Mikä olis paras öljy 750 viragoon..
Paras öljy?
95
22826
Vastaukset
- Turo--Inkeri
Vastaus on ihan simppelisti: paras öljy on öljy, joka täyttää moottorin valmistajan suosituksen. Siis API-luokitus ja SAE-viskositeetti.
Aina kuulee näitä "käytä sitä - käytä tätä merkkiä"-juttuja, joita heitellään yleensä ihan 100% fiilispohjalta. Kun on nyt sattunut itse jotain tiettyä merkkiä käyttämään pidempään, eikä ole ollut ongelmia, sitä aletaan tuumia, että ehkäpä se on sen merkin ansiota. Meillä tavallisilla ajoneuvon käyttäjillä nimittäin ei ole mahdollisuutta päästä toteamaan käytännössä, miten joku öljy voitelee verrattuna johonkin toiseen. Vain jokin testilaboratorio voisi tuommoisia asioita toteen näyttää.
Ennen on voinut olla toisin, ja miksei jossain vanhemmissa pyörissä vieläkin, mutta nykyään hommat on sekä öljyjen, että moottorinvalmistuksen suhteen standardoitu sen verran tiukasti, että voiteluöljyjen ominaisuuksien erot on juuri noissa luokituksissa - ja muu on sitten enempi mainonnan (tai noiden omien fiilisten) luomia mielikuvia.
Koneesi kesto ja toiminta on 10 x enemmän kiinni omasta ajotavastasi, ja ihan eritoten öljyn säännöllisestä vaihtamisesta, kuin öljyn merkistä (kunhan se on suositukset täyttävää). Öljyn vaihto on ylivoimaisesti tärkein moottoripyörän huoltotoimenpide.
Ei siinä sinänsä mitään, jos joku merkki tuntuu toimivan hyvin pyörässäsi, käytä sitä. Mutta on harhaluulo, että merkkien välillä olisi isoja eroja. Toinen merkki on toki voinut käyttää esim. markkinointiinsa enempi fyrkkaa kuin toinen.kirjoitti:
kirjoitti:
kirjoitti:
- Turo--Inkeri
kirjoitti:
kirjoitat tänne ihan mitä tahansa paskaa, joten on todettava, kommenttisi tässä ketjussa ovat ilman muuta älykkäimpiä, mitä sinulta on nähty.
- ketju ole ihan
Turo--Inkeri kirjoitti:
kirjoitat tänne ihan mitä tahansa paskaa, joten on todettava, kommenttisi tässä ketjussa ovat ilman muuta älykkäimpiä, mitä sinulta on nähty.
omasi? No piankos sinä teet taas kaikesta järjetöntä. Aika omituiselta näyttää toi aamuinen aikaansaannoksesi noine typerine viivoineen. Et kait ole jo heti aamusta inttämiseen taipuvaisella päällä? Ihmetyttää myös, että kuvittelet jonkun vainoavan sua. Ettet vaan kuvittelisi kaikkea.
- Turo--Inkeri
ketju ole ihan kirjoitti:
omasi? No piankos sinä teet taas kaikesta järjetöntä. Aika omituiselta näyttää toi aamuinen aikaansaannoksesi noine typerine viivoineen. Et kait ole jo heti aamusta inttämiseen taipuvaisella päällä? Ihmetyttää myös, että kuvittelet jonkun vainoavan sua. Ettet vaan kuvittelisi kaikkea.
vaan ne on sinun höpinöitäsi. Ja nyt taas kerran: so long, trolli.
- haista paska
vastaus.
Varmaan kysyjä oli taas tyytyväinen ja mielissään. - Turo--Inkeri
haista paska kirjoitti:
vastaus.
Varmaan kysyjä oli taas tyytyväinen ja mielissään.pitäisikö tällaisten kysymysten vastaukset sitten mielestäsi tehdä semmoisiksi, että kysyjä on varmasti mielissään?
Noin tuo asia joka tapauksessa menee, eli ei tavallisella sukankuluttajalla ole keinoja todeta, mikä öljy oikeasti on hyvää ja mikä huonompaa. Valmistajan suositus on näin ollen ainoa asia, mitä kannattaa noudattaa, ja essonbaarin jutut voi tässäkin asiassa jättää ihan omaan arvoonsa.
Tietenkin ne on ihan omat rahanne, jolla niitä koneremppojakin tehdään, joten aivan vapaasti voitte minun puolestani laittaa vaikka suklaapirtelöä sinne omien koneidenne öljytilaan. - Anonyymi
kirjoitti:
juu aika hedelmätöntä kun vois asiastakin puhua jos kysyy vinkkejä juupas eipäs menkää muualle asiattomat
- Jamba--
Shell Advance Ultra 10W-40 laittaisin. Tiukempiin mopoihin sitten samaa 15W-50 versiona.
- kannattaa käyttää
nimenomaan moottoripyöriin tarkoitettua öljyä. Ne ovat lisäaineistukseltaan autoöljyistä poikkeavia johtuen siitä, että sama öljy voitelee myös vaihteiston. MP-öljy sisältää EP-lisäaineita jotka varmistavat vaihteiston hammasrattaiden voitelun. Rattaiden pintapaineet ovat tuhansia kiloja raskaan kuormituksen ja kiihdytyksen aikana. Laatuvaatimuksista sen verran, ettei API-SG,n ylittäviä oikeastaan voi enää käyttää yhteisvoitelujärjestelmässä. Niissä on nuo EP-lisäaineet jo niin pieniä määrältään. Halpa öljy saattaa myös täyttää vaatimukset, mutta hyvälaatuinen ylittää ne moninkertaisesti. Lisäksi on huomioitava, ettei API luokitusta ole koskaan edes testattu moottoripyörillä, eikä API luokitus ole siksi oikein soveliaskaan moottoripyöräöljyjen luokitteluun. API on autoöljyjen laatukriteeri. API SG on käytössä moottoripyörissä lähinnä siksi, että se on viimeisiä API luokituksen öljyjä joissa on vielä "riittävä" määrä noita ensiarvoisen tärkeitä lisäaineita moottoripyörän vaihteiston voiteluun.
- Kra
On se mikä on merkitty pyörän käyttöohjekirjaan valmistajan toimesta. Parhaasta en tiedä eikä sitä ehkä kukaan muukaan pysty varmuudella sanomaan.
- pitkälti on.
Ohjekirjan suositus on tosiaan se vähimmäisvaatimus, johtuen siitä että kaikkialta ei saa kaikkea. Eri öljyjen testituloksia löytyy netistä pilvin pimein ja monet niistä jopa täysin puolueettomien laboratorioiden tekemiä. Kannattaa kuitenkin pysyä öljymerkissä joka on suht tunnettu. Voi olla aika riskialtista käyttää jotain x-merkkistä josta ei ole ennen kuullutkaan. Nykyään kun myydään myös öljyjä jotka ovat vain puhdistettu ja lisäaineistettu uudelleen, mikä milläkin tavalla. Eipä se litrahinta sellaisella öljyllä voi korkea ollakaan. Mutta toisaalta, ei kustannus kunnon öljystäkään mikään huima ole. Ja pitemmän päälle taatusti edullisempaa kuin jonkun tai minkä tahansa kuran käyttö.
- Viragossa?
Märkä kytkin siinä ainakin on joten tarvitset moottoripyörille tarkoitettua öljyä. Jos öljy voitelee myös vaihteiston laittaisin kunnon mineraaliöljyä. Sen tarve on jo vähän merkkikohtaista. Ilma- vai vesijäähdytys? Jos ilma niin ottaisin viskositeetiltään 20W50 muuten 10W40 tai jotain niiden väliltä.
- Turo--Inkeri
Suosituksena on, että märkäkytkimen kanssa käytettäisiin kitkalisäaineistettua öljyä.
Itse käytin tuossa kymmenisen vuotta takaperin Africa Twinissä Neste 1 Pro (auto)öljyä 5W-40. Ajoin sellaisella öljyllä yhteensä ainakin 45 tuhatta km (öljyt vaihdoin toki välillä!) eikä kytkimen tai minkään muunkaan kanssa ollut mitään ongelmia. Kuten Viragossa, myös Afrikkalaisessa on V-2 ja märkäkytkin.
Tuttuni taas laittoi samat öljyt VFR:äänsä, ja siinä kytkin rupesi hieman luistamaan, joten joutui vaihtamaan takaisin mp-öljyyn.
Matalaviritteisissä koneissa ei aina tarvita mp-öljyjä. - mitään sellaista kuin
Turo--Inkeri kirjoitti:
Suosituksena on, että märkäkytkimen kanssa käytettäisiin kitkalisäaineistettua öljyä.
Itse käytin tuossa kymmenisen vuotta takaperin Africa Twinissä Neste 1 Pro (auto)öljyä 5W-40. Ajoin sellaisella öljyllä yhteensä ainakin 45 tuhatta km (öljyt vaihdoin toki välillä!) eikä kytkimen tai minkään muunkaan kanssa ollut mitään ongelmia. Kuten Viragossa, myös Afrikkalaisessa on V-2 ja märkäkytkin.
Tuttuni taas laittoi samat öljyt VFR:äänsä, ja siinä kytkin rupesi hieman luistamaan, joten joutui vaihtamaan takaisin mp-öljyyn.
Matalaviritteisissä koneissa ei aina tarvita mp-öljyjä."kitkalisäaineistettu" öljy?? Ei ole mitään lisäainetta märkäkytkintä varten. Kysymys on vaan öljyn molekyylien ja polymeerien voitelevien aineiden kompromissista. MP-öljy on tasapainotettu siten, ettei se ole liian liukasta märkäkytkimelle. Moottorin muun voitelun kannalta tuolla ei ole merkitystä. Todelliset lisäaineet ovat niitä jotka varmistavat vaihteiston kunnollisen voitelun ääriolosuhteissa joihin tavallinen autoon tarkoitettu öljy ei pysty.
- sanottuna tuo
mitään sellaista kuin kirjoitti:
"kitkalisäaineistettu" öljy?? Ei ole mitään lisäainetta märkäkytkintä varten. Kysymys on vaan öljyn molekyylien ja polymeerien voitelevien aineiden kompromissista. MP-öljy on tasapainotettu siten, ettei se ole liian liukasta märkäkytkimelle. Moottorin muun voitelun kannalta tuolla ei ole merkitystä. Todelliset lisäaineet ovat niitä jotka varmistavat vaihteiston kunnollisen voitelun ääriolosuhteissa joihin tavallinen autoon tarkoitettu öljy ei pysty.
"kytkin lisäaineistettu" tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että öljyn sisäinen kitkakerroin on sellainen että se soveltuu käytettäväksi märkäkytkimen kanssa. -SAMA-
- Turo--Inkeri
mitään sellaista kuin kirjoitti:
"kitkalisäaineistettu" öljy?? Ei ole mitään lisäainetta märkäkytkintä varten. Kysymys on vaan öljyn molekyylien ja polymeerien voitelevien aineiden kompromissista. MP-öljy on tasapainotettu siten, ettei se ole liian liukasta märkäkytkimelle. Moottorin muun voitelun kannalta tuolla ei ole merkitystä. Todelliset lisäaineet ovat niitä jotka varmistavat vaihteiston kunnollisen voitelun ääriolosuhteissa joihin tavallinen autoon tarkoitettu öljy ei pysty.
oli tuohon aikaan Nesteellä öljyosastolla hommissa, ja toimitti minulle tuota Pro1:stä. Aluksi siihen oli sekoitettu esim. mönkkäreiden, traktoreiden yms. laitteiden märkäjarrussa käytettyä kitkalisäainetta, mutta sitten kokeilimme öljyä ihan sellaisenaan, ja kun ei ongelmia ilmennyt, jatkoimme käyttöä ilman mitään ekstroja. Pyörässä oli 100 tuhatta km, kun vaihdoin sen, eikä koneen kanssa ollut kertaakaan mitään ongelmaa (Pro1:llä tuli ajettua ehkä noin puolet tuosta matkasta).
Kitkalisäaine siis on ihan fyysinen aine, jota perusöljyyn lisätään. Moottoripyörässä sen tehtävä on estää kytkintä luistamasta, ja sen luokitus sisältyy JASO-standardiin (esim. JASO MA). Autoöljyissä taas käytetään kitkaa vähentäviä lisäaineita. Turo--Inkeri kirjoitti:
Suosituksena on, että märkäkytkimen kanssa käytettäisiin kitkalisäaineistettua öljyä.
Itse käytin tuossa kymmenisen vuotta takaperin Africa Twinissä Neste 1 Pro (auto)öljyä 5W-40. Ajoin sellaisella öljyllä yhteensä ainakin 45 tuhatta km (öljyt vaihdoin toki välillä!) eikä kytkimen tai minkään muunkaan kanssa ollut mitään ongelmia. Kuten Viragossa, myös Afrikkalaisessa on V-2 ja märkäkytkin.
Tuttuni taas laittoi samat öljyt VFR:äänsä, ja siinä kytkin rupesi hieman luistamaan, joten joutui vaihtamaan takaisin mp-öljyyn.
Matalaviritteisissä koneissa ei aina tarvita mp-öljyjä.Surffasin taas...
Autoissa käytetään kitkanvähennyslisäaineita, joita moottoripyörissä ei voi käyttää, koska kytkin alkaa luistaa.
Moottoripyöräöljyihin lisätään sinkkiä ja forforia, jotta öljyt kestäisivät paremmin korkeita lämpötiloja, kulumista ja jotta ne puhdistaisivat paremmin.
Ilmajäähdytteisessä perinteisessä V-kakkoskoneessa, niinku Virago, takimmainen pytty käy kuumempana, jolloin näille koneille onkin kehitetty oma öljynsä.
Nestejäähdytteinen matalaviritteinen V-kakkonen on lähempänä auton konetta, paitsi just vaihteiston ja kytkimen osalta.
Näitä juttuja löysin täältä Mobilin FAQ:sta;
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oil_FAQs.aspx
Mun mielestäni nuo ohjeet näyttäisi sopivan Viragoon, mutta ainakin uudempaan mopoon itse laittaisin just sitä, mitä käyttöohjeessa suositellaan.
Mua on wiimeaikoina kiinnostanut tämä öljyasia, kun keskustelua käydään myös tuolla oman mopomerkin CKCF-sivuilla. Wanhoissa klassikko-Kawoissa onkin ihan omat kotkotuksensa €:0)
Kawereilla on kokemusta tietyistä öljystä, joita meinaan seuraawaksi laittaa.
Jaajuuniija Virago-ukoillakin on oma YCCF-kerhonsa; http://www.yccf.fi/- nyt ole mitään
Turo--Inkeri kirjoitti:
oli tuohon aikaan Nesteellä öljyosastolla hommissa, ja toimitti minulle tuota Pro1:stä. Aluksi siihen oli sekoitettu esim. mönkkäreiden, traktoreiden yms. laitteiden märkäjarrussa käytettyä kitkalisäainetta, mutta sitten kokeilimme öljyä ihan sellaisenaan, ja kun ei ongelmia ilmennyt, jatkoimme käyttöä ilman mitään ekstroja. Pyörässä oli 100 tuhatta km, kun vaihdoin sen, eikä koneen kanssa ollut kertaakaan mitään ongelmaa (Pro1:llä tuli ajettua ehkä noin puolet tuosta matkasta).
Kitkalisäaine siis on ihan fyysinen aine, jota perusöljyyn lisätään. Moottoripyörässä sen tehtävä on estää kytkintä luistamasta, ja sen luokitus sisältyy JASO-standardiin (esim. JASO MA). Autoöljyissä taas käytetään kitkaa vähentäviä lisäaineita.erityistä "kitkalisäainetta". Toisaalta kun puhutaan nesteen litkuista niin tiedä vaikka olisi hiekkaa :-)) Totuus on se, että "kytkin lisäaineistetulla" tarkoitetaan vain sitä, että öljyn sisäinen kitkakerroin on sopiva märkäkytkimen toiminnan kannalta. Helpompaa siihen öljypänikkään on laittaa teksti että lisäaineistettu märkäkytkimelle, kuin alkaa selittää koko tuotteen valmistusmenetelmää.
- sinkki, fosfori ym.
Laaksonenster kirjoitti:
Surffasin taas...
Autoissa käytetään kitkanvähennyslisäaineita, joita moottoripyörissä ei voi käyttää, koska kytkin alkaa luistaa.
Moottoripyöräöljyihin lisätään sinkkiä ja forforia, jotta öljyt kestäisivät paremmin korkeita lämpötiloja, kulumista ja jotta ne puhdistaisivat paremmin.
Ilmajäähdytteisessä perinteisessä V-kakkoskoneessa, niinku Virago, takimmainen pytty käy kuumempana, jolloin näille koneille onkin kehitetty oma öljynsä.
Nestejäähdytteinen matalaviritteinen V-kakkonen on lähempänä auton konetta, paitsi just vaihteiston ja kytkimen osalta.
Näitä juttuja löysin täältä Mobilin FAQ:sta;
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oil_FAQs.aspx
Mun mielestäni nuo ohjeet näyttäisi sopivan Viragoon, mutta ainakin uudempaan mopoon itse laittaisin just sitä, mitä käyttöohjeessa suositellaan.
Mua on wiimeaikoina kiinnostanut tämä öljyasia, kun keskustelua käydään myös tuolla oman mopomerkin CKCF-sivuilla. Wanhoissa klassikko-Kawoissa onkin ihan omat kotkotuksensa €:0)
Kawereilla on kokemusta tietyistä öljystä, joita meinaan seuraawaksi laittaa.
Jaajuuniija Virago-ukoillakin on oma YCCF-kerhonsa; http://www.yccf.fi/yhdisteitä käytetään siksi, että ne ovat niitä EP-lisäaineita jotka varmistavat vaihteiston kunnollisen voitelun. Kytkimen toimintaan niillä ei ole mitään vaikutusta. Nämä sinkki-fosforiyhdisteet aktivoituvat tietyssä lämpötilassa ja varmistavat että tarpeeksi vahva öljykalvo säilyy hammaskosketuksessa. Etenkin raskaassa kuormituksessa. Autoöljyissä näitä lisäaineita ei juurikaan ole koska ne haittaavat pakokaasunpuhdistusjärjestelmää.
- Turo--Inkeri
nyt ole mitään kirjoitti:
erityistä "kitkalisäainetta". Toisaalta kun puhutaan nesteen litkuista niin tiedä vaikka olisi hiekkaa :-)) Totuus on se, että "kytkin lisäaineistetulla" tarkoitetaan vain sitä, että öljyn sisäinen kitkakerroin on sopiva märkäkytkimen toiminnan kannalta. Helpompaa siihen öljypänikkään on laittaa teksti että lisäaineistettu märkäkytkimelle, kuin alkaa selittää koko tuotteen valmistusmenetelmää.
mutta en ala siitä(kään) asiasta yhtään enempiä kanssasi inttämään.
Sovitaan sitten vaikka niin, että niissä sinun käyttämissäsi mp-öljyissä ei ole kitkalisäainetta, ja minun käyttämissäni mp-öljyissä taas on. - Anonyymi
juu ohjekirjan mukaan ei voi mennä ainakaan väärin
- ja lähes kaikkiin
japsipyöriin 10 w 40 puolisynteettinen tai täyssynteettinen moottoripyörä öljy. Suomen suvessa riittää vallan mainiosti kuumaan pään SAE 40. Kylmän pään SAE 20W on jo liian paksua kylminä aamuina. Jos käytät paksua öljyä lämpimän moottorin mekaaniset äänet kyllä vaimenevat, mutta olet kierteessä joka pahenee jatkuvasti. Käynnistyksissä paksu öljy kiertää huonommin ja kuluminen kasvaa. Itse asiassa moottori kuluukin eniten käynnistyksissä. Lopputuloksena käytät aina vaan paksumpaa öljyä ja kuluminen kasvaa entisestään. SAE 20W 40 on yhtä paksua kuumana kuin 10W 40, mutta kylmänä jo huomattavasti jäykempää kuin tuo 10W 40. Jos välttämättä haluat paksumpaa öljyä koneeseesi laittaa, niin älä ainakaan kasvata kylmän pään SAE lukua. Eli jos paksumpaa niin sitten vaikka 10W 50/60. Taitaa vaan suomen kesässäkin olla suhteellisen turhaa touhua, ja radalla tuskin tuolla viragolla ajelet.
- Kra
Öljyssä kylpevän kytkimen luisto-ongelmat alkoivat nimenomaan synteettisten öljyjen tultua markkinoille joskus 70-luvun loppupuolella. Olihan niitä jo aikaisemminkin täyssynteettisiä moottoriöljyjä (Mobil 1), mutta silloin uskottiin paremmin valmistajan ohjeita eikä, lähdetty keksimään ruutia ominpäin. Mineraaliöljyillä ei ollut kytkinongemia ja koska tehotkin olivat pienempiä ei vaihteistojenkaan kanssa ollut suurempia murheita.
Onhan niitä kaikenlaisia lisäaineita ollut maailman sivun öljyissä, valmiina tai lisättynä. Joissain ns. sisäänajoöljyissä käytettiin/käytetään luonnon savea hiovana aineena. Joskus avasin sellaisen Volvon vaihteiston (merkkikorjaamolla) johon oli edellinen omistaja laittanut sahajauhoja "kolinanestolisäaineeksi".......!- kysymys,
mitenköhän tuo banaani käyttäytyy vaihteistossa ja perässä? Olen kuullut huhuja että sillä saisi ääntä pienemmäksi?
- huomaat niin
kysymys, kirjoitti:
mitenköhän tuo banaani käyttäytyy vaihteistossa ja perässä? Olen kuullut huhuja että sillä saisi ääntä pienemmäksi?
suomalaisella kekseliäisyydellä ei ole rajaa miten öljy lisäaineistetaan ;-) Jossain alikehittyneessä maassa käytetään esimerkiksi teflonia kitkaa pienentävänä aineena ja rajavoiteluaineena, mutta meillä suomessa täällä sivistyksen ja tietämyksen kehdossa banaania ja jos halutaan lisää pitoa kytkimeen niin sitten vaikka pientä kiveä ;-))) Uh huh. Homma luisuu käsistä. Toivottavasti tuo alkuperäinen kysyksen esittäjä osaa poimia joukosta ne faktat. Eli panee sinne viragoon vaan hyvälaatuista moottoripyörään tarkoitettua öljyä jonka luokitukset API SG ja SAE 10w 40. Öljymerkillä ei niin väliä, kunhan ei käytä tämän kotimaisen valmistajan tuotteita, jotka tosiaan ovat sitä paskaa mitä niiden kuvittelee olevankin. Mikähän sekin "kitkalisäaine" on nimeltään jota turo--inkerin tutut sille antoivat?? ;-))
- jarrunestevuodot
korjattiin sinoolilla jota laitettiin nesteen sekaan jotta tiivisteet turpos ja taas mentiin. Veikkaanpa kyllä, että jos nykyisiin vaihteistoihin mentäisiin laittamaan jotain savea, voisi ajo päättyä aika lyhyeen. On kaiketi nämä valmistusmenetelmät ja toleranssit puhumattakaan pinnanlaaduista sen verran kehittyneet noista ajoista.
- se ole
hyvän valmistajan 20W50 mineraaliöljy. Se vaatii minuutin parin lämmityskäytön ennen liikkeellelähtöä kylmempinä aikoina mutta on luokiteltu selvästi pakkasen puolelle käyttölämpötilaltaan. Ja kuuma pää taas kestää ilmajäähdytteisen kovatkin lämmöt. Ja kytkin sekä vaihteisto toimivat niin kuin pitääkin. Omassa pyörässani käytän Bel Rayn EXL 20W50 mutta muitakin laatumerkkejä löytyy.
- 10w-50
Eiköhän minuutin parin lämmityskäyttö ole suotavaa muutenkin vaikka öljynä olisi kylmän pään ohuempikin. Siinä kypärää pukiessa menee helposti tuo aika.
- oikeassa
10w-50 kirjoitti:
Eiköhän minuutin parin lämmityskäyttö ole suotavaa muutenkin vaikka öljynä olisi kylmän pään ohuempikin. Siinä kypärää pukiessa menee helposti tuo aika.
asian suhteen. Ja jos aivan pilkun tarkkoja ollaan, pitäisi jopa lämpöisenkin moottorin antaa muutama sekunti puksuttaa ennen liikkeelle lähtöä. Vaan kukapa näitä niin jaksaa noudattaa.
- öljy tähän
10w-50 kirjoitti:
Eiköhän minuutin parin lämmityskäyttö ole suotavaa muutenkin vaikka öljynä olisi kylmän pään ohuempikin. Siinä kypärää pukiessa menee helposti tuo aika.
ja moneen muuhunkin pyörään on mikä tahansa moottoripyöräöljy. Jos ei halua maksaa ylimääräistä motskarin kuvasta, niin sitten Mobil Delvac 15w-40 tai Neste Turbo LXE 15w-40. Yhtään pyörää ei ole tullut vastaan missä ei ole hienosti toiminut. Turha sitten puhua mistään korkeista kierroksista yms. Kummastakin rasvasta löytyy sekä riittävät bensiinimoottori-, että märkäkytkinluokitukset ja ovat laadukkaita mineraaliöljyjä moneen käyttöön, toki vain kesäaikaan. Kukin tyylillään ja valmistajan suositukset huomioon ottaen.
- se delvac on
öljy tähän kirjoitti:
ja moneen muuhunkin pyörään on mikä tahansa moottoripyöräöljy. Jos ei halua maksaa ylimääräistä motskarin kuvasta, niin sitten Mobil Delvac 15w-40 tai Neste Turbo LXE 15w-40. Yhtään pyörää ei ole tullut vastaan missä ei ole hienosti toiminut. Turha sitten puhua mistään korkeista kierroksista yms. Kummastakin rasvasta löytyy sekä riittävät bensiinimoottori-, että märkäkytkinluokitukset ja ovat laadukkaita mineraaliöljyjä moneen käyttöön, toki vain kesäaikaan. Kukin tyylillään ja valmistajan suositukset huomioon ottaen.
varsin hyvä moottoriöljy diesel-käyttöisiin moottoripyöriin joissa on erillinen vaihteisto. Niitä vaan tuntuu olevan varsin vähän liikenteessä. Diesel moottoriöljyjen lisäaineistus on ihan erilainen kuin bensiinikäyttöisten moottoreiden. Ja johtuen vain siitä, että kyseiset moottorit käyttävät erilaista polttoainetta. Diesel moottoreiden öljyiltä vaaditaan hyvää noen sitomiskykyä ja muita vastaavia joita taas bensiinikäyttöisen moottorin öljyltä ei vaadita. Totta varmaan on se, että yhtään moottoririkkoa ei tapahdu jos diesel-moottoriöljyä bensakoneessa käyttää. Siltikin, ovat noiden öljyjen lisäaineet tyystin erilaisia johtuen moottoreiden rakenteesta ja erilaisesta polttoaineesta. Delvac sopii hyvin hitaasti käyviin moottoreihin, mutta en menisi sitä laittamaan bensakäyttöisen moottoripyörän koneeseen. Kukin tehköön tavallaan.
- Turo--Inkeri
se delvac on kirjoitti:
varsin hyvä moottoriöljy diesel-käyttöisiin moottoripyöriin joissa on erillinen vaihteisto. Niitä vaan tuntuu olevan varsin vähän liikenteessä. Diesel moottoriöljyjen lisäaineistus on ihan erilainen kuin bensiinikäyttöisten moottoreiden. Ja johtuen vain siitä, että kyseiset moottorit käyttävät erilaista polttoainetta. Diesel moottoreiden öljyiltä vaaditaan hyvää noen sitomiskykyä ja muita vastaavia joita taas bensiinikäyttöisen moottorin öljyltä ei vaadita. Totta varmaan on se, että yhtään moottoririkkoa ei tapahdu jos diesel-moottoriöljyä bensakoneessa käyttää. Siltikin, ovat noiden öljyjen lisäaineet tyystin erilaisia johtuen moottoreiden rakenteesta ja erilaisesta polttoaineesta. Delvac sopii hyvin hitaasti käyviin moottoreihin, mutta en menisi sitä laittamaan bensakäyttöisen moottoripyörän koneeseen. Kukin tehköön tavallaan.
Hauska havaita, että jollain on sentään jotain käsitystä näistä asioista, juuri näin se minunkin mielestäni menee.
En tiedä, mistä ovat saaneet päähänsä, että tämä Delvac nyt ilmanmuuta on käypäistä kaikkeen. - Bosse motorcykeldoktor
Turo--Inkeri kirjoitti:
Hauska havaita, että jollain on sentään jotain käsitystä näistä asioista, juuri näin se minunkin mielestäni menee.
En tiedä, mistä ovat saaneet päähänsä, että tämä Delvac nyt ilmanmuuta on käypäistä kaikkeen.Mobil Delvac MX 15W-40 täyttää tai ylittää
ja laitevalmistajien keskeiset vaatimukset, kuten
seuraavat spesifikaatiot:
API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ
Ei se varmaan risiiniöljystä käy eikä siis sovellu Turo--Inkerin ulostuslääkkeeksi, mutta näyttää tuossa olevan bensiinimoottorin luokitus mukana ja silloin sitä voi bensiinimoottorissa käyttää. Vielä muuta - Turo--Inkeri
Bosse motorcykeldoktor kirjoitti:
Mobil Delvac MX 15W-40 täyttää tai ylittää
ja laitevalmistajien keskeiset vaatimukset, kuten
seuraavat spesifikaatiot:
API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ
Ei se varmaan risiiniöljystä käy eikä siis sovellu Turo--Inkerin ulostuslääkkeeksi, mutta näyttää tuossa olevan bensiinimoottorin luokitus mukana ja silloin sitä voi bensiinimoottorissa käyttää. Vielä muutasiitä Delvacista JASO MA, eli moottoripyörän märkäkytkimen kitkalisäaineistus?
Omassa pyörässäni viskositeettisuositus on 10W40, joten enpä tiedä mitä saavuttaisin vaihtamalla 15W:hen.. kai periaatteessa vähän jäykemmät öljyt kylmäkäynnistyksessä. - mutta...
Turo--Inkeri kirjoitti:
siitä Delvacista JASO MA, eli moottoripyörän märkäkytkimen kitkalisäaineistus?
Omassa pyörässäni viskositeettisuositus on 10W40, joten enpä tiedä mitä saavuttaisin vaihtamalla 15W:hen.. kai periaatteessa vähän jäykemmät öljyt kylmäkäynnistyksessä....edellä mainitusta Bel Raysta ja ilmeisesti kaikista muistakin laadukkaista mp-öljyistä tuo merkintä ainakin löytyy...
- Turo--Inkeri
mutta... kirjoitti:
...edellä mainitusta Bel Raysta ja ilmeisesti kaikista muistakin laadukkaista mp-öljyistä tuo merkintä ainakin löytyy...
mutta jos tuosta Delvacista ei löydy, suhtautuisin erittäin suurella varauksella sen käyttöön moottoripyörissä.
- kaikesta opimme?
öljy tähän kirjoitti:
ja moneen muuhunkin pyörään on mikä tahansa moottoripyöräöljy. Jos ei halua maksaa ylimääräistä motskarin kuvasta, niin sitten Mobil Delvac 15w-40 tai Neste Turbo LXE 15w-40. Yhtään pyörää ei ole tullut vastaan missä ei ole hienosti toiminut. Turha sitten puhua mistään korkeista kierroksista yms. Kummastakin rasvasta löytyy sekä riittävät bensiinimoottori-, että märkäkytkinluokitukset ja ovat laadukkaita mineraaliöljyjä moneen käyttöön, toki vain kesäaikaan. Kukin tyylillään ja valmistajan suositukset huomioon ottaen.
Ainakin sen, että koskaan ei tule ostaa käytettyä moottoripyörää miltään maatalon isännältä tai pojalta, jotka käyttävät sitä samaa tynnyrin sisältöä kaikkeen mahdolliseen. ON SE NIIN HALPAA kun kerralla ostaa paljon ja kun paljon ostaa niin pakkohan sen on toimia. Joo. Toisille se 10 tuhatta kilometriä moottoripyörällä onkin se maaginen raja jonka jälkeen kone onkin jo loppu. Ja näinhän se tietysti on kun partavettä käytetään kukkien kasteluun.
- CBX
kaikesta opimme? kirjoitti:
Ainakin sen, että koskaan ei tule ostaa käytettyä moottoripyörää miltään maatalon isännältä tai pojalta, jotka käyttävät sitä samaa tynnyrin sisältöä kaikkeen mahdolliseen. ON SE NIIN HALPAA kun kerralla ostaa paljon ja kun paljon ostaa niin pakkohan sen on toimia. Joo. Toisille se 10 tuhatta kilometriä moottoripyörällä onkin se maaginen raja jonka jälkeen kone onkin jo loppu. Ja näinhän se tietysti on kun partavettä käytetään kukkien kasteluun.
Vittu..paskiainen. Haista paska.
- Turo--Inkeri
CBX kirjoitti:
Vittu..paskiainen. Haista paska.
...nyt osui, ja upposi!!
- poika?
CBX kirjoitti:
Vittu..paskiainen. Haista paska.
Maatalon pojat ne käyttää selkeää kansankieltä ;) Paska lentää pellolla ja puheissa.
- taikka ei
Turo--Inkeri kirjoitti:
mutta jos tuosta Delvacista ei löydy, suhtautuisin erittäin suurella varauksella sen käyttöön moottoripyörissä.
niin sillä ei ole hevonvitun merkitystä, koska tälläkin sekunnilla delvacit pyörii sadoissa ja jopa tuhansissa motoripyöräkoneissa pitkin suomenniemeä monissa muissa maissa. Ja ongelmia ei ole kuin ainoastaan henkisellä puolella niillä raukoilla jotka maksaa 50egee neljästä litrasta huippulaadukkaasta MOOTTORIPYÖRÄÖLJYSTÄ.
- Kra
http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5653
Niin ei tarvii kuulopuheiden varassa olla....- sivu...
mutta näyttäisi olevan autoilijoille suunnattu kun ei mp-öljyistä puhuta mitään. Perusasioita kuitenkin on selvitetty ihan järkeenkäyvästi.
- Kra
sivu... kirjoitti:
mutta näyttäisi olevan autoilijoille suunnattu kun ei mp-öljyistä puhuta mitään. Perusasioita kuitenkin on selvitetty ihan järkeenkäyvästi.
Laita linkki tänne, loppuu tuo turha jauhaminen asian vierestä......
- ....---....
Jos englanti sujuu niin tässäpä ihan hyvä testi.
http://www.sportrider.com/tech/146_0310_oil/- ....---....
Ja tässä ensinmäinen osa. Ihan mielenkiintoista tekstiä.
http://www.sportrider.com/tech/146_0308_oil/ - tässä ketjussa
on toi yksi tyyppi selittänyt kaiken aikaa. Ihme vaan ettei tosiasiat mene jakeluun kun ne suomeksi selitetään. No, ehkä tuo linkkisi ja vieras kieli saa asiat loksahtamaan paikalleen. Tosin turo--inkeri käyttäköön sellaisia öljyjä joissa on "kitkalisäaine". Ja ne delvac-hemmot pysykööt delvacissaan, ellei sitten shellin harvella heille kelpaa ;-)
- ja lisäksi
tässä ketjussa kirjoitti:
on toi yksi tyyppi selittänyt kaiken aikaa. Ihme vaan ettei tosiasiat mene jakeluun kun ne suomeksi selitetään. No, ehkä tuo linkkisi ja vieras kieli saa asiat loksahtamaan paikalleen. Tosin turo--inkeri käyttäköön sellaisia öljyjä joissa on "kitkalisäaine". Ja ne delvac-hemmot pysykööt delvacissaan, ellei sitten shellin harvella heille kelpaa ;-)
vielä Delvacin käyttäjille pienenä detaljina se, että kannattaa ehdottomasti siirtyä shellin harvellaan, se kun toimii samoissa vehkeissä kuin Delvac mutta soveltuu kaiken muun lisäksi vielä hydrauliikkaöljyksikin. Ja hydrauliikka öljy on taas hyvin lähellä jarrunestetä joten mikä estää käyttämästä harvellaa joka paikan nesteenä.
- Turo--Inkeri
ja lisäksi kirjoitti:
vielä Delvacin käyttäjille pienenä detaljina se, että kannattaa ehdottomasti siirtyä shellin harvellaan, se kun toimii samoissa vehkeissä kuin Delvac mutta soveltuu kaiken muun lisäksi vielä hydrauliikkaöljyksikin. Ja hydrauliikka öljy on taas hyvin lähellä jarrunestetä joten mikä estää käyttämästä harvellaa joka paikan nesteenä.
käyttää sitä Harvellaa myös jäähdytysnesteenä nykyisen Delvacin sijasta :)?!?!?!?
- vapaasti..
Turo--Inkeri kirjoitti:
käyttää sitä Harvellaa myös jäähdytysnesteenä nykyisen Delvacin sijasta :)?!?!?!?
ei se varmaan pakkaskestävyyden puolesta ole mahdotonta. Kannattaa varmaan kyllä nollakelin alapuolella heittää kunnon tulet ja lämmitykset mopottimen ympärille, niin kuin näille maansiirtokoneillekin tehdään ;-))
- Anonyymi
ja lisäksi kirjoitti:
vielä Delvacin käyttäjille pienenä detaljina se, että kannattaa ehdottomasti siirtyä shellin harvellaan, se kun toimii samoissa vehkeissä kuin Delvac mutta soveltuu kaiken muun lisäksi vielä hydrauliikkaöljyksikin. Ja hydrauliikka öljy on taas hyvin lähellä jarrunestetä joten mikä estää käyttämästä harvellaa joka paikan nesteenä.
k.löppönen pysytään asiassa moni oikeasti kysyy täältä ohjeita
- taas.....
vänkäämässä täällä ihan turhaan. Tossa alkukesästä otin itsekkin tämän öljyasian puheeksi ja silloin Turo alkoi heti luennoimaan ettei öljymerkeissä ole mitään eroa. Kysyin silloin kokemuksia motulin ja muiden öljyjen eroista. Itsellä oli motulin litkut koneessa ja vaihteet ei menneet kolahtamatta paikalleen (ei muuta ongelmaa), mutta maannantaina vein mopon 12 tkm huoltoon ja laitettiin toisen valmistajan öljyt sisään, yllätys, yllätys, kolahtelu loppui ja vaihteet menevät paljon kevyemmin sisään. Ei tarvittu laboratorio testejä tämän asian toteamiseen :)
- Turo--Inkeri
niissä varmaan voi tällaisia aistinvaraisia eroja joskus todetakin. Mutta se ei vielä riitä kertomaan, onko joku öljy oikeasti parempaa kuin joku toinen. Öljyjen erojen toteamiseksi tarvitaan ihan muuta kuin jotain aistiperäisiä omia havaintoja.
Ja sitten on näitä "juu laita sitä Delvacia sinne se on hyvää"-juttuja... veikkaan, että joku nauraa partaansa jossain ja räkäisesti, kun on vuotanut nettiin tällaista ihan hupimielessä, ja nyt jotkut ottavat sen ihan tosissaan. Vähän niinkuin se kovilla kierroksilla sisäänajokin, mikä on täyttä paskaa, ja sillä saa koneestaan vain huonomman, ei paremman. Ilmeisesti jotkut tampiot ovat tuonkin syötin nielaisseet.
Mutta ihan omia ovat koneenne, ja itse maksatte, jos särjette ne. Itse käytän vaan tuota suositusöljyä, eikä todellakaan tarvitse asiaa sen enempiä murehtia.
Tehdas tietää tuon öljyasian vaan yksinkertaisesti paremmin kuin yksikään netin "asiantuntija".
- yksimukinen
Toimii parhaiten Mobil Delvac 15-40. Ostin Motulia mutta kytkin ei toiminut sen kanssa niin vaihdoin uudet öljyt 200km jälkeen.
- Turo--Inkeri
käytit, kun ei kytkin toiminut.. sanan "Motul" alle mahtuu monenlaista??
Serkullani on DRZ400:ssa myös "Motulit", kuten minullakin toisenlaisessa Suzukissa, ja kyllä pelittää kytkimet. - Ei toiminut
Turo--Inkeri kirjoitti:
käytit, kun ei kytkin toiminut.. sanan "Motul" alle mahtuu monenlaista??
Serkullani on DRZ400:ssa myös "Motulit", kuten minullakin toisenlaisessa Suzukissa, ja kyllä pelittää kytkimet.Motul 5000 10-40W. Suosittelivat sitä mutta pyörässäni se ei toiminut.
- rasvanäppi
Tässä on mielenkiintoinen juttu mp-öljyistä, kirjoittaja on entinen öljyfirman kemisti, joten tietänee mistä puhuu (amerikkaa, mutta kai sitä kaikki osaa):
http://vfrworld.com/tex_vfr/tech/oil.htm
Minusta hyvin uskottavaa juttua, ainakin enemmän kuin täällä jauhavat turoilijat osaavat tuottaa ;)- Turo--Inkeri
..frequent visitors, this article was updated in June 2002".. noh, sittenhän se on päivitetty JO vähän yli 5 vuotta sitten:)!!
Muuten yksi selkeästi kyseenalainen asia noissa "Mike in Houston":in omissa ´näkemyksissä´ tuosta äkkiä lukaistuna osui silmään, eli kovin hirmuisesti uudempaa API-luokitusta kuin oman moottorin suositus on, ei välttämättä kannata käyttää. Jos suositus on esim. SF, niin se ei ole mitenkään automaattista, että SL on silloin kaikilta ominaisuuksiltaan sopivaa. - rasvanäppi
Turo--Inkeri kirjoitti:
..frequent visitors, this article was updated in June 2002".. noh, sittenhän se on päivitetty JO vähän yli 5 vuotta sitten:)!!
Muuten yksi selkeästi kyseenalainen asia noissa "Mike in Houston":in omissa ´näkemyksissä´ tuosta äkkiä lukaistuna osui silmään, eli kovin hirmuisesti uudempaa API-luokitusta kuin oman moottorin suositus on, ei välttämättä kannata käyttää. Jos suositus on esim. SF, niin se ei ole mitenkään automaattista, että SL on silloin kaikilta ominaisuuksiltaan sopivaa.Ei nuo asiat 5 vuodessa mihinkään ole muuttuneet. Ja kuka mitään SL käyttääkään, onko esim. Delvacissa se? Huomasitko muuten mikä öljy oli kirjoittajan suosikki...
niin ja onku sulla kemistin pätevyys, taidat olla joku koulupoika tai muu nörtti.. - Turo--Inkeri
rasvanäppi kirjoitti:
Ei nuo asiat 5 vuodessa mihinkään ole muuttuneet. Ja kuka mitään SL käyttääkään, onko esim. Delvacissa se? Huomasitko muuten mikä öljy oli kirjoittajan suosikki...
niin ja onku sulla kemistin pätevyys, taidat olla joku koulupoika tai muu nörtti..no miten sen ottaa.. kai sitä 35-vuotiaanakin ollaan kaikki vielä ainakin elämänkoulussa!
Tuo linkki ei ole mitään muuta kuin yhden yksityisen ihmisen näkemys asiasta, ei sen vähemmän uskottava, tai enemmän uskottava kuin muutkaan kaltaisensa. Noita on netti turvoksissa.
Osaan juu lontoota.. tulee jonkinverran tehtyä jopa ihan töitäkin ko. kielellä.
Pistäkääs hei tänne jo pikkuhiljaa jotain öljyvalmistajien linkkejä, missä kerrotaan kuinka mp-öljyt valmistetaan täysin eri peruskamasta kuin autoöljyt. Sellaistahan te täällä väitätte, joten infoa kehiin! - rasvanäppi
Turo--Inkeri kirjoitti:
no miten sen ottaa.. kai sitä 35-vuotiaanakin ollaan kaikki vielä ainakin elämänkoulussa!
Tuo linkki ei ole mitään muuta kuin yhden yksityisen ihmisen näkemys asiasta, ei sen vähemmän uskottava, tai enemmän uskottava kuin muutkaan kaltaisensa. Noita on netti turvoksissa.
Osaan juu lontoota.. tulee jonkinverran tehtyä jopa ihan töitäkin ko. kielellä.
Pistäkääs hei tänne jo pikkuhiljaa jotain öljyvalmistajien linkkejä, missä kerrotaan kuinka mp-öljyt valmistetaan täysin eri peruskamasta kuin autoöljyt. Sellaistahan te täällä väitätte, joten infoa kehiin!No olet vielä minua nuorempi... en ainakaan minä ole muuten väittänyt että mp-öljyt tehtäisiin eri perusöljyistä kuin autoöljyt. Kehittyneimmät autoöljyt ei ole optimivalinta mp:n (sisältävät kitkanVÄHENTÄJIÄ), mutta vanhemmat käy aivan hyvin, varsinkin dieselöljyt. Sinähän täällä jankkaat jostain ihme kitkalisäaineista, mitä öljyissä ei ole. Mistä luulet sen öljyn tietävän lisätä kitkaa juuri kytkinlevyjen välissä eikä esim. männän ja sylinterin välissä?
Tuon linkin kirjoittaja on entinen kemisti öljy-yhtiöstä, mutta tietysti pitää itsekin suodattaa kaikki lukemansa. Minä en löytänyt tuosta virheitä. Jos taas luulet että öljy-yhtiöt netissä tai missään kertovat tarkkaan miten tuotteensa tekevät ja mitä niissä tarkasti on, niin mietis uudestaan. Se että ne tekevät erikseen mp-öljyjä, lienee enempi markkinatekninen juttu kuin mitään muuta. Rahat pois sieltä mistä saa...
Mikähän noissa öljyissä yleensä ihmisiä niin kiehtoo? - Turo--Inkeri
rasvanäppi kirjoitti:
No olet vielä minua nuorempi... en ainakaan minä ole muuten väittänyt että mp-öljyt tehtäisiin eri perusöljyistä kuin autoöljyt. Kehittyneimmät autoöljyt ei ole optimivalinta mp:n (sisältävät kitkanVÄHENTÄJIÄ), mutta vanhemmat käy aivan hyvin, varsinkin dieselöljyt. Sinähän täällä jankkaat jostain ihme kitkalisäaineista, mitä öljyissä ei ole. Mistä luulet sen öljyn tietävän lisätä kitkaa juuri kytkinlevyjen välissä eikä esim. männän ja sylinterin välissä?
Tuon linkin kirjoittaja on entinen kemisti öljy-yhtiöstä, mutta tietysti pitää itsekin suodattaa kaikki lukemansa. Minä en löytänyt tuosta virheitä. Jos taas luulet että öljy-yhtiöt netissä tai missään kertovat tarkkaan miten tuotteensa tekevät ja mitä niissä tarkasti on, niin mietis uudestaan. Se että ne tekevät erikseen mp-öljyjä, lienee enempi markkinatekninen juttu kuin mitään muuta. Rahat pois sieltä mistä saa...
Mikähän noissa öljyissä yleensä ihmisiä niin kiehtoo?on sama auto- ja mp-öljyissä. Mp-öljyissä lisätään aineita, jotka varmistavat kytkimen toiminnan.
En tiedä, miten sen sisäistäminen on niin ylivoimaisen vaikeaa.
Varmaan ihan vaan puhtaasti siksi, kun aluksi väitti toisin, niin ei voi millään myöntää olleensa väärässä, ennemmin inttää maailman tappiin asti että eipäs!
Mutta itse asiaa se ei silti muuksi muuta. - rasvanäppi
Turo--Inkeri kirjoitti:
on sama auto- ja mp-öljyissä. Mp-öljyissä lisätään aineita, jotka varmistavat kytkimen toiminnan.
En tiedä, miten sen sisäistäminen on niin ylivoimaisen vaikeaa.
Varmaan ihan vaan puhtaasti siksi, kun aluksi väitti toisin, niin ei voi millään myöntää olleensa väärässä, ennemmin inttää maailman tappiin asti että eipäs!
Mutta itse asiaa se ei silti muuksi muuta." on sama auto- ja mp-öljyissä. Mp-öljyissä lisätään aineita, jotka varmistavat kytkimen toiminnan."
Tottakai perusöljy on sama, eihän noita edes ole kuin muutomaa laatua: mineraali, PAO, EHVI ja esteri. En silti usko, että sinne lisätään mitään kytkinlisäaineita, korkeintaan jätetään pois jotain mitä aivan uusimmissa autoöljyissä on.
"En tiedä, miten sen sisäistäminen on niin ylivoimaisen vaikeaa.
Varmaan ihan vaan puhtaasti siksi, kun aluksi väitti toisin, niin ei voi millään myöntää olleensa väärässä, ennemmin inttää maailman tappiin asti että eipäs! "
No hei turo, tosi hienoa että viimein uskallat tunnustaa! - Turo--Inkeri
rasvanäppi kirjoitti:
" on sama auto- ja mp-öljyissä. Mp-öljyissä lisätään aineita, jotka varmistavat kytkimen toiminnan."
Tottakai perusöljy on sama, eihän noita edes ole kuin muutomaa laatua: mineraali, PAO, EHVI ja esteri. En silti usko, että sinne lisätään mitään kytkinlisäaineita, korkeintaan jätetään pois jotain mitä aivan uusimmissa autoöljyissä on.
"En tiedä, miten sen sisäistäminen on niin ylivoimaisen vaikeaa.
Varmaan ihan vaan puhtaasti siksi, kun aluksi väitti toisin, niin ei voi millään myöntää olleensa väärässä, ennemmin inttää maailman tappiin asti että eipäs! "
No hei turo, tosi hienoa että viimein uskallat tunnustaa!perusöljy onkin sitten jo samaa..?? Aikaisemmin väitit, ettei kytkintä varten ole mitään lisäaineita, ja kun on kuitenkin olemassa omat luokitukset märkäkytkimelle, senhän on sitten pakko tarkoittaa, että perusöljy on erilaista (jos ei se kerran muka lisäaineessakaan ole).
Kyllä se vaan on ihan lisäaine sekin. Mutta alkaa riittää tästä aiheesta. - sivulta..
rasvanäppi kirjoitti:
" on sama auto- ja mp-öljyissä. Mp-öljyissä lisätään aineita, jotka varmistavat kytkimen toiminnan."
Tottakai perusöljy on sama, eihän noita edes ole kuin muutomaa laatua: mineraali, PAO, EHVI ja esteri. En silti usko, että sinne lisätään mitään kytkinlisäaineita, korkeintaan jätetään pois jotain mitä aivan uusimmissa autoöljyissä on.
"En tiedä, miten sen sisäistäminen on niin ylivoimaisen vaikeaa.
Varmaan ihan vaan puhtaasti siksi, kun aluksi väitti toisin, niin ei voi millään myöntää olleensa väärässä, ennemmin inttää maailman tappiin asti että eipäs! "
No hei turo, tosi hienoa että viimein uskallat tunnustaa!Key features of Shell Advance 4-stroke oils
- Uses base oil with built in high viscosity index and excellent shear stability, meaning less viscosity improvers, to keep engines and gearboxes cleaner
- Additive technology which perfectly suits the requirements of wet clutches
Näin siellä mp-öljyistä. "Additive technology" taitaa sitten jäädä vain paperille tai labraan... - rasvanäppi
Turo--Inkeri kirjoitti:
perusöljy onkin sitten jo samaa..?? Aikaisemmin väitit, ettei kytkintä varten ole mitään lisäaineita, ja kun on kuitenkin olemassa omat luokitukset märkäkytkimelle, senhän on sitten pakko tarkoittaa, että perusöljy on erilaista (jos ei se kerran muka lisäaineessakaan ole).
Kyllä se vaan on ihan lisäaine sekin. Mutta alkaa riittää tästä aiheesta.Koskaan en muuta väittänytkään, katos kun täällä kirjoittelee muitakin muin minä ja sinä. Luokitus tarkoittaa vain sitä, että se on jollekin tuotteelle haettu (tai vaan sanotaan niin), ei se kerro mitä se sisältää. Jos et ymmärrä tuotteiden segmentoinnista tai markkinoinnista yleensä, niin ei voi auttaa. Tekniikasta et selvästi tajua paljon paskaakaan.
Voitele sinä vaikka banaaneilla, ihan sama. Jos sulla nyt pyörää yleensä on.
- Turo--Inkeri
Voisitteko hieman valottaa, mitä samankaltaisuuksia mielestänne on kuorma-auton dieselmoottorissa vs. moottoripyörän moottorissa, jossa on märkä kytkin, ja vaihteisto samaa öljytilaa? Nelitahtisuus on yksi, mutta voitelun vaatimuksia ajatellen, mitä muuta? Itselleni tulee mieleen vain eroavaisuuksia. Tällaiset moottorit ovat aika pirun kaukana toisistaan.
Toisekseen, jos ja kun ainakaan omassa pyörässäni ihan se tarkalleen suosituksen mukainen öljy, esim. Motul 10W40, API SH/SH, JASO MA ei todellakaan ole millään muotoa pöyristyttävän hintaista, mitähän voisin saavuttaa laittamalla koneeseen jotain muuta kuin näiden suositusten mukaista öljyä? Taas kerran, tulee mieleen montakin asiaa mitkä voisivat, varsinkin pitkässä juoksussa mennä pahan kerran ja kalliisti pieleen, mutta mahdollisia plussapuolia kovin vähän. Ja niidenkin toteaminen voisi olla hankalaa.
Renkaisiin, huoltoihin yleensä, bensoihin ja vakuutuksiin uppoaa kuitenkin sen verran, ettei se tässä ruljanssissa ole merkittävä tekijä.
Kannattaisikos kuitenkin hetkinen tuumia, kumpi tuon öljyasian tietää loppupelissä paremmin, laitteen valmistaja, vai joku netin ´asiantuntija´? Itse henkilökohtaisesti tarvitsisin hieman painavammat perusteet, ennen kuin menisin vaihtamaan niin perustavanlaatuisen asian kuin moottoriöljy (ts. sen tyyppi) on.Olen oikeastaan aivan samaa mieltä kanssasi siitä, mitä olet tuohon edelle kirjoittanut.
Itse en ole ennen riskeerannut kokeilla muuta, kuin moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja öljyjä - Motulia.
Sitä todella ihmettelen, kuka on (nuukuuttaan?) uskaltanut/sattunut joskus kokeilemaan Delvacia ja huomannut, että sehän sopiikin hyvin.
Yks vaihtoehto voisi olla, että tämä on jotakin perimätietoa wanhoilta ajoilta. Ajattelen näin, koska ainakin tuolla meidän porukassa, 70-luwun kawoissa, sen on huomattu toimivan hywin. Niettä seuraavaksi aion laittaa Shell X100:sta.
Siittä öljyjen/moottorien samankaltaisuuksista...
Eikös tuolla edellä ollut jonkun Mobilin ukkelinkin kommentti, ettei hänkään oikein tiedä perusteita, miksi tietty Delvac-laatu nyt vaan sattuu sopimaan joihinkin prätkiin - olisko aivan sattuman kauppaa.
Moottoripyörien tekniikka - palstalla oli muuten samantapainen, lyhyempi keskustelu. Joku totesi siellä laittavansa Delvacia uudehkoon Ninjaansa ja autoonsa. Kyllä muakin hirvitti ajatus, että täältä meidän jutuista ja mielipiteistä löytää rohkeutta tehdä omia kokeitaan...- Ei mainontaa mutta
Laaksonenster kirjoitti:
Olen oikeastaan aivan samaa mieltä kanssasi siitä, mitä olet tuohon edelle kirjoittanut.
Itse en ole ennen riskeerannut kokeilla muuta, kuin moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja öljyjä - Motulia.
Sitä todella ihmettelen, kuka on (nuukuuttaan?) uskaltanut/sattunut joskus kokeilemaan Delvacia ja huomannut, että sehän sopiikin hyvin.
Yks vaihtoehto voisi olla, että tämä on jotakin perimätietoa wanhoilta ajoilta. Ajattelen näin, koska ainakin tuolla meidän porukassa, 70-luwun kawoissa, sen on huomattu toimivan hywin. Niettä seuraavaksi aion laittaa Shell X100:sta.
Siittä öljyjen/moottorien samankaltaisuuksista...
Eikös tuolla edellä ollut jonkun Mobilin ukkelinkin kommentti, ettei hänkään oikein tiedä perusteita, miksi tietty Delvac-laatu nyt vaan sattuu sopimaan joihinkin prätkiin - olisko aivan sattuman kauppaa.
Moottoripyörien tekniikka - palstalla oli muuten samantapainen, lyhyempi keskustelu. Joku totesi siellä laittavansa Delvacia uudehkoon Ninjaansa ja autoonsa. Kyllä muakin hirvitti ajatus, että täältä meidän jutuista ja mielipiteistä löytää rohkeutta tehdä omia kokeitaan...joku tykkää tyttäristä ja joku äideistä mutta Delvac toimii pyörässäni paremmin kuin Motul. Delvac:ia on muuten hintahaarukassa 15-45€(eri laatuja) niin että nuukuudesta asiassa ei ole kysymys.
Ei mainontaa mutta kirjoitti:
joku tykkää tyttäristä ja joku äideistä mutta Delvac toimii pyörässäni paremmin kuin Motul. Delvac:ia on muuten hintahaarukassa 15-45€(eri laatuja) niin että nuukuudesta asiassa ei ole kysymys.
Tarkoitan sitä, että olet varmaan jostakin kuullut, että Delvac on hyvä. Joku sitä on kuitenkin joskus jostakin ihmeen syystä moponsa kaatanut. Jos Delvac sopii, niin siitä vaan. Sopiihan se mun Wanhukseenkin hyvin.
Se Shellin X100 on tosi halpa muttei kestä kuin 5000km - kertoo isot pojat.- Turo--Inkeri
Ei mainontaa mutta kirjoitti:
joku tykkää tyttäristä ja joku äideistä mutta Delvac toimii pyörässäni paremmin kuin Motul. Delvac:ia on muuten hintahaarukassa 15-45€(eri laatuja) niin että nuukuudesta asiassa ei ole kysymys.
tässä oli kuitenkin se, miksi käyttää mitään muuta kuin tarkalleen suosituksen mukaista öljyä. Pitäisi olla jotain paljon painavampaa syytä, kuin että "no kun musta tuntuu".
Meillä ei kenelläkään juuri ole mahdollisuutta päästä toteamaan niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta muuta kuin että kone edelleen käy ja kukkuu, ja jos se riittää jollekin mitaksi, että sittenhän tämä öljy on hyvää, niin eipä voi muuta sanoa kuin että lycka till.
Kas tässä jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta käytettyä pyörää, jos jengi on todellakin niin pölvästejä, ettei ne noudata valmistajan suosituksia edes moottoriöljyn suhteen, "koska netissä luki" tai "koska kaveri suositteli".
Joissakin vanhemmissa laitteissa se vaikka voikin olla aivan yksi ja sama, mitä sinne laittaa, mutta viittaan nyt siis lähinnä uusiin pyöriin, joiden valmistusaikana koneistustarkkuudet ja toleranssit ovat olleet hieman toista luokkaa kuin vaikkapa kultaisella 70-luvulla. - Turolle
Turo--Inkeri kirjoitti:
tässä oli kuitenkin se, miksi käyttää mitään muuta kuin tarkalleen suosituksen mukaista öljyä. Pitäisi olla jotain paljon painavampaa syytä, kuin että "no kun musta tuntuu".
Meillä ei kenelläkään juuri ole mahdollisuutta päästä toteamaan niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta muuta kuin että kone edelleen käy ja kukkuu, ja jos se riittää jollekin mitaksi, että sittenhän tämä öljy on hyvää, niin eipä voi muuta sanoa kuin että lycka till.
Kas tässä jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta käytettyä pyörää, jos jengi on todellakin niin pölvästejä, ettei ne noudata valmistajan suosituksia edes moottoriöljyn suhteen, "koska netissä luki" tai "koska kaveri suositteli".
Joissakin vanhemmissa laitteissa se vaikka voikin olla aivan yksi ja sama, mitä sinne laittaa, mutta viittaan nyt siis lähinnä uusiin pyöriin, joiden valmistusaikana koneistustarkkuudet ja toleranssit ovat olleet hieman toista luokkaa kuin vaikkapa kultaisella 70-luvulla.oletko hullu? Sekaisin ainakin olet!
- ei toimi
Ei mainontaa mutta kirjoitti:
joku tykkää tyttäristä ja joku äideistä mutta Delvac toimii pyörässäni paremmin kuin Motul. Delvac:ia on muuten hintahaarukassa 15-45€(eri laatuja) niin että nuukuudesta asiassa ei ole kysymys.
minunkaan GSR:ssä. Vaihdoin castrolliin, nyt pelaa kytkin hyvin ja vaihteet ei kolahda. Motulin öljynä oli 5100 ja 7100 10w - 40.
- hyvä hemmetti!
Turo--Inkeri kirjoitti:
tässä oli kuitenkin se, miksi käyttää mitään muuta kuin tarkalleen suosituksen mukaista öljyä. Pitäisi olla jotain paljon painavampaa syytä, kuin että "no kun musta tuntuu".
Meillä ei kenelläkään juuri ole mahdollisuutta päästä toteamaan niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta muuta kuin että kone edelleen käy ja kukkuu, ja jos se riittää jollekin mitaksi, että sittenhän tämä öljy on hyvää, niin eipä voi muuta sanoa kuin että lycka till.
Kas tässä jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta käytettyä pyörää, jos jengi on todellakin niin pölvästejä, ettei ne noudata valmistajan suosituksia edes moottoriöljyn suhteen, "koska netissä luki" tai "koska kaveri suositteli".
Joissakin vanhemmissa laitteissa se vaikka voikin olla aivan yksi ja sama, mitä sinne laittaa, mutta viittaan nyt siis lähinnä uusiin pyöriin, joiden valmistusaikana koneistustarkkuudet ja toleranssit ovat olleet hieman toista luokkaa kuin vaikkapa kultaisella 70-luvulla.Et taida paljoa asioista ymmärtää?
Tuosta jankuttamastasi JASO MA -luokituksesta. Moottripyörien JASO MA luokitus on periaatteessa sama kuin autoöljyillekin, mutta siihen on lisätty vaatimus minimikitkakertoimelle märkäkytkimessä. Saman asian ajaa esim raskaan kaluston vaihteistoluokitukset Alllison C4 ja Caterpillar TO-2. Niissä myöskin määritellään märkäkytkimen kitkakertoimet, vaahtoamattomuus vaihteistokäytössä ym.
Moottoripyörän vaihteisto vaatii tavallisesti öljyltä API GL-1 luokituksen, mikä tarkoittaa kevyesti kuormitettua vaihteistoa pienillä pintapaineilla. Sen täyttää varmaankin jokainen tavallinen moottoriöljy. Se lukee myöskin useimpien moottoripyöräöljypurkkien kyljessä erikseen mainittuna.
Eli mitä luulet tarvitseeko raskaan kaluston öljykylpyjarrujen toimia tarkoitetulla tavalla ääriolosuhteissa? Tai kytkimen?
Mitä luulet nykyaikaisen traktorin ahtimen tykkäävän heikkolaatuisesta öljystä? Ahtimen neulalaakereita voitelee Delvac. Voisiko kierroksia olla ahtimessa hiukan enemmän, kuin kireimmässäkään ratamoottoripyörässä?
Käyttäjien kokemuksia on vaikka kuinka paljon. Pääasiassa tyytyväisten käyttäjien. Mitä muuta vielä vaadit? Moottoripyörän kuvan Delvac-purkin kylkeen? - Rulaa
Turo--Inkeri kirjoitti:
tässä oli kuitenkin se, miksi käyttää mitään muuta kuin tarkalleen suosituksen mukaista öljyä. Pitäisi olla jotain paljon painavampaa syytä, kuin että "no kun musta tuntuu".
Meillä ei kenelläkään juuri ole mahdollisuutta päästä toteamaan niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta muuta kuin että kone edelleen käy ja kukkuu, ja jos se riittää jollekin mitaksi, että sittenhän tämä öljy on hyvää, niin eipä voi muuta sanoa kuin että lycka till.
Kas tässä jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta käytettyä pyörää, jos jengi on todellakin niin pölvästejä, ettei ne noudata valmistajan suosituksia edes moottoriöljyn suhteen, "koska netissä luki" tai "koska kaveri suositteli".
Joissakin vanhemmissa laitteissa se vaikka voikin olla aivan yksi ja sama, mitä sinne laittaa, mutta viittaan nyt siis lähinnä uusiin pyöriin, joiden valmistusaikana koneistustarkkuudet ja toleranssit ovat olleet hieman toista luokkaa kuin vaikkapa kultaisella 70-luvulla.Et taida paljoa asioista ymmärtää?
Tuosta jankuttamastasi JASO MA -luokituksesta. Moottripyörien JASO MA luokitus on periaatteessa sama kuin autoöljyillekin, mutta siihen on lisätty vaatimus minimikitkakertoimelle märkäkytkimessä. Saman asian ajaa esim raskaan kaluston vaihteistoluokitukset Alllison C4 ja Caterpillar TO-2. Niissä myöskin määritellään märkäkytkimen kitkakertoimet, vaahtoamattomuus vaihteistokäytössä ym.
Moottoripyörän vaihteisto vaatii tavallisesti öljyltä API GL-1 luokituksen, mikä tarkoittaa kevyesti kuormitettua vaihteistoa pienillä pintapaineilla. Sen täyttää varmaankin jokainen tavallinen moottoriöljy. Se lukee myöskin useimpien moottoripyöräöljypurkkien kyljessä erikseen mainittuna.
Eli mitä luulet tarvitseeko raskaan kaluston öljykylpyjarrujen toimia tarkoitetulla tavalla ääriolosuhteissa? Tai kytkimen?
Mitä luulet nykyaikaisen traktorin ahtimen tykkäävän heikkolaatuisesta öljystä? Ahtimen neulalaakereita voitelee Delvac. Voisiko kierroksia olla ahtimessa hiukan enemmän, kuin kireimmässäkään ratamoottoripyörässä?
Käyttäjien kokemuksia on vaikka kuinka paljon. Pääasiassa tyytyväisten käyttäjien. Mitä muuta vielä vaadit? Moottoripyörän kuvan Delvac-purkin kylkeen? - Delvac toimii
Turo--Inkeri kirjoitti:
tässä oli kuitenkin se, miksi käyttää mitään muuta kuin tarkalleen suosituksen mukaista öljyä. Pitäisi olla jotain paljon painavampaa syytä, kuin että "no kun musta tuntuu".
Meillä ei kenelläkään juuri ole mahdollisuutta päästä toteamaan niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta muuta kuin että kone edelleen käy ja kukkuu, ja jos se riittää jollekin mitaksi, että sittenhän tämä öljy on hyvää, niin eipä voi muuta sanoa kuin että lycka till.
Kas tässä jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta käytettyä pyörää, jos jengi on todellakin niin pölvästejä, ettei ne noudata valmistajan suosituksia edes moottoriöljyn suhteen, "koska netissä luki" tai "koska kaveri suositteli".
Joissakin vanhemmissa laitteissa se vaikka voikin olla aivan yksi ja sama, mitä sinne laittaa, mutta viittaan nyt siis lähinnä uusiin pyöriin, joiden valmistusaikana koneistustarkkuudet ja toleranssit ovat olleet hieman toista luokkaa kuin vaikkapa kultaisella 70-luvulla.Et taida paljoa asioista ymmärtää?
Tuosta jankuttamastasi JASO MA -luokituksesta. Moottripyörien JASO MA luokitus on periaatteessa sama kuin autoöljyillekin, mutta siihen on lisätty vaatimus minimikitkakertoimelle märkäkytkimessä. Saman asian ajaa esim raskaan kaluston vaihteistoluokitukset Alllison C4 ja Caterpillar TO-2. Niissä myöskin määritellään märkäkytkimen kitkakertoimet, vaahtoamattomuus vaihteistokäytössä ym.
Moottoripyörän vaihteisto vaatii tavallisesti öljyltä API GL-1 luokituksen, mikä tarkoittaa kevyesti kuormitettua vaihteistoa pienillä pintapaineilla. Sen täyttää varmaankin jokainen tavallinen moottoriöljy. Se lukee myöskin useimpien moottoripyöräöljypurkkien kyljessä erikseen mainittuna.
Eli mitä luulet tarvitseeko raskaan kaluston öljykylpyjarrujen toimia tarkoitetulla tavalla ääriolosuhteissa? Tai kytkimen?
Mitä luulet nykyaikaisen traktorin ahtimen tykkäävän heikkolaatuisesta öljystä? Ahtimen neulalaakereita voitelee Delvac. Voisiko kierroksia olla ahtimessa hiukan enemmän, kuin kireimmässäkään ratamoottoripyörässä?
Käyttäjien kokemuksia on vaikka kuinka paljon. Pääasiassa tyytyväisten käyttäjien. Mitä muuta vielä vaadit? Moottoripyörän kuvan Delvac-purkin kylkeen? - ins.mek
ei toimi kirjoitti:
minunkaan GSR:ssä. Vaihdoin castrolliin, nyt pelaa kytkin hyvin ja vaihteet ei kolahda. Motulin öljynä oli 5100 ja 7100 10w - 40.
kyllä delvac voitelee ja toimii hyvin myös moottoripyörässä.
- ....--....
Hyvä öljy ainakin on Castrol R4 Superbike tai minä ainakin olen sen hyväksi havainnut.
Joku varmaan vinkuu tästäkin öljystä ettei ole hyvää, se hajoittaa koneen, kallista tai muuta vastaavaa..- GHOSTWRITER
Yksi parhaista mp-öljyistä tuo mainitsemasi. Mulla tosin itellä vähän edullisempi GPS 10w40, kun on tuo pyöräkin jo kohta parikymmentävuotta vanha ja käytettynä ostettu. Tiedä mitä siinäkin on elämänsä alkupaipaleilla käytetty. Itse vaihdan 4000 km,n välein ja joka kerta suodatin myös. Ei ole mitään ylimääräisiä ääniä ja kun vaihdoin viime syksynä kytkinlevyt vilkaisin samalla vaihteiston rattaiden pintoja. Hyvältä ellei uusilta näytti osat, että ei kait ole omassa pyörässäni koskaan mitää ihan kuraa koneessa käytetty. Toi kytkinlevyjen lasittuminen josta syystä levyt vaihdoin, johtui varmaan hyvin pitkälti siitä, että pyörä on ollut autokoulukäytössä. Mutta nyt pitää kun tauti. Ajattelin vielä tolla nykyisellä ajella muutaman vuoden, mutta mitä tässäkin viestiketjussa on ilmennyt: Käytettyä en ainakaan suomesta osta ;-))
- käyttänyt vain
ja ainoastaan Nilsiän öljysheikin tuotteita.
Sama öljy käy autoon,pyörään,ketjuihin,veneeseen,
ompelukoneeseen,saranoihin,lattian vahaukseen,
laimentamaan kossua jne.. - aineet..
Täällä ei tuntunut kellään olevan käsitystä asiasta. Käykääpä tutustumassa näihin sivuihin.
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirjat/PRO HONDA TUOTTEET1.pdf
Eiköhän sieltä löydy selvyys..- tunnu olevan mitään
käsitystä koko asiasta. Olisit lukenut kaikki viestit niin tietäisit mistä puhutaan. Toi linkkisi on lapsellisuudessaan vertaansa vailla. Todellinen myyntiesite. Ja kaiken muun lisäksi, siellä puhutaan että hondan öljyissä käytetään kitkaa vähentäviä aineita. Täällä kyllä keskustelu tai ainakin sitä yrittävä, on käyty lähinnä sen suhteen, että toro--inkeri väittää mp-öljyissä olevan jotain kitkaa lisäävää ainetta, jota ei jumalauta kyllä mihinkään öljyyn laiteta. Ei enää edes vaihteistoöljyihin. Sellasta kitkaa lisäävää ainetta ei ole öljyissä. Olisi kiva kuulla turo--inkeriltä itseltään tuon väittämänsä aineen nimi ja koostumus niin asia avautuisi. Tai ainakin se, mitä turo tarkoittaa kun puhuu kitkaa lisäävästä aineesta. Onhan sillä aineella oltava nimi tai koostumus.
- Nimetön
tunnu olevan mitään kirjoitti:
käsitystä koko asiasta. Olisit lukenut kaikki viestit niin tietäisit mistä puhutaan. Toi linkkisi on lapsellisuudessaan vertaansa vailla. Todellinen myyntiesite. Ja kaiken muun lisäksi, siellä puhutaan että hondan öljyissä käytetään kitkaa vähentäviä aineita. Täällä kyllä keskustelu tai ainakin sitä yrittävä, on käyty lähinnä sen suhteen, että toro--inkeri väittää mp-öljyissä olevan jotain kitkaa lisäävää ainetta, jota ei jumalauta kyllä mihinkään öljyyn laiteta. Ei enää edes vaihteistoöljyihin. Sellasta kitkaa lisäävää ainetta ei ole öljyissä. Olisi kiva kuulla turo--inkeriltä itseltään tuon väittämänsä aineen nimi ja koostumus niin asia avautuisi. Tai ainakin se, mitä turo tarkoittaa kun puhuu kitkaa lisäävästä aineesta. Onhan sillä aineella oltava nimi tai koostumus.
no ihan kaikkia viestejä ei tullut luettua läpi, ja myyntiesitehän se on. mutta sieltä selviää se että öljyihin ei todellakaan laiteta kitkaa lisääviä aineita kytkimen takia, vaan leikkausvoiman kestävyyttä parannetaan lisäaineilla, joka vähentää kytkimen luistamista..
- viimeinen kommentti.
Nimetön kirjoitti:
no ihan kaikkia viestejä ei tullut luettua läpi, ja myyntiesitehän se on. mutta sieltä selviää se että öljyihin ei todellakaan laiteta kitkaa lisääviä aineita kytkimen takia, vaan leikkausvoiman kestävyyttä parannetaan lisäaineilla, joka vähentää kytkimen luistamista..
Öljyn leikkauskestävyydellä ja kytkimen pidolla tai luistamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Öljyn molekyylit/polymeerit pilkkoutuvat pääasiassa vaihteiston hammasrattaiden ja muiden vierivien pintojen välissä. Hammasrattaiden voitelun varmistamiseksi moottoripyöräöljyissä käytetään EP lisäaineita joita ovat rikki-fosfori-sinkki yhdisteet, jotka aktivoituvat tietyssä lämpötilassa ja paineessa. Autoöljyissä noiden lisäaineiden määrä on vuosien myötä laskenut niin alhaiseksi, johtuen päästönormien tiukentumisesta, ettei niitä voi enää käyttää moottoripyörissä joissa vaihteisto ja moottori voidellaan samalla öljyllä. Märkäkytkimen vuoksi moottoripyöräöljy valmistetaan valitsemalla sopivan pituiset molekyyli/polymeeriketjut, joilla saadaan öljyn sisäinen dynaaminen ja staattinen kitkakerroin sopivaksi. Mitään lisäainetta ei kytkin sinällään vaadi, muuta kuin peseviä yhdisteitä jotka pitävät levyt puhtaina. Peseviä aineitakaan ei voi käyttää rajattomasti, koska niiden lisääminen taas lisää kitkaa josta yritetään päästä eroon. Mitään kitkalisäainetta ei ole, eikä kukaan sellaista moottoriöljyn sekaan laittaisikaan. Muinoin käytettiin autoissa, manuaalivaihteiston yhteydessä vaihteistoöljyn seassa, kaoliinia ja liitua, jota tarvittiin jotta sen aikaiset synkronointijärjestelmät olisivat toimineet kuten oli suunniteltu. Siis tässä tämä näin pähkinänkuoressa. Enempää ei jaksaisi asiasta jauhaa. -GW-
- pena -65
se on nyt vain niin todettu että älkää yamalubea käyttäkö! Luotettavimmat on castrol ja motul!
- busa-08
huollossa laittoivat castrolia koneeseen niin koneen ääni muut äänet lisääntyivät (ennen bel-rayn öljyt)...seuraavaksi takaisin bel-rayhyn
Sitä ei sit tiedä kumpi paremmin voitelee....
- kokeiletota..,
Hyvä ja edullinen öljy ilmajäähdytteiseen jammuun on esim. bilteman 20w-50
mineraalioljy, vesikoneeseen sitten jotain muuta puolisyn. 10w- öljyä. dragstar ainaskin tykänny tosta. - kaikki käy
Pistä vaikka motulin 20-W50
- Anonyymi
Delvac tottakai
- Anonyymi
Polttoöljy...ja tulitikku perään.
- Anonyymi
Mobile W 70 suositellaan
Ketjusta on poistettu 72 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631453Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681269Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä251248Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151134- 1271076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999- 42939
- 72905
- 73899