Kohtalotovereita?

Syöppö

Taustalla lievä anoreksia noin 12v sitten, nyt vaikea masennus yms. johon lääkitys.
Olen alkanut ahmia ahdistuskohtausten aikana ja muutenkin silloin, kun on oikein paska olo. No sehän ei tietenkään auta yhtään, vaan ahmimisen jälkeen (suklaa, irtokarkit, leivokset) on entistä kamalampi olo. Lisäksi haen jatkuvasti tekosyitä ahmia.

Nyt lähipäivinä olen alkanut pelätä kaupassa käymistä ihan hirveästi. Joudun tekemään henkisesti kamalasti töitä, että pääsen karkkihyllyjen ohi ostamatta mitään. Olen yrittänyt korvata herkkuja marjoilla, mutta se ei auta yhtään, mielessä pyörii jatkuvasti karkit. En voi kohta käydä kaupassa enää ollenkaan, vaan mieheni on hoidettava kaikki.

Olen ihan loppu siihen, että ajattelen 90% päivästä pelkkää syömistä. Olo on kamala, kun koko ajan odotan ratkeamista ja sitä pistettä, kun vihdoin saan karkkia suuhuni. Se tuntuu niin taivaalliselta...

Olisiko olemassa joku, joka jakaisi tämän tuskan kanssani? Voisimmeko kirjoitella tai tekstailla kun se kaikkein heikoin hetki on hollilla? Olisiko joku, joka edes tänne kertoisi, etten ole yksin...? Just nytkin istun auton avaimet kädessäni ja yritän olla lähtemättä karkkikauppaan...

6

1650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Kuulostaa todellakin tutulta. Olen ollut syömishäiriön armoilla parisen vuotta. Juuri nuota ahmimisia. Joskus on aikoja ettei edes välitä, joskus olen jatkuvasti ahmimassa ja oksentamassa vuorotellen. Ahdistus tulee päivän ensimmäisen ruoka annoksen jälkeen.

      Et ole yksin! :)

      • Syöppö

        Tämä on todellakin maan päällinen helvetti. Kadehdin sinua siitä, että onnitut oksentamaan syömäsi karkit. Itse en ole siihen vielä alkanut. Yritän epätoivoisesti kuluttaa syömäni lenkeillä ja vahdin vaakaa tuskastumiseen asti. Olo on nykyään aina kamala. En tiedä kauanko jaksan...


      • Syöppö kirjoitti:

        Tämä on todellakin maan päällinen helvetti. Kadehdin sinua siitä, että onnitut oksentamaan syömäsi karkit. Itse en ole siihen vielä alkanut. Yritän epätoivoisesti kuluttaa syömäni lenkeillä ja vahdin vaakaa tuskastumiseen asti. Olo on nykyään aina kamala. En tiedä kauanko jaksan...

        Samaistun hyvin paljon kertomiisi asioihin. Minkälaisia määriä syöt normaalin päivän aikana? Ihmettelen, miksi nuori ihminen joutuu tämän helvetin keskelle. Apua ei enää saa kun on päässyt lihoamaan pahimmista ajoista. Ei pysty ajatella juuri muuta kun ruokaa.


      • Ruoka mielessä!
        Aamu-Helmi kirjoitti:

        Samaistun hyvin paljon kertomiisi asioihin. Minkälaisia määriä syöt normaalin päivän aikana? Ihmettelen, miksi nuori ihminen joutuu tämän helvetin keskelle. Apua ei enää saa kun on päässyt lihoamaan pahimmista ajoista. Ei pysty ajatella juuri muuta kun ruokaa.

        Itse olen liikunnallinen ihannepainoinen nainen, jolla myös tämä ahmimisongelma. Välillä paino voi nousta lyhyen ajan sisällä viisikin kiloa, koska ahmimiskausi päällä. Joskus oksennan, yleensä en.
        Sitten taistelen painoni takaisin "ihanteeseen".

        Tämä on todella raskasta henkisesti. Aamulla jo pelottaa tulevan päivän kiusaukset. Viime viikolla töissä oli täytekakku ja koko päivä meni pilalle. Söin yhden palan ja loppupäivän sitten kyttäsin sekä mietin sitä kakkua 24/7. Halusin sitä lisää, mutta kaikille oli tarkoitettu ainoastaan yksi siivu. Työpäivän jälkeen menin kauppaan ja ostin ison kakun, jonka söin yksin kokonaan illalla jälkiruuaksi.

        Yleensä myös mietin kaikkia leivoksia, karkkeja ym. koko ajan. Että koska sallin itselleni taas ahmimispäivän.

        Kun rupean ahmimaan, syön hirveästi. En tunne kylläisyyttä ollenkaan, vaan koko ajan tekee mieli lisää. Tää hallitsee jo mun elämistä, koska tuntuu, että kaikki energia aamusta alkaen menee siihen, että yrittää olla aloittamatta ahmimista.


      • ruoka maistuu...
        Ruoka mielessä! kirjoitti:

        Itse olen liikunnallinen ihannepainoinen nainen, jolla myös tämä ahmimisongelma. Välillä paino voi nousta lyhyen ajan sisällä viisikin kiloa, koska ahmimiskausi päällä. Joskus oksennan, yleensä en.
        Sitten taistelen painoni takaisin "ihanteeseen".

        Tämä on todella raskasta henkisesti. Aamulla jo pelottaa tulevan päivän kiusaukset. Viime viikolla töissä oli täytekakku ja koko päivä meni pilalle. Söin yhden palan ja loppupäivän sitten kyttäsin sekä mietin sitä kakkua 24/7. Halusin sitä lisää, mutta kaikille oli tarkoitettu ainoastaan yksi siivu. Työpäivän jälkeen menin kauppaan ja ostin ison kakun, jonka söin yksin kokonaan illalla jälkiruuaksi.

        Yleensä myös mietin kaikkia leivoksia, karkkeja ym. koko ajan. Että koska sallin itselleni taas ahmimispäivän.

        Kun rupean ahmimaan, syön hirveästi. En tunne kylläisyyttä ollenkaan, vaan koko ajan tekee mieli lisää. Tää hallitsee jo mun elämistä, koska tuntuu, että kaikki energia aamusta alkaen menee siihen, että yrittää olla aloittamatta ahmimista.

        Joo, helvettiä todellakin.
        En tiedä mitä tässä enää voisi tehdä.
        Olen yrittänyt kaikkea, paitsi pitkällistä terapiaa, johon ei vielä tällä hetkellä ole mahdollisuuksia.

        Taistelen. Paino on pysynyt samassa nyt n. 1,5 vuotta, johon se nousi lyhyen ajan sisällä (normaalista huomattavaan ylipainoon).

        Vihaan, inhoan ja häpeän itseäni. Välillä jo luulen olevani paranemaan päin, mutta pian taas mennään kuin alkkis ryyppyputkessa, paitsi että kohdallani tuo ryyppy vain on mässyt/herkut/jne.

        :( Kovasti voimia sinulle - et ole yksin.
        Toivoisin että yleistyvään ongelmaan alettaisiin kiinnittää suurempaa huomiota terveydenhuollossa ja asialle pyrittäisiin tekemään jotakin - onhan alkkiksillekin katkot ja antabukset.


    • lisää

      Olisi mukavaa mailailla kanssasi ja kenties tekstaillakin, koska sillon kun se ahmimiskohtaus iskee, niin tiedän miten tärkeää on saada apua samantien, ennen kuin on liian myöhäistä. Itse olen ainakin niin yksin tän ahmimisongelmani kanssa, että itsekin kaipaisin vertaistukea. Mikäli sinulta puuttuu vertaistuki edelleen, niin voisin mailata sinulle, kunhan annat mailiosoitteesi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe