Tälläinen ongelma:
Pitäisi saada laskettua päivämäärän sisältävien solujen summa. Eli jos kahdessa eri solussa on päivämäärät ohjelma palauttaisi arvon 2.
Helpottaisi huomattavasti kun saisi tuollaisen toimimaan.
Yst. terv.
Jukka
OpenOffice solujen laskeminen
3
906
Vastaukset
- Magi_Suuri
COUNT()-funktiolla saa laskettua alueesta sellaisten solujen määrän, jotka sisältävät lukuja. Päivämäärätkin ovat siis lukuja.
Jos muissa soluissa voi olla muunlaisiakin lukuarvoja kuin päivämääriä, laskee tuo funktio nekin mukaan. Sellaisessa tapauksessa pitää tehdä monimutkaisempi juttu, jossa vertaillaan toisessa sarakkeessa alkuperäisen sarakkeen solujen muotoiluja jotenkin (päivämäärä on vain numeerisen solun muotoilu). Saattaa vaatia makron käyttöä. - ROWS-funktio
Sama ongelma kuin aloittajalla, mutta löysin itse ratkaisun. Käytän Open Officea. Omassa taulukossa on päiviä ja rahamääriä vierekkäin. Haluan laskea keskiarvon päivää kohti.
Käytän funktiota ROWS. Omassa taulukossa kaava on muodossa =ROWS(A3:A17) Eli tämä laskee montako riviä on alueella A3-A17. Vanha kysymys, mutta näyttäisi ratkeavan myös parin apusarakkeen avulla, jos samassa sarakkeessa (esimerkissäni C) on päivämääriä ja muita arvoja. Ensimmäiseen apusarakkeeseen tulee (tässä D-sarakkeen riville 4) kaava muotoa
=CELL("format";C4)
ja vastaavalle toiselle kaava:
=IF(LEFT(D4;1)="D";1;0)
Viimeisten summa on päivämäärälukujen summa C-sarakkeessa.
Edelliset kaavat saa myös yhdistettyä yhdeksi kaavaksi, jos tykkää pitkistä kaavoista tai on tilanpuutetta. Idea on siis Cell-funktion eräällä parametrilla tuottaa solujen muotoilusta erotteleva teksti ja sitten tunnistaa D-kirjain päivämääriltä merkiten osuma 1.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423