Mittelspitz :)

valko_pallo

Terve kaikille :)

Meidän perheseen tuli täysin valkoin mitteli uros. On aivan ihana ja tulee hyvin juttuun vuoden ikäisen kääpiöpinserin kanssa! Kertokaa vinkkejä ja omia kokemuksianne rodusta!

Kiitos

101

32302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentukuumeinen

      meille on tulossa muutaman viikon kuluttua valkoinen mitteli-kleini sekoitus. innolla odotan pennun kotiutumista! mielelläni minäkin kuulisin vinkkejä ja kokemuksia rodusta.

      • koirat<33

        Hei! Meillekin on pian tulossa Mittelzpitzin pentu ja kuulisin mielelläni vinkkejä koiran tulosta taloon :) Rodusta olen jonkin verran jo lukenutkin ja täältäkin on tullut hyviä neuvoja! Ja luulen kyllä, että hyvällä ja tasapainoisella koulutuksella tuo koiran geeneissä piilevä räksytyskin saadaan sopivassa määrin kuriin, kun heti pentuna aloittaa koulutuksen! Sen verran kuitenkin vielä kysyisin niiltä joilla rodusta kokemusta on, että kuinka allergisoiva koirarotu yleisesti mittelspitz on? Vai pystyykö sitä oikein sanomaan?


      • Huuge93
        koirat<33 kirjoitti:

        Hei! Meillekin on pian tulossa Mittelzpitzin pentu ja kuulisin mielelläni vinkkejä koiran tulosta taloon :) Rodusta olen jonkin verran jo lukenutkin ja täältäkin on tullut hyviä neuvoja! Ja luulen kyllä, että hyvällä ja tasapainoisella koulutuksella tuo koiran geeneissä piilevä räksytyskin saadaan sopivassa määrin kuriin, kun heti pentuna aloittaa koulutuksen! Sen verran kuitenkin vielä kysyisin niiltä joilla rodusta kokemusta on, että kuinka allergisoiva koirarotu yleisesti mittelspitz on? Vai pystyykö sitä oikein sanomaan?

        Hei, minulla on kaksi Kleinia, joista vanhempi, eli uros n. 2 1/2 v. taitaa osoittautuakin Mitteliksi säkäkorkeutensa perusteella. Nuorempi narttu 1 v. 4 kk. on ihka oikean Kleinin näköinen. Itselläni on koira-allergia todettu jo vuosia sitten, mutta päätin uhmata ja valita lääkityksen ennemmin kuin olisin ilman koiraa. Minulla kun ei lapsia ole ja olen yksinäinen ja todella eläinrakas ihminen. No, hankin v. -93 Cairn-terrierin ja kaksi vuotta sen jälkeen pienen sekarotuisen koiran, joka aikuisena oli paljon juuri Mittelin näköinen. Todettiinhan minulla astma v. -96 ja sain siihen lääkityksen, lääkitystä on pystytty vielä vähentämään vuosien kuluessa. Osasyynä varmaan astmaani on myös, että olen lapsesta lähtien ollut atoopikko ja valitettavasti myös tupakoin. Eli astman olisin saanut varmasti joka tapauksessa. Kun aika jätti näistä edellistä hauveleista hankin ensin yhden Kleinin ja myöhemmin toisen, ja en ole mistään näistä koirista saanut allergisia reaktioita. Kun olin lapsi, meille hankittiin Kiinanpalatsikoira, ja siitä sain myöhemmin iho-oireita ja silmät alkoivat kutista, mutta näiden neljän hauvelin kanssa olen pärjännyt aivan hyvin. Syön myös jatkuvasti antihistamiinia, mutta olen jo sen ikäinen, että sillä ei ole väliä, joudunko loppuikäni syömään lääkkeitä. Tärkeintä on se ilo ja onni mitä näiltä hauvoiltani saan. Tämä on todella ihastuttava rotu, todella leikkisä ja näiden touhuja saa kyllä nauraa. Leikkivät paljon yksinkin, mutta välillä kaipaavat seuraa leikkeihinsä. Vinkulelut meillä ovat suuressa suosíossa, ja niitä todella soitetaan eikä rikota. Ainoa ikävä puoli on tuo räksytys, mutta se kuuluu pystykorvan luonteeseen, eivätkä nämä sisällä kyllä räksytä. Kaikki pannat ym. myös kokeiltu aivan turhaan. Mutta onnea uuden perheenjäsenen johdosta, tuo varmasti paljon iloa teidänkin perheeseen!!!


      • Mittelisti
        Huuge93 kirjoitti:

        Hei, minulla on kaksi Kleinia, joista vanhempi, eli uros n. 2 1/2 v. taitaa osoittautuakin Mitteliksi säkäkorkeutensa perusteella. Nuorempi narttu 1 v. 4 kk. on ihka oikean Kleinin näköinen. Itselläni on koira-allergia todettu jo vuosia sitten, mutta päätin uhmata ja valita lääkityksen ennemmin kuin olisin ilman koiraa. Minulla kun ei lapsia ole ja olen yksinäinen ja todella eläinrakas ihminen. No, hankin v. -93 Cairn-terrierin ja kaksi vuotta sen jälkeen pienen sekarotuisen koiran, joka aikuisena oli paljon juuri Mittelin näköinen. Todettiinhan minulla astma v. -96 ja sain siihen lääkityksen, lääkitystä on pystytty vielä vähentämään vuosien kuluessa. Osasyynä varmaan astmaani on myös, että olen lapsesta lähtien ollut atoopikko ja valitettavasti myös tupakoin. Eli astman olisin saanut varmasti joka tapauksessa. Kun aika jätti näistä edellistä hauveleista hankin ensin yhden Kleinin ja myöhemmin toisen, ja en ole mistään näistä koirista saanut allergisia reaktioita. Kun olin lapsi, meille hankittiin Kiinanpalatsikoira, ja siitä sain myöhemmin iho-oireita ja silmät alkoivat kutista, mutta näiden neljän hauvelin kanssa olen pärjännyt aivan hyvin. Syön myös jatkuvasti antihistamiinia, mutta olen jo sen ikäinen, että sillä ei ole väliä, joudunko loppuikäni syömään lääkkeitä. Tärkeintä on se ilo ja onni mitä näiltä hauvoiltani saan. Tämä on todella ihastuttava rotu, todella leikkisä ja näiden touhuja saa kyllä nauraa. Leikkivät paljon yksinkin, mutta välillä kaipaavat seuraa leikkeihinsä. Vinkulelut meillä ovat suuressa suosíossa, ja niitä todella soitetaan eikä rikota. Ainoa ikävä puoli on tuo räksytys, mutta se kuuluu pystykorvan luonteeseen, eivätkä nämä sisällä kyllä räksytä. Kaikki pannat ym. myös kokeiltu aivan turhaan. Mutta onnea uuden perheenjäsenen johdosta, tuo varmasti paljon iloa teidänkin perheeseen!!!

        Minulla on ollut uros koira jo 10v väriltään musta.Ihana yksilö,rakastava,seurallinen eikä ainakaan meidän perheen allergikko ole koirasta oireita saanut kuten kissasta jonka takia nenä suoraan sanoen valui vettä.Pidän rodusta myös sen takia vaikka turkki on muhkea ja pitka,se on yllättävänhelppo hoitoinen.Tarvittaessa pesu,harjaan kevyesti päivittäin että poika on siisti kun lähtee ulos. karstalla sitten tarkempi puunaus vastakarvaan 1-2 kertaa/kk.Räkyttämisestä olen sitä mieltä että sen saa pois helposti kun muistaa olla johdonmukainen ja sitkeä kielloissa.Käsimerkit koira oppii ja ainakin meillä tottelee niitä.esim. etusormi pystyssä ja kielto ei tarkoittaa meillä seis-odota.Hyvin muistaa joka kerta. Minusta koiravalinta rodun suhteen ei ollut vaikea.Rotuominaisia sairauksia vähän,helppo,pitkäikäinen ennenkaikkea se rakastaa omitajaansa koko pienen koiran suurella sydänmellä.Jos olisi mahdollista olisi minulla kysisen rodun edustajia........monta.


    • koirallinen isekin

      Naapurissani asuu mitteli ja ei tee muuta kun haukkuu.

      Omistajat puolustautuvat sillä että kuuluu rodun ominaisuuksiin.

      Onnea kasvatukseen!

      • Monna

        Kyllä räkyttävästä mittelistä saa syyttää ihan vain itseään. Meidän poitsu ei juurikaan hauku, kun sisällä haukkuminen on kielletty ihan pikkupennsuat asti!
        Onnea uudelle mittelin omistajalle! Ihana rotu!!! :)


      • miina********
        Monna kirjoitti:

        Kyllä räkyttävästä mittelistä saa syyttää ihan vain itseään. Meidän poitsu ei juurikaan hauku, kun sisällä haukkuminen on kielletty ihan pikkupennsuat asti!
        Onnea uudelle mittelin omistajalle! Ihana rotu!!! :)

        mulla on kaks mitteli narttua 2 ja 3 vuotiaita.molemmat ovat todella kovia vahteja ja haukkuvat pienestäkin kolahduksesta..miten asiaan kasvatuksella nyt voisi vaikuttaa jos se on niille ominaisuus.pieni suloinen mutta vahti kuitenkin =)kun asuimme kerrostalossa niin ostin molemmille sitruunapannat(ei mitään apua)kalliit kyllä oli! =D niin kuin ihmisetkin ovat koiratkin persoonia ja toiset ovat herkempiä haukkumaan kuin toiset,mulle nyt sattui kaks kimakkaäänistä yksilöä.onneksi kohta muutto omakotitaloon niin naapuritkin saavat olla rauhassa..muuten ovat kyllä aivan ihania koiria,oikeen iilimatoja ;D


      • Tupsu1190

        Meillä on koht 1-vuotias narttu mitteli ja caravan alueella, jossa todella paljon ihmisiä ja vaihtuvuuskin kova, on kehuttu koska ei hauku ollenkaan. Tietysti leikkiessä haukkuu, mutta ei turhaa. Saa kyllä syyttää itseään jos mitteli haukkuu, ei tosiaan turha haukkuminen kuulu rodun ominaisuuksiin.!


      • Anonyymi

        Ei kuulu haukkuminen minkään rodun ominaisuuksiin. Ei remmirahja ei kiskominen hihnassa ei asunnon sisällä yksi ollessa rakyttaminen. Tämä on omistajan osaamattomuutta ei osata opettaa koiraa


      • Anonyymi
        Tupsu1190 kirjoitti:

        Meillä on koht 1-vuotias narttu mitteli ja caravan alueella, jossa todella paljon ihmisiä ja vaihtuvuuskin kova, on kehuttu koska ei hauku ollenkaan. Tietysti leikkiessä haukkuu, mutta ei turhaa. Saa kyllä syyttää itseään jos mitteli haukkuu, ei tosiaan turha haukkuminen kuulu rodun ominaisuuksiin.!

        Opettaa pitää kouluttaa niinkuin kaikki rodut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettaa pitää kouluttaa niinkuin kaikki rodut

        Omistan mittelin asun kerrostalossa ei hauku pitää opettaa. Viisas rotu oppii nopeasti


    • pirkko

      Meillä on parasta aikaa mittel joka 10,5 vuotta vanha.Hyvä kaveri.Haukkuu jos jää yksin.Mutta pihalla ei hauku mitään.Istuu ja haaveilee.Oppii hyvin.Mutta hampaiden hoito aloita heti.Hammaskivi vierailee helposti.
      Muuten ihana ja uskollinen kaveri.Hyvä matkustamaan,ei pahoinvointia.

    • Koiraharrastaja

      Multa löytyy kaksi mitteliä, sekä kleini. Oikein hurmaava rotu, tosin haukkuherkkiä, mutta senkin saa kouluttamalla pois.

      • mittelin saa oppimaan...

        miten mittelin saa oppimaan olemaan räköttämättä kun se jää yksin kotiin tai sisällä yleensäkin,autossa ollessa ja ulkona muita koiria tulee vastaan.mulla on kaks mitteli narttua.käskeminen ei auta sisällä,suihkupullolla suihkauttaminen,toruminen,sitruunapanta tai musiikki taustalla soimassa...ovat kokoajan "valmiudessa" ...pienikin kolahdus ulkoa niin orkesteri on valmis.kun ne jäävät yksin kiljuvat kokoajan kuin hyeenat,vaikka jätän niille virikkeitä ja jopa musiikka soimaan taustalle ettei kaikki äänet kuulu sisälle..eivät joudu olemaan pitkiä aikoja yksin.ulkona olen myös kokeillut eri konsteja millä saisin huomion koirilta itseeni vaikka pussia rapistamalla tai jotain.autoillessa ne haukkuvat lähestulkoon ihan mitä vaan lenkkeilijöistä lastenvaunuihin eikä komentaminen auta.ittellä vaan ääni lähtee XD ja nyt kunperheeseen on vielä vauva tulossa niin ottaisin vinkkejä vastaan sellaisilta jotka tietävät miten mittelin saa oppimaan olemaan haukkumatta turhia..tuossa kun lueskelin niin joku sanoi että se on mahdollista,kertokaa pliis miten ?? XDD


      • argh5
        mittelin saa oppimaan... kirjoitti:

        miten mittelin saa oppimaan olemaan räköttämättä kun se jää yksin kotiin tai sisällä yleensäkin,autossa ollessa ja ulkona muita koiria tulee vastaan.mulla on kaks mitteli narttua.käskeminen ei auta sisällä,suihkupullolla suihkauttaminen,toruminen,sitruunapanta tai musiikki taustalla soimassa...ovat kokoajan "valmiudessa" ...pienikin kolahdus ulkoa niin orkesteri on valmis.kun ne jäävät yksin kiljuvat kokoajan kuin hyeenat,vaikka jätän niille virikkeitä ja jopa musiikka soimaan taustalle ettei kaikki äänet kuulu sisälle..eivät joudu olemaan pitkiä aikoja yksin.ulkona olen myös kokeillut eri konsteja millä saisin huomion koirilta itseeni vaikka pussia rapistamalla tai jotain.autoillessa ne haukkuvat lähestulkoon ihan mitä vaan lenkkeilijöistä lastenvaunuihin eikä komentaminen auta.ittellä vaan ääni lähtee XD ja nyt kunperheeseen on vielä vauva tulossa niin ottaisin vinkkejä vastaan sellaisilta jotka tietävät miten mittelin saa oppimaan olemaan haukkumatta turhia..tuossa kun lueskelin niin joku sanoi että se on mahdollista,kertokaa pliis miten ?? XDD

        meillä on 2,5 vuotias mitteli poika ja voin kertoa että aivan ihana kaveri.Tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa.Sisällä kyllä haukkuu kun kuulee ulkoonta ääniä mutta ulkona ei kyllä hauku muita koiria tai ihmisiä.Siis todella ihanan rodun valitsit


      • karvanlähdöstä!
        argh5 kirjoitti:

        meillä on 2,5 vuotias mitteli poika ja voin kertoa että aivan ihana kaveri.Tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa.Sisällä kyllä haukkuu kun kuulee ulkoonta ääniä mutta ulkona ei kyllä hauku muita koiria tai ihmisiä.Siis todella ihanan rodun valitsit

        Hei mittelin omistajat!

        Lähteekö mittelistä aina karvaa ja kuinka paljon?
        Olen miettinyt hankkia itselle mitteliä, mutta minua vähän mietityttää tuo karvanlähtö.....tosi söpön näköisiä koiria ja luonnekkin tuntuu passaavan juuri minun makuun. Ainut huolen aihe on tuo karva, koska pidän itse siisteydestä niin minua vierastaa ajatus, että talossani olisi karvoja joka puolella. Voiko vaikka usesati harjaamalla välttää jokapaikan karvaamista? Kiitos!


      • Faktaa Mitteleistä
        karvanlähdöstä! kirjoitti:

        Hei mittelin omistajat!

        Lähteekö mittelistä aina karvaa ja kuinka paljon?
        Olen miettinyt hankkia itselle mitteliä, mutta minua vähän mietityttää tuo karvanlähtö.....tosi söpön näköisiä koiria ja luonnekkin tuntuu passaavan juuri minun makuun. Ainut huolen aihe on tuo karva, koska pidän itse siisteydestä niin minua vierastaa ajatus, että talossani olisi karvoja joka puolella. Voiko vaikka usesati harjaamalla välttää jokapaikan karvaamista? Kiitos!

        Mitteli on ilmoittava vahtikoira joten haukkuminen on sille tyypillistä.Turhanpäivän räkyttäjä se ei ole.Koulutuksella saa helposti Mittelin kohtuu hiljaiseksi.Itsellä kaksi Mitteliä ja kolmas tulossa jos perheessä on jo useita Mitteleitä ja kaikki kovia räksyttämään on asia vaikea korja!Itse opetin ensimmäisen ettei turhia haukuta ja pentu oppi vanhemmalta jne..
        Räminä purkki on tehokas haukun karsija..Sitä pitää vaan käyttää täysin oikein.Myös hyvin johdonmukaisen tapakasvatuksen vaatii.Karvoja vihaavalle en mitteliä suosittele koska niitä lähtee aika ajoin ja myös Mittelillä on normaalit karvanlähdöt.Jos ei pidä karvoista voi ottaa karvattoman koiran..Helppo ratkaista ongelma,eikö.Kaiken kaikkiaan Mitteli on aivan ihastuttava koira,oikein koulutettuna ja motivoituna mitä mainion harrastuskaveri.Pelkäksi sohvaperunaksi siitä ei ole!!!
        Onnea kaikille ihanan karvapallon omistajille ja sitä hankkiville muistutus.Mittelspitz on suuri koira pienessä paketissa ja sitä ei saa unohtaa,sen peruskoulutuksesta on huolehdittava.Se on mainio koira niin tokoon,agilityyn kun esim.Jäljellekkin.
        Terveisin:Hyvin onnellinen Mitteleiden omistaja:)


      • Marikki
        Faktaa Mitteleistä kirjoitti:

        Mitteli on ilmoittava vahtikoira joten haukkuminen on sille tyypillistä.Turhanpäivän räkyttäjä se ei ole.Koulutuksella saa helposti Mittelin kohtuu hiljaiseksi.Itsellä kaksi Mitteliä ja kolmas tulossa jos perheessä on jo useita Mitteleitä ja kaikki kovia räksyttämään on asia vaikea korja!Itse opetin ensimmäisen ettei turhia haukuta ja pentu oppi vanhemmalta jne..
        Räminä purkki on tehokas haukun karsija..Sitä pitää vaan käyttää täysin oikein.Myös hyvin johdonmukaisen tapakasvatuksen vaatii.Karvoja vihaavalle en mitteliä suosittele koska niitä lähtee aika ajoin ja myös Mittelillä on normaalit karvanlähdöt.Jos ei pidä karvoista voi ottaa karvattoman koiran..Helppo ratkaista ongelma,eikö.Kaiken kaikkiaan Mitteli on aivan ihastuttava koira,oikein koulutettuna ja motivoituna mitä mainion harrastuskaveri.Pelkäksi sohvaperunaksi siitä ei ole!!!
        Onnea kaikille ihanan karvapallon omistajille ja sitä hankkiville muistutus.Mittelspitz on suuri koira pienessä paketissa ja sitä ei saa unohtaa,sen peruskoulutuksesta on huolehdittava.Se on mainio koira niin tokoon,agilityyn kun esim.Jäljellekkin.
        Terveisin:Hyvin onnellinen Mitteleiden omistaja:)

        Hei!
        Minulla on 5kk vanha mitteli.
        Tietääkö kukaan,että lähteekö mittelin maitokulmahammas itsestään kun viereen on tullut jo rautahammas.Muut kolme maitokulmahammasta ovat lähteneet huomaamatta. Terveisin myös toisen tokoilevan mittelin omistaja.


      • Remu <3
        Marikki kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on 5kk vanha mitteli.
        Tietääkö kukaan,että lähteekö mittelin maitokulmahammas itsestään kun viereen on tullut jo rautahammas.Muut kolme maitokulmahammasta ovat lähteneet huomaamatta. Terveisin myös toisen tokoilevan mittelin omistaja.

        Yleensä/joskus Pentu nielasee hampaat... meilläkään ei olla kauheasti huomattu hampaiden putoamist... :D Se on aika ällöä mut jotkut koirat tekee niin yleensä...toivottavasti auttaa!


      • Mittelifan
        karvanlähdöstä! kirjoitti:

        Hei mittelin omistajat!

        Lähteekö mittelistä aina karvaa ja kuinka paljon?
        Olen miettinyt hankkia itselle mitteliä, mutta minua vähän mietityttää tuo karvanlähtö.....tosi söpön näköisiä koiria ja luonnekkin tuntuu passaavan juuri minun makuun. Ainut huolen aihe on tuo karva, koska pidän itse siisteydestä niin minua vierastaa ajatus, että talossani olisi karvoja joka puolella. Voiko vaikka usesati harjaamalla välttää jokapaikan karvaamista? Kiitos!

        Meidän mitteliltä ei sitä karvaa oikeastaan lähde. Tietty harjaaminen auttaa jos on sellainen "yksilö" josta lähtee paljon karvaa. Mikiltä lähti kaikki muut hampaat, mutta 3 piti vetää irti. :( kova haukkuja, mutta kun omakotitalossa asuu niin ei se oikestaan haittaa...


      • Anonyymi
        Mittelifan kirjoitti:

        Meidän mitteliltä ei sitä karvaa oikeastaan lähde. Tietty harjaaminen auttaa jos on sellainen "yksilö" josta lähtee paljon karvaa. Mikiltä lähti kaikki muut hampaat, mutta 3 piti vetää irti. :( kova haukkuja, mutta kun omakotitalossa asuu niin ei se oikestaan haittaa...

        EI HAUKU KUN OPETTAA OMISTAJAN VIKA


    • Nimetön

      Itselläni on puolitoistavuotias mittelspitz, joka on narttu.
      Hänkin on aivan ihana, vaikkakin kova räksyttämään. Tuntuu, ettei sen energia lopu koskaan, sillä aina täysi meno päällä.
      Herttaa ei kyllä ole juurikaan koulutettu, mutta ei se juurikaan haittaa.

    • Remu <3

      mooi! en tiiä paljoo mitä sanoo kun meiän pikku veijari (miitelspitz/kleinspitz) tarvii paaaaaaljoooon koulutust ja hoitoo..... sain yhestä paikasta tietoo ainakin että niit pitää harjata vastakarvaan 1-3 kertaa kukkaudessa ja 1-3 kertaa pestä vuodessa mieluiten kevään ja syksyn aikaan kun ei oo liian märkää..... XD etsin itekki tietoo miten näitä hoidetaan!!!!!

      • -.-.-.-.-

        Eli meille on tulossa mittelipentu... N. viiden vuoden kuluttua koira lähtee mukaani pieneen rivitaloon. Tällä hetkellä asutaan omakotitalossa ja tarkoitus olisi opettaa mitteli melko vähäiseksi haukkujaksi. Tähän tarvitsisin neuvoja. Entä onnistuuko koulutus aivan aloittelijalta?


      • remu <3
        -.-.-.-.- kirjoitti:

        Eli meille on tulossa mittelipentu... N. viiden vuoden kuluttua koira lähtee mukaani pieneen rivitaloon. Tällä hetkellä asutaan omakotitalossa ja tarkoitus olisi opettaa mitteli melko vähäiseksi haukkujaksi. Tähän tarvitsisin neuvoja. Entä onnistuuko koulutus aivan aloittelijalta?

        öö... no meilläkin on aika haukkuja...mutta kyl se onnistuu aloittelijaltakin!!!! :D voi ostaa sellaisen pannan joka aina ruiskuttaa sitruunan hajuist ainetta joka lopettaa koiran haukkumisen tai.. meillä torutaan ja jos haukunta jatkuu otetaan kuonosta hellästi kiinni...sori kun vastasin myöhään... :( toivottavasti auttaa!!!


      • neppari
        remu <3 kirjoitti:

        öö... no meilläkin on aika haukkuja...mutta kyl se onnistuu aloittelijaltakin!!!! :D voi ostaa sellaisen pannan joka aina ruiskuttaa sitruunan hajuist ainetta joka lopettaa koiran haukkumisen tai.. meillä torutaan ja jos haukunta jatkuu otetaan kuonosta hellästi kiinni...sori kun vastasin myöhään... :( toivottavasti auttaa!!!

        Mulla on ennestään nöffi talossa ja olen ajatellut mitteliä toiseksi koiraksi, tiedän kyllä, että kokoero on valtaisa, mutta mun nöffi kyllä osaa varoa pienempiä, eli tajuaa itse kyllä kokonsa, mutta miten luulette mittelin suhtautuvan näin isoon koiraan?


      • Remu <3
        neppari kirjoitti:

        Mulla on ennestään nöffi talossa ja olen ajatellut mitteliä toiseksi koiraksi, tiedän kyllä, että kokoero on valtaisa, mutta mun nöffi kyllä osaa varoa pienempiä, eli tajuaa itse kyllä kokonsa, mutta miten luulette mittelin suhtautuvan näin isoon koiraan?

        meillä on myös kultsis ja saatiin justiinsa mitteli/kleini, ihan hyvin sopeutui!!! Kyllä uskon että toimii... sehän riippuu pennun ja aikuisen koiran luonteesta... et ennemmin kun hankkii pennun kannattaa ottaa vähäksi aikaa lainakoira jokaa saa koiran tottumaan sitten toisiinkin koiriin! Toivottavasti auttaa... :D


      • Onnellinen koira
        Remu <3 kirjoitti:

        meillä on myös kultsis ja saatiin justiinsa mitteli/kleini, ihan hyvin sopeutui!!! Kyllä uskon että toimii... sehän riippuu pennun ja aikuisen koiran luonteesta... et ennemmin kun hankkii pennun kannattaa ottaa vähäksi aikaa lainakoira jokaa saa koiran tottumaan sitten toisiinkin koiriin! Toivottavasti auttaa... :D

        Täällä on ollut kovasti kysymyksiä tuosta Mittelin haukkumisesta ja sen pois kouluttamisesta. Niinkuin jo aikaisemminkin kirjoitin tuolla on Mitteli herkkähaukkuinen mutta mikään turhanräkyttäjä se ei ole. Hälyyttävä vahtikoira.Eli ilmoittaa kotiväelle tuliasta mutta se pitää jäädä siihen. Ne joilla olla useampia eivätkä ole saaneet ensimmäistään hiljaiseksi voin olla varma ettei kyllä sitten saa enään laumanakaan...Sen verran provosoivat toisiaan haukkumaan. On myös isoja eroja toiset Mittelit haukkuvat herkemmin ja toiset eivät niinkään. Olen itse tullut myös siihen tulokseen että haukkuherkkyys on jonkin verran periytyvää. Kerrostaloon jos haaveilee Mitteliä voisi koittaa selvittää kuinka kovia/herkästi haukkuvia on tulevan pennun vanhemmat. Myös tekemisen/aktivoinnin puute saa Mittelin helposti vahtimaan/haukkumaan (Keksii itselleen tekemistä) Kouluttaminen pitää aloittaa ihan pienestä pennusta eli heti kun se tulee uuteen kotiin. Parempi on siis opettaa koira heti ennen kuin edes ongelmia tulee:) Silloin jos haukkuminen on kieletty se on kieletty eli tässä asiassa ei saa lipsua..Ensin opetetaan pennulle sanan "ei" merkitys. Oikein opeteltuna sana "EI" lopettaa kaiken sen hetkisen tekemisen. Kun opetatte pennulle tuota ei sanaa muistakaa palkita ja kehua sitä oikein tehdystä asiasta. Usein tehdään väärin siinä, että kielletään ja kielletään eli kerrotaan koiralle että näin et saa tehdä mutta unohdetaan kertoa koiralle mitä tässä kyseisessä tilanteessa pitää tehdä... Ja esim. tuo sitruuna panta..Koira saa rangaistuksen haukkumisesta mutta ei se opeta koiralle mitä sen sitten pitäisi tehdä? Koska täysin haukkumatonta ei Mittelistä saa tehtyä kannattaa keskittyä siihen että sen haukkuminen loppuu kiellosta. Koira saa ilmoittaa tulijasta (se on sille luontaista) mutta kun omistaja reagoi tulijaan ja kieltää koiraa "Riittää" tai "EI" tms.. Koira lopettaa haukkumisen. Itse aloitin opettamisen sisältä koska meillä ei juuri muuten haukuttu kun ovikelloa. Eli harjoituksessa oli apuna mieheni joka soitti ulkona ovikelloa ja minulla oli keittiössä purkki jossa makupaloja. Kun ovikello soi koira ryntää ovelle haukkumaan..Menin koiran luo ja sanoin napakasti "ei" ja kun koira hiljeni sanoin "Taiiitavaaa" vein koiran keittiöön (Sieltä näkee ovelle) pyysin sen istumaan siinä ja palkitsin.Mieheni soitti uudestaan ovikelloa ja koira meinasi ryntää ovelle..Pyysin sen uudestaan istumaan ja palkitsin.. Purkki on aina keittiön työtasolla ja koira tietää sen, vieraita kun saapuu ja ovikello soi pyydän koiran istumaan,palkitsen,käsken odottamaan,menen avaamaan oven ja palaan koiran luo palkitsemaan..Vieraita mennään tervehtimään vasta luvan saatua ja jos innostutaan haukkumaan..Pyydän koiran palaamaan luokseni ja istumaan..Eli vain rauhallisessa mielentilassa se saa luvan mennä. Kontakti harjoitus: Opeta koirallesi hyvä katse-kontakti, otetaan jotain hyvin hyvin herkullista makupaa ja jaetaan ne 5 namin kasoihin sitten pyydetään koiraa luokse ja aina kun se katsoo sinua palkitset sen siitä...aivan minimaallisen pienikin vilkaisu riittää aluksi.. Muista itse olla tuijottamatta koiraa vaan seisot selkäsuorana ja odotat että koira nostaa katseensa sinuun. Voit myös käyttää "käskynä" koiran nimeä. Sanot iloisesti,hiukan kysyvästi "Musti" ja kun koira nostaa katseesi sinuun sujautat nopeasti namin koiralle.Tätä tehdään 5 nopeaa toistoa ja sitten pidetään pieni tauko ja sitten uusitaan tuo 5 sarja..Tälläisiä 5 namin harjoituksia voi tehdä useita päivässä vaikka 3x5namin sarja aamulla sama päivällä ja vielä kerran illalla.


      • Onnellinen koira
        Onnellinen koira kirjoitti:

        Täällä on ollut kovasti kysymyksiä tuosta Mittelin haukkumisesta ja sen pois kouluttamisesta. Niinkuin jo aikaisemminkin kirjoitin tuolla on Mitteli herkkähaukkuinen mutta mikään turhanräkyttäjä se ei ole. Hälyyttävä vahtikoira.Eli ilmoittaa kotiväelle tuliasta mutta se pitää jäädä siihen. Ne joilla olla useampia eivätkä ole saaneet ensimmäistään hiljaiseksi voin olla varma ettei kyllä sitten saa enään laumanakaan...Sen verran provosoivat toisiaan haukkumaan. On myös isoja eroja toiset Mittelit haukkuvat herkemmin ja toiset eivät niinkään. Olen itse tullut myös siihen tulokseen että haukkuherkkyys on jonkin verran periytyvää. Kerrostaloon jos haaveilee Mitteliä voisi koittaa selvittää kuinka kovia/herkästi haukkuvia on tulevan pennun vanhemmat. Myös tekemisen/aktivoinnin puute saa Mittelin helposti vahtimaan/haukkumaan (Keksii itselleen tekemistä) Kouluttaminen pitää aloittaa ihan pienestä pennusta eli heti kun se tulee uuteen kotiin. Parempi on siis opettaa koira heti ennen kuin edes ongelmia tulee:) Silloin jos haukkuminen on kieletty se on kieletty eli tässä asiassa ei saa lipsua..Ensin opetetaan pennulle sanan "ei" merkitys. Oikein opeteltuna sana "EI" lopettaa kaiken sen hetkisen tekemisen. Kun opetatte pennulle tuota ei sanaa muistakaa palkita ja kehua sitä oikein tehdystä asiasta. Usein tehdään väärin siinä, että kielletään ja kielletään eli kerrotaan koiralle että näin et saa tehdä mutta unohdetaan kertoa koiralle mitä tässä kyseisessä tilanteessa pitää tehdä... Ja esim. tuo sitruuna panta..Koira saa rangaistuksen haukkumisesta mutta ei se opeta koiralle mitä sen sitten pitäisi tehdä? Koska täysin haukkumatonta ei Mittelistä saa tehtyä kannattaa keskittyä siihen että sen haukkuminen loppuu kiellosta. Koira saa ilmoittaa tulijasta (se on sille luontaista) mutta kun omistaja reagoi tulijaan ja kieltää koiraa "Riittää" tai "EI" tms.. Koira lopettaa haukkumisen. Itse aloitin opettamisen sisältä koska meillä ei juuri muuten haukuttu kun ovikelloa. Eli harjoituksessa oli apuna mieheni joka soitti ulkona ovikelloa ja minulla oli keittiössä purkki jossa makupaloja. Kun ovikello soi koira ryntää ovelle haukkumaan..Menin koiran luo ja sanoin napakasti "ei" ja kun koira hiljeni sanoin "Taiiitavaaa" vein koiran keittiöön (Sieltä näkee ovelle) pyysin sen istumaan siinä ja palkitsin.Mieheni soitti uudestaan ovikelloa ja koira meinasi ryntää ovelle..Pyysin sen uudestaan istumaan ja palkitsin.. Purkki on aina keittiön työtasolla ja koira tietää sen, vieraita kun saapuu ja ovikello soi pyydän koiran istumaan,palkitsen,käsken odottamaan,menen avaamaan oven ja palaan koiran luo palkitsemaan..Vieraita mennään tervehtimään vasta luvan saatua ja jos innostutaan haukkumaan..Pyydän koiran palaamaan luokseni ja istumaan..Eli vain rauhallisessa mielentilassa se saa luvan mennä. Kontakti harjoitus: Opeta koirallesi hyvä katse-kontakti, otetaan jotain hyvin hyvin herkullista makupaa ja jaetaan ne 5 namin kasoihin sitten pyydetään koiraa luokse ja aina kun se katsoo sinua palkitset sen siitä...aivan minimaallisen pienikin vilkaisu riittää aluksi.. Muista itse olla tuijottamatta koiraa vaan seisot selkäsuorana ja odotat että koira nostaa katseensa sinuun. Voit myös käyttää "käskynä" koiran nimeä. Sanot iloisesti,hiukan kysyvästi "Musti" ja kun koira nostaa katseesi sinuun sujautat nopeasti namin koiralle.Tätä tehdään 5 nopeaa toistoa ja sitten pidetään pieni tauko ja sitten uusitaan tuo 5 sarja..Tälläisiä 5 namin harjoituksia voi tehdä useita päivässä vaikka 3x5namin sarja aamulla sama päivällä ja vielä kerran illalla.

        Mitteleillä on luonnostaan aika hyvä kontaktin haku joten usein sitä vaan sitten vahvistetaan. Mitä hyötyä sitten on tuosta kontaktista? Silloin saat ns.paremman yhteyden koiraasi..Jos koirasi käy kierroksilla ja räkyttää hyvin kiihkeänä vaikka ulkona on siihen vaikea saada kontaktia,eikö totta? Mutta kun olet opettanut katse-kontaktin esim. Käyttämällä koirasi nimeä "käskysanana" on sinun helpompi saada koira "kuulolle" kun olet opettanut tuota kontaktia riittävästi sisällä voit siirtyä ulos. Aloita omalta pihalta missä mahdollisemman vähän häiriötä. Tee sama 3x5 namin harjoitus ja tauko.. Kun koirasi on oppinut että kuullessaan oman nimen "Musti" se pinkasee eteesi seisomaan,istumaan jne..ja tuijottaa sinua silmät tarkkana.. Voit ottaa harjoituksen lenkeille ja normaaliin elämän rytmiin mukaan. Nyrkkisääntönä se että aina namit mukan..lenkillä,koirapuistossa,ulkona,kylässä mutta aina koiran on tiedettävä että sinä olet kävelevä nami pussi ja oikealla käyttäytymisellä se palkitaan. Haukkuuko koirasi vastaantulevaa koiraa? Nyt olet opettanut kontaktin ja voit ottaa sen avuksesi. Kun näet vastaantulevan koiran kaivat namia valmiiksi käteesi jo ennen ohittamista kutsut koiraasi "Musti" ja palkitset.Ohitustilanteessa kutsut koiraasi taas "Musti" ja kehut kovasti ja palkitset..Ohittamisen jälkeen kutsut koiraasi "Musti" ja taas kehut ja palkitset. Jos koira räkyttää silloin ei tietenkään kehuta eikä palkita mutta jos se on sekunninkin hiljaa siitä seuraa heti palkka. Koiran hiljaiseksi opettaminen on haastavaa mutta sitkeällä harjoittelulla ja määrätietoisuudella saat varmasti tuloksia. Aktiivisena rotuna vaatii Mitteli kovasti aivojumppaa ne tykkäävät tehdä temppuja opetella uusia asioita.. Pennun voi opettaa jäämään yksin kotiin niin että piilottelee esim. voimakkaasti tuoksuvia broileripyöryköitä sinne tänne juuri ennen lähtöä. Lähteminen tapahtuu rauhallisesti ilman että siitä tehdään mitään numeroa..Hiljaisesti ja vähin äänin.. Pentu voi aikansa kuluksi etsiä piilottamiasi nameja asunnosta ja etsiminen saakin sen sopivasti uupumaan (Nenän käyttö väsyttää koiraa paljon enemmän kun pitkä lenkki) jonka jälkeen pentu voi ottaa tirsat sinua odottaessa. Ennen kuin koira jätetään yksin kotiin olisi hyvä tehdä rauhallinen pieni kävelylenkki (Ei mitään pitkää kiihdyttävää juoksulenkkiä) ja odottaa että koira hiukan rauhoittuu ja sitten poistua. Omakotitalossa asuvat voivat piilottaa nameja pihalle joita koira voi sitten etsiä ulkoillessaan ja näin ollen kuluttaa aikaansa oikealla tavalla eikä portilla istuen ja haukkuen:)) Tulipas tästä pitkä tarina mutta toivottavasti joillekkin on apua neuvoistani. Kontaktista,naksuttimesta ja kouluttamisesta yleensäkin on paljon hyviä kirjoja niitä kannattaa lukea. Suosittelen myös liittymään paikalliseen koirakerhoon ja osallistuamaan ainakin arkitottelevaisuus kurssille. Koiran kouluttaminen on hauskaa ja se on myös koirasta mielekästä. Koirakoulussa saa paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja. Suosittelen kaikille koiran peruskoulutusta oli kyseessä sitten Chihu tai Tanskandoggi , elämä koulutetun koiran kanssa on helpompaa,antoisampaa ja se on koiralle stressittömämpää koska se tietää tarkkaan mitä se saa tehdä ja mitä ei koira haluaa kuulua laumaan ja se on onnellinen silloin kun sillä on hyvä johtaja. Hyvä johtaja on tiukka,oikeudenmukainen ja se ei mielistele.


      • fyjdr
        Onnellinen koira kirjoitti:

        Mitteleillä on luonnostaan aika hyvä kontaktin haku joten usein sitä vaan sitten vahvistetaan. Mitä hyötyä sitten on tuosta kontaktista? Silloin saat ns.paremman yhteyden koiraasi..Jos koirasi käy kierroksilla ja räkyttää hyvin kiihkeänä vaikka ulkona on siihen vaikea saada kontaktia,eikö totta? Mutta kun olet opettanut katse-kontaktin esim. Käyttämällä koirasi nimeä "käskysanana" on sinun helpompi saada koira "kuulolle" kun olet opettanut tuota kontaktia riittävästi sisällä voit siirtyä ulos. Aloita omalta pihalta missä mahdollisemman vähän häiriötä. Tee sama 3x5 namin harjoitus ja tauko.. Kun koirasi on oppinut että kuullessaan oman nimen "Musti" se pinkasee eteesi seisomaan,istumaan jne..ja tuijottaa sinua silmät tarkkana.. Voit ottaa harjoituksen lenkeille ja normaaliin elämän rytmiin mukaan. Nyrkkisääntönä se että aina namit mukan..lenkillä,koirapuistossa,ulkona,kylässä mutta aina koiran on tiedettävä että sinä olet kävelevä nami pussi ja oikealla käyttäytymisellä se palkitaan. Haukkuuko koirasi vastaantulevaa koiraa? Nyt olet opettanut kontaktin ja voit ottaa sen avuksesi. Kun näet vastaantulevan koiran kaivat namia valmiiksi käteesi jo ennen ohittamista kutsut koiraasi "Musti" ja palkitset.Ohitustilanteessa kutsut koiraasi taas "Musti" ja kehut kovasti ja palkitset..Ohittamisen jälkeen kutsut koiraasi "Musti" ja taas kehut ja palkitset. Jos koira räkyttää silloin ei tietenkään kehuta eikä palkita mutta jos se on sekunninkin hiljaa siitä seuraa heti palkka. Koiran hiljaiseksi opettaminen on haastavaa mutta sitkeällä harjoittelulla ja määrätietoisuudella saat varmasti tuloksia. Aktiivisena rotuna vaatii Mitteli kovasti aivojumppaa ne tykkäävät tehdä temppuja opetella uusia asioita.. Pennun voi opettaa jäämään yksin kotiin niin että piilottelee esim. voimakkaasti tuoksuvia broileripyöryköitä sinne tänne juuri ennen lähtöä. Lähteminen tapahtuu rauhallisesti ilman että siitä tehdään mitään numeroa..Hiljaisesti ja vähin äänin.. Pentu voi aikansa kuluksi etsiä piilottamiasi nameja asunnosta ja etsiminen saakin sen sopivasti uupumaan (Nenän käyttö väsyttää koiraa paljon enemmän kun pitkä lenkki) jonka jälkeen pentu voi ottaa tirsat sinua odottaessa. Ennen kuin koira jätetään yksin kotiin olisi hyvä tehdä rauhallinen pieni kävelylenkki (Ei mitään pitkää kiihdyttävää juoksulenkkiä) ja odottaa että koira hiukan rauhoittuu ja sitten poistua. Omakotitalossa asuvat voivat piilottaa nameja pihalle joita koira voi sitten etsiä ulkoillessaan ja näin ollen kuluttaa aikaansa oikealla tavalla eikä portilla istuen ja haukkuen:)) Tulipas tästä pitkä tarina mutta toivottavasti joillekkin on apua neuvoistani. Kontaktista,naksuttimesta ja kouluttamisesta yleensäkin on paljon hyviä kirjoja niitä kannattaa lukea. Suosittelen myös liittymään paikalliseen koirakerhoon ja osallistuamaan ainakin arkitottelevaisuus kurssille. Koiran kouluttaminen on hauskaa ja se on myös koirasta mielekästä. Koirakoulussa saa paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja. Suosittelen kaikille koiran peruskoulutusta oli kyseessä sitten Chihu tai Tanskandoggi , elämä koulutetun koiran kanssa on helpompaa,antoisampaa ja se on koiralle stressittömämpää koska se tietää tarkkaan mitä se saa tehdä ja mitä ei koira haluaa kuulua laumaan ja se on onnellinen silloin kun sillä on hyvä johtaja. Hyvä johtaja on tiukka,oikeudenmukainen ja se ei mielistele.

        Meillä on narttu mitteli ja ikää on 9,5vk. Aivan ihana pakkaus on


    • Monka88

      itselläni on 1,5v poika mitteli, josta ei ole ollut haukkumisen kanssa tullut ongelmia. Noh olen kyllä onnistunut opettamaan sen hiljaiseksi, ainoastaan metsässä ja yllätys tilanteissa saa haukkua. Mitteli on kyllä herkkä haukkuja, mutta kovalla sitkeydellä senkin saa hiljaiseksi ja unelma koiraksi. Itse opetin koirani pikku hiljaa olemaan yksin, vaivailoista puuhaa kylläki, mutta palkitsevaa.
      Eloisa koira rotu kyllä on, pakko myöntää. Ei jätä helpolla ketää kylmäksi ja aina kiva katsella sen tekemisiä ja puuhailua. Hyvä harraste koiraki on, vaikka aluksi pelkäsinki sen pienenkoon vuoksi, ettei se jaksaisi, mutta onneksi olin totaalisen väärässä. Itse suosittelen lämpimästi tätä rotua, hieman kärsivällisyyttä ja innostusta, niin saa siitä vaikka millasen kaverin. Niin kuin kaikista koirista saa ihanan koiran, jos viitsii kouluttaa ja muistaa aina pyytää apua, jos ongelmia ilmenee...

      Anteeksi tökerö teksti, uudet näppäimet ja hieman vielä oudot.

      • äiti -86

        Olemme hankkimassa perheeseemme mittelin. Minua mietityttää vain että kuinka Mitteli suhtautuu lapsiin?


      • jcry
        äiti -86 kirjoitti:

        Olemme hankkimassa perheeseemme mittelin. Minua mietityttää vain että kuinka Mitteli suhtautuu lapsiin?

        mitteli poika suhtautuu hienosti perheen pienempiin, muihin koiriin sekä vieraisiin (Eli jos joku tulee kylään ei mene heti pomppimaan ja touhottamaan, teki ennen mut opetin missä on oma paikka ja se menee siihen ku käsketään.) Jossain aikaisemmassa keskustelussa kävin antamassa samaisen vinkin tähän haukkumis puoleen. On totta että mittelit ovat kovia haukkumaan, mutta ovat kyllä hiljaa jos näin sanotaan. Eli

        - Aloin itsekin tuskastua jo turhan haukunnan takia. Olen yötyössä, ja kun tulin kotiin haukkuminen ja ulina olivat hirveät! Hyvä ettei koko naapuristo herää...
        - Hain keskustelupalstalla apua tuohon haukkumiseen, ja sain toimivan neuvon saman rodun omistajalta.
        - Koira on laumaeläin. Kun joku tulee soittamaan ovikelloa koira aloitti haukkumisen. Sanoin sanan "riittää" ja koska se ei tosiaan alussa toiminut (sillä koira ei ollut vielä käskyä oppinut) vaan koira jatkoi haukuntaa, laitoin sen vessaan ja eristin näin laumasta.
        - Koira tajusi sanan jonka sanoin aina kun se rupesi haukkumaan, ennen vessaan menoa.
        - Ei enää hauku kuin sen verran et ilmoittaa et nyt joku tulee. Sana "riittää" todellakin on alkanut tarkoittaa sillekkin että se tosiaan riittää.
        - Asiassa vain huomioitava vielä sen verran, että kun koiran päästää pois eristyksestä, ovi pitää vain avata. Meillä poika jäi sinne huoneeseen vielä kun pelkäsi ettei saa tulla pois. tällöin siihen EI saa kiinnittää mitään huomiota. ei kehua, ei katsoa. EIKÄ varsinkaan houkutella tulemaan pois.

        Eli tosiaan se on tuplana toimivaksi todettu ;) Ja muut jotka saman vinkin olivat ottaneet, olivat jälkeenpäin käyny hyvästä neuvosta kiittämässä, itse kävin myös.

        Vielä sen verran lisään, että kun koira oppi tuon käskyn sisällä, se pätee myös ulkoillessa. Koira ei nykyään edes kiinnitä huomiota ohikulkijoihin niin paljoa. saattaa maaten mennä ja katsoa, mutta ei rupea haukkumaan. =) tai sitten se keskittyy vain omiin leikkeihinsä =)


      • Mittelit
        äiti -86 kirjoitti:

        Olemme hankkimassa perheeseemme mittelin. Minua mietityttää vain että kuinka Mitteli suhtautuu lapsiin?

        Sitähän ei voi etukäteen sanoa miten yleensäkkään kukaan koira suhtautuu lapsiin.Siihen kun vaikuttaa niin moni asia.Koirat ovat kaikki yksilöitä ja samoin lapset.Pääsääntöisesti Mittelit tulevat hyvin toimeen lapsien kanssa.Mutta tiedän myös koiria jotka asuneet lapsiperheessä ja jouduttu luopumaan koska alkanut nappailla lapsia..Tähän voi sitten vaan jokainen miettiä syytä.. Silloin kun lapsiperheeseen ollaan hankkimassa koiraa pitää ottaa huomioon 2 asiaa. Pentu pitää kasvattaa ja kouluttaa olemaan lasten kanssa mutta niin myös lapset on opetettava olemaan pennun kanssa ja myös niille on opetettava miten eläinten kanssa tulee käyttäytyä ja miten niitä kohdellaan.Silloin kun pentu väsähtää ja hakeutuu nukkumaan sitä ei mennä häiritsemään vaan sille annetaan rauha. Mitteli on hyvin vilkas koira ja jos perheessä on useampia alle kouluikäisiä lapsia voi tilanne olla haastava mutta ei tietenkään mahdoton. Sitten se että millaisia lapset ovat..Ovatko rauhallisia ja vilkkaita? Pentu innostuu helposti juoksemaan ja jahtaamaan juoksevia lapsia ja hyvin terävillä naskalihampailla saa kyllä ikävää jälkeä pienessä pohkeessa:( Itse olen sitä mieltä että jos perheeseen missä on pieniä lapsia hankitaan koira on vanhemmilla oltava kokemusta koiran kouluttamisesta ja kasvattamisesta entuudestaan. Meillä esimerkiksi "paimennetaan" juoksevia ja huutavia lapsia.. Oma poika kun on rauhallisuuden perikuva joten koirat eivät ole tottuneet vilkkaisiin lapsiin ja kyllä saattavat napata komentaessaan. Sitten pitää myös ottaa huomioon se että Mittelin pentu on n.1,5-2kg luovutusikäisenä (toiset jopa pienempiä) eli niitä vaaratilanteita saattaa esiintyä jos ei olla varovaisia.Sylistä putoaminen tai juostessa lapsi kaatuu pennun päälle tms.. Uskon että Mitteli sopii lapsiperheeseen siinä missä mikä tahansa koirarotu:)
        Lapsi perheeseen koiraa harkitsevien kannattaa ehdottomasti käyttä lapset ennen koiran hankintaa allergia testissä! Liian usein saa lukea kuinka muutaman kuukauden ikäinen pentu etsii uutta kotia lapsen allergian takia.Suosittelen todella ennen pennun hankintaa. Onhan se lapsellekkin raskasta jos joudutaan luopumaan perheen lemmikistä sitten allergian takia.


    • mittel29

      eikä koskaan mitään ongelmia haukkumisen kanssa,ollaan aina asuttu kerrostalossa ja kyselty välillä seinänaapureilta miten menee päivisin kun on yksin, eikä mitään ongelmia ole ollut :) eikä siis olla mitenkään erityisesti opetettu hiljaiseksi. Toinen juttu on että mitteli on vahtikoira, ei turhan räkyttäjä. Mitä hyötyä olisi vahtikoirasta joka räkyttää joka rasahduksesta? Tästä syystä en voi kuin ihmetellä miten mittelin ylipäätään saa haukkumaan :D Meillä ainakin koira ilmoittaa esim. jos joku juoksee rapussa tai soittaa ovikelloa, mutta that's it! ei sille jää haukkuminen mitenkään päälle, kun asia on ilmoitettu se menee takaisin nukkumaan. :) Eikä se siis hauku joka rasahdusta vaan ainoastaan siitä mikäli joku ääni poikkeaa normaalista, esim. juoksee rappusissa, yleensä aina ihmiset kävelee portaissa varsinkin näin talossa jossa asuu iäkästä väkeä.

      Meni muutama vuosi ennen kuin edes huomattiin, että meidän koira osaa haukkua, niin harvoin se sitä harrastaa. Naapuritkin ihmetteli miksei koiramme hauku, pikkukoiria on tunnetusti pidetty räksyttäjinä. Mutta olen kai onnekas ja saanut syntymästään normaalia fiksumman poitsun!

      • fffffas

        Onko mittelspitz hyvä perhekoira, vai onko ns. yhden ihmisen koira?

        Totteleeko kaikkia perheen jäseniä (olettaen et laumahierarkia kunnossa)?

        Tekis mieli miehen kans ottaa koira, mut ei huvita ottaa mitään "yhden isännän tai emännän koiraa" :)


      • Topi-koira1
        fffffas kirjoitti:

        Onko mittelspitz hyvä perhekoira, vai onko ns. yhden ihmisen koira?

        Totteleeko kaikkia perheen jäseniä (olettaen et laumahierarkia kunnossa)?

        Tekis mieli miehen kans ottaa koira, mut ei huvita ottaa mitään "yhden isännän tai emännän koiraa" :)

        Mittelpitz on ihana ja sopeutuvainen koira, sopii sekä perhekoiraksi ,että yhden ihmisen koiraksi olipa kyseessä isäntä tai emäntä. Itselläni on kohta 11kk ikäinen mittelpitz uros. Todella ihana lenkkeily kaveri ja uskollinen seuralainen. Suunnitteilla on laittaa toinen mittelpitz kunhan nykyinen koira täyttää 1 vuoden tai 1.5 Koirani on erittäin sosiaalinen ,leikkisä ja pitää lapsista. Suosittelen lämpimästi.


      • evo.-5

        Meillä naapurissa on mitteli niin herran jumala mikä räksyttäjä!!!!!!!!!!!! Onko tuollaisella koiralla mitään virkaa??!! no ei todellakaan!!!!!!!! Tyhmä ku mikä vieläkin!


      • Iloinen karvapallo
        evo.-5 kirjoitti:

        Meillä naapurissa on mitteli niin herran jumala mikä räksyttäjä!!!!!!!!!!!! Onko tuollaisella koiralla mitään virkaa??!! no ei todellakaan!!!!!!!! Tyhmä ku mikä vieläkin!

        Nyt olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi evo.-5
        Mittelit ei ole todellakaan tyhmiä! Itse olen harrastanut PK-Rotujen kanssa yli 25v ja nyt harrastus jatkuu Mittelien kanssa.Aloitimme tottelevaisuuskokeissa kisaamisen koirani ollessa sen vaadittavan 10kk ja voin sanoa etten olisi kuuna päivänä pystynyt moiseen aloitukseen Sakemannini kanssa. Rotu on erittäin fiksu ja työhaluinen.Helppo kouluttaa ja motivoida. Jos koira saa riittävästi aktiviteettejä ja liikuntaa se ei todellakaan ole mikään räksyttäjä! Jos sinun naapurissasi asuu räksyttävä Mitteli niin älä kuitenkaan yleistä! Yleensäkin koiran ongelmakäyttäytymiseen vaikuttaa se hihnan toinen pää rotuun katsomatta.
        Tällä hetkellä Suomessa kisaa jo useita mitteleitä agilityn 3-luokassa (ylin luokka) Tottelevaisuus valioita on 2 ja useita EVL ja VOI -luokassa kisaavia. Vuonna 2009 Mittelien joukkue oli Tottelevaisuuskokeiden Suomenmestaruus kisoissa 10./79 joukkueesta. Rotu on ollut Suomessa reilu 10-v ja kyllä se on kyntensä jo upeasti näyttänyt niin seura,näyttely kun kisakoiranakin.
        Suomen Kennelliiton Toko-Valmennusrenkaaseen on tiensä karsinut jo 2 Mitteliä joista toinen on kuulunut Toko-Maajoukkueeseen ollen varakoirana vuosina -07 ja -08
        Niin että sanonpa vaan huh huh moiselle epätietoiselle höyryyjälle!!
        Mitteli soveltuu perhekoiraksi aktiiviseen perheeseen/ihmiselle.Se on mahtava seurakoira sosiaallisen luonteensa puolesta.Se on aivan mieletön harrastuskaveri melkein mihin lajiin vaan.Se vaatii kunnon tapakasvatuksen (Niinkuin kaikki rodut) se on helppo kouluttaa.
        Kotonani häärää 4 Mitteliä ja voin enemmän kun lämpimästi suositella.
        Rodusta kiinnostuneille linkki yhdistyksen sivuille mistä lisää faktaa Mitteleistä:
        http://www.mittelspitzyhdistys.net/


      • dadsa
        Iloinen karvapallo kirjoitti:

        Nyt olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi evo.-5
        Mittelit ei ole todellakaan tyhmiä! Itse olen harrastanut PK-Rotujen kanssa yli 25v ja nyt harrastus jatkuu Mittelien kanssa.Aloitimme tottelevaisuuskokeissa kisaamisen koirani ollessa sen vaadittavan 10kk ja voin sanoa etten olisi kuuna päivänä pystynyt moiseen aloitukseen Sakemannini kanssa. Rotu on erittäin fiksu ja työhaluinen.Helppo kouluttaa ja motivoida. Jos koira saa riittävästi aktiviteettejä ja liikuntaa se ei todellakaan ole mikään räksyttäjä! Jos sinun naapurissasi asuu räksyttävä Mitteli niin älä kuitenkaan yleistä! Yleensäkin koiran ongelmakäyttäytymiseen vaikuttaa se hihnan toinen pää rotuun katsomatta.
        Tällä hetkellä Suomessa kisaa jo useita mitteleitä agilityn 3-luokassa (ylin luokka) Tottelevaisuus valioita on 2 ja useita EVL ja VOI -luokassa kisaavia. Vuonna 2009 Mittelien joukkue oli Tottelevaisuuskokeiden Suomenmestaruus kisoissa 10./79 joukkueesta. Rotu on ollut Suomessa reilu 10-v ja kyllä se on kyntensä jo upeasti näyttänyt niin seura,näyttely kun kisakoiranakin.
        Suomen Kennelliiton Toko-Valmennusrenkaaseen on tiensä karsinut jo 2 Mitteliä joista toinen on kuulunut Toko-Maajoukkueeseen ollen varakoirana vuosina -07 ja -08
        Niin että sanonpa vaan huh huh moiselle epätietoiselle höyryyjälle!!
        Mitteli soveltuu perhekoiraksi aktiiviseen perheeseen/ihmiselle.Se on mahtava seurakoira sosiaallisen luonteensa puolesta.Se on aivan mieletön harrastuskaveri melkein mihin lajiin vaan.Se vaatii kunnon tapakasvatuksen (Niinkuin kaikki rodut) se on helppo kouluttaa.
        Kotonani häärää 4 Mitteliä ja voin enemmän kun lämpimästi suositella.
        Rodusta kiinnostuneille linkki yhdistyksen sivuille mistä lisää faktaa Mitteleistä:
        http://www.mittelspitzyhdistys.net/

        Joo mut ottaako mittelspitz perheestä yhden isännän jota tottelee, ja muut ovat kuin ilmaa?? Mikä se sellanen perhekoira on!!!!


      • evo-5
        dadsa kirjoitti:

        Joo mut ottaako mittelspitz perheestä yhden isännän jota tottelee, ja muut ovat kuin ilmaa?? Mikä se sellanen perhekoira on!!!!

        Olen kuullut monelta valituksia mitteleistä!! Monet ovat vieläpä sanoneet sen räksytyspuolen olevan todella rasittavaa. Kattoo nyt kauanko jaksan kuunnella sitä..lähtee kohta suklaalevyjä naapurinpuolelle!


      • evo-5
        evo-5 kirjoitti:

        Olen kuullut monelta valituksia mitteleistä!! Monet ovat vieläpä sanoneet sen räksytyspuolen olevan todella rasittavaa. Kattoo nyt kauanko jaksan kuunnella sitä..lähtee kohta suklaalevyjä naapurinpuolelle!

        No vitsi vitsi mutta päähän se ottaa..


      • NööÖÖ
        evo-5 kirjoitti:

        No vitsi vitsi mutta päähän se ottaa..

        Onko kokemuksia?


      • puspusm
        NööÖÖ kirjoitti:

        Onko kokemuksia?

        mulla on 1-vuotias valkonen mitteliuros. Vanhempien luona maalla haukkuu jos ulkoota kuuluu ääniä, ulkona saattaa istua pari tuntia ja vain haukkua, pihalta ei lähde minnekkään. Itse asun kerrostalossa, ja täällä poitsu ei hauku yhtään, jos ulkona näkyy jotain niin sitten vähän vaan murisee tai pitää matalaa hassua ääntä.

        Karvanlähtöaika on tällä hetkellä, ei siitä karvaa esim sohvalle jää paljoa jos vaan harjaa pari kertaa viikossa, mutta sillon kun harjaa niin on kaikki paikat täynnä karvoja, suosittelen tarraharjaa! :)

        Kissani asuu vanhempieni luona, itse asuin myös vielä siellä, ja mittelipoju ehti siellä myös olla pari kuukautta. Kissa ja koira ovat parhaat kaverit, painivat ja leikkivät keskenään ja nukkuvat vierekkäin. Aina kun näkee ulkona kissan niin tahtoo päästä leikkimään. Sama koirien kanssa, muuta ei tekisikään kuin leikkisi kissojen tai koirien kanssa.

        Ei kerjää minusta leikkikaveria aina tylsistyessään, vaan osaa leikkiä itsekseen, tälläkin hetkellä vinguttaa vinkulelua oikein urakalla naapurien iloksi, ja aina kun katson koiraa päin niin häntä alkaa iloisesti heilumaan ja vingutus nopeentuu entistä enemmän ''Katos ku mä osaan vinguttaa siiliä!''

        Oma mittelini on vähän itsepäinen, ulkona ei tottele tänne-käskyä, eikä sisälläkään tottele jos ei kiinnosta. Mutta oppii kumminkin nopeasti käskyt. Parhaiten osaa sanan ei. Jos laitan esim. nakin lattialle ja sanon ei, niin poju ei edes katso nakkia, vaan kääntää pään pois, jos menen toiseen huoneeseen ja tulen minuutin päästä takaisin, niin nakki on vielä koskemattomana lattialla :)

        On myös aivan mahdoton pusukone, joka välissä yrittää pusutella! Aamuisin kun herää ja koira huomaa, niin alkaa pusuja satelemaan. :)


      • Tokoatokoa
        puspusm kirjoitti:

        mulla on 1-vuotias valkonen mitteliuros. Vanhempien luona maalla haukkuu jos ulkoota kuuluu ääniä, ulkona saattaa istua pari tuntia ja vain haukkua, pihalta ei lähde minnekkään. Itse asun kerrostalossa, ja täällä poitsu ei hauku yhtään, jos ulkona näkyy jotain niin sitten vähän vaan murisee tai pitää matalaa hassua ääntä.

        Karvanlähtöaika on tällä hetkellä, ei siitä karvaa esim sohvalle jää paljoa jos vaan harjaa pari kertaa viikossa, mutta sillon kun harjaa niin on kaikki paikat täynnä karvoja, suosittelen tarraharjaa! :)

        Kissani asuu vanhempieni luona, itse asuin myös vielä siellä, ja mittelipoju ehti siellä myös olla pari kuukautta. Kissa ja koira ovat parhaat kaverit, painivat ja leikkivät keskenään ja nukkuvat vierekkäin. Aina kun näkee ulkona kissan niin tahtoo päästä leikkimään. Sama koirien kanssa, muuta ei tekisikään kuin leikkisi kissojen tai koirien kanssa.

        Ei kerjää minusta leikkikaveria aina tylsistyessään, vaan osaa leikkiä itsekseen, tälläkin hetkellä vinguttaa vinkulelua oikein urakalla naapurien iloksi, ja aina kun katson koiraa päin niin häntä alkaa iloisesti heilumaan ja vingutus nopeentuu entistä enemmän ''Katos ku mä osaan vinguttaa siiliä!''

        Oma mittelini on vähän itsepäinen, ulkona ei tottele tänne-käskyä, eikä sisälläkään tottele jos ei kiinnosta. Mutta oppii kumminkin nopeasti käskyt. Parhaiten osaa sanan ei. Jos laitan esim. nakin lattialle ja sanon ei, niin poju ei edes katso nakkia, vaan kääntää pään pois, jos menen toiseen huoneeseen ja tulen minuutin päästä takaisin, niin nakki on vielä koskemattomana lattialla :)

        On myös aivan mahdoton pusukone, joka välissä yrittää pusutella! Aamuisin kun herää ja koira huomaa, niin alkaa pusuja satelemaan. :)

        puspusm ja muutkin jotka kamppailevat luoksetulon kanssa:
        Mitteleillä on kyllä omaa tahtoa mutta tuohon ettei tule aina luokse kutsuttaessa sanoisin ettet ole tehnyt harjoituksista riittävän mielenkiintoisia.. Eli silloin kun opetellaan luoketuloa on palkka oltava kaikea muuta parempi ja mielenkiintoisempi.. Ja aina palkka!!
        Tarkoitan tätä silloin kun luoksetuloa opetetaan koiralle ja siis jos se ei tule luokse se ei sitä silloin osaa. Nuoren koiran kanssa kannan aina herkkuja taskussa ja teen paljon harjoituksia, metsässä kutsun koiran luokse palkitsen ja sanon vapaa..hetkenpäästä kutsun taas palkitsen ja sanon vapaa. Jos koiraa kutsutaan luokse vain silloin kun se halutaan kytkeä remmiin niin ei tarvitse ihmetellä miksi koiraa ei aina kiinnosta tulla luokse..palkkahan on silloin kiinni joutuminen..:)) Nuoret urokset on sitten vielä oma lukunsa hormooniensa vallassa mutta määrätietoisella harjoittelulla ja hyvällä palkalla saadaan nekin tulemaan luokse yhdellä käskyllä.Sitten se että miten se tänne käsky opetetaan.. Kuinka monta käskysanaa käytetään,saako koira itse päättää tuleeko se ekalla,tokalla vai peräti viidennellä käskyllä? Luoksetulossa käytetään yhtä käskyä "TÄNNE" ja sitten ne niitä muista apuja kehiin..Lähde juoksemaan koirasta poispäin tms..Millä saat koirasi sinkoamaan kun nato ohjus perääsi heti ekasta käskystä. Toimiva luoksetulo on monesti aika "halpa" henkivakuutus koirallesi. Tsemppiä kaikille harjoituksiin..:)


      • mittelfani
        NööÖÖ kirjoitti:

        Onko kokemuksia?

        Meillä 1 vee Mitteli ja 10 vee Kissa parhaat kaverit. Mittelin syntymäkodissa oli jo kissa, eli sai pennusta alkaen kissakokemusta.


      • MirjaMii
        mittelfani kirjoitti:

        Meillä 1 vee Mitteli ja 10 vee Kissa parhaat kaverit. Mittelin syntymäkodissa oli jo kissa, eli sai pennusta alkaen kissakokemusta.

        Sopisko mittelspitz ulkokoiraksi?

        Näyttää olevan aika paksu turkki, eikö sen tule kuuma kesäisin kuumissa kerrostalo-asunnoissanne?


      • mittelinomistaja
        MirjaMii kirjoitti:

        Sopisko mittelspitz ulkokoiraksi?

        Näyttää olevan aika paksu turkki, eikö sen tule kuuma kesäisin kuumissa kerrostalo-asunnoissanne?

        Mitteli on seurakoira, ei sovellu ulkokoiraksi. Onnellisin mitteli on sisällä rakastamiensa ihmisten kanssa :)

        Kesäksi mitteli tiputtaa pohjavillan, niin turkki ei ole niin paksu kuin talvella.

        Haukkumisesta: monet mittelit ovat kovia haukkumaan, kun ovat alunperin vahtikoiria. huom VAHTIKOIRIA, varoittavat omistajiaan mahdollisesta vaarasta. En nyt puolustele rodun haukkumista sillä verukkeella, haluan vain selventää että koira toteuttaa vaistojaan. Haukkumattomia koiria ei ole (ja niille, jotka nyt ajattelevat basenjia, nekin pitävät ääntä, eivät täysin hiljaisia ole).


      • Kertu
        mittelinomistaja kirjoitti:

        Mitteli on seurakoira, ei sovellu ulkokoiraksi. Onnellisin mitteli on sisällä rakastamiensa ihmisten kanssa :)

        Kesäksi mitteli tiputtaa pohjavillan, niin turkki ei ole niin paksu kuin talvella.

        Haukkumisesta: monet mittelit ovat kovia haukkumaan, kun ovat alunperin vahtikoiria. huom VAHTIKOIRIA, varoittavat omistajiaan mahdollisesta vaarasta. En nyt puolustele rodun haukkumista sillä verukkeella, haluan vain selventää että koira toteuttaa vaistojaan. Haukkumattomia koiria ei ole (ja niille, jotka nyt ajattelevat basenjia, nekin pitävät ääntä, eivät täysin hiljaisia ole).

        Mitteli on vahtikoira, eli luotu vahtimaan taloja esim.

        Sen tykkää vahtia pihaa (esim. omassa aitauksessa), toki hyvä käydä välillä rapsutteleen..

        Eli kyl käy, turkki on paksu .


      • ffffdasdasd
        Kertu kirjoitti:

        Mitteli on vahtikoira, eli luotu vahtimaan taloja esim.

        Sen tykkää vahtia pihaa (esim. omassa aitauksessa), toki hyvä käydä välillä rapsutteleen..

        Eli kyl käy, turkki on paksu .

        ei todellakaan sovi ulkokoiraksi :))))

        mittelit on kyl ihania koiria! niin kilttejä ja energisiä, ei mitään aneemisia


      • fatsoliikka
        ffffdasdasd kirjoitti:

        ei todellakaan sovi ulkokoiraksi :))))

        mittelit on kyl ihania koiria! niin kilttejä ja energisiä, ei mitään aneemisia

        Onko mitteleillä jotain silmävuotoa kun joillakin sellasta punasta silmien alla?

        tuleeko sitä kaikille?

        saako sen pyyhittyä pois?


      • On ne vaan iqui..:)
        fatsoliikka kirjoitti:

        Onko mitteleillä jotain silmävuotoa kun joillakin sellasta punasta silmien alla?

        tuleeko sitä kaikille?

        saako sen pyyhittyä pois?

        Joillakin Mitteleillä niinkuin ainakin Kleineillä ja pommeillakin saattavat silmät ajoittain vuotaa..Tässä olen ainakin itse tehnyt sellaisen havainnon että jotkut valmisruoat saattavat aiheuttaa silmien vuotoa..Punaiset värjäytymät tulevat kyynelnesteestä ja tosiaan ainakin valkoisilla ja kerman värisillä näkyvät hyvinkin selvästi.Värjäytymiä voi pyyhkiä siihen tarkoitetulla silmävedellä. Meillä silmät vuotavat talvella kun on kylmä ja kova viima..

        Vastaan nyt samalla tuohon ulkokoira kysymykseen.
        Mitteli soveltuu kyllä ulkokoiraksi turkkinsa puolesta mutta ei ole mikään häkkikoira. Se on seurakoira ja viihtyy parhaiten omien ihmisten kanssa. Häkkiin jos yksin laitetaan niin varmasti haukkua räksyttää siellä ikävissään ja kyllästyessään. Mutta kyllä meillä asustellaan hyvillä ilmoilla päivät ulkosalla...
        Tassut paleltuvat helposti joten en kyllä yli 10´c pakkasilla päiväksi ulos jättäisi. Mittelin turkki kesällä: Paksu pohjavilla suojaa mitteliä kuumalta..Kovalla helteellä kun upottaa sorvet koiran paksuun turkkiin on se sisältä aivan viileä..

        Mitteli soveltuu asumaan kyllä kaikissa asuinmuodoissa..Kerrostalo,rivitalo,paritalo, omakotitalo jne..Se sopii hyvin monen laisiin perheisiin..Kunhan muistaa että pentu on tosiaan pieni (vain 1-2kg) ja se voi hyvin helposti loukata itsensä esimerkiksi pienten ja vilkkaitten lasten kanssa. Kuuntelee ja kunnioittaa kyllä kaikkia perheenjäseniä pyyteettömästi jos on saanut kunnon tapakasvatuksen ja tietää paikkansa laumassa..


      • fatsoliikka
        On ne vaan iqui..:) kirjoitti:

        Joillakin Mitteleillä niinkuin ainakin Kleineillä ja pommeillakin saattavat silmät ajoittain vuotaa..Tässä olen ainakin itse tehnyt sellaisen havainnon että jotkut valmisruoat saattavat aiheuttaa silmien vuotoa..Punaiset värjäytymät tulevat kyynelnesteestä ja tosiaan ainakin valkoisilla ja kerman värisillä näkyvät hyvinkin selvästi.Värjäytymiä voi pyyhkiä siihen tarkoitetulla silmävedellä. Meillä silmät vuotavat talvella kun on kylmä ja kova viima..

        Vastaan nyt samalla tuohon ulkokoira kysymykseen.
        Mitteli soveltuu kyllä ulkokoiraksi turkkinsa puolesta mutta ei ole mikään häkkikoira. Se on seurakoira ja viihtyy parhaiten omien ihmisten kanssa. Häkkiin jos yksin laitetaan niin varmasti haukkua räksyttää siellä ikävissään ja kyllästyessään. Mutta kyllä meillä asustellaan hyvillä ilmoilla päivät ulkosalla...
        Tassut paleltuvat helposti joten en kyllä yli 10´c pakkasilla päiväksi ulos jättäisi. Mittelin turkki kesällä: Paksu pohjavilla suojaa mitteliä kuumalta..Kovalla helteellä kun upottaa sorvet koiran paksuun turkkiin on se sisältä aivan viileä..

        Mitteli soveltuu asumaan kyllä kaikissa asuinmuodoissa..Kerrostalo,rivitalo,paritalo, omakotitalo jne..Se sopii hyvin monen laisiin perheisiin..Kunhan muistaa että pentu on tosiaan pieni (vain 1-2kg) ja se voi hyvin helposti loukata itsensä esimerkiksi pienten ja vilkkaitten lasten kanssa. Kuuntelee ja kunnioittaa kyllä kaikkia perheenjäseniä pyyteettömästi jos on saanut kunnon tapakasvatuksen ja tietää paikkansa laumassa..

        Juu selvä kiitos hienosta tiedosta.

        mut saako sen värjäymän POIS ? Tarkoitan, jos ostaa vaikka valkoisen mittelspitzin saako sillä sen poistamiseen tarkoitella aineella sen pois vai onko sillä aina sitä punaista siinä silmässä? mietin et eikö niitä näyttelyitä varten saa pois pyyhittyä.


      • mitsut
        fatsoliikka kirjoitti:

        Juu selvä kiitos hienosta tiedosta.

        mut saako sen värjäymän POIS ? Tarkoitan, jos ostaa vaikka valkoisen mittelspitzin saako sillä sen poistamiseen tarkoitella aineella sen pois vai onko sillä aina sitä punaista siinä silmässä? mietin et eikö niitä näyttelyitä varten saa pois pyyhittyä.

        Repsikka:
        itsellä ei ole kokemusta valkoisesta Mittelistä mutta näyttelyissä käymme ahkerasta ja siellä en ole koskaan nähnyt "itkuvanoja" valkoisilla Mitteleillä..Tiedän että siihen on puhdistus aine ja ilmeisesti sillä ne saa pois..:)


      • Tietämätönnä
        mitsut kirjoitti:

        Repsikka:
        itsellä ei ole kokemusta valkoisesta Mittelistä mutta näyttelyissä käymme ahkerasta ja siellä en ole koskaan nähnyt "itkuvanoja" valkoisilla Mitteleillä..Tiedän että siihen on puhdistus aine ja ilmeisesti sillä ne saa pois..:)

        Moi! Mulla on 3-vuotias mittelipoika Laku. Se oppi pentuna sisäsiistiksi, mutta viime aikoina Laku on alkanu pissailla sisälle kaverieni ja vanhempieni luona. Omassa kämpässäni pissaa ei lattialta ole löytynyt sitten pentuaikojen, mutta kylässä ollessamme Laku onnistuu pissaamaan salaa lattialle. Mistä tämä johtuu ja ennen kaikkea, mitä sille voi tehdä? Parisuhdekin alkaa rakoilla ongelman takia :(


      • toivottavasti auttaa
        Tietämätönnä kirjoitti:

        Moi! Mulla on 3-vuotias mittelipoika Laku. Se oppi pentuna sisäsiistiksi, mutta viime aikoina Laku on alkanu pissailla sisälle kaverieni ja vanhempieni luona. Omassa kämpässäni pissaa ei lattialta ole löytynyt sitten pentuaikojen, mutta kylässä ollessamme Laku onnistuu pissaamaan salaa lattialle. Mistä tämä johtuu ja ennen kaikkea, mitä sille voi tehdä? Parisuhdekin alkaa rakoilla ongelman takia :(

        Tietämätön:
        Toi on ikävä kyllä hyvin yleinen tapa varsinkin pienillä koirilla.
        Tiedän todella monia urosten omistajia jotka taistelevat saman asian kanssa. Uroksen leikkaaminen (kastraatio) saattaa auttaa mut jos ei halua urostaan leikkauttaa voit ostaa sille urosten "merkkauspöksyt".
        Merkkauspöksyt on uroksille tarkoitettu (eivät siis ole nartun juoksusuojat) mutta toimivat samalla tavalla.Eli silloin jos koirasi merkkailee vain ja ainoastaan kylässä voit laittaa aina kylään mentäessä koirallesi housut jottei se pääse merkkailemaan ja uskon että tuo "paha tapa" jäisi ajan myötä pois kun oppii ettei enään pysty merkkaamaan.
        Housut eivät ole kovin kalliit ja olen kuullut niistä vain hyvää.


      • mitteli ulkona
        mittelinomistaja kirjoitti:

        Mitteli on seurakoira, ei sovellu ulkokoiraksi. Onnellisin mitteli on sisällä rakastamiensa ihmisten kanssa :)

        Kesäksi mitteli tiputtaa pohjavillan, niin turkki ei ole niin paksu kuin talvella.

        Haukkumisesta: monet mittelit ovat kovia haukkumaan, kun ovat alunperin vahtikoiria. huom VAHTIKOIRIA, varoittavat omistajiaan mahdollisesta vaarasta. En nyt puolustele rodun haukkumista sillä verukkeella, haluan vain selventää että koira toteuttaa vaistojaan. Haukkumattomia koiria ei ole (ja niille, jotka nyt ajattelevat basenjia, nekin pitävät ääntä, eivät täysin hiljaisia ole).

        Kumpi on parempi: Mitteli päivät yksin sisällä, kun ihmiset ovat poissa vai ulkotarhassa, missä on muitakin koiria?

        Kyllä mitteli pärjää ulkona, talvellakin. Sille kannattaa tehdä kunnolla lämpöeristetty koppi ja laittaa esim olkia kuivikkeeksi. Kyllä minullakin mitteli on yöt yleensä sisällä, mutta poikkeustapauksissa voi olla yön ulkonakin.

        Oma mittelini ei hauku sisällä.


      • ulkokoira???.
        Kertu kirjoitti:

        Mitteli on vahtikoira, eli luotu vahtimaan taloja esim.

        Sen tykkää vahtia pihaa (esim. omassa aitauksessa), toki hyvä käydä välillä rapsutteleen..

        Eli kyl käy, turkki on paksu .

        Mittelit eivät todellakaan sovellu pelkiksi ulkokoiriksi :) Ne tarvitsevat omistajansa seuraa......


      • Ulkokoira.
        ulkokoira???. kirjoitti:

        Mittelit eivät todellakaan sovellu pelkiksi ulkokoiriksi :) Ne tarvitsevat omistajansa seuraa......

        Kyllä Monet koirat joilla on pohjavilla pärjäävät hyvinkin ulkona! Ja Meillä on 3 ulkokoiraa ja päivittäin käyn varmaan 10 kertaa niiden luona ulkoiluttamassa ja rapsuttelemassa. Mittelikin pärjää mutta kannattaa silti kovilla pakkasilla ehkä ottaa sisälle tai asentaa koppiin lämpöpatteri.


      • Anonyymi
        Iloinen karvapallo kirjoitti:

        Nyt olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi evo.-5
        Mittelit ei ole todellakaan tyhmiä! Itse olen harrastanut PK-Rotujen kanssa yli 25v ja nyt harrastus jatkuu Mittelien kanssa.Aloitimme tottelevaisuuskokeissa kisaamisen koirani ollessa sen vaadittavan 10kk ja voin sanoa etten olisi kuuna päivänä pystynyt moiseen aloitukseen Sakemannini kanssa. Rotu on erittäin fiksu ja työhaluinen.Helppo kouluttaa ja motivoida. Jos koira saa riittävästi aktiviteettejä ja liikuntaa se ei todellakaan ole mikään räksyttäjä! Jos sinun naapurissasi asuu räksyttävä Mitteli niin älä kuitenkaan yleistä! Yleensäkin koiran ongelmakäyttäytymiseen vaikuttaa se hihnan toinen pää rotuun katsomatta.
        Tällä hetkellä Suomessa kisaa jo useita mitteleitä agilityn 3-luokassa (ylin luokka) Tottelevaisuus valioita on 2 ja useita EVL ja VOI -luokassa kisaavia. Vuonna 2009 Mittelien joukkue oli Tottelevaisuuskokeiden Suomenmestaruus kisoissa 10./79 joukkueesta. Rotu on ollut Suomessa reilu 10-v ja kyllä se on kyntensä jo upeasti näyttänyt niin seura,näyttely kun kisakoiranakin.
        Suomen Kennelliiton Toko-Valmennusrenkaaseen on tiensä karsinut jo 2 Mitteliä joista toinen on kuulunut Toko-Maajoukkueeseen ollen varakoirana vuosina -07 ja -08
        Niin että sanonpa vaan huh huh moiselle epätietoiselle höyryyjälle!!
        Mitteli soveltuu perhekoiraksi aktiiviseen perheeseen/ihmiselle.Se on mahtava seurakoira sosiaallisen luonteensa puolesta.Se on aivan mieletön harrastuskaveri melkein mihin lajiin vaan.Se vaatii kunnon tapakasvatuksen (Niinkuin kaikki rodut) se on helppo kouluttaa.
        Kotonani häärää 4 Mitteliä ja voin enemmän kun lämpimästi suositella.
        Rodusta kiinnostuneille linkki yhdistyksen sivuille mistä lisää faktaa Mitteleistä:
        http://www.mittelspitzyhdistys.net/

        Moikka moi ku Me saadaan tos reilun vuoden päästä ehk koira ja mä haluisin saada tietoo mittelin luonteesta terveydestä turkin-hoitodosta liikunnasta siitä tuleeko toimeen kissojen ja toisten koirien kans ja saman rodun koirien kaa. Ja kleinin kans samat kysymykset koska jos me saadaan jossain vaiheessa toinen koira. Ja mä haluisin saada tietoo luotettavista mittelin kasvattajista ja myös kleinin kasvattajista. Me siis asutaan omakotitalossa eli haukkuminen ymmärtääkseni ei haittaa. Mut haluisin saada kuiteski liiallisen haukunnan pois tai ees kuriin. Meijän mökki on maalla siel ei haukkuminen sitten haittaa. Meil on kotona kissanpentu ja just sen takii mä haluun kissaystävällisen koiran. Meijän perheessä on kaks lasta joista mä oon toinen 8v tyttö. OLISIN NIIIIIIIIIIIN KIITOLLINEN JOS JOKU VASTAIS MULLE NÄIHIN KYSYMYKSIIN JOS ON LIIKAA KYSYMYKSIÄ NIIN EI TARVII KAIKKIIN VASTATA MUT EES OSAAN NÄISTÄ. Mut ei haittaa yhtään jos moni vastaa näihin kysymyksiin sehän on vaan hyvä juttu. Eiks?🐕💖🙂


    • mikikulta

      meidän mitteli on aika äänekäs ja epävarma ja haukkuu vieraille, mitteleillähän on vahtimisvietti. Ei hauku kuitenkaan onneksi lenkillä. Mutta tutuille tosi kiltti :) ja sitten muihin asioihin. Miki pelkää isoja koiria, koska talvella sitä puri semmoinen iso karvainen koira. onko mitään totuttamiskeinoa? ollaan käyty nyt koirakoulussa sieltä viereltä katselemassa että auttaisikohan se. onko kenenkään muun koiralla tällaista fobiaa?

    • mittelisti

      en oikei ymmärrä kun puhutaan klaini/mittel sekoituksesta. Koira on jompi kumpi, säkäkorkeus sen määrää.Ostin itselleni klainin mutta näyttelyssä korkeus mitattiin. Tieto ja hakemus kennel-liittoon rodunmuutosta varten, klainista tuli mitteli. Mulla on 10v mittel uros. Kiltti, ei hauku, on paljon koirakavereita, ja pitää kissoista. Karvanlähtö on keväällä, ja silloin karstalla ja kammalla avitan pois pohjavillaa. Uroksesta ei lähde tietääkseni niin paljon karvaa kuin nartuista. Koiran silmät vuotavat mutta johtuu siitä että on normaalia suurenmat kyynelkanavat. Kaulapantaakaan en käytä vaan valjaita, eivät hierrä hienoja niskakarvoja. Koira on rakastava, psykologi, fysioterapeutti, keskustelujen aihe. Se on sellainen veijari että jos terveyttä riittää, elää aika vanhaksi 14-15v. Hampaista kannattaa pitää huolta. Jos antaa harjata ne (koirille on omaa hammastahnaa) niin hyvä. Hammaskivi kannattaa poistattaa eläinlääkärissä 1x vuod. ettei tule ientulehduksia. Se on yksi syy miksi vanhenpana hampaita herkästi lähtee. Koira on touhukas ja oppii kaikenlaisia asioita kun itse jaksaa sitkeästi niitä opettaa. Jos minun tarvitsisi nyt hankkia itselleni koira, rotu olisi tiedossa. Voisin ottaa vaikka 2 jos vain tilat antaisivat myöten.

      • mitteli98

        Mittelit ei oo tyhmiä! Mitteli on aivan ihana koirarotu! Kiltti ja energinen:) Mulle on tulossa mitteli parin vuoden sisällä :D Kokemusta rodusta on siinä mielessä että mulla oli kleini.


      • pommilove
        mitteli98 kirjoitti:

        Mittelit ei oo tyhmiä! Mitteli on aivan ihana koirarotu! Kiltti ja energinen:) Mulle on tulossa mitteli parin vuoden sisällä :D Kokemusta rodusta on siinä mielessä että mulla oli kleini.

        minulla on pomeranian (eikös se ole melkein sama kun mittelspitz, vähän pienempää sorttia kylläkin) ja pommeistaha sanotaan että räksyttäisi paljon, mutta paljon se kyllä on koulutuksesta kiinni. minun pommini ei hauku juuri ollenkaan paitsi joskus puolustaa reviiriään ja moikkaa vastaan tulevia koiria.


    • Lotto

      Onko mitteleillä ( mittelspitz ) hilsettä?

    • ----

      Hilsettä on ihmiselläkin, ei oikein nappaa kiinni toi sun juttus, mut jos sä tarkoitat mittelien karvan lähtöö, ni voin sanoo, sitä ei oo muutaku lumeeks. Mul on yx kleini ja Yx mitteli, tosi gliffoi rotui ja mä nautin puuhastella niitten kaa, mut toi dorka haukkuminen vois olla vähän gliffempaa. Onhan se hienoo vetää steissillä ku dorkat nauraa ja kunkku jyrää kahen pienen pallon kans.

    • Itselläni on 4 vuotias Mitteli, joka nyt hiljattain sai epilepsian.. on kuulemma melko yleinen vaiva.
      Täydellinen perhekoira, 1 omistaja ja muut ovat kyllä perheenjäseniä.
      Meillä myös kissa ja taas saamme tyttäreni kissan hoitoon parkisi viikoksi, koirallemme tämä käy vallan hyvin..
      Haukkuherkkähän tämä rotu on, mutta ei meidän hauku kuin jos kuuluu jotain outoa ääntä kerrostalossamme joskus esim joku poraa, postia ei hauku sehän on tuttu juttu ja yksin ollessaan hiljaa makoilee kunnes tulen, ja siinä sitä riemua kerrakseen, valtavan korkeat loikat ainakin meidän koiralla..
      Ainoa juttu on tuo meillä lapsenlapsia jotka käyvät kylässä, niin tulee mustasukkaiseksi, ei pahaa lapsille pikemminkin väistelee niitä.
      Sen jälkeen kun ovat olleet lapset kylässä meillä niin sylissä istuu pitkään, ottaa ajan takaisin..
      Lenkkeily kaveri on oivapuhtia riittää pitkillekin lenkeille...

    • tiiajj-

      Kumpi teistä on paremi , narttu vai uros ? Ku haluaisin itelle mittelin , mutta en tiiä että kumman sukupuolen edustajan ottaisin . ( :

      Ja toinen kysymys . Sairastuuko mittelit helposti ? Mitkä ovat yleisiä vaivoja ?

    • mittelityty

      Omasta kokemuksesta narttu, mutta sinun pitää itse päättää, kestätkö narttujen juoksuja vai urosten jatkuvaa merkkailua.

    • Kms

      Kopsattu kaverilta.. HUOMIO! varastettu 12.1.2012 klo n 13:30 autosta Tampereelta autosta valkoinen mittelspitz urospentu 8 viikkoa. Rekisterinimi Härkäpää Elvis
      Rekisterinumero Tunnistusmerkinnät
      FI10719/12 Siru, Lifechip: 985170001636844
      Kaikki havainnot omistaja/kasvattaja Tiina Härkönen
      050-4 62 63 28 tai Heikki Härkönen 050-4626329 tai Jämsän poliisi / Laurila
      ... Seuratkaa koiraystävät kauppaako joku paperittomana eri ikäisenä tms, miten saisi tietoa eläinlääkäriasemille, kun kuitenkin tunnistusmerkitty sirulla??!!
      Saa jakaa niin paljon kuin ehtii
      mail: [email protected]

    • anskuuh99

      tietääks joku siit koiran(mittelin esim.) saamaan hiljaseks, ku saadan ehkä parin vuoden päästä meille mitteli

    • anskuuh99

      kun koira pitää saada hiljaiseksi, sanoisin sille että hiljaa, mutta miten opetan sille sen?? pitäisikö minun ottaa sen turvasta kiinni ja painaa hellästi ja samalla sanoa hiljaa??

      • anskuuh99

        kaksi kyhymystä:

        miten opetan koiran sisäsiistiksi?
        miten opetan koiralle merkin "EI"??
        että se lopettaa sen mitä se tekee juuri silloin kun sannoo "ei"


    • kysyjä

      Itsekkin tässä mietin et millon mittelin karvanlähtöaika???? tuleeko allergiakohtauksia pienesti allergisille??? sopiiko tokoon ja agilityyn???

    • Mittelin kanssa nyt voi harrastaa melkeinpä mitä vaan.

      Itselläni on 4-vuotias mitteli ja voin kertoa, että jos sitä ei taloon tultaesta asti kouluta kunnolla ja ole johdonmukainen, kuten minkä tahansa muun koiran kanssa, niin saat kyllä erittäin epämukavan toverin.

      Meillä on ollut eroahdistusta ja sisälle pissausta poissa ollessa, pyörien, autojen, juoksevien aikuisten ja lasten perään jahtausta (jälkimmäistä vieläkin), vetämistä, varottaa pienimmästäkin äänestä rapussa (huonot äänieristykset), postille, muiden ovikellojen soitoille ja koputuksille sekä tietty hirvee meteli jos oma ovikello soi, imeskellyt alusvaatteita tai pyyhkeitä tms. (kyllä, niitä joskus jää lojumaan *rolleyes*), syönyt kyniä tms. eli melkein kaikki mahdolliset ongelmat mitä vaan voi olla, paitsi muiden koirien kanssa se tulee toimeen koiratarhassa eikä ole suurtuhooja :D Ja arvatkaapa mikä auttoi yli puoleen yllä mainituista ongelmista? Liikunta! Että jos jossain on jatkuvasti räksyttävä mitteli niin uskon sen tekevän sitä silkasta tylsyydestä. Koira on huomattavasti levollisempi, kun se pääsee ulos.

      Nyt me ollaan siinä pisteessä ettei koirani reagoi ihan kaikkiin ääniin rapussa. Kait liikunnan lisäksi on toiminut se, että olen heti kehunut ja antanut namin kun rapusta kuuluu ääniä ja se on ollut hiljaa. Se alle sekuntikin riittää aluksi. Ja tietenkin se reagoi ääneen katsomalla ovea, mutta uskon sen olevan ihan sallittua.
      Ainoaksi ongelmaksi vielä jää oikeastaan tuo muille koirille haukkuminen/räyhääminen ja oma ovikello, mutta uskon että niistäkin päästään eroon sinnikkyydellä ja pitkäjänteisyydellä.

    • Petr@

      Meillä on nyt 9kk ikäinen mittelipoika.
      Herkkyyttä haukkuun ei ole, ei edes provona, lähinnä ihmetellen katselee, että mitä ne kaverit nyt TUOTA viitsii.. Tulee todella hyvin toimeen toisten koirien kanssa ja tykkää kaiken kokoisista ihmisistä. Lastamme suorastaan rakastaa, ei päästä silmistään hetkeksikään, makoilee aina lähettyvillä. :) Matkustaminenkin sujuu.

      Paljon puhutaan eroahdistuksista, sopeutumattomuudesta, uskallan väittää, että koira aistii stressin. Peilaa kodin tapahtumat itseensä ja purkaa ne sitten ilmoille ihmisten keksimillä selityksillä. Tarkoitan, että koira aistii jo minuutteja ennen omistajan lähtöä ( kehon kieli, tuoksut ym. ), että kohta tapahtuu. Tästä on helppo kuitenkin oppia pois, omistajan täytyy oppia rentoutumaan, luottamaan lemmikkiinsä. Harjoitellaan tilanteita, opetellaan rutiinit. :) Opetellaan "pahat" tavat hyviksi. :)

      Perusjutut on meillä opetettu, siis: istu, maahan, paikka, luokse tuleminen. Myös käsimerkeistä maahan meno ja luokse tulo.
      Koira on myös opetettu ymmärtämään tietyistä liikkeistä, että nyt ei pääse mukaan. Ihan perusasia: ei huomioida.

      Mutta: JOS sinulla ei ole aikaa lenkkeilyyn, älä harkitse tätäkään rotua, sillä tämäkin rotu elää liikunnasta ja janoaa aktiviteettia! Vaikka eläin on kokonsa ja näkönsä puolesta erittäin kompakti ja suloinen, sisällä asuu ison kaupungin verran virtaa ja jonka paukut riittää keveästi kämpän remonttiin laittamiseen!

      Mutta: JOS sinulla on aikaa, saat erittäin uskollisen ja älykkään kaverin rinnallesi, joka tekee kaikki työt 200%, rotu on sinulle se oikea. :)

    • Mittelin hankkija

      Hei, olen 12 w, ja meidän perheeseen on tulossa Mitteli, voisitteko kertoa hieman ett voiko sen sitten aikuisena jättää pihalle koulupäivän ajaksi yms? Tarvittaessa siis, ja joskus muulloinkin jos tarvitsee, mutta sitä ei jätettäisi lojumaan sinne ,itsekkin kävisin heti koulusta päästyä hakemassa sen sisälle. Isälläni on 3 hirvikoiraa ja se ei kyllä ota ikinä niitä sisälle vaikka tahtoisikin, ei koiria siihen ikinä ole opetettu.. ovat sen verran isoja ja paksu turkkisia..

      • Biijou

        Mittelspitz on erittäin seurallinen ja huomionhakuinen rotu, eikä sitä voi pitää kokonaan ulkokoirana, mutta ongelmaa en näe jos sen jättää juurikin koulupäivän ajaksi ulos. Samapa sille koiralle on että onko se ulkona vai sisällä, kunhan muistetaan huolehtia varjo-paikoista, lämmityksestä, veden saannista yms.
        Mittelspitz on vahtikoiraksi jalostettu ja aika varmasti haukkuu ohi kulkevia autoja, ihmisiä ja koiria, joten se on muistettava naapureiden kannalta.
        Myös tuollainen söpö, pieni karvapallo saattaa joutua äkisti varastuksen kohteeksi jos asuu isommalla (tai miksei pienemmälläkin) paikkakunnalla.

        Ulos jäämiseen kannattaa totuttaa ihan pennusta asti, ettei tule isompana ongelmia.


    • Chili5

      Olen ajatellut ostaa itselleni mittelin, mutten tiedä käykö se allergisille ihmisille? onko kellään omaa kokemusta rodun allergisoinnista? Minulla on tällä hetkelläkin koira joka ei aiheuta minulle mitään oireita ei edes silmien vuotoa tai käsien kutinaa.. :)

      • Mitsku

        Aika yksilöllistä varmaan aiheuttaako allergiaa. Mulla on puoli vuotias Mitteli ja koira-allergiset, jotka on saanu monista muista koirista allergiaa, eivät ole allergisoituneet meidän Mittelistä. En kuitenkaan itse uskaltaisi ottaa toista koiraa, jos tietäisin olevani allerginen.


    • karvapallot rules

      Mitteli on seurakoira eli se kärsii ns. tarhakoirana. Ne tarvitsevat seuraa ja aktiviteettejä. Mutta ulkona sitä voi hyvinkin pitää. Meillä Mittelilauma 5 koiraa, viettävät paljon aikaa tarhassa. Ne viihtyvät paljon ulkona luita syöden. Töiden jälkeen käydään lenkillä jonka jälkeen koirat pääsevät tarhaansa kaluamaan välipalaksi saamiaan luita. Ilman valvontaa en Mitteliä tarhaan jättäisi, tänä päivänä valitettavasti koiria varastetaan niin paljon ja pieni arvokas rotu on hyvä saalis koiravarkaalle. Lisäksi Mittelit ovat taitavia kiipeämään ja yksin tarhaan jätettyään ne saatavat ikävissään tulla jopa 2m aitauksesta yli. Koira allergikoille en Mitteliä suosittele, se ei sovi sen enempää kuin mikään muukaan koira. Allergia vapaata koiraa ei ole olemassakaan. Toki toisille koirille voi oireilla enemmän kuin toisille ja omalle koiralle voi myös siedättyä eli ei oireile omasta koirasta vaikka kaikki muut koirat saavat voimakkaitakin oireita aikaiseksi. Siitä huolimatta en suosittele koiraa jos on todettu koira-allergia. Tuolla joku oli kirjoittanut että Mitteli tiputtaa turkinsa kesäksi, se ei kyllä pidä paikkaansa. Karvanvaihto kyllä tapahtuu eli pohjavilla irtoaa mutta tilalle kasvaa uusi. Omista koiristani useampi vaihtaa pohjavillaa hitaasta ja uusi pohja villa kasvaa samaan aikaan takaisin eli eivät ole koskaan täysin ilman pohjavillaa. Mitteliä haaveileville sellainen vinkki, ottakaa yhteyttä rohkeasti kasvattajiin ja sopikaa aika rotuun tutustumiseen. Silloin saatte kaikkiin kysymyksiinne faktaa, keskustelupalstoilla kun on kaiken näköisiä " rodun tuntijoita" eli paras tapa on mennä jonkun kasvattajan luo tutustumaan rotuun. Myös rotuyhdistyksen toimihenkilöiltä saa paljon tietoa Rodusta. Yhdistyksen sivuilta löytyy myös Suomen Kennelliiton kasvattajasitoomuksen allekirjoittaneet Suomen Mittelspitz ry jäsen kasvattajat ;)

    • VeMi0

      Meiän pentu synty vähän aika sitten. en meinaa maltaa nukkua ollenkaa ku aattelen koko ajan koiraa...:):):):):):):):)

    • 5 kuukautisen hoitaj

      Nuku nyt kun vielä voit. Meidän mitteli on herättänyt minut joka yö yli 3 kuukauden ajan käyttämään itseään pihalla. Ja itekkin täytyy mennä nukkumaan varhain samaan aikaan koiran kanssa, että jaksaa herätä aamulla sen kaveriksi aamupuuron keittoon.

      Toista oli aika ennen mitteliä. Sai nukkua yönsä rauhassa ja pitkään.

      • Tiuhti,Viuhti

        Mulla kaksi mitteliä. Ei kyllä olla noustu ylös ku ihan harvoin ku ties et toisel tosiaa hätä! Hyvin ovat oppineet rytmiin. Mut jos pingahtaa ylös joka vinkasusta saa sitä tehdä jatkossakin !! :) Samanlaisia ku lapset oppii kyl "hyville" tavoille jos suostut niihin. Meillä pojat 3v ja nuorempi 9kk. Karvoja lähtee etupäässä pesun jälkeen ja sit rauhottuu enempi kariseminen. Tosi ihania nämä mittelit kyllä on !!!


    • Mittelispitteli

      Minkä ikäisenä mittelin turkki muuttuu muhkeaksi ja paksuksi? Vai tuleeko kaikille sittenkään sellainen turkki. Meidän 7 kuukautisella on ihan ohut ja sileä turkki ja näin helteellä se on ihan hyvä.

      • Tiuhti,Viuhti

        Tytöillä jää yleensä vaatimattomammaksi, et kerro kumpi sinulla on.
        Mutta yksilölliset erot on tietenkin siinäkin asiassa.


    • urosmitteli

      Kaikille mitteleille ei tule välttämättä niin muhkeaa turkkia kuin toisille. Mutta meidänkin uros on valmis 3-4 vuoden iässä ulkonäöllisesti, että kyllä se " kauan " kehittyy :)

    • Mittelispitteli

      Narttuhan se. Pian 8 kk. Jos turkki jää tuollaiseksi suoremmaksi, se lienee helpompi hoitoinen, kuin ihan pörröisellä pallolla?

      • Tiuhti,Viuhti

        Kyllä se viel on kesken nartunkin turkki noin nuorena. Jos muistan oikein pari vuotiaana oli meidän vanhemman turkki noin muhkea. Nuorempi meil on viel ihan kesken, kehittyy turkki sekä lihakset vasta kohta. Mut täs meijän pojil mitteli tyttöjä kavereina, nii niil on kyl pienempi turkki ku meiän pojil. Nuoremmen turkki lähes samalla asteella ku neitojen jotka on kuitee jo vanhempia(nuorempikin 4v).
        Mut ei näil kyl oo mitenkää vaikea turkki ! Pentu karva menee takkuun korvien takaa helpommin, mut sekin rauhottuu ku turkki kehittyy aikuisen turkiksi. Ei niin pehmeä ku pennun. Just harjasin pienemmän korvien takaa takut pois !! :)


    • Kuulovaurio

      Haluatko vahtia koirinesi naapuria, räksyttää heidän jokaista liikettä, käyttää koiriesi kautta valtaa,alistaa,häiriköidä heidän tontin rajalla,hanki ihmeessä mitteli! Naapurisopu näin on taattu.

      • Haluanheti

        Tottakai haluan. Onko sulla myynnissä sellainen? Alustava varaus heti. Missä asut. Tuotko meille?


      • Anonyymi
        Haluanheti kirjoitti:

        Tottakai haluan. Onko sulla myynnissä sellainen? Alustava varaus heti. Missä asut. Tuotko meille?

        Mikä ongelma asun kerrostalossa mitteli ollu pennusta asti.Ei räksytä edes postin tuloa kaikki koirat ovat opetettava rodusta riippumatta.Jos ei omat taidot riitä löytyy netistäkin koulutusta.Ohjaajia jotka pitävöt pentukursseja ja siitä eteenpäin.Jos kerran ottaa koiran on se koulutuskin hoidettava.Onko nykyajan ihmisillä järki kadonnut vai missä mättää jos ei ymmärrä opettaa koiraansa tavoille.Ollaanko niin laiskoja että velvollisuutta ei hoideta..Mistähän ne räkyttävät remmirähjääjät tulevat ei koiranpennut ole syntyessään sellaisia.NE TULEVAT LAISKOJEN VÄLINPITÄMÄTTÖMIEN OMISTAJIEN TOIMESTA.Vika on aina hihnan toisessa päässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma asun kerrostalossa mitteli ollu pennusta asti.Ei räksytä edes postin tuloa kaikki koirat ovat opetettava rodusta riippumatta.Jos ei omat taidot riitä löytyy netistäkin koulutusta.Ohjaajia jotka pitävöt pentukursseja ja siitä eteenpäin.Jos kerran ottaa koiran on se koulutuskin hoidettava.Onko nykyajan ihmisillä järki kadonnut vai missä mättää jos ei ymmärrä opettaa koiraansa tavoille.Ollaanko niin laiskoja että velvollisuutta ei hoideta..Mistähän ne räkyttävät remmirähjääjät tulevat ei koiranpennut ole syntyessään sellaisia.NE TULEVAT LAISKOJEN VÄLINPITÄMÄTTÖMIEN OMISTAJIEN TOIMESTA.Vika on aina hihnan toisessa päässä

        Mittelspiz fiksu oppivainen rotu. MITEN IHMEESSÄ SENKIN VOI PILATA. OLISIKO SYYTÄ OMISTAJIEN MENNÄ KOIRA KOULUTTAJAN LUO OPETELLA KOIRAN OPETTAMISEN PERUSTEET. TOISTOJA TOISTOJA JA PALKITSEMINEN KUN KOIRA TEKEE OIKEIN KUN KOIRA TEKEE VÄÄRIN TORUMKNEN RIITTÄÄ KOIRAA EI SAA IKINÄ LYÖDÄ. SE JOKA SEN TEKEE ON IDIOOTTI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma asun kerrostalossa mitteli ollu pennusta asti.Ei räksytä edes postin tuloa kaikki koirat ovat opetettava rodusta riippumatta.Jos ei omat taidot riitä löytyy netistäkin koulutusta.Ohjaajia jotka pitävöt pentukursseja ja siitä eteenpäin.Jos kerran ottaa koiran on se koulutuskin hoidettava.Onko nykyajan ihmisillä järki kadonnut vai missä mättää jos ei ymmärrä opettaa koiraansa tavoille.Ollaanko niin laiskoja että velvollisuutta ei hoideta..Mistähän ne räkyttävät remmirähjääjät tulevat ei koiranpennut ole syntyessään sellaisia.NE TULEVAT LAISKOJEN VÄLINPITÄMÄTTÖMIEN OMISTAJIEN TOIMESTA.Vika on aina hihnan toisessa päässä

        Elikkäs moikka moi taas mä laitoin tos aikasemmin kommentoinnin mut siihen ei oo kukaan viel vastannu ja tota mun piti laittaa se tänne alas mut vahingossa laitoin tonne ylemmäs sen. EI SIIS OLLU TARKOTUS LAITTAA SITÄ SINNE VAAN MUN PITIKI LAITTAA SE TÄNNE ALAS. Mut voiks pliis joku vastata mun kysymyksiin?ja tiedoks vaan et mut tunnistaa näissä viesteissä moikka moilla ja mä yritän laittaa tähän mulle nimen mut oon nyt vähän aikaa moikka moi. Mikä on teiän oma mielipide mittelistä mun mielest ainaki ihana luonne hyvä terveys ku oon lukenu jonkinverran tästä rodusta mut en kuiteska usko kaikkee mitä oon lukenu. Ja sit turkin-hoito vaikuttaa helpolta liikunta on hyvä ja mä kyl voin viedä sitä joskus pidemmille lenkeille ku oon lukenu niin oon huomannu et jaksaa kyl kävellä pitkiäkin lenkkejä. Mut nää kaks asiaa mua mietityttää:Kuin allergisoiva rotu mitteli tai kleini on ja lähteeks niistä paljon karvaa. ois ihanaa jos vastaisitte mulle.🥰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma asun kerrostalossa mitteli ollu pennusta asti.Ei räksytä edes postin tuloa kaikki koirat ovat opetettava rodusta riippumatta.Jos ei omat taidot riitä löytyy netistäkin koulutusta.Ohjaajia jotka pitävöt pentukursseja ja siitä eteenpäin.Jos kerran ottaa koiran on se koulutuskin hoidettava.Onko nykyajan ihmisillä järki kadonnut vai missä mättää jos ei ymmärrä opettaa koiraansa tavoille.Ollaanko niin laiskoja että velvollisuutta ei hoideta..Mistähän ne räkyttävät remmirähjääjät tulevat ei koiranpennut ole syntyessään sellaisia.NE TULEVAT LAISKOJEN VÄLINPITÄMÄTTÖMIEN OMISTAJIEN TOIMESTA.Vika on aina hihnan toisessa päässä

        Kyllä mittelin kuuluu saada vahtia kun on siihen jalostettu ja saada toteuttaa rotutyypillistä käyttäytymistä. En ikinä myisi mittelspitziä kerrostaloon. Edes pieni piha on hyvä olla. Mittelspitzin ei kuulu räkyttää turhaan. Koiralla ei ole tarpeeksi virikettä jos näin tekee. Näkeehän näitä ihmisiä jotka ottavat koiran eikä tarjoa koiralle lajityypillistä tekemistä tai mihin koira on jalostettu niin koira turhautuu ja on joko tosi apaattinen tai purkaa sen energiansa johonkin muuhun ei toivottuun käytökseen. Katsokaan hyvät ihmiset mihin koira on jalostettu ja valitkaa sen mukaan koira.


    • Anonyymi

      Onko mustia tyttöjä ja paljon turkin väri muuttuu mittelillä jos se on pentuna musta ja mihin yleensä muuttuu

    • Anonyymi

      Kaveri hankki tuollaisen. Nyt on melko turha enää soitella kyseiselle kaverille. Puheluista ei saa mitään selvää, kun kuuluu pelkkää räkytystä. On muuten todella ärsyttävää. Kannattaa siis varautua kouluttamaan pois tuota jatkuvaa haukkumista.

    • Anonyymi

      Hei!
      Olkaa tarkkoja mistä otatte koiran ja katsokaa koiraNetistä pentujen vanhempien tiedot, ovatko vanhemmat terveitä ja monetko pennut on vanhemmilla teetetty. Sieltä näkee totuuden vaikka kasvattajan sivuilla saattaa lukea että vanhemmat ovat terveet ja laajasti terveystutkitut. Näin ei välttämättä ole. Kertoo vähän kasvattajasta jos pentuja on teetetty vuoden sisällä kahet samalla emällä.

    • Anonyymi

      Meillä on nyt yksi 10v valkoinen tyttö. Syksyllä kuoli melkein 17v soopeli tyttö. Sitä ennen oli musta, joka kuoli 7v syöpään. Onhan nämä ihania. Kaikki otettu Hattulasta, ei kun musta oli Lahdesta. ja aina tulee oleen. Perhe keskisuomesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe