lapsivedet meni jo! kuuliin puhelimeeni 5 v sitten.
Tyttäreni synnytys käynnistyi, ja hän halusi minut mukaan synnytykseen, tietysti miehensä kanssa,
Synnytys oli tyttäreni ensimmäinen ja häntä jännitti kovasti.
Synnytys meni kivasti, ilman suurempia vaikeuksia.
Oli erittäin mielenkiintoista olla tukijana ja tsemppaajana, tyttäreni koki myös samallalailla.
Suhde juuri tähän syntyneeseen lapseen, jonka synnytyksessä olin mukana alusta-istukanpoistoon, on tosi läheinen.
Kyllä äiti oli kova sana mukana:)
Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Synnytys käynnistyy..
30
1902
Vastaukset
- keskustelija.
kyllä pappojen ja mammojen kannattaa pysyä vain
pappoina ja mammoina ja rahoittajina.
moni isovanhempi on pilannut lapsen,
hoitamalla heitä, pitämällä lapsenlapsia omana seuranaan.
Sitten ihmetellään sopeutumisvaikeuksia,
etsitän syyllistä,
vaikak totuus on että lapsesta on kasvatettu sopeutumaan kuusikymppisten kanssa,
kun olisi pitänyt kasvattaa sopeutumaan oman ikäluokkansa kanssa.
Ja sitten kun lapsi on 15v. ?, kuolla,
on se elämä rankkaa lapselle.- Pirre*
hoitopäivän lisäksi muutakin aikaa, jolloin seurustella ikäistensä kanssa.
Sellainen symbioosi oisi paras jossa isovanhemmat asuvat huutomatkan päässä, eli olisivat paikalla tarvittaessa. :) - niinpä niin
Pirre* kirjoitti:
Sellainen symbioosi oisi paras jossa isovanhemmat asuvat huutomatkan päässä, eli olisivat paikalla tarvittaessa. :)siinäpä se juuri onkin.
Sitä otetaan isovanhempiin yhteyttä vain kun tarvitaan.
Hoitajaa tai tarvitaan rahoittajaa lahjoihin,on mukavaa olla tarvittaessa avuksi. - keskustelija.
Pirre* kirjoitti:
Sellainen symbioosi oisi paras jossa isovanhemmat asuvat huutomatkan päässä, eli olisivat paikalla tarvittaessa. :)"hoitopäivän lisäksi muutakin aikaa, jolloin seurustella ikäistensä kanssa."
seli seli.
Sano tuo huippu-urheilijalle, opiskelijalle,
ym.
että pari kolme tuntia illalla riittää,
aivan turhaan
päiviäsi opiskeluun tai treenaamiseen tuhlaat.
Toki aina joskus tulee jokunen niitä,
kaikissa elämän asioissa menestyjiä,
vaikka lapsuus olisi ollut minkälainen.
(en kyllä tunne yhtään henkilökohtaisesti) Pirre* kirjoitti:
Sellainen symbioosi oisi paras jossa isovanhemmat asuvat huutomatkan päässä, eli olisivat paikalla tarvittaessa. :)Meillä ollaan huutomatkan päässä lapsenlapsista ja kerran on tosiaan käynyt niin, että huutamalla saivat apua, kun näkivät minun olevan pihalla puhelimen tavoittamattomissa.
Kyllä on hieno asia asua niin lähellä, ei ole tullut siitä mitään ongelmia!- Pirre*
keskustelija. kirjoitti:
"hoitopäivän lisäksi muutakin aikaa, jolloin seurustella ikäistensä kanssa."
seli seli.
Sano tuo huippu-urheilijalle, opiskelijalle,
ym.
että pari kolme tuntia illalla riittää,
aivan turhaan
päiviäsi opiskeluun tai treenaamiseen tuhlaat.
Toki aina joskus tulee jokunen niitä,
kaikissa elämän asioissa menestyjiä,
vaikka lapsuus olisi ollut minkälainen.
(en kyllä tunne yhtään henkilökohtaisesti)lapsenlasta treenata tulevaisuuttaan varten jo mistä iästä?
Vaikka kommentoin niinkuin kommentoin, niin en itse haluaisi olla lastenlasteni vakituinen päivähoitaja, mutta haluaisin olla lähellä kaikkia - jos apuani tarvittaisiin, esim. lapsen sairastuessa. Lapset voisivat myös piipahtaa, vaikka päivittän kertomassa päivän tapahtumia isovanhemmilleen, jos asuttaisiin n. sadan metrin päässä toisistaan :) - Pirre*
Tellastiina kirjoitti:
Meillä ollaan huutomatkan päässä lapsenlapsista ja kerran on tosiaan käynyt niin, että huutamalla saivat apua, kun näkivät minun olevan pihalla puhelimen tavoittamattomissa.
Kyllä on hieno asia asua niin lähellä, ei ole tullut siitä mitään ongelmia!siis teillä, - olen kateellinen teille.
Eihän ne kaukana meijjänkään mukelot asu, mutta liian etäällä päivittäiseen kanssakäymiseen kylläkin.
Tänäaamuna soitin tyttärelleni, että nyt minä tulen hakemaan lapsenu meille, ja pidetään yhteinen uintipäivä - siellä ne jo kassit valmiina istuivat yhdeksän jälkeen :)) Oli kiva päivä. - namisuku
asuvat omissa kodeissaan, ovat päivittäin omissa tarhoissaan. Mummille ja papalle soitetaan kun halutaan ja on ikävä ja yökylään saa tulla milloin sovitaan.
Tämä pelaa meillä ja on tosi hyväksi todettu, kaikin osapuolin=D
- Pirre*
mukana, en kongreettisesti paikalla.
- Kymmenkunta lasta
Kertaakaan en ollut mukana.Meillä työnjako toimii,vain alkuunpanoon osallistuin.
- ei ollut
Kymmenkunta lasta kirjoitti:
Kertaakaan en ollut mukana.Meillä työnjako toimii,vain alkuunpanoon osallistuin.
Sisareni mies ei ollut edes alkuunpanossa.
Hänellä oli sokeritautia, ym. pikku sairauksia,
jonka vuoksi hän ajatteli tehdä tulevaisuutta varmanpäälle.
Nyt hänellä on omasta puolesta pari lääkäriä. ei ollut kirjoitti:
Sisareni mies ei ollut edes alkuunpanossa.
Hänellä oli sokeritautia, ym. pikku sairauksia,
jonka vuoksi hän ajatteli tehdä tulevaisuutta varmanpäälle.
Nyt hänellä on omasta puolesta pari lääkäriä.miehen rooli tai isovanhempien, eli joka hemmetin paikassa pitää olla naisen tukena ja hakea isyyslomia yms, kun lapsen synnyttämisestä tai hoitamisesta ei meinaa tulla mitään. Ehkä olen vanhanaikainen mielipiteineni, mutta jotenkin paistaa uusavuttomuus perheissä läpi nykyaikana.
- Pirre*
Mettäläinen kirjoitti:
miehen rooli tai isovanhempien, eli joka hemmetin paikassa pitää olla naisen tukena ja hakea isyyslomia yms, kun lapsen synnyttämisestä tai hoitamisesta ei meinaa tulla mitään. Ehkä olen vanhanaikainen mielipiteineni, mutta jotenkin paistaa uusavuttomuus perheissä läpi nykyaikana.
mukavaa jos siellä alastomassa, kolkossa synnytyssalissa olisi ollut joku mukana, - mieheni, mutta äitiä en oisi ottanut - enkä anoppia :)
- ~olennainen~
tytär halusi äitinsä avustajaksi ensimmäiseen synnytykseen, tuttavani on kätilö, no synnytyksessä tuli komplikaatio, jota ei hänen 35 vuotisen uran aikana ollut tullut kenellekkään muulle synnyttäjälle, oppikirjoista muisti tämmöisenkin olevan mahdollinen, tuttavani meni täysin shokkiin.
Onneksi oli suuri sairaala ja apu lähellä.
Tyttärensä toisiin synnytyksiin hän ei enää mennyt.
Minä jätän synnytykset lapsen isän ja äidin kokemuksiksi, on se niin intiimi ja herkkä tilanne, mutta jos jostain syystä vävyni ei pääse ja tyttäreni haluaa tukea, olen sen tuen valmis antamaan.- synnyttäneet yksin
Mieheni piti tulla mukaan, oli käynyt valmennuskurssinkin, vuonna -77. Eipähän päässyt kuitenkaan mukaan, kun oli kuulemma niin kiire, ettei tässä enää ehditä miehiä ottamaan mukaan. Kysymyksessä oli toinen synnytys.
Miksi muuten synnytys nykyisin on joku kummallinen tapahtuma, johon tarvitaan koko suku. Iät ja ajat naiset ovat sen hoitaneet issekseen, kuka mitenkin, saunassa tai sairaalassa. En usko, että tuolla syntymähetkellä, ja sillä ketä matkassa on mukana, on merkitystä syntyvän lapsen tulevaisuuden kannalta. Tärkeämpää on se, että isät, mummot ja anopit, tädit ja sedät, ja kummit tai muut ystävät ja tuttavat ovat mukana lapsen elämässä myöhemmin erilaisissa tilanteissa matkan varrella.
- mansikkakin
menisit jo hevonw-----n juttuinesi!!
- mustikka'
Kannatetaan!!
- namisuku
kuin mustikkakin! Jos ärsyttää, ei TARVITSE lukea, niin yksinkertaista:)
- leikattu
Minulta on keisarileikattu lapset siis ei hajuakaan normaali synnytyksestä,,ollaan sovittukin tyttöjen kanssa jos he pystyvät synnyttään normaalisti menen ehdottomasti mukaan tueksi ja tiedänpähän sitte mitä se on!
tyttäreni synnytyksessä alusta alkaen; hän soitti minulle kun supistukset alkoivat ja olin hänen vierellään siihen saakka kunnes hänet viimein vietiin keisarinleikkaukseen keskellä yötä ja olin hänen vierellään kun hänet tuotiin takaisin huoneeseen herättyään ja tapasin lapsenlapseni ensimmäisen kerran n, 10 minuutin päästä synnytyksen jälkeen. Lapsen isä oli mukana koko ajan (ja pääsi myös leikkaussaliin). Minä pidin tytärtäni toisesta kädestä ja isä toisesta. Oli upeaa saada olla mukana tukemassa omaa rakasta lastaan mutta henkisesti aika raskasta nähdä miten vaikeaa hänellä oli.
Ruotsalaiset lääkärit ihmettelivät vain että miten jaksoin olla mukana ja että taitaa suomalaisissa mammoissa olla enemmän puhtia kuin ruotsalaisissa...
Nyt lapsenlapseni on juuri täyttänyt vuoden ja olen tärkeä ja läheinen ihminen hänelle.
T.
Paloma- nuo sankarit?
Olet melkein yhtä suuri sankari kuin namiskin!
- sekin.
on hienoa kertoa kun on ollut synnytyksessä.
se on POP, kuten ennen sanottiin.
Mutta vaimoltani asiaa aikoinaan kyselin,
joka pyöräytti 4 tenavaa, 2,5 vuoden aikana.
Hän sanoi että mitään hyötyä ei ole suvun tai läheisen läsnäolosta.
Jos menee hyvin, ei paljoa haittaakaan ole,
mutta jos menee huonommin,
on kaikista ylimääräistä haittaa.
Voi jopa mennä niin huonosti,
että kaikki lääketieteen opiskelijatkaan eivät pysty katselemaan
ja siksi lopettavat opiskelutkin.
Toiseksi,
vaikka hyvinkin menee, se on niin suuri juttu
miehelle että siitä seuraa ongelmia.
Eivätkä kaikki naisetkaan halua synnytystapahtumia
yhtään myöhemmin muistella.
Aivan samoin,
ei ole kovin tärkeää katsoa kuollutta arkussa,
siinä myös ei ole yhtään mitään järkeä.- henkilökohtainen juttu
Onko meillä muilla tarvetta tai edes oikeutta olla siinä mukana. Nykyisin on muotia mennä synnytykseen mukaan. Voisikohan muuten tuon kuolemankin tilata ennakkoon suvun, tuttavien ja kavereiden läsnäollessa.
No joo. Tuo oli ehkä liian rajua, mutta järki käteen pliis. Mitä oikeasti saavutetaan sillä, että syntymässä on mukana kaikki kynnelle kykenevät. henkilökohtainen juttu kirjoitti:
Onko meillä muilla tarvetta tai edes oikeutta olla siinä mukana. Nykyisin on muotia mennä synnytykseen mukaan. Voisikohan muuten tuon kuolemankin tilata ennakkoon suvun, tuttavien ja kavereiden läsnäollessa.
No joo. Tuo oli ehkä liian rajua, mutta järki käteen pliis. Mitä oikeasti saavutetaan sillä, että syntymässä on mukana kaikki kynnelle kykenevät.ole jokaisen itse määriteltävissä. Jos tyttäreni olisi toivonut etten olisi ollut mukana olisin ilman muuta kunnioittanut hänen tahtoaan siinä, mutta hän oli ainoastaan kiitollinen saadessaan pitää sekä äidin että miehen vierellään.
Jos nyt jostakin on hauskempaa virua sairaalan pedissä synnyttämässä tai kuolemassa yksinään vieraiden ihmisten valvonnan alaisena ilman omia tukijoukkoja joihin on tunnesiteet, niin siitä vaan. Minä haluan rakkaani lähelleni kun on vaikeaa ja myös silloin kun on juhlaa. Mutta koten sanoin, olemmehan niin erillaisia kaikki ja nämä valinnot ovat täysin yksilöllisiä.
T. Paloma
- ilman tulta
Olet eri nimimerkeillä nyt ollut tukena ja turvana lukuisille eri henkilöille. Mm. alkohplistille, köyhälle, sos.vrnom. kanssa pulaan joutuneelle jne. jne. Ja nyt sitten synnyttäjällekin! Mitähän vielä keksitkään?
- namisuku
voin olla tukena vielä monelle ihmiselle!
Kuten olen useasti todennut, autetaan ja Rakastetaan toisiamme, niin pallomme on aina parempi paikka asua.
Avuntarvitsijoita on monenlaisia, maailma ei ole mustavalk.
NIMIMERKKIASIASSA OLEN ERI MIELTÄ!
On vain yksi NAMISUKU ja se olen MINÄ!
AINA (nickini)=nimimerkkini takana!
Muilla nimmareilla EN KIRJOITA!
- Järvenpäästä
Huolella rakentamasi uusi imago menee täydestä vain, enpä sanokkaan keille.
- namisuku
ei nyt mitään imagoja rakenneta, miksi pitäisi??
Jos ei juttuni kiinnosta, ole hyvä ja hyppää seuraavaan nimimerkkin.
Ei minun juttujani tod. tarvitse lukea:) - liekö sama O
tai sukua ainakin. Rakennellut mainitsemisen arvoista imagoa- puhutaanko siitä vai aloitetusta aiheesta.
- t.l.
Ei sen kummempia, paitsi ensimmäiseni syntyi tasan 33 vuotta sitten :) 8.8.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841672
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88898- 8862
- 54862
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56849Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58793Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189779Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80735Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41730Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172720