OpenOffice oma aloituspohja

mitenkuinka

miten saa omilla marginaaleilla olevan pohjan O-O:n oletukseksi? Niin kuin Wordissä talletetaan normal.dottiin oletuspohja?

3

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poro1

      samalla tavalla kuin wordissakin...

      ELI:
      - avaa tyhjä asiakirja
      - tee muutokset marginaaleihin ja mihin muihin meinasit
      - tallenna: tiedosto - tallenna nimellä - laita nimeksi vaikka omapohja1 ja valitse tiedostomuodoksi OpenDocument tekstiasiakirjamalli .OTT ja valitse kansio johon laitat (vaikka omat mallit kansioon)

      Nyt sinulla on tallennettuna oma malli, jonka voit avata tarvittaessa:
      tiedosto - uusi - malliasiakirja ja haet kansion jossa se on ja avaat mallin....

      Kokeile, ei se ole vaikeaa...

      Viisaammat kertokoot siitä oletuksesta enemmän...

      :)

      • Tyhjään asiakirjaan siis tehdään halutut muotoilut ja tallennetaan tiedosto tekstiasiakirjamallina (esimerkiksi omapohja1.ott), kuten Poro1 tuossa aiemmin neuvoikin.

        Tärkeää kuitenkin on tallentaa malli oikeaan hakemistoon, jotta oletukseksi asettaminen onnistuu. Malli täytyy tallentaa hakemistoon, joka on asetuksissa määritetty mallien käyttämäksi hakemistoksi(siis Työkalut -> Asetukset -> OpenOffice.org -> Polut -> Mallit). Ainakin omassa Windows-koneessani tuo polku on oletuksena C:\Documents and Settings\\Application Data\OpenOffice.org2\user\template. Siis käyttäjän kotihakemistossa olevassa Application Data -hakemistossa.

        Sitten määrität kyseisen mallin oletukseksi seuraavasti:
        Valitse Tiedosto-valikon Mallit-alivalikosta Järjestä...-komento.
        Etsi Mallien hallinta -ikkunasta tallentamasi malli (omapohja1, tiedostotyyppiä ei tässä ikkunassa näytetä), luultavasti se on Omat mallit -hakemistossa (varmista, että alaosan alasvetovalikosta on valittu Mallit). Napsauta mallin nimeä ja valitse oikeassa reunassa olevasta Komennot-valikosta Aseta oletusmalliksi. Nyt uusi oletusmalli on asetettu, eli Tiedosto -> Uusi -> Tekstiasiakirja (tai vastaava pikanäppäin) avaa uuden mallin mukaisen dokumentin.


      • pelittää!!!!
        Urmensch kirjoitti:

        Tyhjään asiakirjaan siis tehdään halutut muotoilut ja tallennetaan tiedosto tekstiasiakirjamallina (esimerkiksi omapohja1.ott), kuten Poro1 tuossa aiemmin neuvoikin.

        Tärkeää kuitenkin on tallentaa malli oikeaan hakemistoon, jotta oletukseksi asettaminen onnistuu. Malli täytyy tallentaa hakemistoon, joka on asetuksissa määritetty mallien käyttämäksi hakemistoksi(siis Työkalut -> Asetukset -> OpenOffice.org -> Polut -> Mallit). Ainakin omassa Windows-koneessani tuo polku on oletuksena C:\Documents and Settings\\Application Data\OpenOffice.org2\user\template. Siis käyttäjän kotihakemistossa olevassa Application Data -hakemistossa.

        Sitten määrität kyseisen mallin oletukseksi seuraavasti:
        Valitse Tiedosto-valikon Mallit-alivalikosta Järjestä...-komento.
        Etsi Mallien hallinta -ikkunasta tallentamasi malli (omapohja1, tiedostotyyppiä ei tässä ikkunassa näytetä), luultavasti se on Omat mallit -hakemistossa (varmista, että alaosan alasvetovalikosta on valittu Mallit). Napsauta mallin nimeä ja valitse oikeassa reunassa olevasta Komennot-valikosta Aseta oletusmalliksi. Nyt uusi oletusmalli on asetettu, eli Tiedosto -> Uusi -> Tekstiasiakirja (tai vastaava pikanäppäin) avaa uuden mallin mukaisen dokumentin.

        Kiitos vaivannäöstä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe