westö=pettymys

suomipoika2007

Finlandia-palkittu Kjell Westön Missä kuljimme kerran jäi minulta kesken. Jaksoin taistella sivulle 228. Valjuhko maku jäi.
Luen kohtalaisen paljon kaunokirjallisuutta ja olen kiinnostunut historiasta, myös 1900-luvun alun Suomesta. Silti tämä kirja ei vaan toiminut. Enkä ole ainoa, kaverille kävi sama juttu, samoista syistä.
Westön tiiliskiven heikkoudet:
Kirjailija tuntuu lumoutuneen kattavasta historiallisesta taustatyöstään niin, että ei malta olla tuomatta kaikkea tietoaan kirjan sivuille. Kaikki on kuvattu liian yksityiskohtaisesti: kun Westö kirjoittaa lauseen, jossa mainitaan raitiovaunu, hän änkee mukaan vielä linjan numeron ja päätepysäkin sekä vaunun mallin.
Teksti puuroutuu, henkilöt ja heidän kohtalonsa jäävät taka-alalle.
Henkilöhahmot ovat ylipäätään epäkiinnostavia, paperinmakuisia.
Kun iltaisin suljin kirjan, ei minua kertaakaan jäänyt vaivaamaan, miten ”Sigganille”, ”Cedille” tai ”Ecculle” seuraavaksi käy.
Eikö se ole tylsän romaanin tunnusmerkki?
Mielipiteitä?

11

940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomessa

      Ei saa kritisoida mitään, minkä joku suomenruotsalainen on saanut aikaan. Se on aina lähtökohtaisesti ylivertaista ja voittaa minkä tahansa suomensuomalaisen saavutuksen.

      • tulita ainakin todistaneeksi

        ettet ole itse lukenut yhtä ainutta Westön kirjaa.


      • . . .
        tulita ainakin todistaneeksi kirjoitti:

        ettet ole itse lukenut yhtä ainutta Westön kirjaa.

        . . .


      • rebekah
        tulita ainakin todistaneeksi kirjoitti:

        ettet ole itse lukenut yhtä ainutta Westön kirjaa.

        Mun on pakko myöntää kans, että Leijat Helsingin yllä oli pienoinen pettymys, koska Westö vaikuttaa niin mahtavalta tyypiltä, että oikein toivon, että se kirja järisyttäis mun maailmaa, mutta ei. Ihan hyvähän se oli ja helppo lukuinen, mutta siitä puuttui joku särmä. En ole vielä lukenut muita Westön kirjoja, mutta oon kuullut, että muistuttavat melkolailla toisiaan. Westön runot on hyviä!


    • humanis+i

      oli ainakin hyvä romaani, samoin novellikokoelma Merkitty; tätä Finlandia-voittajaa en ole vielä lukenut, täytyypä tsekata joskus kun ehtii. Joskus kyllä tuntuu siltä että ehdokkaissa on parempia kirjoja kuin voittajissa, olihan tuo Leijatkin ehdokas mutta mikäs sen silloin mahtoi voittaa. Ja Bo Carpelanin mestariteos Axel oli ehdokkaana mutta ei voittanut, sittemmin pari muuta sen kirjaa nappasi Finlandian. Ja taisi mennä Kihlmaninkin Gerdt Bladhin tuholta F1 ohi, joku Helvi Hämäläinen sen silloin sai.

      • kirjallisuuskilpailut

        ovat ylipäätään irvokkaita. Lopulta kyse on kuitenkin valitsijadiktaattorin henkilökohtaisesta mausta.

        Westön kirjoitsta pidin erityisesti Leijoista ja tästä uusimmasta, sen sijaan Långista en pitänyt ollenkaan.


      • humanis+i
        kirjallisuuskilpailut kirjoitti:

        ovat ylipäätään irvokkaita. Lopulta kyse on kuitenkin valitsijadiktaattorin henkilökohtaisesta mausta.

        Westön kirjoitsta pidin erityisesti Leijoista ja tästä uusimmasta, sen sijaan Långista en pitänyt ollenkaan.

        "Finlandia-palkinto on sikäli ikävä, että kirjat pannaan siinä ikään kuin kilpailemaan keskenään. Vaikka eihän kirjailija voi kilpailla kuin itsensä kanssa", sanoi Eeva-Liisa Manner 70-vuotishaastattelussaan. Hyvin sanoi, kuten yleensäkin.


    • uffaffaauffaffaa

      HS:n kuukasusiliitteen toimittaja Karisto: Sori vaan mutta olisit voinut tehdä vähän paremman jutun "nykyajan kansalaisfoorumista".
      Mun mummokin tajuaa että nettikeskustelut ja lehtien artikkelit/mielipiteet on eri maailma.
      Siihen kai yritit saada materiaalia näillä nimimerkilläsi suomipoika2007 kirjoittamallasi provokaatioviesteilläsi ympäri suomikaksneljää.
      Olisit ollut edes vähän rohkeampi, niin sun lehtijuttus ois voinu kiinnostaakin.
      Ihme että pomos maksaa palkkaa tommosesta soopasta.
      Mee töihin vaikka Turun Sanomiin..

    • liina

      Juuri näin! Muodikkaasti ilmaistuna Westön teokset eivät kosketa. Minulle kävi aivan samoin leijat Helsingin yllä -teoksen kanssa. En tuntenut minkään valtakunnan sympatiaa henkilöitä - en miehia enkä naisia - kohtaan.Minulle olisi ollut aivan sama, vaikka he kaikki olisivat vetäneet itsensä jojoon.

      Syynä voi tietysti pitää sitä, ettei Westö kuvaa itselleni tuttua kulttuuria. Olin nimittäin yhtä ärsyyntynyt Pasi Lampelan Hellekauden ja Geneven kanssa: ihmisiä, jotka ovat uhranneet tärkeät arvot työlle ja rahalle; upeat puitteet mutta ihmissuhteissa mättää; pörssi keinottelijan ja lakimiehen liitto kariutuu. Kaiken lisäksi Lampelan tyypit ja juonen ratkaisut ovat stereotyyppisiä ja ennalta arvattavia - lukijalle ei jää mitään tekemistä.

    • minäoon

      Minuun taas iski. Luin aika yhdeltä seisomalta koko teoksen. Molempien puolien kuvaaminen, ihmiskohtaloiden setviminen. Westö osaa kirjoittaa, myös aiemmat teokset ovat iskeneet. Mutta makunsa kullakin; esim. isälläni tämä teos jäi kesken.

    • xibjolgski

      Luin kyseisen kirjan ruotsiksi muutamassa päivässä. Mielenkiintoisinta oli mielestäni punaisten ja valkoisten välisten selkkausten kuvaus, josta tekijälle hatunnostoni.

      Liian yksityiskohtaiseen selostukseen, kuten raitiovaununumeroitten tai päätepysäkkien mainintoihin, en tullut kiinnittäneeksi huomiota.

      Kirjaa lukiessani lähinnä mietin, olisiko kiinnostukseni mahdollisesti vähäisempää ellen olisi syntyperäinen stadilainen. Mikäli pääasiallisena tapahtumainpaikkana olisi Helsingin sijasta ollut vaikkapa Joensuu tai Rovaniemi, olisivat silloisia infrastuktuurisia ratkaisuja koskevat yksityiskohdat todennäköisesti ennemmin häirinneet lukunautintoani kuin tarjonneet minulle mielenkiintoista tietoa siitä, millaista tapahtumainpaikkakunnalla aikoinaan oli.

      Kirjassa oleva tekijän omistuskirjoitus antaa osaltaan osviittaa kysymykseen tavoitellusta kohderyhmästä:

      "Till helsingforsarna; de döda, de levande, de kommande.

      Stadilaisille; jo kalsaan skrubuun slepatuille, näitä kartsoja yhä dallaaville, vielä hukiaan venaaville.

      Helsinkiläisille; menneille, eläville, tuleville."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      422
      2948
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2266
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      343
      1939
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1737
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    7. 158
      1202
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe