Siisti alapalkki

tai mikä vaan...

Oon tossa vähä aika sitte tajunnu miten saa siistin alapalkin tai minkä vaan laatikon sivulleen kätevästi. Osa tän jo tietää arvatenkin, mutta niille jotka ei tiiä niin voi kokeilla:

HTML:





CSS:

html>body div#laatikko {
width: 200px;
height: 200px;
bottom: 0;
position: absolute;
background: #FF00FF;
...
}

Ja mitä muuta nyt haluut määrittää. Tossa on vaan semmonen vika ettei se taho oikeen toimii IE6:lla.. Seiska mun mielestä osaa lukee ton ja Mozilla ja Opera ainaki lukee sen. Tietty voihan sivulle laittaa ilmotuksen siitä että kannattaa avata sivut Mozillal tai Operal ( jne..

Mutta jos joku tietää samanlaisen kikan joka toimis jopa myös IE6:ssakin nii olis tosi kiva jos tähän samaan ketjuun vois ilmotella siitä nii oppis jotakin uutta. :)

Siinä se.

11

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keksa

      hiukan turhan moderni IE6:lle?

      eikö tuo voisi olla pelkästään

      #laatikko {
      width: 200px;
      height: 200px;
      bottom: 0;
      position: absolute;
      background: #FF00FF;
      }

      • mutta sitten...

        ...olisi mahottoman vaikeeta lätkästä toi laatikko esim keskelle sivuu. Siis toi html>body ikäänku irrottaa sen laatikon kaikesta ja nostaa kaiken päälle sen ja sitten voit sitä siirrellä miten huvittaa. :)


    • Poro1

      alussa tämä:
      html>body div#laatikko {

      eikö toimi jos laittaa vain:
      #laatikko {

      ???

      :)

      • kyseisessä

        tilanteessa... Mutta ei kaikissa. Ton laatikon voi käytännössä laittaa mihin tahansa. Testaile pois..


      • eipäs toimikkaan.
        kyseisessä kirjoitti:

        tilanteessa... Mutta ei kaikissa. Ton laatikon voi käytännössä laittaa mihin tahansa. Testaile pois..

        Voisin laittaa tänne esimerkin miltä se näyttää..


    • hjkp

      Untitled Document

      #laatikko {
      width: 200px;
      height: 200px;
      bottom: 0;
      position: absolute;
      background: #FF00FF;
      }



      Laatikossa on tekstiä. laatikossa on tekstiä. laatikossa on tekstiä, laatikossa on tekstiä

      • heetkonen..

        Katsoppa mikä ero:

        position: absolute;
        position: fixed;

        Elikkäs siis toi laatikko on kaikkien päällä ja sen pitäisi pysyä paikallaan verrattuna selaimeen eikä sivuun.

        Mahdoitkohan edes testata tota juttua? :D


      • Höpö.
        heetkonen.. kirjoitti:

        Katsoppa mikä ero:

        position: absolute;
        position: fixed;

        Elikkäs siis toi laatikko on kaikkien päällä ja sen pitäisi pysyä paikallaan verrattuna selaimeen eikä sivuun.

        Mahdoitkohan edes testata tota juttua? :D

        Tokihan absolute ja fixed ovat aivan eri asioita.

        Mutta minä putosin kelkasta siinä mikä ero on seuraavilla:

           html>body div#laatikko
           #laatikko

        Ihan oikeasti en huomaa mitään eroa, ainakaan Operalla. IE:llä tietenkin huomaa: ekalla tavalla ei näy mitään, mutta jälkimmäinenkin toimii siinä samalla tavalla kuin molemmat Operalla. Foxilla en kattonu.



        btw. mulla kun ei ole tuota IE7:aa käytössä, niin viittisköhän joku kertoa joka se ymmärtää tuon fixed-mahdollisuuden muuallakin kuin taustakuvassa.

        Entä onko siinä muita askeleita css-ymmärryksen tiellä?


      • esimerkin
        Höpö. kirjoitti:

        Tokihan absolute ja fixed ovat aivan eri asioita.

        Mutta minä putosin kelkasta siinä mikä ero on seuraavilla:

           html>body div#laatikko
           #laatikko

        Ihan oikeasti en huomaa mitään eroa, ainakaan Operalla. IE:llä tietenkin huomaa: ekalla tavalla ei näy mitään, mutta jälkimmäinenkin toimii siinä samalla tavalla kuin molemmat Operalla. Foxilla en kattonu.



        btw. mulla kun ei ole tuota IE7:aa käytössä, niin viittisköhän joku kertoa joka se ymmärtää tuon fixed-mahdollisuuden muuallakin kuin taustakuvassa.

        Entä onko siinä muita askeleita css-ymmärryksen tiellä?

        Tarkotin tätä: http://irc-galleria.net/view.php?nick=DigiBoxi&image_id=54983189

        Esim. tuolla olen käyttänyt juurikin html>body div# -ominaisuutta. Sano jos hoksaat mitä se tekee. Jos et vielkään (jostain syystä) keksi mitä se tekee nii voin tehä sulle äkkii kaks identtistä sivuu joista toinen käyttää pelkkää #laatikkoo ja toinen html>body div#laatikkoo... :)


      • Höpö.
        esimerkin kirjoitti:

        Tarkotin tätä: http://irc-galleria.net/view.php?nick=DigiBoxi&image_id=54983189

        Esim. tuolla olen käyttänyt juurikin html>body div# -ominaisuutta. Sano jos hoksaat mitä se tekee. Jos et vielkään (jostain syystä) keksi mitä se tekee nii voin tehä sulle äkkii kaks identtistä sivuu joista toinen käyttää pelkkää #laatikkoo ja toinen html>body div#laatikkoo... :)

        Tuolla on niin monta css-tiedostoa etten todellakaan alaa sieltä mitään esimerkkejä kaivelemaan.

        Jos tarkoitat tuota alas fixattua juttua, niin mihin siinä tarvitaan html>body #div ?
        Miksei riitä #div ?

        Tai niin tietty IE hajoaa jos ominaisuudeksi laitta fixed, jos taas käyttää html>body -juttua niin se jättää sen kiltisti näyttämättä.

        Mutta selitä tosiaan, selkeillä esimerkeillä eikä usean tyylitiedoston sekamelskalla.


    • Höpö.

      Oikeastaan on aika järjetöntä kirjoittaa

         html>body

      koska tämä tämä tarkoittaa suomeksi sitä että sääntö koskee vain sellaista body-elementtiä joka on html-elementin lapsi. Ja koska body-elementin nimenomaan pitää AINA olla html-elementin lapsi (jos kirjoitetaan edes kutakuinkin oikeellista html:ää) niin tuo määritys on aika turha (ellei sitten sillä ole tarkoitus piilottaa haluttua elementtiä sellaisilta selaimilta jotka eivät tuota määritystä ymmärrä).

      Esimerkki:



         Untitled
         
         div > em {   background-color: Aqua;   }
         




      yksi kaksi kolme neljä




      Ainoastaan ensimmäinen em-elementti saa taustavärikseen Aquan, koska tässä tapauksessa ainoastaan se on divin lapsi. Jälkimmäinen on lapsenlapsi joten sitä määräys ei koske.














      http://www.w3.org/TR/css3-selectors/#child-combinators

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe