Alasaarela: Lyödyille ja lyöjille

Päivämiehen lukija

Oliko meitä hoitokokouksissa vain kaksi paikalla?
Tämä kysymys herää kun lukee Erkki Alasaarelan kirjoituksen Päivämiehestä.

Erkki Alasaarela kirjoittaa puhuttelevasti: "Ketään ei saa hyljätä."

Aivan oikein hän lisäksi toteaa, että me kaikki olemme saman Isän lapsia: "Jumalan käsittämätön armo ihmisiä kohtaan synnyttää yhteisen rakkauden."

Hän toteaa myös: "Lapsia ei saa aliarvioida." Ei edes "lyötyjä" jumalanlapsia. Heidän kokemustaan ja kärsimystään ei voida enää sivuuttaa, lukija oivaltaa.

Alasaarela viittaa SRK:n hoitokokousten tuottamiin ristiriitoihin kirjoittaessaan:

"Keskellämme on haavoille lyötyjä ja hyljättyjä ihmisiä. Olisi tärkeää, että lyöjät ja lyödyt, hylkääjät ja hyljätyt kohtaisivat ja pystyisivät käymään kipeät asiat läpi niin, että elämä helpottuisi."

Kun keskellämme elää lyötyjä ihmisiä, pitää rehellisyyden nimissä kysyä ääneen: kuka heitä siis löi?

Eivät haavat itsestään tulleet! Kuka tai mikä oli se instanssi, joka käynnisti hengellisen väkivallan ja kokousten kuulustelu- ja kidutusprosessit ympäri maata?

Tästä Alasaarela visusti vaikenee.

Alasaarela tosin ehdottaa, että lyöjät ja lyödyiksi tulleet "kohtaisivat toisensa".

Hänen ehdotuksensa jää pelkäksi hurskauttaan hymisteleväksi heitoksi, vailla sanajulistajalta edellytettävää vastuullisuutta. Miten on käytännössä toimittava? Millä tavoin edetään tuumasta toimeen, konkreettisesti?

Miten tämä Alasaarelan edellyttämä "kohtaaminen" on tarkoitus SRK:n taholta järjestää?

Pettymys tulee lukijan sydämeen, kun Alasaarela siirtää lopulta vastuun lyömisestä yksittäisille ihmisille, yksilöille. Hän ei näe SRK:lla minkäänlaista vastuuta eikä roolia tämän asian käynnistämisessä:

"Tapahtunut vääryys kuluttaa molemmilta elämän voimia, ja asioiden sopimiseksi on hyvä, että molemmat ovat aloitteellisia. Saattaa olla, että toinen ei kokenut asiaa ongelmalliseksi."

Molemmat?!
Oliko meitä hoitokokouksissa tosiaankin vain kaksi?

Alasaarela siirtää ovelasti yhteisön aikaansaamat ristiriidat, hoitomiesten tekemät julkiset häpäisyt ja pakkorippiin pakottamiset sekä aiheettomat erottamiset joidenkin yksittäisten ihmisten "kahdenkeskisiksi ongelmiksi".

Tällä Alasaarela pyrkii muuttamaan historiallista totuutta. Tosiasiassa SRK:n edustajat olivat aina hoitokokouksissa paikalla, ja kokouksiin kutsuttiin kaikki paikkakunnan uskovaiset. Ei siellä kahdenkesken istuttu!

Alasaarela selvästikin jatkaa SRK:n vastuun välttelyn linjalla. Hänen kirjoitukselleen lienee syynä piispa Voitto Huotarin peiteltyjä nuhteita sisältänyt puhe Valkealan suviseuroissa.

Kun hoitokokoukset olivat SRK:n kehotuksesta paikallisen rauhanyhdistyksen (yhteisön) järjestämiä, jonne jokaisen yksilö oli velvoitettu osallistumaan, yhteisö myös kantaa niistä todellisen vastuun.

SRK:n tiedetään tiedottaneen niinä aikoina suoraan kr. opistoille, että kaikkien opiskelijoiden tuli osallistua omilla kotipaikkakunnillaan hoitokokouksiin. Mistä SRK:n johtokunta olisi tämän ilmoituksen tiennyt tehdä, jos se itse ei olisi ollut hoitokokousten pääsuunnittelija.

Jokainen hoitomies ja muu henkilö, joka painostuksiin osallitui, on tietysti osaltaan vastuussa omista menettelyistään muita uskovaisia kohtaan. Niistä kukin kantaa itse vastuun.

Mutta SRK:n tulee yhteisönä julkisesti myöntää, että se käynnisti ja vastasi prosessista, jossa lyötiin tavallisia uskovaisia ihmisiä.

Alasaarela tosin tässä kirjoituksessa myöntää sen verran, että ihmisiä todellakin lyötiin ja haavoitettiin. Hän myöntää että lyötyjä, haavoitettuja ja vääryyttä kärsineitä ihmisiä "elää keskuudessamme".

Tästä armon palasta, haavojen ja hylkäämisen myöntämisestä, kiitän Erkki Alasaarelaa. Olen yksi heistä, hylätyistä ja nuorena, ymmärtämättömänä, haavoille lyödyistä.
Epätoivoon en vaivu, toivoni pysyy, sillä Jumala ei ole minua hyljännyt.

http://www.srk.fi/index.php?p=kolumni_kanssakaymisen_ilot_j

63

8136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oulun ry:n jäsen

      No jopas on.

      Onko tämä PM-kirjoitus nyt sitten SRK:n vastaus piispan kehotukseen arvioida herätysliikkeen omaa toimintaa noina aikoina?

      • samoq

        "Onko tämä PM-kirjoitus nyt sitten SRK:n vastaus piispan kehotukseen arvioida herätysliikkeen omaa toimintaa noina aikoina?"

        Ei varmastikaan. Liikkeen johto pysyy selkeästi linjassaan: asioista vaietaan niin paljon kuin mahdollista.
        Erkki Alasaarela osoittaa kirjoituksessaan kuitenkin positiivista kristillistä laupiuden henkeä. Alasaarelan kirjoituksesta aistii aidon huolen ihmisten kärsimyksestä. Hänellä riittää ymmärrystä ja MYÖTÄTUNTOA myös SRK:n epähenkilöimiä erotettuja kohtaan. Tällainen ajattelu on vl-piireissä suorastaan kumouksellista.
        Hoitokokouksien siunauksellisuus on eräänlainen tabu, josta pidetään tiukasti kiinni. Mutta mitä siunauksellista niissä on oikeasti ollut? Kuka niistä on hyötynyt?


      • Auktoriteetti
        samoq kirjoitti:

        "Onko tämä PM-kirjoitus nyt sitten SRK:n vastaus piispan kehotukseen arvioida herätysliikkeen omaa toimintaa noina aikoina?"

        Ei varmastikaan. Liikkeen johto pysyy selkeästi linjassaan: asioista vaietaan niin paljon kuin mahdollista.
        Erkki Alasaarela osoittaa kirjoituksessaan kuitenkin positiivista kristillistä laupiuden henkeä. Alasaarelan kirjoituksesta aistii aidon huolen ihmisten kärsimyksestä. Hänellä riittää ymmärrystä ja MYÖTÄTUNTOA myös SRK:n epähenkilöimiä erotettuja kohtaan. Tällainen ajattelu on vl-piireissä suorastaan kumouksellista.
        Hoitokokouksien siunauksellisuus on eräänlainen tabu, josta pidetään tiukasti kiinni. Mutta mitä siunauksellista niissä on oikeasti ollut? Kuka niistä on hyötynyt?

        Alasaarela ei takuulla kirjoita vain omaa yksityistä mielipidettään.

        PM:n kirjoitukset käyvät ennakkotarkastuksen läpi. Lehdessä ei julkaista mitään sellaista joka olisi ristiriidassa SRK:n linjausten kanssa. En tarkoita että kaikkia nuorten äitien pikkuhöpinöitä "lapsen kanssa puistossa" -tyyliin perhepeilissä niin hirveästi suurennuslasilla luettaisiin.

        Mutta miespuolisen ja puhujana toimivan kirjoituksessa ei taatusti ole riviäkään sellaista, mitä ei työvaliokunta myös hyväksyisi.


      • samoq
        Auktoriteetti kirjoitti:

        Alasaarela ei takuulla kirjoita vain omaa yksityistä mielipidettään.

        PM:n kirjoitukset käyvät ennakkotarkastuksen läpi. Lehdessä ei julkaista mitään sellaista joka olisi ristiriidassa SRK:n linjausten kanssa. En tarkoita että kaikkia nuorten äitien pikkuhöpinöitä "lapsen kanssa puistossa" -tyyliin perhepeilissä niin hirveästi suurennuslasilla luettaisiin.

        Mutta miespuolisen ja puhujana toimivan kirjoituksessa ei taatusti ole riviäkään sellaista, mitä ei työvaliokunta myös hyväksyisi.

        Tiedän kyllä varsin hyvin, että E.Alasaarela on puhuja. Silti mielestäni hänen kolumnissaan on SRK-johdon julkilausunnoista poikkeavaa itsenäistä ja humaania ajattelua. On merkittävää, että edes pienillä vihjaisuilla herätellään vl-uskovan omaatuntoa. E.Alasaarelan kirjoitus sisältää pienen pientä itsekritiikin poikasta, joka on vl-liikkeen sisällä suuri asia.

        On huomionarvoista, että yksityinen vl-uskova kyllä rypee syntisyydessään, huonoudessaan ja kelvottomuudessaan. Samanaikaisesti vl-liike on kuitenkin siunauksellinen, pyhä ja puhdas. Nyt Alasaarelan kirjoituksessa aistii heräämistä tähän ikävän mustavalkoiseen todellisuuteen. Mielestäni Alasaarela pohtii kirjoituksessaan asioita uudella "sävykkäämmällä" tavalla. Kirjoitus on selvästi tarkoituksenmukainen ja hyvin hienovarainen ohjaus kohti asioiden tunnustamista ja käsittelemistä.

        Olen itse kuulunut liikkeeseen ja tunnen sen todella hyvin. Uskon, että aistimukseni Alasaarelan kolumnin suhteen ovat oikeansuuntaisia.


      • Auktoriteetti
        samoq kirjoitti:

        Tiedän kyllä varsin hyvin, että E.Alasaarela on puhuja. Silti mielestäni hänen kolumnissaan on SRK-johdon julkilausunnoista poikkeavaa itsenäistä ja humaania ajattelua. On merkittävää, että edes pienillä vihjaisuilla herätellään vl-uskovan omaatuntoa. E.Alasaarelan kirjoitus sisältää pienen pientä itsekritiikin poikasta, joka on vl-liikkeen sisällä suuri asia.

        On huomionarvoista, että yksityinen vl-uskova kyllä rypee syntisyydessään, huonoudessaan ja kelvottomuudessaan. Samanaikaisesti vl-liike on kuitenkin siunauksellinen, pyhä ja puhdas. Nyt Alasaarelan kirjoituksessa aistii heräämistä tähän ikävän mustavalkoiseen todellisuuteen. Mielestäni Alasaarela pohtii kirjoituksessaan asioita uudella "sävykkäämmällä" tavalla. Kirjoitus on selvästi tarkoituksenmukainen ja hyvin hienovarainen ohjaus kohti asioiden tunnustamista ja käsittelemistä.

        Olen itse kuulunut liikkeeseen ja tunnen sen todella hyvin. Uskon, että aistimukseni Alasaarelan kolumnin suhteen ovat oikeansuuntaisia.

        Niin, ja huomasit sinäkin varmaan epätavallisen vinkin ja vihjeen, selvästikin myönteisen viittauksen maailman eri kirkkojen yhteiseen projektiin globaalista etiikasta. Harvemmin sellaisesta yhteisyydestä on Päivämiehessä kirjoitettu, ainakaan myönteisesti. Olisiko oire siitä että Antti Pentikäisen johtama KUA sittenkin säteilee jotain armoa myös SRK:n piireihin. Hyvä alku.


      • Lumipallon lailla

        Miksi puhut kielteisistä asioista, kun Aalasaarelan kirjoitukseta suorastaan huokuu rakkaus ja vastuullisuus?

        On arvokas asia että Alasaarela nostaa esiin meidän jokaisen eettisen vastuun. Juuri siitä on kyse kun haluamme luopua hengellisestä väkivallasta ja painostuksesta lähimmäisiä kohtaan.

        Kannatta lukea tarkkaan Alasaarelan teksti:

        ”Ihmisten keskinäisiin kanssakäymisiin ja sanomisiin liittyy suuri vastuu. Tekomme ja sanamme saattavat jättää toiseen ihmiseen jopa koko elämän kestävän muiston, joka kantaa ja kannustaa – tai joka masentaa ja tuo vihan tunteita.”

        Jokaisella meillä uskovaisellakin on vastuu tekemisistämme, toimimmepa sitten lähihoitajana, kioskin myyjänä, bussikuskina, kauppiaana, opiskelijana, maanviljelijänä, yrittäjänä, poliitikkona, kuluttajana - ja äitinä, isänä tai ystävänä... Meillä on vastuu keskenämme perheessä, ja rauhanyhdistyksellä, mutta myös tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Joka ikisellä päätöksellämme luomme tätä maailmaa, teemme tästä sen mikä se on.

        Rakkautta ja turvaa saaneesta lapsesta kasvaa aikuinen, joka osaa ja haluaa jakaa rakkautta ja onnea edelleen. Tästä Jeesus oli selkeä esikuva.

        Anna hyvän kiertää, olipa työsi ja ammattisi mikä tahansa. Oletpa uskovainen, agnostikko tai ateisti! Anna hyvän, armollisen sanan kiertää kohtaamastasi ihmisestä toiseen!

        Lumipallon lailla tekemisiemme seuraukset vyöryvät hamaan äärettömyyteen asti. Lähimmäistemme toiminnassa me näemme heihin jättämämme jäljen.


      • samoq
        Auktoriteetti kirjoitti:

        Niin, ja huomasit sinäkin varmaan epätavallisen vinkin ja vihjeen, selvästikin myönteisen viittauksen maailman eri kirkkojen yhteiseen projektiin globaalista etiikasta. Harvemmin sellaisesta yhteisyydestä on Päivämiehessä kirjoitettu, ainakaan myönteisesti. Olisiko oire siitä että Antti Pentikäisen johtama KUA sittenkin säteilee jotain armoa myös SRK:n piireihin. Hyvä alku.

        No, ei se minun silmään niin sattunu. ;) Mä oon jotenkin aika ulkona näistä globalisaatiojutuista. Globaali etiikka on varmasti ihan kaunis ajatus ja voi virittää ihmisiä sielullisesti ihan uusille taajuuksille. Kuitenkin se todellinen etiikka mitä toivoisi ihmisten tavoittelevan on omien motiivien ja todellisten tarpeiden huomioimista ihan siinä lähipiirissä.
        Nämä tarpeet ja motiivit ovat esim. hoitokokousten osalta vain yhtä kaameaa mössöä. Ihmiset ovat todella hukassa oppien ja inhimillisten tunteiden sekamelskassa. Puhutaan lähimmäisen rakkaudesta ja kaikesta muusta kauniista, mutta ne jäävät vaan inhottavaksi sanahelinäksi, kun kaikkea tahraa menneisyyden ja nykyisyyden ratkaisemattomat ongelmat ja ristiriidat.
        Etiikka, onko se kirosana lestadiolaisessa yhteisössä? Jos on, niin miksi?


      • SRK!!!!!!

        Nyt tässä sekoitetaan yksilöt ja SRK. Tottakai yksittäiset vl-reppanat, jotka ovat sortuneet syntiiin, voivat mennä pyytelemään anteeksi jopa epäuskoisilta ja niin oikeaastaan täytyykin tehdä. Mutta SRK ei järjestönä pyytele anteeksi keneltäkään erikseen eikä miltään joukolta yhteisesti. Jumalan valtakunnan ovet ovat sepposen selällään yötä päivää. Jokainen voi mennä sinne anteeksi pyytelemään. Jumalan valtakunta ei erehdy.


      • aivan kuten
        samoq kirjoitti:

        No, ei se minun silmään niin sattunu. ;) Mä oon jotenkin aika ulkona näistä globalisaatiojutuista. Globaali etiikka on varmasti ihan kaunis ajatus ja voi virittää ihmisiä sielullisesti ihan uusille taajuuksille. Kuitenkin se todellinen etiikka mitä toivoisi ihmisten tavoittelevan on omien motiivien ja todellisten tarpeiden huomioimista ihan siinä lähipiirissä.
        Nämä tarpeet ja motiivit ovat esim. hoitokokousten osalta vain yhtä kaameaa mössöä. Ihmiset ovat todella hukassa oppien ja inhimillisten tunteiden sekamelskassa. Puhutaan lähimmäisen rakkaudesta ja kaikesta muusta kauniista, mutta ne jäävät vaan inhottavaksi sanahelinäksi, kun kaikkea tahraa menneisyyden ja nykyisyyden ratkaisemattomat ongelmat ja ristiriidat.
        Etiikka, onko se kirosana lestadiolaisessa yhteisössä? Jos on, niin miksi?

        ennen oli sana lähetystyö. No nythän sekin on ihan IN ja ovat kuuleman mukaan kovia lähetystyön tekijöitä, vaikka vievätkin omaa sanomaansa lähinnä vain omilleen.


      • suorastaan kumouksellista.
        samoq kirjoitti:

        "Onko tämä PM-kirjoitus nyt sitten SRK:n vastaus piispan kehotukseen arvioida herätysliikkeen omaa toimintaa noina aikoina?"

        Ei varmastikaan. Liikkeen johto pysyy selkeästi linjassaan: asioista vaietaan niin paljon kuin mahdollista.
        Erkki Alasaarela osoittaa kirjoituksessaan kuitenkin positiivista kristillistä laupiuden henkeä. Alasaarelan kirjoituksesta aistii aidon huolen ihmisten kärsimyksestä. Hänellä riittää ymmärrystä ja MYÖTÄTUNTOA myös SRK:n epähenkilöimiä erotettuja kohtaan. Tällainen ajattelu on vl-piireissä suorastaan kumouksellista.
        Hoitokokouksien siunauksellisuus on eräänlainen tabu, josta pidetään tiukasti kiinni. Mutta mitä siunauksellista niissä on oikeasti ollut? Kuka niistä on hyötynyt?

        Vaan uskon että suurin osa vl-uskovaisista on sitä mieltä että asiat tulee hoitaa kuntoon ilman kiertelyä ja kaartelua ja srk:n on pyydettävä anteeksi tekoaan alulle paniana.
        Olen vl ja kannatan rehellisyyttä ja avoimuutta sekä toivon ja uskon että srk ei puuttuisi enää puhujien suulla Jumalan yhdistämän avioparin peti elämään. Sanon sen vaikka ei ketjun aihe olekkaan.


      • samoq kirjoitti:

        No, ei se minun silmään niin sattunu. ;) Mä oon jotenkin aika ulkona näistä globalisaatiojutuista. Globaali etiikka on varmasti ihan kaunis ajatus ja voi virittää ihmisiä sielullisesti ihan uusille taajuuksille. Kuitenkin se todellinen etiikka mitä toivoisi ihmisten tavoittelevan on omien motiivien ja todellisten tarpeiden huomioimista ihan siinä lähipiirissä.
        Nämä tarpeet ja motiivit ovat esim. hoitokokousten osalta vain yhtä kaameaa mössöä. Ihmiset ovat todella hukassa oppien ja inhimillisten tunteiden sekamelskassa. Puhutaan lähimmäisen rakkaudesta ja kaikesta muusta kauniista, mutta ne jäävät vaan inhottavaksi sanahelinäksi, kun kaikkea tahraa menneisyyden ja nykyisyyden ratkaisemattomat ongelmat ja ristiriidat.
        Etiikka, onko se kirosana lestadiolaisessa yhteisössä? Jos on, niin miksi?

        Aivan uskomatonta on minusta se, että vl-puhuja ylipäätään kirjoittaa mitään globaalista etiikasta. Tämähän on suorastaan mullistavaa tuntien vl-uskon perusluonteen Pohjois-suomalaisena agraaritaustaisena herätysliikkeenä. Ehkä vl-liike on huomannut tulleensa erään tien päähän.

        Minusta on täysin luonnollista kehitystä, että kun globalisaation myötä kansat ja kulttuurit lähentyvät toisiaan, myöskin uskontojen on mentävä mukana. Sanoit hyvin, että globalisaatio voi virittää ihmisiä sielullisesti ihan uusille taajuuksille. Uskon, että näin tapahtuukin. Tämän uuden ymmärryksen myötä uskonnot ja uskonsuunnat lähentyvät toisiaan ja lopulta kenties yhdistyyvät globaaliksi uskonnoksi, joka puolustaa ja korostaa globaaleja eettisiä arvoja muita arvoja vastaan. Näin saattaa käydä hyvin pitkällä tähtäyksellä ja saattaa pahimmillaan johtaa myös uusiin uskonsotiin.

        Minun oma uskonvakaumukseni perustuu juuri tällaiseen ajatteluun. Kun lähtee siitä, että on vain yksi kaikkien ihmisten yhteinen Jumala, ei yhdistyvän maailman joka kolkassa voi olla eriytyneitä toisistaan poikkeavia jumalakäsityksiä.

        Lopulta on kuitenkin niin, että jokaisen ihmisen tulee ratkaista oma jumalasuhteensa ihan itse omakohtaisella uskolla.


      • samoq
        suorastaan kumouksellista. kirjoitti:

        Vaan uskon että suurin osa vl-uskovaisista on sitä mieltä että asiat tulee hoitaa kuntoon ilman kiertelyä ja kaartelua ja srk:n on pyydettävä anteeksi tekoaan alulle paniana.
        Olen vl ja kannatan rehellisyyttä ja avoimuutta sekä toivon ja uskon että srk ei puuttuisi enää puhujien suulla Jumalan yhdistämän avioparin peti elämään. Sanon sen vaikka ei ketjun aihe olekkaan.

        Ehkä tuossa Alasaarelan kirjoituksessa on kuitenkin myös kumouksellisia piirteitä ajatellen sitä miten hyvin ja perusteellisesti vl-liikkeessä on suorastaan vaiettu hoitokokousasioista. Liikkeen julkinen, seurasaarnoissa ja jopa yksityisessä "talostelussa" tiukasti esiintullut kanta on ollut vuosikymmenten ajan, että hoitokokoukset "olivat kuitenkin siunaukseksi".

        On mielestäni kumouksellista kun Alasaarela käyttää kolumnissaan sanoja "lyöty" ja "lyöjä" tai "hylkääjä" ja "hylätty". Tämä virittää keskustelua uudelle tasolle ja antaa mahdollisuuden liikkeen itsekriittisille pelinavauksille.
        En tiedä, mutta minulle tuli selkeä tunne siitä, että kolumnin kirjoittajaa on alkanut takautuvasti ahdistaa hoitokokousvääryydet ja hän tahtoisi olla lempeästi herättelemässä ihmisiä totuuden teille. Katsotaan mihin päin vene kääntyy..


      • Vastuuttomuus SRK:ssa
        Lumipallon lailla kirjoitti:

        Miksi puhut kielteisistä asioista, kun Aalasaarelan kirjoitukseta suorastaan huokuu rakkaus ja vastuullisuus?

        On arvokas asia että Alasaarela nostaa esiin meidän jokaisen eettisen vastuun. Juuri siitä on kyse kun haluamme luopua hengellisestä väkivallasta ja painostuksesta lähimmäisiä kohtaan.

        Kannatta lukea tarkkaan Alasaarelan teksti:

        ”Ihmisten keskinäisiin kanssakäymisiin ja sanomisiin liittyy suuri vastuu. Tekomme ja sanamme saattavat jättää toiseen ihmiseen jopa koko elämän kestävän muiston, joka kantaa ja kannustaa – tai joka masentaa ja tuo vihan tunteita.”

        Jokaisella meillä uskovaisellakin on vastuu tekemisistämme, toimimmepa sitten lähihoitajana, kioskin myyjänä, bussikuskina, kauppiaana, opiskelijana, maanviljelijänä, yrittäjänä, poliitikkona, kuluttajana - ja äitinä, isänä tai ystävänä... Meillä on vastuu keskenämme perheessä, ja rauhanyhdistyksellä, mutta myös tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Joka ikisellä päätöksellämme luomme tätä maailmaa, teemme tästä sen mikä se on.

        Rakkautta ja turvaa saaneesta lapsesta kasvaa aikuinen, joka osaa ja haluaa jakaa rakkautta ja onnea edelleen. Tästä Jeesus oli selkeä esikuva.

        Anna hyvän kiertää, olipa työsi ja ammattisi mikä tahansa. Oletpa uskovainen, agnostikko tai ateisti! Anna hyvän, armollisen sanan kiertää kohtaamastasi ihmisestä toiseen!

        Lumipallon lailla tekemisiemme seuraukset vyöryvät hamaan äärettömyyteen asti. Lähimmäistemme toiminnassa me näemme heihin jättämämme jäljen.

        Kauniita sanoja. Ikävä totuus on ettei yksi Alasaarela kesää tee. Elikkä ei yksi selvitykseen ja keskinäiseen hyväksymiseen kehottava kirjoitus ole SRK:n kanta!

        Erkki Alasaarela edustaa mielipiteineen vain itseään. Hänellä on muita vl-puhujia herkempi omatunto.

        SRK ei ole osoittanut millään tavoin mitään sen suuntaistakaan, että sen johto myöntäisi hoitokokousten hengellisen väkivallan erehdykseksi.


      • todellinen muutos
        Vastuuttomuus SRK:ssa kirjoitti:

        Kauniita sanoja. Ikävä totuus on ettei yksi Alasaarela kesää tee. Elikkä ei yksi selvitykseen ja keskinäiseen hyväksymiseen kehottava kirjoitus ole SRK:n kanta!

        Erkki Alasaarela edustaa mielipiteineen vain itseään. Hänellä on muita vl-puhujia herkempi omatunto.

        SRK ei ole osoittanut millään tavoin mitään sen suuntaistakaan, että sen johto myöntäisi hoitokokousten hengellisen väkivallan erehdykseksi.

        lähde yleensä aina ruohonjuuritasolta. Valtaa pitävät tulevat perässä viimeisinä, ainakin pakkovaltaa pitävät.


      • Valittiinko johtokuntaan?
        Vastuuttomuus SRK:ssa kirjoitti:

        Kauniita sanoja. Ikävä totuus on ettei yksi Alasaarela kesää tee. Elikkä ei yksi selvitykseen ja keskinäiseen hyväksymiseen kehottava kirjoitus ole SRK:n kanta!

        Erkki Alasaarela edustaa mielipiteineen vain itseään. Hänellä on muita vl-puhujia herkempi omatunto.

        SRK ei ole osoittanut millään tavoin mitään sen suuntaistakaan, että sen johto myöntäisi hoitokokousten hengellisen väkivallan erehdykseksi.

        Onkos tämä Erkki Alasaarela SRK:n sen uuden tulevan johtokuntaan valittu jäsen?


      • Yksinäinen miettijä
        todellinen muutos kirjoitti:

        lähde yleensä aina ruohonjuuritasolta. Valtaa pitävät tulevat perässä viimeisinä, ainakin pakkovaltaa pitävät.

        Mutta! Mihin tavallinen "ruohonjuuritasolla" elävä uskovainen muka pystyisi vaikuttamaan? Pidän itse hoitokokouksia suurena ktastrofina ja erehdyksenä. Hiljaa mielessäni. Mutta ei tämä asia kiinnosta ketään ry:llä. Useimmat "ruohonjuuri" tason uskovaiset ei ole kiinnostuneita keskustelemaan. Eikä kukaan uskalla asiaa ottaa esiin vuosikokouksessakaan. Me emme ole tottuneet puhumaan uskonasioista... Yllättääkö tämä? Mutta tämä on tosi.


      • Pettynyt Alasaarelaan
        SRK!!!!!! kirjoitti:

        Nyt tässä sekoitetaan yksilöt ja SRK. Tottakai yksittäiset vl-reppanat, jotka ovat sortuneet syntiiin, voivat mennä pyytelemään anteeksi jopa epäuskoisilta ja niin oikeaastaan täytyykin tehdä. Mutta SRK ei järjestönä pyytele anteeksi keneltäkään erikseen eikä miltään joukolta yhteisesti. Jumalan valtakunnan ovet ovat sepposen selällään yötä päivää. Jokainen voi mennä sinne anteeksi pyytelemään. Jumalan valtakunta ei erehdy.

        Ikvä tuottaa monelle pettymys.

        Alasaarelalla on tosiasiassa täysin sama linja kuin Aimo Hautamäellä (SRK:n pääsihteeri). He molemmat kääntävät hoitokokousten traagiset kokemukset ja koko siionin hajalle repineet vuodet vain joidenkin _yksilöiden_ keskinäisiksi satunnaisiksi kiistoiksi!

        Tällä tavoin SRK:n johto päääsee vastuustaan.

        Taitavaa - mutta kieroa ja valheellista.


      • tuota Mopin palstaa
        Yksinäinen miettijä kirjoitti:

        Mutta! Mihin tavallinen "ruohonjuuritasolla" elävä uskovainen muka pystyisi vaikuttamaan? Pidän itse hoitokokouksia suurena ktastrofina ja erehdyksenä. Hiljaa mielessäni. Mutta ei tämä asia kiinnosta ketään ry:llä. Useimmat "ruohonjuuri" tason uskovaiset ei ole kiinnostuneita keskustelemaan. Eikä kukaan uskalla asiaa ottaa esiin vuosikokouksessakaan. Me emme ole tottuneet puhumaan uskonasioista... Yllättääkö tämä? Mutta tämä on tosi.

        lukenut, niin kyllä he ovat siellä sanoneet puhuvansa asioista samanhenkisten ystäviensä kanssa, hoitokokouksistakin. Julkisesti niistä ei uskalleta puhua. Moppilaiset lienevät enimmäkseen eteläsuomalaisia, Pohjois-Suomessa voi olla toisenlaista.
        Ja onhan tuo Alasaarelankin kirjoitus ruohonjuuritasolta noussutta yksittäisen puhujan tekstiä.
        Hitaasti jauhavat Jumalan myllyt.


      • Ulossuljettu
        tuota Mopin palstaa kirjoitti:

        lukenut, niin kyllä he ovat siellä sanoneet puhuvansa asioista samanhenkisten ystäviensä kanssa, hoitokokouksistakin. Julkisesti niistä ei uskalleta puhua. Moppilaiset lienevät enimmäkseen eteläsuomalaisia, Pohjois-Suomessa voi olla toisenlaista.
        Ja onhan tuo Alasaarelankin kirjoitus ruohonjuuritasolta noussutta yksittäisen puhujan tekstiä.
        Hitaasti jauhavat Jumalan myllyt.

        Mopinpalstalaisten keskinäisillä keskusteluilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Tai on varmaan heille itselleen jonkinlaista terapiaa, kuin sorsaparven sosiaalinen kaakatus. Eiköhän hekin ala pian eristää vähemmän ja enemmän oikeaoppisia keskuudestaan...


      • vaikuttavat.
        Ulossuljettu kirjoitti:

        Mopinpalstalaisten keskinäisillä keskusteluilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Tai on varmaan heille itselleen jonkinlaista terapiaa, kuin sorsaparven sosiaalinen kaakatus. Eiköhän hekin ala pian eristää vähemmän ja enemmän oikeaoppisia keskuudestaan...

        On todella vapauttavaa huomata, että monet nykyvl:t ajattelevat aivan samoin kuin me kauan sitten erotetut. Me vain 30 vuotta liian aikaisin.


      • siellä
        Ulossuljettu kirjoitti:

        Mopinpalstalaisten keskinäisillä keskusteluilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Tai on varmaan heille itselleen jonkinlaista terapiaa, kuin sorsaparven sosiaalinen kaakatus. Eiköhän hekin ala pian eristää vähemmän ja enemmän oikeaoppisia keskuudestaan...

        Vaikuttaapa mihin vaikuttaa, ainakin siellä asiallisesti keskustellaan. Eikä pelkoa, sillä tarkoitus on tosiaan vain keskustella eikä jakaa oikeaoppisiin ja eriseuraisiin. Sieltä eristetään ja ulossuljetaan vain räksyttäjät.


      • Globaali etiikka
        Joosua kirjoitti:

        Aivan uskomatonta on minusta se, että vl-puhuja ylipäätään kirjoittaa mitään globaalista etiikasta. Tämähän on suorastaan mullistavaa tuntien vl-uskon perusluonteen Pohjois-suomalaisena agraaritaustaisena herätysliikkeenä. Ehkä vl-liike on huomannut tulleensa erään tien päähän.

        Minusta on täysin luonnollista kehitystä, että kun globalisaation myötä kansat ja kulttuurit lähentyvät toisiaan, myöskin uskontojen on mentävä mukana. Sanoit hyvin, että globalisaatio voi virittää ihmisiä sielullisesti ihan uusille taajuuksille. Uskon, että näin tapahtuukin. Tämän uuden ymmärryksen myötä uskonnot ja uskonsuunnat lähentyvät toisiaan ja lopulta kenties yhdistyyvät globaaliksi uskonnoksi, joka puolustaa ja korostaa globaaleja eettisiä arvoja muita arvoja vastaan. Näin saattaa käydä hyvin pitkällä tähtäyksellä ja saattaa pahimmillaan johtaa myös uusiin uskonsotiin.

        Minun oma uskonvakaumukseni perustuu juuri tällaiseen ajatteluun. Kun lähtee siitä, että on vain yksi kaikkien ihmisten yhteinen Jumala, ei yhdistyvän maailman joka kolkassa voi olla eriytyneitä toisistaan poikkeavia jumalakäsityksiä.

        Lopulta on kuitenkin niin, että jokaisen ihmisen tulee ratkaista oma jumalasuhteensa ihan itse omakohtaisella uskolla.

        "oma uskonvakaumukseni perustuu juuri tällaiseen ajatteluun. Kun lähtee siitä, että on vain yksi kaikkien ihmisten yhteinen Jumala "

        - ja ehkä Alasaarelakin on samalla kannalla...että meidän kaikkien tulisikohdella toisiamme Kristuksen mielellä... ei siis eristäen, helvetin lapsiksi tuomiten, leimaten väärähenkiseksi kososlaiseksi... vaan toinen toistamme rakastaen ja kunnioittaen, tukien ja auttaen...


    • se on

      Raamattu kehoittaa kärsinyttä osapuolta aloitteellisuuteen.
      Alasaarela kuitenkin kirjoittaa hyvin:
      ei ainoastaan kärsineen tulisi olla aloitteellinen, vaan myös kärsimyksen aiheuttajan tulisi olla aloitteellinen.

      Se on oikeaa puhetta.

      Mielipiteenäni sanoisin, että hoitokokouksista kärsineet ovat olleet aloitteellisia, kun ovat asiaa pitäneet esillä.
      Nyt pitäisi sen toisen osapuolen, väärientekijöiden, olla myös aloitteellisia - kuten Alasaarela heitä kirjoituksessaan rohkaisee ja kehoittaa.

      • Alasaarelalla

        Haluan kiittää Alasaarelaa tästä rakkauteen ja sovintoon kehottavasta hienosta kirjoituksesta. Toivon että tämä on oire terveestä muutoksesta SRK:n johtokunnan asenteissa.

        Ei ole tervettä että liikkeen johto ei ole tehnyt täle asialle mitään, piilotellut ja salaillut vain.


      • Loppuiko henki?
        Alasaarelalla kirjoitti:

        Haluan kiittää Alasaarelaa tästä rakkauteen ja sovintoon kehottavasta hienosta kirjoituksesta. Toivon että tämä on oire terveestä muutoksesta SRK:n johtokunnan asenteissa.

        Ei ole tervettä että liikkeen johto ei ole tehnyt täle asialle mitään, piilotellut ja salaillut vain.

        Mopin palstalta löysin Väinö Havaksen saarnan vuodelta 1929. Tässä kohtaa Havas ennustaa tarkkaan, millaista hoitokokouksissa 1970-80-luvulla tapahtui:

        "- - Veri sitoo myös jäsenet toinen toisiinsa. Jos sovintosaarna vaikenee täyttää epävarmuus sydämet. Ei silloin jaksa uskoa autuaaksi itseänsä eikä muita. Rakkaus kylmenee. Veli näkyy kovin kehnoksi kristityksi. Mutta kun on verisen lunastuksen perustuksella lapsellinen uskonrohkeus ja pelastusvarmuus sielussa, silloin näyttää Herran lauma sangen kauniilta ja heikoinkin veli paremmalta kuin itse on."

        Hoitokokouksissa kiellettiin seurakuntaa antamasta syntejä anteeksi vaikak uskovainen vanhus siunausta pyysi. Oli armo kateissa! Puhujat eli hoitomiehet puistivat päätään, ja seurakunta ei rohjennut siunata Jeesuksen verellä.

        Hoitomiehet näkivät hyvin halpana ne kiusaamansa ja eteen kutsumansa uskonveljet ja sisaret. Loukkaavia sanoja käyttivät. Ei näyttänyt heistä "heikko veli paremmalta kuin itse"...

        Mopin palstalla on muitakin vanhoja saarnoja, joita nimim. Pölyttynyt on sinne laittanut kaikkien luettavaksi. Sieltä voi tehdä löytöjä. Myös O.H. Jussilan saarnoja on siellä.


      • Loppuiko henki?
        Alasaarelalla kirjoitti:

        Haluan kiittää Alasaarelaa tästä rakkauteen ja sovintoon kehottavasta hienosta kirjoituksesta. Toivon että tämä on oire terveestä muutoksesta SRK:n johtokunnan asenteissa.

        Ei ole tervettä että liikkeen johto ei ole tehnyt täle asialle mitään, piilotellut ja salaillut vain.

        Mopin palstalta löysin Väinö Havaksen saarnan vuodelta 1929. Tässä kohtaa Havas ennustaa tarkkaan, millaista hoitokokouksissa 1970-80-luvulla tapahtui:

        "- - Veri sitoo myös jäsenet toinen toisiinsa. Jos sovintosaarna vaikenee täyttää epävarmuus sydämet. Ei silloin jaksa uskoa autuaaksi itseänsä eikä muita. Rakkaus kylmenee. Veli näkyy kovin kehnoksi kristityksi. Mutta kun on verisen lunastuksen perustuksella lapsellinen uskonrohkeus ja pelastusvarmuus sielussa, silloin näyttää Herran lauma sangen kauniilta ja heikoinkin veli paremmalta kuin itse on."

        Hoitokokouksissa kiellettiin seurakuntaa antamasta syntejä anteeksi vaikak uskovainen vanhus siunausta pyysi. Oli armo kateissa! Puhujat eli hoitomiehet puistivat päätään, ja seurakunta ei rohjennut siunata Jeesuksen verellä.

        Hoitomiehet näkivät hyvin halpana ne kiusaamansa ja eteen kutsumansa uskonveljet ja sisaret. Loukkaavia sanoja käyttivät. Ei näyttänyt heistä "heikko veli paremmalta kuin itse"...

        Mopin palstalla on muitakin vanhoja saarnoja, joita nimim. Pölyttynyt on sinne laittanut kaikkien luettavaksi. Sieltä voi tehdä löytöjä. Myös O.H. Jussilan saarnoja on siellä.


    • samoq

      Hyvä kirjoitus.

      "Oliko meitä hoitokokouksissa vain kaksi paikalla?"

      Maailman jakaminen kahtia hyvään ja pahaan näkyy Alasaarelan kirjoituksen taustalla. Jotenkin tuntuu, että menee pahasti sekaisin se kuka on kärsinyt ja miksi. Näin sivusta seuraten ei voi välttyä näkemästä asetelmaa, jossa yksittäisiä ihmisiä hengellisesti murhattiin ja eristettiin joukon ulkopuolelle suorastaan mielivaltaisella opilla "Jumalan huoneenhallituksesta" ja erilaisista vääristä hengistä. Ja kaiken tuon mahdollisti koko joukon paatuminen (muutamia harvoja lukuunottamatta) ja sokeutuminen väärien vallankäyttäjien edessä. Sudet toden totta tulivat ja raatelivat. Eivätkä säästäneet laumaa.
      Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan. Loppujen lopuksi koko lauma tuli järkytetyksi ja kasvatetuksi pelkoon.

      Hyvä ja positiivinen kirjoitushan tuo Alasaarelan Erkin kolumni kuitenkin oli.
      Toivo liikkeen hengellisestä uudistumisesta ja asioiden kristillisestä korjaamisesta elää.
      Jumalan runsasta siunausta kaikille lyödyille.

      • Lukija Oulusta

        Hyvin sanoit:

        >> Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet, vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan. Loppujen lopuksi koko lauma tuli järkytetyksi ja kasvatetuksi pelkoon.

        Tämä on syvmimmin raadellut seikka, lopultakin. Sillä ne, jotka hiljaa hyväksyivät vääryydet eivätkä puuttuneet siihen, saivat sielulleen vahingon.

        Se asia ei varmasti unohdu. Se ei unohdu että hyväksyi ja osallistui vääryyteen itse, vaikka vain läsnäolemalla.

        Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus.


      • samoq
        Lukija Oulusta kirjoitti:

        Hyvin sanoit:

        >> Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet, vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan. Loppujen lopuksi koko lauma tuli järkytetyksi ja kasvatetuksi pelkoon.

        Tämä on syvmimmin raadellut seikka, lopultakin. Sillä ne, jotka hiljaa hyväksyivät vääryydet eivätkä puuttuneet siihen, saivat sielulleen vahingon.

        Se asia ei varmasti unohdu. Se ei unohdu että hyväksyi ja osallistui vääryyteen itse, vaikka vain läsnäolemalla.

        Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus.

        "Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus."

        Muuttuisiko opetus ihan automaattisesti tuollaisen kokonaisvaltaisen parannuksen kautta?
        Itse uskon, että kyllä. Loppuisi ihmisten jakaminen uskovaisiin ja epäuskoisiin. Poistuisivat ihmissäännöt. Tilalle tulisi rakkaus ja Jumalan tahdon etsiminen.


      • ... tavallinen uskovainen, ...
        Lukija Oulusta kirjoitti:

        Hyvin sanoit:

        >> Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet, vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan. Loppujen lopuksi koko lauma tuli järkytetyksi ja kasvatetuksi pelkoon.

        Tämä on syvmimmin raadellut seikka, lopultakin. Sillä ne, jotka hiljaa hyväksyivät vääryydet eivätkä puuttuneet siihen, saivat sielulleen vahingon.

        Se asia ei varmasti unohdu. Se ei unohdu että hyväksyi ja osallistui vääryyteen itse, vaikka vain läsnäolemalla.

        Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus.

        "Sillä ne, jotka hiljaa hyväksyivät vääryydet eivätkä puuttuneet siihen, saivat sielulleen vahingon. -- Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus. "

        Mitä enemmän asiaa ajattelee, juuri noinhan se asia todelal on. Mutta ei tietenkään ketään pakottamalla eikä kskemällä parannukseen. Ei tietenkään. Se joka tuntee piston sydämessään, sen tekee...

        Eri asia on, millä tavoin parannuksen hoitokokousten hyväksymisestään voi tehdä, kun ei sitä ainakaan nykyisessä SRK:ssa voi tehdä. Kun siellä edelleen hyväksytään hoitokokoukset täysin onnistuneina, siunauksellisina menettelyinä... Yksi mahdollisuus on tehdä parannus sellaiselel vl-uskovaiselel joka ei itse hyväksy hoitokokouksia ja on sanoutunut niistä irti...

        Mutta toisaalta, rippihän on pätevä lutherin mukaan riippumatta ripin vastaanottajan sielun tilasta...

        Itse kukin saattaa siis käydä parannuksen askelille oman seurakunann tai kenen hyvänsä papin tai kirkon työntekijän puoleen...


      • sama kuu
        samoq kirjoitti:

        "Kaikkien silloisten aikuisten vl:ien pitäisi tehdä tästä osallisuudestaan parannus."

        Muuttuisiko opetus ihan automaattisesti tuollaisen kokonaisvaltaisen parannuksen kautta?
        Itse uskon, että kyllä. Loppuisi ihmisten jakaminen uskovaisiin ja epäuskoisiin. Poistuisivat ihmissäännöt. Tilalle tulisi rakkaus ja Jumalan tahdon etsiminen.

        Mihin enää tarvittaisiin vl-liikettä, jos se sulaisi yleiskristilliseksi? Sosiaalisen yhteisöllisyyden ylläpitämiseen?


      • Tyhymä Oulusta
        sama kuu kirjoitti:

        Mihin enää tarvittaisiin vl-liikettä, jos se sulaisi yleiskristilliseksi? Sosiaalisen yhteisöllisyyden ylläpitämiseen?

        Onko vl-liike itsetarkoitus?

        Ei kai kukaan ole kiistänyt etteikö SRK voi toimia ja koota oman toimintasa piiriin ne joita sen tyyppinen hengellinen käytäntö elämssä tukee ja rohkaisee. Hengellinen koti. Ei siihen hengellien koti -ajatukseen tarvitse aina sisältyä kaikille muille julistettua helvetintuomiota ... :-)


      • sama kuu
        Tyhymä Oulusta kirjoitti:

        Onko vl-liike itsetarkoitus?

        Ei kai kukaan ole kiistänyt etteikö SRK voi toimia ja koota oman toimintasa piiriin ne joita sen tyyppinen hengellinen käytäntö elämssä tukee ja rohkaisee. Hengellinen koti. Ei siihen hengellien koti -ajatukseen tarvitse aina sisältyä kaikille muille julistettua helvetintuomiota ... :-)

        pidetään niin tiukasti kiinni vain me-opista ja ihmissäännöistä, jos ei pelätä, että väki karkaa muuten tiehensä? Kuinka pieni joukko sitä hengellistä kotia jäisi asumaan? Siinä katoaisi maallista valtaa ja varallisuutta, ja kalliit toimitalot kolisisivat tyhjyyttään. Kyllä vl-liike on nimenomaan itsetarkoitus. Tai siis ei varsinaisesti itsetarkoitus, vaan sen tarkoitus on saada ihmiset tuntemaan itsensä suuriksi ja tärkeiksi. Jos ei tätä asemaa voida turvata opin avulla, niin minkä sitten.
        No joo, oli väärin kysyä, että mihin sitä tarvittaisiin. Tietysti oman aseman pönkittämiseen.


      • tosiasiassa
        sama kuu kirjoitti:

        Mihin enää tarvittaisiin vl-liikettä, jos se sulaisi yleiskristilliseksi? Sosiaalisen yhteisöllisyyden ylläpitämiseen?

        >> Sosiaalisen yhteisöllisyyden ylläpitämiseen?

        Eiköhän rauhanyhdistyksellä käydä etupäässä tuosta sysystä jo nykyäänkin.

        Tunnen muutamia vl:iä, koulutettuja, jotka ovat myöntäneet, että irrottautuisivat liikkeestä, jos eivät silloin menettäisi omaa sosiaalista verkostoaan. Ystäviään ja yhteyksiä sukulaisiin. Ovat myöntäneet myös, etteivät allekirjoita SRK:n nykyistä oppia. Suurimmalla osalla väestä ei ole vähintäkään kiinnostusta minkäänäaisiin opillisiin kysymyksiin. Nehän ovat lapseesta saakka itsestään selviä.


      • vastusti

        "Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan."

        Äitini vastusti hoitokokouksia kotipaikkakunnallani vetäneen puhujan menettelytapoja. Tästä oli seurauksena äitiini kohdistunut vuosikausien hoitokierre "rakkauden neuvoineen". Piina oli sitä luokkaa, että jopa minä toivoin että äitini olisi sulkenut suunsa. Erittäin traumaattinen kokemus minullekin, joka olin tuolloin teini-ikäinen!


      • samoq
        vastusti kirjoitti:

        "Pahinta koko tapahtumissa ei kenties ollutkaan nuo raatelevat sudet vaan lammaslauma, joka ei noussut ilmiselvää hirvittävää vääryyttä vastaan."

        Äitini vastusti hoitokokouksia kotipaikkakunnallani vetäneen puhujan menettelytapoja. Tästä oli seurauksena äitiini kohdistunut vuosikausien hoitokierre "rakkauden neuvoineen". Piina oli sitä luokkaa, että jopa minä toivoin että äitini olisi sulkenut suunsa. Erittäin traumaattinen kokemus minullekin, joka olin tuolloin teini-ikäinen!

        Mitä todellista hyvää on yhteisössä, jossa on parempi vaieta kuin nousta vääryyttä vastaan?
        Olen surullinen.


      • Näin hoitokokoukset
        samoq kirjoitti:

        Mitä todellista hyvää on yhteisössä, jossa on parempi vaieta kuin nousta vääryyttä vastaan?
        Olen surullinen.

        Todella hyvä kysymys! VL-liike on sisältä hyvin hyvin mädäntynyt.

        Jos te vaikenette vääryyden edessä, kivetkin alkavat huutaa, sanoi Jeesus.


    • tuo kirjoitus

      Oli enin mitä kukaan uskaltaa tässä vaiheessa päikkärissä kirjoittaa, ikäänkuin päänavaus. Tyvestä puuhun noustaan.

      • Alasaarelalla

        Juuri niin. Nuorten uskovaisten polvi on ennakkoluulotonta ja varmasti sovinnonhaluista, mutta se ei tiedä vielä mitään tapahtuneesta. Tämä oli tärkeä avaus.


      • Sisäpiiristä

        "enin mitä kukaan uskaltaa tässä vaiheessa päikkärissä kirjoittaa"

        Mitä pelkäämistä nyt on kun on uusi johtokunta aloittamassa?


    • tästä

      Ensi kertaa Päivämiehessä ei kirjoitettu armottomalla tavalla hoitokokouksissa lyödyistä.

      • Jätät toiseen jäljen

        On merkilepantava painotus, että Alasaarela aloittaa kirjoituksensa VASTUUTA korostaen.

        "Ihmisten keskinäisiin kanssakäymisiin ja sanomisiin liittyy suuri vastuu."

        Tämä on uutta Päivämiehessä. Hän kijroittaa siitä, miten suuri vaikutus sanoilla ja teoilla voi olla lähimmäiseen:

        "Tekomme ja sanamme saattavat jättää toiseen ihmiseen jopa koko elämän kestävän muiston, joka kantaa ja kannustaa – tai joka masentaa ja tuo vihan tunteita."

        Tämä on todella MERKITTÄVÄ ASIA.
        Vastuun korostaminen liittyen hoitokokouksiin.

        Jokainen jättää kohtaamiinsa ihmisiin jäljen!


    • joteinkin näin?

      Meidän saarnamiesten ja muiden ihmisten keskinäisiin kanssakäymisiin ja sanomisiin liittyi puoleltamme suuri vastuu. Tekomme ja sanamme ovat jättäneet toisiin ihmisiin koko elämän kestävän muiston, joka kantaa ja kannustaa meitä ylämaisia – ja joka masentaa ja tuo oikeudenmukaisuusvaatimuksia, vihan ym. negatiivisia tunteita alistettuihin.

      Kärsinyttä osapuolta kehotetaan aloitteellisuuteen, mutta molemmat ovat asianosaisia - ja syyllinenkin tietää syyllisyytensä. Tapahtunut vääryys kuluttaa onneksi molemmilta elämän voimia, ja asioiden sopimiseksi on hyvä, että SRK:kin on aloitteellinen ja nöyrtyy. Saattaa olla, että rikollinen ei kokenut asiaa ongelmalliseksi suuressa vallassaan.

      Ulkopuolellemme on haavoille lyötyjä ja hyljättyjä ihmisiä. Olisi tärkeää, että me lyöjät ja he lyödyt, me hylkääjät ja he hyljätyt kohtaisivat ja pystyisivät käymään kipeät asiat läpi puolueettoman puheenjohtajan johdolla niin, että elämä helpottuisi. Ennen kaikkea rukoilemme, että anteeksiantamuksen evankeliumi saisi pestä haavat ja että SRK saisi eksyneet lampaat takaisin laumaansa - muutoinhan sitä uhkaa maineenmenetyksen lisäksi maallisetkin menetykset.

      • Ilmainen neuvo

        Viittaat siihen että SRK voisi menettää jotakin aineellisessa mielessä jos se selvityttäisi hoitokokousten vääryydet. Sitä en usko.

        Ei ole perusteita haastaa SRK:n vastuullisia oikeudellisessa mielessä vastaamaan tapahtuneesta, sillä rikoksena - jos sirkoksia on tehty sanan juridisessa mielessä - tapahtumat ovat jo vanhentuneet.

        Maineensa ja luotettavuutensa tähden SRKn tulisi hoitokokoukset selvittää.


      • eivät vanhene?
        Ilmainen neuvo kirjoitti:

        Viittaat siihen että SRK voisi menettää jotakin aineellisessa mielessä jos se selvityttäisi hoitokokousten vääryydet. Sitä en usko.

        Ei ole perusteita haastaa SRK:n vastuullisia oikeudellisessa mielessä vastaamaan tapahtuneesta, sillä rikoksena - jos sirkoksia on tehty sanan juridisessa mielessä - tapahtumat ovat jo vanhentuneet.

        Maineensa ja luotettavuutensa tähden SRKn tulisi hoitokokoukset selvittää.

        Jotkut ovat täällä väittäneet, että rikokset ihmisyyttä vastaan eivät vanhene.


      • kärsivät!!!!
        eivät vanhene? kirjoitti:

        Jotkut ovat täällä väittäneet, että rikokset ihmisyyttä vastaan eivät vanhene.

        SRK osallistui ns. hoitokokouksiin yhteensä 488 kertaa 1960-70 luvuilla. Ihmisyyteen kohdistuvia rikoksia on täytynyt tulla tehdyiksi noissa yöllisissä hoitokokouksissa.
        Ihmisyyteen kohdistuvat rikokset oireilivat uhreissa mielenterveyden järkkymisinä, junan alle hyppimisinä ja itsensä ammuskeluina.


    • hengen erottamisen lahja

      Luultavasti nuorempi vl-lukijakunta ei osaa liittää E. Alasaarelan kirjoituksen yksityiskohtia yhtään mihinkään. Sillä he eivät tunne oman hengellisyytensä lähihistoriaa.

      • tunne taustaa

        Totta! Nuoret ei pysty yhdistämään asioita... Tätä osoittaa Metaskeeman kirjoitus tuossa alla. Uskovaisten nuori polvi ei tunne taustoja. Alasaarela tuntee hoitokokousvuodet.


      • siihen
        tunne taustaa kirjoitti:

        Totta! Nuoret ei pysty yhdistämään asioita... Tätä osoittaa Metaskeeman kirjoitus tuossa alla. Uskovaisten nuori polvi ei tunne taustoja. Alasaarela tuntee hoitokokousvuodet.

        Ei taida Alasaarela sen kummemmin tuntea hoitokokouksia. 70-luvulla hän oli parikymppinen opiskelijapoika, ja "kotoisin" hän on niin pienestä Siionista, ettei siellä taidettu isommin ketään hoitaa. Ja kovin kaukana asui seurapaikoistakin, ei sieltä taidettu joka pyhä liikkeelle lähteä.

        Ja muutenkin perhe oli vaatimatonta, nöyrää väkeä. Paljon lapsia, jotka kaikki opiskelivat pitkälle ja ovat menestyneet elämässä. Ja luultavasti edelleen ovat uskomassa kaikki.


      • Nuoruuden kauhut
        siihen kirjoitti:

        Ei taida Alasaarela sen kummemmin tuntea hoitokokouksia. 70-luvulla hän oli parikymppinen opiskelijapoika, ja "kotoisin" hän on niin pienestä Siionista, ettei siellä taidettu isommin ketään hoitaa. Ja kovin kaukana asui seurapaikoistakin, ei sieltä taidettu joka pyhä liikkeelle lähteä.

        Ja muutenkin perhe oli vaatimatonta, nöyrää väkeä. Paljon lapsia, jotka kaikki opiskelivat pitkälle ja ovat menestyneet elämässä. Ja luultavasti edelleen ovat uskomassa kaikki.

        Älykkäälle, lahjakkaalle ja myötäelävälle kaksikymppiselle on voinut jäädä syvinä haavoina mieleen mitä silloin tapahtui. Kaksikymppinen kaveri saattaa olla herkkä ja hänellä on vielä omatunto kohdallaan.

        Itse olin samanikäinen, ja vaikka en älykäs olekaan, sydän on paikallaan. Sieluni aisti syvän pahantahtoisuuden hoitomiehistä ja rauhanyhdistyksen ilmpiirin: täynnä tavallisten uskovaisten hätäännystä ja pelkoa hoitomiesten edessä, kerta kerran jälkeen yhä uudestaan pidetyissä hoitokokouksissa. Se ei millään meinannut loppua kun se kierre alkoi. Aina vaan piti uudestaan repiä auki jo anteeksi annettuja syntejä.


      • kolmikymppiseenkin!
        Nuoruuden kauhut kirjoitti:

        Älykkäälle, lahjakkaalle ja myötäelävälle kaksikymppiselle on voinut jäädä syvinä haavoina mieleen mitä silloin tapahtui. Kaksikymppinen kaveri saattaa olla herkkä ja hänellä on vielä omatunto kohdallaan.

        Itse olin samanikäinen, ja vaikka en älykäs olekaan, sydän on paikallaan. Sieluni aisti syvän pahantahtoisuuden hoitomiehistä ja rauhanyhdistyksen ilmpiirin: täynnä tavallisten uskovaisten hätäännystä ja pelkoa hoitomiesten edessä, kerta kerran jälkeen yhä uudestaan pidetyissä hoitokokouksissa. Se ei millään meinannut loppua kun se kierre alkoi. Aina vaan piti uudestaan repiä auki jo anteeksi annettuja syntejä.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että vl-liike oli hyvä ja turvallinen minun lapsuudessa, mutta nämä vallanhimoiset johtomiehet sen täysin tärvelivät (HS, ER ym.). Siksi onkin enemmän kuin surullista, että vielä noita sen ajan miehiä aina vaan valitaan uudestaan ja uudestaan jotopaikoille. Miksi ihmeessä?


    • metaskeema

      Mielestäni se kertoo lähinnä nykyajan vanhoillislestadiolaisuuden sielunhoidollisista linjauksista, joihin ei kuulu enää toivon mukaan pakolliset julkiset ripittäytymiset.

      • kaipaa perusteluja

        Jos väitteesi pitäisi paikkansa, miten selität Alasaarelan puheen "lyödyistä" ja "hylätyistä"?


    • alpomurberger

      >>Oliko meitä hoitokokouksissa vain kaksi paikalla?

      • tuumaakaan

        On päivänselvää, ettei SRK anna periksi tuumaakaan. Järjestönä se ei taivu mihinkään myönnytyksiin.


      • ei enää orja

        Kirjoituksestasi.
        Aamen.


      • laulua

        lauloi isäni lapsuudessani. Se jätti lähtemättömän jäljen ja soi vieläkin sielussani... Sekin on poistettu 70-luvun laulukirjauudistuksessa "opillisesti vääränä".


      • sanojen mukaanhan
        laulua kirjoitti:

        lauloi isäni lapsuudessani. Se jätti lähtemättömän jäljen ja soi vieläkin sielussani... Sekin on poistettu 70-luvun laulukirjauudistuksessa "opillisesti vääränä".

        Jeesus on kallein eikä seurakunta.


    • ja tilaajia

      Avaaaja teki palveluksen Päivämiehelle. Alasaarelan kolumnin on nyt lukeneet tuhannet sellaiset ihmiset jotka eivätkoskaan käy SRK:n sivulla. Jotkut heistä ovat voineet tilata Päivämiehen tai muita SRK:n julkaisuja.

      Jokohan vl-puhujat antavat luvan nettisivujen lukemiseen ja ehkä jopa tänne kirjoittamiseen?

      • samassa PM:ssä

        missä Alasaarela kolumnoi. Esa Koukkari sanoi, että "uskovainen voi vapaasti LUKEA nettikeskusteluja".


      • Alistettu lammas
        samassa PM:ssä kirjoitti:

        missä Alasaarela kolumnoi. Esa Koukkari sanoi, että "uskovainen voi vapaasti LUKEA nettikeskusteluja".

        Kiitos! Ei ole pitkä aika kun seurakuntaillassa tuomittiin tämä nettipalstojen seuraaminen.

        Meitä päästetään välillä vähän löysempäänkin liekaan, meitä lampaita.


      • Lukuluvan saanut

        On saattanu useampi tuhat lukijaa tulla netin kautta Erkille.


      • painettuna
        Lukuluvan saanut kirjoitti:

        On saattanu useampi tuhat lukijaa tulla netin kautta Erkille.

        Useimmat uskovaiset tilaa paperilehden. Netissä ei ole paljon mitään...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe