Kepulaisuskonnosta

JormaKKorhonen

Olen joskus ennenkin ollut sitä mieltä, että kepulaisuus on enemmän uskontoa kuin poliittista näkemystä. Olen aina perustellut näkemystäni. Myös monet muut ovat puhuneet asiasta, ja olleet enemmän tain vähemmän samalla kannalla kanssani. Mielipidepankki on joskus kirjoittanut asiasta tapansa mukaan terävänäköisesti ja hyvin. Viime päivinäkin ovat jotkut asiaa pohtineet, muistaakseni ainakin Ironcurtain ja Niinpä niin.

Eikö siis ole kyseessä jo loppuun kaluttu luu? Ei ole, sillä kepulaisuus on niin iso luu, että siitä riittää kaluttavaa. Koetan nyt kaluta tuota luuta hieman eri kantilta. Lopuksi esitän eräitä ainakin kolmen monoteistisen uskonnon – juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin – Jumalaan uskomiselle hyviä perusteita, joiden en kylläkään näe oikein soveltuvan kepulaisuskontoon.

- - -

Muita puolueita kannattavat kannatuksensa jollekin puolueelle ASIALÄHTÖISESTI. He seuraavat eri puolueiden ja niiden poliitikkojen sanomisia ja tekemisiä koettaen nähdä, mitkä niistä parhaiten vastaavat hänen omia arvojaan ja parhaiten pyrkivät edistämään hänen sillä hetkellä tärkeiksi näkemiään asioita. He antavat kannatuksensa sille puolueelle tai sille poliitikolle, jonka näkevät ja uskovat olevan paras noiden ASIOIDEN kannalta. Näissä vaaleissa hän voi antaa kannatuksensa toiselle puolueelle kuin edellisissä, ja seuraavissa taas eri puolueelle, jos näkee ASIOIDEN niin vaativan.

Sellainen on kepulaiselle kauhistus ja jopa pilkan aihe. Kuten esim. minun käyttäytymiseni – kai kolmissa edellisissä vaaleissa demareita ja viimeksi kokoomusta äänestäneenä – sai Oiva Härkösen ivaamaan, että ”on siinä mies, kun ei ole vielä tuohon ikään mennessä puoluettaan löytänyt”. Itse pidän sitä vahvana todisteena siitä, etten vielä tässäkään iässä ole kalkkeutunut ajattelukyvyttömäksi muumioksi, joka olisi jonkin puolueen tahdoton marionetti.

Kepulainen ei siis voi kuvitellakaan kannattavansa muuta puoluetta kuin kepua. Jos hän on tyytymätön sen politiikkaan tai poliitikkoihin, ei hän ajattelekaan vaihtavansa puoluetta, vaan yrittää vaikuttaa kepun politiikkaan ja poliitikkoihin. Kuten esim. kepua ja Vanhasta katkerastikin arvosteleva Keris täällä yhtenään avoimilla kirjeillään. Ihan hullua sellainen politiikaksi, mutta uskonnoissahan kyllä uskonpuhdistuksia on aina vaadittu ja tapahtunutkin.

Kepulaisen vankkumaton lähtökohta on siis, että hän on kepulainen, olkoon puolueessa sitten vallalla minkälaiset arvot, näkemykset ja tavoitteet tahansa. Oikein kunnon kepulainen ei kapinoi koskaan vallitsevia näkemyksiä vastaan, vaan mukautuu niihin mukinoitta vaihtaen aikaisemman mielipiteensä uuteen, puolueessa nyt vallitsevaan. Oiva Härkönen on tästä erinomainen esimerkki. Muutama kapinoija – Keriksen lisäksikin – on, mutta eivät hekään havaitse, että olisi tarkoituksenmukaisempaa ja helpompaa vaihtaa puoluetta kuin yrittää kammeta sitä entistään linjoille, jonne sen johto ja sitä seuraava kannattajien enemmistö ei halua sitä viedä.

Kepulaisuus on siis uskonto, ilman muuta. Se täyttää uskonnon tärkeimmät tunnusmerkit: sillä on Jumala – Urho Kekkonen – jonka suuruutta ylistetään päivittäin – vrt. muslimit: ”Allahu akbar (Jumala on suuri). Sillä on monia profeettoja, joista Matti Vanhanen on viimeinen ja suurin – kuten Muhammed muslimeille. Sillä on opinkappaleensa, joita toistetaan jatkuvasti, kuten ”Anneli ei valehdellut kertaakaan”.

Uskontoihin vertautuessaan kepulaisuus on siis lähinnä islamia, muhamettilaisuutta. Kepulaisten käyttäytymisessä on paljolti samaa kuin on muslimi-arabien käyttäytymisessä: intohimoisen kiihkeää suhtautumista moniin asioihin, etenkin uskontonsa puolustamiseen ja vääräuskoisten vihaamiseen, suuria sanoja, uhoamista ilman tekoja, ym. Arabeillehan hyvin sanottu on jo tehty, kepulaisille näkyy olevan samoin. Tuo arabien piirre sai minut suhtautumaan heihin hieman huvittuneesti Lähi-idän vuosieni aikana, ja toisin käyttäytyvä juutalaiset – teot suuremmat kuin puheet – saivat heidän rinnallaan arvostusta useimmilta rauhanturvaajilta. Sama on asetelma täällä kepulaisten ja ei-kepulaisten kesken.

Pitäisikö siis tämä palstakin siirtää poliittisten palstojen osastosta uskonnot-osastoon? Mielestäni se olisi perusteltua. Silloin ehkä olisivat myös Keris ja eräät muut sheriffiämme jatkuvasti mollaavat tyytyväisiä; siellä nimittäin on eri sheriffit.

- - -

Niin, vielä siitä, miksi alussa mainitsemieni uskontojen Jumalaan uskominen on ihan järkevää, eräänlaisena varmuustoimenpiteenä, on kirjoittanut mainiosti 1600-luvulla elänyt ranskalainen matemaatikko ja filosofi Blaise Pascal, jota pidetään yhtenä todennäköisyysmatematiikan isistä. Hän perustelee näkemystään näin:

1.   Jos Jumala on olemassa, mutta me virheellisesti emme usko sitä, rangaistuksena on ikuinen kadotus.

2.   Jos Jumala on olemassa ja me oikein uskomme sen, voitamme ikuisen autuuden.

3.   Jos Jumalaa ei ole ja me oikein uskomme sen, olemme oikeassa, muttemme varsinaisesti muuten hyödy siitä.

4.   Jos Jumalaa ei ole mutta me virheellisesti uskomme häneen, emme menetä mitään.

Kun oikeassa olemisen palkinto, jos Jumala on olemassa, on paljon suurempi kuin tappio väärässä olemisesta, jos Jumalaa ei ole, ”vain hullu eläisi jumalattomasti”!

Noin johdonmukaisesti ja vakuuttavasti Blaise Pascal perusteli, että Jumalaan kannatta uskoa, varmuuden vuoksi. Mutta kuka perustelisi, miksi myös kepuun kannattaa uskoa, varmuuden vuoksi, miksi kannattaa olla kepulainen? Minä en usko, että kepuun kannattaisi uskoa eli pidän kepulaisuskontoa perusteettomana höynähtämisenä.

65

2695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas riitaa?

Kirjoituksesi on vääristelevä. Kutan eleensäkin, provosoit sillä esiin ihmisen alhaisia puolia ja kun onnistut niitä esille saamaan, syytät Keskustaa ja keskustalaisia yleensä.

Keppihevosenasi Keskustaa pilkatessasi käytät usein uskontoa. Se on jumalanpilkkaa - sen Jumalan, johon Pascalin todistuksen mukaan kannattaa uskoa vaikka ei haluaisikaan. Luuletko, ettei Pascalin Jumala näe teeskentelysi läpi?

Onko provosoiva tyylisi vain ilkeämielistä taktiikkaa, jonka tarkoituksena on saada Keskusta huonoon valoon? Sinullehan riittää yksi tai kaksi törkeilijää. Kuka tietää, että vaikka olisit tehnyt osan törkyvastauksista itse jotta pääset Keskustaa haukkumaan ja ivaamaan. Sehän tuntuu olevan sinulle tärkeintä elämässä.

• raukalla

narsistilla kova elämä ja kuinka kova on kuolema.

• JormaKKorhonen

...ja esitin näkemykselleni perusteita, joita et edes yritä kumota. Vaikeaa se olisikin, kun kaikki esim. Oivan ja Keriksen käyttäytymisestä kuten kepulaisuuteen rinnastuvista uskonnoistakin kertomani on totta.

Kaiken täällä nähdyn valossa mielestäni kepulaisuuteen kuuluvia asenteita ja käyttäytymistä ei todellakaan voida rinnastaa muita puolueita kannattavien esittämään, vaan oikeampaa rinnastusta sille on se, jota tuon esille.

Olen kyllä elänyt varsin jumalattomastikin ja rikkonut eräitä Hänen käskyjään, mutta jo lapsuudessani uskovaisen mummoni vaikutuksesta syntynyttä uskoani Jumalaan en ole koskaan täysin menettänyt. Uskon Jumalan olevan paljon avaramielisempi kuin täällä esiintyvien kepulaisten ja luotan siihen, että Hän ei pidä edellä esittämääni Hänen pilkkaamisenaan eikä rienauksena, vaan ymmärtää sen ihan oikein.

Tarkoitukseni ei ole riidan haastaminen, vaan monien herättely huomaamaan, millaisessa ristiriidassa keskenään ovatkaan tuo hurmos-uskonnollisuuteen vertautuva kepulaisuus ja sen tuottama törkyily, jonka kohteeksi minäkin täällä yhtenään joudun. No, sellaistahan esiintyy kyllä myös uskonnossa, johon kepulaisuus parhaiten vertautuu, siis islamissa ja muslimien "vääräuskoisista" sanomassa.

Ja kepulaisuudesta kai syntyy myös niin alhainen mieli, joka voi sanoa - tuskin kuitenkaan uskoa - noin:

>> Kuka tietää, että vaikka olisit tehnyt osan törkyvastauksista itse jotta pääset Keskustaa haukkumaan ja ivaamaan. Sehän tuntuu olevan sinulle tärkeintä elämässä.

• Paul Joseph
        JormaKKorhonen kirjoitti:

...ja esitin näkemykselleni perusteita, joita et edes yritä kumota. Vaikeaa se olisikin, kun kaikki esim. Oivan ja Keriksen käyttäytymisestä kuten kepulaisuuteen rinnastuvista uskonnoistakin kertomani on totta.

Kaiken täällä nähdyn valossa mielestäni kepulaisuuteen kuuluvia asenteita ja käyttäytymistä ei todellakaan voida rinnastaa muita puolueita kannattavien esittämään, vaan oikeampaa rinnastusta sille on se, jota tuon esille.

Olen kyllä elänyt varsin jumalattomastikin ja rikkonut eräitä Hänen käskyjään, mutta jo lapsuudessani uskovaisen mummoni vaikutuksesta syntynyttä uskoani Jumalaan en ole koskaan täysin menettänyt. Uskon Jumalan olevan paljon avaramielisempi kuin täällä esiintyvien kepulaisten ja luotan siihen, että Hän ei pidä edellä esittämääni Hänen pilkkaamisenaan eikä rienauksena, vaan ymmärtää sen ihan oikein.

Tarkoitukseni ei ole riidan haastaminen, vaan monien herättely huomaamaan, millaisessa ristiriidassa keskenään ovatkaan tuo hurmos-uskonnollisuuteen vertautuva kepulaisuus ja sen tuottama törkyily, jonka kohteeksi minäkin täällä yhtenään joudun. No, sellaistahan esiintyy kyllä myös uskonnossa, johon kepulaisuus parhaiten vertautuu, siis islamissa ja muslimien "vääräuskoisista" sanomassa.

Ja kepulaisuudesta kai syntyy myös niin alhainen mieli, joka voi sanoa - tuskin kuitenkaan uskoa - noin:

>> Kuka tietää, että vaikka olisit tehnyt osan törkyvastauksista itse jotta pääset Keskustaa haukkumaan ja ivaamaan. Sehän tuntuu olevan sinulle tärkeintä elämässä.

Yhtä asiallinen kuin Goebbels!

HOH HOH HOH HOOOO.....

• kotitarveterapeutti

Jorma Korhosen kirjoitukset edustavat kaunaisuutta, joka on kroonista tunteilua.
      Kauna on kasvanut katkeruuksista, joka ilmenee kirjoittelussa tällä palstalla.

Käsittelemätön viha ja katkeruus puetaan "poliittiseen depattiin".
      Kannattaisi jättää äijän kirjoitukset sille kuuluvaan arvoonsa. Eli kommentoimatta.

• Valiolla?

Kasvoiko kauna Valion työvuosien aikana ylitsepääsemättömäksi traumaksi? -Olla kymmeniä vuosia keskustalaisten alaisuudessa, oliko se liian kova paikka Tanneria ihailevalle sosiaalidemokraatille?

• JormaKKorhonen
        Valiolla? kirjoitti:

Kasvoiko kauna Valion työvuosien aikana ylitsepääsemättömäksi traumaksi? -Olla kymmeniä vuosia keskustalaisten alaisuudessa, oliko se liian kova paikka Tanneria ihailevalle sosiaalidemokraatille?

...totean, että voi, kuinka lapsellisia jotkut voivat ollakaan, olematta kuitenkaan lapsia, oletan. Tyhmyydelle ei saisi nauraa, mutta minkäs teet, kun naurattaa väkisin.

• pyhitetty kostolle...

...totean, että voi, kuinka lapsellisia jotkut voivat ollakaan, olematta kuitenkaan lapsia, oletan. Tyhmyydelle ei saisi nauraa, mutta minkäs teet, kun naurattaa väkisin.

Ei voinut aloittaa rettelöintiä työssä ollessa, olisi nimittäin saattanut tulla kenkää ja mennä hyvä eläke. Nyt voikin sitten haukkua isoa isäntää vaaratta.

• se on

Olet kummallisesti jämähtänyt menneisyyteen. NO, siinä ei sinänsä ole mitään uutta. Keskustassa on ollut, ja pienessä mittakaavassa on vieläkin, tuollaista uskonnollisuutta, jota väität koko keskustalaisuuden olevan.

Nykyinen keskustalaisuus on pitkälle sitä sosiaalidemokratiaa, jota pappa-Paasion demarit ajoivat neljäkymmentä vuotta sitten. Toisaalta siinä on ripaus niin sosialismia (kommunismia) kuin myös kapitalismiakin. Sen takia puolueen politiikka on kuin huolimattoman halot liiterissä.

• JormaKKorhonen

...minulla on, siis mielenkiintoni kohteissa, kun olen historian harrastaja, mutta kyllä silti elän nykypäivää, ikäni huomioon ottaen ihan innolla ja voimakkaastikin. Siitä lähtökohdasta tuo avauksenikin kumpuaa, joskin sitä taustoittaa myös historia.

En ole sosialidemokratiankaan aatteellisuuden piirteiden huippuasiantuntija, kun en ole siihenkään liikkeeseen koskaan kuulunut, mutta vähänkin tietämäni perusteella pidän kyllä kepulaisuutta hyvin kaukana siitä olevana. Kieltämättä kepulaisuudessa on sosialismia, jopa enemmän kuin demareissa Tannerin ajoista alkaen, mutta samaa sosiaalisuutta siinä ei ole.

Ja noiden puolueiden historiat ja niiden saavutukset ja merkitykset koko Suomen ja kaikkien suomalaisten kannalta ovat varsin erilaiset. Ja ei ainakaan kepun eduksi, sen voin historian harrastajana ja sitä melkoisesti tuntevana vakaumuksella sanoa.

Mutta täysin pitää kyllä paikkansa loppulauseesi, eli tämä:

>> puolueen politiikka on kuin huolimattoman halot liiterissä.

• VÄLILLÄ LUULIN

SINUN PARANTANEEN TAPAS,MUTTA KISSAN PASKAT.
      Mitä sinä oikein ajat takaa tälläisilla asioilla.
      Onko sinulla tosiaan noin kauhea kammo jäänyt vaalituloksen johdosta keskustaa kohtaan.
      En ole itsekkään keskustaa äänestänyt, ainakaan en muista sellaista tapahtuneen, mutta ei minulla keskusta puoluetta vastaan ole kuitenkaan tälläisia antipatiota kuin sinulla.
      Olisi vaarallista jos sinä olisit diktaattorin asemassa,kuten varmaankin monesti näin olet antanut itsellesi kertoa.
      Sinä ilmeisesti poistaisit koko puolueen ja tapattaisit kaikki entiset keskustalaist.
      Sinä et näillä kirjoituksillasi muuta kuin vahvistat keskustalaisuutta.
      Tuo sinun ihanteesi ,siis sinipuna,kun nyt vain ei tule toteutumaan luultavasti sinun elinaikanasi,niin yrittäisit vain sopeutua nykyisyyteen.
      Miksi sinä demarina,siitä ei ole epäilystäkään vaikka toisin väittäisit,menit sitten äänestämään kokoomusta?
      Oletitko sinä niin varmaa demarien voittoa että otit riskin ajattelemalla että kokoomus pudottaisi keskustan pois hallituskuvioista ja äänestit sitä?
      Voi pyhä sylyvi sun kanssas.
      Nyt herra parkuu täällä sitten kun ei systeemi toiminutkaan.
      Mitä tämä oma toimintasi on muuta kuin uskontoon verrattavaa kiihkoilua.
      Sinä oletat että olet kaikkein ylivertaisin näille palstoille kirjoittajista,mutta sen luulon voit unohtaa.
      Tämäntapaisilla alatyylin kirjoituksilla sinut luokitellaan lähinnä hulluksi.
      Tiedän että osaat kirjoittaa kansantajuisemminkin ,vaan kun sinun pitää näillä kielikuvioilla yrittää pönkittää omaa egoasi ja yrittää todistella"oppineisuuttasi".

Kirjoitat tuossa ettei kepulainen voi kuvitellakkaan äänestävänsä muuta puoluetta.
      Voiko sitten kommari tai kunnon demari,JA MIKSI NIITTEN PITÄIS ÄÄNESTÄÄ MUUTA PUOLUETTA?
      Käykö toiseen uskontokuntaan kuuluva toisten kirkoissa?
      Täälä ei kellään mulla ole tuollaista mainetta kuin sinulla, joka hullunkiilto silmissä haukkuu päivästä toissen keskustalaiset,Urho Kekkosen,Matti Vanhasen etc.
      En ole keskustalainen ,en siis siksi "raapustele" näitä puukstaaveja ,vaan sinä olet nyt syy.
      Olet ilmeisesti katkeroitunut ihminen.
      Mutta mistä?
      Sen tiedät vain sinä itse.

• JormaKKorhonen

Tämän vielä nakkaan ennen vieraitteni saapumista.

Käsityksesi puolueiden kannatuksen olemuksesta, eli uskosi sellaisen sen muuttamisen mahdottomuuteen osoitat tuolla:

>> Käykö toiseen uskontokuntaan kuuluva toisten kirkoissa?

• samaa mieltä

kanssasi. Itse aioin kirjoittaa suurinpiirtein samanlaisen vastineen mutta jörön kanssa tyhjän saa pyytämättäkin.

Minäkin olen ollut kepuli hänen jutuissaan lähes joka kerta vaikken kepua äänestäkkään. Kepuli tosin hänen jutuissaan pääsääntöisesti tarkoittaa henkilöä, joka on erimieltä hänen nerokkaan totuutensa kanssa.

Sillä on ollut joku raivo päällä viimmeisen viikon verran. Loppukin suhteellisuuden taju on valahtanut pöntöstä. Säälittävä vanhus.

Hasta la vista hombres! Vielä on kesää jäljellä ja minä lähden Lappiin ja toivottovasti maltan olla palaamatta enää tälle saitille.... never.

• NOIHIN KIRKKOIHIN

Tämän vielä nakkaan ennen vieraitteni saapumista.

Käsityksesi puolueiden kannatuksen olemuksesta, eli uskosi sellaisen sen muuttamisen mahdottomuuteen osoitat tuolla:

>> Käykö toiseen uskontokuntaan kuuluva toisten kirkoissa?

ole itsekukin tutustunut matkaillessaan.Et taaskaan halunnut asiaa ymmärtää,vaan halusit tuoda esille sen ,että olet maailmaa nähnyt.
        Olen toki itsekkin noissa kaikissa käynyt ,mutta en tunne tarvetta mainostaa tuollaisia asioita.
        Aina kun sulla tulee niinsanotusti kuset housuun ,niin alat opastamaan kirjoitustekniikassa ja kieliopissa.
        Kaappasin eilen kirjoituksesi,jota joku mankui ja luin sen.
        Hyvin olit ja aika elävästikkin kirjoittanut,ei käy kieltäminen,niin siinä vain pisti silmään kun herra puhuu Rovaniemessä käynnistään,ja useasti toistui tuo sama virheellinen ilmaisu.
        SE ON ROVANIEMELLÄ EIKÄ MISSÄÄN ROVANIEMESSÄ.
        Tietenkin tapasi mukaan yrität tuohon jotakin sönkätä,mutta ei auta.
        MINÄ LUULTAVASTI TUNNEN LAPIN JA LAPPALAISET PAREMMIN KUIN SINÄ.
        Kumputunturista kerroit kyllä osuvasti.Itsekkin ihailin aina Kittilään tullesani kun se Kaukosen jälkeen ikäänkuin tervehti tulijaa.Niihin aikoihinhan levin valloitti vielä täysi metsä.

Kepulainen en kuitenkaan ole,vielä vähemmän demari.Kokoomuksenkaan suhteen en tunne mitään erikoista lukkarinrakkautta,mut oli helvetin hyvä että se pudotti demarisöheltäjät hallituksen ulkopuolelle.
        Vielä pari sanaa tästä minun kirjoitustyylistä ja oikeinkirjoituksesta.
        Ei ole ammatissani ollessani koskaan tarvinnut kiinnittää huomiota niin siihen miten se kirjoitetaan vaan on riittänyt se että asia on mennyt perille.Päivittäin kyllä jouduin aika paljon kommunikoimaan erillaisten jopa erikielisten ihmistenkin kanssa ja aina olen tullut ymmärretyksi.Ja jos en olisi muita ymmärtänyt ja muut ei minua niin.......

Hyvää jahtionnea kepumetsästyksessäsi,nyt kyllä valitettavasti tuli huti,eli harakoille meni.
        Panehan uusi porahka piippuun ja yritä uudestaan.

• JormaKKorhonen
        NOIHIN KIRKKOIHIN kirjoitti:

ole itsekukin tutustunut matkaillessaan.Et taaskaan halunnut asiaa ymmärtää,vaan halusit tuoda esille sen ,että olet maailmaa nähnyt.
        Olen toki itsekkin noissa kaikissa käynyt ,mutta en tunne tarvetta mainostaa tuollaisia asioita.
        Aina kun sulla tulee niinsanotusti kuset housuun ,niin alat opastamaan kirjoitustekniikassa ja kieliopissa.
        Kaappasin eilen kirjoituksesi,jota joku mankui ja luin sen.
        Hyvin olit ja aika elävästikkin kirjoittanut,ei käy kieltäminen,niin siinä vain pisti silmään kun herra puhuu Rovaniemessä käynnistään,ja useasti toistui tuo sama virheellinen ilmaisu.
        SE ON ROVANIEMELLÄ EIKÄ MISSÄÄN ROVANIEMESSÄ.
        Tietenkin tapasi mukaan yrität tuohon jotakin sönkätä,mutta ei auta.
        MINÄ LUULTAVASTI TUNNEN LAPIN JA LAPPALAISET PAREMMIN KUIN SINÄ.
        Kumputunturista kerroit kyllä osuvasti.Itsekkin ihailin aina Kittilään tullesani kun se Kaukosen jälkeen ikäänkuin tervehti tulijaa.Niihin aikoihinhan levin valloitti vielä täysi metsä.

Kepulainen en kuitenkaan ole,vielä vähemmän demari.Kokoomuksenkaan suhteen en tunne mitään erikoista lukkarinrakkautta,mut oli helvetin hyvä että se pudotti demarisöheltäjät hallituksen ulkopuolelle.
        Vielä pari sanaa tästä minun kirjoitustyylistä ja oikeinkirjoituksesta.
        Ei ole ammatissani ollessani koskaan tarvinnut kiinnittää huomiota niin siihen miten se kirjoitetaan vaan on riittänyt se että asia on mennyt perille.Päivittäin kyllä jouduin aika paljon kommunikoimaan erillaisten jopa erikielisten ihmistenkin kanssa ja aina olen tullut ymmärretyksi.Ja jos en olisi muita ymmärtänyt ja muut ei minua niin.......

Hyvää jahtionnea kepumetsästyksessäsi,nyt kyllä valitettavasti tuli huti,eli harakoille meni.
        Panehan uusi porahka piippuun ja yritä uudestaan.

...puuttunut kirjoituksesi ulkoasuun, vaan ihan omaa parastasi - sanomasi perillemenoa - ajatellen annoin nuo ohjeeni. On vain viitsimisestä kiinni kehittyminen tuossakin asiassa, siitä täällä on hyvä esimerkki nimim. uusi-Ukki: hänen kirjoitustensa ulkoasu on nykyisin ihan toista kuin hänen tullessaan tänne ja alkaessan yli 75-vuotiaana kirjoittelun tällä vempaimella. Ja Ukilla on aina niin selkeää sanottavaa, että viesti varmasti menee perille.

Kielivirheitä tulee varmaan minullekin, ja ainakin "näpyvirheitä", kuten tuossa johon vastasit, kun puhun bugghaláisista ja tarkoitan tietysti buddhalaisia. Mutta mahdollisimman selkeästi ja oikein yritän aina kirjoittaa, sillä mielestäni se on kohteliasta lukijaa kohtaan. Ei ole korrektia jättää oikolukutehtävää lukijalle, vaikka Keris onkin sitä mieltä.

Jos olet lappilainen, niin varmaan tiedät, että sanotaan Rovaniemellä eikä Rovaniemessä. Sehän on aina kyseisen paikkakunnan vakiintunut käytäntö, joka määrää sen, käytetäänkö ulkoista tai sisäistä paikallissijaa. Oikein on sanoa Rautavaaralla, mutta yhtä oikein Tuupovaarassa, ja siellä olisi väärin sano Tuupovaaralla.

Järki kuitenkin sanoo, että ei ole oikein sanoa Kemijärvessä tai Kiuruvedessä, vaan niissä ulkoinen paikallissija on oikea. Mutta miksi esim. sanotaan Helsingissä ja Turussa, eikä kuitenkaan Tampressaa vaan Tampereella? Ei mitään loogista johdonmukaisuutta.

Olisin kyllä kiinnostunut tietämään millä metodilla sinä aikoinaan niita vieraita kieliä opit, sillä kirjoitusasusi ei todellakaan viittaa kieli- tai muihinkaan kirjallisiin harrastuksiin. No, voihan lapsikin oppia puhumaan jo useita kieliä ennen kuin osaa kirjoittaa yhtäkään. Lähipiirissänikin on ollut sellainen tapaus. Joten mitäpä tuota ihmettelemään ja utelemaan, sellainen olisi jo hieman kepulaista.

• tuo vastaaminen

...puuttunut kirjoituksesi ulkoasuun, vaan ihan omaa parastasi - sanomasi perillemenoa - ajatellen annoin nuo ohjeeni. On vain viitsimisestä kiinni kehittyminen tuossakin asiassa, siitä täällä on hyvä esimerkki nimim. uusi-Ukki: hänen kirjoitustensa ulkoasu on nykyisin ihan toista kuin hänen tullessaan tänne ja alkaessan yli 75-vuotiaana kirjoittelun tällä vempaimella. Ja Ukilla on aina niin selkeää sanottavaa, että viesti varmasti menee perille.

Kielivirheitä tulee varmaan minullekin, ja ainakin "näpyvirheitä", kuten tuossa johon vastasit, kun puhun bugghaláisista ja tarkoitan tietysti buddhalaisia. Mutta mahdollisimman selkeästi ja oikein yritän aina kirjoittaa, sillä mielestäni se on kohteliasta lukijaa kohtaan. Ei ole korrektia jättää oikolukutehtävää lukijalle, vaikka Keris onkin sitä mieltä.

Jos olet lappilainen, niin varmaan tiedät, että sanotaan Rovaniemellä eikä Rovaniemessä. Sehän on aina kyseisen paikkakunnan vakiintunut käytäntö, joka määrää sen, käytetäänkö ulkoista tai sisäistä paikallissijaa. Oikein on sanoa Rautavaaralla, mutta yhtä oikein Tuupovaarassa, ja siellä olisi väärin sano Tuupovaaralla.

Järki kuitenkin sanoo, että ei ole oikein sanoa Kemijärvessä tai Kiuruvedessä, vaan niissä ulkoinen paikallissija on oikea. Mutta miksi esim. sanotaan Helsingissä ja Turussa, eikä kuitenkaan Tampressaa vaan Tampereella? Ei mitään loogista johdonmukaisuutta.

Olisin kyllä kiinnostunut tietämään millä metodilla sinä aikoinaan niita vieraita kieliä opit, sillä kirjoitusasusi ei todellakaan viittaa kieli- tai muihinkaan kirjallisiin harrastuksiin. No, voihan lapsikin oppia puhumaan jo useita kieliä ennen kuin osaa kirjoittaa yhtäkään. Lähipiirissänikin on ollut sellainen tapaus. Joten mitäpä tuota ihmettelemään ja utelemaan, sellainen olisi jo hieman kepulaista.

sinulta ilman keljuilua näy onnistuvan.Ja meinasinkin että antaapa "KIELITOHTORIN" olla omissa mietelmissään.
        Mutta tulkoon se nyt sanotuksi missä näin sivistymätön moukka on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.
        Vaikkakaan en tietysti yhtä hyvin kuin sinä.
        Se olisikin jo liikaa vaadittu tälläiselta oppimattomalta.
        Lukemaan olen oppinut jo viisivuotiaana,jolloin vanhempi veli meni kouluun.Opin siinä sivussa.
        Laskeakkin osasin jo kouluun mennessäni aika hyvin.Tämänkin taidon opin seuratessani velipojan tekosia.
        Kirjoittaa osasin myös jonkinlaisella harakanvarvas tyylillä kouluun mennessäni.
        Kotonani oli välillä aikamoinen kielten sekamelska
        kun sukua oli kyläilemässä.He kun posmittivat
        Norjaa venäjää suomee ja saamee ruottii.
        Oppikoulussahan oli ruotsi ensimmäinen vieras kieli ,sitten luin englantia, saksa oli toinen valinnainen, mutta yleensä siihen ei hirveää tunkua ollut joten osa jouduttiin pakottamaan siihen että saivat luokan täyteen.
        Sitten opiskeluaikanani jota kesti kaikkiaan kahdeksan vuotta ,niin ei juurikaan niin hirveästi kiinnitetty huomiota kirjoitusasuun vaan asiaan ja muihin käytännön seikkoihin.
        Aina olen kuitenkin elämässäni ja maailmalla selvinnyt ilman suurempia ongelmia.
        Kerran yksi aeroflotin kippari kysyi Begingissä kun juteltiin että olenko kaliforniasta vai mistä päin ameriikkaa kotoisin.Kun sanoin olevani suomesta se hämmästyi. Oli puheeni perusteella siirtämässä minua ameriikan kansalaiseksi.
        Tämä riittänee tyydyttämään uteliaisuutesi tältä sektorilta.

Jätin tuohon sinun iloksi muutamia virheitäkin,kun en viitsi moneen kertaan sepustuksiani selailla.Tääsä vaiheessa kun sitä pitää jo vähän olla niinkuin relax, kun tuo uraputki on ollut jo muutaman vuoden taakse jäänyttä elämmää.
        Lopeta hyvä ihminen tuo toisten pilkkaaminen.
        ARVAA OMA TILASI ANNA ARVO TOISELLEKKIN.

• JormaKKorhonen
        tuo vastaaminen kirjoitti:

sinulta ilman keljuilua näy onnistuvan.Ja meinasinkin että antaapa "KIELITOHTORIN" olla omissa mietelmissään.
        Mutta tulkoon se nyt sanotuksi missä näin sivistymätön moukka on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.
        Vaikkakaan en tietysti yhtä hyvin kuin sinä.
        Se olisikin jo liikaa vaadittu tälläiselta oppimattomalta.
        Lukemaan olen oppinut jo viisivuotiaana,jolloin vanhempi veli meni kouluun.Opin siinä sivussa.
        Laskeakkin osasin jo kouluun mennessäni aika hyvin.Tämänkin taidon opin seuratessani velipojan tekosia.
        Kirjoittaa osasin myös jonkinlaisella harakanvarvas tyylillä kouluun mennessäni.
        Kotonani oli välillä aikamoinen kielten sekamelska
        kun sukua oli kyläilemässä.He kun posmittivat
        Norjaa venäjää suomee ja saamee ruottii.
        Oppikoulussahan oli ruotsi ensimmäinen vieras kieli ,sitten luin englantia, saksa oli toinen valinnainen, mutta yleensä siihen ei hirveää tunkua ollut joten osa jouduttiin pakottamaan siihen että saivat luokan täyteen.
        Sitten opiskeluaikanani jota kesti kaikkiaan kahdeksan vuotta ,niin ei juurikaan niin hirveästi kiinnitetty huomiota kirjoitusasuun vaan asiaan ja muihin käytännön seikkoihin.
        Aina olen kuitenkin elämässäni ja maailmalla selvinnyt ilman suurempia ongelmia.
        Kerran yksi aeroflotin kippari kysyi Begingissä kun juteltiin että olenko kaliforniasta vai mistä päin ameriikkaa kotoisin.Kun sanoin olevani suomesta se hämmästyi. Oli puheeni perusteella siirtämässä minua ameriikan kansalaiseksi.
        Tämä riittänee tyydyttämään uteliaisuutesi tältä sektorilta.

Jätin tuohon sinun iloksi muutamia virheitäkin,kun en viitsi moneen kertaan sepustuksiani selailla.Tääsä vaiheessa kun sitä pitää jo vähän olla niinkuin relax, kun tuo uraputki on ollut jo muutaman vuoden taakse jäänyttä elämmää.
        ARVAA OMA TILASI ANNA ARVO TOISELLEKKIN.

...että jätit varsin paljon virheitä tuohon kirjoitukseesi vahvistamaan sitä, että kaikki kertomasi on totta.

Vain muutaman hauskimman ja vain tuosta yhdestä kappaleesta poimin:

>> Kerran yksi aeroflotin kippari kysyi Begingissä kun juteltiin että olenko kaliforniasta vai mistä päin ameriikkaa kotoisin.Kun sanoin olevani suomesta se hämmästyi. Oli puheeni perusteella siirtämässä minua ameriikan kansalaiseksi.
        Tämä riittänee tyydyttämään uteliaisuutesi tältä sektorilta. > Jätin tuohon sinun iloksi muutamia virheitäkin,kun en viitsi moneen kertaan sepustuksiani selailla > Tääsä vaiheessa kun sitä pitää jo vähän olla niinkuin relax, kun tuo uraputki on ollut jo muutaman vuoden taakse jäänyttä elämmää.
        ARVAA OMA TILASI ANNA ARVO TOISELLEKKIN

• taas tänäänkin

...että jätit varsin paljon virheitä tuohon kirjoitukseesi vahvistamaan sitä, että kaikki kertomasi on totta.

>> Kerran yksi aeroflotin kippari kysyi Begingissä kun juteltiin että olenko kaliforniasta vai mistä päin ameriikkaa kotoisin.Kun sanoin olevani suomesta se hämmästyi. Oli puheeni perusteella siirtämässä minua ameriikan kansalaiseksi.
        Tämä riittänee tyydyttämään uteliaisuutesi tältä sektorilta. > Jätin tuohon sinun iloksi muutamia virheitäkin,kun en viitsi moneen kertaan sepustuksiani selailla > Tääsä vaiheessa kun sitä pitää jo vähän olla niinkuin relax, kun tuo uraputki on ollut jo muutaman vuoden taakse jäänyttä elämmää.

Jumaleisson, vanha äijä Korhonen jos muuta ei keksi, alkaa pilkkuja nuss............

• olen jo luokiteltu

sinun taholtasi kielipuolipotilaaksi.
        Eikö se tarkoita sillon sitä , että vastuu siirtyy lukijalle.

Ylen olet viisas mies.
        Venytetään vielä vähän tätä ketjua ,jotta saat hyvin nukuttua.

Minun puolelta hyvää yötä.
        Aamulla pitää hypätä putkeen.

• JormaKKorhonen
        taas tänäänkin kirjoitti:

Jumaleisson, vanha äijä Korhonen jos muuta ei keksi, alkaa pilkkuja nuss............

…sinä noin brutaalisti nimität, en edes läheskään kaikille kirjaimillekaan tuossa kommentointini kohteena olleessa esityksessä.

En esim. puuttunut Kiinan pääkaupungin nimeen, joka ei ole millään kielellä Beging. Sen aikaisempi translitterointimuoto oli Peking, nykyinen Beijing, joka on lähempänä kiinalaista ääntämystä (bei-jing = pohjoinen pääkaupunki, nan-jing = eteläinen pääkaupunki, se kirjoitettiin länsimaissa aikaisemmin Nanking).

Mutta kun ihmisen tärkein työkalu on ollut kieli, puhuttu sekä kirjoitettu, niin ei voi välttää kiusausta olla tuolla tavalla ilkikurinen sellaiselle, joka yrittää uskotella tuollaisia asioita omasta historiastaan.

Ollakseni tasapuolinen jätin minäkin – tietysti tarkoituksella – eräitä kirjoitusvirheitä tuohon esitykseeni. Kuten näet:

>> jättäisit aina pilkun ja pisteen jälkeen tyhjän väölin, niin lukeminen olisi sittten lukijalle helpompaa.

• On kaksi eri asiaa uskonto ja politiikka. Kummallakin alueella on monia eri osa alueita, siis uskontokuntia ja poliittisia puolueita. Niille kaikille on yksi yhteinen piirre, kaikki puolustavat omaa reviiriään. Mikä on aivan oikein ja hyväksyttävää. Ei voi tai voida vapaassa yhteiskunnassa monopolisoida yhtä näkemystä, varsinkaan yhden henkilön näkemyksenä
      kaiken yläpuolella olevaksi.

Olin eilen edesmenneen mieheni veljen siunaustilaisuudessa 28.7 ja tänään kirkossa. Saarnan aihe oli JKK:n hurmosmaiseen vuodatukseen miltei suoraa jatkoa. ”Välttäkää vääriä profeettoja jotka tulevat luoksenne lammasten vaatteissa mutta ovat sisältä raatelevia petoja e.t.c.” ja ”Jokainen puu joka ei tee hyvää hedelmää hakataan pois ja heitetään tuleen e.t.c”. Nyt ketjun aloittaja puhkaisi oman sisimmän kuplansa, paljastamaan korttinsa.

Sanonta ”SIIVOA TALOSI, KORJAA ROMUSI, SOVI ASIASI” on varteenotettava ohje. Jokin mättää ihmisen sisimmässä kirjoittaessaan herjaavia kannanottoja Keskustasta jopa uskonnoista. Jos ihmisen mieliala purkautuu ilmoille kaunaisuutena miltei rähjäävänä, silloin on hyväksi siivota oma sisin puhtaaksi mieltä painavista asioista, ammattiauttajiakin on saatavilla. Heitettävä pois kaikki se loska mikä mieltä on hiertänyt, sovittava asiat, puheet ja työt joilla muita on loukannut, vasta sen jälkeen voi puhtain, avoimin mielin tassutella eteenpäin. Sisäinen turha romu vahingoittaa sekä psyykkisesti että fyysisesti omaa elämää katsomaan sitä sammakkoperspektiivistä.

Jos kirjoituksella on tarkoitus provosoida kirjoittajia, totean haaveen valuvan hiekkaan.
      Keskustalainen aate on niin monessa myllyssä jauhettu ja se on kestäväksi todettu.
      Nämä väitöskirjan luonteiset kirjoitelmat, vain minun mielipiteeni on oikea johtaa siihen että väitöskirjasta tuleekin ”nahkakantinen”. JKK:n väitöskirjaa lukiessani en voinut välttyä herätyskokous tunnelmalta, joka viittaa nahkakantisuuteen. Sen vaikutus lukijoihin on kuitenkin päinvastainen kuin mitä kirjoittaja olettaa.

• JormaKKorhonen

Yllätät minut mielipiteilläsi! Mielipiteesi minusta oli joskus toinen. Kuten mm. tässä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=4500000000000322&posting=22000000017569139#22000000017569139

Äläkä poista sitä vieläkään, sillä siinä puhut totta ja kauniisti!

Minä olen ennenkin esittänyt samanlaisia näkemyksiä tarkoittamistani kepulaisista, etkä niitä ole ennen paheksunut. Myös Sinun käsityksesi heistä oli joskus toinen. Poliittisista mielipiteistäsi en tiedä, mutta edesmennyt miehesi, oli kuitenkin kai kokoomuslainen, kaupunginvaltuustossakin, muistelen.

No, voihan aviopuolisoidenkin kesken olla erilaiset poliittiset näkemykset. Ei minulla ole mitään varmaa tietoa edesmenneen vaimonikaan poliittisista näkemyksistä, sillä sellaiset asiat eivät kuuluneet puheenaiheisiimme, vaikka paljon ja monista asioista puhuimmekin.

- - -

Mutta tuohon viestiisi:

Ei minun talossani ole siivottavaa eikä korjattavia romuja, ja tarkoitan tällä myös henkistä taloani, kuten ilmeisesti Sinäkin. Sovittavaakaan minulla ei ole ainakaan noiden kepulaisten kanssa, mutta siltä puolelta olisi kyllä aihetta anteeksipyyntöihin. Sieltä se kaikki alkoi ja he ovat myös jatkosta huolta pitäneet. Olet tuonkin joskus huomannut ja niin todennutkin.

Minustakin uskonto ja politiikka ovat kaksi eri asiaa, ja siksi olenkin hyvin ihmeissäni, että monille kepulaisille politiikka eli tarkemmin määritellen se kepulaisuus näkyy kyllä olevan uskonto. Uskon varassa he ovat, eivätkä tiedon, kun eivät juuri edes välitä siitä, mitä kepu puhuu ja tekee, koska se heidän uskonsa mukaan tekee aina oikein. Vaikka puheet ja teot olisivat päinvastaisia aikaisemmille, silti ne ovat oikein.

Yhteiskunnassa ei todellakaan saisi pyrkiä monopolisoimaan asioita itselleen siten kuin kepu tekee, kaikissa hallitsemissaan kunnissa, ja siihen sillä kovat halut olisivat valtakunnallisestikin, mutta sille on esteitä. Nuo muut puolueet ja niitä äänestävät vapaat ihmiset.

Minun esitykseni ei ole edes vuodatus eikä varsinkaan hurmosmainen, vaan sellaisen hurmosmaisuuden – jota siis kepulaisuus paljolti on – tuomitseva. Heillä juuri on niitä vääriä profeettoja, lähes kaikki muut paitsi kepulaiset, ja vain heillä on ne oikeat profeetat. Tietysti Kekkonen oli niistä suurin, mutta suuri on Mattikin: ”Anneli oli hyvä, mutta Matti on vielä parempi”, väittää Oiva H. Ja on sitä mieltä, että maa tarvitsee pääministerin seuraavienkin vaalien jälkeen ja siihen tehtävään sopii vain Matti. Tuo on kaikki Oivan sanomaa.

No, on ainakin yksi kepulainen toista mieltä, Keris, joka on pettynyt Mattiin siksi, että tämä ei ole aikaansaanut sitä hänen odottamaansa vallankumousta, jossa kepu olisi julistettu ainoaksi sallituksi puolueeksi. Tässä sanomassani ei ole paljonkaan liioittelua.

Olet saman alan ammattilainen kuin oli rakas vaimonikin. Vaimoni ei kuitenkaan olisi koskaan antanut täällä näkemänsä perusteella diagnooseja kenestäkään eikä heille hoitoon ohjausta.

Olet väärässä, että kirjoitusteni vaikutus olisi päinvastainen olettamalleni. Ne toimivat juuri tarkoittamallani tavalla. Olen saanut tuolta taholta niin paljon sontaa silmilleni, että on ihan oikein, että he näyttävät yhä uudestaan kaikille, millaisia ovat ja millaisesta mielenmaisemasta sikiää heidän kepulaisuutensa.

- - -

Käsityksesi minusta on ilmeisesti siis muuttunut, ja se pahoittaa mieltäni. Jos haluat kertoa sen syistä, niin oikea paikka sille eii liene tämä areena, vaan tehnet sen sähköpostini kautta, sillä osoitteen tiedät.

Kaikessa ystävyydessä

J.K.K.

• Niinpä niin

Jaaha, taisi mennä jo rienauksen puolelle, tämä kirjoituksesi. Vastaan kuitenkin, koska aihe on sinänsä mielenkiintoinen.

Minusta Keskustalaisuun on voimakkaasti patrionistinen arvomaailmaltaan ja siksi puolueeseen kuuluu uskollisuus ja myös uskonnollisia piirteitä. Muistammehan kaikki nämä yhteiskunnaliset (protestanttiset) hyveet: Uskollisuus, kuuliaisuus, usko ja rakkaus. Mikäli nämä hyveet kohdistuvat sekä yhteiskuntaan, että puolueeseen, silloin on varsin luonnollista, että puoluepolitiikka saa vahvempia merkityksiä, kuin yhteiskunnallisten asioiden hoitaminen vaatii.

Isänmaanrakkaus on arvokas tunne ja kuten rakkauteen yleensä siihenkin liitetään (kristilliset) yksillölliset hyveet joita ovat, rakkauden lisäksi, usko ja toivo.

Usko on yhteiskunnallisena hyveenä tärkeä, ihmisten on uskottava yhteiskuntaan ja sen kehitykseen, jaksaakseen tehdä töitä sen eteen. Usko pitää myös yhteiskunnallista arvomaailmaa koossa. Uasko on sananmukaisesti uskoon, ei tietoon perustuva asia. Ihminen voi uskoa, vaikka hänen maailmankuvaansa ei liittyisikään käsitettä jumalasta. Mikäli joukko ihmisiä uskoo kulttuurinsa perusteella yhteen asiaan, silloin epäilyksiä ja kiistoja ei esiinny, ei varsinkaan kovin suuressa määrin. Silloin usko ei tarkoita enää yksittäisen ihmisen uskoa, jonkin lauseen todenperäisyyteen (valehtiliko Anneli), vaan se merkitsee kulttuurissa jaettuna olevaa luottamusta sellaiseen mielentilaan, joka ottaa jonkin tärkeän asian annettuna eikä suostu epäilemään sitä. Usko on silloin ideologia. Usko on siis sosiaalinen hyve joka ylittää yksillöllisyyden ja on ihailtavaa oman joukon kesken.

Toivo on tärkeä hyve, ihmisellä on oltava toivo paremmasta, jotta hän jaksaisi luottaa tulevaisuuteen ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Toivonsa säillyttänyt ihminen valaa toisille uskoa siihen, että asiat selviävät ja jopa mahdottomuuksia kannataa yrittää. Suomessa toivon voima nähtii talvisodassa, ihmiset uskoivat ja toivoivat -aina onnistumiseen saakka.

Rakkaus yhteiskunnallisen hyveenä on varmaankin niin tuttu, etten lähde sitä määrittelemään. Isanmaanrakkaus on pyhä ja arvokas tunne, joka elää uskon ja toivon varassa.

Polarisoituneessa maailmssa hyve on menettänyt merkityksensä, yhteisöllisyyttä ei pystytä näkemään arvona ja patrionismi on muuttunt lähestulkoon kirosanaksi. Miten ihmiset voivat nämä moraalisiin arvoihinsa sidotut hyveet toteuttaa. Eräs tapa on tietenkin yhteiskunnallinen toiminta ja siten on mahdollisuus siirtää nämä tunteensa ja arvonsa rakentamiseen sen ideologisessa merkityksessä. Keskustapuolue on onnistunut tässä polittisista liikeistä kaikista parhaiten ja se ei ole mitenkään negatiivinen osoitus puolueesta -päinvastoin.

Pascalin teesistä sen verran, että mikäli uskotaan kaikkivaltiaaseen jumalaan, niin silloin opportunistinen usko on harhaista, jumalan on väistämättä nähtävä sen taakse. Uskonto on uskon varassa tapahtuvaa toimintaa, siinä ei ole rationaalisella järjellä mitään tekemistä. Sikäli ateismi on aika mieletöntä "uskontoa" -sekin.

• JormaKKorhonen

...minun ilmeisesti vähemmän oppineena maallikkona on parempi olla repostelematta sitä.

En kylläkään katso siinä sanomasi sotivan omaa sanomaani vastaan. Eikä se minun sanomani ollut rienausta, vaan ehkä nyt hieman kärjistettyä pohdintaa, jolle kuitenkin esitin perusteita, joita kukaan ei ole pyrkinytkään kumoamaan. Oikeastaan et sinäkään.

Ymmärtänet ja voinet hyvin uskoa, että isänmaanrakkautta minäkin pidän arvoista yhtenä suurimmista. Ja vaikka heikko kristitty olen, en rienaisi koskaan uskonnollakaan. Mutta en mahda mitään sille, että tarkoittamalleni kepulaisuudelle löytyy parempi verrokki uskonnoista kuin asialähtöisistä poliittisista näkemyksistä.

• Niinpä niin

...minun ilmeisesti vähemmän oppineena maallikkona on parempi olla repostelematta sitä.

En kylläkään katso siinä sanomasi sotivan omaa sanomaani vastaan. Eikä se minun sanomani ollut rienausta, vaan ehkä nyt hieman kärjistettyä pohdintaa, jolle kuitenkin esitin perusteita, joita kukaan ei ole pyrkinytkään kumoamaan. Oikeastaan et sinäkään.

Ymmärtänet ja voinet hyvin uskoa, että isänmaanrakkautta minäkin pidän arvoista yhtenä suurimmista. Ja vaikka heikko kristitty olen, en rienaisi koskaan uskonnollakaan. Mutta en mahda mitään sille, että tarkoittamalleni kepulaisuudelle löytyy parempi verrokki uskonnoista kuin asialähtöisistä poliittisista näkemyksistä.

Tarkoitukseni on kirjoittaa selkeästi ja jopa luettavaa tekstiä, siis harjoittelemiseen on edelleen syytä.

Tekstisti on rienausta, siitä ei päästä mihinkään. Selvittääkseni tätä asiaa, minun on määriteltävä "pyhän" merkitys. Aikoinaan "pyhä" on ollut alue, joka on pyhitetty (jumalan, jumalien) palvontaan. Tästä on merkkejä vieläkin suomen kielessä, "astukaa kaikkein pyhinpään". Yllättäen myös naisten sukuelimistä käytetään ilmausta: "Pääsin hänen pyhinmpäänsä".

Pyhyyteen liittyy se, että sitä lähestytään varoen, sen sanomista vältetään ja siihen liittyy erottamattomasti kunnioitus. Kunnioituksen puutetta osoittaa se, että vertaat Kekkosta jumalaan. Se loukkaa ihmisten uskonnollisia tunteita, ja pyhien uskonnollisten tunteiden loukkaus on rienausta -se on sen määritelmä.

Ihmisiä voi loukata monella tapaa, eräs iljettävimmistä on rienaus, koska se loukkaa irrationaalisella tasolla ja järkyttää perusturvallisuutta. Pyhyys on siis aidattu ja sieltä on pääsy kielletty muilta, kuin asiaan vihkityneiltä. Tämä johtuu pyhyyteen liittyvästä kunnioituksesta ja siitä, että yliluonnollisten voimien katsotaan voivan kostaa koko kansalle, loukkaavan yhsilön lisäksi. Rienaus on siis yhteisöllinen rike. Pyhyyden loukkaamisen ongelma myös näkyy naispappeuskiistassa varsin selvästi.

Uskonnolisuus ja usko ovat eri asioita, kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin. Usko on myös ideologisen maailmankatsomuksen perusta, silloin ei jumalia tarvita, eikä myöskään profeetoja. Yhteisöllisyys ja samanlaiset arvot ovat riittäviä.

Samaa mieltä olen siitä, että Keskustalaisten uskollisuutta ei selitä asiasisältö ja yhteiskunnallinen poliittinen funktio, siten uskollisia suuri osa on. Yhteisöllisyyden ideologia sen selittää ja siihen liittyvä isänmaanrakkaus, joka on keskittynyt myös puolueeseen.

• JormaKKorhonen
        Niinpä niin kirjoitti:

Tarkoitukseni on kirjoittaa selkeästi ja jopa luettavaa tekstiä, siis harjoittelemiseen on edelleen syytä.

Tekstisti on rienausta, siitä ei päästä mihinkään. Selvittääkseni tätä asiaa, minun on määriteltävä "pyhän" merkitys. Aikoinaan "pyhä" on ollut alue, joka on pyhitetty (jumalan, jumalien) palvontaan. Tästä on merkkejä vieläkin suomen kielessä, "astukaa kaikkein pyhinpään". Yllättäen myös naisten sukuelimistä käytetään ilmausta: "Pääsin hänen pyhinmpäänsä".

Pyhyyteen liittyy se, että sitä lähestytään varoen, sen sanomista vältetään ja siihen liittyy erottamattomasti kunnioitus. Kunnioituksen puutetta osoittaa se, että vertaat Kekkosta jumalaan. Se loukkaa ihmisten uskonnollisia tunteita, ja pyhien uskonnollisten tunteiden loukkaus on rienausta -se on sen määritelmä.

Ihmisiä voi loukata monella tapaa, eräs iljettävimmistä on rienaus, koska se loukkaa irrationaalisella tasolla ja järkyttää perusturvallisuutta. Pyhyys on siis aidattu ja sieltä on pääsy kielletty muilta, kuin asiaan vihkityneiltä. Tämä johtuu pyhyyteen liittyvästä kunnioituksesta ja siitä, että yliluonnollisten voimien katsotaan voivan kostaa koko kansalle, loukkaavan yhsilön lisäksi. Rienaus on siis yhteisöllinen rike. Pyhyyden loukkaamisen ongelma myös näkyy naispappeuskiistassa varsin selvästi.

Uskonnolisuus ja usko ovat eri asioita, kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin. Usko on myös ideologisen maailmankatsomuksen perusta, silloin ei jumalia tarvita, eikä myöskään profeetoja. Yhteisöllisyys ja samanlaiset arvot ovat riittäviä.

Samaa mieltä olen siitä, että Keskustalaisten uskollisuutta ei selitä asiasisältö ja yhteiskunnallinen poliittinen funktio, siten uskollisia suuri osa on. Yhteisöllisyyden ideologia sen selittää ja siihen liittyvä isänmaanrakkaus, joka on keskittynyt myös puolueeseen.

Onhan avaukseni rienausta, jos kepu ja kepulaisuus katsotaan pyhiksi ja Kekkonen profeetaksi tai ainakin pyhimykseksi. Mutta jos kepu katsotaan vain puolueeksi niin monien kepulaisten suhtautuminen siihen on uskonnollista hurmosta enemmän kuin tervettä poliittisen kannatuksen antamista. Ja samanlaista ei ole enää muissa nykyisissä puolueissamme, aikoinaan kyllä oli kommunisteillamme.

Vihreät saattavat olla tuossa mielessä kepua lähimpänä. Niin kaukana kuin puolueet poliittisten tavoitteittensa kannalta ovatkin. No, ovathan ne nyt samassa hallituksessa, josta Paavo Lipponen irvaili, että "vihreät olisivat olleet valmiit myymään vaikka äitinsä hallitukseen päästäkseen, joten periaatteittensa myyminen oli heille pikku juttu".

Minä kyllä tiedän, miten, millä tavalla ihmisiä voi loukata. Ei kai täällä kukaan toinen ole joutunut niin iljettävien loukkausten kohteeksi kuin minä. Minä tunnustan kyvyttömyyteni: en millään pystyisi samanlaisiin loukkauksiin. Kai siitä saan syyttää pitkän ikäni mukanaan tuomaa aikaisempaa kokemuspiiriäni, jossa sellaiseen en ole oppia saanut, vaikka yhtä ja toista muuta olen joutunutkin opettelemaan ja oppimaankin.

Itseäni isänmaallisena pitävänä ja myös muille samaan oikeuden suovana en halua kiistää kepulaistenkaan isänmaallisuutta. Mutta varsin omituisia ilmeneismuotoja se on saanut. Niin politiikassa korkeammalla tasolla tittyinä aikoina kuin myös monien kepulaisten esiintymisessä täällä. Mm. leimaamalla isänmaalle vahingolliseksi punikiksi mies, joka on tehnyt varsin menestyksellisen elämäntyönsä Suomen armeijassa ja suomalaisten talonpoikain omistanmassa Valiossa. Mikä tosiasia ei edellytä, että sellaisen miehen pitäisi olla kepulainen, joiden joukossa on ollut niin monia sellaisia miehiä, jotka ovat olleet valmiit myymään isänmaansa omien etujensa vuoksi.

• Niinpä niin

Onhan avaukseni rienausta, jos kepu ja kepulaisuus katsotaan pyhiksi ja Kekkonen profeetaksi tai ainakin pyhimykseksi. Mutta jos kepu katsotaan vain puolueeksi niin monien kepulaisten suhtautuminen siihen on uskonnollista hurmosta enemmän kuin tervettä poliittisen kannatuksen antamista. Ja samanlaista ei ole enää muissa nykyisissä puolueissamme, aikoinaan kyllä oli kommunisteillamme.

Vihreät saattavat olla tuossa mielessä kepua lähimpänä. Niin kaukana kuin puolueet poliittisten tavoitteittensa kannalta ovatkin. No, ovathan ne nyt samassa hallituksessa, josta Paavo Lipponen irvaili, että "vihreät olisivat olleet valmiit myymään vaikka äitinsä hallitukseen päästäkseen, joten periaatteittensa myyminen oli heille pikku juttu".

Minä kyllä tiedän, miten, millä tavalla ihmisiä voi loukata. Ei kai täällä kukaan toinen ole joutunut niin iljettävien loukkausten kohteeksi kuin minä. Minä tunnustan kyvyttömyyteni: en millään pystyisi samanlaisiin loukkauksiin. Kai siitä saan syyttää pitkän ikäni mukanaan tuomaa aikaisempaa kokemuspiiriäni, jossa sellaiseen en ole oppia saanut, vaikka yhtä ja toista muuta olen joutunutkin opettelemaan ja oppimaankin.

Itseäni isänmaallisena pitävänä ja myös muille samaan oikeuden suovana en halua kiistää kepulaistenkaan isänmaallisuutta. Mutta varsin omituisia ilmeneismuotoja se on saanut. Niin politiikassa korkeammalla tasolla tittyinä aikoina kuin myös monien kepulaisten esiintymisessä täällä. Mm. leimaamalla isänmaalle vahingolliseksi punikiksi mies, joka on tehnyt varsin menestyksellisen elämäntyönsä Suomen armeijassa ja suomalaisten talonpoikain omistanmassa Valiossa. Mikä tosiasia ei edellytä, että sellaisen miehen pitäisi olla kepulainen, joiden joukossa on ollut niin monia sellaisia miehiä, jotka ovat olleet valmiit myymään isänmaansa omien etujensa vuoksi.

Ei Keskustalaisetkaan katso Kekkosta jumalaksi, hänen korottamisensa siihen asemaan, vaikuttaa rienalta.

Aivan samaa mieltä olen Vihreiden aatemaailmasta, varsin monipuolinen se on. Perusarvojen myyminen hallituspaikasta on erikoinen ratkaisu puolueelta, jonka aatetausta on niinkin idealistinen. Käytännön politiikka on siiten varsin levällä, katto korkealla ja seinät leveällä, kuten sanotaan.

Epäilemättä olet joutunut kokemaan varsin kovaa riepotusta, olen huomannut sen jo tänä lyhyenä aikana, kun palstaa ole seuraillut. Ikävää on, jos keskutelu ei suju, ilman loukkaamisen tarkoitusta. Nettikeskustelusta on silloin tullut liian tärkeä, mikäli siellä olevan väittelyn voittamiseksi täytyy pyrkiä riistämään toisilta ihmisarvo.

Vaikkakin tämä vaikuttaa varsin laimealta ja kliseiseltä, sanon se kuitenkin: Arvostan Sinua kirjoittajana ja myöskin Sinuä ihmisenä, joka väistämättä paljastuu kirjoituksesi takaa. Arvomaailmasi on vakaa ja jo siksi kunnioitettava.

• Wiljami-

1. Kun UKK oli olemassa, mutta joku ei uskonut häneen, rangaistuksena oli ikuinen poliittinen kadotus.

2. Kun UKK oli olemassa ja jotkut oikein uskoivat häneen, voittivat he ikuisen YYA-autuuden.

3. Kun UKK:ta ei enää ole ja jotkut uskovat vielä häneen, eivät he enää poliittisesti hyödy siitä.

4. Kun UKK:ta ei enää ole ja me emme edelleenkään usko häneen, emme menetä mitään.

• täällä änkkää

Nyt kepulaisuus on jo juutalaisuuteen verrattava uskonto!

Olet sinä Jorma kyllä ihan Aatu.

• en viitsinyt

tarkkaan lukea koska se on sitä samaa vanhaa toistoa, mutta siitä huolimatta ajattelin vastata.

Miksikö vastaan, no sen vuoksi että minusta tuntuu että tuo uskonto asia on aivan päinvastoin, koska nuo muutamat nikit joita mainitset perustelevat asioita aivan samoin kuin sinä. Monesti on voinut huomata että varsinaisella asialla ei arvostelun kanssa ole ollut mitään sen kummempaa yhteyttä vaan lähinnä sillä kuka sen asian ilmoittaa.

Parhaiten sen on huomannut polttoainevero asian yhteydessä koska monesti juuri se on otettu esiin kuinka kaksinaamaisesti kepu toimii vaikka samoihin aikoihin muutamat hallituspuolueen esittävät samansisältöisen kirjallisen kysymyksen. On aika huvittavaa huomata että se mikä on sallittua toiselle ei ole sitä toiselle.

Huomaan aivan selvästi että mikä on sinun uskontosi, sillä kirjoituksesi ovat sen jo useasti paljastaneet. Sen motto on että; kepulaiset ovat vääräuskoisia.
      Kokemukseni perusteella ne jotka kovin suurta ääntä pitävät muiden vääräuskoisuudesta uskovat kovasti johonkin muuhun ja aivan pyyteettömästi käyvät vääräuskoisten kimppuun juuri noilla uskonto termien avulla. Kuten aikoinaan ristiretkiäkin perusteltiin juuri väärä uskoisuuden keinoin.

Viime kädessä kuitenkaan suuretkaan arvostelijat eivät ole muuta kyenneet sanomaan että väärin sammutettu, ne miten olisi sitten pitänyt sammuttaa ovat jääneet usein hämäränpeittoon, miksi? Siksikö että sitä toista vaihtoehtoa ei ole ollut ja on tukeuduttu vain kovaan uskoon että nuo ovat väärässä koska he ovat vääriä ihmisiä.

Muistanko väärin että kerroit joskus olleesi jonkun puolueen ehdokkaana?

Kuka kertoisi miksi sinuun tai sinun puoluekantaasi pitäisi uskoa, sillä minusta tuntuu sen olevan vain yhtä suurta höynäytystä. Muistissani on vieläkin muutaman vuoden takaa kuinka väitit kuinka eräässä kunnassa kepu toimii rumasti, kun sitä tarkemmin kysyttiin että mitä se toiminta on, et siihen vastannut, epäilit vain että mahtaako kysyjä olla juuri sieltä.

Toinen huomio kuinka kovasti uskot omaan uskontoosi on se että kuinka usein mainostat kepu vapaasta stadista, ja kuinka paljon paremmin siellä on asiat ja jopa kaupunki huolehtii asukkaistaan kasvattamalla auringonkukkia heille. No muualla vain jo asukkaat itse osaavat kasvattaa itse moiset kukat, eivätkä tarvitse siihen kaupungin apua :)

"Järjen viimeinen aste on se, että se tunnustaa löytyvän paljon asioita, joita meidän järkemme ei käsitä."
      Blaise Pascal

• Sonnimies

Pirun hyvin.

• Sonnimies

ja viitsii kirjoittaa noin tyhjänpäiväistä jorinaa. Ei päätä, ei häntää.

Ja housuja mies pitää vielä jalasaan. Parempi kun nykäiset päällesi akkain vanhan kirkkohameen, niin et häpäise miehisiä miehiä.

Toisaalta sitten tuisi "akatkin" häpäistyä. Hoitoon, hoitoon tuommoinen "kepupsykopaatti" pitää toimittaa.

• demagogi...

Nettirunkkari Sonni"miehellä" on kaikkein vähiten varaa itkeä yhtään mistään. Kuumat aallot taas kiusana?

• kun -
        demagogi... kirjoitti:

Nettirunkkari Sonni"miehellä" on kaikkein vähiten varaa itkeä yhtään mistään. Kuumat aallot taas kiusana?

- kaiken saamansa palautteen jälkeen vielä vain käyttää nikkiään. Toinen vaihtoehto tietysti on umpikalloinen tollous.

• JormaKKorhonen
        kun - kirjoitti:

- kaiken saamansa palautteen jälkeen vielä vain käyttää nikkiään. Toinen vaihtoehto tietysti on umpikalloinen tollous.

...jompikumpi on varmasti oikea.Monellakaan hänen esiintymistään seuranneella tuskin on paljon pohtimista siinä, kumpi niistä. ;))

Onkohan hänen nimensä muuten Onni? Takavuosina oli lauluyhtye Stidit, jonka muodostivat silloiset nuoret näyttelijät Liisa-Maija Laaksonen, Iris-Lilja Lassila ja Tarja-Tuulikki Tarsala. Heillä oli kiva pieni stygi nimeltä "Pienenä tyttönä". Siinä laulettiin, että

"Pienenä tyttönä, pienenä tyttönä
        meille tuotiin sonni.
        Siitä tuli meidän lehmän mies
        ja sen nimeksi pantiin Onni".

Hyvää yötä!

• säälittävä.

...jompikumpi on varmasti oikea.Monellakaan hänen esiintymistään seuranneella tuskin on paljon pohtimista siinä, kumpi niistä. ;))

Onkohan hänen nimensä muuten Onni? Takavuosina oli lauluyhtye Stidit, jonka muodostivat silloiset nuoret näyttelijät Liisa-Maija Laaksonen, Iris-Lilja Lassila ja Tarja-Tuulikki Tarsala. Heillä oli kiva pieni stygi nimeltä "Pienenä tyttönä". Siinä laulettiin, että

meille tuotiin sonni.

Hyvää yötä!

pärjää itsesi kanssa, vaikka se lieneekin kovin vaikeaa.

• WADI

meille tuotiin sonni.

Hyvää yötä!

Veikko Huovinen käytti joskus kuvaavaa sanaparia, joka sopii sonnimieheenkin - "örveltävä pösilö".

• koittaa
        WADI kirjoitti:

Veikko Huovinen käytti joskus kuvaavaa sanaparia, joka sopii sonnimieheenkin - "örveltävä pösilö".

viisastella.

• et ole

koskaan kertonut tuota kammottavaa totuutta, Idi Aminkin koulutettiin israelissa?

• JormaKKorhonen

Vieraiden lähdettyä katsastin vastineet ja vastasin erikseen kahteen mielestäni vastaukseni ansaitsevaan. Muut kuittaan vain huomiolla, että jos tarkoitukseni olisi saada näkyville sitä, millaisesta mielenmaisemasta monien kepulaisuus sikiää, niin minulla olisi syytä tyytyväisyyteen. Ehkäpä siitä onkin kyse. ;))

Keskimääräisesti ottaen hyvin. Minun on jo tässäkin todettu olevan sekä kritiikittömästi juutalaismyönteinen että natsi. Noita molempiahan olen saanut täällä kuulla olevani tuhannet kerrat. Ja lisäksi tietysti myös punikki. Ja jollekin, esim. Oiva Härköselle kiihkea oikeistolainen. Tosiasiuassa minäkään en ole niin monipuolinen, että kykenisin noita kaikkia olemaan. Itse asiassa en mitään niistä.

Mutta tuo natsiksi syyttäminen korpeaa sen verran, että laitanpa tähän linkin erääseen vanhaan kirjoitukseeni, jossa kerron näkemyksiäni siitä aatteesta. Ja kertomani on varmasti totta, sillä enhän ole kepulainen:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000007160925

• ei kukaan jaksa

Etkö todellakaan tiennyt että Idi Amin koulutettiin israelissa? Kiitos vastauksestasi etukäteen.

• Ymmärrä se

Eikös se sanota Pyhässä Kirjassa tuo, mikä on otsikkona? Paavaliko sen jollekin sanoo, vai oliko se itse Kristus. Sinuun se hyvin pätee. Et ole kepulainen, ja sinulta siis puuttuu kaikki, mitä parjaajasi kunnioittavat.

Voi miten kiihkeästi kepulaiset toivovatkaan, että olisi yksi heistä. Saisit olla juuri sellainen kuin olet kun vain olisit kepulainen, olisit heidän suurin sankarinsa täällä. Voi sitä ihailevaa vuodatusta, mitä kuulisit jatkuvasti. Se on ihan vissi, jotta tiedä se ja ole tyytyväinen.

• JormaKKorhonen
        Ymmärrä se kirjoitti:

Eikös se sanota Pyhässä Kirjassa tuo, mikä on otsikkona? Paavaliko sen jollekin sanoo, vai oliko se itse Kristus. Sinuun se hyvin pätee. Et ole kepulainen, ja sinulta siis puuttuu kaikki, mitä parjaajasi kunnioittavat.

Voi miten kiihkeästi kepulaiset toivovatkaan, että olisi yksi heistä. Saisit olla juuri sellainen kuin olet kun vain olisit kepulainen, olisit heidän suurin sankarinsa täällä. Voi sitä ihailevaa vuodatusta, mitä kuulisit jatkuvasti. Se on ihan vissi, jotta tiedä se ja ole tyytyväinen.

Aivan varmasti on juuri niin kuin sanot. Jos tosiaankin olisin kepulainen, niin olisin kepulaisten mielestä muutoin juuri tällaisenaan miehistä parhain, kunnon suomalainen.

Pitäisiköhän minun vastoin omaatuntoani ruveta näyttelemään kepulaista? En kai voisi ilman pahoinvointia sellaista tehdä.

Mutta ei-kepulaisuutenihan minut pilaa kaikessa. Siis noiden kepulaisten silissä. Siksi saan kuulla jatkuvasti sellaista - kaiken muun iljettävyyden ja inhottavuuden, sairaiden seksifantasioiden yms. törkeyden ohella - jonka tuossa edellä noin totean:

>> Minun on jo tässäkin todettu olevan sekä kritiikittömästi juutalaismyönteinen että natsi. Noita molempiahan olen saanut täällä kuulla olevani tuhannet kerrat. Ja lisäksi tietysti myös punikki. Ja jollekin, esim. Oiva Härköselle kiihkea oikeistolainen.

• JormaKKorhonen

Aivan varmasti on juuri niin kuin sanot. Jos tosiaankin olisin kepulainen, niin olisin kepulaisten mielestä muutoin juuri tällaisenaan miehistä parhain, kunnon suomalainen.

Pitäisiköhän minun vastoin omaatuntoani ruveta näyttelemään kepulaista? En kai voisi ilman pahoinvointia sellaista tehdä.

Mutta ei-kepulaisuutenihan minut pilaa kaikessa. Siis noiden kepulaisten silissä. Siksi saan kuulla jatkuvasti sellaista - kaiken muun iljettävyyden ja inhottavuuden, sairaiden seksifantasioiden yms. törkeyden ohella - jonka tuossa edellä noin totean:

>> Minun on jo tässäkin todettu olevan sekä kritiikittömästi juutalaismyönteinen että natsi. Noita molempiahan olen saanut täällä kuulla olevani tuhannet kerrat. Ja lisäksi tietysti myös punikki. Ja jollekin, esim. Oiva Härköselle kiihkea oikeistolainen.

Tuo "yksi sinulta puuttuu ja sen myötä kaikki. Kristuksen sisäinen tunto", oli seppä Högmanin toteamus Paavo Ruotsalaiselle, ja se muutti hänen elämänsä sellaiseksi, jollaisena hänet tunnemme. Olen muuten ollut Nilsiän Syvärijärven Ahokansaaressa - Ukko-Paavon kotipaikalla - katsomassa hänestä kertovan oopperan "Viimeiset kiusaukset", Tosin olen nähnyt saman myös Kansallisoopperassamme.

Tuo lause taitaa olla sovellus Jeesuksen sanoista Martalle, eli "moninaisista sinä huolehdit, vaikka vain yksi olisi tärkeää".

• kertoisitko

vihdoinkin tuosta Idi Aminista?
        Onko aihe arka?
        Hän halusi ja oli diktaattori.
        Miksi et vastaa kun sinulta kysytään?
        Oletatko olevasi toisten yläpuolella?
        Sanelemassa asioita aiheista, jotka
        ovat mieluisia.
        Kuten esim. sinä itse.

• JormaKKorhonen
        kertoisitko kirjoitti:

vihdoinkin tuosta Idi Aminista?
        Onko aihe arka?
        Hän halusi ja oli diktaattori.
        Miksi et vastaa kun sinulta kysytään?
        Oletatko olevasi toisten yläpuolella?
        Sanelemassa asioita aiheista, jotka
        ovat mieluisia.
        Kuten esim. sinä itse.

…sinulla on tuosta Idi Aminista, kun tuputat sitä yhteyteen, johon en ymmärrä hänen mitenkään kuuluvan.

Poika on tainnut katsoa muutama päivä sitten tv:sta tulleen Entebben tapauksen, jossa israelilaiset sotilaat tekivät uskomattoman rohkean ja taitavan uroteon pelastaessaan nuo panttivangit? Sellaiseen ei monen maan armeijassa ole pystyvyyttä, tuskin yhdenkään muun, tuskin edes omassamme – nykyisin.

Golanin rinteellä onm varuskunta, johon yhdessä päivässä rakennettiin Entebben lentoasemaa vastaavat kulissit, ja niissä pari päivää harjoiteltuaan tuo sotilasosasto lähti uhkarohkeaan tehtäväänsä, jonka suoritti onnistuneesti. Olen käynyt tuossa varuskunnassa ja israelilainen kapteeni on minulle esitellyt nuo kulissit ja kertonut siitä, miten kaikki tapahtui.

On totta, että Idi Amin Data oli jo Ugandan armeijan upseerina ollessaan saamassa lisäkoulutusta myös Israelissa. Mutta Iso-Britannian armeijaan hän oli liittynyt jo nuorukaisena, sodan aikana (oli syntynyt 1925) ja saanut siellä varsinaisen sotilaskoulutuksensa. Idi Amin oli jo siirtomaa-aikana ylennetty brittiarmeijan upseeriksi, mikä oli hyvin harvinaista afrikkalaisista siirtomaista tulleille. Aminilla täytyi siis olla avujakin, vaikka oli lähes lukutaidoton ja ilmeinen psykopaatti.

Erinomaisesti hän eteni myös itsenäistyneen Ugandan armeijassa kohoten puolustusvoimain komentajaksi, jossa tehtävässä hän sitten sotilasvallankaappauksen suoritti syrjäyttäen edellisen presidentin Milton Oboten. Obote oli hyvin vihattu mies, ja aluksi Idi Amin olikin hyvin suosittu, kunnes… Ja loppu on historiaa. Jos olet Idi Amin-friikki, niin etsi tietoja ihanteestasi muualta, minä en viitsi enempää mokomasta kertoa.

• uskontosi

uskosi on MINÄ MINÄ MINÄ...............

• kun joka ainoalle

netin keskustelupalstalle pesiytyy aina joku MINÄ MINÄ MINÄ tyyppi joka saastuttaa koko palstan. Juuri tälläinen "jorma" joka kaataa likasankojaan kaikkien "toisinajattelijoitten" niskaan. Ehkä he siksi uhoavat netissä ettei heillä ole oikeassa elämässä kuulijoita. Mutta tännehän voi suoltaa vaikka mitä törkyä.

• JormaKKorhonen
        kun joka ainoalle kirjoitti:

netin keskustelupalstalle pesiytyy aina joku MINÄ MINÄ MINÄ tyyppi joka saastuttaa koko palstan. Juuri tälläinen "jorma" joka kaataa likasankojaan kaikkien "toisinajattelijoitten" niskaan. Ehkä he siksi uhoavat netissä ettei heillä ole oikeassa elämässä kuulijoita. Mutta tännehän voi suoltaa vaikka mitä törkyä.

...joku joutuu kertomaan melko paljon itsestään, kun niin monet - siis todella monet - puhuvat vain hänestä ja puhuvat perättömiä ja arvuuttelevat kaikkea sitä, mitä uteilisuus mieleen tuo ja tavalla, jonka vain alhainen mieli ja täydellinen sivistymättömyys tekee mahdolliseksi.

Joka tapauksessa on paljon parempaa puhua vaikka "minä, minä, minä" kuin "sinä, sinä, sinä", sillä ei silloin toista samalla tavalla loukkaa.

Joillakin saattaa olla itsestään myös jotain sellaista kerrottavaa, jonka täälläkin kehtaa kertoa, noilla "sinä, sinä, sinä" -tyypeillä sen sijaan on ilmeisesti vain sellaista, josta on parempi vaieta.

• ja se

...joku joutuu kertomaan melko paljon itsestään, kun niin monet - siis todella monet - puhuvat vain hänestä ja puhuvat perättömiä ja arvuuttelevat kaikkea sitä, mitä uteilisuus mieleen tuo ja tavalla, jonka vain alhainen mieli ja täydellinen sivistymättömyys tekee mahdolliseksi.

Joka tapauksessa on paljon parempaa puhua vaikka "minä, minä, minä" kuin "sinä, sinä, sinä", sillä ei silloin toista samalla tavalla loukkaa.

Joillakin saattaa olla itsestään myös jotain sellaista kerrottavaa, jonka täälläkin kehtaa kertoa, noilla "sinä, sinä, sinä" -tyypeillä sen sijaan on ilmeisesti vain sellaista, josta on parempi vaieta.

sivistymättömyys on Jormalla niin syvällä sielussa ettei se sieltä ikinä pois lähde. Jos kuvitellaan että Jormalla on sielu.

• mättää

Eihän nyt ole edes täydenkuun aika joten onko tuota hulluutta jo montaakin sorttia.

• Suomessa

on uskonnon vapaus samoin kuin on vapaus esittää julkisesti mielipiteitä. Mistä johtuu että kirjoituksesi saa aikaan tunteen että moinen ei ole sallittua.
      Samoin kirjoittelusi saavat aikaan ahdistunutta ilmapiiriä ja antaa aiheen epäillä kanssaihmisten halua toimia yhteisen hyvän eteen. Vain vallanhaluiset ja asiaansa uskovat ihmiset hakevat syytä toisesta, esittämättä lainkaan miten he itse voisivat toimia vastaavissa tilanteissa.

Ihmisellä ei muuta ole kuin alituisia tarpeita ja toivomuksia eikä hän muusta huoli kuin näiden tarpeiden ja toiveiden täyttämisestä.

Tiedän kyllä että tämäkin kirjoitus meni täysin harakoille, mutta ei se mitään sillä en voi toisen uskomuksia ihan näin kevyesti kumota. Ehkä tarina näkymättömästä yksisarvisesta selittää, miksi uskomuksiasi on vaikea osoittaa vääräksi.

Näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen

Hän on jumalatar joka on samaan aikaan paradoksaalisesti näkymätön ja vaaleanpunainen. Koska jumalatarta ei voida nähdä, on hänen oltava näkymätön. Näkymättömyydestä johtuen ei näkymättömään yksisarviseen uskovien mielestä voida myöskään todistaa etteikö häntä olisi olemassa, ja koska Vaaleanpunaista näkymätöntä yksisarvista ei voida todistaa olemattomaksi, hänen on siis kyseiseen olentoon uskovien mielestä oltava olemassa. Vaikka jumalatarta ei voida nähdä, hänen uskotaan olevan vaaleanpunainen. Vaaleanpunaista väriäkään ei voida ajatuksen kannattajien mielestä todistaa vääräksi koska häntä ei voida nähdä.

• JormaKKorhonen

>> Suomessa on uskonnon vapaus samoin kuin on vapaus esittää julkisesti mielipiteitä.> Mistä johtuu että kirjoituksesi saa aikaan tunteen että moinen ei ole sallittua > kirjoittelusi saavat aikaan ahdistunutta ilmapiiriä ja antaa aiheen epäillä kanssaihmisten halua toimia yhteisen hyvän eteen > Ihmisellä ei muuta ole kuin alituisia tarpeita ja toivomuksia eikä hän muusta huoli kuin näiden tarpeiden ja toiveiden täyttämisestä > Tiedän kyllä että tämäkin kirjoitus meni täysin harakoille > Olen saanut tuolta taholta niin paljon sontaa silmilleni, että on ihan oikein, että he näyttävät yhä uudestaan kaikille, millaisia ovat ja millaisesta mielenmaisemasta sikiää heidän kepulaisuutensa

• hieman.

>> Suomessa on uskonnon vapaus samoin kuin on vapaus esittää julkisesti mielipiteitä.> Mistä johtuu että kirjoituksesi saa aikaan tunteen että moinen ei ole sallittua > kirjoittelusi saavat aikaan ahdistunutta ilmapiiriä ja antaa aiheen epäillä kanssaihmisten halua toimia yhteisen hyvän eteen > Ihmisellä ei muuta ole kuin alituisia tarpeita ja toivomuksia eikä hän muusta huoli kuin näiden tarpeiden ja toiveiden täyttämisestä > Tiedän kyllä että tämäkin kirjoitus meni täysin harakoille > Olen saanut tuolta taholta niin paljon sontaa silmilleni, että on ihan oikein, että he näyttävät yhä uudestaan kaikille, millaisia ovat ja millaisesta mielenmaisemasta sikiää heidän kepulaisuutensa

Pyydän anteeksi, että en tullut laittaneeksi ketä lainasin, kun luulin että tunnet paremminkin Blaise Pascalin mietelauseita kun kerran niitä käytit avauksessasi.

Mutta se vain on sanottava että huonosti olet Maslowin tarvehierarkian olet oppinut jos kerran sen mukaan ihmisellä ei ole tarpeita ja tarve niiden tyydyttämiseen.

"Sellainen näkymättömän näkeminen lienee yksi olennainen osa kepulaisuutta."
        Ehkäpä noinkin jos niin sanot, mutta on vain samalla todettava että ei kukaan muu tuosta uskonnosta puhu kuin sinä eli näetkö näkymättömiä?
        Ja surukseni olen myös huomannut että sen näkeminen on vaivannut jo aika pitkän ajan.

• Keskusta palstalla on paljon lahjakkaita henkilöitä ilmaisemassa omia mielipiteitään.
      Päivän alkaessa laitan tähän linkin joka on hyvä jokaisen joskus lukaista ja miettiä sisältöä:

http://www.skippari.com/abbedissan rukous.htm

Eipä muuta kun kynät sauhuamaan ( miesten mielipiteet ja huumorikin on aivan toista kuin meillä naisilla). Palstaa luen silloin tällöin saadakseni "miesnäkökulmaa" maailman ja elämän menosta.

• JormaKKorhonen

...on myös minun hyllyssäni erään vaimoni peruja olevan kirjan välissä valokopiona jostakin toisesta kirjasta. En tiedä, mistä vaimoni on sen saanut.

Kyllä siinä rukouksessa on paljon sellaista, jota meidän jokaisen olisi hyvä pyytää itsellemme. Mutta sen verran farisealainen olen, että ei ehkä eniten juuri minun täällä, joten toivoisin tuon monen muunkin lukevan.

Heino Avikainen on myös minun kuten edesmenneen miehesikin kurssitoveri, minulle myös RUK:ssa ja Esikuntakoulussa luutnanttikurssilla. Ja merkittävä kunnallispoliitikkokin Heino oli takavuosina, ja sotilasuransa jälkeen sai palkkansa paikkauntansa kokoomuksen toiminnanjohtajan työstä.

Hieman liian ärhäkästi - tapani mukaan - vastasin Sinulle eilen, mutta pidin kohtuuttomana arviointiasi minusta, joka mielestäni ei ollut sopusoinnussa aikaisemmin sanomaasi nähden. Mutta mitäpä tuosta.

Ehkä kuitenkin vielä joskus vaihdamme ajatuksia sähköpostitse?

• JormaKKorhonen

...on myös minun hyllyssäni erään vaimoni peruja olevan kirjan välissä valokopiona jostakin toisesta kirjasta. En tiedä, mistä vaimoni on sen saanut.

Kyllä siinä rukouksessa on paljon sellaista, jota meidän jokaisen olisi hyvä pyytää itsellemme. Mutta sen verran farisealainen olen, että ei ehkä eniten juuri minun täällä, joten toivoisin tuon monen muunkin lukevan.

Heino Avikainen on myös minun kuten edesmenneen miehesikin kurssitoveri, minulle myös RUK:ssa ja Esikuntakoulussa luutnanttikurssilla. Ja merkittävä kunnallispoliitikkokin Heino oli takavuosina, ja sotilasuransa jälkeen sai palkkansa paikkauntansa kokoomuksen toiminnanjohtajan työstä.

Hieman liian ärhäkästi - tapani mukaan - vastasin Sinulle eilen, mutta pidin kohtuuttomana arviointiasi minusta, joka mielestäni ei ollut sopusoinnussa aikaisemmin sanomaasi nähden. Mutta mitäpä tuosta.

Ehkä kuitenkin vielä joskus vaihdamme ajatuksia sähköpostitse?

En tunne tuota henkilöä, jonka kotisivuilta tuon abbedissan rukouksen olet poiminut. Vaikka hänkin näkyy olevan tu-kapteeni kuten myös edesmennyt miehesi, Avikaisen Hemppa ja minä, hän on meitä toistakymmentä vuotta nuorempi, niin ammatillisetkaan polkumme eivät ole yhteen koskaan osuneet.

Asianomainen ei ole tainnut olla koskaan rauhanturvajoukoissa, mutta näkyy osallistuneen Nordic Peace -harjoitukseen v. 1999. Sehän oli ensimmäinen Suomessa yhdessä Naton kanssa järjestetty case. Asianoimaisen kotisivulla näkyy olevan siitä hyvä kertomus, jonka on laatinut hyvä ystäväni, Helsingin Sinibarettien puheenjohtajana vuosituhannen vaihteessa monia vuosia toiminut Inko Jansson, res. kapt., Finnairin johtoon kuuluva kauppat. maisteri:

http://www.helsb.org/kuvat/nordicpeace99/nordicpeace99.htm

• JormaKKorhonen kirjoitti:

En tunne tuota henkilöä, jonka kotisivuilta tuon abbedissan rukouksen olet poiminut. Vaikka hänkin näkyy olevan tu-kapteeni kuten myös edesmennyt miehesi, Avikaisen Hemppa ja minä, hän on meitä toistakymmentä vuotta nuorempi, niin ammatillisetkaan polkumme eivät ole yhteen koskaan osuneet.

Asianomainen ei ole tainnut olla koskaan rauhanturvajoukoissa, mutta näkyy osallistuneen Nordic Peace -harjoitukseen v. 1999. Sehän oli ensimmäinen Suomessa yhdessä Naton kanssa järjestetty case. Asianoimaisen kotisivulla näkyy olevan siitä hyvä kertomus, jonka on laatinut hyvä ystäväni, Helsingin Sinibarettien puheenjohtajana vuosituhannen vaihteessa monia vuosia toiminut Inko Jansson, res. kapt., Finnairin johtoon kuuluva kauppat. maisteri:

http://www.helsb.org/kuvat/nordicpeace99/nordicpeace99.htm

Etsiessäni Abbedissan rukousta Googlesta löysin tämän Heinon mukaelman runosta joka sopii kaikille.

Teihin miehiin sopii kreikkalainen sanonta "mies on pää joka asiat päättää, mutta nainen on kaula joka miehen päätä kääntää!" Joskus on hyvä saada puolin ja toisin asiallista palautetta.
        Olet loistava kirjoittaja kun vain maltat pitää politiikan ja uskonnon omina osa alueina, itse pidän niitä täysin eriävinä. No, tämä on sitä NAISEN LOGIIKKAA, sorry!

• Huomioitsija

Viestisi on nerokas. Valitettavasti se ei mennyt näemmä perille sille kirjoittajalle, jolle rukouksen ajatuksista eniten apua olisi. Mutta ehkä meille muille ajattelun aihetta rukouksesta löytyi.

• JormaKKorhonen
        reetta5 kirjoitti:

Etsiessäni Abbedissan rukousta Googlesta löysin tämän Heinon mukaelman runosta joka sopii kaikille.

Teihin miehiin sopii kreikkalainen sanonta "mies on pää joka asiat päättää, mutta nainen on kaula joka miehen päätä kääntää!" Joskus on hyvä saada puolin ja toisin asiallista palautetta.
        Olet loistava kirjoittaja kun vain maltat pitää politiikan ja uskonnon omina osa alueina, itse pidän niitä täysin eriävinä. No, tämä on sitä NAISEN LOGIIKKAA, sorry!

…alue, josta eniten taitavat puhua miehet, jotka sitä eivät oikein ymmärrä. Nyt testaan huumorintajuasi (ja samalla vaarannan itseni, eli pilaan lopullisesti sen myönteisen käsityksen, jota minusta olet joskus esittänyt):

Aloitan vaarattomammasta päästä, eli tämän takaa aukeaa aiheesta pohdintoja, jotka eivät kovin ”rasvaisia” ole:

http://www.hintatakuu.net/naisen-logiikka.php

Jos nuo kestit katsoa, niin ehkä täältäkin löytyy myös naisen logiikasta. Mutta varoitan: älä mene blondivitseihin (eiväthän ne tosin Sinua koskisi, sillä ethän ole blondi):

http://www.justjoo.net/index.php

Sitten vielä pikkutuhma juttu, ”pikku” siksi, että kyseessä on se kuulu pikku-Kalle:

Pikku-Kalle päästi paukun luokassa ja opettaja nuhteli häntä siitä ja ajoi ulos käytävälle nurkkaan seisomaan. Siellä pikku-kalle jupisi itsekseen ”en ymmärrä, en kyllä sitten millään ymmärrä”. Ohi kulkeva rehtori kuuli jupinan ja kysyi: ”mitä pikku-Kalle ei ymmärrä”. ”No naisen logiikkaa”, vastasi pikku-Kalle, ”kun minä päästin pahanhajuisen pierun luokassa, niin opettaja laittoi minut tänne raikkaaseen ilmaan ja jätti ne syyttömät sinne p:n hajuun”.

Nyt varmaan menetin kasvoni lopullisesti, mutta Sinä asetit sille kiusauksen. Siis koin Aatamin kohtalon.

Ps.

Minun käsitykseni mukaan miehen tai naisen logiikoilla ei ole sukupuolesta johtuvaa eroa. Meissä molemmissa on erilailla logiikan ymmärtäviä. Tälläkin saitilla jotkut miehetkin näkevät mm. loogiseksi käyttäytymiseksi erilaisen käyttäytymisen kuin toiset. Samoin puheissa puolueista ja varsinkin näkemyksissä kepusta on kovin erilaista loogisuutta.

Minulla kyllä on ollut ilo - ja joskus harmikin - elää yhdessä naisen kanssa, joka epäilemättä oli minua paljon loogisempi kaikessa käyttäytymisessään! ;))

• JormaKKorhonen

...ja enemmän islamistakin.

En ole tarkoittanut väittää, että kepulaisilla puolueusko olisi syrjäyttänyt kristinuskon, sillä tiedän, että heidän joukossaan on paljon todella uskovaisia, minua monin verroin parempia kristittyjä. Sellaisia varmasti ovat lestadiolaiset, körttiläiset ja enemmistö tavallisista ”kirkkouskovaisistakin”.

Avauksestani piti tulla hyvin selville, että tarkoitin kepulaisten suhtautumista politiikkaan ja nimenomaan puolueensa annatukseen luonteeltaan enemmän uskonnon kaltaiseksi kuin politiikan seuraamiseen ja siinä tapahtuvaan perustuvan ajattelun tulokseksi. Siis enemmän uskon kuin tiedon asiaksi. Ja siitä käsityksestäni ei saa minua luopumaan ainakaan tuo, mitä siltä taholta olen saanut vastineiksi tai mitä sieltä on esitetty Mielipidepankin erinomaisen avauksen vastineissa.

Täällä näkemäni ja muutenkin tietämäni perusteella muiden puolueiden kannattajat perustavat kannatuksensa nimenomaan politiikan ja siihen liittyvien tapahtumien seurantaan ja niiden ajatteluun ja sen perusteella tekemiinsä päätelmiin. Nuo ihmiset – joihin itsekin kuulun – vaihtavat puoluekannatustaan, jos sen näkevät asiaperusteilla tarpeelliseksi. Ja sellainen on pilkan aihe kepulaiselle. Hänellä kyllä mielipiteet vaihtelevat ja takki pyörii tuulen mukaan, mutta se tuuli tulee vain sieltä puolueesta. Asioiden arvomerkitykset häviävät aina puolueuskollisuudelle.

Itse olen varsin heikko kristitty, mutta olen kyllä hapuillen yrittänyt ottaa uskostakin suuntaa elämälleni. Annan arvon myös muille uskonnoille kuin kristinuskolle. Niihinkin olen jonkin verran perehtynyt. Hyllyssäni on tietysti Raamattu ja jonkin verran myös muuta kristinuskon uskonnollista kirjallisuutta. Mutta on myös Koraani, profeetta Muhammadin elämäkerta, Dalai Laman kirja, jossa hän kertoo lamalaisuuden perusteista, pari kirjaa hinduismista ja useita kirjoja juutalaisuudesta ja sionismista, mutta heidän pyhintä kirjaansa Talmudia minulla ei ole.

Avauksessani totesin kepulaisuskonnon muistuttavan islamia ja kepulaisten uskossaan kiihkeitä muslimeja. Siitäkään käsityksestäni en luovu, vaan nyt vuorokauden aikana nähty on käsitystäni vain vahvistanut. Islamia fundamentalistisimmillaan kepulaisuus muistuttaa uskoaan kyseenalaistamattomassa sokeassa kiihkeydessään ja vääräuskoisten vihassaan. Usko oikeuttaa hänet sanoihin ja tekoihin, joille on vaikea muuta oikeutusta nähdä.

Mutta muslimien pyhä kirja, Koraani, ei mielestäni monissakaan asioissa sovellu sellaisen islamilaisuuden perustaksi, jollaisena islam meille noiden fundamentalistien käyttäytymisessä usein näyttäytyy. Eikä se niin ollen sovellu myöskään kepulaisuuden ohjenuoraksi – meillä sen monin kohdin estää lainsäädäntökin, mutta kyllä sieltä ehkä jotain tukea myös kepulaisuudelle löytyy.

Koraani ei avaudu ei-muslimille helposti, mutta eihän kepulaisuuskaan avaudu ei-kepulaiselle. Otan tähän vähän säkeitä Koraanista. En niitä juurikaan kommentoi. Ne, jotka jaksavat nämä lukea tehkööt omat johtopäätöksensä. Tämän mahdollisesti lukevilta muslimeilta pyydän ymmärrystä, sillä tarkoitukseni ei todellakaan ole rienata heidän Pyhän Kirjansa kautta. Joten ette julistane minulle fatwaa, kepulaisten jo julistama riittänee:

- - -

Koraani alkaa Avauksen suuralla, joka kuuluu:

”Jumalan, armeliaan Armahtajan nimeen!
      Ylistys Jumalalle, maailmojen Herralle, Armeliaalle Armahtajalle, tuomiopäivän ruhtinaalle! Sinua me palvelemme, sinua me avuksi huudamme. Johdata meitä oikealla tiellä. niiden tiellä, joille sinä olet armollinen, joihin ei vihasi kohdistu ja jotka eivät kulje eksyksissä.”

* * *

Koraani on meidän kapean katsantokantamme mukaan liiaksi mieskeskeinen uskonto, kun se mielestämme antaa miehille luvan yhteen ja toiseen sellaiseen, johon lupaa ei anna kristinusko eikä kepulaisuuskaan:

”Miehet olkoot naisten esimiehiä sillä oikeudella, jonka Jumala on antanut toisille ennen toisia, ja sen perusteella, mitä he ovat antaneet omaisuudestaan; olkoot siis hurskaat naiset alistuvia ja uskollisia sille salaisuudelle, jonka Jumala on pannut talteen. Mutta niitä, joiden puolelta pelkäätte uppiniskaisuutta, varoittakaa ja lopettakaa vuodeyhteys heidän kanssaan ja kurittakaa heitä, mutta jos he tottelevat teitä, niin älkää etsikö syytä heitä vastaan.”

*

”Naikaa niin monta vaimoa kuin teille sopii, kaksi, kolme tai neljä, mutta jos kumminkin pelkäätte, että ette pysty täyttämään kohtuuden vaatimuksia, niin ottakaa vain yksi tai niitä palvelijattaria, jotka ovat oikean kätenne vallassa. (Sitten Koraani luettelee pitkässä litaniassa sen, millaisia naisia kukin saa vaimoikseen ottaa – ei äitiään, tyttäriään, sisariaan eikä tätejään, serkkujaan kyllä, eikä kahta sisarusta samanaikaisesti. Koraani luettelee myös, ketkä ovat kunkin ”oikean käden vallassa”, joita hän saa pitää jalkavaimoinaan).”

*

”Miespuolinen perillinen saakoon yhtä paljon kuin kaksi naista, mutta jos on vain naisia ja yli kahden, saakoot he kolmanneksen siitä, mitä hän on jättänyt jälkeensä, mutta jos on vain yksi nainen, saakoon hän puolet, ja vainajan vanhemmat saavat kumpikin kuudennen osan siitä, mitä hän on jättänyt jälkeensä, jos hänellä on lapsia. Mutta jos hänellä ei ole lapsia, niin hänen vanhempansa perivät hänet ja hänen äitinsä saa kolmanneksen. (Koraanin säännös asiasta jatkuu tästä vielä yksityiskohtaisesti määräten miten perintö jaetaan sisaruksille ja muille sukulaisille, jos vainajan vanhemmat ovat kuolleet, eikä tällä ole lapsia. Kovin vaikeaa!)”

* * *

Koraanin mukaan Allah on myös hyvin ymmärtäväinen ihmisen heikkouksille, jotka hän tuntee, koska Hän on ihmisen luonut. Niinpä hän antaa ihmiselle paastokuukauden ramadaninkin aikana luvan syödä, juoda ja naida sitten kun on tullut niin pimeää, ettei ihminen voi erottaa toisistaan kahta lankaa, mustaa ja valkoista, jotka Koraani käskee tässä tarkoituksessa huoneen kattoon ripustamaan. En kyllä oikein ymmärrä tuollaisen pelin tarkoitusta, sillä emmehän silloinkaan ole suojassa Jumalan katseelta, kun Hän näkee meidät pimeässäkin!

Tässäkin Jumala osoittaa ymmärtämystään meille: ”Jos olette sairaita tai matkalla tai joku teistä tulee ulostamasta tai olette olleet tekemisissä naisten kanssa, ettekä löydä vettä, niin ottakaa hienoa, puhdasta hiekkaa ja hierokaa sillä kasvojanne ja käsiänne”. Onneksi ei käsketä hieromaa kaikkia ”tahrautuneita paikkoja, sillä hiekka voisi olla eräille paikoille hieman sopimaton pesuaine!

Miesnäkökulmaa on vahvasti mukana näissäkin Koraanin säkeissä:

”Joka tottelee Jumalaa ja hänen lähettilästään, sen hän vie puutarhoihin, joiden alta virtaavat purot; siellä he saavat olla iäti, ja tämä on suuri autuus. Mutta joka ei tottele Jumalaa ja hänen lähettilästään, sen hän vie tuleen, jossa hän saa iäti olla ja hän saa häpeällisen rangaistuksen.”

*

Toisaalla Koraani lupaa: ”Ne, jotka uskovat ja tekevät hyviä tekoja, me viemme puutarhoihin, joiden alta virtaavat purot ja niissä he saavat iäti olla. Heillä on siellä odottamassa suurisilmäiset neitsyet, puhtaat puolisot, ja me viemme heidät varjoisaan siimekseen.”

*

Ja vielä: ”Totisesti, Jumalaa pelkäävät pääsevät turvalliseen paikkaan, puutarhojen ja lähteiden keskelle, missä saavat pukeutua silkkiin ja brokadiin ja nähdä toisensa silmästä silmään. Niin, ja naitamme heille suurisilmäiset neitoset. Siellä he saavat rauhassa pyytää kaikenlaisia hedelmiä. Ei heidän tarvitse maistaa muuta kuolemaa ensimmäisen kuoleman lisäksi ja Hän varjelee heitä tulen rangaistukselta, armosta Herrasi puolelta. Tämä on suurin autuus.

* * *

Ainakaan siinä ei ole kepulaista uhoa, kun Koraani kehottaa toistuvasti, että ihmisen ei pitäisi ilmoittaa tekevänsä mitään lisäämättä ”jos Jumala tahtoo” (ins Allah). ja kehottaa vielä lisäämään: ”Voi olla, että Herrani johdattaa minut oikeampaan, kuin tämä on”. Ei kuulosta kovin kepulaiselta. Paitsi, jos kepu nähdään luvan antajan asemassa, kuten täällä usein havaitaan asian olevan.

* * *

Ehkäpä minun sopii muistaa niin itseäni kuin noita kepulaisiakin ajatellen tämä Koraanin 109.suura, Uskottomien suura:

”Jumalan, armeliaan Armahtajan nimeen!
      Minä en tule palvelemaan, mitä te palvelette, ettekä te tule palvelemaan, mitä minä palvelen. Minä en palvele, mitä te olette palvelleet, ettekä te palvele, mitä minä palvelen. Teillä on uskontonne ja minulla on uskontoni.”

* * * * * * * * * * * *

Vielä haluan vakavasti tähdentää sitä, että edellä olevalla en missään nimessä halua rienata islamia enkä loukata kenenkään uskonnollisia tunteita. Jos joku kuitenkin kokee minun niin tehneen, niin pahoittelen tyhmyyttäni ja pyydän nöyrimmästi anteeksi.

• Anonyymi

Minä haluan!

• Anonyymi

Analyyttisyys on kirjoittamisen ydin.

• Anonyymi

Lestadiolaisuus on kepulaisuuden ydin.

• Anonyymi

Kepupersuksista irronnut uskonlahko nimeltä VKK, lähinnä venäjäuskovainen, mutta palauttivat myös de facto, että maa ei ole pallo vaan littu ja siihen ja yläkerran ukkoon uskovat kovasti. Heidän yläkerran ukko asuu Kremlissä, sellainen pieni ruma kääpiö.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      29
      6569
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      73
      5197
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      93
      4805
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4629
    5. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      69
      4478
    6. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      18
      4058
    7. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      54
      4017
    8. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      131
      3920
    9. Miksi Marinin vasemmistohallitus ei tunnustanut Palestiinaa

kun mahdollisuus oli? Nyt sitten vasemmisto-oppositio ulvoo yhtään ääneen, että Palestiina pitää tunnustaa - onpa tode
      Maailman menoa
      21
      3520
    10. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      17
      3337
    Aihe