Restonomin työ - toteutunut unelma vai kupla?

Resto-Nina

Hei! Opiskelen viimeistä vuotta AMK:ssa ja aloittelen opinnäytetyön kirjoittamista. Aiheeni on "Restonomin tutkinnon tunnettuus ja restonomien sijoittuminen työelämään". Itselleni opiskeleaan pääsy oli kuin suuren unelman toteutumisen alkusoittoa, mutta nyt alkaa hiljalleen tuntua, että hyvinpalkattu työnjohtotasoinen tehtävä jää sittenkin vain unelmaksi... Juuri kukaan ei tunnu tietävän, mitä restonomi tekee ja monet tututkin puhuvat opiskeluistani tyyliin "koska se sun kurssis loppuu ja pääset duuniin..." Jos korjaan,että kyseessä on KORKEAKOULUTUTKINTO, olkoonkin vaan ammattikorkeakoulu, niin katsovat mua kuin lehmä uutta veräjää... Ne luulee, että mä olen jollain emäntäkurssilla (kaikki kunnia emäntäkursseille, mutta tää on nyt kuiteskin hiukan eri juttu!) Toivosin saavani tämän keskustelupalstan kautta viestejä siitä, mitä ihmiset ajattelevat RESTONOMIN tekevän ja millaisissatyötehtävissä restonomiksi itsensälukeneettoimivat, ollaanko onnellisia työnkuvaan ja palkaan jne. jne. Kaikki tiedot olisivat tosi mielenkiintoisia arvokkaita opinnäytetyötäni ajatellen. Kiitän jo etukäteen kaikki avuliaita ihmisiä:-)

23

11060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puurretaan

itse olen käynyt kokin koulutuksen lisäksi restonomitutkinnon. Työskentelen kokkina. Oikeastaan mulla ei ole edes hinkua päästä "ylöspäin", koska en pidä liiasta vastuusta. Välillä tuntuu, että restonomeja valmistuu kuin sieniä sateella ja kyseessä on "pilipali-tutkinto". Suoraan lukiosta tulevat restonomiopiskelijat eivät mielestäni saa ammattikorkeassa ( ainakaan minun koulussa) kunnollisia ja riittäviä oppeja esim. keittiötyöstä. Harvemminhan valmiit restonomit sijoittuvat työelämässä niille päällikköpaikoille.Sitä paitsi ei ole olemassa restonomin paikkoja, se on vain tutkintonimike!

• vinkkivinkki

penkoa esille tilastotiedot, mistä AMK:sta valmistuneet pääsevät/hakevat todennäköisimmin ihan restonomin tehtäviin ja mistä AMKista valmistuneet jäävät kokeiksi ym. Jonkun tietyn ajan sisällä, esim. 5 vuotta valmistumisen jälkeen.

• -ninu-

Moikka.
      Onhan se niin että en minä eikä moni muukaan tutuistani ole suoraan esimiesasemaan restonomin papreillaan päässyt.
      Itse olin kentällä 5vuotta ja nyt teen "koulutustani vastaavaa" työtä. Työskentelen ravintolapäällikkönä ja viihdyn :)

• hyötyä papereista

Eipä ole toistaiseksi jäänyt käteen opinnoista muuta kun isot opintolainat ja olihan se opiskelu yksi elänmänvaiheensa. Työelämässä ei oo hyötyä ollut. Olen edelleen samassa duunissa kun opintojen alussa- hotellin respassa. Hinku ihan "oikeisiin" matkailualan töihin on, mutta kun en pääse aina ees haastatteluun asti vaikka kuinka on restonomin paperit, ja kokemusta asiakaspalvelusta kansainvälisessä ympäristössä. Paljon oon myös maailmaa nähnyt ja puhun vahvaa englantia. Muita kieleilä en, jotan se on iso miinus!

Eipä ole ottanut tuulta purjeeseen restonomin papereilla..Kun pääsis ees sisään johonkin alan hommiin niin vois alkaa kipuaan ylöspäin pikkuhiljaa.. Vinkkinä: kannattaa alkaa hakemaan paikkoihin hyvis ajois, koska haastattelut on hyvää kokemusta ja "pakit" saa aikaan itsetutkistelua. Hyviä paikkoja on haussa harvoin joten pitää olla tosi aktiivinen. En oo hirveen monis haastatteluis käyny kun oon sitten vaan tyytynyt kohtalooni respassa, mutta nyt on taas draivi päällä, toivottavasti tärppää!

• Nainen1981

Itse valmistuin restonomiksi jouluna 2006. Sitä ennen kävin suurtalouskokiksi ja ylioppilaskin olen vuodelta 2000, joten koulutusta kyllä löytyy.

Kahvilahommia ole tehnyt, mutta ei ole ollut hinkukaan mihinkään suurempaan. Olen tyytyväinen varsinkin kun oma unelmani on lähempänä toteutumista kuin koskaan. Olen alkamassa yrittäjäksi. Ostan kahvilan ja aloitan lokakuun alussa. Restonomikoulutuksessa tuli paljon yrittäjyyttä opiskeltua, joten eväät on hyvät siihen.

Monissa esimiespaikoissa on oltava työkokemusta useampi vuosi ennen kuin voi edes harkita hakevansa. Pohjilta sitä on lähdettävä vaikka koulutusta olisikin. Meille opet sanoikin monesti, että ei me suoraan koulun penkiltä päästä esimieshommia tekemään. On totta, että pelkällä lukiotaustalla on hankalampaa, koska käytännön keittiötyöt olivat ammattikorkeassa hyvin minimaalinen osa-alue. On helpompaa, kun taustalla on jokin "oikea" ammatti.

• Kuulostaa mahtvalta. Kuinka on kahvila menestynyt?
        Itse päätin tänään laittaa hakemukset menemään. Sama ajatus on itsellänikin mielessä. Kiva tietää että joku muukin on yrittänyt tuota kautta :)

• 1+1
        peppar_ kirjoitti:

Kuulostaa mahtvalta. Kuinka on kahvila menestynyt?
        Itse päätin tänään laittaa hakemukset menemään. Sama ajatus on itsellänikin mielessä. Kiva tietää että joku muukin on yrittänyt tuota kautta :)

Mä luulen, että jos haluaa perustaa vaikkapa sen kahvilan, niin kannattaa perustaa kahvila sen sijaan, että menee useammaksi vuodeksi johonkin "korkeakouluun" opiskelemaan. Vielä parempi on käyttää ne vuodet työskentelyyn jonkun muun kahvilassa, niin on taatusti paremmin valmistautunut oman yrityksen perustamiseen sitten muutaman vuoden kuluttua, kuin jos olisi leikkinyt opiskelijaa ja oppinut oikein korkeakoulutasolla kurkun ja zuccinin eroista.

Suomessa koulutusinto on nykyään ihan naurettavalla tasolla. Varsinkin yrittämisestä haaveilevien pitäisi kääriä hihat ja alkaa hommiin sen sijaan, että menevät suorittamaan pilipalitutkintoja. Siis ihan oikeasti. Korkeakoulututkinto hotellin respan tai matkatoimiston asiakaspalvelijan tehtäviin. Mitä v*ttua!?

• sivusta seurannut

Moi!

Eksyin tälle palstalla, kun huomasin viestisi otsikon ja nimimerkkisi keskustelujen pääsivulla. Olen itse tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään ravintola- tai matkailualan töitä. Mulla on kuitenkin kaksi restonomikaveria (matkailuopuolen), joista toinen jatkoi opintojaan yliopistoon, koska töitä ei löytynyt ja toinen opiskeli avoimessa, toimi kielen opettajana yms. Jälkimmäinen sai nyt noin vuosi valmistumisen jälkeen matkailualan asiantuntijatason paikan. Tiukassa ovat työt siis.

Opinnäytetyöstäsi kommentoisin sen verran, että kannattaisi tehdä opinnäytetyö johonkin yritykseen. Aihe kannattaisi valita sen mukaan, mitä yritys haluaa. Voisit tutkia opinnäytetyössäsi jotakin yritykselle tärkeää asiaa, esim. tehdä markkinointitutkimuksen tai asiakastyytyväisyystutkimuksen. Näin saisit luotua suhteita yritysmaailmaan jo opiskeluaikana. Tuo opinnäytetyö voisi olla valttikorttisi työnhaussa, mikäli et saisi töitä juuri siitä firmasta, johon opinnäytteesi teet. Mielestäni restonomien sijoittuminen työelämään sopisi aiheena esim. sosiologian opiskelijalle, ei restonomille. Jos haluat yritysmaailmaan mukaan, ajattele opinnäytteesi näytteenä osaamisestasi. Älä heitä tuota mahdollisuutta pois!

• onnekas

Itselläni kävi hyvä "mäihä" ja pääsin heti valmistuttuani esimiestehtäviin. Tällä hetkellä olen ravitsemispalveluesimies ja tykkään todella työstäni. Joskus ajattelin että eihän minusta ole "pomoksi", mutta kummasti se elämä vaan koulii ja opettaa.
      Itse kannustan opiskelemaan restonomiksi!

• Shiiri

Haluaisin tuoda tähän keskusteluun sellaisen näkökulman, kuin matkailun koulutusohjelmasta valmistuvat restonomit. Minun koulussa ainakin meillä kaikilla on sama tutkintonimike, mikä on mielestäni suuri vääryys, kun jo restonomi sananakin viittaa ravintola-alaan. Onpa käynyt niinkin, että kun olen töitä hakenut ja on kysytty miksi minä valmistun niin vastatessani on kysytty heti perään, että "kummasta enemmän kokemusta, salin vai keittiön puolelta?" Öö, ei kummastakaan.

Miksei meillä matkailun opiskelijoilla voisi olla oma nimike? Vaikka matkailun tradenomikin sopisi paremmin, enemmänhän opintomme liittyvät myyntityöhön kuin ravintola-alaan.

Ja tuosta restonomien työllistymisestä en vielä osaa kertoa omakohtaista kokemusta, kun vasta valmistun tänä syksynä. Mutta ei kyllä kovin lupaavalta näytä. Koulustamme valmistuvilla restonomeilla on kyllä korkea työllistymisprosentti (oiskohan ollut 80% luokkaa), mutta en sitten tiedä mihin nuo kaikki ovat päätyneet. Matkailuala on ainakin tässä kaupungissa niin alkeellista, että ei paljon oman alan töitä tarvitse edes etsiä. Liekö sitten tuohon jäljelle jäävään 20 prosenttiin kuuluvat juuri matkailu-restonomit. ;)

• ÄIPPÄ

MOI NINA. TOTTA ON, ETTÄ IHMISILLÄ EI TUNNU OLEVAN KÄSITYSTÄ RESTONOMIN TYÖSTÄ TAI SIIHEN KUULUVIEN OPISKELUJEN MONIALAISUUDESTA TAI VAATIVUUDESTA. TYTTÄRENI OPISKELEE KYSEISTÄ AMMATTIA JA HILJATTAIN KUULIN ERÄÄN SUKULAISNAISEN TOKAISSEEN MEIDÄN TYTÖSTÄ, ETTÄ SIITÄ TULEE "KÖYKKIPIIKA". AATTELEPA SITÄ, ET NÄINKIN TOLLOJA VOI OLLA. ONNEA VAAN SULLE, ALAT OLLA JO LOPPUSUORALLA SEKÄ ONNEA TYÖLLISTYMISELLE MYÖS!

• Larry the Chef

Älä Äippä hyvä huua. ;-) Lapsi herää.
        Tyhmyyttä on maailmaan mahtunut aina. Ja parhaassa tapauksessa tämä täti miettii vielä että missähän välissä tytöstä tuli alkoholisti ja ilolintu.
        Restonomeja on joka lähtöön. On sellaisin ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa Jumalan lahja ravintolalle. Mutta eivät osaa vettä keittää.
        Ja täydellisiä lahjakkuuksia joilta onnistuu kaikki.
        Ja kaikkea siltä väliltä.
        Ihan vinkkinä tyttärellesi, on ihan hienoa opiskella restonomiksi, mutta jos tittelillä yrittää duunissa pärjätä, vanhat pistää 6-0 samantien. Ja jos ei kestä sitä , vanhat panee 12-0 ja lähettää nomin rassaamaan tukkeutuneen vessan viemärin auki. Oli sitten silkkimekko päällä tai ei.
        Usko vanhaa, on se vaan niin.

• minä en

...mutta olen se silti se viihtyvä ravintolapäällikkö. Eikä tämä muuten mukava kolmekymppinen restonomi-alaiseni ole missään tapauksessa esimiestehtäviin kykenevä ja ikävä kyllä hyvistä papereista huolimatta puuttuu paljon perustietoa, joka jo ihan amiksessa aikanaan opeteltiin. Eikä toisaalta ymmärrä hölkäsen pöläystä kovemman asteen jutuistakaan vaikka välillä olen yrittänyt keskustella. Kokkailee kyllä ihan hyvin. Itse ole saman ikäinen, ihan kokin koulutuksella vaan, ja työkokemusta alalta 5 vuotta. Muita esimiestehtäviä kyllä paljon aikaisemmin eri alalta. (meidän ravintola ei ole edes ihan pieni) Kaikki kunnia itseään kouluttaneille, se on hieno asia, mutta taito, kokemus, luonne ja tietynlainen kovuus taitavat olla koulutusta kovempia ravintola-alalla.

• matkailun restonomi

Moi!
        Mulla ois tarkotus valmistua matkailualan restonomiksi tässä joulun tienoilla tai sen jälkeen.. joten itsekin tässä opinnäytetyötä rustailen.

Minä olen jatkanut ammattikorkeakouluun pelkästään lukio pohjalta ja olen kyllä huomannut, että usein etenkin työelämässä kaipaisin valtavasti käytännön tietoutta, toisin sanoen ammatillista koulutusta alalta.. sekä matkailun, että hotelli- ja ravintola-alan puolelta. Olen käynyt lukion jälkeen talouskoulun, ja minulla on kyllä jonkin verran käytännön työkokemustakin ravintola- ja majoitusalalta, mutta se ei monestikaan riitä. Olisi niin paljon helpompi sopeutua työelämään esimerkiksi ravintola-alalla jos olisin käynyt lukion sijasta vaikka tarjoilijan ammattitutkinnon. Kun ei ole mitään koulutusta alalta, joutuu asiat opettelemaan töissä aivan alusta.

Ja kun johtotehtävistä on ollut puhetta tässä ketjussa.. en itseasiassa edes halua mihinkään esimies tehtäviin. En ainakaan suoraan. Enkä voi ymmärtää sitä, että suoraan valmistuttua pitäisi päästä esimiesasemaan.. se on mielestäni absurdia. Olen hakenut matkailualalta perus työntekijän tehtäviä, ja päässyt myös.. Ehkä myöhemmin, kun työkokemusta karttuu lisää, haluan myös edetä urallani "ylöspäin".

Koen kuitenkin että tutkinto on arvokas, paljon tietoa sisältävä ja todella kovan työn takana.. ja kaikki jotka tulevat sitä vähättelemään, eivät tiedä mistä puhuvat. Turhauttavan usein kuitenkin ihmiset katsovat alaspäin tai eivät muuten vain tiedä mitään kyseisestä tutkinnosta, kun kerron heille mitä opiskelen. Se saa vain aikaan pahan mielen ja suuttumuksen. Pitäisikö kaikkien olla lääkäreitä ja opettajia, jotta saisi arvostusta? Tosin täytyy myöntää etten ihan aina itsekään osaa koulutustani arvostaa, koska tuntuu tosiaan siltä, etten valmistu siitä "miksikään". Minusta ei tule varsinaisesti mitään, vaikka olen opiskellut 3,5 vuotta. Vaikka myönnetään sekin, että jos itse et arvosta omaa ammattiasi, kuka sitä sitten arvostaa..?

Restonomien yleisestä työllistymisestä en osaa paljoa sanoa.. kuulemma tosiaan työllistymisprosentti on korkea valmistumisen jälkeen.. mutta onko työpaikat aina sitä omaa alaa, sitä en tiedä. Ainakin omassa restonomi ystäväpiirissäni jotkut ovat saaneet matkailualan tehtäviä, toiset taas eivät ole onnistuneet saamaan mitään.. Mutta ajan ja kokemuksen kautta voittoon!:) ja ehkäpä käyn vielä jonkin ammatillisen perustutkinnonkin ammattikoulussa jokin päivä..

Tässä päällimmäisiä ajatuksia.. Kuten näkyy, tätä asiaa on pohdittu. :D Tsemppiä opinnäytetyöhön!:) sitä tarvitaan aina..

• Lotta-79

Hei,

Olen samaa mieltä siinä asiassa, ettei restonomin ammattinimike ole erityisen tunnettu, saatikka sitten arvostettu. Varsinkin, kun nimike itsessään ei kerro ihmisille mitään; Voit työskennellä ravintola-, matkailu-, tai puhtausalalla aivan yhtä hyvin. Tämä hämmentää monia, jotka eivät ole millään muotoa perehtyneet restonomin tutkinnon sisältöön. Mutta uskon, että meidän restonomien tehtävänä on sitten taas itse korjata harhaluuloja ja sitä kautta saada ammattinimikettä tunnetummaksi.

Itse valmistuin vajaat pari vuotta sitten restonomiksi ja huomasin, että koulutuksella ei nousemisen kannalta ollut suurtakaan merkitystä. Kun ajattelen koulukavereitani, niin harvan voisin kuvitella pelkän koulutuksen pohjalta työskentelevän esimiestöissä. Kyllä ne työelämässä saadut opit ovat kouluttaneet minua huomattavasti enemmän. Onnekseni voin sanoa, että tämän hetken työntekijäni (jopa 30 vuotta alalla olleet) arvostavat koulutustani luultavasti enemmän kuin itse arvostan.

Tällä hetkellä toimin vt. ravintolapäällikkönä ja pääsy siihen asemaan ei suinkaan ollut koulutuksesta kiinni (suuri etu siitä kuitenkin oli). Asemassani voisi lähestulkoon yhtä hyvin olla joku tämän hetken työntekijöistäkin, joilla ei ole koulutusta ja huomattavasti vähemmän työkokemustakin. Oma halukkuuteni, aiempi työkokemus samaisesta organisaatiosta ja hyvä tuuri taisivat olla suurimmat tekijät paikan saamiseen.

Voin myös hyvillä mielin sanoa omasta tilanteestani, että olen erittäin tyytyväinen tämän hetkiseen työkuvaani sekä palkkaan. Palkka on sopimuspalkka, joka määräytyi aiemman työkokemuksen sekä koulutuksen mukaan. Koska aiempaa työkokemusta esimiestehtävistä ei ollut, niin voin sanoa suorastaan pomppineeni innosta päälläni, kun työsopimusta allekirjoitin.

Mutta koulutus ei ole koskaan turhasta. Itse sain kyllä restonomin koulutuksesta arvokkaita oppeja ja ennen kaikkea älyttömän hyviä kavereita ja kivoja muistoja, joita en vaihtaisi mihinkään.

• kupitsa83

Älkääkä unohtako kuluttajarestonomeja. Meillä ei kerrassaan ole mitään tekemistä ravintolapuolen kanssa, vaikka se yleinen luulo onkin.

Kuluttajarestonomit ovat työllistyneet hyvin esimerkiksi pankkimaailmaan, nordealle kunniamaininta siitä, mutta suurinosa pankkiyrityksistä (tai vakuutus-/rahoitus-) ei tiedä kuluttajrestonomien koulutuksen taustaa.

Kaverille tuli kommentti pankista, että et taida olla taustaasi nähden sopiva. What?! Me olemme ihan kilpailukykyinen joukko tradenomeja vastaan!! Joku on sanonut, että "kuluttajarestonomit tulevat hyvin toimeen mummojen kanssa", mikä voi kertoa koulutuksen ihmisläheisyydestä verrattuna tradenomeihin.

No mutta tuosta työllistymisestä yleensä.. Aiheesta on tehty opinnäytetöitä aiemminkin ja niitä on syytä sun tutkailla! :) Yleensä valmistumisprosentti on hyvä, mutta työpaikat eivät vastaa koulutusta. Koulutuksen tarkoituksena on kuitenkin vain antaa VALMIUDET esimiestyöhon eikä se takaa esimiestason työpaikkaa, kokemuksella sitten voi vaikuttaa.

P.S Oma opinnäytetyö aiheeni liittyy myös osaltaan restonomien valmistumiseen,olisi kiva tietää, että emme tee päällekäisiä töitä. En ole ainakaan kuullut kenenkään tekevän aiheesta, mutta olemme vasta itsekin aloittaaneet. Missä päin Suomea teet? Vastaile vaikka tänne palstalle, jos siltä tuntuu.

• RESTO-NINA

... opinnäytetyöni parissa. Missä päin Suomea itse työtäsi väsäät? Minä olen vielä niin alkumetreillä, vasta jonkin verra taustatutkimusta harrastanut, että jos ollaan saman seudun asukkaita, voin hyvin vaihtaa aihettakin, jottei samasta aiheesta päällekkäin turhaan tehdä tutkimusta. Vaikka onhan sulla ihan eri näkökulma työhösi, kun olet kuluttaja-restonimiksi valmistumassa, jos nyt oikein ymmärsin? Minä keskittyisin lähinnä ravintolan restoihin ja uranäkymiin ravintolabisneksessä.

Tarkoitus on mennä kuuntelemaan pari opinnäytetyöseminaaria ja tutustua vanhoihin töihin, mutta nyt on kaikenmoista hommaapaianamassa päälle, luulen, että on pakko ottaa aikalisä...

Onnea itsellesi työsi parissa!

Ja kiitos kaikille viestiin niin kivan asiallisesti vastanneille. Laitoin kyselyn toisellekin nettipalstalle, sieltä sain mm.lausunnon, ettei edes restonomi voi olla niin tyhmä, että hakee materiaalia opinnäytetyöhönsä netin keskustelupalstalta... Kyllä ainakin tämä restonomi voi olla just niin tyhmä - tästä ei saa tieteellistä viitekehystä, mutta elämänmakua ja fiilistä sitäkin enemmän.

• kupitsa83
        RESTO-NINA kirjoitti:

... opinnäytetyöni parissa. Missä päin Suomea itse työtäsi väsäät? Minä olen vielä niin alkumetreillä, vasta jonkin verra taustatutkimusta harrastanut, että jos ollaan saman seudun asukkaita, voin hyvin vaihtaa aihettakin, jottei samasta aiheesta päällekkäin turhaan tehdä tutkimusta. Vaikka onhan sulla ihan eri näkökulma työhösi, kun olet kuluttaja-restonimiksi valmistumassa, jos nyt oikein ymmärsin? Minä keskittyisin lähinnä ravintolan restoihin ja uranäkymiin ravintolabisneksessä.

Tarkoitus on mennä kuuntelemaan pari opinnäytetyöseminaaria ja tutustua vanhoihin töihin, mutta nyt on kaikenmoista hommaapaianamassa päälle, luulen, että on pakko ottaa aikalisä...

Onnea itsellesi työsi parissa!

Ja kiitos kaikille viestiin niin kivan asiallisesti vastanneille. Laitoin kyselyn toisellekin nettipalstalle, sieltä sain mm.lausunnon, ettei edes restonomi voi olla niin tyhmä, että hakee materiaalia opinnäytetyöhönsä netin keskustelupalstalta... Kyllä ainakin tämä restonomi voi olla just niin tyhmä - tästä ei saa tieteellistä viitekehystä, mutta elämänmakua ja fiilistä sitäkin enemmän.

Kiitos vain onnen toivotuksista. Emme ole samalla seudulla, minä teen jyväskylässä. Tämäkin työ tosiaan ihan alumetreillä, näkökulma muuttuu kokoajan ja saa nähdä mihin päädytään! Tsemppiä sulle ja mukavaa joulun odotusta! :)

• kultaimiltsi

Ei millään pahalla, mutta noinkin paljon kouluttautunut ja kirjoitat yhtä puuroo. Ei saa mitään tolkkua.

• äimänkäkisetä

Semmoseen juttuun täytyy tässä nyt takertua, että ei kai oikeasti kukaan AMK:n nuorten koulutusohjelmista valmistuva (varsinkaan suoraan lukiosta ammattikorkeaan tullut) kuvittele, että saisi valmistumisensa jälkeen heti esimiestason töitä esimiestason palkalla? Hyvin monia AMK-tutkintoja mainostetaan "johtaja" -tehtäviin valmistavana, mutta tuohon en muuta sano, kuin että siperia opettaa.

Saahan sitä toki reilu parikymppinen nourukainen kokeilla, että mitä se oikeasti on olla esimies firmassa, jossa valtaosa työntekijöistä on 40-60-vuotiaita rautaisia ammattilaisia ja olleet alalla kymmeniä vuosia. Sitten kun joku hyppää heidän ohitse suoraan ylempään palkkaluokkaan ja pomoksi heille, niin ei siinä vaiheessa liiemmin arvosteta sitä juuri kaikkivaltiaasta AMK:sta tullutta "poikasta" tai "tyttöstä", jolla ei ole koulun oppeja ja lyhyehköä työharjoittelua kummempaa kovaa kokemusta alalta. Näitä olen vuosien varrella nähnyt ja voin kertoa, että ei käy nuorukaisia sääliksi.

• VPP2

Valmistuin 3 vuotta sitten Länsi-Suomesta restonomiksi, ja heti valmistumisen jälkeen jatkoin n. 6kk samassa työpaikassa, kuin missä olin opiskelujeni ohessa(ruokaravintola/kahvila). Siinä samassa hain sitten muita töitä ympäri suomen, ja laskin hakeneeni yhteensä yli 40 paikkaan, ja n. 8 tuli kutsu haastatteluun. Osa oli matkailualan työpaikkoja, ja osa ravintola-alan. Olin aika vahvoilla muutamassa haastattelussa matkailualan työpaikkaan, mutta päädyin sitten tarjoilijaksi. Vuoden oltuani tarjoilijana sain ylennyksen salin esimieshommiin, joita teen nyt. Mutta palo olisi oikeisiin matkailualan hommiinkin.

"Saahan sitä toki reilu parikymppinen nourukainen kokeilla, että mitä se oikeasti on olla esimies firmassa, jossa valtaosa työntekijöistä on 40-60-vuotiaita rautaisia ammattilaisia ja olleet alalla kymmeniä vuosia. Sitten kun joku hyppää heidän ohitse suoraan ylempään palkkaluokkaan ja pomoksi heille, niin ei siinä vaiheessa liiemmin arvosteta sitä juuri kaikkivaltiaasta AMK:sta tullutta "poikasta" tai "tyttöstä", jolla ei ole koulun oppeja ja lyhyehköä työharjoittelua kummempaa kovaa kokemusta alalta. Näitä olen vuosien varrella nähnyt ja voin kertoa, että ei käy nuorukaisia sääliksi. "

- Totta kyllä, MUTTA itse nuorena esimiehenä voin sanoa, että meillä näille rautaisen kokemuksen omaaville henkilöille on kyllä tarjottu lisävastuuta ja esimiestöitä, mutta he eivät niitä ole halunneet! On hyvin raivostuttavaa, että sen jälkeen, kun on lisävastuuta ja päätösvaltaa on tarjottu, aletaan purnaamaan nuorille esimiehille / heidän selän takana, ja olevinaan tiedetään kaikesta kaikki, mutta minkäänlaista vastuuta ei kuitenkaan tahdota ottaa. Osa tietysti on vain tällaisia, en puhu kaikista.

• jihou

Hei,

Vanha ketju jne. Olen itse ravintola-alalla yrittäjänä ja en tunne yhtään matkailualan restonomia joka olisi koulutustaan vastaavassa työssä.
      Ylipäätään aika heikosti sijoittuu restonomit koulutustaan vastaavaan työhön.

Ja se kuka sanoi että ammattikorkea on korkeakoulu....niin jooei. Ja kyllä, itselläni on AMK tausta.

• Hannuli85

Itse olen kyllä todella pettynyt koulutuksen suomiin "mahdollisuuksiin". Kävin siis matkailupuolen restonomikoulutuksen. Olen ollut sillointällöin joissakin alaan liittyvissä hanttihommissa ja tuntuu että koko ajan vaan syljetään päälle. Edes sinänsä yksinkertaiseen vastaanottovirkailijan työhön en yleensä sovellu, koska en aina osaa juuri sitä tiettyä varausjärjestelmää etukäteen, joka hotellissa kulloinkin sattuu olemaan. Perehdytys kun ei kuulu yleensä tapoihin ainakaan meilläpäin Suomea... Joten varmaan pitäisi hommata varausjärjestelmä kotiin että sen osaisi töihin tullessa, vai kuinka hotellialan yrittäjät?? Kun haen papereillani töitä, olen todellakin aina se keittiöpiika, ja omaan koulutukseeni kun ei kuulunut lainkaan minkäännäköinen ravintolapuoli, eikä se minua myöskään kiinnostanut kouluun hakiessa.. Oppaaksikin hain ulkomaille, mutta aloituspalkalla en olisi maksanut edes omia laskujani, joten jäi haaveeksi. Koulun jälkeen kävin vuoden pituisen opistotutkinnon toista alaa, ja koen että silläkin pääsee parempiin asiantuntijahommiin kuin tällä AMK-tutkinnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3810
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2017
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      544
      1617
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1288
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1087
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe