että sielläpä toimii aivan eri säännöt kuin ikinä olisi osannut edes kuvitella! Antroposofia on sikäli vakava uskonto, että vapaamuurarit, nuo Lain yläpuolella olijat, kannattavat sitä. Useat, useat asianajajat kuuluvat vapareihin ja opettajilla on selusta turvattu, jos tapahtuu virkavirheitä.

        Sain huomata, että ei lapsi oikeasti ole st-koulussa tärkeä, juuri kiusaaminen rehotti oikein luvallisesti, rajattomat lapset saavat kokeilla toisiin oppilaisiin rajojaan; koulussa oli viidakon laki.

        Nyt kyllä sekoitit soppaan aineksia joista et tiedä. Steinerkoulusta (sen käyneenä !) voin olla jokseenkin samaa mieltä kanssasi. Mutta muurarina en lainkaan. Liittyessäsi muurareihin, sitoudut näet niomenomaan kunnioittamaan suomen lakeja (!) eikä sinua vaadita hyväksymään saati tekemään mitään sellaista mikä olisi vastoin lakia. Vaikka olen ollut muurari kohta 10 v kukaan toinen muurari ei ole vielä yrittänyt käyttää tuota sidettä hyväkseen millän tavalla - ikinä. Enkä ole minäkään. Muurariehin ei toivota littyvän sellaiset ihmiset jotka toivovat hyötyvänsä tuosta organisaatiosta aineellisesti. Muuraiuden aatteet ovat kyllä aika lailla jalompaa sorttia - ainakin meillä Suomessa ja Skanidinaviassa. Paljon hyväntekeväisyyttä harratstetaan (lahjoituksia lastenklinikalle y.m.). Niistä vain ei tehdä mitään "punaulkarummutuksia", vaan ne tehdään vähällä äänellä. Joten toivoisin sinulta sen verran jäitä hattuun, että et noin vain lähtisi tuomitsemaan muurareita vain sen takia, että sinulta puuttuu tieto.


    • Pussipirulainen

      Hei!

      Minun lapseni on steiner koulussa, ja yritan antaa sinulle mahdollisimman puolueettoman kuvan siitä miten itse olen kokenut Steiner koulun.

      Olen itse käynyt "tavallisen" peruskoulun. Mietin aina että minä olisin mahdollisesti pienenä sopinut steinerkouluun ja päätin ottaa selvää asiasta, ja ilmoitin lapseni sinne.

      Mitä mieltä olen nyt? Hyvällä ja pahalla. Koulun käynti on mielestäni todella paljon kiinni opettajasta, siitä tuleeko lapsi toimeen luokanopettajansa kanssa joka opettaa ensimmäisten vuosien aikana monessa aineessa. Opettajissa on paljon eroja. Kannatta ottaa selvää ketä on tuleva opettaja ja millainen maine hänellä on.

      Kuka oppii ja mitä? Mielestäni on paljon kiinni siitä kuinka aktiivisia on vanhemmat. Lukutaito saattaa pistää vanhempien hermot koetukselle ja on totta että lukeminen saattaa viivästyä, mutta enpä tiedä ketään joka on lukutaidottomana sieltä "valmistunut". Lapsille annetaan se tila lapsuudelle eikä siinä todellakaan mielestäni ole mitään pahaa. En niinkään odota koululta mitään taiteellisia suuntautumisia. Minulle on tärkeää että lapseni saa aikaa olla lapsi. Kyllä niitä läksyjä sitten tulee viimeistään neljännellä luokalla ihan tarpeeksi. Osaamis ero on luokilla suuri niinkuin "normaali kouluissa" ja jälkeen jää niinkuin missä vain jos motivaatiota ei riitä ja jos on lahjakas niin turhautuu. Niin kyllä oli minunkin kohdalla ihan tavallisessa koulussa. Lapset joilla on oppimisvaikeuksia ohjataan usein tukiopetuksen lisäksi (jos vanhemmat ovat valppaina lastensa osaamisesta ja vaativat tukea)
      erittäin perusteelliseen ja tuloksekkaaseen tukiopetukseen Folkhelssaniin joka on aivan eri luokkaa kuin minun aikaiset tukiopetukset koulussa. Jos ei vanhempia kiinnosta tai ole aikaa paneutua lastensa koulunkäyntiin niin en suosittele tätä koulua, eteenkin jos on oppimisvaikeuksia ym..

      Minulle positiivista on ollut se yhteenkuuluvuus joka luokassa on ollut. On totta että kiusaamista tapahtuu kaikkialla, mutta meidan lapsen luokalla on yleinen käytäntö että asioihin puututaan vanhempien tasolta heti häpeilemättä ja asiat on selvitetty heti. Luokan henki on pitkälle vanhemmista kiinni niinkuin joka paikassa. Myönnetään ne omien lastemme virheet jne..

      Koulussa on paljon "perhe tapahtumia" myyjäisiä, juhlia ym joiden ansiosta vanhemmat on paljon tekemisissä keskenään, ja siitä hyvästä ainaskin meidän luokalla on tiivis yhteistyö myös koulun ulkopuolella. Se on ollut positiivista myös tämän kiusaamisen estämiseksi...

      Näiden eri koulujen ero on kieli. Toisessa on ruotsinkielisiä luokkia. Muuten ymmärtääkseni on kyse aivan samasta järjestelystä.

      Uskonnollisesta suuntautumisesta en niinkään osaa sanoa. Minusta uskonnollisuus tai mikään "aivopesu meininki" ei ole ollut esillä. En ole uskonnollinen enkä katsoisi sellaista hyvällä. Lapseni on täysin tasapainoinen..

      Nyt on lopetettava, kerron lisää jos on tarvis...
      Onnea

      • Steinerlaisten äiti

        Kerrankin joku kertoo kokemuksiaan, kuten minäkin olen steinerkoulun kokenut :)
        Yhdyn täysin ajatuksiisi!


      • Pihla-Reetta
        Steinerlaisten äiti kirjoitti:

        Kerrankin joku kertoo kokemuksiaan, kuten minäkin olen steinerkoulun kokenut :)
        Yhdyn täysin ajatuksiisi!

        Hei!

        Mielestäni on hyvä, että steiner-koulun tiimoilta käydään keskustelua. Olisi kuitenkin antoisampaa jos kirjoittajat malttaisivat "vihan puuskissaankin" pysyä totuuksissa, eivätkä kertoisi asioita, jotka eivät vastaa todellisuutta. On myös suositeltavaa perustella sanomansa. Kiitos!

        Itse olen käynyt steiner-koulun. Peruskoulussa on ongelmia. Steiner-koulussa on ongelmia. Oman kokemukseni pohjalta steiner-koulussa on kuitenkin erittäin paljon positiivista!

        Muutama esimerkki:

        a) Minua koulukiusattiin. Asiaan puuttui heti vanhempani sekä opettaja. Kiusattu otettiin "puhutteluun". Tämän jälkeen minä ja vanhempani tapasimme koululla kiusaajan ja hänen vanhempansa. Keskustelu oli rakentavaa ja selvitti kiusaamisen juurta jaksaen.

        b) Kuvaamataidossa (maalaus ja vihkotyöt) sain maalata ilman, että kukaan arvosteli töitäni. Rakensin itsetuntoni vakaalle pohjalle, ja sain paljon onnistumisen kokemuksia.

        c) Opettaja todella tunsi minut. Hän vaikutti elämääni ja oli tärkeä osa minun lapsuuttani ja tunsin että minusta välitettiin kodin lisäksi myös koulussa.

        d) Luokkani oli minulle tärkeä ja turvallinen ryhmä, jonka kanssa kasvoimme lapsista nuoriksi, ja myöhemmin aikuisiksi. Meillä oli hyvä ryhmähenki, ja opimme kaikki todella tuntemaan toisemme. Myös erilaiset oppilaat tulivat tutuiksi, eikä ketään syrjitty enää alkuvuosien jälkeen.

        Laittaisin varmasti lapseni steiner-kouluun, jos minulle joskus lapsia syntyy.
        Ainoa syy minkä keksin steiner-koulua "vastaan" on rohkeus ja "viitsiminen".. Jaksanko perustella steiner-koulua muille ja väsymättä selittää aina uusille (usein ennakkoluuloisille) ihmisille mistä koulussa on kyse? Ja pystynkö pyristelemään vastaan siinä taistelussa että lapset saisivat olla lapsia, leikkiä, piirtää, maalata ja tulla rakastetuksi? Nykyajan trendi kun näyttää olevan uraputkeen tähtääminen jo esikoulusta alkaen.

        Hyvää syksyä kaikille!


    • Tuttiina

      ... on siinä, että A-koulussa Lehtikuusentiellä toimivat Helsingin Rudolf Steinerkoulun A ja B -luokat (B luokka on ruotsin-kielinen) ja saman koulun C-luokka toimii Paraistentiellä. Kyse on siis yhdestä ja samasta koulusta vain sillä erolla, että osa luokista sijaitsee fyysisesti eri rakennuksissa. Riippumatta siitä, millä luokalla olet, joidenkin tuntien ajaksi oppilaat siirtyvät koululta toiselle. Tuli tarpeelliseksi hankkia koululle lisätiloja, kun oppilasmäärä kasvoi!!! Alunperinhän oli vain tuo Lehtikuusentien koulurakennus, joka kävi ahtaaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe