"Ei ehtinyt väistää"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707216382408_uu.shtml

Mihin tuollakaan tiellä muka väistää? Luiskan antamalla lisävauhdillako päin vankkaa koivua? Kuva kertoo kyllä taas tiestön tasosta, varmaan kivikautista ansapolkua tuokin, nyt vain asfaltilla päällystettynä. Piennarta ei yhtään, joten tie ei anna anteeksi minkäänlaista virhettä kuljettajalle, jos renkaat lipeää reunaviivan ulkopuolelle, sellaisesta alkaneita onnettomuuksiahan on tänäkin vuonna sattunut jo "joitakin". Melko näkemäesteiseltäkin vaikuttaa tuon kuvan perusteella, eikä ole harvinainen onnettomuus sellainenkaan, johon on näkemäeste vaikuttanut.

Tuossa yhdessä kohdassa on sitten vielä kaidekin estämässä mahdollista väistöyritystä, eli tilaa on vain oman kapean kaistan verran (siis ei yhtään), tai sitten tiheä metsikkö vastaantulijoiden kaistan ulkopuolella, mutta kuka sinne ehtii tositilanteessa, puutkaan kun eivät houkuttele kokeilemaan?

25

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaiheessa

      kun tuota naputtelit pitäisi tulla mieleen että nopeutta säätelemällä sitä väistötilaa löytyy aina.

      Tämä sinun jeesustelusi teiden huonolla kunnolla on aika mautonta ja typerää.

      Jos tiet ovat kapeita ja huonoja niin silloin pitää ajaa hiljaa. Jarrutusmatka muuttuu aina nopeuden neliössä. Se on käsittämätön asia suurimmalle osalle autoilijoita. Ja liian monelle se jää viimeiseksi ahaaelämykseksi tässä ulottuvuudessa.

      • Tuollakin kuvan kohdalla tien kuuluisi olla lähes suora, eikä noin syheröinen. Mutkat pitäisi olla huomattavasti loivempia, eivätkä ne saisi muodostaa pahoja näkemäesteitä. Piennarta pitäisi olla vähintään rekan leveys ja sekin Ruotsin mallin mukainen väistöpiennar, eli sinne väistetään takaa tulevien nopeampien edestä pois.
        Mäkinyppylöitä pitäisi höylätä matalammiksi ja vastaavasti monttuja pitäisi täytellä. Metsän reunat pitäisi raivata kauemmas tiestä ja ojat muotoilla niin, että autot eivät väistötilanteissa, tai suistumisissa kaadu katolleen. Riista-aidat vielä tien vierustoille, niin alkaisi olemaan jo aika hyvä.

        Asutko muuten vielä luolassa ja samoilet metsissä keihäiden ja jalkajousien kanssa nahkoihin pukeutuneena?


      • sijoittaa?
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuollakin kuvan kohdalla tien kuuluisi olla lähes suora, eikä noin syheröinen. Mutkat pitäisi olla huomattavasti loivempia, eivätkä ne saisi muodostaa pahoja näkemäesteitä. Piennarta pitäisi olla vähintään rekan leveys ja sekin Ruotsin mallin mukainen väistöpiennar, eli sinne väistetään takaa tulevien nopeampien edestä pois.
        Mäkinyppylöitä pitäisi höylätä matalammiksi ja vastaavasti monttuja pitäisi täytellä. Metsän reunat pitäisi raivata kauemmas tiestä ja ojat muotoilla niin, että autot eivät väistötilanteissa, tai suistumisissa kaadu katolleen. Riista-aidat vielä tien vierustoille, niin alkaisi olemaan jo aika hyvä.

        Asutko muuten vielä luolassa ja samoilet metsissä keihäiden ja jalkajousien kanssa nahkoihin pukeutuneena?

        Siitä tiestä tulee heti suora ja leveä, kun lisäät rahaa valtion kassaan. Paljonko lupaat, että saadaan nämä väistöpientareet sinua hitaampia varten?


      • parane
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuollakin kuvan kohdalla tien kuuluisi olla lähes suora, eikä noin syheröinen. Mutkat pitäisi olla huomattavasti loivempia, eivätkä ne saisi muodostaa pahoja näkemäesteitä. Piennarta pitäisi olla vähintään rekan leveys ja sekin Ruotsin mallin mukainen väistöpiennar, eli sinne väistetään takaa tulevien nopeampien edestä pois.
        Mäkinyppylöitä pitäisi höylätä matalammiksi ja vastaavasti monttuja pitäisi täytellä. Metsän reunat pitäisi raivata kauemmas tiestä ja ojat muotoilla niin, että autot eivät väistötilanteissa, tai suistumisissa kaadu katolleen. Riista-aidat vielä tien vierustoille, niin alkaisi olemaan jo aika hyvä.

        Asutko muuten vielä luolassa ja samoilet metsissä keihäiden ja jalkajousien kanssa nahkoihin pukeutuneena?

        kukapa sinua estää jos haluat parantaa maamme tiestöä? Hommiin siitä äläkä vaan puhu.


      • Tarjouslaskija
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuollakin kuvan kohdalla tien kuuluisi olla lähes suora, eikä noin syheröinen. Mutkat pitäisi olla huomattavasti loivempia, eivätkä ne saisi muodostaa pahoja näkemäesteitä. Piennarta pitäisi olla vähintään rekan leveys ja sekin Ruotsin mallin mukainen väistöpiennar, eli sinne väistetään takaa tulevien nopeampien edestä pois.
        Mäkinyppylöitä pitäisi höylätä matalammiksi ja vastaavasti monttuja pitäisi täytellä. Metsän reunat pitäisi raivata kauemmas tiestä ja ojat muotoilla niin, että autot eivät väistötilanteissa, tai suistumisissa kaadu katolleen. Riista-aidat vielä tien vierustoille, niin alkaisi olemaan jo aika hyvä.

        Asutko muuten vielä luolassa ja samoilet metsissä keihäiden ja jalkajousien kanssa nahkoihin pukeutuneena?

        Ihan puhut asiaa tien puutteista. Kuitenkin ymmärtänet, että onnettomuuksien torjunta olisi helppoa, jos etukäteen olisi tiedossa missä ne tulevat tapahtumaan. Samankaltaisia puutteellisia teitä on maassa tuhansia kilometrejä. Remontti tietysti kannattaa aloittaa siltä tieltä, missä seuraava vastaava tilanne tapahtuu. Osaatko kertoa mikä se on? Vai pitääkö nuo kaikki korjata kerralla?

        Kyllä minä rakennan vaikka moottoritien, kun annat tiehallinnolle tarpeeksi määrärahoja, että voivat tilata sellaisen.


      • Tarjouslaskija kirjoitti:

        Ihan puhut asiaa tien puutteista. Kuitenkin ymmärtänet, että onnettomuuksien torjunta olisi helppoa, jos etukäteen olisi tiedossa missä ne tulevat tapahtumaan. Samankaltaisia puutteellisia teitä on maassa tuhansia kilometrejä. Remontti tietysti kannattaa aloittaa siltä tieltä, missä seuraava vastaava tilanne tapahtuu. Osaatko kertoa mikä se on? Vai pitääkö nuo kaikki korjata kerralla?

        Kyllä minä rakennan vaikka moottoritien, kun annat tiehallinnolle tarpeeksi määrärahoja, että voivat tilata sellaisen.

        Kameratolpathan sanotaan laitetun sellaisille tieosuuksille, missä eniten onnettomuuksia tapahtuu.

        Rahoitusta ei minun kuulu järjestää, mutta pienenä vinkkinä kerron, että teiden parantaminen nopeammiksi ja turvallisemmiksi väyliksi on kansantaloudellisesti kannattavaa, käytettiinpä millaista rahoitustapaa hyvänsä. Kaikkien teiden korjaus kerralla kuntoon olisi myös se edullisin ratkaisu pitkällä tähtäimellä.


    • väistää

      Ehkäpä siinä olis, näin maalaisjärjellä ajateltuna, ollut sen verran tilaa väistää että henki olis säilyny. Vai tuntuuko mahdottomalta ajatukselta?

      • ...jos tiet ja kaistat vaan levennettäisiin nykypäivän tarpeisiin, niin väistötarpeetkin jäisivät vähemmälle.


      • selkeästi
        Kairakettu kirjoitti:

        ...jos tiet ja kaistat vaan levennettäisiin nykypäivän tarpeisiin, niin väistötarpeetkin jäisivät vähemmälle.

        lapsen kuvitelmaa.


    • väistää

      Ehkäpä siinä olis, näin maalaisjärjellä ajateltuna, ollut sen verran tilaa väistää että henki olis säilyny. Vai tuntuuko mahdottomalta ajatukselta?

    • tosi asiantuntija

      Kun tuntee ko. tien, tietää että siinä ei ole ainoatakaan näkemäestettä. Rajoitusten mukaan ajaessa joka paikassa riittää aikaa ja tilaa väistää mitä tahansa vähänkin ennakoitavissa olevaa ongelmaa. Kaistat ovat tuolla tiellä yleensä hyvinkin kahden henkilöauton levyisiä, kun vain ajaa tarkasti.

      Yritäpä itse väistää vastaan tulevaa autoa, joka alkaa sulalla asfaltilla heittelehtiä. Väitän, että sellaisia refleksejä ei olekaan, että ehtisi pois alta tuollaisesta täysin arvaamattomasta tilanteesta. Asetelma vastaa sitä, että tien yli heilahtaa auton kokoinen leka kymmenen metrin varressa etkä tiedä, milloin se lähtee sivusta tulemaan. Rakenna ja kokeile...

      • Voihan sille kaistalle ehkä kaksi muinaista Fiat 600 -autoa rinnakkain mahtuakin, mutta niistä ajoista ovat autot ja muutkin ajopelit kasvaneet isommiksi, ellet ole huomannut.

        Kaikki nykyvehkeet eivät enää edes kaistalle mahdu ja asia on kyllä tiedossa tiehallinnossakin. Tämä kuva todistanee kaistojen ahtauden: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384

        Siihen kun tulee toista samanlaista vastaan, tai vaikka rekkaa, niin eipä ole paljon tilaa jalankulkijoille, tai muulle kevyelle liikenteelle. Et tainnut tuotakaan tietää?

        Näkemäesteetöntä tietäkään et ole tainnut nähdä? Käy huvikses vaikka vilkaisemassa Ruotsin puolella Haaparannalta Kalixiin päin ja vaikka vanhaa maantietä (E10) Jällivaaraan ja Kiirunaan.


      • tosi asiantuntija
        Kairakettu kirjoitti:

        Voihan sille kaistalle ehkä kaksi muinaista Fiat 600 -autoa rinnakkain mahtuakin, mutta niistä ajoista ovat autot ja muutkin ajopelit kasvaneet isommiksi, ellet ole huomannut.

        Kaikki nykyvehkeet eivät enää edes kaistalle mahdu ja asia on kyllä tiedossa tiehallinnossakin. Tämä kuva todistanee kaistojen ahtauden: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384

        Siihen kun tulee toista samanlaista vastaan, tai vaikka rekkaa, niin eipä ole paljon tilaa jalankulkijoille, tai muulle kevyelle liikenteelle. Et tainnut tuotakaan tietää?

        Näkemäesteetöntä tietäkään et ole tainnut nähdä? Käy huvikses vaikka vilkaisemassa Ruotsin puolella Haaparannalta Kalixiin päin ja vaikka vanhaa maantietä (E10) Jällivaaraan ja Kiirunaan.

        Jotta tämä ei nyt menisi ihan taas vänkäämiseksi...

        Kakkkostien leveys vaihtelee Vihdin alueella seitsemästä yhteentoista metriin. Tämän tiedon saa esim. Tiehallinnon julkaisemasta Yleiset tiet -tilastosta, jossa on *kaikki* tieto mitä tiestä voi haluta. Kun se jaetaan kahteen tai tarvittaessa kolmeen, niin kaistanleveydet ovat 3,50 - 3,66 m.

        Otetaan esimerkiksi Toyota Corolla, vm. 2007. Sopiiko se esimerkiksi nykyautosta? Sen kokonaisleveys on 1760 mm. (toyota.fi) Kaksi niitä tekee ilman välejä käsittääkseni 3,48 m. Olenko laskenut oikein?

        Noilla arvoilla ei todella jää paljon tilaa mahdollista jalkamiestä varten, mutta sitähän tässä ei tarvinutkaan todistaa. Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään.

        Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999). Tällaiset kohdat on yleisillä teillä aina merkattu erikseen liikennemerkillä, ne ovat niin harvinaisia. Ainakaan linkittämässäsi uutiskuvassa ei näy tuollaista paikkaa.

        Ihan vaan jotta tämä paskanjauhaminen saatais edes johonkin rajoihin.


      • tosi asiantuntija kirjoitti:

        Jotta tämä ei nyt menisi ihan taas vänkäämiseksi...

        Kakkkostien leveys vaihtelee Vihdin alueella seitsemästä yhteentoista metriin. Tämän tiedon saa esim. Tiehallinnon julkaisemasta Yleiset tiet -tilastosta, jossa on *kaikki* tieto mitä tiestä voi haluta. Kun se jaetaan kahteen tai tarvittaessa kolmeen, niin kaistanleveydet ovat 3,50 - 3,66 m.

        Otetaan esimerkiksi Toyota Corolla, vm. 2007. Sopiiko se esimerkiksi nykyautosta? Sen kokonaisleveys on 1760 mm. (toyota.fi) Kaksi niitä tekee ilman välejä käsittääkseni 3,48 m. Olenko laskenut oikein?

        Noilla arvoilla ei todella jää paljon tilaa mahdollista jalkamiestä varten, mutta sitähän tässä ei tarvinutkaan todistaa. Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään.

        Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999). Tällaiset kohdat on yleisillä teillä aina merkattu erikseen liikennemerkillä, ne ovat niin harvinaisia. Ainakaan linkittämässäsi uutiskuvassa ei näy tuollaista paikkaa.

        Ihan vaan jotta tämä paskanjauhaminen saatais edes johonkin rajoihin.

        Kyllä on kuule tiehallinnonkin taholta todettu, että Suomen tiestö on liian kapeaa ja vanhanaikaista ja liian näkemäesteistä. Saman jutun yhteydessä mainittiin myös, että Ruotsissa tiet rakennettiin jo alunperinkin paremmin ja vähemmän näkemäesteisiksi.

        "Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään."

        Se traktori kuuluis sinne reunaviivan taakse ja jos katsot sen traktorin leveyttä ilman niitä ulompia pyöriä, niin lähes kaistan levyinen on siltikin.

        "Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999)."

        Vai että ihan enintään 120 m! Hehheh, no, paljonko sitten vähintään? Hartikaiset ja Kuroset voisivat mennä kanssasi Ruotsiin katselemaan näkemäesteetöntä tietä, mutta tässä jo hiukan ennakkokuvia: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=385

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=386

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=387

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=388


      • Furlong
        tosi asiantuntija kirjoitti:

        Jotta tämä ei nyt menisi ihan taas vänkäämiseksi...

        Kakkkostien leveys vaihtelee Vihdin alueella seitsemästä yhteentoista metriin. Tämän tiedon saa esim. Tiehallinnon julkaisemasta Yleiset tiet -tilastosta, jossa on *kaikki* tieto mitä tiestä voi haluta. Kun se jaetaan kahteen tai tarvittaessa kolmeen, niin kaistanleveydet ovat 3,50 - 3,66 m.

        Otetaan esimerkiksi Toyota Corolla, vm. 2007. Sopiiko se esimerkiksi nykyautosta? Sen kokonaisleveys on 1760 mm. (toyota.fi) Kaksi niitä tekee ilman välejä käsittääkseni 3,48 m. Olenko laskenut oikein?

        Noilla arvoilla ei todella jää paljon tilaa mahdollista jalkamiestä varten, mutta sitähän tässä ei tarvinutkaan todistaa. Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään.

        Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999). Tällaiset kohdat on yleisillä teillä aina merkattu erikseen liikennemerkillä, ne ovat niin harvinaisia. Ainakaan linkittämässäsi uutiskuvassa ei näy tuollaista paikkaa.

        Ihan vaan jotta tämä paskanjauhaminen saatais edes johonkin rajoihin.

        Katselemassa mallia tiestöstä. Suomen tiet ovat alimitoitettuja ja vanhanaikaisia suurimmaksi osaksi.

        Joillakin tuntuu olevan tarmoa puolustaa vaikka miten huonoa tietä riittävän hyväksi, että saisi vängätä vastaan kairaketulle.

        Asiaa hän puhuu. Kyllä suomen teissä olisi parannettavaa vaikka kuinka paljon. Esim. 4-tie pitäisi saada vähintään Ouluun saakka moottoritieksi.

        Vai lieneekö vänkääjät sellaisia, jotka eivät aja autolla...


      • mielestäsi
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä on kuule tiehallinnonkin taholta todettu, että Suomen tiestö on liian kapeaa ja vanhanaikaista ja liian näkemäesteistä. Saman jutun yhteydessä mainittiin myös, että Ruotsissa tiet rakennettiin jo alunperinkin paremmin ja vähemmän näkemäesteisiksi.

        "Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään."

        Se traktori kuuluis sinne reunaviivan taakse ja jos katsot sen traktorin leveyttä ilman niitä ulompia pyöriä, niin lähes kaistan levyinen on siltikin.

        "Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999)."

        Vai että ihan enintään 120 m! Hehheh, no, paljonko sitten vähintään? Hartikaiset ja Kuroset voisivat mennä kanssasi Ruotsiin katselemaan näkemäesteetöntä tietä, mutta tässä jo hiukan ennakkokuvia: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=385

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=386

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=387

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=388

        ...neljä kuvaa ruotsin (oletettavasti koska sitä ei voi todistaa) tiestöltä koko Ruotsin tiestöä...


      • mielestäsi kirjoitti:

        ...neljä kuvaa ruotsin (oletettavasti koska sitä ei voi todistaa) tiestöltä koko Ruotsin tiestöä...

        Enhän minä tähän ehtinyt käydä kuvaamassa kaikkia Ruotsin teitä.

        Tuollaisiksi niitä kuitenkin rakennetaan, mitkä eivät sellaisia jo ole ja monet vanhat tiet ovat näkyvyydeltään samaa tasoa.


      • väärin
        tosi asiantuntija kirjoitti:

        Jotta tämä ei nyt menisi ihan taas vänkäämiseksi...

        Kakkkostien leveys vaihtelee Vihdin alueella seitsemästä yhteentoista metriin. Tämän tiedon saa esim. Tiehallinnon julkaisemasta Yleiset tiet -tilastosta, jossa on *kaikki* tieto mitä tiestä voi haluta. Kun se jaetaan kahteen tai tarvittaessa kolmeen, niin kaistanleveydet ovat 3,50 - 3,66 m.

        Otetaan esimerkiksi Toyota Corolla, vm. 2007. Sopiiko se esimerkiksi nykyautosta? Sen kokonaisleveys on 1760 mm. (toyota.fi) Kaksi niitä tekee ilman välejä käsittääkseni 3,48 m. Olenko laskenut oikein?

        Noilla arvoilla ei todella jää paljon tilaa mahdollista jalkamiestä varten, mutta sitähän tässä ei tarvinutkaan todistaa. Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään.

        Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999). Tällaiset kohdat on yleisillä teillä aina merkattu erikseen liikennemerkillä, ne ovat niin harvinaisia. Ainakaan linkittämässäsi uutiskuvassa ei näy tuollaista paikkaa.

        Ihan vaan jotta tämä paskanjauhaminen saatais edes johonkin rajoihin.

        2 x 1760 = 3520 = 3,52 m eli jo teoriassakin yli kaistan leveyden - ainakin paikka paikoin... raapuineen siis ;-)


      • tosi asiantuntija
        Furlong kirjoitti:

        Katselemassa mallia tiestöstä. Suomen tiet ovat alimitoitettuja ja vanhanaikaisia suurimmaksi osaksi.

        Joillakin tuntuu olevan tarmoa puolustaa vaikka miten huonoa tietä riittävän hyväksi, että saisi vängätä vastaan kairaketulle.

        Asiaa hän puhuu. Kyllä suomen teissä olisi parannettavaa vaikka kuinka paljon. Esim. 4-tie pitäisi saada vähintään Ouluun saakka moottoritieksi.

        Vai lieneekö vänkääjät sellaisia, jotka eivät aja autolla...

        En mä väittänytkään ettei Suomen teitä pitäis parantaa. Vastasin vaan asiapohjalta niihin vääriin väittämiin mitä ystävämme kettu syytää tietämättömien päihin. Ettei ihan perusteetta menisi kaikki läpi.

        Että ei kun oman kansanedustajan puheille vaan kaikki joiden mielestä juuri meidän tielle pitää saada lisää rahaa. Siellä Arkadianmäellä sitä jaetaan.


      • tosi asiantuntija
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä on kuule tiehallinnonkin taholta todettu, että Suomen tiestö on liian kapeaa ja vanhanaikaista ja liian näkemäesteistä. Saman jutun yhteydessä mainittiin myös, että Ruotsissa tiet rakennettiin jo alunperinkin paremmin ja vähemmän näkemäesteisiksi.

        "Se, että saat otetuksi tiellä kuvan ylileveästä traktorista, ei kavenna kakkostietä Vihdissä mitenkään."

        Se traktori kuuluis sinne reunaviivan taakse ja jos katsot sen traktorin leveyttä ilman niitä ulompia pyöriä, niin lähes kaistan levyinen on siltikin.

        "Mikä sitten on näkemäeste? Se on tienkohta, jossa laskennalliset miniminäkemät alittuvat. Tarkoittaa kahdeksankympin tiellä sitä että tietä pitkin näkee henkilöautosta enintään 120 metriä (O-P Hartikainen ja H. Kuronen, Tien- ja kadunsuunnittelu. 1999)."

        Vai että ihan enintään 120 m! Hehheh, no, paljonko sitten vähintään? Hartikaiset ja Kuroset voisivat mennä kanssasi Ruotsiin katselemaan näkemäesteetöntä tietä, mutta tässä jo hiukan ennakkokuvia: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=385

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=386

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=387

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=388

        Vastakysymyksesi näkemäesteestä kertoo että on turha jatkaa keskustelua. Se ei voi olla asiapohjalla jos et ymmärrä noin yksinkertaisia asioita.

        Jos tietä on näkyvissä enintään 120 metriä, nopeutta pitää alkaa laskea siitä kahdeksastakympistä. Muuten et pysty (tieliikennelain vaatimusten mukaan) pysäyttämään autoasi näkyvällä tien osalla jos tulee tarve. Mutta tämähän ei tietysti koske sinunlaisiasi keskimääräistä parempia autoilijoita, joiden taidot riittävät kumoamaan fysiikan lakejakin.

        Enkä väittänyt että Suomen teitä ei tarvitsisi parantaa. Todistin vain tiettyjä väitteitäsi asiapohjalta vääriksi. Ei netissäkään ihan mitä tahansa kannata kirjoitella, joku voi vaikka lukea ne.


      • tosi asiantuntija kirjoitti:

        Vastakysymyksesi näkemäesteestä kertoo että on turha jatkaa keskustelua. Se ei voi olla asiapohjalla jos et ymmärrä noin yksinkertaisia asioita.

        Jos tietä on näkyvissä enintään 120 metriä, nopeutta pitää alkaa laskea siitä kahdeksastakympistä. Muuten et pysty (tieliikennelain vaatimusten mukaan) pysäyttämään autoasi näkyvällä tien osalla jos tulee tarve. Mutta tämähän ei tietysti koske sinunlaisiasi keskimääräistä parempia autoilijoita, joiden taidot riittävät kumoamaan fysiikan lakejakin.

        Enkä väittänyt että Suomen teitä ei tarvitsisi parantaa. Todistin vain tiettyjä väitteitäsi asiapohjalta vääriksi. Ei netissäkään ihan mitä tahansa kannata kirjoitella, joku voi vaikka lukea ne.

        Älä siitä huolehdi. Kyllä olis korjaamista noissa määritelmissä ja tiestössä. 120 m on aivan liian lyhyt pätkä näkyvissä olevalle tien osalle, joten tie on liian näkemäesteinen. Vaikuttaakin siltä, että monet tiet on tehty vaan ilman mitään suunnittelua ja sitten on katseltu jälkikäteen, että millainen siitä tuli ja kuinka lujaa milläkin kohtaa voi ajaa. Katso mallia niistä neljästä kuvasta, millainen on näkemäesteetön tie.

        Suomessa on nelostien pitkillä suorillakin ajamista (ohittamista) haittaavia näkemäesteitä, pieniä kumpareita ja monttuja, jotka olisi ollut aikanaan helppo tasoittaa, mutta ei ole viitsitty.


    • Lada

      Hyvä että edes lehti sanoo suoraan, että rattijuoppo tappoi, eikä kaunistele tyyliin "kapea piennar ja näkemäesteet tappoivat".

      Rattijuoppojen ehdoillako pitäisi tiet rakentaa? Eikö olisi tärkeintä ajaa selvin päin, turvallisuuden ja lain ehdoilla, ja lähes yhtä tärkeää ajaa huolellisesti, olosuhteiden ehdoilla?

      • Onhan noita sattunut selvillekin kuskeille.

        Menepä muuten talvella katselemaan noita kapeita teitä, kun isot autot ovat liikkeellä ja samaan aikaan joku on siellä kävelyllä. Ei ole ollenkaan harvinaista, että se jalankulkija joutuu väistämään sinne "umpihankeen". Ei nykytie saisi enää niin ahdas olla kuin kärrypolut aikoinaan.


    • S.N.A.F.U.

      Pitäisikö joka sentti Suomen tiestöä vastata kovaa ajavien haasteeseen. Sitä varten on liikennemerkit/rajoitukset olemassa, että kaikki tiet/olosuhteet eivät ole samanlaisia. Tuo tie on ollut samanlainen ainakin 60-luvusta lähtien. Sopeutukaa autoilijat! Ajakaa hyvin ja nukkukaa varovasti! Koskaan ette tiedä kuka tulee vastaan.Hähhääää

      • kuin 60-luvulla

        > Tuo tie on ollut samanlainen ainakin 60-luvusta lähtien. Sopeutukaa autoilijat!

        Eipä tullut papparaiselle mieleen, että saattaa liikennemäärät olla tänä päivänä hieman erilaisia kuin 60-luvulla, jolloin tiestöltäkin vaaditaan enemmän.

        Selventävä esimerkki: jos kaupungista A lähtee 1 auto kohti kaupunkia B ja B:stä lähtee samanaikaisesti 1 auto kohti kaupunkia A, näillä autoilla on matkan varrella 1 tilaisuus ajaa nokkakolari.

        Jos molemmista kaupungeista lähteekin 10 autoa, jokainen niistä kohtaa 10 vastaantulijaa ja kaikkiaan kolarointitilaisuuksia tarjoutuu 100.

        Kohtaamisonnettomuuksien määrä kasvaa eksponentiaalisesti liikennemäärän kasvaessa, mikäli tiestön kunto, ajonopeudet, kuljettajien taidot yms. säilyvät ennallaan.

        Niinpä ajokilometreihin suhteutettujen onnettomuusmäärien pitäminen entiselläänkin, laskusta nyt puhumattakaan, edellyttää tieverkon parantamista liikennemäärien kasvaessa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      109
      5804
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3803
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3275
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      463
      2670
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1700
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1363
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1336
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1245
    Aihe