pehmeä, arka, vai iästä johtuvaa?!?

mikä vika

Noniin eli saku narttu ja 10kk.

Pentuna oli oikea rämäpää, huiteli omilla teillään jo 7vko, eikä pelännyt mitään tai ketään.ei lopettanu syömistään tai hetkauttana eväänsä vaik kattila kaapista tipahti kasa kattilan kansia aivan syövän koiran viereen, ei pelännä paukkeita ja pamahuksia tai miutakaan yhtäkkisiä kovia ääniä jne. eikä pelkää heiluvia häkkiportaita, peltiputkia, pimeitä putkistoja(raunioradalla), jne.jne.jne. ja menee ihan mistä vaan paikoista mistä ikinä keksin käskeä sen menevän...

4-5kk iässä alkoi toisinaan puhista pimeällä postilaatikoille jne. ja joillekkin ihmisille kun ne möröiltä näyttivät...mut nopeesti meni se vaihe ohi.

Kouluttaa on ollut hirmusen helppoa, taistelee, saalistaa, miellyttää miellyttää ja miellyttää...joskus jopa hieman liiankin kanssa.

ja sitten itse ihmetykseen...eli nytten koira siis 10kk. Ja nöyristelee...pikkasen kun ääntä korottaa niin menee maahan ja ryömii viereen ja joskus on pissannut allensakkin.esim.tilanne et koira on sängyllä ja komennetaan siitä alas vähän kovemmalla äänellä kun ei heti meinaa totella, tai koira yrittää kamuta vieraaseen autoon(mis tutut kaverit) ja meen hakee sitä sieltä poikkeen, jne. tämmöset tilanteet.


Mutta sitten taas esim. suojelussa se ei näitä nöyristelyjä tee. Eikä esim.(kun olen ihan kokeillut) jos vaikka leikitän koiraa ja rupeen ärähtelemään jne. niin sillon se vaan tiukentaa otettaan leluun...
Ja maalimiestäkään se ei väistele vaan vetää kita auki kohti.

Mut miten hemmetissä se sitten kotioloissa on niin helvetin herkkä et ihan suututtaa?!?

vai onko tää sitten vaan niin pehmis?Vai johtuuko iästä vai mistä hemmetistä.Ja miten tästä eteenpäin...? Vältän tuomosia tilanteita, kasvatan leikein jne. koiran itseluottamusta vai mitä ihmettä..vai tunnustan itselleni et pehmo se on eikä muuks muutu ja vedän silkkihansikkaat käteen...

Niin ja sitten viellä et esim. jos mieheni korottaa ääntään tai jotain niin tää juoksee heti kattoo et piruuko se siel riehuu ja sattaa jopa hieman pörähellä....tai jos autoon yrittää joku vieras tulla niin etten minä ole läsnä niin johan on metakka, sama kotona...ja siis ei räyhäile silleen säkäpystyssä vaan ihan "ison tytön lailla"...jos ymmärrätte mitä tarkotan...

19

1703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J Einari

      iästä johtuvaa. Koirasta tuntuu löytyvän monipuolisesti kaikkea. Varmaan isäntäkin impulsiivinen, rehellinen tunneihminen?

      • gumma hebbu

        Koirasi on kolmivuotias toivoisit, että sitä kymmenkuukautisen käyttäytymistä olisi jäänyt edes hitusen jäljelle.


    • aloittaja

      tosin kommenttia "Varmaan isäntäkin impulsiivinen, rehellinen tunneihminen?" en ymmärtänyt mut kaikkee ei tartteekkaan ymmärtää ;)

      Mut vastaus et kyllähän ne suomalaismiehet toisinaan ilmoittaavat asiansa ärräpäiden säestämänä ja ei niin hiljaisella äänellä...

      Mut siis kiva jos tää herkkis on vaan iästä johtuvaa =)

    • jjjsss

      Omalla nartulla (nyt 2 vee) ollut vähän ennen juoksujen alkamista just tollasta samanlaista "pehmoilua" ja pientä arkuutta, mm. juoksevia vieraita lapsia muka pelännyt =)

      • aloittaja

        olivat ja menivät sen kummemmin järkyttämättä nartun mieltä. Tai jotain pieniä muutoksia koiras huomas, lähinnä kiukkuili enempi ja hieman herkisteli.

        Mut siis nyt ei oo pitkä aika kun juoksut loppuivat, joten tuskin niistä..


    • oli samantyyppistä käytöstä junnuna. Ihmettelin luonteen muuttumista. Todettiin reilu vuoden ikäisenä kohtutulehdus eli tehtiin kohdunpoisto ja sen jälkeen koira virkistyi taas omaksi itsekseen. näin ainakin meille kävi.

      • aloittaja

        koirassa muita oireita?
        Vaan oliko ainoa "oire" ajoittainen herkistely?

        Pitää laittaa korvantaakse ja seurailla...rokotuksien yhteydessa tutkituttaa sekin puoli jos alkaa siltä vaikuttaa.

        mut en nyt kehtaa koiraa kiikutta tutkimuksiin oireena ajoittainen herkistely ... mut kiitos kuitenkin.


      • gumma hebbu
        aloittaja kirjoitti:

        koirassa muita oireita?
        Vaan oliko ainoa "oire" ajoittainen herkistely?

        Pitää laittaa korvantaakse ja seurailla...rokotuksien yhteydessa tutkituttaa sekin puoli jos alkaa siltä vaikuttaa.

        mut en nyt kehtaa koiraa kiikutta tutkimuksiin oireena ajoittainen herkistely ... mut kiitos kuitenkin.

        Usein "käytöshäiriöt" ovat ikään liittyviä.
        Mutta on myös sairauksia, jotka oireilevat käytöksen kautta.
        Älä epäröi, jos vähääkään epäilet jotain sairautta, koiran voi viedä vaikkapa ylestarkastukseen aivan rutiiniluonteisesti. Esim. Korvasairaudet ovat joskus piileviä.


      • aloittaja kirjoitti:

        koirassa muita oireita?
        Vaan oliko ainoa "oire" ajoittainen herkistely?

        Pitää laittaa korvantaakse ja seurailla...rokotuksien yhteydessa tutkituttaa sekin puoli jos alkaa siltä vaikuttaa.

        mut en nyt kehtaa koiraa kiikutta tutkimuksiin oireena ajoittainen herkistely ... mut kiitos kuitenkin.

        laihuus. Oli huono syömään ..en tiiä vaikuttiko sairaus kun syö nykyäänkin välillä vähän huonosti(paastoaa)..Ja tosiaan voi olla vain oikuttelua ..murkut on murkkuja.:)


      • aloittaja

        maanantaina nyt kuitenkin sitten mennään käymään lekurissa.Saitte peloteltuu piloille =D
        Asia jäi vaivaa ja nyt haluan tarkistuttaa koirani! Mieluummin sitten vaikka yli hössötäjä kuin et typy joutus kärsii jostain mikä ei välttämättä muutoin edes oireile.

        Kiitos kun kerroit tämän sillä minulla ei olisi käynyt itsellä edes mielessä moinen.


      • aloittaja kirjoitti:

        maanantaina nyt kuitenkin sitten mennään käymään lekurissa.Saitte peloteltuu piloille =D
        Asia jäi vaivaa ja nyt haluan tarkistuttaa koirani! Mieluummin sitten vaikka yli hössötäjä kuin et typy joutus kärsii jostain mikä ei välttämättä muutoin edes oireile.

        Kiitos kun kerroit tämän sillä minulla ei olisi käynyt itsellä edes mielessä moinen.

        varmaan miään löydy.:)Itellä ei kans aikanaan tullut mieleenkään. Olin leikkauttamassa narttua muutenkin sen takia kun uros oli tulossa perheeseen ja silloin se nartun tulehdus todettiin. ja kyllähän koirilla iän mukaset murkkuiät niin kuten meillä ihmisilläkin.:D


      • aloittaja
        k0mpa kirjoitti:

        varmaan miään löydy.:)Itellä ei kans aikanaan tullut mieleenkään. Olin leikkauttamassa narttua muutenkin sen takia kun uros oli tulossa perheeseen ja silloin se nartun tulehdus todettiin. ja kyllähän koirilla iän mukaset murkkuiät niin kuten meillä ihmisilläkin.:D

        mut mennään nyt kuitenkin tarkistaan. Minä en saa muuten mielenrauhaa =)


      • Vastaus...
        aloittaja kirjoitti:

        maanantaina nyt kuitenkin sitten mennään käymään lekurissa.Saitte peloteltuu piloille =D
        Asia jäi vaivaa ja nyt haluan tarkistuttaa koirani! Mieluummin sitten vaikka yli hössötäjä kuin et typy joutus kärsii jostain mikä ei välttämättä muutoin edes oireile.

        Kiitos kun kerroit tämän sillä minulla ei olisi käynyt itsellä edes mielessä moinen.

        Mua ällöttää kun koiraa kutsutaan typyksi.


      • aloittaja
        k0mpa kirjoitti:

        varmaan miään löydy.:)Itellä ei kans aikanaan tullut mieleenkään. Olin leikkauttamassa narttua muutenkin sen takia kun uros oli tulossa perheeseen ja silloin se nartun tulehdus todettiin. ja kyllähän koirilla iän mukaset murkkuiät niin kuten meillä ihmisilläkin.:D

        mut niin vain kävi et märkäkohtu löytyi :(

        Olin lentää selälleni ku kuulin uutiset. No nyt homma on hoidossa ja katellaan mihinkä suuntaan kaatuu...leikkaukseen vai auttaako lääkkeet.


      • aloittaja
        Vastaus... kirjoitti:

        Mua ällöttää kun koiraa kutsutaan typyksi.

        Ai häirihtee ku kutun typyy typyksi...no voi ihmettä,heh =D
        kiusa se on pienikin kiusa ;)


      • Joku
        aloittaja kirjoitti:

        mut niin vain kävi et märkäkohtu löytyi :(

        Olin lentää selälleni ku kuulin uutiset. No nyt homma on hoidossa ja katellaan mihinkä suuntaan kaatuu...leikkaukseen vai auttaako lääkkeet.

        Kun mun sakutytöllä todettiin märkäkohtu sano lääkäri ett se kannattaa leikata samantien koska suurinosa koirista jota on yritetty hoitaa lääkkeillä on jouduttu leikkaamaan kesken lääkekuurin. Mun oma oli 2v2kk ku jouduttiin leikkaamaan.


      • aloittaja kirjoitti:

        Ai häirihtee ku kutun typyy typyksi...no voi ihmettä,heh =D
        kiusa se on pienikin kiusa ;)

        No en kyllä olis uskonut. No onneksi löytyi ajoissa.:) Muuttuu varmasti koiran luonnekin sit taas virkeäksi ..näin positiivisesti ajatellen..


      • sulonen saku
        Vastaus... kirjoitti:

        Mua ällöttää kun koiraa kutsutaan typyksi.

        sua yököttää typyttely? Must se on ainaski hauska. Mites on poitsu,äijä, jätkä tai kultamussukka/mumelo, mamman vauva vaikka onki yli 4v uros ja melko hyvin hyrräävä V8, HIH? Ärsyttääkö, rakkaalla lapsella on monta IHQUA nimeä?


      • mamman kulta
        sulonen saku kirjoitti:

        sua yököttää typyttely? Must se on ainaski hauska. Mites on poitsu,äijä, jätkä tai kultamussukka/mumelo, mamman vauva vaikka onki yli 4v uros ja melko hyvin hyrräävä V8, HIH? Ärsyttääkö, rakkaalla lapsella on monta IHQUA nimeä?

        Kyllä meilläkin minä olen mamma koirille. Tule mamman tykö, mamma antaa keksiä, mamma rapsuttaa. "Kullittelen" koiriani aivan estoitta, eikä se ainakaan toistaiseksi ole niitä huonommiksi tehnyt...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe