Viihdyn yksin

minähän se..

Monelle täällä tuntuu yksinäisyys olevan ongelma. Minullekin tavallaan, mutta hieman eri tavalla.

Eli siis, viihdyn hyvin yksin. Olen mielestäni parasta mahdollista seuraa itselleni. Ainoa, joka todella ymmärtää minua, kuuntelee, auttaa.
Itseni kanssa voin käydä parhaat väittelyt ja keskustelut asiasta kuin asiasta. Itseni kanssa voin olla juuri selainen kuin olen.

Tykkään kulkea yksin, käydä elokuvissa, näyttelyissä, opiskella etc.
Teen itselleni iltaisin ruokaa, katselen TV:tä.

Ahdistun muiden seurassa, ja tulen aina heti hyvälle mielelle, kun pääsen taas olemaan yksikseni.

Viihdyn hyvin yksin, en kaipaa seuraa. Mutta....
Ongelma on ulkopuolelta tuleva paine. "Ei kukaan selviä elämästä yksin." "Mikset mene kavereidesi kanssa?" "Vain sosiaaliset pärjää elämässä!" "Pitää luoda verkostoja"

Minulla on koko ajan sllainen ajatus, että pitäisi olla seuraa, pitäisi olla kavereita yms. Vaikka en siis niitä kaipaa.
Koska ihminenhän on soiaalinen eläin ja plaa,plaa..
Ja sukulaiset ihmettelee ja surkuttelee, miten minulla ei ole yhtään kavereita.

En tiedä sainko ongelmani nyt tuotua esille. Mutta onko kellään yhtään tämän kaltaisia ajatuksia?

18

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Queen Bitch

      Täällä toinen erakko. Viihdyn erittäin hyvin omissa oloissani. Tosin johtuu osittain työstäni, jossa olen paljon ihmisten kanssa tekemisissä ja päivittäin paljon hälinää, joten työpäivän jälkeen on taivaallista vain olla. Tavarat on juuri siinä mihin ne on itse jättänyt eikä tarvitse korjailla toisen likaisia sukkia jne. Ei yksinäisyys ole mikään sairaus. Mottoni onkin "Voi olla yksin olematta yksinäinen"...

    • samanlaisia on

      Itse voin sanoa, että välillä kaipaan seuraa, mutta suurimmaksi osaksi viihdyn yksin samankaltaisten harrastusten parissa kuin sinullakin on. Ja nimenomaan tuo paine jatkuvaan sosiaalisuuteen ottaa minua päähän. Tunnen olevani jotenkin omituinen kun olen aina shoppailemassa yksin, leffassa yksin, kävelyllä yksin jne. Tuntuu että ihmiset säälittelevät, että voi kun toi on niin yksinäinen jne. Yleensä ajatellaan että yksin oleminen on pakko, ei oma valinta. Näin ei kuitenkaan omassa elämässäni ole asia.

      Toisaalta luulen, että yksi syy siihen että haluan olla yksin on se etten ole tutustunut asuinpaikkakunnallani itseni kanssa samanhenkisiin ihmisiin. Vanhat kaverini ymmärtävät minua ja ovat itsekin samankaltaisia, mutta uudet tutut kummastelevat erakkoluonnettani usein. Enkä jaksa koko ajan selitellä, miksi olen tällainen. Tai olla säälin kohde. Tai vielä pahempaa, en jaksa esittää muuta kuin olen.

    • samatäällä

      Mulla sama. Viihdyn myös yksin, vaikka välillä seuraa kaipaankin ja kyllä mulla onkin muutama kaveri, onneksi. Kuitenkin yleensä yksin on hyvä olla ja joskus muakin alkaa ahdistaan muiden seurassa. Mua ärsyttää sairaasti, että vanhemmat ja sukulaiset sanoo aina, että 'mikset ole kavereiden kanssa?' tai 'voi sinua, yritä piristyä, kyllä sä vielä joskus löydät lisää kavereita'. Varsinkin isäni koko ajan puuttuu siihen, että mun pitäisi olla sosiaalisempi jne. Ne ei tajua, että mulla voi olla ihan hyvä olla, vaikka olisinkin aika yksin. Ei kaikki vaan kaipaa niin paljoa ihmisiä ympärilleen. Kyllä mä toisaalta toivoisin saavani lisää kavereita, mutta se on vähän vaikeaa pitää niitä suhteita hyvinä, kun ei joka päivä jotenkin jaksa olla muiden kanssa. Tekee vaan mieli olla yksin, silloin saa itse tehdä mitä haluaa. Tehdä sitä mistä pitää, mun kaverit pitää melko lailla eri asioista..

    • sun on IKÄVÄ ?

      Täällä myös samanmoinen ihmistyyppi. Koen jännitystä ja ahdistuneisuutta (ehkä sitä ei toiset huomaa), kun olen ihmisten kanssa, vaikka tutussakin ryhmässä! Siksi vissiin, yksin olo on parempi. Siis korostan Olo on minulla silloin parempi, niin miksipä en valitsisi ilolla tätä yksinoloa välittämättä yleisestä mielipiteestä?

      Jos olen joutunutkin kauaksi siitä, miten Luoja on ihmisen luonut ja tarkoittanut elämään, niin sorry, en voi sille mitään, että kuvio on pirstoutunut. Reissulla rähjääntyy! - Päätös vetäytyneesti elämisestä ei ole ollut harkittu, tietoinen, vaan olen (joidenkin varhaisten taustojeni takia) ajautunut tähän ! Siksipä, otetaan ilo ja hyötypuolet tästä irti, hei, Te elämäntoverit, nyt virtuaalisesti.

      Olen ajatellut sitäkin, että keski-ikäisenä kun tämä piirre ja elämäntapa vain voimistuu, niin sehän on vain vahvuudeksi tulevia mahdollisesti tosi yksinäisiä vanhuudenpäiviä varten. Sellaisia olosuhteita varten, että on jostakin syystä kotiin tai laitokseen sidottu. Tämmöisellä tyypillä asia on jo vuosikymmenten aikana harjoiteltu eikä siinä ole mitään kummaa ja tuskaista, että kauheeta, miten yksinäistä.... Eipä tule kukaan käymäänkään, hirveetäkö. Noh, ei ole ennenkään elämässäni tullut kukaan mua huomaamaan ja rakastamaan.

      Kun olen jossakin reissussa, sukuloimassa tai muutoin, niin aina minun tulee todella kovasti koti-ikävä! Mitäs sanotte, mitä ja ketä minunlaisen on ikävä, kun ikävä yllättää? Noh, minun tulee ikävä tätä ikiomaa rakasta yksinäistä kuviotani omine tekemisineni, ihan kaikkea, yksinkertaistakin. Tyhjää kotiani siis vain tulee ikävä. Taito ja kyky se on tämäkin! En sano, että ikävä tulee minun, jonkun mielestä tyhjiä seiniä. Ei. Ei mun seinät ole tyhjät. Ne ovat minulle lämpöä, turvaa, hyväksyntää, hyviä fiiliksiä tuottavat, heps! ...Mulla vissiin aina koti-ikävä, kunnes täältä pääsen Taivaan Kotiin, jota myös välistä on ikävä. Näinhän elämä on kuitenkin ihan hyvin ojennuksessa, right?

      • Anonyymi

        Erinomainen maailmankuva sinulla, 6/5 👍👍👍🌞🌞🌞🐈🐈🐈🐈


    • TE SITTEN TÄÄLLÄ TEETTE?

      Schröling Blood apuun ja äkkiä!

      • sixi

        ...tämäkin puoli asiaa aiheesta Yksinäisyys on hyvä ottaa esille. Luulen, että monet kirjoittavat tähän nyt, alkuperäisen jälkeen, lähinnä kannustaakseen ihmisiä tähänkin vaihtoehtoon, että yksin sopusointuisesti suostumisessa ei ole mitään hävettävää ja sairasta. - Ehkä tarkoitus on kannustaa yksikseen pakosti eläviä ja siitä kärsiviä etsimään näitä hyviä puolia asiasta. Kannustaa heitä pyrkiä sopeutumaan tilanteeseen ja siten rauhoittua ja kokea jonkinmoista iloa ja eheyttäkin. Minusta tämä voi montaakin yksikseen oloon pakotettua auttaa, että alkaisi löytää parasta mahdollista viihtymistä itselleen. Näin ollen.


    • -Kumma ÄitiTyyppi-

      Minäkin olen samanlainen! En tiedä sitten olenko vaan niin epäsosiaalinen vai mitä. Kuitenkin mulla on sosiaalialan koulutus, enkä pidä itseäni minään nössönä tai hiirulaisena.

      Epätavallista tästä mun erakkoluonteestani tekee se että minulla on mies ja lapset. Eli en pysty olemaan useinkaan ihan yksin.

      Minusta kuitenkin tuntuu, että olisi ihanaa asua yksin jossain kaukana kaikesta olevassa talossa -tai sitten korkeintaan oman perheen kanssa.

      En kaipaa höpötystä naapureiden kanssa. Ja kun lasten kanssa välillä menen leikkipuistoon, niin joku "yksinäinen" saattaa katsoa siiihen tapaan, että olisi kiva jutella. Mua ei kuitenkaan kiinnosta ns. aikuisseura, vaikka yleensä just "lapselliset" puhuu siitä, että lasten kanssa tulee hulluksi jos ei saa aikuista seuraa ja puhua aikuisten asioita...

      Oon sitten vissiin vähän outo tapaus. Päältä päin ei näy, mutta jos ihmiset tietäis, niin puhumista niillä varmaan riittäis -minusta.

      Täytyy tähän vielä lisätä, että mulla ei oikeasti ole paljon mitään sanottavaa kenellekään. No, joskus on ja useimmiten ei. Olen ihan reipas tyyppi, mutta en osaa mitään "small talkia"...

      Löytyyköhän ketään muuta, joka on perheellinen, mutta kuitenkin "tällainen tapaus", olematta "ujo hiirulainen"??! Taidan olla ihan erikoinen tyyppi....

    • Kumma ÄitiTyyppi

      Minäkin olen samanlainen! En tiedä sitten olenko vaan niin epäsosiaalinen vai mitä. Kuitenkin mulla on sosiaalialan koulutus, enkä pidä itseäni minään nössönä tai hiirulaisena.

      Epätavallista tästä mun erakkoluonteestani tekee se että minulla on mies ja lapset. Eli en pysty olemaan useinkaan ihan yksin.

      Minusta kuitenkin tuntuu, että olisi ihanaa asua yksin jossain kaukana kaikesta olevassa talossa -tai sitten korkeintaan oman perheen kanssa.

      En kaipaa höpötystä naapureiden kanssa. Ja kun lasten kanssa välillä menen leikkipuistoon, niin joku "yksinäinen" saattaa katsoa siiihen tapaan, että olisi kiva jutella. Mua ei kuitenkaan kiinnosta ns. aikuisseura, vaikka yleensä just "lapselliset" puhuu siitä, että lasten kanssa tulee hulluksi jos ei saa aikuista seuraa ja puhua aikuisten asioita...

      Oon sitten vissiin vähän outo tapaus. Päältä päin ei näy, mutta jos ihmiset tietäis, niin puhumista niillä varmaan riittäis -minusta.

      Täytyy tähän vielä lisätä, että mulla ei oikeasti ole paljon mitään sanottavaa kenellekään. No, joskus on ja useimmiten ei. Olen ihan reipas tyyppi, mutta en osaa mitään "small talkia"...

      Löytyyköhän ketään muuta, joka on perheellinen, mutta kuitenkin "tällainen tapaus", olematta "ujo hiirulainen"??! Taidan olla ihan erikoinen tyyppi....

    • yksin viihtyvä

      Ei tarvitse stressata missä kondiksessa kämppä on. Tavarat voi olla välillä hujan hajan eikä ketään nalkuta :D Koko päivän kun kuuntelee ihmisten pälätystä niin mikä autuus on päästä kotiin ja rentoutumaan kahvikupposen ääreen. Ainoa mikä harmittaa on, ettei saa säännöllisesti seksiä. Kun ei jaksa enää baareissa ravata niin tuo on ainoa miinus.

    • mutta kävi

      liian seuralliseksi joten jouduin tappamaan saadakseni nukkua.Kiitos taas hänenkin lähentelystään että pitkään odotettuna poutapäivänä en ole terävimmässä työvireessä.
      Sitä ne sosiaaliset suhteet teettää,valittavat omia ongelmiaan eikä niistä saa vastavuoroisesti itselleen mitään henkisiä rakennusaineita.
      Imevät vain kuiviin joutavalla touhotuksellaan.

      Olen karistellut perskärpäset pois,silti en pitäisi parisuhdetta mahdottomana jos samalla asenteella varustettu hetero löytyy.
      Mutta melkoisen epätodennäköistä keski-iässä kun kaikki touhottavat täyttääkseen heille asetetut normit,vaikka eivät itsekään tiedosta miksi niin tekevät.

      • senverran,

        helpointa olla yksin.Ulkona ollessasi joudut väkisin olemaan muiden ihmisten seurassa,kotona voi olla oma itsensä.Mitä enemmän tulee ikää sitä paremmin viihtyy yksikseen.


      • tosielämässä
        senverran, kirjoitti:

        helpointa olla yksin.Ulkona ollessasi joudut väkisin olemaan muiden ihmisten seurassa,kotona voi olla oma itsensä.Mitä enemmän tulee ikää sitä paremmin viihtyy yksikseen.

        Mutta minulla on toimiva virtuaalielämä eli tekstimuodossa. Koska se on minulle toimivaa kanssakäymistä. Liian moni tavallinen ihminen vieroksuu tätä kommunikaatiomuotoa. Eli olen joutunut olemaan usein yksinäisyydessä, ellei terveesti utelias ihminen tartu tai kiinnostu. Tai itse aloitan, mutta minua joskus vaivaa ujoudenpuuska tilanteen mukaan vaikka olisin kuinka kiinnostunut. Monesti olen perääntynyt takaanperin huomaamatta. Olen siis työelämässä ja päivätyössä, minua ei noteerata kuin tunnollisena työntekijänä. Yksityiselämässä olen yhtä ujo mutta
        alkoholin vaikutuksen alaisena olen vähän rohkea. Kummallista, että iltayönä onnistuu vuorovaikutus paremmin alkoholin vaikutuksen alaisena kuin ollessaan selvänä. Näköjään suomalaisten ominaisuus jäykkyys ja ujous päiväsaikaan.


    • suolattu

      Samoin tykkään olla yksin, mutta liika yksinolo, kun on päiviä peräkkäin yksin... Se tekee onnettomaksi.

      Kun olin nuorempi, sosiaalisuuteeni puututtiin koko ajan ja minun vaadittiin olevan enemmän ihmisten seurassa, ehkä sen aiheuttama stressi osaltaan aiheutti sen, että olen nyt paljon yksinäisempi.

    • Anonyymi

      NAUTIN YKSINOLOSTA, LAITAN HYVÄÄ RUOKAA, LUEN PALJON KIRJOJA, PIDÄN PÄIKKÄREITÄ, KATSON ELOKUVIA, RAPSUTTELEN NAAPURIN KOIRIA. PIDÄN KOTINI KAUNIINA, KUKKIA OSTAN JUHLAPYHIKSI, MIKSI EN SAISI TÄSTÄ NAUTTIA TV 65V NAINEN

    • Anonyymi

      Valtavirtaa vituttaa kun joku tekee niin kuin itse parhaaksi näkee eikä tee aivottomasti miten kaikki muut tekevät.

      On vain järkevää miettiä itsekin asioita kuten ap on onnistuneesti tehnyt

      • Anonyymi

        Oletpa vihainen!
        Joskus on hyväkin vähän katsoa, miten muut tekevät. Se voi helpottaa monien asioiden sujumista. Eikä aina kannata kulkea vastavirtaan. Silti voi viihtyä parhaiten yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa vihainen!
        Joskus on hyväkin vähän katsoa, miten muut tekevät. Se voi helpottaa monien asioiden sujumista. Eikä aina kannata kulkea vastavirtaan. Silti voi viihtyä parhaiten yksin.

        Niin, ja ajatella omilla aivoilla!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe